/
/
/
Úplne nový LEXUS NX

Úplne nový LEXUS NX

Reklama

Úplne nový model NX otvára novú kapitolu spoločnosti Lexus a ohlasuje nové smerovanie v oblasti dizajnu exteriéru aj interiéru, príchod nových pohonných sústav, vrátane prvého plug-in hybridu, vylepšenia dynamiky, ktoré prinášajú obohacujúcejší zážitok z jazdy s väčšími možnosťami pripojenia, novú generáciu multimediálneho systému a konektivity a využívanie pokročilých technológií na zaistenie vyššej úrovne bezpečnosti, komfortu a pohodlia.

Prichádza na miesto modelu, s ktorým mala značka Lexus v Európe veľký úspech, a od roku 2014, keď ho prvý raz uviedla na trh, z neho predala viac ako 170-tisíc kusov. Väčšinu kupujúcich predstavovali noví zákazníci značky Lexus, vďaka čomu sa stal kľúčovým prispievateľom k jej rastu v regióne.

Spoločnosť Lexus chcela na tento úspech nadviazať a priniesť neodolateľný nový produkt zákazníkom, ktorí dnes od svojho vozidla očakávajú oveľa viac, a tak kompletne prepracovala model NX.

Jej ambícia a odhodlanie sa prejavujú vo významnom pokroku, ktorý dosiahla v oblasti výkonu, ovládania a účinnosti, ako aj v dieloch vozidla, z ktorých je nových až ohromujúcich 95 percent.

Spoločnosť Lexus si v každom ohľade zachovala prístup orientovaný na človeka. Ten je kľúčový z hľadiska podstatnej kvality, ktorú má priniesť model NX a ktorá je vyjadrená tézou „v každom okamihu cítiť viac“.

Po oficiálnej ukážke, ktorá sa bude konať 12. júna, bude nový Lexus NX uvedený na európske trhy, a to v poslednom štvrťroku 2021.

VÝVOJOVÁ KONCEPCIA NOVÉHO MODELU NX

• V koncepcii „Vital and Tech“ je spojená dynamická obratnosť a použitie pokročilých technológií
• Predstavuje prvý krok v transformácii značky Lexus a využíva nové prístupy k vývoju, dizajnu a testovaniu produktov

„Vital and Tech“ je zastrešujúci motív vývojovej koncepcie nového modelu NX – kde „Vital“ vyjadruje dynamickú obratnosť a „Tech“ predstavuje inovácie pomocou pokročilých technológií.

Hlavný konštruktér Takeaki Kato vysvetľuje: „Nový model NX je vytvorený tak, aby vyhovoval pestrému životnému štýlu zákazníkov na celom svete. Prináša vynovenú podobu svojich silných stránok, ako je elektrifikácia, dizajn, jazdné vlastnosti a pokročilé technológie, čo umocňuje jeho príťažlivosť.“

Tento prístup priniesol významný pokrok vrátane nového dizajnového jazyka, ako aj prvé plug-in hybridné vozidlo značky Lexus, obohacujúci zážitok z jazdy s pripojením vďaka štandardu Rukopis jazdy značky Lexus, intuitívny kokpit zameraný na potreby vodiča navrhnutý podľa novej architektúry Tazuna a aplikáciu pokročilých humanocentrických technológií určených na zvýšenie bezpečnosti a pohodlia.

Program vývoja nového modelu priniesol zásadnú zmenu v prístupe spoločnosti Lexus k vývoju nových vozidiel. Aplikovala v ňom digitálne modelovanie a počítačové techniky pre inteligentné inžinierstvo, vďaka ktorým je možné dosiahnuť vyššiu úroveň zabezpečenia kvality.

Zároveň sú však naďalej nevyhnutné zručnosti a šikovnosť ľudských rúk, uší a očí pod taktovkou remeselných majstrov Takumi, aby sa dosiahla najvyššia možná úroveň vnímanej kvality.

Ďalšou inováciou bolo využitie profesionálnych pretekárov pri vylepšovaní dynamického výkonu vozidla – najmä riadenia a brzdenia – pri testovaní na trati spoločnosti Lexus v japonskom zariadení Šimojama. Dôraz sa kládol aj na včasné použitie nových technológií na zaistenie
bezpečnosti a komfortu a súčasné zníženie nákladov s cieľom zabezpečiť cenovú dostupnosť pre zákazníkov.

Prvky vývojovej koncepcie sú spojené v duchu sloganu „v každom okamihu cítiť viac“ – ktorý spoločnosť Lexus využíva na zachytenie bohatej zmyslovej a jazdnej príťažlivosti nového modelu NX.

CÍTIŤ VIAC SOFISTIKOVANOSTI: NOVÉ SMEROVANIE DIZAJNU ZNAČKY LEXUS

  • „Funkčná krása“ dizajnu modelu NX priamo oslovuje rozmanité potreby a preferencie zákazníkov
  • Zachovaná avantgardná kvalita modelu NX s vyspelejším, sofistikovanejším a atletickejším vzhľadom
  • Neoddeliteľnou súčasťou celkového dizajnu vozidla je tvar kultovej vretenovitej mriežky chladiča typický pre značku Lexus
  • Širší rozchod predných a zadných kolies vytvára pevnejší postoj; rozšírené oblúky kolies ukrývajú disky s priemerom až 20 palcov
  • Zadnú časť vozidla charakterizujú nové svetlá v tvare písmena L, pričom osvetlenie presahuje celú šírku vozidla
  • Použitím názvu „LEXUS“ namiesto znaku „L“ na dverách batožinového priestoru vznikol čistý a moderný vzhľad

Nový model NX predstavuje začiatok významného vývoja dizajnu značky Lexus, no zároveň zostáva verný jej základnej filozofii L-finesse – využívaniu špičkového dizajnu a technológií s finesou. Nový Lexus NX sa približuje avantgardnej príťažlivosti pôvodného modelu NX, no zároveň prináša sofistikovanejší, dynamickejší a zrelší vzhľad a atletickejší charakter.

Cieľom tímu dizajnérov bolo vytvoriť „funkčnú krásu“, ktorá bude svojím štýlom vyjadrovať spôsob, akým značka Lexus uspokojuje čoraz rozmanitejšie požiadavky a preferencie zákazníkov. Motív “jednoduchosti zakorenenej v technológiách” informuje o tom, ako dokáže čistý a jednoduchý dizajn vyjadriť príťažlivosť inovatívnych funkcií a technológií a že značka Lexus drží krok s dobou.

Model NX má vyvážené a silné proporcie a vyznačuje sa pevným postojom s dobrou priľnavosťou k vozovke. V porovnaní s prvou generáciou modelu NX sa jeho celková dĺžka zväčšila o 20 mm, rázvor kolies o 30 mm, šírka o 20 mm a výška o 5 mm. Tieto rozmery zaisťujú optimálne usporiadanie vozidla, ako aj viac miesta v kabíne pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Vpredu hrá v rámci dizajnu vozidla neodmysliteľnú úlohu vretenovitá mriežka chladiča charakteristická pre značku Lexus: je zvislejšia a vďaka jemnejšiemu lemovaniu vytvára celkový tvar a objem karosérie, ktorý sa mohutne rozširuje smerom k zadným krídlam. Zvislejšia poloha zároveň zlepšuje chladiaci výkon mriežky. Mohutný a svižný dojem umocňuje širší rozchod predných a zadných kolies (ktorý v modeli NX umožnila platforma globálnej architektúry K (GA-K)), dlhá a elegantná kapota, krátke previsy a rozšírené oblúky kolies, kde sú uložené väčšie kolesá – s priemerom až 20 palcov.

V zadnej časti sú výrazné nové prvky, ako napríklad nové zadné združené svetlá v tvare písmena L s čepeľovitými svetlami charakteristickými pre značku Lexus, ktoré sa tiahnu po celej šírke vozidla. Doterajší emblém značky Lexus nahradil názov „LEXUS“, ktorý zdobí dvere batožinového priestoru a vytvára jednoduchý a modernejší vzhľad.

Funkčná krása je zjavná v detailoch, ktoré vznikli v rámci spolupráce medzi dizajnérmi modelu NX a konštruktérmi výkonných vozidiel a ktorých cieľom bolo zaistiť reguláciu prúdenia vzduchu nad a pod karosériou. Ide napríklad o zarovnané bočné lišty či nový dizajn spodného krytu motora s jamkovitým povrchom pripomínajúcim golfovú loptičku. Tým vzniká v prúde vzduchu pod vozidlom mikrovírenie, ktoré zvyšuje jeho priľnavosť k vozovke a zlepšuje stabilitu pri jazde vysokou rýchlosťou v priamom smere.

CÍTIŤ VIAC KONTROLY NAD VOZIDLOM: NOVÁ KONCEPCIA ARCHITEKTÚRY KABÍNY

  • Prvý model s novou koncepciou kabíny vodiča Tazuna od spoločnosti Lexus
  • Usporiadanie ovládacích prvkov a informačných zdrojov je optimalizované v duchu hesla „ruky na volante, oči na ceste“ a má intuitívne rozhranie, ktoré na svoju obsluhu vyžaduje minimálny pohyb očí, hlavy a rúk
  • Nový dizajn zvyšuje kvalitu zážitku z jazdy, vzbudzuje dôveru vodiča a umocňuje jeho pocit spojenia s vozidlom

V novom modeli NX sa po prvý raz predstavuje nová koncepcia Tazuna od spoločnosti Lexus pre dizajn kokpitu vodiča. Jej názov je odvodený od japonského slova označujúceho vládu jazdca nad koňom pomocou oprát a zameriava sa na priame a intuitívne ovládanie vozidla vodičom podľa zásady „ruky na volante, oči na ceste“. Okrem toho zvyšuje uspokojenie vodiča zo zážitku z jazdy, vďaka čomu sa cíti sebaisto a má kontrolu nad vozidlom i jeho okolím.

Príkladom intuitívneho ovládania ako ústredného bodu koncepcie sú prepínače s dotykovým senzorom na volante, ktoré je možné prispôsobiť tak, aby nimi vodič ovládal svoje preferované funkcie. Keď sa použije konkrétny prepínač, jeho tvar sa zobrazí na projekčnom displeji, takže vodič sa nemusí dívať dolu na volant, aby si skontroloval funkciu, ktorú chce ovládať.

Celkovú atmosféru v kokpite vytvára tvarovanie priestoru, ktorý sa zakrivuje od dverí vodiča až po stredovú konzolu. Tu sú všetky informačné zdroje – multimediálna obrazovka, multifunkčný informačný displej, kombimeter s jedným číselníkom, centralizované ukazovatele a projekčný displej (ak je súčasťou výbavy) – zoskupené do jednej spojenej oblasti, takže ich obsah je možné čítať s minimálnym pohybom očí a hlavy.

Podobný princíp sa uplatnil aj v usporiadaní ovládacích tlačidiel vozidla: spúšťacie tlačidlo, radiaca páka, ovládače klimatizácie, prepínač režimu jazdy – všetky sú na rovnakom mieste, takže sú v dosahu vodiča a ich obsluha je zjednodušená a dokonale intuitívna.

Dizajnéri spoločnosti Lexus spolupracovali na zdokonalení dizajnového vzťahu medzi volantom a radiacou pákou s remeselnými majstrami Takumi. Prierez volantu bol presne stanovený tak, aby zabezpečoval čo najlepší úchop a jednoduchú obsluhu, zatiaľ čo radiaca páka bola vytvorená čo najkompaktnejšie, no s ideálnym tvarom a uhlom, aby dobre priliehala do ruky. Spoločnosť Lexus tiež skúmala vzdialenosť od ramena po končeky prstov u ľudí na celom svete, aby vedela určiť optimálne rozloženie, ktoré zabezpečí vynikajúce ovládanie, a nenaruší pritom držanie tela vodiča.

CÍTIŤ VIAC LUXUSU: POHODLIE, TICHO A ZÁŽITOK OMOTENAŠI

  • Pozornosť zameraná na dizajn prostredia cestujúcich, ktorý by vytváral pocit luxusného salónika
  • Remeselné spracovanie od majstrov Takumi vyniká vysokou príťažlivosťou pre zmysly a mimoriadne kvalitnými materiálmi
  • Pohostinnosť Omotenaši s prívetivým podsvietením, osvetlením okolitého prostredia s ponukou až 64 farieb a prvý systém elektronickej západky e-latch na odblokovanie dverí jediným dotykom
  • Aplikácia Lexus Link zabezpečuje diaľkové funkcie, ako je napríklad vyhrievanie alebo ochladzovanie kabíny pred jazdou či zamykanie a odomykanie dverí
  • Rýchlejší a tichší chod elektrického ovládania dverí batožinového priestoru

Kým vodič modelu NX sa môže plne koncentrovať na jazdu vďaka podmanivému prostrediu, ktoré vytvára nový dizajn kokpitu Tazuna, cestujúci si môžu vychutnávať vyššiu úroveň komfortu vďaka väčšiemu priestoru, vysokej kvalite a pozornosti venovanej detailom, ktoré sú samotnou podstatou značky Lexus.

Pohodlie a ticho

Cieľom dizajnu v priestore pre cestujúcich vpredu bolo vytvoriť pocit luxusného salónika, v ktorom by nebolo cítiť nijaký zásah z priestoru vodiča. V dizajne kabíny to zdôrazňuje zakrivená línia, ktorá vymedzuje oba priestory.

Povrchová úprava kabíny je bohatá na príklady prístupu remeselných majstrov Takumi, ktorí pracujú pre značku Lexus, a to najmä v podobe materiálov vysokej kvality, ktoré výborne vyzerajú a rovnako skvelé sú aj na pocit. Komfort zaisťujú detaily, ako je precízny dizajn predných sedadiel s dôrazom na tvar sedadla v priereze, poloha vankúšov s bočnou oporou či dokonca formácia konkávnych oblastí, ktoré vytvárajú priestor pre lakte cestujúceho. Rozsiahle použitie materiálov na zvukovú izoláciu a pohlcovanie hluku a vibrácií vytvára tiché a pokojné prostredie.

Nové prvky v duchu princípu pohostinnosti Omotenaši

Nové prvky vylepšujúce prostredie kabíny odrážajú princíp Omotenaši, ktorým sa riadi spoločnosť Lexus v prístupe k zákazníkom. Charakterizuje ho predvídanie potrieb iných a zabezpečenie všetkého, aby sa cítili čo najpríjemnejšie a najpohodlnejšie. K týmto prvkom patrí svetelná sekvencia pri nastupovaní a spustení motora či osobné privítanie na multifunkčnom informačnom displeji vodiča. Systém okolitého osvetlenia, ktorý je v ponuke v rámci štandardnej výbavy alebo ako voliteľná možnosť podľa stupňa výbavy konkrétneho modelu, ponúka na výber 64 farieb, ktorými si môžu cestujúci navodiť atmosféru na cestu.

Nový NX je ako prvý model značky Lexus vybavený systémom elektronickej západky e-latch na odblokovanie dverí. Tento elektronický systém nahradil doposiaľ známu vnútornú kľučku dverí tlačidlovým spínačom umiestneným vedľa lakťovej opierky v paneli dverí. Jeho jednoduchá obsluha pomocou jednoduchého plynulého pohybu je inšpirovaná tradičnými posuvnými papierovými panelmi „fusuma“ na oddeľovanie miestností v japonských domácnostiach.

Pohodlie zabezpečujú aj diaľkové funkcie, ktoré majú k dispozícii všetci noví majitelia vozidiel Lexus NX prostredníctvom aplikácie Lexus Link. Patrí k nim vyhrievanie alebo ochladzovanie kabíny pred cestou a funkcia zamykania a odomykania dverí vozidla.

Vylepšený je aj chod elektrického ovládania dverí batožinového priestoru, ktorý je odteraz tichší aj rýchlejší – čas otvárania a zatvárania dverí sa skrátil o polovicu a teraz trvá asi štyri sekundy.

HNACIE SÚSTAVY A VÝKON

  • Úplne nové elektrifikované a zážihové spaľovacie motory s prvotriednym výkonom
  • Model NX 450h+, prvé plug-in hybridné vozidlo značky Lexus a výstavný model nového radu NX, dodáva výkon 306 k (DIN), dosahuje elektrický dojazd 63 km a produkuje emisie CO2 pod úrovňou 40 g/km
  • Model NX 350h poháňa štvrtá generácia hybridného systému od spoločnosti Lexus, ktorý zvyšuje výkon o 25 % a znižuje emisie o 10 %

Status nového modelu NX ako transformačného modelu značky Lexus s potenciálom väčšieho prieniku na trh sa odráža aj v širšej ponuke hnacích sústav, ktoré disponujú novými a vylepšenými technológiami s rozhodne najlepším výkonom vo svojej triede. Patrí k nim prvé plug-in hybridné vozidlo značky Lexus, ktoré bude v segmente novým referenčným bodom vďaka kombinácii výkonu, účinnosti a schopnosti jazdiť v plne elektrickom režime (EV). V ponuke je aj nový hybridný elektrický model, ktorý sa vyznačuje výrazne vylepšeným výkonom vďaka štvrtej generácii technológie hybridného pohonu.

NX 450h+, prvý plug-in hybridný Lexus

Spoločnosť Lexus čerpala z viac ako 15-ročných skúseností v oblasti hybridných pohonov a vyrobila svoje prvé plug-in hybridné vozidlo (PHV), nový NX 450h+.

Výstavný elektrifikovaný model nového radu NX je vybavený 2,5-litrovým hybridným motorom a dobíjacím lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 18 kWh, čo je najvyššia kapacita v jeho triede. Prídavný elektromotor vzadu zaisťuje výkon pohonu všetkých štyroch kolies. Plug-in systém vyvinie výkon 306 k (DIN) a očakáva sa, že dosiahne zrýchlenie 0 – 100 km/h len za šesť sekúnd aj niečo. Naopak, odhadované emisie CO2 (kombinovaný cyklus WLTP) na úrovni menej ako 40 g/km a spotreba paliva menej ako 3 l/100 km by mali byť v triede vozidiel, kam patrí Lexus NX, najlepšie.

Veľkosť a kapacita akumulátora v spojení so znalosťami spoločnosti Lexus v oblasti efektívnosti elektrifikovaných pohonov sú zárukou prvotriedneho elektrického dojazdu 63 km a umožňujú jazdu v plne elektrickom režime pri rýchlosti až 135 km/h.

Najdôležitejšou charakteristikou je, že plug-in hybridný Lexus si zachováva vysokú účinnosť aj pri vybití akumulátora. U mnohých konkurentov je prevádzka štandardne nastavená na spaľovací motor, no v modeli NX 450h+ je východiskovým nastavením efektívny systém hybridného pohonu bez nutnosti dobíjania. Za týchto okolností sa očakáva, že účinnosť modelu NX bude až o 20 % vyššia ako v prípade konkurenčných systémov.

Použitie plug-in systému v ničom neohrozuje praktické vlastnosti modelu NX – batožinový priestor má rovnaký objem ako v hybridnom modeli (bez straty priestoru pre komponenty hnacej sústavy). Pod podlahou batožinového priestoru je ešte 21-litrový priestor, ktorý umožňuje usporiadané uloženie nabíjacích káblov. Keď vezmeme do úvahy, že zákazníci segmentu, kam patrí model NX, zvyčajne využívajú svoje vozidlá na dlhšie cesty, objem palivovej nádrže zostal taktiež nezmenený a má aj v tomto prípade 55 litrov.

Model NX 350h s hybridnou technológiou štvrtej generácie

Výkon a účinnosť hybridného modelu NX 350h sa posunuli na novú úroveň vďaka zavedeniu štvrtej generácie technológie hybridného pohonu od spoločnosti Lexus, ktorá poskytuje o 25 % vyšší výkon ako systém v aktuálnom modeli. Vozidlo teraz dosahuje maximálny výstupný výkon 244 k (DIN), pričom zrýchlenie z nuly na 100 km/h sa zvýšilo o 15 % a dosahuje 7,7 sekundy. Zároveň došlo k očakávanému zníženiu emisií CO2 približne o 10 %.

Model NX 350h bude v ponuke s pohonom predných kolies (FWD) a všetkých kolies (AWD). Ťažná kapacita modelu s pohonom FWD sa zvýšila na 1 500 kg, čo zodpovedá schopnosti verzie AWD.

CÍTIŤ VIAC SEBAISTOTY: RUKOPIS JAZDY ZNAČKY LEXUS A NOVÁ PLATFORMA GA-K

  • Štandard s názvom Rukopis jazdy značky Lexus v sebe spája komfort jazdy s odozvou riadenia, škrtiacej klapky a bŕzd, ktoré sú dokonale verné zámerom vodiča
  • Model je postavený na platforme GA-K od spoločnosti Lexus, vďaka čomu získal zásadné výhody v oblasti dynamického výkonu
  • Vysokú tuhosť karosérie podporujú pokrokové materiály a inovatívny dizajn, ktoré sa použili ako prvé na svete
  • Dynamický výkon bol vyladený v testovacom programe s priamym vstupom profesionálnych pretekárov
  • Vylepšený výkon pohonu všetkých kolies

Vývoj dynamického výkonu nového modelu NX sa zameral na dosiahnutie štandardu Rukopisu jazdy značky Lexus – ideálnej kombinácie komfortu jazdy, riadenia, odozvy škrtiacej klapky a brzdného výkonu, ktoré sú v každom okamihu verné zámerom vodiča, a vytvárajú tak pocit dôvery a spojenia s vozidlom, ktorý vodičovi prináša uspokojenie.

Ústredným bodom na dosiahnutie tohto cieľa je použitie platformy globálnej architektúry K (GA-K) od spoločnosti Lexus. Tá zabezpečuje nižšie ťažisko (-20 mm), zväčšenie rozchodu predných i zadných kolies a vyváženejšie rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou. To všetko prispieva k lepšiemu ovládaniu vozidla a následne i celému zážitku z jazdy.

Okrem toho bola vyvinutá omnoho tuhšia karoséria pomocou inovatívnych ľahkých materiálov, ktoré dodávajú pevnosť a zohľadňujú hmotnosť dodatočných výstuží a spevnení. V konštrukcii sa po prvý raz na svete použila oceľ s pevnosťou v ťahu 1 180 MPa na vystuženie vahadla a oceľ s pevnosťou 1 470 MPa na vystuženie strechy. Predné krídla a kapota sú vyrobené z hliníka. Použila sa konštrukcia dvojitej západky kapoty s priečnou výstužou medzi dvoma zámkami, ktorá okrem celkovej tuhosti karosérie ešte zvyšuje tuhosť kapoty.

Testovací program s profesionálnymi vodičmi

Model NX absolvoval rozsiahle testovanie na skúšobnej dráhe Šimojama spoločnosti Lexus. Súčasťou tímu boli aj profesionálni pretekári. Ich podrobná spätná väzba priamo viedla k úprave a vyladeniu vozidla a osvedčila sa pri významných vylepšeniach citlivosti jeho riadenia a bŕzd.

Pohon všetkých kolies

Elektrický systém pohonu všetkých kolies v novom plug-in hybridnom modeli NX 450h+ a hybridnom modeli NX 350h bol inovovaný tak, aby bol zadný elektromotor stále v prevádzke, čo dodáva viac krútiaceho momentu a vodičovi poskytuje lepší pocit spojenia vozidla s vozovkou.

CÍTIŤ VIAC MOŽNOSTÍ PRIPOJENIA: RÝCHLEJŠIE A INTELIGENTNEJŠIE MOŽNOSTI PRIPOJENIA

  • Úplne nový multimediálny systém poskytuje rýchlejšiu odozvu, ďalšie funkcie a bezproblémové pripojenie
  • Inteligentné používateľské rozhranie obsahuje dotykovú obrazovku v kombinácii s tlačidlami na intuitívne ovládanie
  • Cloudová navigácia s prístupom k aktuálnym informáciám o ceste a dopravným informáciám v reálnom čase prostredníctvom modulu na zber údajov – bez použitia samotných údajov
  • 14-palcový displej Lexus Link Pro s vysokým rozlíšením v ponuke na modeloch s najvyšším stupňom výbavy
  • O 50 % rýchlejšie bezdrôtové nabíjanie smartfónov
  • Bezdrôtová integrácia telefónov prostredníctvom systému Apple CarPlay
  • Diaľkové funkcie prostredníctvom aplikácie Lexus Link, vrátane klimatizovania interiéru pred cestou

V novom modeli NX sa predstavuje úplne nová multimediálna platforma od spoločnosti Lexus, ktorá transformuje výkon v porovnaní s aktuálnym systémom a spĺňa priority zákazníkov, ktorí si želajú rýchle a intuitívne pripojenie vo vozidle. Obsluha je rovnako plynulá a jednoduchá ako pri používaní tabletu.

Nová platforma prináša inteligentné služby, ako je pokročilá cloudová navigácia (kde miestny trh podporuje túto technológiu) prostredníctvom palubného modulu dátovej komunikácie (DCM). Poskytuje informácie o ceste v reálnom čase, ako aj aktuálne dopravné informácie s aktualizáciami bez vyčerpania dátového paušálu majiteľa (štvorročný dátový balík je súčasťou kúpnej ceny vozidla). Systém poskytuje aj nového asistenta „Hej Lexus“, ktorý reaguje na povely a dialógy v prirodzenej reči.

Štandardný multimediálny systém Lexus Link Connect používa 9,8-palcový displej s antireflexnou dotykovou obrazovkou a ďalšie tlačidlá na intuitívny prístup k najčastejšie používaným funkciám. Poskytuje výrazne rýchlejšiu odozvu a omnoho rýchlejší výpočtový výkon ako predchádzajúci systém.

Multimediálny systém Lexus Link Pro využíva nový 14-palcový displej – jeden z najväčších vo svojej triede. Obrazovka s vysokým rozlíšením ponúka prehľadnú grafiku za všetkých svetelných podmienok, zatiaľ čo rýchlosť procesora (centrálnej výpočtovej jednotky) je 3,6-krát vyššia než v súčasnom systéme.

Pohodlné nabíjanie pre všetkých vo vozidle

Pohodlie pre všetkých vo vozidle zabezpečujú štyri konektory USB v kabíne, dva vpredu a dva vzadu. Tri z nich sú v štandarde USB-C a môžu sa používať na nabíjanie zariadení. Toto umožnila rýchlejšia riadiaca jednotka (CPU) použitej platformy. Bezdrôtová nabíjačka telefónov, pokiaľ je ňou vozidlo vybavené, pracuje o 50 % rýchlejšie. Integráciu smartfónov zabezpečuje bezdrôtové pripojenie pomocou systému Apple CarPlay. K dispozícii je aj káblové pripojenie pomocou systému Android Auto.

Aplikácia Lexus Link

K širšej škále služieb a funkcií je možné získať diaľkový prístup pomocou aplikácie Lexus Link. Takto možno napríklad odomknúť a zamknúť vozidlo či spustiť klimatizačný systém na vyhriatie alebo ochladenie kabíny pred cestou. Táto funkcia je štandardnou výbavou celého nového radu vozidiel NX.

Majitelia plug-in hybridného modelu NX 450h+ môžu využívať aplikáciu na plánovanie, nastavenie a sledovanie priebehu nabíjania.

CÍTIŤ VIAC UPOKOJENIA: POKROČILÉ BEZPEČNOSTNÉ A ASISTENČNÉ SYSTÉMY

  • Tretia generácia bezpečnostného balíka Lexus Safety System +, ktorý predstavuje komplexnú ponuku aktívnych bezpečnostných a asistenčných funkcií pre vodiča
  • Lexus Safety System + sa dodáva v štandardnej výbave do všetkých modelov NX na všetkých európskych trhoch, a zvyšuje tak dostupnosť pokročilých bezpečnostných technológií
  • Jednotlivé systémy sa rozšírili a inovovali, aby zabezpečovali vyššiu mieru ochrany pred hrozbou zrážok
  • Chod systémov je kalibrovaný na prirodzenejší pocit, čo zvyšuje sebaistotu vodiča
  • Nový systém bezpečného vystupovania z vozidla je spojený so systémom elektronickej západky e-latch na odblokovanie dverí

Nový Lexus NX je prvým modelom značky, ktorý je vybavený treťou generáciou balíka bezpečnostných funkcií so zastrešujúcim názvom Lexus Safety System +. V rámci štandardnej výbavy ponúka komplexnú súpravu aktívnych bezpečnostných a asistenčných funkcií a určuje nový štandard v oblasti určovania rizika a prevencie dopravných nehôd.

Prvenstvo spoločnosti Lexus v oblasti bezpečnosti ide ruka v ruke s jej záväzkom sprístupniť tieto technológie čo najväčšiemu počtu vodičov. S týmto odhodlaním preto poskytuje bezpečnostný balík Lexus Safety System + ako súčasť štandardnej výbavy všetkých nových modelov NX na všetkých svojich európskych trhoch.

Lexus Safety System + vo svojej najnovšej verzii prináša nové funkcie a zároveň vylepšenie výkonu a funkčnosti tých ostatných. Systémy boli navyše vyladené tak, aby ich práca bola pre vodiča prirodzenejšia, a teda aj upokojujúcejšia, čo zvyšuje pocit sebaistoty pri riadení vozidla inšpirovaný novou platformou a hnacími jednotkami modelu NX. Vďaka tomuto vývojovému posunu sa súprava bezpečnostných funkcií Lexus Safety System + posúva na ďalšiu úroveň ako osobný partner pri jazde.

Medzi vylepšenia zavedené v novom modeli NX patrí ďalšie rozšírenie schopností prednárazového bezpečnostného systému na detekciu motocyklov a niektorých pevných objektov v dráhe vozidla, ako sú stromy, múry či stĺpy pouličného osvetlenia. Okrem toho má novú funkciu, ktorá identifikuje riziká zrážky s protiidúcimi vozidlami alebo chodcami prechádzajúcimi cez cestu pri odbočovaní na križovatke. Jej detekčná reakcia je rýchlejšia a po pridaní asistenta núdzového riadenia sa zvýši aj schopnosť vyhnúť sa nárazu.

Vďaka týmto vývojovým novinkám dokáže prednárazový bezpečnostný systém rozpoznať a pomôcť zabrániť hroziacim dopravným nehodám až o 36 % efektívnejšie než doposiaľ.

V adaptívnom tempomate (ACC) sa vykonali zmeny, vďaka ktorým dokáže rýchlejšie rozpoznávať obmedzenie dopravy pred vozidlom NX a v spojení s vylepšeným asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu sleduje prirodzenejšiu dráhu v zákrutách. Rozšírila sa aj spolupráca adaptívneho tempomatu s asistentom rozpoznávania dopravných značiek, vďaka ktorej teraz reaguje na väčší počet dopravných značiek a príkazov vrátane červených svetiel a značiek „STOP“. V prípade, že systém rozpozná na ceste rýchlostné obmedzenie, upozorní vodiča, aby upravil cestovnú rýchlosť.

Rozšírený bezpečnostný balík

Majitelia môžu rozšíriť bezpečnostne opatrenia svojho vozidla pomocou voliteľného Rozšíreného bezpečnostného balíka, ktorý je v ponuke pre modely NX s najvyšším stupňom výbavy. Okrem funkcií štandardného bezpečnostného balíka Lexus Safety System + ponúka aj automatickú podporu pri zmene jazdného pruhu. Tento systém spustí predbežné zrýchľovanie alebo spomaľovanie z vopred nastavenej cestovnej rýchlosti, keď vodič naznačí, že sa chystá predbiehať alebo zaradiť do jazdného pruhu za pomalším vozidlom. Rozšírený bezpečnostný balík obsahuje aj systém upozornenia na premávku pred vozidlom, ktorý využíva sledovanie radarom a na základe toho rozpoznáva a upozorňuje vodiča na vozidlá približujúce sa zo strany, keď nízkou rýchlosťou vychádza z križovatky.

Systém bezpečného vystupovania z vozidla

Nový systém elektronickej západky e-latch na nastupovanie a vystupovanie z vozidla je spojený s palubným systémom monitorovania mŕtveho uhla a upozorní vodiča na akékoľvek vozidlá alebo cyklistov približujúcich sa zozadu. Ak zistí riziko, rozsvieti výstražné svetlo, spustí výstražný zvukový signál a zruší odblokovanie dverí. Spoločnosť Lexus je presvedčená, že tento systém dokáže zabrániť až 95 % dopravných nehôd spôsobených otváraním dverí.

Zdroj: Lexus

Prečítať celý text

Reklama