V budúcnosti dostanú vodiči na výber či chcú, aby ich viezli, alebo budú šoférovať sami. Spoločnosť BMW Group v podobe štúdie BMW Vision M NEXT ukazuje, ako by radosť z jazdy mohla vyzerať v budúcnosti. Ponúka ochutnávku elektrizovanej budúcnosti divízie BMW M a zameriava sa pritom priamo na aktívnych a oddaných vodičov. Inteligentné technológie poskytujú komplexnú a zároveň starostlivo namierenú pomoc, aby ich premenili na výnimočných jazdcov.
Platformou exkluzívnej svetovej premiéry štúdie BMW Vision M NEXT bude nové informačné podujatie #NEXTGen v priestoroch BMW Welt. Samostatné podujatie zamerané na riešenia osobnej mobility Made by BMW Group pridáva do kalendára svetových automobilových a technologických výstav, ktorých sa spoločnosť už zúčastňuje, nový termín. Spolu s výnimočnými svetovými premiérami ako BMW Vision M NEXT sa tu predstavia najnovšie technologické výdobytky BMW Group v oblastiach ako dizajn, autonómne jazdenie, konektivita, elektrifikácia či služby. „BMW Vision M NEXT poskytuje pohľad na budúcnosť športového jazdenia,” vraví Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. „Zatiaľ čo štúdia BMW Vision iNEXT ukázala, ako autonómna jazda zmení život na palubách našich automobilov, BMW Vision M NEXT predstavuje, ako špičková technológia dokáže pretvoriť samotné jazdenie na bezprostrednejšie a poskytujúce viac emócií. Obe vozidlá sa zameriavajú najmä na ľudí na palube. Dizajn a technológie prinášajú zážitok EASE a BOOST v oveľa prirodzenejšej a intenzívnejšej forme.”
Koncept zážitku EASE a BOOST.
Štúdie BMW Vision iNEXT a BMW Vision M NEXT predstavujú prototypy verzií prístupov EASE a BOOST. EASE zahŕňa všetky skúsenosti získané počas jazdy, keď všetky úlohy spojené s riadením preberá vozidlo. Vozidlo sa v tomto prípade premieňa na obývačku na štyroch kolesách, kde sa cestujúci cítia bezpečne a isto. Od odpočinku a relaxu, cez rozhovory, zábavu s infotainmentom na palube. Zážitky, ktoré ponúka koncept EASE, sú také rozmanité ako potreby a záujmy cestujúcich. BOOST však znamená výnimočný aktívny zážitok z jazdy. Koncepty EASE aj BOOST majú pri vytváraní budúcnosti spoločnosti BMW Group rovnaké zastúpenie a zrkadlia sa v nich inovačné oblasti Autonómna jazda, Konektivita, Elektrifikácia a Služby (Autonomous driving, Connectivity, Electrification and Services — ACES). Dizajn dodáva týmto oblastiam vizuálne vyjadrenie a z technológie robí niečo, s čím chce byť človek v kontakte (D+ACES).
Exteriér vyžaruje DNA športových automobilov značky BMW.
„BMW Vision M NEXT je progresívne hybridné športové vozidlo, ktoré veľmi jasne spája vzhľad a interakciu,” vraví Domagoj Dukec, Vice President BMW Design. Exteriér vozidla vzbudzuje emócie a jasne ukazuje výkonový potenciál štúdie BMW, pričom si požičiava štýlové prvky aktuálnych aj minulých športových vozidiel značky BMW. BMW Vision M NEXT čerpá inšpiráciu z ikonického modelu BMW Turbo ako aj z prelomového modelu BMW i8 plug-in hybrid a pridáva interpretáciu dizajnových prvkov zameranú na budúcnosť ako napríklad dlhá a nízka silueta, dvere otvárajúce sa dohora a príťažlivá farebná schéma. Nenapodobiteľné proporcie športového vozidla dopĺňa povrch výnimočný dizajnovou čistotou. Predná a zadná časť dostali matný neónový odtieň oranžovej farby Thrilling Orange, ktorá vytvára živý kontrast k striebornej hodvábnej matnej farbe karosérie Cast Silver. Využitie týchto farebných blokov dodáva štúdii ďalší nádych moderny a podčiarkuje jej jednoznačnú dynamiku.
Jazdné vlastnosti štúdie BMW Vision M NEXT sú rovnako očarujúce ako jej vzhľad. Hybridný pohon Power PHEV ponúka voľbu medzi elektrickým pohonom všetkých kolies a čistým pohonom zadných kolies, ktoré poháňa elektromotor alebo prepĺňaný benzínový štvorvalcový motor. Systémový výkon 441 kW (600 k) znamená maximálnu rýchlosť 300 km/h a štúdii BMW Vision M NEXT dodáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba tri sekundy. K dispozícii je aj režim BOOST+, ktorý po stlačení tlačidla dodáva extra výkon. Maximálny dojazd na elektrický pohon je 100 km, čo predstavuje viac ako dostatočnú hodnotu na pokrytie väčšiny bežných potrieb čisto na elektrickú energiu. To znamená, že BMW Vision M NEXT je športové vozidlo dokonale pripravené aj na vjazd do centier miest, ktoré vyhlásia bezemisnú zelenú zónu.
Moderný pohľad na klasické dizajnové ikony: predná časť.
Expresívna predná časť slúži ako moderná interpretácia klasických ikonických tvarov značky BMW. Nezameniteľné obličky prednej masky BMW dopĺňajú po stranách trojuholníkové prvky oranžovej farby Thrilling Orange, ktoré zdôrazňujú otvory na vstup vzduchu na bokoch a zabudované hlavné svetlomety. Dopĺňajú ich ostro tvarované otvory na vstup vzduchu pod obličkami vytvárajúce krásny pretekársky vzhľad.
Jemné vonkajšie linky obličiek pripomínajú nasávanie turbíny a dodávajú prednej časti dynamický vzhľad, zatiaľ čo farebné prechody použité na vnútornej strane vytvárajú pocit hĺbky. Otvory v mriežke prekrýva transparentná vrstva s laserom leptaným povrchom, ktorý vyzerá, akoby sa vnútri vznášal. Svetlomety štúdie BMW Vision M NEXT sa nachádzajú na vonkajších okrajoch prednej časti vyššie ako obličky. S usporiadaním nad sebou a nie vedľa seba, vytvárajú prvok, ktorý úplne nanovo interpretuje klasickú prednú časť značky BMW so štyrmi očami. Vo svetlometoch debutuje technológia osvetlenia Laser Wire. Tá využíva sklenené vlákna potiahnuté fosforom. Vzniká tak nový a mimoriadne úzky tvar svetlometov mimoriadne precíznej formy. Aj to podčiarkuje zameranie štúdie na budúcnosť.
Priekopnícka dynamika: boky.
Nízko položená klinovitá silueta športovej štúdie BMW Vision M NEXT, línie bokov stúpajúce smerom dozadu a diagonálne kontrastné oranžové sfarbenie znamená, že vozidlo vyzerá, akoby sa hýbalo dopredu aj v momente, keď stojí. Čierne prahy vyrobené z recyklovaného karbónu vytvárajú pocit, že vozidlo je ešte nižšie nad vozovkou. Siluetu športového automobilu ohraničujú drobné ostré linky prebiehajúce po čisto tvarovaných plochách. Línie výrazných ramien zároveň vytvárajú ikonický Hofmeisterov oblúk, ktorý sa tak podľa tradícií značky BMW už nenachádza v línii bočných okien. Dizajn narúša mriežková štrbina. Tá sa tiahne od zadného okna až po koniec vozidla a dodáva mu natiahnutejší vzhľad. Druhý pohľad odhalí ďalší dôležitý prvok v podobe vzduchového kanála Air Flow. Tento otvor umiestnený pred zadnými kolesami usmerňuje prúd vzduchu smerom dozadu a prispieva tak k lepšej aerodynamike.
Precízne navrhnuté otvory v spletených priestorových viaclúčových diskoch kolies prinášajú nízku hmotnosť, maximálnu pevnosť a zníženie odporu vzduchu a tým aj lepší prenos výkonu na vozovku. Tvar diskov kolies zároveň zlepšuje chladenie predných kotúčových bŕzd. Disky zadných kolies majú priemer 22 palcov, čo je o jeden palec viac než vpredu a taktiež prispievajú ku klinovitému tvaru vozidla.
Nízka, široká a extrémne dynamická: zadná časť.
Široká a nízko položená zadná časť vytvára štylistický postoj s jasnými športovými tónmi. Jej farebná schéma delí zadnú časť na dve úrovne. Vrchná časť oranžovej farby Thrilling Orange vytvára vizuálne prepojenie s farebnou časťou bokov a dodáva ďalší pocit šírky. Spodná časť je vyrobená z recyklovaného karbónu a obsahuje aerodynamicky upravený difúzor. Tvar zadného okna čerpal inšpiráciu z modelu BMW M1. Trojdielne mriežky sú vytvorené zo skla a priťahujú pohľad na horizontálne tvarovanie zadnej časti.
Zadné svetlá využívajú rovnakú technológiu Laser Wire ako predné svetlomety. Ich sklenené kryty vizuálne zvýrazňujú šírku a športové zameranie vozidla. V každom svetle sa nachádza jedno tenké sklenené vlákno, ktoré vytvára abstraktnú stopu EKG, čím naznačuje tlkot srdca. Okrúhle tvary svetiel sa odvolávajú na modely BMW Turbo a BMW M1, čím vytvárajú pocit, akoby sa vznášali.
Zameraný na vodiča: interiér.
Technológia rozpoznávania tváre automaticky otvorí vozidlo hneď, keď sa k nemu vodič priblíži. Stlačenie dotykového snímača otvorí krídlové dvere, ktoré odhalia interiér. Vodič do neho ihneď vkĺzne a splynie s vozidlom do jedného celku. Klasický minimalistický interiér štylisticky aj technologicky obklopuje celý priestor okolo aktívne zapojeného vodiča. Interiér pôsobí, akoby bol vytvorený z jedného kusa, pričom funkčné prvky ako otvory na prúdenie vzduchu takmer nevidno. Vodič sa tak môže plne sústrediť na jazdu. Škrupina sedadiel vytvára takmer plynulý tvar. Ich poťah je z pamäťovej peny, ktorá sa prispôsobí telu a poskytuje mu optimálnu oporu. Opierky hlavy vyzerajú, akoby sa vznášali nad sedadlami a dotvárajú tak pocit ľahkosti. Extrémne pohodlná poloha sedenia vťahuje vodiča do zážitku z jazdy.
Oči na ceste, ruky na volante: BOOST Pod.
„Celý interiér sa zameriava na BOOST Pod. Celá palubná doska sa nachádza dostatočne nízko na to, aby sa vodič plne sústredil na jazdu,” vysvetľuje Domagoj Dukec. Plocha BOOST Pod sa nachádza na významnom mieste interiéru a vytvára rozhranie medzi vodičom a vozidlom. Spája všetky ovládacie a informačné možnosti do troch vizuálne rozdelených vrstiev v zornom poli vodiča. Prvú úroveň tvorí horizontálne umiestnený volant s dvoma malými displejmi. Nasleduje zaoblený sklenený displej v zornom poli vodiča, ktorý vytvára prehľadnú plochu okolo volantu podobnú priezoru. Treťou úrovňou je potom celoplošný head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý sa premieta na celé čelné okno. Všetko sa tak odohráva v zornom poli vodiča. Jazdné režimy sa menia na volante, zatiaľ čo informácie ako otáčky, rýchlosť, toky energie, vodičov tep a dostupnosť režimu BOOST+ sa zobrazujú na zaoblenej prístrojovej doske. Režim BOOST+ sa spúšťa tlačidlom a dodáva extra výkon. Informáciu o ideálnom momente na aktiváciu režimu BOOST+ dostane vodič od vozidla.
Posunutie sústredenia vodiča na ďalšiu úroveň: focus logic.
„Inteligentné technológie v štúdii BMW Vision M NEXT podporujú vodiča a v správnom momente mu dodávajú správny obsah informácií. Ovládanie je jasné a intuitívne a všetky informácie sa zobrazujú priamo vo vodičovom zornom poli. Ide o jasný protiklad k štúdii BMW Vision iNEXT, ktorá poskytuje viacero spôsobov ovládania z každého sedadla,” pokračuje Dukec.
BMW Vision M NEXT tak ukazuje, ako sa vozidlá značky BMW budú v budúcnosti zameriavať na vodiča. Tvary a technológie interiéru vznikali tak, aby pomáhali k sústredeniu sa na úlohy spojené s riadením a obmedzili rušivé vplyvy. Napríklad zobrazované informácie sa prispôsobujú aktuálnej rýchlosti. So stúpajúcou rýchlosťou sa údaje spojené s jazdou presúvajú do zorného poľa vodiča. Vodič môže kedykoľvek počas jazdy komunikovať s technológiou osobného asistenta Intelligent Personal Assistant. Napríklad ak potrebuje rezervovať parkovanie v cieli svojej cesty.
Inovatívne materiály pre atmosféru luxusu a optimálny výkon.
„Pomocou inovatívnych materiálov sa nám podarilo vytvoriť moderný a luxusný interiér. Tvary sú čisté a zdržanlivé, no možnosti individualizácie obsahujú špičkové príslušenstvo,” vraví Dukec. Priekopnícky mix materiálov použitých v štúdii BMW Vision M NEXT obsahuje tkané syntetické vlákna, anodizovaný titán a lakované plochy, ktoré sa takýmto spôsobom v automobiloch ešte nikdy neobjavovali a vytvárajú príťažlivý charakter vozidla. Koža sa používala v minimálnej miere a dostala sa iba na miesta priameho dotyku vodiča. To znamená na volant a na výplne a držadlá dverí. Interiéru tak dominuje mikrovláknová látka modrej farby Midnight Blue. Jej vzhľad a pocit sa podobá koži, no zároveň je úplne iný. Uvážlivé použitie oranžových prvkov umocňuje športový nádych. Dostali sa najmä do okolia vodiča, kde naznačujú ideálne zorné pole.
Metalické plochy bronzovej farby Titanium Bronze vytvárajú teplý a útulný tón, ktorý dopĺňa exkluzívnu náladu interiéru. Úhľadné dizajnové prvky ako sotva viditeľné vrecká vo dverách a v stredovej konzole umožňujú, aby mali každodenné drobnosti svoje miesto aj počas dynamickej jazdy vysokou rýchlosťou cez zákruty. Gyroskopický držiak na poháre dokáže kompenzovať výrazné pozdĺžne a priečne dynamické sily. Pohľad nahor odhalí viditeľnú štruktúru strechy vyrobenú z recyklovaného karbónu ako aj poťah s tónovanou farbou s miernym odleskom, ktorá dokonale dopĺňa farbu interiéru vozidla.
Minulosť a budúcnosť dynamického jazdenia.
S fascinujúcim spojením dizajnu a zážitku z jazdy sa BMW Vision M NEXT snaží ukázať, ako sa dá spojiť športové dedičstvo značky BMW s možnosťami budúcnosti. Ilustruje, ako stavebné prvky budúcnosti D+ACES dokážu zmeniť to, ako si vodič užíva dynamiku vozidla.
Zdroj: BMW