6.9 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
Reklama

Audi A6 e-tron concept – ďalší krok v e-volúcii

Odporúčame

Audi energicky pokračuje vo svojej e-volúcii smerujúcej k elektromobilite. Na autosalóne Auto Shanghai 2021 debutuje štvordverový sedan Audi A6 e-tron concept, ktorý predznamenáva inovatívnu rodinu veľkosériových automobilov s výlučne elektrickým pohonom. Ako základ poslúži úplne nová technická platforma „Premium Platform Electric“, skrátene PPE. Na konci roka 2022 budú na trh uvedené prvé sériovo vyrábané vozidlá s technológiou PPE, najprv v segmente C, neskôr tiež v segmente B. Ako novinka na trhu elektromobilov medzi nimi bude SUV s vysokou podlahou, ale aj vozidlá s dynamickým dizajnom a nízkou podlahou, akým je aj budúci model Audi A6 e-tron.

Audi A6 e-tron concept – Ďalší krok v e-volúcii.
Koncepčné vozidlo zdôrazňuje s označením Audi A6 svoju príslušnosť k modelovej rade značky Audi v segmente vyššej triedy. Tento model, známy v rokoch 1968 až 1994 ako Audi 100, zastupuje štyri kruhy v segmente, ktorý patrí v globálnom meradle z hľadiska objemu predaja medzi najväčšie. Limuzínu postupne doplnili karosárske varianty Avant a allroad, neskôr sa k nim pridal aj Sportback s označením A7. Elektrický pohon je pritom v modelovej rade A6 tradičný. Už od roku 2011 sa A6 predáva aj v hybridnej verzii a v roku 2019 debutoval aktuálny model Audi A6 TFSI e s externe nabíjatelným hybridným pohonom, ktorý umožňuje v režíme výhradne elektrického pohonu dojazd až 91 kilometrov (WLTP).

Na rozdiel od aktuálneho modelu Audi A6 TFSI e vsádza na autosalóne Auto Shanghai 2021 vystavená štúdia Audi A6 e-tron concept výhradne na elektrický pohon a ako technický základ používa budúcu platformu PPE, vyvíjanú pod vedením značky Audi. Koncepčné vozidlo súčasne prezentuje nové poňatie dizajnu, ktoré má s aktuálnym modelom A6 spoločné iba vonkajšie rozmery. Karoséria dlhá 4,96 metrov, široká 1,96 metrov a vysoká 1,44 metrov je definovaná ako Sportback. Jej tvarové riešenie je pritom výsledkom ďalšieho dôsledného vývoja súčasného dizajnového štýlu značky Audi.

V Šanghaji predstavené koncepčné vozidlo Audi A6 e-tron concept je viac než len dizajnovým cvičením. Jeho karoséria naznačuje podobu budúcich sériovo vyrábaných modelov značky Audi a vysiela jasné signály, ako dynamicky a súčasne elegantne budú vyzerať elektricky poháňané vozidlá vyššej triedy s logom štyroch kruhov.

Technická platforma PPE sa postará o to, aby bol prísľub daný dizajnom premenený v zodpovedajúcu dynamiku a praktickosť pre každodennú prevádzku, ktorá splní požiadavky na prvé auto v rodine. To znamená, že Audi A6 e-tron ponúkne v závislosti na verzii pohonu a výbave presvedčivý dojazd viac ako 700 kilometrov (podľa metodiky WLTP). Najvýkonnejší zástupca tejto modelovej rady pritom bude schopný šprintu z 0 na 100 km / h za necelé štyri sekundy.

E ako e-tron, E ako elegantný – dizajn
Audi A6 e-tron concept so svojimi vonkajšími rozmermi sa jednoznačne radí medzi zástupcu vyššej triedy – vonkajšia dĺžka 4,96m, vonkajšia šírka 1,96m a vonkajšia výška 1,44m zodpovedajú aktuálnym zástupcom modelového radu Audi A6 / A7. Už prvý pohľad na štúdiu odhalí jej športové proporcie a elegantné línie, ktoré spoločne so zadnou časťou v štýle kupé pre značku Audi typickom jasne signalizujú, že vznikali v aerodynamickom tuneli.

Aerodynamika u automobilov vyššej triedy hrá v dlhej histórii úspešnej značky Audi významnú úlohu. Legendou je súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu modelu Audi 100 (C3), ktorý bol vo svojej dobe aerodynamickým majstrom sveta naprieč všetkými segmentmi. S cx = 0,30 deklasovala značka Audi svojich konkurentov už v roku 1982 – a tak tomu bolo po mnoho ďalších rokov. Tretia generácia modelu Audi 100 súčasne svojimi revolučnými ladnými líniami trvalo zmenila do tej doby tradicionalistický dizajn automobilov vyššej triedy.

Audi A6 e-tron concept teraz začína písať novú kapitolu tohto úspešného príbehu a je ďalším dôkazom, že značka Audi vždy prepája tvary a funkčnosť v dokonalú syntézu. V elektromobilovom segmente C je súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu iba 0,22 príkladný. Nízky súčiniteľ aerodynamického odporu vzduchu znamená predovšetkým nízku spotrebu elektrickej energie a dlhší dojazd. Súčasne dala dôsledná práca v aerodynamickom tuneli vzniknúť organickému dizajnu až do najmenších detailov s najvyššou mierou elegancie a harmónie.

Výrazne športové proporcie sú určované veľkými 22 „kolesami a krátkymi prevismi, nízkou kabínou a pretiahnutým oblúkom strechy, pripomínajúcim kupé. Teleso karosérie postráda ostré hrany, ktoré nahradzujú mäkké prechody medzi konvexne a konkávne tvarovanými plochami spolu s mäkkými tieňmi. Audi A6 e-tron concept pôsobí predovšetkým z profilu monoliticky, ako z jedného kusu materiálu.

Pre vozidlá Audi Sportback je typické tvarové riešenie bočných okien, u ktorého spodná línia zadného bočného okna smeruje nahor. Mimoriadne štíhly strešný stĺpik D vďaka tomu vyrastá zo stabilnej základne zadku. Výrazné podbehy kolies quattro umocňujú šírku karosérie a súčasne sú organicky integrované do bočných plôch.

Podbehy kolies sú prepojené s akumulátorovú zónou nad bočnými prahmi špeciálne tvarovanými čiernymi ozdobnými prvkami – jedná sa o dizajnový prvok, ktorý je pre elektromobily značky Audi už typický. Pre modely Audi e-tron sú charakteristické aj miniatúrne vonkajšie spätné zrkadlá s kamerovým systémom pri päte strešného stĺpika A.

Štúdia Audi A6 e-tron concept je aj pri pohľade zpredu okamžite rozpoznateľná ako elektricky poháňaný zástupca značky. Typická je veľkoplošná, uzavretá maska ​​chladiča, na ktorú v spodnej časti nadväzujú nízko umiestnené otvory pre prívod chladiaceho vzduchu k systému pohonu, akumulátorom a brzdám. Nízke pásy svetlometov sú pretiahnuté ďaleko do bočných stien čela, a umocňujú tak horizontálne usporiadanie telesa karosérie.

Vplyv aerodynamického tunela na zadnej partii je neprehliadnuteľný. Jej horná časť je vytvarovaná ako aerodynamicky funkčná odtoková hrana. V spodnej časti je do oblasti spojlera integrovaný rozmerný zadný difúzor. Týmto prvkom je pod vozidlom vedený prúdiaci vzduch tak, aby za vozidlom nedochádzalo k nežiaducim turbulenciám. Dokonalá spolupráca uvedených aerodynamických prvkov znižuje aerodynamický odpor vzduchu a minimalizuje vztlak.

„Heliosilver“ je názov farebného odtieňa laku karosérie s technickým vzhľadom, ktorý umocňuje celkový vzhľad štúdie Audi A6 e-tron concept. Lak vyvoláva dojem priestorovej hĺbky, a tým zvýrazňuje tvary karosérie, čo je zrejmé najmä v oblasti podbehov kolies v štýle vozidiel quattro. Na čele vytvára maska ​​chladiča v odtieni „Heliosilver“ pôsobivý kontrast s matne čiernym rámčekom. Protiklad farieb nachádza uplatnenie aj v oblastiach bočných prahov, kde zvýrazňuje horizontálne orientované proporcie.

Lak však prispieva tiež k zníženej spotrebe elektrickej energie. „Heliosilver“ totiž odráža významnú časť tepelného žiarenia obsiahnutého v slnečnom svetle, a znižuje tak ohrievanie karosérie a interiéri. To prináša vítané vedľajšie efekty. Cestujúci nemusia v mnohých situáciách klimatizáciu vôbec použiť, a napriek tomu bude ich komfort zachovaný na konštantnej úrovni. Okrem pohonu sa jedná o jeden z významných faktorov, ovplyvňujúcich spotrebu elektrickej energie. Výsledkom je dlhší dojazd a výhodnejšia bilancia emisií CO2 na každom kilometri a dokonca aj pri čakaní na semaforoch.

Vidieť a byť videný – osvetľovacia technika
Nízke svetlomety a zadné svetlá dokonale ladia s celkovou kompozíciou tvarového riešenia. Digitálne svetlomety Matrix LED a digitálna technika OLED vytvárajú maximálny jas na minimálnej ploche. Plnia pritom rozmanité funkcie a súčasne ponúkajú individualizáciu charakteristického svetelného dizajnu. Tím dizajnérov a vývojárov značky Audi odviedol v oblasti osvetlenia znovu skvelú prácu, pretože štúdia kombinuje vo svojich svetlometoch veľký počet nových funkcií a ponúk pre individualizáciu.

Na bokoch karosérie sú na každej strane umiestnené tri malé projektory LED s vysokým rozlíšením, ktoré pri otvorení dverí premení zem na javisko. Cestujúci sú privítaní krátkymi dynamickými svetelnými inscenáciami, ktorých súčasťou sú aj nápisy v príslušnom jazyku. Pri premiére v Šanghaji víta štúdia návštevníkov čínskymi znakmi.

Pre značku Audi je mimoriadne dôležitá kombinácia bezpečnostných funkcií a estetického dizajnu. Preto malé projektory s vysokým rozlíšením premietajú na zem tiež výstražné symboly – napríklad upozornenie na prichádzajúceho cyklistu pred otvorením dverí.

Ďalšie štyri projektory LED s vysokým rozlíšením – integrované nenápadne do rohov vozidla – vytvárajú projekciu ukazovateľov smeru. Design týchto projekcií možno meniť podľa požiadaviek a legislatívy na rôznych trhoch.

S digitálnymi svetlometmi Matrix LED sa môžu cestujúci cítiť takmer ako v kine. Ak napríklad stojí Audi A6 e-tron concept pri nabíjaní pred stenou, môžu si vodič a spolucestujúci skrátiť čakanie hraním videohry premietanou na stenu. Miesto na malom displeji na prístrojovej doske môžu sledovať veľkoformátové premietané virtuálne prostredie príslušnej hry na stene. Túto funkciu umožňujú digitálne svetlomety Matrix LED. Hráči môžu stáť vedľa vozidla alebo priamo pred ním, aby mali na niekoľko metrov širokú hru mimoriadne dobrý výhľad. Samotné ovládanie hry prebieha prostredníctvom chytrého telefónu. Dokonca aj hra samotná je produktom značky Audi. Dizajnéri Audi ju koncipovali a vyvinuli špeciálne pre štúdiu Audi A6 e-tron concept.

Na zadnej časti koncepčného vozidla pracuje nová generácia digitálnych prvkov OLED, ktoré fungujú v súvislom svetelnom páse ako displej. Ich prostredníctvom je možné realizovať takmer neobmedzene individualizovatelné variácie digitálnych charakteristických svetelných dizajnov a dynamických svetelných inscenácií, ktoré si môžu zákazníci prispôsobovať svojmu osobnému vkusu.

Novinkou v zadných svetlách je trojrozmerné usporiadanie digitálnych prvkov OLED. Vďaka nemu možno nočný dizajn dokonale prispôsobiť celkovému vzhľadu vozidla a druhu jeho karosérie. Dynamické svetelné inscenácie sú tak vnímané v pozoruhodnom priestorovom stvárnení miesto doterajšieho plošného v dvojrozmernom priestore.

Zadné svetlá a predné svetlomety samozrejme spĺňajú požiadavky vývojárov na klasické funkcie osvetlenia automobilu: vidieť a byť videný. Predné svetlomety jasne osvetľujú vozovku a inteligentne sa pritom prispôsobujú dopravnej situácii, počasiu a okoliu. Navyše zaisťujú tiež komunikáciu s ostatnými účastníkmi cestnej premávky. K ďalšiemu výraznému zvýšeniu úrovne bezpečnosti cestnej dopravy v budúcnosti prispejú digitálne zadné svetlá OLED s jasným, homogénnym a kontrastným svetlom.

Projekcia do okolia vozidla prvýkrát rozširuje možnosti komunikácie za hranice automobilu. Štúdia A6 e-tron concept odovzdáva informácie ostatným účastníkom cestnej premávky prostredníctvom vizuálnych signálov, a využíva k tomu inteligentné sieťové prepojenie jednotlivých systémov vozidla.

Verzie s vysokou a nízkou podlahou
Platforma PPE je koncipovaná výhradne pre elektrický pohon napájaný akumulátormi, čo umožňuje maximálne využívať všetky výhody tejto technológie. Centrálnym prvkom budúcej produktovej rady vozidiel na základe platformy PPE je akumulátorový modul uložený medzi nápravami, ktorý má v štúdii A6 e-tron concept kapacitu 100 kWh. Audi pritom využíva celú spodnú čast vozidla, čo umožňuje ploché usporiadanie sady akumulátorov. Prvýkrát je tak možné na tomto základe skonštruovať nielen automobily s vysokou podlahou, ale aj vozidlá, akým je štúdia A6 e-tron concept, s vyslovene dynamickou, nízkou karosériou, aby nebolo nutné zasahovať do základnej platformy.

Veľkosť sady akumulátorov a rázvoru možno pri vozidlách PPE meniť – to umožňuje používať platformu v rôznych segmentoch trhu. Pomer dlhého rázvoru a veľmi krátkych previsov zaisťuje dojem celistvosti. V spojení s veľkými kolesami z toho vznikajú základné proporcie, ktoré sú dokonalé nielen z hľadiska dizajnu. Najmä z dlhého rázvoru budúcich modelov PPE budú mať prospech aj cestujúci. Veľkorysé vnútorné rozmery vrátane mimoriadneho priestoru pre nohy cestujúcich na sedadlách v oboch radoch budú patriť medzi hlavné prednosti vo všetkých segmentoch. Priestorový komfort v elektromobiloch zvýši tiež neprítomnosť stredového tunela.

Zákazníci značky Audi sa však nemusia vzdávať legendárneho pohonu quattro. Budúca ponuka modelov PPE bude totiž zahŕňať aj verziu s elektromotorom na prednej aj zadnej náprave, ktorých elektronickú koordináciou bude v prípade potreby v dokonalej rovnováhe medzi požiadavkami na jazdnú dynamiku a hospodárnosť realizovaný pohon všetkých kolies. Plány zahŕňajú navyše základné varianty, ktoré sú optimalizované pre minimálnu spotrebu elektrickej energie a maximálny dojazd. Pohon bude u nich zabezpečovať elektromotor na zadnej náprave.

Oba elektromotory štúdie Audi A6 e-tron concept mobilizujú najvyšší celkový výkon 350 kW a maximálny krútiaci moment 800 N.m.

Predná päťprvková náprava štúdie Audi A6 e-tron concept bola optimalizovaná pre elektromobily. Vzadu je viacprvková náprava. Koncepčné vozidlo je vybavené vzduchovým odpružením Audi s adaptívnymi tlmičmi.

Rýchle nabíjanie, dlhý dojazd
Srdcom pohonu štúdie Audi A6 e-tron concept a všetkých budúcich modelov PPE je 800V technika vrátane nabíjania. Rovnako ako pri modeli Audi e-tron GT zaisťuje táto technológia čo najrýchlejšie nabíjanie akumulátorovej batérie s výkonom až 270 kW na rýchlonabíjacích stojanoch. S platformou PPE nájde táto revolučná technika prvýkrát uplatnenie v segmentoch strednej a vyššej triedy s vysokými objemami predajov.

Táto technológia umožňuje doby nabíjania, ktoré sa už blížia klasickému doplňovaniu paliva do nádrží automobilov poháňaných spaľovacími motormi. Iba desať minút stačí na získanie elektrickej energie pre prejdenie vzdialenosti viac ako 300 kilometrov. Za menej ako 25 minút sa zvýši stav nabitia 100kWh sady akumulátorov štúdie Audi A6 e-tron concept z piatich na 80 percent.

Štúdia Audi A6 e-tron concept je nekompromisne pripravená pre úlohu prvého vozidla v rodine, a to aj celkovým dojazdom, ktorý v závislosti na variante pohonu a jeho výkonu presahuje hranicu 700 km. A s automobilmi poháňanými spaľovacím motorom drží krok tak v dojazde, ako v rýchlosti nabíjania, čím má všetky predpoklady pre úspešné splnenie úlohy ideálneho všestranného vozidla na každodennú prevádzku na krátkych trasách aj pre cestovanie na dlhé vzdialenosti.

A ako je pre elektromobily typické, ukazuje Audi A6 e-tron concept svojimi dynamickými kvalitami konkurentom so spaľovacími motormi zadné svetlá. Vďaka vysokému krútiacemu momentu už od prvej otáčky zrýchlia dokonca aj ekonomicky koncipované základné varianty z 0 na 100 km / h za menej ako sedem sekúnd. Vrcholné športové modely zvládnu tento šprint dokonca za výrazne menej ako štyri sekundy.

Platforma PPE – mnohostranná, variabilný, elektrická
V roku 2018 debutovalo prvé sériovo vyrábané Audi s elektrickým pohonom, model e-tron. Značka Audi v priebehu nasledujúcich necelých troch rokov dôsledne a rýchlo rozširovala svoju ponuku v oblasti elektromobility naprieč celým produktovým portfóliom. Po SUV Audi e-tron a e-tron Sportback oslávil vo februári 2021 premiéru veľmi dynamický model e-tron GT, ktorý používa novú technickú platformu, vyvinutú spoločne s Porsche AG. O dva mesiace neskôr debutovali modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron – dve úplne oddelené SUV v segmente A so spoločným technickým základom: modulárnou platformou MEB pre elektromobily koncernu Volkswagen. Len v Číne sa od roku 2019 predáva taktiež výhradne elektricky poháňaný model Audi Q2 L e-tron.

Audi A6 e-tron concept reprezentuje rodinu vozidiel skonštruovaných na ďalšie inovatívne technickej platforme: „Premium Platform Electric“ (PPE). Najskôr budú s touto technikou uvedené na trh modely segmentu C, po nich bude ponuka rozšírená aj do segmentov B a D. PPE je modulárny systém, ktorý Audi vyvíja spoločne s Porsche AG. Značka so štyrmi kruhmi predstaví prvé sériovo vyrábané vozidlá na základe PPE v druhej polovici roka 2022.

Automobily na základe PPE sú cielene koncipované pre globálne trhy. Výroba je plánovaná ako v európskych závodoch, tak aj v Číne, ktorá je najväčším trhom značky Audi. V Čchang-čchun buduje Audi nový výrobný závod, z ktorého montážnej linky budú od polovice tohto desaťročia schádzať elektromobily Audi s technikou PPE. Prevádzku tohto výrobného závodu bude zabezpečovať Audi s partnerským spoločným podnikom VAW-Volkswagen.

Platforma PPE je prvýkrát koncipovaná pre realizáciu dosiaľ nevídane širokého portfólia karosárskych variantov v segmentoch s vysokým objemom predaja. Jeho súčasťou budú SUV a CUV s vysokou podlahou, ale aj automobily s nízkou podlahou, ktoré patria do kľúčových segmentov ponuky značky Audi – ako je napríklad modelový rad Audi A6. Navyše sa plánuje rozšírenie produktového radu PPE rovnako do segmentu B, v ktorom Audi už po desaťročia realizuje najväčšie objemy predaja. PPE ponúka najlepšie technické predpoklady dokonca aj pre luxusné automobily segmentu D.

PPE ponúkne atraktívnu elektromobilitu aj tým zákazníkom, ktorí uprednostňujú automobilové koncepty mimo svet SUV – napríklad pre značku Audi typický Sportback, ktorý je štúdiou Audi A6 e-tron concept interpretovaný ako koncept s veľkými perspektívami.

V rámci segmentov B a C s najväčšími objemami predaja čaká ponuku elektromobilov v portfóliu značky Audi veľké rozšírenie. Vďaka úsporám z rozsahu bude navyše možné zavádzať technológie z vyššej triedy a ponúkať rozvetvené produktové portfólio s rozmanitými variantmi modelov, ktoré nemá medzi prémiovými značkami obdoby.

Z vyššie uvedeného vývoja bude profitovať tiež flotilová spotreba a emisie CO2. Skrátka, PPE mimoriadne urýchli transformáciu na elektromobilitu rozmanitou ponukou modelov s vysokými objemami predaja. PPE sa tak stane ďalšou významnou kapitolou v úspešnom príbehu značky Audi.

Zdroj: Audi CZ

Reklama