- Svetová premiéra novej 500 3+1 „la Prima“, najvšestrannejšej novej 500.
- Svetová premiéra nového radu 500: @Action, @ Passion a @Icon. Každá z týchto výbav má svoje špecifické poslanie.
- K dispozícii sú dve možnosti dojazdu podľa cyklu WLTP: cez 180 km alebo až 320 km, v rýdzo mestskej prevádzke potom dokonca až 460 km.
- 4. júla 2021 bude spolu s galériou Casa 500 otvorená nová visutá záhrada Sky Drive, ktorá vznikne v Turíne na streche Lingotta a bude najvyššia v celej Európe.
Po 4. marci, kedy sa predstavil nový kabriolet 500 „la Prima“ a 8. júli, ktorý bol svedkom premiéry verzie hatchback, nadišiel čas pre uvedenie kompletného radu 500. Skupina FCA odhalila celý rad, a to vrátane úplne novej karosárskej varianty 3+1 v uvádzacej edícii „la Prima“, ktorá dopĺňa modely hatchback a kabriolet.
Vítajte v 3+1
Keď projekt novej 500 pred dvoma rokmi začal, bol celý Fiat okamžite naplnený pozitivitou, čo so sebou prinieslo aj energiu a kreativitu, ktoré sú porovnateľné s rokmi 1957 a 2007. To umožnilo konštruktérom a dizajnérom značky Fiat nahliadnuť do budúcnosti, bez toho, aby vynechali jediný detail, a nadviazať na súčasný úspech päťstovky.
Od tohto okamihu bolo úplne prirodzené navrhnúť vozidlo s väčším počtom karosérií, a nielen to. Aby sme mohli sledovať evolúciu zákazníkov modelu 500, museli sme ísť ďalej a reagovať na vývoj ich požiadaviek, ktoré sa s ich vekom zvyšovali a menili. Mladý človek, ktorý po celodennej práci vyrazil do ulíc mesta na palube svojej 500 je teraz pracujúcim otcom alebo matkou, ktorý sa snaží pred prácou dostať jedno alebo viac detí do školy a popoludní je potom zaviesť na krúžky alebo kurzy. Z tohto zákazníka sa stala rodina, ktorá potrebuje prístupnejší interiér, ktorý však bude súčasne atraktívny, ako to dokáže ponúknuť iba 500. Také je pozadie vzniku novej 500 3+1. Úplne novej, elektrickej a s jednými dverami navyše. Stále je to však 500.
Dizajnéri Centro Stile chceli prísť s chytrým riešením, avšak pri využití rovnakých rozmerov, akými disponujú verzie kabriolet a hatchback. A tak sa zrodili malé tretie dvere na strane spolujazdca. Tieto dvere sú zavesené rovnako ako dvere prvej 500 z roku 1957, tzn. s otváraním proti smeru jazdy. Ide tak o návrat ku koreňom, ktorý je syntézou minulosti a budúcnosti. Výsledkom je nová karosárska verzia, ktorá dopĺňa doterajšie verzie kabriolet a hatchback a disponuje rovnakými rozmermi aj rázvorom náprav.
Malé tretie dvere sa otvárajú opačne, teda proti smeru jazdy a vzhľadom k absencii stredového stĺpika, ktorý je v skutočnosti súčasťou samotných dverí dovoľujú pohodlnejšie nastupovanie, jednoduchšie nakladanie a vykladanie predmetov z priestoru zadných sedadiel, ako aj ľahšie usadenie dieťaťa na podsedák či do autosedačky. Po zatvorení malých dverí sa tento model od ostatných 500 nijako nelíši: disponuje rovnakým štýlom aj rozmermi. To všetko, pri navýšení hmotnosti o iba 30 kg a bez akéhokoľvek vplyvu na ovládateľnosť alebo spotrebu.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, je nutné upozorniť, že malé tretie dvere je možné otvoriť len s už otvorenými prednými dverami, čo znamená, že cestujúci na zadných sedadlách ich nemôžu otvoriť náhodne.
S verziou 3+1 chce 500 zostať po boku zákazníkov, ktorí zmenili svoje návyky a požiadavky, nie však vkus. Nová 500 3+1 je riešením pre zákazníkov, ktorí sa nechcú vzdať krásy a príťažlivosti 500 ani v ďalšom období svojho života. Vďaka chytrému riešeniu tretích bočných dverí si každý zákazník môže vziať na palubu všetky svoje vášne bez kompromisu k štýlu a zároveň sa tešiť z funkčnosti, ktorú táto verzia prináša.
Uvádzacia edícia: nová 500 3+1 „la Prima“
Tak ako kabriolet a hatchback, aj nová 500 3+1 sa v čase uvedenia na trh predstavuje v uvádzacej edícii „la Prima“, ktorá sa vyznačuje špecifickým štýlom, exkluzivitou, technologickou vyspelosťou a tiež konektivitou.
Štýl. Je to 500, a preto nemôže chýbať zmysel pre štýl a detail. V okamihu uvedenia na trh budú k dispozícii tri odtiene karosérie:
- Zlatá Rose
- Modrá Glacier
- Čierna Onyx
Exkluzivita. Nová 500 3+1 „la Prima“ sa vyznačuje radom exkluzívnych detailov: full LED svetlometmi s dizajnom Infinity, dvojfarebnými 17“ zliatinovými kolesami s diamantovou úpravou a chrómovanými rámčekmi okien, ako aj bočnými lištami. Sedadlá, palubná doska a volant sú čalúnené eko kožou. Sedadlá sú navyše charakteristické monogramom Fiat. Nechýba štýlový dvojfarebný volant a exkluzívny štítok „la Prima“ na stredovej konzole. Pokiaľ ide o komfort, zmienku zaslúžia v šiestich smeroch nastaviteľné predné sedadlá, koberčeky, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo a parkovacie senzory s 360° pohľadom „drone view“.
Technológia. Verzia „la Prima“ je vybavená najvyspelejšími asistenčnými systémami vodiča ADAS, ktoré sú teraz k dispozícii:
- Inteligentným adaptívnym tempomatom (iACC) a udržiavaním v jazdnom pruhu
- Rozpoznávaním dopravného značenia
- Autonómnym brzdením s rozpoznávaním chodcov a cyklistov
- Inteligentným rýchlostným asistentom
- Sledovaním jazdných pruhov
- Zadnou parkovacou kamerou s vysokým rozlíšením a dynamickým navádzaním
- Parkovacími senzormi s 360° pohľadom a senzormi mŕtvych uhlov
- Senzorom stmievania a oslnenia
- Núdzovým volaním
- Elektronickou parkovacou brzdou
V štandarde využíva automatickú klimatizáciu, ergonomický kľúč v tvare kamienku, rýchlonabíjanie s výkonom 85 kW a kábel Mode 3 pre výkon 11 kW, ktorý je určený pre domáce alebo verejné nabíjanie.
Navyše, táto verzia prichádza s autonómnym riadením 2 úrovne, ktoré sa u mestského vozidla objavuje vôbec po prvýkrát.
Konektivita. Nový infotainment UConnect 5: 7“ TFT displej, 10.25“ dotyková obrazovka s navigáciou, digitálne rádio DAB, funkcia zrkadlenia chytrého telefónu, Uconnect Box (telematický box umožňujúci služby pripojenia) a bezdrôtová nabíjačka chytrých telefónov.
Okrem uvádzacej edície bude verzia 3+1 k dispozícii aj v stupňoch výbavy @Passion a @Icon.
Nový rad 500: verzie @ACTION, @PASSION a @ICON dokonale pripravené pre zmenu elektrickej mobility
Jednoduché, kompletné a doslova napchaté výbavou. Tak by šlo stručne popísať modely nového radu 500. Tá zahŕňa tri úrovne personalizácie (základnú, strednú a vrcholnú) pomenované @ACTION, @PASSION a @ICON, pričom každá z nich má špecifické poslanie a ponúka to najlepšie v zmysle technológií, konektivity a bezpečnosti. Inými slovami povedané, také množstvo inovatívnych prvkov predstavuje v segmente mestských vozidiel úplne ojedinelý jav.
A pretože elektrická mobilita v duchu 500 je určená všetkým, celý rad je v dokonalom súlade s požiadavkami nových vodičov. Nový Fiat 500 je preto vozidlom, s ktorým sa môžete bez obáv vydať na cestu zmeny.
Nový 500 @ACTION: demokratizácia elektrickej mobility
Základná výbava novej 500 reprezentuje ideálny mestský automobil, ktorý je zameraný na zákazníkov žijúcich v meste, v centrách miest a v zónach s obmedzenou dopravu a denne najazdia priemerne 50 km. Jedná sa o zákazníkov, ktorí uprednostňujú dynamickú a z hľadiska nákladov efektívnu mobilitu.
Model 500 @ACTION je vybavený elektromotorom s výkonom 70 kW, z 0 na 100 km/h zrýchli za 9,5 sekundy a jeho najvyššia rýchlosť je obmedzená na 135 km/h.
Nová 500 @ACTION je určená mladým zákazníkom s hektickým životným štýlom, a každodennou rutinou tvorenou krátkymi cestami, ktorí však túžia po vozidle ohľaduplnom k životnému prostrediu. Z toho vyplýva, že požadujú dojazd zodpovedajúci mestskému použitiu a tiež optimálnu bezpečnosť, ktorá je zabezpečená asistenčnými systémami vodiča ADAS.
Verzia @ACTION je dokonalým riešením pre mileniálov, ktorí sú fanúšikmi alternatívnej mobility, ako je napríklad zdieľanie vozidiel.
Nová 500 @ACTION obsahuje lítium-ión batériu s kapacitou 23,8 kWh, ktorá v cykle WLTP umožňuje dojazd až 180 km, respektíve 240 km vo výlučne mestskej premávke. Ak vezmeme do úvahy, že priemerný denný nájazd týchto užívateľov dosahuje menej ako 50 km, tak je zrejmé, že svoju 500 nemusia nabíjať niekoľko dní.
Hlavným kritériom zákazníkov, ktorí chcú prejsť na elektrické vozidlá je čas nabíjania. Z tohto dôvodu je nová 500 @ACTION vybavená rýchlonabíjaním s výkonom 50 kW, ktoré umožňuje skutočne veľmi rýchle nabitie. Energetickú rezervu dostačujúcu pre celodennú spotrebu (približne 50 km) je možné získať počas 10 minút nabíjania, čo je doba zodpovedajúca rannej prestávke na kávu. Systém rýchleho nabíjania ponúka samozrejme aj možnosť nabíjania cez noc doma v garáži, a to pomocou štandardne dodávaného kábla Mode 2 (3 kW) alebo počas dňa, po dobu strávenú v zamestnaní. Zásuvka Combo 2 umiestnená v pravom zadnom bočnom paneli umožňuje rýchle nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom. K domácemu alebo verejnému nabíjaniu si môžu zákazníci dokúpiť trojfázový kábel Mode 3 pre výkon 11 kW alebo nabíjaciu stanicu Wallbox od značky Mopar.
Nová 500 @ACTION bola navrhnutá pre mladých užívateľov a zahŕňa všetky asistenčné systémy vodiča ADAS, ktoré by ste mohli potrebovať pri jazde mestom, napríklad asistent pozornosti vodiča pre sledovanie koncentrácie na jazdu, autonómne núdzové brzdenie, ktoré dokáže rozpoznať aj chodcov a cyklistov, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý vodiča upozorní na nechcené prechádzanie hranice daného jazdného pruhu a nakoniec rozpoznávanie dopravného značenia, ktoré dokáže identifikovať dopravné značky a odporučiť vodičovi správnu rýchlosť. Pokiaľ ide o konektivitu, nová 500 @ACTION prichádza s infotainmentom navrhnutým pre všetkých, ktorí chcú zostať v spojení. Hovoríme mu „chytré audio“. Pozostáva z držiaka chytrého telefónu, ergonomickej základne pre zvislú aj vodorovnú montáž telefónu, ďalej pripojenia Bluetooth, vďaka ktorému sa váš chytrý telefón pripojí k reproduktorom novej 500 a nakoniec špecifickej aplikácie pre ideálne využitie interakcie s vozidlom. Vďaka tomu sa váš chytrý telefón stane centrom informačného a zábavného systému vozidla.
Pokiaľ ide o exteriér, verzia @ACTION sa vyznačuje halogénovými svetlami a 15“ ráfikmi kolies. Z hľadiska technológií ponúka základná výbava prvky, ktoré boli donedávna typické len pre vozidlá vyšších segmentov. Jedná sa napríklad o štartovanie tlačidlom (Keyless Go), elektrickú parkovaciu brzdu alebo vodičom konfigurovateľný 7“ digitálny TFT displej, ktorý zaujíma miesto konvenčného prístrojového panela a ponúka všetky dôležité údaje o vozidle vrátane dojazdu. Interiér je charakteristický čiernou palubnou doskou, zatiaľ čo sedadlá vyrobené z tkaniny Seaqual yarn zahŕňajú geometrický šachovnicový vzor a strieborné prešívanie.
Nová 500 @PASSION: elektrická mobilita môže byť cool
Stredná úroveň novej 500 je určená zákazníkom, ktorí chcú držať krok s dobou a všetkým, ktorí túžia po udržateľnosti a najnovších technológiách.
Nová 500 @PASSION ponúka prvotriedny dojazd nielen v segmente mestských vozidiel: 320 km v cykle WLTP a 460 km pri jazde výhradne v mestskej premávke. Vozidlo využíva rýchlonabíjanie pri výkone 85 kW, vďaka čomu je možné úplne vybitú batériu nabiť na 80% kapacity za 35 minút, prípadne dosiahnuť kapacitu pre 50 km dojazd, čo je priemerný denný nájazd, len za 5 minút. Paletu prvkov ADAS dopĺňa v štandarde verzie @ACTION tempomat.
Rýchlonabíjanie, ale tiež rýchle párovanie. V čase, kedy je potrebné naskočiť do vozidla a vyraziť na cestu je pripojenie chytrého telefónu k vozidlu za menej ako 5 sekúnd naozaj vítané. Na želanie môže byť jeho nabíjanie bezdrôtové, jednoduchým priložením telefónu na bezdrôtovú nabíjaciu podložku na stredovej časti vedľa vodiča.
Z vonkajšieho pohľadu vyniká verzia @PASSION 15“ kolesami v dvojfarebnom lesklom prevedení, zatiaľ čo interiér je charakteristický novým infotainment systémom UConnect 5 so 7“ obrazovkou, funkciami zrkadlenia chytrého telefónu, infotelematickým boxom Uconnect pre využitie služieb UConnect Services pre pohodlný a bezdrôtový užívateľský zážitok a digitálnym rádiom DAB.
Na výber sú dve prevedenia interiéru: tmavé s čiernou palubnou doskou a sedadlami z tkaniny Seaqual yarn so vzorom šachovnice a strieborným prešívaním alebo svetlejšie s bielou palubnou doskou a modrými sedadlami, rovnako s motívom šachovnice.
Stručne povedané, ide o vozidlo s najlepšou technológiou elektrického pohonu a s najnovšími možnosťami konektivity, ktorý jazdí ako akýkoľvek iný automobil, je však jednoduchý a originálny, tak, ako to vie len 500. Verzia @PASSION je tak, ako ostatné modely radu vybavená voličom elektrickej jazdy e-Mode, ktorý umožňuje voľbu medzi tromi režimami jazdy – Normal, Range a Sherpa – pre preferovaný štýl jazdy a momentálnu potrebu.
Motor s výkonom 118 k (87 kW) umožňuje dosiahnutie najvyššej rýchlosti 150 km/h (elektronicky obmedzená) a z 0 na 100 km/h zrýchli za 9 sekúnd, v prípade šprintu z 0 na 50 km/h potom za 3,1 sekundy.
Nová 500 @ICON: vrchol elektrickej mobility radu 500
Nová 500 @ICON je skutočnou ikonou štýlu, technológií, materiálov a výbavy. Tento all-inclusive model je úplne v súlade s históriou 500, ktorá ukazuje, že najpredávanejšími modelmi značky Fiat boli vždy špičkové verzie, ako napríklad 500 Riva.
Fiat 500 @ICON je tiež skutočnou ikonou mobility s dojazdom až 320 km v cykle WLTP, ktorý sa v rýdzo mestskej premávke zväčší až na 460 km. Rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom DC je možné až do výkonu 85 kW.
Ide o vrchol radu aj z hľadiska palubných technológií. Nový infotainment UConnect 5 disponuje 10,25“ dotykovou obrazovkou Cinerama s GPS navigáciou. Dotyková obrazovka s vysokým rozlíšením a horizontálnym usporiadaním dokonalé zapadá do palubnej dosky a bola navrhnutá s ohľadom na elimináciu rozptýlenia vodiča. Systém UConnect 5 sa tiež môže pochváliť rozhraním Natural Language s vyspelým rozpoznávaním hlasu. S vozidlom môžete začať komunikovať jednoduchým vyslovením „Hey Fiat“ a potom podľa potreby kontrolovať jeho dojazd, nastavenie nabíjania, naprogramovať klimatizáciu alebo zvoliť obľúbenú hudbu.
Z vonkajšieho pohľadu vrcholná verzia vyniká 16“ zliatinovými kolesami s leštenou povrchovou úpravou, zatiaľ čo interiér ponúka najatraktívnejšiu výbavu radu 500, samozrejme všetko v štandarde. Počnúc detailom, ktorý túto verziu odlišuje od všetkých ostatných: pasívnym vstupom, ktorý síce nie je tak úplne revolučný, ale u mestského vozidla segmentu A doteraz nebol k dispozícii. Ešte výraznejším detailom je kľúč v podobe čierneho kamienku bez tlačidiel. Jedná sa o inteligentný ergonomický kľúč, ktorý nosíte vo vrecku alebo taške a ktorý s vozidlom komunikuje sám, takže dvere sa automaticky odomknú po priblížení sa k vozidlu a pri odchode potom stačí kliknúť na kľučku dverí. „Kamienok“ je vyrobený zo špeciálneho polykarbonátu na bio báze, čo znamená, že predstavuje ďalšiu položku novej 500 prispievajúcu k udržateľnosti.
Dizajnéri Centro Stile sledovali eleganciu a exkluzivitu a pri návrhu interiéru preto siahli po svetlejších a jasnejších odtieňoch. Palubná doska verzie 500 @ICON je vyvedená vo farbe karosérie. Na želanie je k dispozícii aj vycibrené obloženie s efektom dreva, ktoré sa objavuje nielen na palubnej doske, ale aj volante, ktorý je doplnený čalúnením z eko kože. Pokiaľ ide o samotné čalúnenie, voliť je možné z dvoch variantov, tmavo sivé s logom 500 a detailmi v medenom odtieni alebo svetlo sivé s modrými fliačikmi a strieborným logom 500 a detailmi.
Špičkové technológie a konektivita
Pri navrhovaní prvého modelu skupiny, ktorý sa zrodí ako elektromobil vytvorili inžinieri FCA okolo elektrického pohonu úplne novú štruktúru, ktorá zahŕňa nové riadiace, bezpečnostné a zábavné technológie. Výsledkom je automobil, ktorý má najlepší dynamický výkon vo svojej triede, je agilný a zábavný pri riadení, pohodlný, tichý a vždy pripojený. Dospeli sme k tomu tak, že sme si vzali za vzor jednoduché použitie chytrého telefónu a tento koncept sme preniesli do automobilového sveta. To bol východiskový bod technologického ekosystému novej 500, ktorého cieľom je pomáhať zákazníkom s rôznymi spôsobmi používania vozidla, či už na palube alebo mimo nej a zabezpečiť, aby bol ľahko použiteľný a intuitívny. Cieľom bolo preniesť do novej 500 všetky systémy domácej automatizácie, ktoré nám uľahčujú a spríjemňujú život: od prístupového bodu Wi-Fi po hlasovú asistenciu Alexa.
S novým infotainment systémom piatej generácie UConnect 5 – platformou vytvorenou skupinou FCA pre budúcnosť a dostupnou so 7“ obrazovkou u verzie @PASSION a 10.25“ obrazovkou u verzie @ICON – si môžete v novej 500 vytvoriť vlastné rozhranie, a dokonca použiť pokročilý systém rozpoznávania hlasu, ktorý sa aktivuje hands-free po vyslovení „Hey Fiat“. Jednotlivé funkcie umožňuje nový UConnect Box, ktorý ponúka prístup k službám Uconnect. Príkladom je možnosť premeny vozidla na prístupový bod Wi-Fi pre súčasné pripojenie až 8 zariadení. Tieto služby konektivity sú zvyčajne vyhradené vyšším segmentom, ale Fiat ich prvýkrát sprístupňuje aj vo vozidle segmentu A vrátane špecifických funkcií pre elektromobily. Jedná sa napríklad o dynamické mapovanie dojazdu, ktoré na mape zobrazuje oblasť dosiahnuteľnú sa zostávajúcim množstvom energie, pričom kalkulácia berie do úvahy aj množstvo ďalších parametrov ovplyvňujúcich účinnosť vozidla. Aplikácia Fiat umožňuje prezeranie nabíjacích staníc v blízkosti a tiež grafické zobrazenie všetkých nabíjacích bodov, ktoré sú dosiahnuteľné pri aktuálnej úrovni nabitia batérie. Mapy sa aktualizujú bezdrôtovo. Služba My Car užívateľovi umožňuje kontrolovať úroveň nabitia batérie na diaľku priamo z mobilnej aplikácie Fiat. Funkcia My Remote potom zákazníkom umožňuje skontrolovať úroveň nabitia batérie na diaľku, naplánovať nabíjanie vozidla pre najvhodnejšie časové úseky, vyhľadať najbližšie nabíjacie stanice, zaplatiť za službu nabíjania priamo z chytrého telefónu a získať prístup k sieti 200 000 nabíjacích bodov po celej Európe, nájsť presnú polohu vozidla, zamknúť alebo odomknúť dvere, zapnúť alebo vypnúť svetlá a naprogramovať klimatizáciu, to všetko z chytrého telefónu. A to je len začiatok. Digitálny systém novej 500 je otvorený svet, ktorý sa neustále vyvíja a aktualizuje, aby bol zážitok z 500 ešte exkluzívnejší.
Nová 500 sa posúva na druhú úroveň autonómneho riadenia
Nová 500 bola navrhnutá tak, aby bola ideálnym vozidlom pre mestské použitie. Pri jej navrhovaní sme zvažovali všetky aspekty interakcie s mestským prostredím, vrátane bezpečnosti. Model 500 preto zahŕňa pokročilé asistenčné systémy vodiča ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), ktoré umožňujú ľahšie, bezpečnejšie, jednoduchšie a zábavnejšie riadenie. Je prvým vozidlom svojho segmentu vybaveným autonómnym riadením 2 úrovne.
Tým však inžinieri neskončili. Ich cieľom bolo zľudštiť technológiu zavedením špecifických riešení šitých na mieru modelu 500: od pokročilých asistenčných systémov vodiča na pozdĺžne a priečne ovládanie vozidla až po senzory, ktoré odhaľujú, či má vodič ruky na volante. Sledovanie úrovne rizika je preto oveľa presnejšie, čo znamená, že automatické varovania sme mohli urobiť menej rušivými. Udržiavanie v jazdnom pruhu pomáha držať stopu novej 500 v danom jazdnom pruhu, zatiaľ čo sledovanie mŕtvych uhlov v meste využíva ultrazvukové snímače pre sledovanie slepých oblastí a varovanie pred akýmikoľvek prekážkami pomocou trojuholníkovej ikony na vonkajšom spätnom zrkadle. Jedenásť snímačov zaberajúcich 360° okolo vozidla poskytuje doslova pohľad dronu, čo zabraňuje kolíziám s prekážkami pri parkovaní alebo vykonávaní zložitejších manévrov. Vodič tak má k dispozícii pohľad na prekážky doslova z vtáčej perspektívy.
Normal, Range a Sherpa: pro každý štýl jazdy
Elektrifikácia je historickým bodom zlomu a skutočnou záplavou zmien v automobilizme a mobilite ako takej, avšak to nemusí nutne znamenať zmenu spôsobu riadenia. Nová 500 vám dáva na výber. Každý zákazník môže riadiť svoju 500 vlastným spôsobom, a to pomocou trojice režimov jazdy, ktoré je možné voliť tak, aby odpovedali vášmu štýlu.
V režime Normal sa vozidlo riadi ako akékoľvek iné vozidlo so spaľovacím motorom, aj keď s prekvapivým výkonom u mestského vozidla. Výkon 87 kW je ekvivalentom 118 k, krútiaci moment dosahuje 220 N a k dispozícii je prakticky okamžite, zrýchlenie je na úrovni športového vozidla: 3,1 sekundy z 0 na 50 km/h a 9 sekúnd v šprinte z 0 na 100 km/h.
V režime Range ponúka nová 500 možnosť nového zážitku z jazdy s použitím iba jedného pedála. Funkcia jazdy jedným pedálom znamená, že jedným pedálom môžete ovládať zrýchľovanie aj spomaľovanie. Keď pedál uvoľníte, vozidlo uchováva maximum energie, čo súčasne znamená, že tiež výrazne spomaľuje, a to až do úplného zastavenia. Tento štýl jazdy je ideálny pre mestské použitie a vozidlo môže získavať späť veľkú časť energie.
Ak je zvyšný dojazd malý, môžete prepnúť do režimu Sherpa, ktorý optimalizuje dostupné zdroje a zabezpečí, že dosiahnete svojho cieľa. Pri využívaní elektromobilu musí mať vodič vždy prístup k nabíjaciemu bodu bez ohľadu na to, kde sa práve nachádza. Jazdný režim Sherpa riadi funkciu niekoľkých komponentov, aby znížil spotrebu energie na minimum a zaistil tak dosiahnutie cieľa pomocou navigačného systému alebo najbližšej nabíjacej stanice.
Technologický a sociálny „ekosystém“ novej 500
Tvorivosť, krása a podstata samy o sebe nestačia na zmenu myslenia. Dôležité je tiež všetko okolo vozidla, spôsob, akým na seba všetko pôsobí. Tím FCA preto vybudoval okolo projektu novej 500 naozajstný systém fyzických a digitálnych služieb a riešení, ktoré v maximálnej možnej miere uľahčujú jazdu s nulovými emisiami. Tento duch vyústil k vytvoreniu siete v spolupráci s našimi vynikajúcimi partnermi s cieľom obohatiť a zjednodušiť elektrickú mobilitu a urobiť ju príjemnejšou. Od stanice easyWallbox – plug-and-play riešenia domáceho nabíjania vyvinutého exkluzívne spoločnosťou ENGIE Eps cez aplikáciu My Easy Charge (vyvinutú spoločnosťou Digital Solutions), ktorá umožňuje nájdenie nabíjacieho bodu kdekoľvek v Európe až po jedinú kartu pre nabíjanie a platby platnú v celej Európe u takmer 200 000 nabíjacích staníc. Pokiaľ ide o poistenie, Assicurazioni Generali poskytuje riešenia na mieru založené na štýle jazdy a skutočnom využití vozidla.
A tí, ktorí majú obavy z prechodu na novú 500 je k dispozícii Fiat GOe LIVE, bezplatná aplikácia pre platformy iOS a Android simulujúca použitie elektrickej 500. Simulácia zdôrazňuje potenciálne ekonomické a environmentálne výhody plynúce z používania novej 500 miesto súčasného vozidla zákazníka. Aplikácia tiež poskytuje užitočné informácie o e-Mobilite, umožňuje vyhľadávanie nabíjacej stanice v celej Európe a rezervovanie novej 500 online.
FCA nedávno začala svoj projekt Vehicle-to-Grid (V2G), ktorý využíva batérie elektrických vozidiel pre distribúciu uloženej energie. V spolupráci so spoločnosťami ENGIE Eps a Terna bol nedávno v továrni Mirafiori slávnostne otvorený pilotný systém, ktorý sa má čoskoro stať najväčším na svete a umožní obojsmernú interakciu medzi plne elektrickými vozidlami FCA a distribučnou sieťou. Okrem nabíjania automobilov bude projekt využívať batérie na poskytovanie služieb pre stabilizáciu siete. Akonáhle bude systém plne funkčný, umožní prepojenie 700 nových 500 so systémom 12 000 solárnych panelov na streche továrne, čo zníži emisie CO2 o viac ako 2100 ton.
Nová 500 vie zaspievať úplne inú pieseň
Systémy AVAS sú vo všetkých vozidlách prakticky rovnaké a vytvárajú pozemský, anonymný elektrický zvuk. Nová 500 je však pripravená zaspievať užívateľovi úplne inú pieseň, inšpirovanú najreálnejšou talianskou kreativitou.
Doba reštartu a zotavenia vyžaduje soundtrack, ktorý by sprevádzal „nový normál“. Nová 500 predstavuje zmenu svojím vlastným spôsobom.
Akustický varovný systém vozidiel AVAS je v podstate zvukovou výstrahou pre chodcov, ktorá je predpismi vyžadovaná u všetkých elektrických vozidiel pohybujúcich sa rýchlosťou do 20 km/h. V prípade novej 500 sa táto výstraha mení na hudbu využívajúcu melódiu, ktorú zložil Nino Roota pre film Amarcord, ktorý symbolizoval taliansku kultúru a nonšalanciu, rovnako ako 500.
Nová 500 a jej štýl, materiály a farby: krása a duša
Pri návrhu nového modelu 500 sa Fiat Centro Stile zameralo na dušu vozidla, pretože by malo byť vyjadrením talianskeho ducha.
Je to práve talianska kreativita, ktorá charakterizuje štýl a dizajn novej 500: elektromobilu, ktorý je súčasne krásny a je skutočnou inováciou vo svete mestských automobilov s nulovými emisiami.
Nová 500 je teda prvým elektromobilom s dušou, ktorá stelesňuje celý jeho život tvorený 63ročnou históriou a úspechmi. Jediné, čo musíte urobiť, aby ste zistili, čo to vlastne znamená, je pozrieť sa na jeho prednú časť. Dizajnéri ju poňali ako veľmi modernú, čistú a dodali jej tak výraznú osobitosť. Od predstavenia v roku 1957 je možné povedať, že čistá tvár modelu by mohla byť spojená s elektrickým vozidlom, čo je v automobilovom svete absolútne unikátne. Silueta vozidla sleduje hru odkazov medzi minulosťou a budúcnosťou: všetky tri generácie boli definované rovnakou líniou charakteristickou svojimi proporciami. Je to silueta, ktorá v prevádzke vyniká a vyjadruje svoju jedinečnosť, ktorá bola vytvorená tak, aby mohla byť prenesená do modelu 2020.
Päťstovka zostáva verná sama sebe, napriek tomu je predmetom obnovy: pridanie batérie pod podlahu ponúka možnosť vytvoriť vozidlo s novými rozmermi, dosiahnuť evolúciu v súlade s pôvodnými proporciami. Nová 500 je o niečo širšia, dlhšia, jej rázvor náprav je väčší a došlo tiež k zväčšeniu kolies. Interiér sa potom môže pochváliť väčšou priestrannosťou.
Usporiadanie podvozka je viac proporčné, čo vedie k vnímaniu väčšej stability a rozmerovej prítomnosti.
Celkovo vzaté, vzhľad novej 500 v troch karosárskych variantoch – kabriolet, hatchback a 3+1 – vyjadruje silnejší a robustnejší charakter, kompaktnejší a elegantnejší, s čistými, základnými líniami a jednoduchými zaobleniami.
Interiér bol prepracovaný tak, aby cestujúci mali pocit väčšej vzdušnosti, akoby sedeli na romantickej lavičke. V nepretržitej interakcii medzi minulosťou a budúcnosťou je tu tiež rad odkazov na štýl použitý u prvej 500, ako sú napríklad štíhla palubná doska, minimalistické tlačidlá usporiadaná ako klaviatúra, ikonický kruhový prístrojový panel alebo volant, ktorý má opäť dve ramená.
Interiér využíva rôzne modulárne úložné priestory, ktoré uspokoja potreby všetkých cestujúcich.
V porovnaní s predchádzajúcimi verziami je nová 500 rozhodne elegantnejšia a sofistikovanejšia, vrátane výberu materiálov. Fiat 500 sa v minulom desaťročí priblížil svetu interiérového dizajnu a módy. Pre posilnenie tejto väzby sme použili vycibrenejšiu textíliu s prúžkovaným vzorom a melanžovou úpravou. Na druhej strane je tu zrejmé silnejšie puto s prírodou a blahobytom sprostredkované pomocou teplých a jemných odtieňov s prvkom inovácie odkazujúcim na elektrickú dušu novej 500, ktorá súvisí so súčasným záujmom o udržateľnosť.
To všetko viedlo k hľadaniu k životnému prostrediu ohľaduplných a recyklovateľných materiálov. Pre čalúnenie sedadiel bola použitá eko koža a tkanina z vlákna Seaqual yarn, ktoré je získavané z recyklovaného plastu pochádzajúceho čiastočne z oceánu. Využitie našli tiež farby nahrádzajúce chróm a vlákna z recyklovaného materiálu na výrobu koberčekov.
Ďalšou zvláštnosťou je spracovanie palubnej dosky novej 500. Jej štýl zdôrazňuje koncept evolúcie a starostlivosť venovanú interiérom. Materiály zvolené pre čalúnenie palubnej dosky sú inšpirované prírodnými prvkami, akými je drevo, s inovatívnymi úpravami vrátane trojrozmernej grafickej potlače povrchu a tkania, ktoré pripomínajú koncept dielenského spracovania, v oboch prípadoch s moderným, pre 500 typickým šmrncom.
Pokiaľ ide o paletu farieb, odtiene novej 500 sú väčšinou premenlivé pre lepšie vyjadrenie emócií a zdôraznenie inšpirácie čerpanej z prírody. Detaily pripomínajú materiály skutočného sveta pre posilnenie vycibreného charakteru 500. Pre uvádzaciu edíciu boli vybrané tri exkluzívne odtiene (zelená Ocean, sivá Mineral a modrá Celestial), ktoré boli inšpirované základnými prírodnými prvkami. Medzi ďalšie nové odtiene patrí sivá Earth, na prvý pohľad klasická perleťová bronzová farba žiariaca na svetle modrými fliačikmi (v rovnakom odtieni ako logo 500e), čo z nej robí súčasnú, živú a „elektrickú“ farbu. Ďalej je tu modrý odtieň Glacier, keramický, jemný, až éterický odtieň, kde sa stretávajú modrá, zelená a svetlo sivá farba, zlatý odtieň Rose Gold tvorený jemnozrnnou perleťovou farbou vytvárajúcou tekutý kovový efekt a sivý odtieň Cloud Gray s veľmi nápadným zrnom, ktoré v kombinácii s matným povrchom vytvára veľmi odvážny vzhľad. A nakoniec je tu čierna Onyx, čisto lesklá čierna farba, minimalistická, a napriek tomu nápadná.
Sky Drive, visutá záhrada rozprávajúca o udržateľnej povahe novej 500
4. júla 2021 bude okrem múzea Casa 500 otvorený v Turíne na streche Lingotta nový park Sky Drive. Na streche Lingotta, bývalej továrne značky Fiat a jedného z architektonických klenotov 20. storočia vznikne visutá záhrada. Tento projekt vytvoril tím špecialistov pod vedením architekta Benedetta Camerana a bude zahŕňať 27 000 m2 chodníkov, príjazdových ciest a záhrad. Projekt čerpal inšpiráciu u newyorského High Line parku, zelenej prestavby vyvýšenej železničnej trati v New Yorku, ktorá kedysi slúžila na prepravu tovaru z Chelsea do srdca Manhattanu. Táto železničná trať bola zrušená v 80. rokoch 20. storočia a ticho bola kolonizovaná prírodou, ktorá získala späť svoje územie. Architekt Benedetto Camerano, ktorý dostal projekt na streche Lingotta na starosť, premýšľal o vytvorení panoramatického vysokoúrovňového parku s pestrou škálou rastlinstva. Sky Drive sa tak stane najvyššou visutou záhradou v Európe: 28 metrov vysoká strecha bývalej továrne Fiatu sa stane doslova zelenou pľúcou rozkladajúcou sa na ploche viac ako 6000 m2 so starostlivo vybranými vysoko kvalitnými drevinami s veľkou prírodnou hodnotou, ktorá bude opäť kolonizovať zastavané prostredie. Systém ekologicky šetrných nádrží zachytávajúcich vodu a vlhkosť pre zavlažovanie rastlín umožní vybudovať zdanlivo spontánnu záhradu, ktorá dokonale splynie s okolím. Usporiadanie zelene bude tiež stelesňovať jednu z jej filozofií. Vzniknú tu rôzne tematické plochy v závislosti na ich blízkosti k záhonom umeleckej galérie Pinacoteca Agnelli –, ktorá ich využije pre zábavno-vzdelávacie aktivity zamerané na deti – alebo k reštaurácii, ktorá má byť otvorená na streche v časti vnútornej dráhy, kde by záhrada mohla nájsť využitie ako mestská kuchyňa pre produkciu byliniek. Mohol by to byť tiež zelený priestor rozprávajúci príbeh mesta a jeho rozvoja. Projekt Sky Drive by mal byť skrátka viac než len záhradou. Pôjde o projekt venovaný zeleni, ktorého cieľom bude poukázať na nový model 500 a jeho svet, environmentálne záujmy značky Fiat a na novú udržateľnú tvár regionálneho hlavného mesta na úpätí Álp. Ale to nie je všetko. Štvrté poschodie galérie Pinacoteca Agnelli bude hostiť múzeum Casa 500, ktoré bude zamerané na históriu kultového vozidla značky Fiat, jeho minulosť, súčasnosť a budúcnosť. Pre viac informácií môžete navštíviť virtuálnu podobu múzeá Virtual Casa 500 na adrese https://www.fiat.com/casa-500-virtual-museum.
Záhrada Sky Drive spolu s projektom Vehicle-to-Grid a iniciatívou zdieľania vozidiel LeasysGO! pomôže urobiť z Turína novú „zelenú pľúcu Talianska“. V decembri, opäť v Lingotte v blízkosti Eataly Torino, s láskavým dovolením Oscara Farinettiho a jeho podnikateľského génia sa otvorí Green Pea, prvý ekologický obchodný park Green Retail Park na svete zameraný na tému ohľaduplnosti k životnému prostrediu: 15 000 m2 a 5 podlaží zameraných na zmenu nášho vzťahu k energii, pohybu, našim domovom, oblečeniu a voľnému času. Tam, kde udržateľné produkty vytvorené v harmónii so Zemou, vzduchom, vodou a ľuďmi už nie sú prácou, ale naopak sa stávajú potešením. Prízemie známe ako Life bude hostiť prvé dílerstvo FCA budúcnosti, ktoré bude ponúkať iba udržateľné elektrické a hybridné vozidlá, akým je aj nová 500. Budova, ktorá má hostiť Green Pea bola postavená s ohľadom na udržateľnosť a využíva geotermálne vrty, fotovoltaické a solárne panely a komponenty pre získavanie veternej energie a rekuperáciu kinetickej energie. Otvorená bude v Lingotte v Turíne 8. decembra s významným plánom rozvoja na niekoľko najbližších rokov.
Leonardo DiCaprio, partner novej 500, hviezda reklamy „Vitajte späť, v budúcnosti“
„Vitajte späť, v budúcnosti“: nová reklama na model 500 s Leonardom DiCapriom v hlavnej úlohe. Svetová megahviezda, ktorá sa osobne podieľa na ochrane Zeme už cez dvadsať rokov sa stala partnerom vízie nového elektrického mestského vozidla. Leonardo DiCaprio bude vystupovať v novej reklame na model 500, aby viedol verejnosť k „novému normálu“. Nová päťstovka je opäť pripravená stať sa nielen znamením doby, ale pomôcť každému zmeniť svoj pohľad na vec a pozrieť sa na nové požiadavky ľudí. Nová päťstovka je dokonalou syntézou medzi minulosťou a budúcnosťou, medzi históriou a revolúciou, medzi štýlom a úctou k prírode. Vitajte späť, v budúcnosti!
Maximálna personalizácia s príslušenstvom MOPAR
Tím Mopar pracoval na novom modeli 500 od prvého náčrtku spoločne s kolegami z oddelenia konštrukcie, štýlu a produktu s cieľom ponúknuť maximálnu možnosť personalizácie.
Originálne príslušenstvo Mopar je preto ideálnym rozšírením rôznych úrovní výbavy radu. Doplnky sú v dokonalom súlade s duchom modelu v mene kontinuity, ktorá má zjednodušiť a naturalizovať elektrický zážitok z jazdy.
Mopar pracoval na štyroch oblastiach, ktoré stelesňujú dušu 500 a ich zákazníkov. Maximálna pozornosť sa zamerala na módny prvok, a to prostredníctvom paketov, ktoré zvýrazňujú rôzne nuansy elegancie a odlíšenia sa, od chytrého vrecka na stredovom tuneli až po farby predného a zadného loga. V rade Sport Techno bol vykonaný prieskum oblasti, ktorá je súčasťou histórie modelu, a výsledkom je zvýšenie športovej povahy vozidla na ďalšiu úroveň, napríklad prostredníctvom exkluzívnych 17“ zliatinových kolies.
Maximálna pozornosť bola venovaná životnému prostrediu, a to v podobe vývoja príslušenstva z recyklovaných a recyklovateľných materiálov. Príkladom môže byť materiál použitý pre ikonický kľúč v podobe kamienka, ktorý v estetike hľadá etiku, ale bez toho, aby zabúdal na históriu vozidla: odtiaľ pochádzajú tiež rady „Ethics and Aesthetics“ a „Be Proud“. Elektrický zážitok zákazníka musí byť vždy jednoduchý a prirodzený. Príkladom je taška na nabíjací kábel s logom 500e. Môže sa to zdať trochu podružné, avšak v skutočnosti bol každý detail navrhnutý tak, aby zlepšoval život, a to aj pri nabíjaní.
Prepracované licencie pre novú 500
Pre novú 500 bola vyvinutá nová generácia moderných predmetov a príslušenstva, ktoré boli inšpirované konceptom etiky a estetiky. Výsledkom je spolupráca medzi Centro Stile, dizajnérmi a štylistami. Kolekcia je dokonalým stelesnením filozofie päťstovky, mieša v sebe hodnoty krásy a premieňa ich na objekty každodennej potreby, ktoré oslavujú štýl, dizajn a nenapodobiteľnú osobitosť mestského vozidla značky Fiat, avšak vždy s výhľadom do budúcnosti. Toto zameranie na udržateľnosť sa formovalo pri výbere organickej bavlny pre mikiny a tričká a recyklovaných a „vegánskych“ materiálov pre tašky a doplnky. Spoločnosť Fiat Licensing preto nadviazala partnerstvo so značkami, ako je Wrad, ktorá na farbenie odevov opäť využíva grafitový prášok, ktorý vzniká pri výrobe elektród, Sarabanda, ktorá vyrába detské oblečenie z organickej bavlny a nakoniec Carpisa, ktorá sa zaoberá výrobou tašiek na kolieskach z recyklovaných plastových fliaš.
Dostupnosť výbav môže byť na lokálnom trhu odlišná.
Zdroj: Fiat