4. júl bol pre Fiat 500 vždy veľmi významným dátumom. Toto malé veľké vozidlo a symbol masovej motorizácie Talianska, ktorého bolo predaných vyše 3,8 miliónov exemplárov, sa práve v tento deň roku 1957 prvýkrát predstavilo svetu. O päťdesiat rokov neskôr, v roku 2007, sa Fiat rozhodol využiť tohto ohromného dedičstva a vrátiť ho svetu v novej modernej podobe. Zrodil sa nový Fiat 500, ktorý bol pripravený nadviazať na úspech svojho slávneho predchodcu.
O osem rokov neskôr a po 1,5 milióna predaných kusoch odovzdáva Fiat 500 štafetu nástupcovi, vďaka ktorému sa Fiat môže postaviť novým výzvam trhu, pričom ale nezabúda na svoje korene. Vozidlo navrhnuté v štylistickom centre Fiatu má prepracovaný vzhľad karosérie aj interiéru, čo ho robí opäť o niečo atraktívnejším. Nenarástol síce do dĺžky, ale dostal rad špičkových technológií, motorov a možností personalizácie. Pôvodný koncept sa rozrastá o funkcie, ktoré z neho robia doslova majstrovské dielo.
Nový Fiat 500, ktorý je k dispozícii v dvoch karosárskych verziách (hatchback a kabriolet) sa predstaví v troch stupňoch výbavy: Pop, Popstar a Lounge. Prvý z nich zahŕňa v štandarde sedem airbagov, systém Uconnect Radio 5″ s šiestimi reproduktormi, vstupmi Aux-In a USB a ovládaním na volante a tiež LED svetlá denného svietenia. Verzia Popstar pridáva manuálnu klimatizáciu, chrómované kryty vonkajších spätných zrkadiel a půklice kolies v historickom duchu. Verzia Fiat 500 Lounge je bohatšia o dômyselné detaily, akými sú presklené panoramatické strešné okno, 15palcové zliatinové kolesá, chrómovaná mriežka chladiča, systém Uconnect Radio 5″ LIVE s dotykovou obrazovkou a kožou čalúnený volant s integrovanými ovládačmi chytrého telefónu pre využitie radu aplikácií priamo na palube vozidla a dosiahnutie nepretržitého spojenia so svetom.
Paleta motorizácií nového Fiatu 500 zahŕňa motor 0.9 TwinAir (85 k alebo 105 k), 1.2 l 69 k a dvojpalivový agregát 1.2 l LPG 69 k. Dvojvalcové motory sa môžu pochváliť rekordne nízkymi emisiami: iba 90 g/km u motoru s výkonom 85 k a 99 g/km u výkonovej verzie 105 k. Motor 1.3 Multijet 95 k vo verzii Eco a 1.2 l 69 k (k dispozícii krátko po uvedení na trh) produkujú 99 g CO2 na kilometer. Stručne povedané, posledný prírastok značky Fiat je maximálne zameraný na udržateľnú mobilitu. Na niektorých trhoch bude paleta motorizácií modelu 500 zahŕňať tiež atmosférický motor TwinAir 0.9 65 k a zážihový agregát 1.4 l s výkonom 100 k.
Nová päťstovka, ktorá je odvážna aj zvodná disponuje viac ako 1800 inováciami, pričom všetky boli navrhnuté pre zvýšenie originality a vytvorenie dokonale vycibreného štýlu. Nové predné svetlomety s LED svetlami denného svietenia, zadné koncové svetlá, paleta farieb, prístrojový panel aj použité materiály, to všetko je veľmi zásadné, ale súčasne verné nezameniteľnému štýlu 500. Kultový Fiat demonštruje nový koncept mobility, ktorý predstavuje skutočnú revolúciu na cestách, pretože dokáže plniť aj zdanlivo veľmi protichodné potreby.
Nový Fiat 500 bol prepracovaný v zmysle estetickej nadväznosti a technologickej evolúcie. Model 500 tvorí práve táto magická rovnica. Je to jediný model, ktorý je schopný splniť rôzne protichodné potreby: je exkluzívny a napriek tomu dostupný, je svetovým bestsellerom, ale s typicky talianskym srdcom, je elegantný, ale plný zábavy. Je tiež veľmi osobný, a to napriek tomu, že posledná generácia bola predaná v 1,5 miliónoch exemplároch. Nový Fiat 500 v sebe snúbi technológie aj sentiment a opäť sa presadzuje ako meradlo svojho segmentu, a to zo všetkých uhlov pohľadu.
Lingotto v Turíne
Pre svetovú premiéru nového Fiatu 500 bolo zvolené Lingotto v Turíne, nie nejakou náhodou, ale preto, že ide o symbolické miesto, ktoré sa síce v priebehu rokov vyvíjalo, ale napriek tomu ostalo verné svojej tradícii, podobne ako kultová päťstovka.
Táto továreň Fiatu bola otvorená v roku 1923 a aj dnes je vysoko cenená pre svoju modernosť a eleganciu. Testovacia dráha vybudovaná na streche dokázala vzbudiť obdiv dokonca aj u presláveného architekta Le Corbusiera.
Ešte pred dokončením sa táto stavba, ktorá bola od začiatku koncipovaná ako továreň, stala symbolom rýchlo sa rozvíjajúceho talianskeho priemyslu a vošla do všeobecného povedomia národa. Vozidla, ktoré zišli z výrobných liniek Lingotta prispievali po desaťročia k motorizácii Talianska, kým sa výroba nepresťahovala do modernejších tovární. Po vyradení z prevádzky bolo Lingotto zrekonštruované tak, aby vyhovovalo meniacej sa mestskej zástavbe v okolí. Továreň prešla veľmi zdĺhavou rekonštrukciou vnútorných priestorov, vonkajší vzhľad ale zostal do veľkej miery zachovaný.
Dnes bude v Lingotte predstavený nový Fiat 500, potomok ikony, ktorá bola testovaná na tunajšej testovacej dráhe. Obnovilo sa tak hlboké spojenie Lingotta, novej päťstovky a Turína.
Zdroj: Fiat