/
/
Mitsubishi Motors oslavuje desať rokov i-MiEV, ktorý je priekopníkom medzi sériovo vyrábanými elektromobilmi

Mitsubishi Motors oslavuje desať rokov i-MiEV, ktorý je priekopníkom medzi sériovo vyrábanými elektromobilmi

Reklama

Spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oslavuje 10 rokov od uvedenia mestského vozidla i-MiEV s nulovými emisiami, ktoré pripravilo pôdu automobilovému priemyslu pri zásadnej zmene jeho smerovania k sériovo vyrábaným elektromobilom (EV).

i-MiEV si postupne získal povesť modelu schopného ponúknuť ekologickú prevádzku, tichý chod a dobré jazdné schopnosti s minimálnym dopadom na životné prostredie. Modelu i-MiEV sa dostalo uznania nielen pre jeho ekologické prednosti, ale aj spoľahlivé služby v štátnej správe mnohých krajín, rovnako tak ako vo vozových parkoch taxislužieb, autopožičovní a pod. Okrem toho sa i-MiEV ukázal ako dôležitý pomocník pri odstraňovaní následkov prírodných katastrof, v podmienkach keď nedostatok benzínu bráni v používaní vozidiel so spaľovacím motorom.

Pohonné ústrojenstvo i-MiEV taktiež našlo uplatnenie v úžitkovom vozidle Minicab MiEV, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2011. Spoločnosť MMC tento rok v septembri dodá japonskej pošte 1 200 takýchto vozidiel. Minicab MiEV je aj napriek svojim malým rozmerom dostatočne priestranný pre účely zabezpečenia doručovateľských služieb v mestách.

Celosvetové úhrnné predaje modelov i-MiEV a Minicab MiEV za 10 rokov od uvedenia už presiahli 31-tisíc vozidiel (údaj ku koncu apríla 2019).

Dôležitou skutočnosťou je fakt, že i-MiEV urýchlil výskum a vývoj spoločnosti MMC na poli pohonných jednotiek pre elektromobily, čo v roku 2013 priamo vyústilo do uvedenia modelu Outlander PHEV s pokrokovým hybridným pohonom, ktorý kombinuje elektromotory a benzínový motor. Uplynulé štyri roky za sebou (2015-2018) zároveň predstavuje Outlander PHEV najpredávanejšie plug-in hybridné vozidlo na európskych trhoch*1.

Batéria modelu i-MiEV s kapacitou 16 kWh spoločne s kompaktným elektromotorom na zadnej náprave poskytuje vozidlu vynikajúce jazdné schopnosti a dojazd 160 km (korelovaná hodnota podľa NEDC*2), resp. 105 km (podľa WLTP*3). Vozidlo je vďaka svojim kompaktným rozmerom skvele využiteľné v meste, pričom zároveň ponúka dostatok miesta pre štvoricu cestujúcich vďaka inteligentne obostavanému priestoru.

V súlade s rastúcim dopytom po elektromobiloch pracuje spoločnosť MMC na komerčnom využití technológií V2H a V2G (Vehicle to Grid, vozidlo verzus elektrická sieť) s cieľom ďalej rozvíjať a presadzovať využitie elektromobilov a plug-in hybridov (PHEV). Výrobca toto vníma ako ďalší krok na ceste do novej epochy definovanej úzkym prepojením medzi automobilom a človekom, resp. spoločnosťou a životným prostredím.

*1 … Zdroj: JATO Dynamics Limited
*2 … NEDC je skratkou pre New European Driving Cycle (nový európsky jazdný cyklus)
*3 … WLTP je skratkou pre Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure (celosvetovo harmonizovaná skúšobná procedúra pre ľahké vozidlá)

[O modeli i-MiEV]

Model i-MiEV získal v súťaži Auto roka Japonska 2009-2010 špeciálne ocenenie v kategórií najvyspelejších technológií. Činnosť pohonného ústrojenstva a batérií kontroloval vyspelý riadiaci systém, ktorý bol oveľa prepracovanejší než všetky predchádzajúce technológie. Tomuto riešeniu sa dostalo uznania v roku 2009, kedy bol integrovaný riadiaci systém vozidla zvolený do Automobilovej siene slávy Japonska ako víťaz kategórie „Automobilová technológia roku 2009″.

[História elektromobilov MMC]

Model i-MiEV bol tiež priekopníkom technológie V2H (Vehicle-to-Home). Po veľkom zemetrasení na východe Japonska v roku 2011 urýchlila spoločnosť MMC vývoj zariadenia MiEV Power Box (sieťový zdroj MiEV), ktoré sa tak k zákazníkom dostalo rok pred plánovaným termínom. i-MiEV ako priekopník dobíjania V2H dokáže v prípade výpadku elektriny zabezpečiť napájanie domácich spotrebičov.

Spoločnosť MMC sa venuje výskumu a vývoju elektromobilov už od roku 1966. Dnes stále predávaný model i-MiEV je výsledkom viac ako 50 rokov vývoja elektromobilov v MMC. Priniesol na trh hneď niekoľko inovácií, vrátane využívania vyspelých lítium-iónových batériových modulov a dobíjania pomocou elektrického rozhrania CHAdeMO*4 a Type1. Uvedené inovácie už 10 rokov pomáhajú predlžovať dojazd na elektrinu aj zvyšovať počet dobíjacích zariadení. To sa následne odráža v stále lepšej praktickej využiteľnosti elektromobilov v každodennom živote.

*4 … Obchodný názov metódy rýchlonabíjania elektromobilov a plug-in hybridov

Zdroj: Mitsubishi

Prečítať celý text

Reklama