Nissan dnes odhalil technológiu podpory vodiča so svetovým prvenstvom, ktorá kombinuje navigovanú jazdu po diaľnici s možnosťou jazdy v jednom pruhu bez rúk na volante. 

Táto technológia rozširujúca oceňovaný systém ProPilot bude mať premiéru na jeseň 2019 vo vozidle Nissan Skyline pre japonský trh.

Tento nový systém navrhnutý na jazdu po diaľnici od vjazdu k výjazdu využíva navigačný systém vozidla, ktorý pomáha manévrovať vozidlo podľa preddefinovanej trasy na určených cestách.1 Tento systém tiež prvýkrát umožňuje ísť v jednom pruhu bez rúk na volante.2, 3

Aby vodiči aktivovali najnovšie funkcie nového systému, musia najprv v navigačnom systéme nastaviť cieľ cesty a vytvoriť preddefinovanú jazdnú trasu. Hneď ako sa vozidlo ocitne na diaľnici, zapne sa navigovaná jazda nového systému.

Po aktivácii pri využití preddefinovanej trasy bude systém pomáhať vodičovi s jazdou na diaľnici s viacerými pruhmi, kým nepríde k výjazdu z diaľnice na preddefinovanej trase, pričom mu bude asistovať pri predbiehaní a zmenách a pri opúšťaní jazdného pruhu.

Nový systém ProPILOT tiež pri jazde v jednom pruhu umožňuje ísť bez rúk na volante. Keď sa vozidlo priblíži k rozdeleniu vozovky alebo je možné predbehnúť pomalšie vozidlo, systém vyhodnotí vhodné načasovanie na odpojenie sa z pruhu alebo predbehnutie na základe informácií z navigačného systému a 360-stupňového snímania. Vodiča pomocou intuitívnych zvukových a vizuálnych signálov vyzve na položenie oboch rúk na volant a potvrdenie aktivácie týchto úkonov spínačom.

Vozidlo používa kombináciu kamier, radarov, sonarov, GPS a 3D mapových dát vo vysokom rozlíšení (HD mapa) na získanie 360-stupňových informácií o okolitom prostredí a presnej polohe vozidla na ceste v reálnom čase. Systém používa tieto informácie na zaistenie hladkého pocitu z jazdy podobného jazde so skúseným vodičom. Monitorovací systém v kabíne neustále overuje, že vodič venuje pozornosť vozovke.

Hlavné scenáre použitia

Zvukové signály a vizuálne upozornenia vodičovi oznámia, keď je funkcia navigovanej jazdy k dispozícii (po vjazde na diaľnicu pri použití preddefinovanej trasy nastavenej v navigačnom systéme).

Vodič môže navigovanú jazdu aktivovať pomocou spínača. Po aktivácii systém pomáha udržať vozidlo v strede daného jazdného pruhu a udržať určitú vzdialenosť od vozidla pred ním pri súčasnom dodržiavaní maximálnej rýchlosti nastavenej vodičom.

Jazda bez rúk na volante je možná pri jazde v jednom pruhu, ak vodič venuje pozornosť vozovke a je pripravený prevziať kontrolu nad volantom, keď to budú podmienky na ceste, premávka a vozidlo vyžadovať.3

Ak vozidlo vpredu ide pomalšie, než je rýchlosť nastavená vodičom, a systém zistí, že ho môže predbehnúť, upozorní vodiča zvukovými a vizuálnymi signálmi. Vodič môže odsúhlasiť predbehnutie umiestnením oboch rúk na volant a aktiváciou spínača. Po potvrdení od vodiča sa vozidlo hladko presunie do predbiehajúceho jazdného pruhu. Keď systém pomalšie vozidlo predbehne a vyhodnotí, že je možné vrátiť sa do pôvodného jazdného pruhu, požiada vodiča o potvrdenie, že môže prejsť vozidlom späť do tohto pruhu.

Keď chce vodič zmeniť jazdný pruh, umiestni obe ruky na volant a aktivuje smerové svetlo. Vozidlo zmení pruhy po tom, čo systém vyhodnotí, že je zmena jazdného pruhu možná.

Keď sa vozidlo priblíži k výjazdu z diaľnice na preddefinovanej trase, zvukovým a vizuálnym signálom upozorní vodiča, že navigovaná jazda sa čoskoro skončí. Hneď ako vozidlo príde k výjazdu z diaľnice, navigovaná jazda sa ukončí a vodič prevezme plnú kontrolu nad vozidlom.

Verzia systému ProPILOT na jazdu v jednom jazdnom pruhu na diaľnici sa prvýkrát objavila v roku 2016 v malej rodinnej dodávke Nissan Serena v Japonsku a získala rôzne ocenenia vrátane ceny za inovácie – japonský automobil roka.

Funkcia ProPILOT (v USA pod názvom ProPILOT Assist) sa nachádza v niekoľkých modeloch vozidiel Nissan po celom svete vrátane 100 % elektrického Nissanu LEAF a najlepšie predávaných modelov Qashqai, X-TRAIL (Rogue) a Altima.

Overenou technológiou podpory vodiča ProPILOT je vybavených viac než 350 000 aktívnych vozidiel Nissan, čo tvorí pevnú základňu pre ďalšiu fázu funkcie ProPILOT – nový systém ProPILOT 2.0 pre japonský trh.

*1: Národná diaľnica predpísaná japonským zákonom o národných diaľničných komunikáciách. Obmedzená rýchlostná cesta predpísaná japonským cestným zákonom.

*2: Jazda bez rúk na volante je možná pri jazde v jednom pruhu pod podmienkou, že vodič neustále venuje pozornosť vozovke pred vozidlom a je pripravený okamžite prevziať ručnú kontrolu nad volantom, ak to podmienky na ceste, premávka a vozidlo vyžadujú.

*3: Funkcia jazdy bez rúk na volante nie je k dispozícii v tuneloch, v ktorých nie je signál GPS, na diaľniciach s obojsmernou premávkou, na kľukatiacich sa cestách, v oblastiach s mýtnymi stanovišťami a pri zlučovaní jazdných pruhov. Keď vozidlo vojde do časti cesty, kde jazda bez rúk na volante nie je k dispozícii, systém upozorní vodiča na to vopred, aby mohol prevziať ručnú kontrolu nad riadením vozidla.

Zdroj: Nissan