Americký poisťovací inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) testuje bezpečnosť automobilov postupmi, ktoré sú na prvý pohľad veľmi podobné metódam európskej inštitúcie Euro NCAP. Najväčší rozdiel vznikol po tohoročnom sprísnení pravidiel crash testov zo strany IIHS. Sprísnenie spočívalo hlavne v zmenšení celkovej nárazovej plochy z doterajších 45% na štvrtinu čiže konštrukcia tak musí na malej ploche absorbovať oveľa vyššiu kinetickú energiu čo spôsobilo mnohým automobilkám škrt cez rozpočet. Podľa IIHS toto zmenšenie kontaktnej plochy nárazu vychádza z dlhodobého vyhodnocovania prípadov z praxe.
Kia Soul modelového roku 2013 ktorá bola testovaná na náraz s malou kontaktnou plochou dostala podľa prísnejších pravidel raiting „poor“. Hodnotenie „poor“ je nedostatočná známka a znamená vážne ohrozenie posádky. Podľa výsledkov testu bol priestor vodiča pri čelnej zrážke ohrozený prienikom vonkajšej štruktúry pričom sa hlava vodiča pri náraze takmer vôbec nedotkla čelného airbagu a skĺzla do priestoru k bočnému stĺpiku. Keďže Soul sa konštrukčne od roku 2010 výrazne nezmenil, výsledok by mal platiť pre všetky modely 2010-13. Automobilka sa tak zaradila po neúspechu medzi značky Audi, Lexus a Mercedes, ktoré po sprísnení pravidiel amerického inštitútu IIHS museli prehltnúť túto trpkú pilulku. Naopak najlepšie v nových testoch obstálo Volvo S60 ktoré v čelnom nárazovom teste s malou kontaktnou plochou získalo doteraz najlepšie hodnotenie (hodnotenie Volvo S60: http://bit.ly/17XwCN2)
Video z testu Kia Soul
Zdroj: IIHS
http://www.iihs.org/ratings/rating.aspx?id=1852&seriesid=673