Spoločnosť Nissan Motor Co., Ltd. na autosalóne Tokyo Motor Show 2015 odhalila koncepciu automobilu stelesňujúceho víziu spoločnosti Nissan o budúcnosti elektromobilov s autonómnym riadením a nulovými emisiami: koncept Nissan IDS.
Prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Nissan Carlos Ghosn vo svojej prezentácii na autosalóne uviedol: „Pripravované technológie Nissanu spôsobia revolúciu vo vzťahu medzi vozidlom a vodičom a v budúcnosti mobility ako takej.“
Spoločnosť Nissan prešliapavala cestu vo vývoji a rozširovaní technológií elektromobilov a teraz opäť stojí v čele vývoja technológií pre automobilový priemysel. Vďaka integrácii vyspelých technológií na riadenie vozidla, bezpečnostných technológií a najmodernejšej umelej inteligencie sa spoločnosť Nissan radí medzi lídrov na trhu s prakticky použiteľnými aplikáciami technológií autonómneho riadenia.
V auguste 2013 Ghosn vyhlásil, že spoločnosť Nissan do roku 2020 zamýšľa vybaviť niekoľko svojich modelov inovatívnymi technológiami autonómneho riadenia. Na ceste k splneniu tohto cieľa už bol dosiahnutý značný pokrok.
Nissan Intelligent Driving je koncepcia technológie autonómneho riadenia spoločnosti Nissan, ktorá vystihuje predstavu tejto spoločnosti o vozidlách novej generácie. „Nissan Intelligent Driving zlepšuje schopnosti vodiča vidieť, uvažovať a reagovať. Kompenzuje ľudské chyby, ktoré spôsobujú viac ako 90 percent všetkých dopravných nehôd. Vďaka tomu je čas strávený za volantom bezpečnejší, čistejší, efektívnejší a príjemnejší,“ pokračuje Ghosn.
https://youtu.be/h-TLo86K7Ck
Jazda s konceptom IDS
Niektorí prirovnávajú budúcnosť s autonómnym riadením k životu vo svete dopravníkov, ktoré ľudí jednoducho dopravia z bodu A do bodu B. Koncept Nissan IDS však sľubuje dosť odlišnú víziu zajtrajška. Aj keď vodič aktivuje pilotované riadenie a odovzdá riadenie vozidlu, bude správanie vozidla – od zrýchľovania cez brzdenie a zatáčanie – naďalej odrážať osobný štýl a preferencie vodiča.
V režime manuálneho riadenia má nad vozidlom kontrolu vodič. Zrýchľovanie a zatáčanie sú dokonalé a vzrušujúce. Koncept Nissan IDS ale na pozadí stále poskytuje asistenciu. Snímače neustále monitorujú jazdné podmienky a aj keď má vozidlo pod kontrolou vodič, asistencia je stále k dispozícii. V prípade bezprostredne hroziaceho nebezpečenstva bude koncept Nissan IDS asistovať vodičovi pri vyhýbacom manévri.
Umelá inteligencia konceptu Nissan IDS navyše, okrem učenia sa, aj komunikuje, podobne ako pozorný partner. Od informácií o dopravných podmienkach, cez časový rozvrh vodiča až po jeho osobné záľuby má umelá inteligencia konceptu Nissan IDS všetko, čo je potrebné na to, aby jazda bola komfortná, zábavná a bezpečná.
Koncepcia „Ideme spoločne“
„Kľúčovým prvkom konceptu Nissan IDS je komunikácia. Aby sa mohlo autonómne riadenie stať realitou, musíme ako spoločnosť premyslieť nielen komunikáciu medzi vozidlom a vodičom, ale aj medzi vozidlami a ľuďmi. Koncepcia Nissan IDS odráža víziu Nissanu o autonómnom riadení vyjadrenú v slogane Ideme spoločne,“ hovorí riaditeľ dizajnu Mitsunori Morita.
Dva interiéry dávajú vodičovi dva spôsoby, ako si jazdu užiť
Myšlienka Ideme spoločne sa zreteľne prejavuje aj v dizajne interiéru. „Koncept Nissan IDS ponúka rôzne interiéry podľa toho, či vodič zvolí pilotované alebo manuálne riadenie. Niečo také sme považovali za úplne nevyhnutné na vyjadrenie našej predstavy o autonómnom riadení,“ uviedol Morita.
Aj keď ide o hatchback, dlhý rázvor konceptu Nissan IDS poskytuje pohodlné miesto na sedenie pre štyroch dospelých. Keď však vodič zvolí pilotované riadenie, stane sa kabína ešte priestrannejšia. V tomto režime volant zájde do prístrojového panela a vysunie sa veľká plochá obrazovka. O najrôznejšie činnosti riadenia sa stará umelá inteligencia a pokyny vodiča hlasom alebo gestami. Interiér tvorený prírodnými materiálmi, napríklad textúrovanou kožou, osvetľuje tlmené svetlo. Všetky štyri sedadlá sa natočia mierne k osi vozidla a uľahčujú tak konverzáciu. Ako pri relaxácii v obývačke.
Keď vodič zvolí manuálne riadenie, priestranný interiér sa upraví, aby dal vodičovi kontrolu nad vozidlom. Všetky sedadlá sa natočia, aby smerovali dopredu. Objaví sa volant, nesúci štýlové náznaky oprát ako pri jazde na koni, spolu s jazdnými ukazovateľmi a displejom typu heads-up ukazujúcim trasu a ďalšie informácie o jazde. Osvetlenie interiéru sa zmení na modrú, ktorá posilňuje schopnosť sústredenia. Priehľadné A-stĺpiky prispievajú k vynikajúcemu výhľadu tým, že zamedzujú vzniku mŕtvych uhlov a posilňujú pocit otvoreného priestoru.
„V každej situácii ide o to, dať vodičovi viac možností na výber a väčšiu mieru kontroly. A vodič aj naďalej zostane stredobodom našich aktivít pri vývoji technológií,“ povedal Ghosn na autosalóne.
Prepnutie na manuálne riadenie sa dá ľahko uskutočniť prepínačom medzi prednými sedadlami, ktorý má označenie PD Commander. Je to jediný ovládací prvok, ktorý môže vodič fyzicky obsluhovať, keď je vozidlo v pilotovanom režime: ak je vodič pripravený prevziať riadenie, tento fyzický zásah iniciuje zmenu.
Vonkajší vzhľad – komunikácia navodzujúca dôveru a vytvárajúca harmóniu
Aby mohlo byť autonómne riadenie široko prijímané, ľudia musia technológiám úplne dôverovať. Vďaka svojim inovatívnym komunikačným schopnostiam posilňuje koncept Nissan IDS dôveru a pocit harmonického súžitia aj pre osoby mimo vozidla. Najrôznejšie vonkajšie svetlá a zobrazovacie prvky signalizujú chodcom, že vozidlo vie o svojom okolí a informujú o zámeroch vozidla. Napríklad strieborná bočná línia vozidla je v skutočnosti pásik LED, ktorý spoločnosť Nissan nazýva indikátorom zámeru. Keď sa v blízkosti vozidla objaví chodec alebo cyklista, pásik sa rozsvieti načerveno, čím signalizuje, že vozidlo o nich vie. Ďalší elektronický displej, obrátený von z prístrojového panela, môže chodcom zobrazovať nápisy, napríklad „Máte prednosť“. Tento prirodzený a harmonický systém komunikácie predznamenáva novú budúcnosť automobilizmu.
Vyspelé aerodynamické vlastnosti zabezpečujúce dlhší dojazd
Riaditeľ dizajnu Mitsunori Morita hovorí: „V čase, keď bude technológia Nissan Intelligent Driving dostupná v sériovo vyrábaných vozidlách, budú elektromobily schopné prejsť na jedno nabitie veľkú vzdialenosť. Na to bude, samozrejme, potrebný ďalší vývoj batérií, ale aerodynamické vlastnosti sú tiež veľmi dôležité. V dizajne konceptu Nissan IDS sme uplatnili naše najvyspelejšie technológie pre čo najlepšiu aerodynamiku.“
Výška plne karbónovej karosérie sa znížila na 1 380 mm, čím citeľne poklesol aerodynamický odpor (Cd). Umiestnenie kolies čo najviac v rohoch karosérie maximalizuje priestor v interiéri a dovoľuje ucelené riešenie kabíny. Spoločnosť Nissan zvolila kolesá s veľkým priemerom umožňujúce vysoký výkon a športový charakter, ale použila veľmi úzke pneumatiky šírky 175 mm, aby minimalizovala odpor vzduchu a valivého odporu. Kolesá majú vrstvený dizajn s jemným rebrovaním, ktoré na povrchu kolesa vytvára drobné vzdušné víry. Tento dizajn podporuje hladké prúdenie vzduchu.
Čelná mriežka konceptu Nissan IDS svojím vzhľadom pripomína štruktúru ľadu a symbolizuje rýdzi a čistý dizajn – ideálny práve pre elektromobil. Vzor mriežky v tvare ľadových kociek pôsobí dojmom priehľadnosti. Striebornomodrá farba karosérie Satin Silver ďalej zosilňuje pocit komfortného a bezpečného priestoru vo vnútri kabíny.
Vysoko prepracované technológie elektromobilov umožňujú jazdu na dlhé vzdialenosti
Na výročnom valnom zhromaždení spoločnosti Nissan konanom v júni výkonný viceprezident spoločnosti Hideyuki Sakamoto vyhlásil: „Naša stratégia nulových emisií sa sústredí na oblasť elektromobilov. Snažíme sa prichádzať s vylepšenými technológiami elektrickej pohonnej sústavy, ako sú motory, batérie a meniče, čo nám umožní sériovo vyrábať a uvádzať na trh elektromobily, ktoré sa vyrovnajú alebo prekonajú praktickosť vozidiel so spaľovacími motormi.“
Koncept Nissan IDS je vybavený vysokokapacitnou 60 kWh batériou a vďaka vynikajúcej aerodynamike, nízkej konštrukcii, plynulým krivkám a zníženej hmotnosti danej plne karbónovou karosériou je toto vozidlo navrhnuté tak, aby splnilo aj potrebu jazdy na dlhé vzdialenosti. K ďalším technológiám konceptu Nissan IDS patrí pilotované parkovanie, ktoré je možné ovládať zo smartfónu alebo tabletu a technológia bezdrôtového nabíjania. Prostredníctvom týchto technológií môže vodič ponechať parkovanie a dobíjanie na vozidle samotnom.
Ciele spoločnosti Nissan – žiadne smrteľné dopravné nehody a nulové emisie
Aby bola naša spoločnosť stojaca na automobiloch udržateľná, je potrebné vyriešiť zložité otázky od dodávok energie z udržateľných zdrojov až po klimatickú zmenu, znečistenie ovzdušia a bezpečnosť na cestách. Spoločnosť Nissan si ako ambiciózny cieľ svojej misie k vytvoreniu udržateľnej spoločnosti využívajúcej automobily stanovila nulu pri počte smrteľných dopravných nehôd a nulové emisie.
Viac ako 90 % dopravných nehôd je spôsobených ľudskou chybou. Rozsiahly systém snímačov a umelá inteligencia konceptu Nissan IDS sú navrhnuté tak, aby zaisťovali vyššiu bezpečnosť ako ľudský vodič. Táto technológia nás približuje o krok bližšie k nulovému cieľovému počtu smrteľných dopravných nehôd.
Elektromobily neprodukujú žiadne emisie CO2 a ich batérie môžu ukladať energiu z obnoviteľných zdrojov a poskytovať ju na napájanie domácností a budov elektrinou. S tým, ako sa počet elektromobilov zvyšuje, budú celé komunity schopné zapriahnuť ich silu ako súčasť schémy udržateľnej energie. A keď potom elektromobily zaujmú ústrednú rolu v dodávkach energie, priblížime sa oveľa viac realizácii spoločnosti bez emisií.
Spoločnosť Nissan verí, že sa koncept Nissan IDS vyvinie v inšpiratívnu inováciu pre mobilitu novej generácie a naša snaha o dosiahnutie tých „dvoch núl“ sa stane realitou.
S tými najvyspelejšími technológiami Nissanu zaisťujúcimi vyššiu bezpečnosť, kontrolu nad riadením a elektrickú mobilitu, navyše povýšenými na novú úroveň vďaka umelej inteligencii, je koncept Nissan IDS Concept presvedčivou ukážkou nádejnej budúcnosti.
Zdroj: Nissan