- Svetové prvenstvo – automatické brzdenie pri zatáčaní pred protiidúcim vozidlom
- Svetové prvenstvo – riešenie problému neúmyselného zídenia z cesty
- Súčasťou štandardného vybavenia je najpokročilejšia bezpečnostná výbava na trhu
- Päťkrát viac ultra vysokopevnej ocele (bórová oceľ) v porovnaní s prvou generáciou XC90
Úplne nové XC90 od spoločnosti Volvo Cars – ktoré sa predstaví v auguste – ponúkne najkomplexnejšiu a technologicky najprepracovanejšiu bezpečnostnú výbavu ako súčasť štandardného vybavenia v automobilovom priemysle. Vďaka novej technológii sa spoločnosť posunie o významný krok bližšie k svojej vízii, aby od roku 2020 v novom Volve nikto nezahynul ani nebol vážne zranený.
Súčasťou štandardného bezpečnostného vybavenia v prémiových SUV modeloch s pohonom všetkých kolies a siedmymi sedadlami budú ako prvé na svete dve bezpečnostné technológie: balíček ochrany pred zídením z cesty a systém automatického brzdenia na križovatke. Tieto inovácie budú tvoriť súčasť balíka bezpečnostných prvkov, vďaka ktorým sa nové XC90 stane jedným z najbezpečnejších vozidiel všetkých čias.
„Náš východiskový bod v oblasti bezpečnosti je rovnaký, aký sme mali pred 87 rokmi: situácie z každodenného života,“ povedal Dr. Peter Mertens, senior viceprezident pre výskum a vývoj v spoločnosti Volvo Car Group. „Skúmame údaje. Spracovávame čísla. Inovujeme. Výsledkom je jedno z najbezpečnejších vozidiel všetkých čias.“
Svetové prvenstvo č. 1: Ochrana pred zídením z cesty
Zídenie z cesty predstavuje bežný druh nehody, ktorý má rôzne príčiny: napríklad rozptyľovanie vodiča, únavu alebo zlé poveternostné podmienky.
Aj keď v súčasnej dobe neexistujú žiadne regulačné ani hodnotiace testy na zistenie schopnosti vozidla zvládnuť dopravné nehody, pri ktorých je príčinou zídenie z cesty, rozhodli sme sa vyvinúť technológiu Safe Positioning, ktorá slúži na ochranu cestujúcich v tejto situácii.
Funkcia systému Safe Positioning spočíva v tom, že nové Volvo XC90 dokáže zistiť, že schádza z cesty. Zistí, čo sa deje a pritiahne predné bezpečnostné pásy, aby cestujúcich zaistilo v správnej polohe. Pásy sú pevne pritiahnuté, kým sa vozidlo pohybuje.
Funkcia na pohltenie energie medzi sedadlom a rámom sedadla znižuje riziko poranenia chrbtice tým, že tlmí vertikálne sily, ktoré môžu vzniknúť pri náraze vozidla v teréne. Systém dokáže znížiť vertikálne sily pôsobiace na cestujúcich až o jednu tretinu. Zabraňuje tak vážnym úrazom chrbtice, ktoré sú relatívne častými dôsledkami takýchto nehôd.
Model XC90 obsahuje taktiež technológie, ktoré vodičovi pomáhajú predchádzať zídeniu z cesty:
Pomocník pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu Lane Keeping Aid pomáha zmenou krútiacieho momentu zmeniť smer vozidla v prípade, ak neúmyselne vychádza z jazdného pruhu. Systém na sledovanie pozornosti vodiča Driver Alert Control, ktorý je taktiež súčasťou štandardnej výbavy, dokáže upozorniť unaveného alebo nepozorného vodiča na nutnosť odpočinku. Dokonca má funkciu pomocníka Rest Stop Guidance, ktorá vodiča navedie na najbližšie odpočívadlo.
Svetové prvenstvo č. 2: Automatické brzdenie na križovatkách
XC90 je prvým vozidlom na svete s technológiou automatického brzdenia v prípadoch, ak sa vodič s autom otočí k prednej časti protiidúceho vozidla. Takáto situácia je bežná na rušných križovatkách a diaľniciach s vyššími rýchlostnými obmedzeniami. Úplne nové Volvo XC90 dokáže zaznamenať potenciálnu kolíziu a automaticky zabrzdiť, aby tak zabránilo nehode, prípadne zmiernilo jej následky.
„Tieto dve svetové prvenstvá sú ďalšími príkladmi, ako nové technológie riešia podstatné problémy z reálnej premávky. Táto stratégia nás posúva čoraz bližšie k našej ambícii, aby do roku 2020 nebol v novom Volve nikto usmrtený ani vážne zranený,“ hovorí profesor Lotta Jakobsson.
Pevnejší z každej strany
Úplne nový model XC90 je doslova pevnejší z každého pohľadu. V prípade nehody preto zostane priestor pre cestujúcich neporušený. Konštruktéri zabezpečili tuhosť karosérie širším využitím bórovej ocele tvarovanej za tepla – tento typ ocele je najpevnejším druhom, ktorý sa v súčasnosti používa na výrobu karosérie.
Celá bezpečnostná klietka okolo priestoru pre cestujúcich je vyrobená z bórovej ocele tvarovanej za tepla a je skonštruovaná tak, aby poskytovala maximálnu ochranu cestujúcim pri všetkých typoch nehôd. Za tepla tvarovaná oceľ tvorí približne 40 percent celkovej hmotnosti karosérie.
Vízia do roku 2020
Vízia spoločnosti Volvo Cars je vyrábať vozidlá, ktoré nebudú mať nehody. V krátkodobom horizonte je cieľom, aby do roku 2020 nebol v novom vozidle značky Volvo nikto usmrtený ani zranený. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odhaduje, že pri dopravných nehodách zomrie každoročne asi 1,2 milióna ľudí a viac ako 50 miliónov sa zraní. Ak nebudú prijaté žiadne opatrenia, tieto údaje budú narastať. Spoločnosť Volvo sa ujala vedenia – za hlavný princíp si zvolila svoju víziu budúcnosti bez nehôd.
Zdroj: Volvo