• Štíhly stroj: Nová Astra je až o 200 kilogramov ľahšia
  • Agilná, úsporná a tichá: Astra výlučne s motormi najnovšej generácie
  • Inteligentný dizajn: Menšie vonkajšie rozmery, viac miesta a väčší komfort v interiéri
  • Vynikajúca konektivita: Prvý kompletne nový model so systémom Opel OnStar
  • Premiéra v oblasti infotainmentu: IntelliLink R 4.0 s Apple CarPlay a Android Auto
  • Prvé vo svojej triede: Inteligentné adaptívne reflektory IntelliLux LED®
  • Inteligentná podpora: Technológie a asistenčné systémy z vyšších segmentov
  • Sedadlá pre wellness: Masážna funkcia, ventilácia a nastavovanie bočných častí

Opel a kompaktná trieda – to je príbeh úspechu, ktorý sa začal už v roku 1936 modelom Kadett. A teraz – v jedenástej generácii – pokračuje novým modelom Astra. Dodnes opustilo výrobné haly vyše 24 miliónov kompaktných modelov Kadett a Astra. A teraz Opel otvára novú kapitolu svojho bestsellera: ďalšia generácia modelu Astra spočíva na kompletne novej ľahkej architektúre vozidla, poháňajú ju iba motory najnovšej generácie a poskytuje prvky vybavenia, ktoré boli doteraz k dispozícii iba vo vyšších segmentoch. So svojim štíhlym dizajnom pritom pôsobí atletickejšie ako kedykoľvek predtým: Nová Astra kombinuje účinnosť s eleganciou a svojimi špičkovými inováciami nanovo definuje kompaktnú triedu. Nový Opel Astra bude mať svetovú premiéru na jeseň na frankfurtskom autosalóne IAA.

Opel-Astra-295902
Nový Opel Astra, Foto: Opel

„Tri základné hodnoty sú pre nový Opel Astra rozhodujúce: Účinnosť, inovácie a dynamické jazdné vlastnosti,“ povedal Dr. Karl-Thomas Neumann, predseda predstavenstva Opel Group. „Naši konštruktéri ho vyvinuli na príslovečnom čistom liste papiera. Je až o 200 kilogramov ľahší ako jeho predchodca – a jeho atletický dizajn to dokumentuje už navonok. Jeho vonkajšie rozmery sú menšie, no priestorová ponuka a komfort citeľne vzrástli. Pod kapotou budú výlučne motory najnovšej generácie. Rozličné technológie a asistenčné systémy z vyšších tried vozidiel zvyšujú komfort a bezpečnosť pasažierov ako náš asistenčný systém Opel OnStar, najmodernejšia integrácia smartfónov, ako aj revolučné adaptívne reflektory zo svietiacich diód IntelliLux LED®.“

Šetriť tam, kde je to dôležité: Nová architektúra vozidla

Ľahší, úspornejší, agilnejší a súčasne komfortnejší – to všetko nový Opel Astra dokáže vďaka úspešnej odtučňovacej kúre. Ako vzor pre jedenástu generáciu kompaktného modelového radu Opel slúžila vizionárska štúdia Monza Concept, predstavená na frankfurtskom autosalóne v roku 2013. V každom komponente a každom štylistickom znaku reflektuje tému účinnosti, ako povedal Dr. Karl-Thomas Neumann. Nová Astra túto víziu dôsledne aplikuje. Podľa modelu a vybavenia je až o 200 kilogramov – v každom prípade však najmenej o 120 kilogramov – ľahšia ako predchodca. Rozhodujúcu rolu pri tom zohráva úplne nová architektúra vozidla. Pri každom komponente sa osobitne dbalo na kompaktné rozmery a ľahké materiály. Tým sa už hmotnosť surovej karosérie znížila o vyše 20 percent z 357 na 280 kilogramov. Konštrukčné opatrenia na podvozku ako ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti, kompaktne koncipované pomocné rámy a zníženie hmotnosti na obidvoch nápravách priniesli úsporu ďalších 50 kilogramov.

Logickým dôsledkom odtučňovacej kúry je zvýšenie agility a komfortu jazdy. Nová Astra spontánnejšie reaguje, dynamickejšie zatáča a tým poskytuje výrazne bezprostrednejší zážitok z jazdy. Inými slovami – nová Astra poskytuje viac radosti z jazdy ako kedykoľvek predtým.

Iba to najlepšie: Portfólio najnovších pohonných jednotiek

Tento prístup podčiarkujú aj motory nového modelu Opel Astra. Pod kapotou každej verzie bude výlučne agregát z kompletne nového portfólia motorov, ktorého výkonové rozpätie siaha od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Benzínové a naftové agregáty s objemom do 1,6 litra majú tri spoločné charakteristiky: kombinujú najvyššiu účinnosť s najlepšou reakciou a vysokou kultúrou chodu.

Opel-Astra-295912
Nový Opel Astra, Foto: Opel

Turbodiesel 1.6 CDTI je k dispozícii v niekoľkých výkonových stupňoch od 70 kW (95 k). Základným benzínovým agregátom je trojvalec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 77 kW (105 k). Premiéru v modelovom rade značky Opel má úplne nový štvorvalec 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, ktorý pochádza z rovnakého konštrukčného radu ako malý, výkonný prepĺňaný trojvalec s objemom 1,0 litra. Celohliníkový motor debutuje vo verzii s výkonom 107 kW (145 k). Imponuje dynamickým charakterom a vysokým výkonom pri priaznivej spotrebe paliva. Štvorvalec dosahuje vysoký maximálny krútiaci moment 250 Nm v pásme otáčok od 1.800 do 4.000 min-1 – čo poskytuje najlepšie predpoklady pre vysokú hospodárnosť a pôžitok z jazdy. Okrem toho má motor 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo menšiu hmotnosť – len samotný blok motora z hliníka je o 10 kilogramov ľahší ako liatinový blok aktuálneho agregátu s objemom 1,4 litra.

Atletický dizajn v kombinácii s veľkým priestorom: Perfektná symbióza modelu Astra

Účinnosť signalizujú aj výrazové prostriedky dizajnu nového modelu Astra. Opäť slúžila ako vzor vizionárska štúdia Monza Concept. Vďaka evolúcii filozofie dizajnu značky Opel ‘sochárske umenie v spojení s nemeckou presnosťou’ nová Astra na seba upozorňuje skôr ľahkým, atletickým vzhľadom než vizuálnou robustnosťou. Logo blesku v strede chrómovanej lišty na maske chladiča a charakteristická ‘čepeľ’ na boku, zdvíhajúca sa smerom dozadu dohora, ho jasne identifikujú ako člena rodiny Opel. Na prednej časti karosérie nová, dvojitá chrómovaná lišta masky vizuálne zachádza do ostro rezaných reflektorov LED matrix. Najnápadnejším prvkom dizajnu karosérie je vizuálne prerušený zadný stĺpik karosérie, vytvárajúci efekt vznášajúcej sa strechy. Hru svetla a tieňa zosilňuje priečna hrana na zadnej časti, prechádzajúca horizontálne nad logom značky a spájajúca zadné skupinové svetlá. Astra novej generácie nielen pôsobí menšia ako jej predchodca ale taká aj skutočne je: s celkovou dĺžkou 4,37 metra je o takmer 5 centimetrov kratšia ako predchodca, výška je menšia o 2,6 centimetra (1,46 metra). Zmenené rozmery prospievajú aerodynamike a tým aj celkovej účinnosti. Nový Opel Astra má koeficient aerodynamického odporu menej ako 0,30.

Vonku menší, v interiéri ale väčší – konštruktéri Opel vytvorili úspešnú kvadratúru tohto kruhu. Rázvor sa síce skrátil o 2 centimetre, no vnútorný priestor kabíny vzrástol. V kombinácii s novo tvarovanými sedadlami majú pasažieri v zadnej časti kabíny teraz o 35 milimetrov väčší priestor na nohy. Súčasne sa zväčšil odstup medzi prvým a druhým radom sedadiel – z čoho profituje komfort aj pocit vnútorného priestoru. Na charakteristický a estetický vonkajší dizajn v interiéri plynulo nadväzuje hodnotný kokpit a prístrojový panel. Ním Astra zavádza novú generáciu dizajnu interiéru. Vyznačuje sa zvlášť jasným členením, redukovaným počtom gombíkov a ovládacích prvkov, ako aj veľkým farebným dotykovým monitorom na stredovej konzole.

Pomoc a služby 24 hodín denne: Najlepšie spojenie s Opel OnStar

Všetky nové modely dôsledne napĺňajú motto: Opel demokratizuje technológie a inovácie z vyšších segmentov, Opel robí inovácie dostupnými. Príkladom je konektivita. Astra novej generácie bude prvým modelom značky Opel, ktorý bude od začiatku predaja vybavený online asistenčným a servisným systémom Opel OnStar. Opel OnStar poskytuje zákazníkom širokú ponuku bezpečnostných a komfortných služieb. Napríklad keď sa pri nehode nafúkne airbag, OnStar automaticky vyšle núdzové volanie. Operátor v záchrannom dispečingu sa spojí s posádkou vozidla aby zistil, akú pomoc potrebuje. Ak posádka na volanie neodpovedá, dispečing okamžite vyšle záchranárov k vozidlu. Operátori OnStar sú k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni, 365 dní v roku. Je jedno, či vodič potrebuje cestnú asistenčnú službu alebo inú službu, školený pracovník mu vždy pomôže. Okrem toho sa nová Astra vďaka systému Opel OnStar stáva mobilným výkonným hotspotom WiFi 4G/LTE. K nemu sa dá súčasne pripojiť až 7 mobilných koncových zariadení od smartfónu po laptop.

V novom modelovom rade Astra má premiéru aj nová generácia systému infotainmentu  IntelliLink. Umožňuje pripojiť k vozidlu smartfón prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay – čo predstavuje premiéru v segmente kompaktnej triedy. Jednotlivé systémy sú koncipované tak, že reprodukujú najčastejšie využívané funkcie smartfónov. Pri Android Auto sú v stredobode Google Maps, Google Now a možnosť telefonovať cez Google, ako aj rastúca ponuka aplikácií pre audio a messaging. WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify a Podcast-Player sú tu iba niekoľkými príkladmi. Kompletný zoznam podporovaných aplikácií je k dispozícii na Android.com/auto. Apple CarPlay umožňuje bezproblémový prístup k funkciám iPhone počas jazdy a zobrazuje ich na monitore infotainmentu. Týmto spôsobom môže vodič pomocou dotykového monitora alebo hlasového ovládania Siri uskutočňovať telefonické hovory, posielať a prijímať textové správy alebo prehrávať hudbu. Apple CarPlay podporuje aplikácie ako Phone, Messages, Maps, Music and kompatibilné aplikácie tretích strán. Kompletný zoznam podporovaných aplikácií je k dispozícii na Apple.com/ios/carplay. Jednotlivé funkcie sa dajú ovládať prostredníctvom veľkého farebného dotykového monitora s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) na stredovej konzole, multifunkčného volantu (hlasitosť) alebo hlasového ovládania.

Technológie premium pre kompaktnú triedu: IntelliLux LED® a ďalšie

Absolútnu novinku a významný bezpečnostný prvok v novom modelovom rade Astra predstavuje inteligentný osvetľovací systém na báze svietiacich diód IntelliLux LED®. Inovatívny systém reflektorov LED matrix novej generácie, patentovaný značkou Opel, umožňuje jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky a v modelovom rade Astra je po prvý raz k dispozícii v kompaktnej triede.

Nový systém tvorí 16 segmentov zo svietiacich diód  LED – po 8 na každej strane vozidla – ktoré automaticky a kontinuálne adaptujú dosah a rozdelenie svetelného lúča podľa momentálnej situácie v premávke. Systém využíva kameru Opel Eye na monitorovanie pohybu iných vozidiel. Hneď ako vozidlo opustí obec, diaľkové svetlá sa automaticky zapnú – a zostanú trvalo zapnuté. Pri jazde rýchlosťou 80 km/h vodič zaregistruje objekty na kraji cesty o 30 až 40 metrov skôr ako pri konvenčných halogénových alebo xenónových tlmených svetlách. To mu poskytuje približne o 1,5 sekundy dlhší reakčný čas. Pri tom je oslňovanie iných účastníkov cestnej premávky vylúčené. Keď kamera zaregistruje reflektory protiidúcich vozidiel alebo koncové svetlá vozidiel idúcich vpredu, individuálne LED osvetľujúcu relevantnú zónu sa deaktivujú. Pri tom zvyšná oblasť cesty a krajnice zostávajú jasne osvetlené. Svojou presnosťou a adaptabilitou reflektory LED matrix posúvajú osvetľovaciu technológiu na novú úroveň.

Ďalšou prednosťou je, že reflektory LED-Matrix nielen osvetľuje okolie jasnejšie ako konvenčné osvetľovacie systémy ale majú aj výrazne dlhšiu životnosť ako reflektory s halogénovými žiarovkami alebo xenónovými výbojkami. Ďalšou výhodou je, že systém nepotrebuje nijaký mechanický pohyb – individuálne segmenty LED sa zapínajú a vypínajú podľa situácie, čo tiež prispieva k zvýšeniu celkovej životnosti.

Okrem systému Opel OnStar a reflektorov IntelliLux LED® sú pre novú Astru k dispozícii mnohé ďalšie bezpečnostné, asistenčné a komfortné systémy, z ktorých niektoré sú nové v kompaktnej triede. Rozoznávanie dopravných značiek Traffic Sign Assistant a asistenčný systém pre jazdu v jazdnom pruhu Lane Keep Assist robia jazdu príjemnejšou a bezpečnejšou, rovnako ako indikácia odstupu Distance Indication a výstraha pred kolíziou s automatickým núdzovým brzdením Forward Collision Alert with Collision Imminent Braking. Správnu rýchlosť stráži tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Komfort jazdy zvyšuje parkovací asistent Advanced Park Assist, ktorý sa dá aktivovať stlačením gombíka a ovládaním riadenia automaticky zaparkuje vozidlo na vhodné miesto. Pri zaradení spiatočky sa aktivuje cúvacia kamera, prenášajúca obraz na monitor systému infotainmentu. A asistenčný systém pre zmenu jazdného pruhu Side Blind Spot Alert zachytáva vozidlá v okruhu 3 metre, ktoré vodič nevidí vo vonkajších spätných zrkadlách.

Aj nové sedadlá s certifikátom AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) predstavujú špičkovú triedu. Nadväzujú na tradíciu ocenených ergonomických sedadiel Opel a prinášajú nové komfortné prvky. Sedadlo vodiča sa dá nastavovať v 18 smeroch, obidve sedadlá AGR majú masážnu funkciu, ventiláciu a elektropneumatické nastavovanie bočných častí sedáka a operadla. Aj pasažieri vzadu sa môžu tešiť z väčšieho pohodlia – okrem väčšieho priestoru môžu byť na želanie obidve vonkajšie miesta vzadu vyhrievané.

Kompletne novo konštruovaný Opel Astra je teda nielen komfortnejší, bezpečnejší, atraktívnejší a modernejší ako jeho predchodca ale je aj ľahší, agilnejší, aerodynamickejší a vo všetkých ohľadoch účinnejší. To je cesta značky Opel do budúcnosti.

Zdroj: Opel