Vďaka novej hnacej sústave a novému typu pohonu, ako aj doplneniu modelov s pohonom všetkých kolies a manuálnou prevodovkou či predstaveniu kabrioletu F-TYPE R sa modelový rad F-TYPE rozšíri zo šiestich variantov na celkých 14.
„Kupé a kabriolet F-TYPE už v zásade stelesňujú všetko, čo možno od športového vozidla Jaguar očakávať – podmanivý dizajn, ohromujúci výkon a úžasnú agilnosť. Obohatením modelového radu F-TYPE o voliteľný pohon všetkých kolies a manuálnu prevodovku sa dodatočne rozšíria dynamické schopnosti vozidla a vodič si bude môcť vychutnať väčšie potešenie z jazdy. Zároveň sa tým zvýši aj atraktívnosť tohto automobilu pre milovníkov športových vozidiel na celom svete,“
povedal Phil Popham, marketingový riaditeľ skupiny Jaguar Land Rover.
Jazdné schopnosti modelu F-TYPE sa podarilo ďalej zvýšiť doplnením pohonu všetkých kolies (AWD) so systémom Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Vďaka kompresorom preplňovanému 5,0-litrovému motoru V8 s výkonom 550 k a krútiacim momentom 680 Nm dokážu obe verzie modelu F-TYPE R s AWD, kupé a kabriolet zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a vyvinúť maximálnu rýchlosť 300 km/h (obmedzená). Voliteľný systém pohonu všetkých kolies je dostupný aj pre model F-TYPE S vo verzii kupé aj kabriolet. Automobilka Jaguar sa rozhodla vyjsť v ústrety nadšeným vodičom športových vozidiel, ktorí uprednostňujú manuálne radenie, a vytvorila pre model F-TYPE voliteľnú šesťstupňovú manuálnu prevodovku. V exkluzívnej kombinácii s 3,0-litrovým, kompresorom preplňovaným motorom V6 z dielne spoločnosti Jaguar a v usporiadaní s pohonom zadných kolies bude manuálna prevodovka dostupná za príplatok pre modely F-TYPE a F-TYPE S s výkonom 340 k a 380 k vo verziách kupé aj convertible.
POHON VŠETKÝCH KOLIES
Celohliníkový športový model Jaguar F-TYPE sa v roku 2015 chystá nanovo zadefinovať štandardy v oblasti jazdnej dynamiky a angažovanosti vodiča. V tejto súvislosti boli pre vozidlo vytvorené voliteľný pohon všetkých kolies (AWD) a šesťstupňová manuálna prevodovka. Celý modelový rad navyše ponúka elektrický posilňovač riadenia (EPAS) v rámci štandardnej výbavy. Vo svojej podstate ostáva vozidlo F-TYPE verné charakteru značky Jaguar, ktorý stelesňuje ľahká konštrukcia, kultivovaný výkon, dokonalé proporcie a mimoriadny dizajn. Verzie kupé a convertible však teraz prinášajú ešte intenzívnejší a intuitívnejší zážitok z jazdy v rámci celého radu, ktorý sa rozšíri až na 14 variantov. Najmodernejšie technológie pohonu a podvozka prehlbujú pocit prepojenia medzi vozidlom a vodičom, vďaka čomu F-TYPE poskytuje oveľa širšie spektrum dynamických schopností.
„Naším cieľom pri vytváraní modelu F-TYPE s pohonom všetkých kolies bolo zachovať výrazný charakter pohonu zadných kolies, ktorý je nesmierne dôležitou súčasťou športových vozidiel značky Jaguar. Zároveň sme však chceli ponúknuť lepšie dynamické schopnosti. Výsledkom je výborne ovládateľné, skvele využiteľné a bleskovo rýchle vozidlo, výkonné v každom počasí a pri všetkých jazdných podmienkach. V prípade voliteľnej manuálnej prevodovky pre modely F-TYPE s motorom V6 sme vynaložili mimoriadne úsilie, aby sme vytvorili veľmi precíznu, technickú a citlivú mieru interakcie medzi vodičom, spojkou a radiacim mechanizmom prevodovky. Je to vozidlo pre vyznávačov čistého potešenia z jazdy, za akého považujem aj sám seba,“
povedal Ian Hoban, produktový riaditeľ spoločnosti Jaguar.
14 VARIANTOV MODELOVÉHO RADU
Vďaka uvedeným vylepšeniam sa podarilo rozšíriť modelový rad F-TYPE na 14 variantov, počnúc novými verziami kupé a convertible s kompresorom preplňovaným motorom V6 s výkonom 340 k a pohonom zadných kolies prostredníctvom manuálnej prevodovky až po F-TYPE R vo verzii kupé aj convertible s kompresorom preplňovaným motorom V8 s výkonom 550 k, pohonom všetkých kolies a osemstupňovou prevodovkou Quickshift. Spomínaná prevodovka prenáša 680 Nm krútiaceho momentu motora V8 na vozovku prostredníctvom všetkých štyroch kolies a umožňuje verziám R zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 4,1 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 300 km/h. Zabudovanie pohonu AWD vyžadovalo len mierne zásahy do uznávaného štýlu modelu F-TYPE, ktorý sa spoločnými silami snažili zachovať tímy dizajnérov a konštruktérov spoločnosti. Uskutočnené vylepšenia dokonca dodávajú modelom F-TYPE s pohonom všetkých kolies výraznejší charakter na ceste.
Lastúrovitá hliníková kapota sa teraz vyznačuje výraznejším vyklenutím. Na oboch stranách nájdeme nové, nápadnejšie výduchy, ktoré sú umiestnené ďalej od seba a viac vpredu ako v prípade modelov F-TYPE s pohonom zadných kolies. Modely s AWD a motorom V6 sú navyše vybavené jedinečnými 19-palcovými zliatinovými diskami Volution, a to buď v striebornej úprave, alebo diamantom sústruženom opracovaní a šedom odtieni Technical Grey. Za volantom si vodiči rýchlo všimnú dodatočný rozmer, ktorý pohon AWD priniesol do oblasti výkonu, ovládateľnosti aj stability na ceste za každých podmienok, predovšetkým na klzkých vozovkách.
INTELLIGENT DRIVELINE DYNAMICS (DD)
Súčasťou pohonu všetkých kolies je systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Ide o riadiaci systém navrhnutý a vyvinutý samotnou automobilkou, s cieľom maximálne využiť výhody pohonu AWD bez obetovania dynamických schopností typických pre značku Jaguar. Systém IDD je prepojený s hnacou sústavou, zadným diferenciálom a medzinápravovou spojkou, ako aj s dynamickým stabilizačným systémom (DSC) a zabezpečuje optimálne rozdelenie krútiaceho momentu. Systém AWD pracujúci na princípe torque-on-demand prenáša za bežných jazdných podmienok 100 % krútiaceho momentu motora na zadné kolesá. Tým si F-TYPE zachováva svoju ovládateľnosť charakteristickú pre pohon zadných kolies a súčasne sa znižujú nežiaduce straty pri prenose.
Ak systém zistí, že zadné kolesá sa blížia k hranici dostupnej priľnavosti, v záujme lepšej trakcie prenesie elektronicky riadená medzinápravová spojka krútiaci moment na prednú nápravu. Ďalšou výhodou systému AWD je schopnosť upravovať pomer rozdelenia krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu a tlmením stáčavého pohybu vozidla zmierňovať jeho pretáčavosť počas rýchlej jazdy v zákrutách. Vďaka tomu, ako aj vyššej spätnej väzbe nového elektrického posilňovača riadenia je teraz výkon modelu F-TYPE lepšie dostupný a lepšie využiteľný. Práve na technológii posilňovača riadenia pracovali konštruktéri podvozka spoločnosti Jaguar viac ako päť rokov, aby ho doviedli do dokonalosti.
OSEMSTUPŇOVÁ PREVODOVKA QUICKSHIFT A ŠESŤSTUPŇOVÁ MANUÁLNA PREVODOVKA
Osemstupňová prevodovka Quickshift od spoločnosti Jaguar ponúka bezkonkurenčnú kombináciu rýchleho radenia, komfortu a kultivovanosti. Napriek tomu sa vždy nájde vybraná skupina nadšencov, ktorí si chcú vychutnávať pôžitok z manuálneho radenia. S cieľom splniť túto požiadavku vyvinuli konštruktéri modelu F-TYPE šesťstupňovú prevodovku určenú výlučne pre vysokootáčkový motor V6 v konfigurácii s pohonom zadných kolies (RWD). Tento dokonalý zážitok zo športovej jazdy vo vozidle Jaguar umocňuje radiaca páka s krátkymi dráhami s dĺžkou len 45 mm, úzko odstupňované prevodové pomery a pedále ideálne umiestnené pre radenie s medziplynom.
ELEKTRICKÝ POSILŇOVAČ RIADENIA
F-TYPE je prvé športové vozidlo značky Jaguar vybavené elektrickým posilňovačom riadenia. Vďaka rokom vývoja je táto technológia teraz dostatočne vyspelá, aby dokázala zabezpečiť ukážkovú odozvu a očakávaný pocit z riadenia. A keďže elektromotor systému poskytuje posilňovací účinok len v prípade potreby, podarilo sa navyše znížiť aj spotrebu paliva a emisie CO2 – až o 4 g/km v európskom kombinovanom cykle. Funkcia vektorového smerovania krútiaceho momentu brzdovým systémom (TVbB), ktorá bola pôvodne vyvinutá pre kupé F-TYPE R, je teraz dostupná vo všetkých verziách modelu. Tvorí integrálnu súčasť systému DSC a selektívnym pribrzďovaním vnútorných kolies zmierňuje nedotáčavosť, čím pomáha vodičovi udržiavať v zákrutách ideálnu stopu. Funkcia TVbB okrem toho prispieva k stabilizácii vozidla a minimalizuje zásahy do riadenia počas manévrovania, ako napríklad pri núdzovom preradení do iného pruhu.
CONVERTIBLE F-TYPE R
Všetci, ktorí hľadajú to najlepšie z hľadiska štýlu a výkonu, nájdu svojho favorita v novom convertible F-TYPE R, ktorý je dostupný s pohonom zadných alebo všetkých kolies a nahrádza model F-TYPE V8 S s výkonom 495 k, ktorý bol dostupný len s pohonom zadných kolies. Povestný 5,0-litrový motor V8 z dielne automobilky Jaguar spája systém priameho vstrekovania a kompresor typu „twin-vortex“, čím sa zabezpečuje okamžitá odozva na požiadavku zvýšenia výkonu zo strany vodiča. Nezameniteľnú zvukovú kulisu tohto motora si po sklopení strechy vychutnáte ešte intenzívnejšie, a to najmä na otvorenej ceste.
Celohliníkový motor so štyrmi vačkovými hriadeľmi, ktorý dosahuje výkon 550 k a krútiaci moment 680 Nm, sa kombinuje výlučne s prevodovkou Quickshift, pričom poskytuje možnosť výberu medzi pohonom zadných alebo všetkých kolies. Dodatočná trakcia zabezpečovaná pohonom AWD umožňuje verzii R zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 4,1 sekundy, čím sa vyrovná kupé verzie R s AWD. Jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 300 km/h.
INCONTROL SECURE A INCONTROL REMOTE
Vylepšenia uskutočnené na vozidle sa však neobmedzujú len na podvozok a technológie pohonu. Napríklad aj blok prístrojov sa môže pochváliť novými ciferníkmi a ukazovateľmi. Vyššej verzie sa dočkal aj multimediálny systém: navigácia je omnoho rýchlejšia ako predtým a po prvýkrát sú k dispozícii aj mapové podklady na SD karte. Záujemcovia si môžu pre svoj model F-TYPE objednať aj telematické funkcie InControl Secure a InControl Remote. Funkcia InControl Secure v prípade odcudzenia vozidla upozorní vodiča prostredníctvom aplikácie v inteligentnom telefóne a spolupracuje s policajnými zložkami pri určovaní polohy vozidla a jeho navrátení.
Ak práve nie ste vo vozidle, funkcia InControl Remote vám umožní pomocou inteligentného telefónu kontrolovať také informácie, ako množstvo paliva v nádrži alebo stav zamknutia dverí. V záujme maximálneho komfortu a pohodlia môže vodič pomocou inteligentného telefónu naštartovať motor, prípadne zapnúť klimatizáciu a dosiahnuť v kabíne požadovanú teplotu ešte pred jazdou.
ŠPORTOVÝ DIZAJNOVÝ BALÍK
Zákazníci, ktorí chcú, aby ich F-TYPE vyzeral ešte exkluzívnejšie, sa môžu rozhodnúť pre športový dizajnový balík, ktorého súčasťou sú na mieru vyrobený spliter, prahy, difúzor a pre variant kupé pevný zadný spojler. Všetky tieto prvky jemne dolaďujú štýl vozidla, pričom však nijako nenarúšajú plynulosť línií, ktoré model F-TYPE odlišujú od ostatných športových vozidiel v segmente. Využitím kompozitných technológií pôvodne vyvinutých pre motoristický šport a letecký priemysel sa spoločnosti Jaguar podarilo skonštruovať strechu z uhlíkových vláken, ktorú si záujemcovia o kupé F-TYPE môžu zvoliť za príplatok. Panel z uhlíkových vláken, ktorý váži len 4,25 kg, je ešte ľahší ako lisovaný hliník. Charakteristická „tkaná“ väzba medzi jednotlivými vláknami je jasne viditeľná vďaka vysokolesklej lakovanej povrchovej úprave.
NOVÝ RAD MODELOV F-TYPE VO VERZII KUPÉ NA ROK 2016 BUDE ZAHŔŇAŤ:
- kupé F-TYPE: 340 k, pohon zadných kolies s prevodovkou Quickshift/pohon zadných kolies s manuálnou prevodovkou
- kupé F-TYPE S: 380 k, pohon zadných alebo všetkých kolies s prevodovkou Quickshift, pohon zadných kolies s manuálnou prevodovkou
- kupé F-TYPE R: 550 k, pohon zadných alebo všetkých kolies s prevodovkou Quickshift
NOVÝ RAD MODELOV F-TYPE VO VERZII CONVERTIBLE NA ROK 2016 BUDE ZAHŔŇAŤ:
- F-TYPE: 340 k, pohon zadných kolies s prevodovkou Quickshift/pohon zadných kolies s manuálnou prevodovkou
- F-TYPE S: 380 k, pohon zadných alebo všetkých kolies s prevodovkou Quickshift, pohon zadných kolies s manuálnou prevodovkou
- F-TYPE R: 550 k, pohon zadných alebo všetkých kolies s prevodovkou Quickshift
Zdroj: Jaguar