6.9 C
Bratislava
piatok, 23 októbra, 2020
-- Reklama --

Premiéra pred 40 rokmi: Papamobil na základe Triedy G

Najnovšie

Volvo Cars má za cieľ transformovať predaj vozidiel viac na online

Spoločnosť Volvo Cars zásadne modernizuje a zdokonaľuje spôsob, akým si zákazníci kupujú, prenajímajú, predplácajú a servisujú svoje vozidlá, pričom...

Volkswagen bol dobre pripravený na zrušený ženevský autosalón 2020

Touareg R* s pohonom plug-in hybrid so systémovým výkonom 340 kW (462 k) ako najvýkonnejší model značky Modelový...

ŠKODA ENYAQ 𝗶V sa predstaví ako riaditeľské vozidlo na Tour de France

ŠKODA ENYAQ iV sa po prvý raz objaví ako “veliteľská centrála” riaditeľa pretekov Christiana Prudhomma a závodných komisárov Tour...
  • Model G na účely návštevy Nemecka pápežom Jánom Pavlom II.
  • Terénne vozidlo s priehľadnou nadstavbou má ľudovú prezývku Papamobil
  • Originálne vozidlo zo zbierky Mercedes-Benz Classic si na špeciálnej výstave 40 rokov Triedy G môžete pozrieť v Múzeu Mercedes-Benz do septembra 2020

O takomto pápežskom vozidle sa do roku 1980 ani nechyrovalo: namiesto klasického čierneho reprezentatívneho sedanu sa pápež Ján Pavol II. na svojej návšteve Nemecka pred 40 rokmi prvýkrát viezol v perleťovo bielom modeli Mercedes-Benz 230 G so zlatými dekoráciami. V oblasti zadných sedadiel tohto mimoriadneho modelu G sa nachádzala lavica pre Svätého Otca. Lavica stála na súvislej podlahe vyvýšenej o 40 centimetrov a chránila ju vysoká priesvitná kupola z plexiskla. Vďaka tomu pápeža dobre videli státisíce divákov podujatí v stoji i v sede. Na podlahe, streche a po stranách nadstavby boli zabudované rôzne svetlomety, ktoré pápeža priamo i nepriamo osvetľovali, aby bol dobre viditeľný aj v tme.

Originálny Papamobil zo zbierky Mercedes-Benz Classic si na špeciálnej výstave s názvom “G-Schichten” (Príbehy), ktorá oslavuje 40. výročie Triedy G, môžete pozrieť v Múzeu Mercedes-Benz do septembra 2020. Múzeum je v súčasnosti otvorené od piatka do nedele od 9.00 do 18.00 hod. Vstupenky sa predávajú vždy do 17.00 hod. Výstava v miestnosti zbierok 5 zachytáva biografiu Triedy G na jedenástich vozidlách a ďalších exponátoch.

Od unikátu po mediálnu hviezdu

Mercedes-Benz vyvinul a vyrobil 4 392 milimetrov dlhý, 1 950 milimetrov široký a okolo 2 800 milimetrov vysoký unikát určený špeciálne na návštevu pápeža, ktorá sa konala od 15. do 19. novembra 1980 a spočiatku ho Mercedes-Benz Vatikánu iba požičiaval. Súčasťou výbavy modelu G s dlhým rázvorom kolies bola, okrem iného, aj výkonná automatická klimatizácia. Vďaka nej bola aj počas leta v priesvitnej kupole príjemná teplota a počas dažďa a vysokej vlhkosti vzduchu sa nezahmlievali sklá. O pohon sa staral štvorvalcový benzínový motor s výkonom 75 kW (102 k). Pokojnú jazdu aj na náročnom povrchu podporovala automatická prevodovka a mimoriadne komfortné pruženie.

Pôvodne odnímateľná nadstavba z plexiskla chránila pápeža pred vetrom a dažďom, pričom veriaci mali stále veľmi dobrý výhľad na Svätého Otca. Po atentáte z roku 1981 bol model G prestavaný a získal nepriestrelné zasklenie. Mercedes-Benz prispôsobil v rokoch 1983 a 1985 výbavu pápežského vozidla Triedy G aktuálnym bezpečnostným požiadavkám Vatikánu.

Pastoračná cesta spred 40 rokov je mimoriadnou udalosťou, na ktorej pápež opäť po takmer 200 rokoch navštívil Nemecko. Medzi vrcholy jeho návštevy patrili veľké bohoslužby na priestranstve Theresienwiese v Mníchove, na letisku Finthen v Mainzi a v areáli letiska Butzweilerhofs v Kolíne. Nové pápežské vozidlo demonštrovalo svoje prednosti všade — na asfaltových alebo nespevnených cestách. Aj samotné vozidlo sa vďaka veľkej pozornosti médií stáva hviezdou. Trieda G dostáva prezývku Papamobil a stáva sa pápežským vozidlom Jána Pavla II., ktorého sprevádza na mnohých jeho cestách po celom svete. Raz sa pri jeho cestách dokonca odmontovala aj hviezda Mercedes. Pretože pri návšteve pápeža v Rakúsku v roku 1983 sa na papamobil dostalo označenie Puch. Pod touto značkou sa v tom čase totiž predáva v Rakúsku model G, ktorý značky Mercedes-Benz a Steyr-Daimler-Puch vytvorili a vyrábali ako spoločný produkt.

Pápežské vozidlo 230 G z roku 1980 nie je jediným papamobilom postavenom na základe Triedy G. Už v roku 1982 vznikol druhý kus, ktorý zvonka vyzeral takmer identicky a bol založený na modeli 230 GE s výkonom 92 kW (125 k). Na historických fotografiách možno obe Triedy G konštrukčného radu 460 predstaveného v roku 1979 často rozoznať podľa evidenčných čísel vozidla: zatiaľ čo model 230 G má najčastejšie tabuľku s evidenčným číslom SCV 7, v prípade modelu 230 GE je to SCV 6. Mercedes-Benz odovzdal v roku 1982 obe vozidlá Vatikánu natrvalo. Prvý Papamobil vystavený v stuttgartskom múzeu sa v roku 2004 vracia naspäť do Stuttgartu a odvtedy je súčasťou zbierky Mercedes-Benz Classic.

V novembri 2007 dostáva pápež Benedikt XVI. model G 500 (konštrukčný rad 463) v mystickej bielej farbe s otvorenou karosériou a so sklopným čelným sklom. Pri audienciách vo Vatikáne je táto Trieda G buď úplne otvorená, alebo pokrytá priesvitnou strechou ako napríklad pri návšteve Brazílie pápežom Františkom z júla 2013.

Pápežské vozidlo z dielne Mercedes-Benz

Papamobil Mercedes-Benz 230 G z roku 1980 je súčasťou dlhej histórie pápežských vozidiel Mercedes-Benz. Táto história sa začala v roku 1930, teda pred 90 rokmi s typom Nürburg 460 (W 08), ktorý bol individuálne postavený v závode na stavbu špeciálnych vozidiel v Sindelfingene. Pred 60 rokmi pokračoval v tejto histórii napríklad Mercedes-Benz 300 Landaulet (W 189, 1960) a pred 55 rokmi Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (W 100), obe ako reprezentatívne vozidlá pápeža. Nasledovali ďalšie vozidlá, napríklad od sedanu Triedy S až po Triedu M. Žiadne iné pápežské vozidlo však v povedomí verejnosti nie je natoľko spojené s vystúpením pápeža Jána Pavla II., ktorý miloval cestovanie, ako práve Papamobil postavený na základe Triedy G.

Na fotografiách:

1/ Nový papamobil: Model G 500 (konštrukčný rad 463) v mystickej bielej farbe s otvorenou karosériou a so sklopným čelným sklom.
2/ V roku 1930, teda pred 90 rokmi, sa s modelom Mercedes-Benz Nürburg 460 (W 08) začína história pápežských vozidiel od značky Mercedes-Benz. Vozidlo pripravené pôvodne pre pápeža Pia XI. sa v roku 1984 po komplexnej obnove zo strany Mercedes-Benz opakovane odovzdáva Vatikánu a vtedajšiemu pápežovi Jánovi Pavlovi II.
3-4/ Mercedes-Benz 230 G Papamobil. Vozidlo vzniká pre účely návštevy Nemecka pápežom Jánom Pavlom II. Priehľadná kupola je odnímateľná. Aj ak je kupola namontovaná, verejnosť má dobrý výhľad na pápeža, ktorý je zároveň krytý pred poveternostnými podmienkami. Fotografia z roku 1980.
5/ Pápež Ján Pavol II. v papamobile postavenom na základe modelu Mercedes-Benz 230 G s evidenčným číslom SCV 7.
6-7/ Papamobil Mercedes-Benz 230 G na špeciálnej výstave s názvom „G-Schichten“ Múzea Mercedes-Benz, ktorá oslavuje 40. výročie Triedy G.

Zdroj: Mercedes-Benz

- Reklama -

Odporúčame

ŠKODA ENYAQ 𝗶V

Prvý sériový model značky ŠKODA na báze modulárnej stavebnice elektromobility (MEB) Dva druhy pohonu, dve kapacity batérie a...

Nový Mercedes-AMG GT Black Series

Najvýkonnejší sériovo vyrábaný motor V8 AMG všetkých čias, najexpresívnejší dizajn, najprepracovanejšia aerodynamika s aktívnymi prvkami vrátane špeciálnych vysúvacích krídiel vpredu aj vzadu a takmer kompletne zakrytej...

CUPRA Formentor – na cestách už túto jeseň

Prebiehajú posledné prípravy na spustenie predaja nového modelu CUPRA Formentor. Tento týždeň Wayne Griffiths, CEO značky CUPRA, testoval Formentor v skúšobnom areáli závodu Martorell....

BMW radu 8 Golden Thunder Edition

Fascinujúci dynamický výkon patrí medzi očarujúce vlastnosti modelov BMW radu 8. Výrobca prémiových športových automobilov teraz pripravil špeciálne verzie všetkých troch karosárskych verzií s...

Fiat Concept Centoventi získal v ankete Car Design News cenu „Najlepšie koncepčné vozidlo roka 2019“

Fiat Concept Centoventi zvíťazil v ankete Car Design News v kategórii „Najlepšie koncepčné vozidlo“. Podľa medzinárodnej poroty toto revolučné vozidlo vyniká inovatívnou modulárnou...
- Reklama -

Ďalšie správy