Elektrizujúci pôžitok z jazdy: Audi e-tron
- Výkon do 300 kW a elektrický pohon všetkých kolies pre vysokú výkonnosť
- Dojazd vyše 400 kilometrov podľa WLTP a rýchle nabíjanie výkonom do 150 kW
- Virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá ako prvok vybavenia naželanie – po prvý raz v sériovom automobile
Ingolstadt/San Francisco, 18. septembra 2018 – Audi e-tron je prvýčisto elektrický sériový model značky so štyrmi kruhmi. Značka v San Franciscu po prvý raz svetovej verejnosti predstavila svoje športové SUV vyššej triedy, vhodné na každodenné používanie.
Audi e-tron je elektrické SUV pre šport, rodinu a voľný čas. Má dĺžku 4.901 milimetrov, šírku 1.935 milimetrov a výšku 1.616 milimetrov. Priestorová ponuka a komfort zodpovedajú typickému modelu vyššej triedy značky Audi. S rázvorom 2.928 milimetrov poskytuje Audi e-tron dostatok miesta piatim osobám s batožinou. Celkový objem batožinového priestoru je 660 litrov predurčuje elektrické SUV pre jazdy na dlhé trasy.
https://youtu.be/KEBLfYQX8MA
Vysoká výkonnosť v každom teréne: pohon a jazdná dynamika
Efektivita, výkonnosť a suverénny pokoj – Audi e-tron predstavuje zážitok z jazdy novej technologickej éry. Dva elektromotory poháňajú elektrické SUV systémovým výkonom do 300 kW (v prepočte 408 k) a systémovým maximálnym krútiacim momentom 664 Nm energicky, takmer nehlučne a úplne bez lokálnych emisií. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii v zlomku sekúnd po rozjazde, čím zabezpečuje enormnú ťažnú silu. Štandardný šprint z 0 na 100 km/h absolvuje Audi e-tron za 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 200 km/h.
Vynikajúcu trakciu a dynamiku na každom povrchu a pri všetkých poveternostných podmienkach zabezpečuje nová generácia systému quattro: elektrický pohon všetkých kolies. Permanentne a úplne variabilne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé nápravy – a to v zlomkoch sekundy. Pre dosiahnutie najvyššej účinnosti elektrické SUV väčšinou využíva na pohon zadný elektromotor. Keď vodič požaduje vyšší výkon, ako je motor schopný dodať, elektrický pohon všetkých kolies prenesie väčší krútiaci moment na predné kolesá. K tomu dochádza aj prediktívne, ešte skôr ako dôjde na šmykľavom povrchu alebo pri rýchlej jazde v zákrutách k prešmykovaniu kolies alebo auto začne byť nedotáčavé alebo pretáčavé. Špeciálne pri nízkych hodnotách adhézie, napríklad na snehu, sa dynamické talenty modelu Audi e-tron osobitne uplatnia.
Kľúčovým faktorom pre športový charakter a vynikajúcu priečnu dynamiku je nízke a centrálne uloženie komponentov pohonu. Sústava batérie je optimálne prispôsobená rozmerom Audi e- tron a má tvar širokého a plochého bloku pod kabínou posádky medzi nápravami. Vďaka tomu jeťažisko elektrického SUV v podobnej výške ako pri limuzíne so spaľovacím motorom. Rozloženie hmotnosti na nápravy je približne v pomere 50:50 percent.
Pomocou systému Audi drive select môže vodič meniť charakteristiku Audi e-tron podľa jazdnej situácie, stavu cesty alebo osobných potrieb v siedmich profiloch. Systém ovplyvňuje aj sériové pneumatické pruženie s adaptívnymi tlmičmi. Umožňuje široké rozpätie medzi vysokým komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. Podľa rýchlosti jazdy a nastaveného profilu sa pneumatické pruženie individuálne prispôsobuje cestným podmienkam a mení svetlú výšku vozidla v rozpätí do 76 milimetrov. Predovšetkým na dlhých etapách zmenšenie svetlej výšky zlepšuje aerodynamiku a tým prispieva k predĺženiu dojazdu.
Vysoká efektivita: rekuperácia, aerodynamika a tepelný manažment
S úplne nabitou batériou má Audi e-tron dojazd vyše 400 kilometrov podľa skúšobného cyklu WLTP. Za touto hodnotou sa skrýva inovatívny systém rekuperácie, ktorý sa podieľa až na 30 percentách dojazdu. Elektrické SUV môže spätne získavať energiu dvoma spôsobmi: keď vodičuvoľní pedál akcelerátora a vozidlo rekuperuje dobiehaním alebo pri brzdení. V obidvoch prípadoch elektromotory pracujú ako generátory a premieňajú kinetickú energiu Audi e-tron na elektrickú energiu. Do hodnoty spomalenia 0,3 g elektrické SUV brzdí rekuperáciou pomocou elektromotorov. To predstavuje vyše 90 percent všetkých brzdení. Až keď vodič spomaľuje brzdovým pedálom intenzívnejšie ako 0,3 g, zapoja sa kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Brzdy reagujú nanajvýš rýchlo – vďaka novej elektrohydraulickej koncepcii ovládania, ktorú Audi používa ako prvý výrobca na svete v elektricky poháňanom sériovom automobile. Napríklad pri brzdení z rýchlosti 100 km/h môže Audi e-tron rekuperovať maximálne krútiacim momentom 300 Nm a 220 kW elektrického výkonu. To predstavuje vyše 70 percent výkonu jeho pohonu. Takú intenzitu rekuperácie nedosahuje nijaký iný sériový model. Elektrohydraulicky integrovaný brzdový regulačný systém rozhoduje podľa jazdnej situácie, či SUV spomaľuje a rekuperuje energiu elektromotorom, brzdami alebo kombináciou obidvoch systémov – a to individuálne na každej náprave. Prechod medzi elektrickým a hydraulickým brzdením sa uskutočňuje mäkko a homogénne, nepozorovane pre vodiča. Brzdné sily pri tom zostávajú konštantné.
Na vysokú efektivitu Audi e-tron má rozhodujúci vplyv aj premyslená aerodynamika. Nápadným prvkom koncepcie sú voliteľné virtuálne spätné zrkadlá – celosvetová inovácia v sériovej automobilovej výrobe. V ich držiakoch sú integrované malé kamery, ktorých obrazy sa zobrazujú na displejoch OLED s vysokým kontrastom v kabíne. Ďalšie aerodynamické prvky plnia svoj účel skryto, napríklad úplne zakrytá spodná časť podlahy s hliníkovou platňou, chrániacou vysokonapäťovú batériu a komponenty pneumatického pruženia. Aerodynamický kryt prispieva k zníženiu odporu vzduchu rovnako ako variabilný prívod chladiaceho vzduchu. Integruje kanály na chladenie predných bŕzd a slúži ako centrálny prvok komplexného systému tepelného manažmentu so sériovým tepelným čerpadlom. Umožňuje konštantne vysoké jazdné výkony, dlhúživotnosť batérie a rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom.
S virtuálnymi vonkajšími spätnými zrkadlami má Audi e-tron koeficient aerodynamického odporu 0,27 – čo predstavuje špičkovú hodnotu v segmente SUV. Pri typickom užívateľskom profile táto hodnota prináša zvýšenie dojazdu na jedno nabitie batérie približne o 40 kilometrov oproti porovnateľnému vozidlu s konvenčným pohonom.
Inteligentné riešenia pre súkromnú garáž a na cesty: koncepcie nabíjania
Veľká vysokonapäťová akumulátorová batéria Audi e-tron má kapacitu do 95 kWh elektrickej energie, čím vytvára základ pre dlhý dojazd. Zastávky na nabíjacích stojanoch pri každodenných jazdách väčšinou nie sú potrebné. Pri jazdách na dlhé trasy, napríklad pri ceste na dovolenku, môže zákazník batériu nabíjať na rýchlonabíjacích staniciach na jednosmerný prúd (DC) s výkonom do 150 kW – mimochodom ako prvý sériový automobil. Tým je Audi e-tron za približne pol hodiny pripravené na ďalšiu diaľkovú etapu. Alternatívne je možné nabíjanie batérie elektrického SUV aj striedavým prúdom (AC) s výkonom do 11 kW, voliteľne do 22 kW. Vlastná nabíjacia služba Audi umožňuje jednoduchý prístup k približne 80 percentám všetkých verejných nabíjacích staníc v Európe. Je jedno, či ide o nabíjanie striedavým alebo jednosmerným prúdom,či s výkonom 11 alebo 150 kW –na spustenie procesu nabíjania stačí jediná karta. S funkciou Plug & Charge, ktorá bude zavedená v roku 2019, bude procedúra ešte pohodlnejšia: Audi e-tron sa bude automaticky autorizovať na nabíjacom stojane a spustí nabíjanie.
Na nabíjanie vo vlastnej garáži ponúka Audi rozličné riešenia. Sériový mobilný nabíjací systém sa dá použiť rovnako v bežnej elektrickej zásuvke 230 V v domácnosti ako v trojfázovej zásuvke 400 V. Voliteľný systém connect zväčšuje nabíjací výkon na dvojnásobok na 22 kW. V kombinácii so systémom manažmentu energie pre domácnosť poskytuje inteligentné funkcie ako napríklad nabíjanie v časoch so zvýhodnenou tarifou alebo nabíjanie elektrickou energiou zo solárnychčlánkov, ak je nimi dom vybavený. Pomocou aplikácie myAudi App si zákazníci Audi môžu manažovať všetky procesy nabíjania a klimatizácie vozidla pred jazdou zo svojho smartfónu.
Elektrifikácia vizualizovaná: exteriér a interiér
Audi e-tron reflektuje základné výrazové prostriedky dizajnu Audi – transformované do epochy elektriny novými detailmi. Rovnako ako ostatné SUV značky má aj Audi e-tron prednú masku Singleframe v dizajne osemuholníka (oktagon) s vertikálnymi lamelami. Korpus masky je z väčšejčasti zatvorený a má svetlú platinovo sivú farbu – čo identifikuje e-tron ako model s elektrickým pohonom. Na spodnom okraji reflektorov Matrix LED vytvárajú štyri horizontálne rebrá typickú grafiku denných svetiel modelov e-tron. Takéto denné svetlá sú po prvý raz integrované priamo do reflektorov. Expresívne modelované prahy karosérie čiernymi obkladmi vizualizujú miesta, kde je uložená batéria a tým energetické centrum Audi e-tron. Na zadnej časti lamely v širokom difúzore poukazujú na absenciu koncoviek výfuku. Nápis e-tron na dverách batožinového priestoru a na želanie aj brzdiče môžu byť lakované oranžovou signálnou farbou, symbolizujúcou vysoké napätie.
Tieto farebné akcenty môžu byť použité aj vo veľkorysom, svetlom interiéri, ktorého dizajn symbolizuje výkonnosť, inteligenciu a ľahkosť. Veľký oblúk lemuje prístrojový panel až po modelované čalúnenia dverí a harmonickým spôsobom integruje displeje voliteľných virtuálnych vonkajších spätných zrkadiel. Tým dosahuje digitalizácia v automobile novú úroveň. Konzola stredového tunela spočíva na otvorených bočných stenách. Nad ňou sa zdanlivo vznáša opierka na ruku s integrovaným prepínačom jazdných režimov, ktorý vodič ovláda palcom a ukazovákom.
Celý kokpit je orientovaný na vodiča, obidva veľké displeje MMI touch response sú natočené k nemu. Nahrádzajú takmer všetky konvenčné spínače a ovládače. Alternatívne sa mnohé funkcie dajú ovládať hlasovým ovládaním prirodzenou rečou. So sériovým digitálnym združeným prístrojom Audi virtual cockpit sa všetky informácie prezentujú vodičovi ako ostré grafiky s vysokým rozlíšením, pričom si môže zvoliť dve alternatívy. Voliteľný Audi virtual cockpit plus má navyše tretie zobrazenie, pri ktorom je v stredobode elektrický pohon. Rozsiahle komfortné prvky vybavenia v kombinácii s kvalitnými materiálmi a precíznym vypracovaním robia z elektrickej mobility zážitok premium.
Zosieťovanie na špičkovej úrovni: infotainment a asistenčné systémy
Na nemeckom trhu má Audi e-tron sériovo multimediálnu centrálu high-end MMI Navigácia plus vrátane LTE Advanced a hotspotu WLAN. Navigácia robí vodičovi inteligentné návrhy cieľov na základe predtým absolvovaných trás – ideálne doplnené funkciou e-tron plánovač trasy. Zobrazuje vhodné trasy k cieľu s nevyhnutnými nabíjacími bodmi. Pri tom navigácia zohľadňuje okrem úrovne nabitia batérie aj situáciu v premávke a vypočítava čas príjazdu do cieľa vrátane potrebného času nabíjania.
Početné asistenčné systémy zvyšujú bezpečnosť a komfort jazdy, medzi nimi sériový asistent efektívnej jazdy. Podporuje vodiča pri ekonomickej jazde prediktívnymi upozorneniami na displeji Audi virtual cockpit a automatickou rekuperáciou. Systém monitoruje premávku a priebeh trasy pomocou radarových senzorov, obrazov kamier, navigačných dát a informácií Car-to-X.
V spolupráci s adaptívnym asistentom pre jazdu dokáže asistent efektívnej jazdy okrem toho predvídavo spomaliť a zrýchliť. Všetky asistenčné systémy majú spoločnú centrálnu riadiacu jednotku asistenčných systémov, ktorá permanentne vypočítava presný obraz okolia vozidla. Potrebné dáta poskytuje – podľa vybavenia – až 5 radarových senzorov, 6 kamier, 12 ultrazvukových senzorov a laserový skener.
Ako prvý model značky umožní Audi e-tron svojim majiteľom od polovice roka 2019 objednať si určité funkcie online – podľa potreby a v ľubovoľnom čase. Tak sa dajú napríklad LED reflektory aktualizovať na reflektory LED Matrix s inteligentnými diaľkovými svetlami, alebo aktivovaťasistenčné systémy a prvky infotainmentu ako digitálne rádio DAB+ a Audi smartphone interface.
Prvé dodávky: koncom roka 2018
Audi e-tron sa vyrába v závode Brusel, neutrálnom z hľadiska emisií CO2. Prvé dodávky európskym zákazníkom sú plánované na koniec roka 2018. V Nemecku je základná cena elektrického SUV 79.900 EUR (s 19 % DPH).
Zdroj: Audi