Predstavenie prvého Porsche 911 GT3 v marci 1999 na autosalóne v Ženeve odštartovalo novú epochu pre čistokrvných športových jazdcov. Verzia GT3 zosobňovala to najlepšie zo skúseností oddelenia Porsche Motorsport intenzívnejšie ako ktorýkoľvek iný člen modelového radu Porsche 911. Na vývoji spolupracovali aj dvojnásobný majster sveta v rely Walter Röhrl, pretekársky inžinier Roland Kussmaul a špecialisti z oddelenia Porsche Motorsport z mesta Weissach. Vďaka tomu dokázalo Porsche 911 GT3 priniesť na bežné cesty obratnosť a schopnosti okruhových pretekárskych vozidiel. Odvtedy sa tento športovec s povolením jazdiť na bežných vozovkách vyznačuje tým, že každá jeho generácia je rýchlejšia, precíznejšia a dynamickejšia. S atmosférickým motorom, manuálnou prevodovkou a s pohonom zadných kolies dodnes zostáva najpopulárnejším Porsche 911 medzi puristickými jazdcami.
Pretekárske verzie modelu Porsche 911 GT3 písali históriu motoristického športu. Okrem nespočetného množstva víťazstiev vo svojej triede si Porsche 911 GT3 pripísalo aj viaceré celkové víťazstvá na významných vytrvalostných pretekoch vrátane 24 hodín Spa, 24 hodín Daytona a 24 hodín Nürburgring, ktoré sa tomuto vozidlu podarilo od roku 2000 vyhrať až sedemkrát. Jednou zo súčastí úspešného receptu modelu Porsche 911 GT3 je aj to, že skúsenosti a inovácie z motoristického športu sa vždy stávajú súčasťou vývoja ďalšej verzie, ktorá môže jazdiť po cestách. Nečudo, že približne 80 % všetkých vyrobených modelov Porsche 911 GT3 jazdí na pretekárskych okruhoch pravidelne.
Nasledovník modelu Porsche 911 RS 2.7: Prvé Porsche 911 GT3 sa predstavilo v roku 1999
Krátko pred začiatkom nového storočia a vybavené najnovšou technikou a technológiami. Porsche 911 GT3 pokračovalo v tradícii, ktorú v sedemdesiatych rokoch odštartoval legendárny model Porsche 911 Carrera RS 2.7. Prvý raz sa stalo, že model nedostal označenie RS (Race Sport – pretekársky šport), ale názov GT3 – podľa triedy pretekov GT, v ktorej model plánoval súťažiť. Vodou chladený 3,6-litrový motor nového športového vozidla dodával výkon 265 kW (360 k). Preto neprekvapí, že Porsche 911 GT3 získalo prvé úspechy ešte pred debutom v Ženeve. Walter Röhrl s ním absolvoval Severnú slučku okruhu Nürburgring merajúcu 20,8 km za menej ako osem minút. Stanovil tak latku pre športové automobily s certifikáciou pre bežné cesty.
Taký vynikajúci výsledok sa podarilo dosiahnuť nielen vďaka pretekárskemu nastaveniu motora typu boxer, ale aj vďaka precízne naladenému celkovému konceptu: podvozok sa podarilo znížiť približne o 30 milimetrov a zväčšili sa brzdy. Šesťstupňová manuálna prevodovka pochádzala z modelu Porsche 911 GT2. Prevodové pomery, geometria náprav, stabilizátory a pružiny. To všetko sa dalo nastaviť podľa podmienok na okruhu. Nízka hmotnosť mala prednosť pred komfortom. Výrazným znakom modelu Porsche 911 GT3 pochádzajúcim z motoršportu bolo pevné zadné krídlo. Zákazníci si na požiadanie mohli objednať svoje Porsche 911 GT3 vo verzii Clubsport so zabudovanou ochrannou klietkou.
Prvé vozidlá Porsche 911 GT3 opustili výrobnú linku v meste Weissach v máji 1999. Ako homologačný základ pre motoršport sa novému modelu podarilo položiť základy pre úspešný majstrovský seriál Porsche 911 GT3 Cup a pre vyššie pretekárske verzie – Porsche 911 GT3 R a Porsche 911 GT3 RSR, ktoré v nasledujúcich rokoch dosahovali vynikajúce výsledky v značkových a v pretekoch série GT.
Nové generácie v rýchlom slede
Značka Porsche po veľkom úspechu prvého modelu Porsche 911 GT3 predstavovala nový vývojový stupeň športového vozidla s povolením jazdiž na bežných cestách každé tri až štyri roky. V roku 2003 stúpol výkon motora typu boxer na 280 kW (381 k), k čomu pomohlo použitie variabilného časovania vačkového hriadeľa VarioCam. Porsche 911 GT3 sa dalo objednať aj s mimoriadne výkonným brzdovým systémom Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). O ďalšie tri roky nasledoval nárast výkonu na 305 kW (415 k). Porsche 911 GT3 zároveň prvý raz dostalo aktívne odpruženie so športovo nastaveným systémom Porsche Active Suspension Management (PASM). Konštruktéri v roku 2009 zvýšili objem motora na 3,8 litra a výkon na 320 kW (435 k). Úplne nové zadné krídlo a kompletné zakrytie podvozka vytvorilo taký veľký nárast prítlaku, že sa oproti predchodcovi zdvojnásobil.
Pri príležitosti 50. výročia modelu Porsche 911 sa na autosalóne v Ženeve v roku 2013 prvý raz predstavila piata generácia športového modelu Porsche 911 GT3. Motor, prevodovka, karoséria aj podvozok. To všetko bolo úplne nové. Pohon pozostával z 3,8-litrového atmosférického motora s výkonom 350 kW (475 k), ktorý sa prvý raz spojil s dvojspojkovou prevodovkou Porsche Doppelkupplung (PDK). Premiéru malo aj aktívne natáčanie zadnej nápravy. V rámci predstavenia prešlo nové Porsche 911 GT3 Severnú slučku okruhu Nürburgring iba za 7 minút a 25 sekúnd. Bol to o viac ako 30 sekúnd lepší čas ako rekordné kolo, ktoré dosiahlo Porsche 911 GT3 v roku 1999.
Ostatná verzia modelu Porsche 911 GT3 sa predstavila v roku 2017. Počas vývoja sa najväčšia pozornosť venovala 6-valcovému motoru typu boxer. Jeho objem sa zvýšil na 4,0 litra a výkon na 368 kW (500 k). Porsche pripravilo pre puristov dve možnosti: alternatívou k dvojspojkovej prevodovke PDK sa stala manuálna 6-stupňová prevodovka. Druhou možnosťou bola diskrétna verzia Touring Package. V tomto prípade sa na vozidlo namiesto pevného krídla dostal automaticky vysúvací spojler. Kruh sa tak uzavrel: označenie Touring Package vychádza z umiernenejšej verzie legendárneho modelu Porsche 911 Carrera RS 2.7 zo sedemdesiatych rokov.
Zdroj: Porsche