- Obmena pohonného ústrojenstva: Tri nové konštrukčné rady obsahujúce 13 nových motorov do roku 2016
- Prvá fáza: Downsizing s turbodúchadlom prepĺňaným benzínovým a naftovým motorom 1,6 litra, vylepšené prevodovky
- Šampión v krútiacom momente: 1.6 SIDI Turbo s priamym vstrekovaním paliva má s 280 Nm najväčší krútiaci moment v triede
- Vysoký výkon: 1.6 CDTI je so 100 kW (136 k) najvýkonnejším turbodieslom vo svojej triede
- Šetrné: Spotreba paliva a emisie CO2 znížené o 15 percent
- Šesťstupňové manuálne prevodovky novej generácie
Modelový rad Opel Astra, van Zafira Tourer a kabriolet Cascada sú prvými modelmi profitujúcimi zo zavedenia nových motorov a prevodoviek v rámci aktuálneho programu obmeny pohonného ústrojenstva, v rámci ktorého Opel do konca roka 2016 obnoví 80 percent svojho portfólia motorov.
Tri úplne nové konštrukčné rady – zahŕňajúce 13 rozličných verzií motorov – a niekoľko nových prevodoviek prinesie najmodernejšie technológie a výkonové parametre na špičke svojich tried do širokej škály modelov Opel.
Program obnovy sa začína zavedením nových turbodúchadlom prepĺňaných štvorvalcov s objemom 1,6 litra, ktoré sú prvými príslušníkmi novej generácie benzínových a naftových motorov Opel strednej objemovej kategórie. Nové motory boli koncipované podľa filozofie downsizingu na uspokojenie dopytu zákazníkov po výkonných motoroch so zníženou spotrebou paliva a emisiami CO2. Obidva motory sa vyznačujú najvyšším merným výkonom a najlepšou kultúrou behu v triede.
Nový benzínový motor 1.6 SIDI Turbo vybavený priamym vstrekovaním paliva (Spark Ignition DirectInjection) dosahuje výkon 125 kW (170 k) a maximálny krútiaci moment 280 Nm (s funkciou „Overboost“), čo je o 12 percent viac ako jeho najbližší konkurent. Teraz je k dispozícii v modelovom rade Astra (GTC, 5-dverový hatchback, sedan a Sports Tourer), vo vane Zafira Tourer a v novom kabriolete Cascada. Nový motor 1.6 CDTI s výkonom 100 kW (136 k), ktorý je prvým celohliníkovým naftovým motorom značky Opel, má bezkonkurenčný merný výkon 63 kW (85 k) na liter objemu. Debutoval v modelovom rade Zafira Tourer v roku 2013 a postupne bude zavedený do ďalších modelov Opel. Obidva motory sa kombinujú s manuálnymi prevodovkami novej generácie, ktoré vynikajú nad konkurentmi kvalitou radenia.
Najlepší v triede: Nový benzínový motor 1.6 SIDI Turbo
Tento úplne nový štvorvalcový benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva Opel uvádza vo verzii s výkonom 125 kW (170 k), ktorá disponuje výnimočným maximálnym krútiacim momentom 280 Nm už pri otáčkach 1.650 min-1. Je konštruovaný s dôrazom na veľkú pružnosť, optimálnu spotrebu paliva s nízkymi emisiami CO2 a vynikajúcu kultúru chodu.
Oproti doterajšiemu benzínovému motoru Opel 1.6 Turbo, ktorý nahrádza, sú spotreba paliva v kombinovanom cykle a emisie CO2 nižšie o 15 percent, pričom maximálny krútiaci moment vzrástol o 22 percent. Tým tento motor dosahuje o 12 percent väčší krútiaci moment ako jeho najbližší konkurent v kompaktnej triede s výkonom 110 – 132 kW (150 – 180 k), vrátane nemeckých značiek premium.
Kľúčom k tejto pôsobivej výkonovej charakteristike je priame vstrekovanie paliva v kombinácii so spontánne reagujúcim systémom prepĺňania turbodúchadlom pre veľkú ťažnú silu pri nízkych otáčkach, ako aj séria konštrukčných opatrení z oblasti ‘zvukového inžinierstva’ na dosiahnutie pokojného chodu a nízkej úrovne hluku.
Ako príklad pôsobivej ťažnej sily motora 1.6 SIDI Turbo môžu slúžiť hodnoty zrýchlenia modelov Astra 5-dverový hatchback a sedan z 80 na 120 km/h na 5. prevodový stupeň za 8,8 sekundy, čo je takmer o 2 sekundy rýchlejšie ako s predchádzajúcim motorom 1.6 Turbo. So systémom Štart/Stop a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou majú obidve verzie modelového radu Astra rovnakú kombinovanú spotrebu paliva 5,9 l/100 km a do ovzdušia emitujú iba 139 g/km CO2 – čo predstavuje zlepšenie o 14 percent. Pri kupé GTC je toto zlepšenie ešte väčšie – až 15 percent.
Na špičke triedy: Nový turbodiesel 1.6 CDTI
Prvý celohliníkový naftový motor Opel mal premiéru v modelovom rade Zafira Tourer. Postupne bude zavedený do širokej škály modelov Opel, kde nahradí doterajší motor 1.7 CDTI a motor 2.0 CDTI v nižších výkonových verziách. Neskôr bude nasledovať ešte výkonnejšia verzia. Prvá verzia tohto motora s výkonom 100 kW (136 k) a mohutným maximálnym krútiacim momentom 320 Nm imponuje výnimočným merným výkonom 63 kW (85 k) na liter objemu, ktorý je bezkonkurenčný v tejto objemovej triede.
Oproti doterajšej verzii poháňanej motorom 2.0 CDTI s podobným výkonom má Zafira Tourer 1.6 CDTI o 10 percent nižšiu spotrebu paliva a emisie CO2. Kombinovaná spotreba paliva iba 4,1 l/100 km a emisie CO2 109 g/km sú hodnoty, ktoré nedosahuje nijaký iný sedemsedadlový kompaktný van s podobným výkonom. Opel očakáva, že s novým motorom 1.6 CDTI dosiahne v menších vozidlách hodnoty spotreby pod hranicou 4,0 l/100 km a emisie CO2 nižšie ako 100 g/km.
So systémom úpravy výfukových plynov pomocou selektívnej katalytickej redukcie (SCR) Opel BlueInjection, ktorý zaručuje spĺňanie budúcej emisnej normy Euro 6 (účinnej od septembra 2015), je motor 1.6 CDTI taký čistý ako benzínový motor.
Rovnako ako jeho benzínový súrodenec aj motor 1.6 CDTI profituje zo širokej škály opatrení ‘zvukového inžinierstva’ pri konštrukcii a jemnom vyladení, ktoré prispievajú k minimalizácii hluku a vibrácií. Pri testovaní v modelovom rade Zafira Tourer bola nameraná najnižšia hlučnosť zo všetkých vozidiel poháňaných turbodieslom s objemom 1,6 litra.
Kľúčovými technickými prvkami nového motora sú vysokotlakový systém priameho vstrekovania paliva common rail a účinné prepĺňanie turbodúchadlom s variabilnou geometriou (VGT). Ich funkcie, ako aj mnohé ďalšie, reguluje sofistikovaná riadiaca jednotka motora 1.6 CDTI, vyvinutá priamo v rámci koncernu General Motors. Táto najmodernejšia riadiaca jednotka, skonštruovaná a vyvinutá na špecializovaných pracoviskách v Taliansku, Nemecku a USA, sa bude používať pri všetkých budúcich štvorvalcových motoroch Opel.
Manuálne prevodovky novej generácie: Kvalita radenia na špičke triedy
Opel investoval vyše 50 miliónov EUR do svojich európskych výrobných zariadení s cieľom zlepšiť svoje aktuálne 5-stupňové a 6-stupňové manuálne prevodovky. Šesťstupňové manuálne prevodovky novej generácie vynikajú nad konkurenciou kvalitou radenia. Teraz sa začínajú montovať do modelov radov Astra, Cascada a Zafira Tourer poháňaných novými motormi s objemom 1,6 litra.
Početné úpravy prevodov a externého mechanizmu radenia prevodovky, ako aj spôsob integrácie do vozidla prispeli k výraznému skráteniu dráhy radiacej páky a zníženiu ovládacej sily. Skrátená dráha radiacej páky poskytuje vodičovi bezprostrednejší pocit pri ovládaní, umožňujúci ľahko zaradiť želaný prevodový stupeň s minimálnou silou.
Pre nové motory je k dispozícii aj vylepšená 6-stupňová automatická prevodovka vybavená funkciou manuálneho radenia Active Select pre zvýšenie dynamiky jazdy.
Zdroj: Opel