/
/
/
115 rokov automobilov z Mladej Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A predstavená v roku 1905

115 rokov automobilov z Mladej Boleslavi: Laurin & Klement Voiturette A predstavená v roku 1905

Reklama

  • ŠKODA AUTO oslavuje 115 rokov výroby automobilov v Mladej Boleslavi
  • V decembri 1905 bolo českej verejnosti predstavené prvé vozidlo Laurin & Klement Voiturette A
  • V roku 2020 si ŠKODA AUTO pripomína aj 125 rokov od položenia základov firmy

Spoločnosť ŠKODA AUTO si pripomína 115. výročie spustenia výroby osobných automobilov v Mladej Boleslavi. Prvé vozidlo Laurin & Klement Voiturette A sa verejnosti predstavilo na sklonku decembra 1905 a nadviazalo na dovtedajšiu úspešnú výrobu bicyklov a motocyklov. Počas nasledujúcich 115 rokov tradičná česká značka predstavila celý rad ďalších významných inovácií. Aktuálne vyrába desať modelových radov automobilov a prechádza transformáciou k Simply Clever spoločnosti ponúkajúcej najlepšie riešenia individuálnej mobility.

Tradícia výroby automobilov v Mladej Boleslavi sa odvíja už 115 rokov. Úspešný český podnik, ktorého základy položili pred vianočnými sviatkami roku 1895 spoločníci Václav Klement a Václav Laurin, prechádza od samých začiatkov veľmi dynamickým vývojom. Krátko po rozbehnutí prevádzky opravovne bicyklov sa rozbehla výroba vlastných bicyklov SLAVIA. Už 18. novembra 1899 ich širokú ponuku doplnili motocykle pôvodnej avantgardnej koncepcie s benzínovými jednovalcami nachádzajúcimi sa v spodnej časti rámu. Čoskoro to už boli jedny z prvých vidlicových dvojvalcov a radových motocyklových štvorvalcov na svete, obľúbenosť strojov Laurin & Klement u zákazníkov rástla a pribúdali významné športové úspechy.

Vývoj mieri k automobilu

Desať rokov svojej existencie oslávila česká značka Laurin & Klement v roku 1905 vo veľkom štýle. Vďaka uvoľneniu výrobných kapacít pre motorové vozidlá ukončila výrobu bicyklov a zároveň výrazne zväčšila výrobnú plochu: na 9500 m2 pracovalo už 355 zamestnancov a 206 obrábacích strojov. Zásadnou novinkou bol však automobil Laurin & Klement Voiturette A, ktorý bol výsledkom viac ako päťročného vývoja – vlastnej konštrukcie a výroby boli pritom všetky hlavné komponenty vozidla. Automobil ako prvý poodhalil článok viedenského týždenníka Allgemeine Automobil-Zeitung (44. číslo z 29. októbra 1905) predstavujúci prototyp „voiturette“. Išlo o francúzsky výraz pre automobil nižšej váhovej kategórie, doslova „vozík“.

Praktické, pohodlné a lacné vozidlo

Detailnejšie vozidlo L&K Voiturette A verejnosti predstavil redaktor českého týždenníka „Sport a hry“ Vilém Heinz. Stalo sa tak pred 115 rokmi, konkrétne v stredu 27. decembra 1905. Novinke z Mladej Boleslavi venoval titulnú stránku a článok s názvom „Demokratický automobil“. Spomínaný renomovaný autor okrem iného konštatoval: „Voituretta Laurin & Klement nie je len povrchnou konštrukciou (…) Jej vzhľad je jedným slovom peknučký, línie sú elegantné (…) Je to dokonalý dvojmiestny automobil (…) Rýchlosť môže byť regulovaná od 5 do 45 km/h (maximálna rýchlosť povolená rakúskym automobilovým poriadkom); prevody (rýchlosti) sú volené tak, že vozidlo dokáže vyjsť i 20-percentné stúpanie.“ Podľa Heinza išlo o „praktický, pohodlný a lacný automobil.“

Model Laurin & Klement Voiturette A bol do premávky úradne schválený 18. januára 1906 a 15. apríla bol predstavený na pražskom autosalóne. Okrem svojej vyspelej konštrukcie, kvality dielenského spracovania a vkusného dizajnu vynikal aj praktickosťou a priaznivým pomerom cena/výkon. Základné prevedenie stálo 3 600 korún, pričom robotník v automobilke vtedy zarábal v priemere 2 koruny denne. Benzín, ktorý sa predával na kilogramy, v Čechách stál 66 halierov, takže o niečo viac ako liter presláveného plzenského piva.

Robustná technika pre každodennú prevádzku

Základ vozidla L&K Voiturette A tvoril rebrinový rám a dve tuhé nápravy s listovými perami pruženia. Na vpredu umiestnený kvapalinou chladený motor V2/55° s objemom 1005 cm3 a výkonom 7k (5,2 kW) nadväzovala kužeľová spojka s koženým obložením a trojstupňová priamo radená prevodovka. Zadné kolesá u väčšiny vyrobených voiturett poháňal kardanový hriadeľ. Len asi päťmetrákový obratný automobil zastavilo zašliapnutie brzdového pedála pôsobiaceho na bubon za prevodovkou a zatiahnutie za páku prepojenú s bubnami zadných kolies. Okrem štandardných drevených špicov si zákazníci mohli vybrať aj drôtené kolesá. Na výber bolo aj medzi dvojicou rozdelených sedadiel a spoločnou lavicou s nadväzujúcim priestorom pre batožinu. Dostupná výbava, ktorú si bolo možné doobjednať, zahŕňala aj osvetlenie či strechu. V základnej ponuke farieb bola červená, zelená, modrá, pre frankofónnu oblasť aj šedá, no a za príplatok vo výške 50 korún bolo možné zvoliť si aj bielu farbu. V rokoch 1905 až 1907 bolo vyrobených najmenej 44 automobilov Laurin & Klement Voiturette A, z ktorých sa zachovalo päť originálnych exemplárov. Jeden z nich je súčasťou stálej expozície ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.

Vozidlo L&K Voiturette A položilo pevné základy dynamického rozvoja českej značky a len v rokoch 1906 až 1914 vzrástol predaj automobilov Laurin & Klement viac ako dvadsaťnásobne. Ponuka siahala od dvojvalcových modelov po radový osemvalec typu FF (1907), zahŕňala veľký počet osobných i úžitkových prevedení a rovnako aj veľmi úspešné pretekárske špeciály. Značka L&K sa vypracovala na najväčšiu automobilku Rakúsko-Uhorska a už pred prvou svetovou vojnou úspešne oslovovala zákazníkov na desiatkach trhov všetkých vtedy obývaných kontinentov.

1925: Nový názov, nové možnosti

Od roku 1925, teda od vstupu silného strategického partnera, nesie jej produkcia označenie ŠKODA a svetoznáme logo s okrídleným šípom. Z ďalších míľnikov rozvoja spoločnosti pripomeňme prechod od relatívne malých sérií produktov k efektívnej pásovej výrobe (1929), významný krok vpred predstavovala i celkom nová generácia avantgardne riešených vozidiel ŠKODA s chrbticovým rámom podvozku a nezávislým zavesením kolies (1934). O návrat mladoboleslavskej značky na pozíciu domácej automobilovej jednotky (1936) sa zaslúžili modely ako ŠKODA POPULAR, RAPID či SUPERB.

Veľkosériová výroba, legendárne modely

Po druhej svetovej vojne bol podnik zoštátnený a od 1. januára 1946 bol známy ako AZNP (Automobilové závody, národný podnik). Rozvoj českej automobilky pokračoval aj v zložitých ekonomických a politických podmienkach socializmu. K zásadným technologickým zmenám patril prechod od karosérií s výdrevou k celokovovému riešeniu (1952) otvárajúcemu cestu ku skutočnej veľkosériovej produkcii. Na slávnu éru populárnych vozidiel ŠKODA 440 „Spartak“, OCTAVIA a FELICIA v roku 1964 nadviazalo jedno z najmodernejších európskych vozidiel litrovej triedy: ŠKODA 1000 MB so samonosnou karosériou a s motorom vzadu. Produkcia modernej mladoboleslavskej továrne čoskoro prekonala magickú hranicu 100 000 vyrobených kusov ročne. Ďalšie revolučné zmeny potom priniesol rok 1987, keď bola predstavená nadčasovo riešená ŠKODA FAVORIT s motorom vpredu a s pohonom predných kolies.

Súčasť koncernu Volkswagen

Automobilka ŠKODA sa v roku 1991 stala súčasťou nadnárodného koncernu Volkswagen a počas nasledujúcich troch desaťročí vyrástla z lokálneho producenta necelých 200 000 vozidiel jedného modelového radu ročne na globálne aktívnu spoločnosť, ktorá v roku 2019 svojim zákazníkom dodala 1,24 milióna automobilov. V tomto roku, keď si ŠKODA AUTO pripomína 125 rokov od položenia základov firmy a 115 rokov od spustenia výroby osobných vozidiel, ponúka 10 modelových radov vrátane hybridných a čisto elektrických vozidiel. Novinka ŠKODA ENYAQ iV vzniká v Mladej Boleslavi, kde sa nenachádza len hlavný výrobný závod a vývojové centrum, ale aj centrála spoločnosti – rovnako, ako v ére prvého automobilu Laurin & Klement Voiturette A.

Spoločnosť ŠKODA AUTO v súčasnosti prevádzkuje tri výrobné závody v Českej Republike. Väčšina modelov ŠKODA sa vyrába v Mladej Boleslavi a v Kvasinách, pričom závod vo Vrchlabí sa špecializuje na automatické prevodovky s priamym radením. Vozidlá značky ŠKODA schádzajú z výrobných liniek aj na Slovensku, konkrétne v Bratislave, v čínskych závodoch v I-čengu, Nan-ťingu, Ning-po a Čchang-še, v ruských závodoch v Kaluze a Nižnom Novgorode, v Indii v Pune a Aurangábáde a v neposlednom rade aj v ukrajinskom Solomonove.

Zdroj: Škoda

Prečítať celý text

Reklama