/
/
/
Nový SEAT Leon ST CUPRA – taká rýchla môže byť všestrannosť

Nový SEAT Leon ST CUPRA – taká rýchla môže byť všestrannosť

Reklama

  • SEAT spája dynamiku a úžitkovú hodnotu jedinečným spôsobom
  • Dve verzie s výkonom 195 a 206 kW (265 a 280 k)
  • Precízna jazda so samosvorným diferenciálom, progresívnym riadením, DCC a reflektormi z LED
  • Športový Performance Pack a rozličné farebné dizajnové balíky zvyšujú exkluzivitu, ako aj nový navigačný systém High s dotykovým displejom 6,5” (16,5 cm)
  • Kompletný športový charakter CUPRA v rodinnej karosérii

SEAT predstavuje perfektný automobil pre radosť zo života a z výkonu. Nový Leon ST CUPRA jedinečným spôsobom kombinuje vysoký výkon so štýlom a úžitkovou hodnotou. Leon ST CUPRA 280 s maximálnym objemom batožinového priestoru, 1.470 litrov zrýchli z pokoja na tempo 100 km/h iba za 6,0 sekundy – taká rýchla môže byť všestrannosť. Atraktívny dizajn, individuálne vybavenie a excelentná kvalita sú ďalším bodmi, ktoré robia z modelu Leon ST CUPRA neobyčajnú ponuku. K tomu pristupuje mimoriadne dobrý pomer ceny a úžitkovej hodnoty – typický atribút modelov SEAT.

U novinárov a zákazníkov má SEAT Leon CUPRA ako trojdverový model SC (Sport Coupé) aj ako päťdverový model vysoké renomé. V odborných časopisoch sa verzia CUPRA v rámci celej Európy okamžite presadila ako trvalý víťaz porovnávacích testov; jeho majitelia oceňujú dizajn a pôžitok z jazdy. Novým modelom Leon ST CUPRA k tomu pribudne ďalšia nová dimenzia – veľkorysá priestorová ponuka kombi. Pre prácu a rodinu, pre šport alebo hobby – vďaka svojej všestrannosti je Leon ST CUPRA perfektným športovým automobilom pre všetky aspekty života.„Nový Leon ST CUPRA predstavuje optimálne doplnenie našej ponuky vysoko výkonných modelov. Kombinácia suverénneho výkonu a expresívnej dynamiky s komfortom vyhovujúcim pre dlhé jazdy a vysokou úžitkovou hodnotou vytvára jedinečný automobil,“ povedal Jürgen Stackmann, predseda predstavenstva SEAT S.A.. „Leon ST CUPRA demonštruje hodnoty značky SEAT v najlepšej forme. Sme hrdí na technickú kompetenciu a kvalitu, ktorú vyžaruje.“

Koncentrovaný komplet high-tech zaručuje enormný výkon nového modelu Leon ST CUPRA. Jeho základom je nový motor 2.0 TSI vybavený duálnym systémom vstrekovania paliva a variabilným časovaním ventilov. Podľa verzie dosahuje výkon 195 kW (265 k) alebo 206 kW (280 k). Adaptívny podvozok DCC, samosvorný diferenciál prednej nápravy, progresívne riadenie, systém regulácie jazdnej dynamiky CUPRA Drive Profile a štandardné predné reflektory kompletne zo svietiacich diód LED sú ďalšími príkladmi najmodernejších technológií.

Športový charakter modelu Leon ST CUPRA sa dá ďalej umocniť príplatkovým balíkom Performance Pack. Obsahuje vysoko výkonnú brzdovú sústavu Brembo s perforovanými kotúčmi formátu 370 x 32 mm a 4-piestovými brzdičmi na prednej náprave, exkluzívne 19-palcové disky z ľahkej zliatiny (na výber čierne alebo oranžové) s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 a bočné aerodynamické prahové lišty. Ďalším novým prvkom vybavenia pre najšportovejší model značky SEAT sú farebné dizajnové balíky. Týmito kompletmi sa dajú farebne individualizovať detaily karosérie čiernou, bielou alebo špeciálnou oranžovou farbou Cup Racer Orange, používanou na pretekových vozidlách značkového pohára.

„Nový Leon ST CUPRA je rýdzi SEAT – emócie a výkon v kombinácii s dizajnom a dynamikou vytvárajú veľký pôžitok z jazdy na každom kilometri. Najmodernejšie technológie sa prejavujú nielen v enormnej presnosti ale aj v presvedčivej účinnosti,“ zdôrazňuje Dr. Matthias Rabe, podpredseda predstavenstva SEAT S.A. pre výskum a vývoj. „Investovali sme veľa času do detailného vyladenia aby Leon CUPRA aj vo verzii kombi poskytoval rovnaký pocit z jazdy a športový charakter – a súčasne aj výrazne zvýšenú úžitkovú hodnotu.“

Novým modelom Leon ST CUPRA príbeh úspechu postupuje na novú úroveň. Prvý model radu CUPRA prišiel na cesty v roku 1996 ako Ibiza CUPRA, odvtedy sa dynamické modely CUPRA stali ikonami značky SEAT. V novej generácii modelového radu Leon debutoval po prvý raz trojdverový model SC CUPRA a teraz prichádza päťdverové kombi Leon ST CUPRA.

Dizajn – emocionálny a energický
Emocionálny dizajn je výraznou silnou stránkou modelového radu Leon. Aj päťdverová karoséria modelu Leon aj trojdverové kupé Leon SC Sport Coupé zaujmú na prvý pohľad svojimi perfektne vyváženými proporciami a precíznymi líniami. Kontrast čisto modelovaných povrchov a ostro vykreslených línií dáva modelom radu Leon vitálny a dynamický vzhľad, ktorý je rovnako solídny ako energický. Platí to osobitne pre karosériu kombi Leon ST Sports Tourer, harmonicky predĺženú o ďalších 27 centimetrov.

Bočný pohľad je zvlášť charakteristický. S vyváženými proporciami tvarovaných plôch plechu a sklenenej plochy bočných okien – s vertikálnym delením v pomere približne 2/3 ku 1/3 – vyžaruje solídnosť a podčiarkuje pevný postoj. Charakteristická, prerušená “Línea Dinámica” prebieha ponad výrezy blatníkov smerom dozadu. Presne tvarované trojrozmerné hrany „blistre“ na bokoch neprebiehajú v rovnej línii – majú tvar veľmi jemných oblúkov, ktoré dodávajú karosérii napätie. Výrazové prostriedky dizajnu boli veľmi pozitívne prijaté zákazníkmi. Ako jeden z najdôležitejších dôvodov pre kúpu vytvárajú základ veľkého úspechu nového modelového radu Leon.

Nová harmónia sily a elegancie
Tieto výrazové prostriedky dizajnu boli systematicky vyvinuté do ďalšieho stupňa pre Leon ST CUPRA novou harmóniou medzi výkonom a eleganciou. Výrazné prvky, predovšetkým na prednej a zadnej časti karosérie signalizujú vysoký výkon už na prvý pohľad bez toho, aby pôsobili vtieravo. Nová predná časť karosérie s veľkými otvormi na vstup vzduchu do motorového priestoru a výraznými mriežkami s voštinovou štruktúrou zabezpečuje bohatý prívod chladiaceho vzduchu pre vysoko výkonný motor a brzdovú sústavu. Charakteristickým prvkom modelov CUPRA značky SEAT je päť úzkych otvorov nad prednou evidenčnou tabuľkou – ďalšia vizuálna indícia vysokého výkonu kompaktného športového automobilu. Tvar spodného otvoru na vstup vzduchu zvýrazňuje stabilitu a vizuálne pritláča vozidlo k ceste.

Rovnako energická je aj zadná časť karosérie modelu Leon ST CUPRA. Čierna vložka v nárazníku a odrazové sklá na vonkajších stranách zvýrazňujú šírku vozidla. Tvarovaný difúzor a dve oválne koncovky výfuku na obidvoch stranách jasne, no decentne signalizujú vysoký výkon motora.
Ďalším jedinečným prvkom sú štandardné reflektory zo svietiacich diód LED, ktoré svojim šípovým tvarom vytvárajú špeciálny svetelný obraz, rovnako v noci ako aj cez deň. To isté platí aj pre zadné skupinové svetlá z LED.

Disky z ľahkej zliatiny majú exkluzívny dizajn, červeno lakované brzdiče a tmavo tónované sklá v zadnej časti kabíny zvýrazňujú individualitu modelu Leon ST CUPRA. Verzia ST CUPRA 280 sa zvonka vizuálne odlišuje exkluzívnymi 19-palcovými diskami kolies z ľahkej zliatiny lakovanými titánovou farbou a aerodynamickým kompletom (Aerodynamic Pack) so spojlerom na zadnej hrane strechy, ktorý zvýrazňuje pretiahnuté línie karosérie a športový charakter vozidla. Ďalšími odlišnosťami špičkovej verzie sú čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel a nápisy CUPRA na brzdových strmeňoch.

Štýl a kvalita v interiéri
Na akcentovanú dynamiku exteriéru plynule nadväzuje interiér nového modelu SEAT Leon ST CUPRA. Priestor pre vodiča a spolujazdcov je harmonicky koncipovaný. Všetky spínače, tlačidlá a páčky sú presne tam, kde ich vodič intuitívne očakáva. Nápadným prvkom je široká stredová konzola jasne orientovaná na vodiča. Prístrojový panel je vyslovene elegantný, dvojfarebné vyhotovenie vyvoláva efekt akoby sa vznášal v priestore.

Dominantným prvkom interiéru je nový športový volant CUPRA s exkluzívnym dizajnom a splošteným vencom v spodnej časti. Vďaka ergonomickému čalúneniu a čiastočne perforovanému koženému poťahu podporuje športovo presné ovládanie vozidla. Multifunkčné ovládacie prvky sú integrované do vodorovných ramien, za volantom sú ovládacie páčky prevodovky DSG (na želanie). Exkluzívnym prvkom modelov CUPRA sú aj športové sedadlá potiahnuté tmavosivou alcantarou s bielymi kontrastnými stehmi. Na želanie sa dodáva čierne kožené čalúnenie sedadiel, takisto prešívané bielymi stehmi, v kombinácii s bočnými časťami sedadiel a bielou vložkou na čalúnení dverí. Ďalšiu alternatívu predstavujú škrupinové predné sedadlá, zabezpečujúce extrémne bočné držanie tela. Novým prvkom vybavenia na želanie pre Leon ST CUPRA sú elektricky nastavovateľné predné sedadlá, zvyšujúce komfort. Pedále a dekoračné lišty na prahoch dverí sú vyrobené z hliníka. Dekoračné prvky v kokpite majú vyhotovenie v klasickom chróme, alternatívne v lesklej čiernej farbe.

Ďalším osobitným prvkom v interiéri modelov CUPRA je náladové osvetlenie. Svietiace diódy LED v paneloch dverí zvýrazňujú kontúry dizajnu interiéru a dodávajú kabíne nádych premium. Súčasne náladové osvetlenie zlepšuje orientáciu pasažierov v interiéri a vizuálne zväčšuje vnútorný priestor. Farba LED sa dá prispôsobiť prostredníctvom ovládača systému CUPRA Drive Profile – v športovom režime CUPRA majú červenú farbu, štandardné nastavenie je biele.

Jemné detaily podčiarkujú vysokú kvalitu vypracovania nového modelu SEAT Leon ST CUPRA – napríklad kontrastné stehy na volante a radiacej páke, exaktné ovládanie mriežok ventilácie, prehľadný ovládací panel klimatizácie alebo trojrozmerne tvarované dekoračné obklady. Všetky kontaktné plochy majú mäkkú povrchovú úpravu soft-touch, ktorá pri každom dotyku vyvoláva príjemný hmatový vnem.

Karoséria – systematická ľahká konštrukcia
Karoséria s vysokou pevnosťou a nízkou hmotnosťou patrí k rozhodujúcim predpokladom pre vysokú jazdnú dynamiku. Preto je presvedčivá kombinácia špičkového výkonu a udivujúcej účinnosti výsledkom aj dôsledne ľahkej konštrukcie. Leon ST CUPRA má pohotovostnú hmotnosť iba 1.446 kilogramov, čím patrí k najľahším vysoko výkonným kombi svojej triedy.

Solídna štruktúra karosérie je predpokladom aj pre optimálnu bezpečnosť, najlepší komfort – a v neposlednom rade aj pre vysoký kvalitatívny dojem. S ohľadom na optimálny pomer ceny a úžitkovej hodnoty sa na konštrukcii karosérie nepoužívajú drahé materiály ako horčík a uhlíkové kompozity. Namiesto toho karoséria obsahuje vysoký podiel dielov z ocele vysokej a ultra vysokej pevnosti. Tepelne tvárnené prvky z týchto ocelí high-tech znižujú hmotnosť a súčasne zvyšujú pevnosť kabíny posádky.

Priestor a variabilita
Napriek svojmu jedinečne dynamickému dizajnu je nový Leon ST prekvapujúco priestranný a mimoriadne variabilný. Základný objem batožinového priestoru 587 litrov sa dá zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel na 1.470 litrov, čo sa dá veľmi jednoducho urobiť aj z batožinového priestoru.

Panoramatické strešné okno
Príplatkové panoramatické strešné okno privádza do kabíny prirodzené svetlo a čerstvý vzduch, čím umocňuje pocit veľkorysého priestoru, predovšetkým na zadných sedadlách. So svojim veľkým, čiernym povrchom predstavuje osobitný dizajnový prvok, najmä v kombinácii so svetlým lakom karosérie. Predná časť okna sa dá zasunúť nad pevnú zadnú časť – a dá sa otvárať a zatvárať aj zvonka pomocou diaľkového ovládača v kľúči vozidla.

Pohon – špičkový výkon štandardne
CUPRA symbolizuje vysoký výkon a jazdnú dynamiku – a nový Leon ST CUPRA tento prísľub spĺňa perfektným spôsobom. CUPRA 280 s príplatkovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami sa ako absolútny špičkový model značky dokáže katapultovať z pokoja na tempo 100 km/h za 6,0 sekundy, pri manuálnej prevodovke za 6,1 sekundy. Maximálna rýchlosť elektronicky limitovaná na 250 km/h nereprezentuje skutočný výkonový potenciál motora. Maximálny krútiaci moment 350 Nm v širokom pásme otáčok od 1.700 do 5.600 za minútu zaručuje pôsobivú ťažnú silu v každej situácii. Leon ST CUPRA s výkonom 195 kW (265 k) a rovnakým maximálnym krútiacim momentom 350 Nm je iba o zlomok sekundy pomalší. Jeho akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá 6,2 sekundy s manuálnou prevodovkou a 6,1 sekundy s automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG.

S ohľadom na tieto jazdné výkony je nový Leon ST CUPRA prekvapujúco úsporný. Priemerná spotreba paliva je pri obidvoch výkonových verziách iba 6,6 litra na 100 km s prevodovkou DSG a 6,7 litra na 100 km s manuálnou prevodovkou. To zodpovedá ekvivalentu emisie CO2 154 a 157 gramov na kilometer.

Ponuka motorov pre Leon ST CUPRA:

2.0 TSI
195 kW
2.0 TSI
195 kW
DSG
2.0 TSI
206 kW
2.0 TSI
206 kW
DSG
kW/k 195/265 195/265 206/280 206/280
Nm/
min-1
350
1700-5300
350
1700-5300
350
1700-5600
350
1700-5600
km/h 250 250 250 250
s (0-100 km/h) 6,2 6,1 6,1 6,0
l/100 km 6,7 6,6 6,7 6,6
g/km CO2 157 154 157 154

Komponenty motora high-tech

Ako pravý športový motor štvorvalec 2.0 TSI spontánne reaguje na každú zmenu polohy pedála akcelerátora a ľahko sa vytáča do vysokých otáčok – v sprievode sýteho a suverénneho zvuku, podporovaného a modulovaného zvukovým aktuátorom. Novo vyvinutý motor so zvlášť rýchlo reagujúcim turbokompresorom predstavuje absolútny komplex high-tech s mnohými inovatívnymi konštrukčnými prvkami.

Modifikované hliníkové piesty a pevnejšie ojnice s novým uložením prenášajú sily na kľukový hriadeľ. Liatinový blok motora je zosilnený na hlavných ložiskách. Hlava valcov je vyrobená z novej hliníkovo-kremíkovej legúry, ktorá sa vyznačuje vysokou pevnosťou a tepelnou odolnosťou.

Veľký turbokompresor, ktorý je ďalším novým technickým komponentom motora, je konštruovaný na teplotu výfukových plynov do 1.000 stupňov Celzia. S maximálnym prepĺňacím tlakom 1,1 baru za hodinu stlačí 900 kilogramov alebo 750.000 litrov vzduchu. Výkonný chladič komprimovaného vzduchu výrazne znižuje teplotu vzduchu privádzaného do valcov a tým zvyšuje objem kyslíka pre spaľovanie zmesi. Elektronicky ovládaný obtokový ventil pracuje veľmi rýchlo a presne; čím znižuje straty pri výmene plynov, pretože v oblasti čiastočného zaťaženia znižuje základný prepĺňací tlak a tým aj protitlak výfukových plynov.

Duálne vstrekovanie paliva – fit pre budúcnosť
Motor 2.0 TSI prináša inovatívne riešenia v mnohých oblastiach. Jednou z nich je prídavné nepriame vstrekovanie paliva, ktoré dopĺňa priame vstrekovanie paliva FSI v oblasti čiastočného zaťaženia motora. Vtedy redukuje spotrebu paliva a emisie tuhých čiastočiek. Vstrekovanie FSI, ktoré pracuje s tlakom do 200 barov, sa uplatňuje pri štarte a pri vysokom zaťažení motora. Zväčšené vstrekovacie dýzy majú šesť otvorov.

Štyri valce motora sú vždy optimálne plnené zmesou. Vačkový hriadeľ nasávacích ventilov sa dá kontinuálne pootáčať o 60 stupňov voči kľukovému hriadeľu, vačkový hriadeľ výfukových ventilov o 30 stupňov, čím sa dosahuje variabilné časovanie ventilov. Okrem toho systém valve lift mení zdvih výfukových ventilov v dvoch stupňoch. Klapky v nasávacom potrubí uvádzajú prúdiaci vzduch do cieleného pohybu, čím sa zlepšuje tvorba zmesi vo valcoch.

Zberné výfukové potrubie je integrované priamo do hlavy valcov a je obtekané chladiacou kvapalinou – toto riešenie znižuje teplotu výfukových plynov a zrýchľuje zohriatie motora na prevádzkovú teplotu po studenom štarte. Inovatívny systém tepelného manažmentu motora s oddelenými chladiacimi okruhmi pre blok motora a hlavu valcov pomocou dvoch otočných posúvačov, združených do spoločného modulu, reguluje prúdenie chladiacej kvapaliny. Vďaka tomu sa motorový olej po štarte rýchlejšie zohreje na prevádzkovú teplotu. Tým sa dosahuje za každej situácie optimálny pomer medzi minimálnym trením a vysokou termodynamickou účinnosťou.

Inovatívna povrchová úprava piestov a uloženie vyvažovacích hriadeľov vo valčekových ložiskách znižuje trecie straty; olejové čerpadlo je vybavené reguláciou. Štandardný systém štart-stop a rekuperácia energie pri brzdení dopĺňajú komplex konštrukčných opatrení na zvýšenie účinnosti.

Prevodovka – manuálna alebo DSG

Krútiaci momentu motora sa na predné kolesá štandardne prenáša prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky s ľahkou horčíkovou skriňou. Prevodovka sa vyznačuje presným radením s krátkymi dráhami páky. Na želanie SEAT do modelu Leon ST CUPRA montuje automatiackú prevodovku DSG s dvoma spojkami. Rovnako ako manuálna prevodovka má nižšie stupne sprevodované krátko a šiesty stupeň je dlhý pre zníženie otáčok motora a spotreby paliva pri jazde po diaľnici. Ďalším spoločným znakom obidvoch prevodoviek je vysoká mechanická účinnosť.

Vodič môže prevodovku DSG ovládať manuálne pohybom voliacej páky alebo ovládačmi na volante. Okrem manuálneho režimu sú k dispozícii dva automatické režimy. Základný režim D (Drive) je koncipovaný na dosahovanie priaznivej spotreby paliva, športový režim S (Sport) je určený pre športovú jazdu s vyššou hladinou otáčok. V režime CUPRA nastavenom sériovým systémom regulácie jazdnej dynamiky CUPRA Drive Profile prevodovka využíva zvlášť dynamickú stratégiu radenia.

Podvozok – high-tech pre precíznosť a dynamiku
CUPRA je už tradične synonymom vynikajúcej jazdnej dynamiky, precíznej agility a fascinujúceho športového charakteru. Nový Leon ST CUPRA však aj v tejto oblasti zdvíha latku výrazne vyššie – a to v každej dimenzii. So sériovým systémom dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia DCC, samosvorným diferenciálom prednej nápravy a progresívnym riadením nový Leon ST CUPRA dosahuje na pretekovom okruhu výrazne lepšie časy ako jeho veľmi dobrý predchodca s krátkou karosériou. Súčasne je však oveľa komfortnejší a to aj pri dlhých jazdách po diaľnici. Bezpečné a spoľahlivé spomalenie zabezpečuje špecifická, vysoko výkonná brzdová sústava, navonok rozoznateľná podľa brzdičov lakovaných červenou farbou.

DCC dynamic chassis control
Základom vysokej jazdnej dynamiky je nízka hmotnosť v kombinácii s pevnou štruktúrou karosérie. Dôsledne ľahká konštrukcia nového modelového radu Leon je evidentná aj pri verzii ST CUPRA. Nová generácia systému dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia DCC, vyladená špeciálne pre verziu CUPRA, je ešte citlivejšia a rýchlejšia, takže prispôsobuje charakteristiku podvozka v priebehu milisekúnd aktuálnym podmienkam. To isté platí pre preferencie vodiča – systém CUPRA Drive Profile umožňuje rozsiahlu individualizáciu jazdných vlastností.

Samosvorný diferenciál prednej nápravy
Nový samosvorný diferenciál prednej nápravy výrazne zlepšuje trakciu a ovládateľnosť v automobile s pohonom predných kolies. Systém využíva sústavu lamiel, ktoré sa hydraulicky pritláčajú k sebe podľa povelov elektronickej riadiacej jednotky, čím ovplyvňujú rozdeľovanie krútiaceho momentu na predné kolesá. Maximálna zamykacia sila lamiel je 1.600 Nm, v extrémnom prípade sa 100 percent krútiaceho momentu motora môže preniesť na jedno koleso. Diferenciál je integrovaný do sústavy regulačných systémov jazdnej dynamiky ako ESP a EDS. Zlepšuje nielen trakciu ale potláča aj nedotáčavosť, pričom vďaka svojej citlivej regulácii nemá nijaký negatívny vplyv na pocit z riadenia.

Progresívne riadenie
Súčasťou štandardného vybavenia je aj progresívne riadenie, zlepšujúce agilnú obratnosť nového modelu Leon ST CUPRA. Prevodovka riadenia má progresívny prevodový pomer, vytvorený variabilným ozubením hrebeňa. Vďaka tomu zabezpečuje presnejší pocit z riadenia, vodič musí v ostrých zákrutách a pri parkovaní menej otáčať volantom bez prechytávania.

Progresívne riadenie si vyžaduje iba 1,1 otáčky volantu medzi krajnými polohami. Pri štandardnom systéme s konštantným prevodovým pomerom je to 1,4 otáčky. Ďalším technickým rozdielom medzi štandardným a progresívnym riadením okrem variabilného prevodu je aj výkonnejší elektromotor posilňovača.

Stabilizačný systém
Elektronický stabilizačný systéme ESP bol pre modely CUPRA špeciálne modifikovaný a umožňuje veľmi športový spôsob jazdy pri plnom zachovaní bezpečnostných funkcií. Pre extrémne dynamickú jazdu, napríklad na pretekovej trati, sa systém ESP dá deaktivovať v dvoch stupňoch – prvý stupeň deaktivuje trakčnú kontrolu a prepína ESP do športového režimu s neskorším zásahom systému. Druhý stupeň úplne deaktivuje systém ESP.

CUPRA Drive Profile
Systém CUPRA Drive Profile umožňuje prispôsobiť charakteristiku nového modelu Leon ST CUPRA vo veľmi širokom rozsahu podľa individuálnych preferencií vodiča. Okrem režimov Comfort a Sport bol samozrejme v centre pozornosti konštruktérov z Martorellu špeciálny režim CUPRA. Pri ňom je ovládanie škrtiacej klapky zvlášť citlivé, prevodovka DSG pracuje v športovom režime a zvukový aktuátor podporuje sýty zvuk prepĺňaného motora. Aj systém regulácie charakteristiky tlmičov podvozka DCC, progresívne riadenie a samosvorný diferenciál diferenciál prednej nápravy pracujú v najšportovejšom nastavení.

Technológie a asistenčné systémy
Konštruktéri SEAT zostavili pre nový Leon ST CUPRA portfólio najmodernejších technológií. Patria k nim reflektory z diód LED, ako aj multikolízne brzdy, pomáhajúce predchádzať sekundárnej kolízii pri nehode. Súčasťou štandardného vybavenia je aj systém infotainmentu SEAT Media System Plus. Na želanie sa dodáva adaptívny tempomat ACC s funkciou Front Assist a funkciou núdzového brzdenia v meste City-Brake.

Reflektory kompletne z LED
Inovatívne reflektory vytvorené kompletne z diód LED v kombinácii s dennými svetlami z LED a zadnými skupinovými svetlami z LED sú súčasťou štandardného vybavenia nového modelu SEAT Leon ST CUPRA. Okrem charakteristického elegantného dizajnu majú reflektory z LED mnoho výhod. Napríklad osvetľujú cestu pred vozidlom svetlom s farebnou teplotou 5.300 Kelvinov. Pretože táto farebná teplota sa približuje prirodzenému dennému svetlu, výrazne znižuje namáhanie očí. A aj z hľadiska účinnosti sú LED veľmi výhodné pre minimálnu spotrebu energie – napríklad tlmené svetlá majú spotrebu iba 20 W na reflektor.

Markantnú kontúru obrysových a denných svetiel nového modelu SEAT Leon ST CUPRA vytvárajú v každom reflektore dve biele LED, napájajúce vodič svetla. Deväť oranžových LED na každej strane tvorí smerové svetlo, integrované do jednotky hlavného reflektora. Každé tlmené svetlo sa skladá zo šiestich modulov LED, pri diaľkových svetlách sa navyše aktivujú na každej strane tri výkonné bodové moduly, pričom tlmené svetlo sa primerane zdvihne. Inteligentná senzorika zabraňuje oslňovaniu protiidúcich účastníkov cestnej premávky. Okrem toho nové reflektory z diód LED nevyžadujú nijakú údržbu a ich životnosť zodpovedá celkovej životnosti vozidla.

Reflektory z diód LED majú aj funkciu diaľničného svetla. Dosah svetla sa automaticky mierne zväčší keď Leon ST CUPRA ide rýchlosťou vyššou ako 110 km/h dlhšie ako 30 sekúnd. Tým sa zlepší osvetlenie cesty na veľkú vzdialenosť bez oslňovania protiidúcich vodičov.

ACC a Front Assist
Medzi asistenčnými systémami, ktoré sú na želanie k dispozícii pre nový SEAT Leon ST CUPRA, má osobitný význam adaptívny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control). Radarový systém udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu automatickým zrýchľovaním a spomaľovaním vozidla v plynúcej premávke. Vodič môže rýchlosť nastaviť v rozsahu od 30 do 160 km/h. ACC funguje rovnako pri manuálnej prevodovke aj pri prevodovke DSG, pričom pri prevodovke DSG systém dokáže zabrzdiť až do úplného zastavenia ak zastane vozidlo idúce vpredu.

Systém Front Assist s funkciou núdzového brzdenia City-Brake znižuje riziko kolízií. Na to radarový senzor ACC monitoruje premávku pred vozidlom. Ak v rozsahu rýchlosti od cca 30 do 210 km/h rozozná kritickú kolíznu situáciu, upozorní vodiča akusticky a vizuálne a pripraví brzdovú sústavu na eventuálne brzdenie. Tým umožní vodičovi eliminovať kritickú situáciu.

Ak vodič nereaguje, systém začne automaticky brzdiť, čím zníži nárazovú rýchlosť pri eventuálnej kolízii. Aj počas brzdenia systém „Front Assist“ podporuje vodiča tým, že zabezpečí – ak je to potrebné – brzdenie s maximálnou fyzikálne možnou intenzitou. Tým systém „Front Assist“ výrazne prispieva k zvýšeniu ochrany posádky a vozidla.

Funkcia núdzového brzdenia v meste „City-Brake“ predstavuje rozšírenie systému „Front Assist“ pre mestskú premávku. Pri rýchlosti od 5 do 30 km/h dokáže núdzovým brzdením zabrániť kolízii s iným vozidlom alebo chodcom.

Navigačný systém High: nový špičkový model
Nový SEAT Leon ST CUPRA prichádza na trh s najnovšími systémami infotainmentu. Sériový systém Media System Plus má dotykový monitor s uhlopriečkou 5,8 palca (14,7 cm) s trojdimenzionálnou grafikou. Monitor má vysoké rozlíšenie a zobrazuje širokú paletu farieb. Po bokoch monitora sú na každej strane štyri tlačidlá; oproti základnému systému v iných modeloch radu Leon s 5-palcovým monitorom umožňujú navyše prístup k funkciám „Phone“ (telefón) a „Voice“ (hlasové ovládanie). V odkladacej schránke pred spolujazdcom je umiestnený terminál s čítačkou kariet SD a vstupmi USB a iPod. Media System Plus, ktorý má 8 reproduktorov, môže byť na želanie doplnený tunerom digitálneho rozhlasového vysielania DAB a hlasovým ovládaním.

Špičkovým systémom infotainmentu SEAT je navigačný systém High, montovaný za príplatok. Má dotykový monitor s uhlopriečkou 6,5 palca (16,5 cm) a rozlíšením 800 x 600 pixelov. Poskytuje mnoho nových funkcií: cez Bluetooth sa dá pripojiť niekoľko mobilných telefónov, dajú sa spravovať ich užívateľské profily, ako aj čítať a písať textové správy. Dotykový monitor zobrazuje detailné trojrozmerné (3D) obrazy dôležitých budov, podľa preferencií navrhuje alternatívne trasy a zobrazuje najkratšiu trasu k najbližšej čerpacej stanici keď sa zásoba paliva v nádrži zníži na rezervu. Rádio, telefón a navigačný systém sa dajú ovládať aj hlasovými povelmi. Okrem toho systém zobrazuje obal albumu z ktorého sa práve prehráva skladba, napríklad z integrovaného pevného disku s kapacitou 10 GB.

SEAT sound system
Príplatkový SEAT sound system s celkovým výkonom 135 W a desiatimi reproduktormi zabezpečuje čistú a intenzívnu reprodukciu zvuku na všetkých piatich sedadlách v kabíne.
K pôsobivému zvukovému dojmu výrazne prispieva centrálny reproduktor integrovaný v prístrojovom paneli a veľký subwoofer s výkonom 35 W v batožinovom priestore.

Vybavenie – exkluzívne a individuálne
Leon ST CUPRA svoju pozíciu špičkového modelu značky SEAT dokumentuje aj svojim bohatým sériovým vybavením. K štandardným prvkom patrí progresívne riadenie, DCC, samosvorný diferenciál prednej nápravy, systém CUPRA Drive Profile, vysoko výkonná brzdová sústava a disky kolies z ľahkej zliatiny formátu 18-palcov. Verzia CUPRA 280 má 19-palcové kolesá.

Súčasťou štandardného vybavenia sú aj predné reflektory kompletne z diód LED a zadné skupinové svetlá z LED, ako aj dažďový senzor, svetelný senzor, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, tempomat, asistent diaľkových svetiel a automatické dvojzónová klimatizácia Climatronic.

Športové sedadlá potiahnuté alcantarou, športový volant CUPRA, systém infotainmentu Media System Plus s 5,7-palcovým (14,7 cm) farebným dotykovým monitorom a náladové osvetlenie z diód LED patria k sériovým prvkom vybavenia interiéru navyše k rozsiahlemu vybaveniu verzie Leon FR.

Vonkajší vzhľad modelu Leon ST CUPRA sa dá ďalej individualizovať dizajnovými kompletmi White Line, Black Line a Orange Line. Lemovanie masky chladiča, vonkajšie spätné zrkadlá a časti dvojfarebných diskov kolies z ľahkej zliatiny sú vtedy lakované v príslušnej farbe – bielej, čiernej alebo pri Orange Line v oranžovom odtieni Cup Racer Orange.

Zdroj: Seat
Prečítať celý text

Reklama