Vozidlo BMW 3.0 CSL (kombinovaná spotreba paliva: 11,0 l/100 km; kombinované emisie CO2: 249 g/km podľa WLTP; detaily podľa NEDC: – ) spája jedinečný dizajn s puristickým zážitkom z výkonu, pričom v interiéri ponúka iba dve sedadlá. Extrémne sústredeným spôsobom prináša do súčasnosti koncept vytvorený v 70. rokoch 20. storočia, pričom používa technológie z pretekárskych tratí navrhnuté pre čistú radosť z jazdy na ceste.
Model BMW 3.0 CSL vznikol so zámerom skombinovať to najlepšie z piatich desaťročí pretekárskych skúseností divízie BMW M GmbH v automobile s vysoko emocionálnou aurou. Všetky aspekty jeho charakteru – dynamická elegancia exteriéru, klasický kokpit športového vozidla, inteligentná ľahká konštrukcia, radový šesťvalcový motor, manuálna prevodovka a pohon zadných kolies – vychádzajú z tradičných princípov konštrukcie automobilov s označením BMW M. Vzájomne sa dopĺňajú pomocou najnovšej technológie, aby vytvorili vrcholný symbol fascinácie zo špičkového výkonu v štýle značky, ktorá je úspešná už 50 rokov. Jazda v BMW 3.0 CSL je teda nielen exkluzívnym vysokovýkonným zážitkom, ale aj emotívnym stretnutím s históriou a súčasnosťou najvýkonnejšieho písmena sveta.
BMW 3.0 CSL ako limitovaná séria zahŕňajúca špičkové remeselné spracovanie
Model BMW 3.0 CSL vznikne v prísne limitovanej edícii. K výročiu sa dostane do predaja presne 50 po sebe číslovaných kusov tohto špeciálneho modelu. To dáva vozidlu BMW 3.0 CSL od začiatku štatút rarity, ktorá si nájde svoje miesto v kolekciách vozidiel obzvlášť verných a nadšených fanúšikov značky BMW M.
Výroba všetkých vozidiel potrvá približne tri mesiace. Každý jeden z nich vzniká s absolútnym zanietením pre dokonalosť remeselného spracovania a precízne koordinovaných technológií v detailne premyslenom výrobnom procese na externom mieste závodu BMW Group Dingolfing v Moosthenningu v Dolnom Bavorsku. Exkluzívne interiérové komponenty z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) ručne vyrábajú špeciálne pridelení špecialisti na karosérie v Mníchove aj v závode BMW Group na komponenty v Landshute.
Špecifický proces si vyžiadal aj lak modelu BMW 3.0 CSL, v ktorom sa navzájom dopĺňajú remeselné spracovanie a najmodernejšie technológie, aby každý jednotlivý komponent získal svoj charakteristický farebný dizajn. Okrem toho za konfiguráciu a montáž vozidiel zodpovedá tím 30 špeciálne kvalifikovaných a skúsených technikov. Vzhľadom na zložitosť procesov v továrni prechádza každé vozidlo BMW 3.0 CSL ôsmimi montážnymi cyklami na rovnakom počte výrobných staníc, pričom tento proces trvá celkovo až 10 dní.
Celkovo vzaté, extrémne vysoký podiel individuálnej ručnej práce znamená, že čas potrebný na montáž modelu BMW 3.0 CSL je mnohonásobne vyšší ako pri konvenčnom automobile BMW M. Po dokončení v manufaktúre prechádza každé vozidlo aj viacstupňovou kontrolou kvality a schvaľovacím procesom v hlavnom závode v Dingolfingu. Až následne dostane povolenie na odoslanie zákazníkovi. Závod spoločnosti BMW Group v Dingolfingu je najväčším európskym výrobným závodom spoločnosti. Okrem niekoľkých automobilov BMW M sa tu vyrábajú aj luxusné sedany BMW radu 7 a karosárske komponenty pre vozidlá značky Rolls-Royce Motor Cars.
Úspešné cestovné vozidlo – vzor vo svojej dobe
Model BMW 3.0 CSL, ako reinkarnácia legendárneho športového vozidla na pretekársku dráhu aj na bežné cesty, má všetky vlastnosti puristického automobilu. Stelesňuje radosť z klasickej jazdy a uvedomenie si tradičných koreňov divízie BMW M GmbH v jedinečne exkluzívnej podobe. Jeho rovnomenný vzor je považovaný za prvý automobil, ktorý nesie DNA pre maximálnu radosť z jazdy a vášeň, čo je dodnes nezameniteľným znakom automobilov BMW M. V roku založenia divízie BMW Motorsport GmbH vznikol pre použitie v súťažiach cestovných automobilov, kde sa stal najúspešnejším pretekárskym vozidlom svojej éry.
Závodná verzia historického modelu BMW 3.0 CSL vyhrala počas svojej úvodnej sezóny v roku 1973 majstrovstvá Európy cestovných vozidiel – a tento zisk titulu zopakovala od roku 1975 do roku 1979 ešte päťkrát za sebou. Jazdci ako Toine Hezemans, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon a Niki Lauda nechali konkurenciu za sebou na Nürburgringu, ako aj na mnohých ďalších okruhoch, po ktorých už v roku 1975 nasledovali prvé víťazstvá značky BMW aj na okruhoch v USA. Všetky tieto úspechy pomohli pretekárskym automobilom získať medzinárodnú popularitu.
Coupé, Sport, Lightweight construction: Nová interpretácia legendárneho receptu
Cestná verzia pretekárskeho vozidla, ktorá vznikla pre účely homologizácie, sa stala všeobecne známym symbolom inšpiratívnej radosti z jazdy zameranej na to podstatné, najmä v jej záverečnej fáze vývoja. CSL – táto kombinácia písmen v označení modelu znamenala Coupé, Sport, Leichtbau (Coupe, Sport, Lightweight construction – kupé, šport, ľahká konštrukcia), čo je stručné zhrnutie receptu dvojdverového vozidla na úspech.
Jeho karoséria v tvare kupé dostala okrem širokých podbehov aj pútavý aerodynamický balík, ktorý obsahoval predný spojler, spojlery na predných blatníkoch a strešný spojler. Zavŕšením dizajnových úprav oproti ostatným veľkosériovým kupé BMW bolo zadné krídlo, ktoré zlepšovalo priľnavosť zadných kolies. Nebolo schválené na použitie na bežných cestách, a preto pri dodaní vozidla ležalo v batožinovom priestore, no napriek tomu získalo veľkú pozornosť verejnosti, takže kupé dostalo prezývku Batmobile.
So zdvihovým objemom zvýšeným na 3 153 kubických centimetrov a maximálnym výkonom 151 kW (206 k) sa o športový výkon postaral najvýkonnejší radový šesťvalcový motor s priamym vstrekovaním, aký kedy pracoval v modeli značky BMW. Výkonný systém pohonu dopĺňala prepracovaná technológia odpruženia. Jeho pohotovostná hmotnosť bola len 1 270 kilogramov.
Zníženú hmotnosť sa podarilo dosiahnuť komplexne odľahčenou konštrukciou. Dvere boli vyrobené z hliníka, rovnako ako kapota a veko batožinového priestoru, ktoré sa po otvorení opierali o premyslené prídržné tyče. Mnohé ďalšie komponenty karosérie ako strecha, bočné panely a priečka batožinového priestoru boli vyrobené z obzvlášť tenkého plechu a chrómové nárazníky nahradili plastové lišty. Odľahčené sedadlá a vynechanie izolačného materiálu, posilňovača riadenia a elektrického ovládania okien, zaistili optimálne zníženie hmotnosti. Podarilo sa tak dosiahnuť celkový pomer výkonu k hmotnosti 6,2 kilogramu na konskú silu.
Nové BMW 3.0 CSL je súčasnou reinterpretáciou všetkých týchto prvkov zakotvených v jeho modelovom označení. Karoséria v tvare kupé kladie tradičný dôraz na športovú eleganciu a expresívnu dynamiku. Jeho technológia pohonu a odpruženia vychádza z najnovšieho stupňa vývoja pre pretekárske vozidlá a vysokovýkonné športové automobily od divízie BMW M GmbH. A inteligentná ľahká konštrukcia dosahuje vynikajúcu úroveň hmotnosti predovšetkým vďaka rozsiahlemu použitiu karbónu. Pomer výkonu a hmotnosti modelu BMW 3.0 CSL je iba 2,9 kilogramu na konskú silu.
Ako samostatný model od divízie BMW M GmbH a napriek obmedzenému počtu kusov prešiel model BMW 3.0 CSL kompletným vývojovým procesom sériových vozidiel. Okrem rozsiahlych testov kvality a funkčnosti a testovacích jázd na ladenie dynamiky jazdy v širokom spektre podmienok, od mestskej premávky, cez vidiecke cesty a diaľnice, až po pretekárske okruhy, prešiel model BMW 3.0 CSL aj komplexným aerodynamickým testovaním. Optimalizácia prúdenia vzduchu a aerodynamickej rovnováhy vozidla si vyžiadala približne 200 pracovných hodín, z toho 50 hodín v aerodynamickom tuneli Aerodynamického testovacieho centra BMW Group. Dve predsériové vozidlá BMW 3.0 CSL museli navyše prejsť bezpečnostným testom v podobe čelného a bočného nárazového testu, aby vďaka tomu model splnil zákonné požiadavky pre používanie v cestnej premávke.
Jedinečný, M-typický dizajn, prispôsobený technickým požiadavkám fascinujúceho výkonu
So svojimi klasickými proporciami kupé a s tradičnou koncepciou vozidla, ktorá kombinuje motor vpredu a manuálnu prevodovku s pohonom zadných kolies, ide model BMW 3.0 CSL v stopách svojho historického predka. Výrazné prvky na úpravu prúdenia vzduchu, mohutne tvarované podbehy kolies, výrazný zadný spojler a množstvo ďalších detailov neomylne vychádzajú z dizajnu legendárneho kupé zo 70. rokov minulého storočia.
Jeho vzhľad zároveň charakterizujú princípy, ktorými sa vždy vyznačovali automobily s označením BMW M: špecifické exteriérové prvky vychádzajú z technických požiadaviek na prívod chladiaceho vzduchu, aerodynamické vyváženie a dynamiku jazdy, ktoré tvoria základ pre vysoko fascinujúci výkon. BMW 3.0 CSL takto emocionálnym a autentickým spôsobom vyjadruje nadčasovú pretekársku vášeň.
Výrazná estetika vzdáva hold historickému predkovi
Predná časť modelu BMW 3.0 CSL, ktorá sedí nízko nad cestou, signalizuje výkon a atletické schopnosti. V jeho strede sa nachádzajú výrazné ľadviny BMW s mriežkovanou výplňou s diamantovým vzorom. Jeho vzpriamená poloha súvisí s dizajnom prednej časti jeho historického predka. Rovnako ako lemovanie bočných okien, aj rám ľadvinky je vyhotovený zo saténového hliníka. Ide o dizajnový prvok, ktorý zdôrazňuje špeciálne postavenie modelu BMW 3.0 CSL. Spoľahlivé chladenie pohonu a brzdového systému aj v extrémne dynamických jazdných situáciách zaisťujú, spolu s typickými ľadvinami mriežky chladiča BMW, dve veľkoryso dimenzované vybrania v prednom nárazníku, ktoré pripomínajú otvory na prívod vzduchu na modeli zo 70. rokov. Plasticky tvarované vetracie rebrá na kapote zvýrazňujú klasické línie.
Svetlomety svojimi plochými obrysmi vytvárajú charakteristické zameranie na cestu. Predné svetlomety BMW Laser Light svietia počas uvítacieho predstavenia po odomknutí dverí žltou farbou, rovnako tak aj pri aktivácii stretávacích a diaľkových svetiel, čím odkazujú na úspešné pretekárske vozidlá z kategórie GT. Tento detail jemne odkazuje na silné prepojenie s motoršportom a s momentálne najúspešnejším súťažným vozidlom BMW M GmbH, s modelom BMW M4 GT3, ktoré v roku 2022 vyhralo šampionát jazdcov aj tímov v DTM, a ktorého pohonná jednotka vychádza z rovnakého radového šesťvalca ako pohonná jednotka vozidla BMW 3.0 CSL. Model BMW M4 GT3 dosiahol majstrovský úspech hneď na začiatku svojej kariéry na pretekárskej dráhe, podobne ako historické BMW 3.0 CSL, ktoré vo svojej úvodnej sezóne vyhralo európsky šampionát cestovných vozidiel.
Dlhá kapota a široký rázvor prepožičiavajú modelu BMW 3.0 CSL pri pohľade zboku športový aj klasicky elegantný vzhľad. Prispievajú k tomu aj pre značku typické proporcie kupé s trojpriestorovým usporiadaním. Mimoriadne široké, diagonálne presadené bočné panely a široké bočné časti karosérie podčiarkujú dynamický vzhľad kupé aj v stojacom stave, pričom pozdĺž línie strechy sa tiahne vzduchový deflektor.
Široké blatníky, kolesá s centrálnou maticou vyrobené výhradne pre pneumatiky BMW 3.0 CSL
Svalnaté blatníky naznačujú široký rozchod kolies, ktorý výrazne prispieva k vysokej dynamike vozidla v zákrutách. Ponúkajú priestor pre kované disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne Y-spoke, ktoré majú na prednej náprave priemer 20 palcov a 21 palcov vzadu. So svojimi prepracovanými lúčmi, zlatým lakom v štýle 70. rokov a so stredovou maticou predstavujú vrchol z hľadiska dizajnu a dynamiky jazdy pochádzajúcej priamo z pretekov. Pripevnenie špecifických modelov kolies do vopred zmontovaných náprav modelu BMW 3.0 CSL je súčasťou výrobného procesu v závode BMW Group v Dingolfingu. S hodnotou 930 Nm dosahuje krútiaci moment pri uťahovaní stredových matíc najvyššiu hodnotu pre sériové vozidlo od spoločnosti BMW Group.
Kované disky kolies z ľahkej zliatiny obúvajú pneumatiky značky Michelin vyvinuté výhradne pre BMW 3.0 CSL. Pneumatiky majú na bočniciach vyrazené číslo 50, ktoré je ďalším jemným odkazom na výročie divízie BMW M GmbH. Špeciálny model vznikol predsa pri tejto príležitosti.
Zadné krídlo v štýle Batmobilu
Aj pohľad na model BMW 3.0 CSL zozadu sa vyznačuje výraznou estetikou a prepracovanými dizajnovými prvkami svojho predka. Najvýraznejší element predstavuje zadné krídlo, ktoré je zboku uzavreté a prenáša charakteristický vzhľad Batmobilu do moderného dizajnového jazyka. Vzduchový deflektor, navrhnutý tak, aby generoval dodatočný prítlak a tým optimalizoval trakciu na zadnej náprave, obklopuje celú zadnú časť a stáva sa tak dominantným vizuálnym prvkom. V záujme aerodynamickej rovnováhy sa spája s výrazne tvarovaným karbónovým difúzorom v zadnom nárazníku, čo optimalizuje prúdenie vzduchu v spodnej časti vozidla.
O výrazný akcent sa starajú aj štyri koncovky výfukového systému, ktoré sú v strede zadného nárazníka usporiadané v tvare šípu a vybavené mimoriadne ľahkým titánovým zadným tlmičom. Zadné svetlá modelu BMW 3.0 CSL využívajú inovatívnu technológiu osvetlenia, ktorá v noci vytvára fascinujúci, exkluzívny dizajn a mimoriadne výrazné vyžarovanie. Toto sa podarilo dosiahnuť technologicky vyspelými vláknami laserového svetla, ktoré vyvárajú pocit, že voľne plávajú vo vnútri svetiel a prostredníctvom presného prekrývania vytvárajú nápadný 3D efekt.
Prepracovaný lak v štýle klasických pretekárskych vozidiel
Divízia BMW Motorsport GmbH sa od samého začiatku sedemdesiatych rokov zapísala do pamätí fanúšikov nielen vďaka veľkolepým pretekárskym úspechom, ale aj vďaka nezameniteľnému vzhľadu. Rovnako ako súťažné vozidlá, aj výstroj jazdcov, prepravné vozidlá a všetko ostatné tímové vybavenie zdobili jednotné pruhy v modrej, fialovej a červenej farbe na bielom pozadí – v tom čase novinka a dodnes celosvetovo uznávaná ochranná známka. Model BMW 3.0 CSL nadväzuje na túto tradíciu s lakovaním v bielej farbe Alpine white uni a náročne aplikovaným pásikovým dekorom vo farbách divízie BMW M GmbH. Línie karosérie efektívne odrážajú dynamické povrchy, čím ešte jasnejšie vyzdvihujú nápadnú estetiku kupé.
Základná farba aj pruhy M, v technickom žargóne známe aj ako livrej, sa nanášajú prevažne ručne, čo si vyžaduje mimoriadne veľa času a úsilia. Lakovaný proces špeciálne navrhnutý pre model BMW 3.0 CSL využíva celkom 22 jednotlivých komponentov. Mimoriadna pozornosť je venovaná vysoko presnému usporiadaniu plôch karosérie a livrejových pruhov potiahnutých viditeľným karbónom. Vo všeobecnosti obsahuje väčšina exteriéru vo farbe Alpine white uni karbónové komponenty ručne maľované odborníkmi. High-tech materiál je viditeľný iba na nápisoch na streche a na zadnom krídle. Na tento účel musia byť tieto oblasti počas procesu lakovania odkryté. Na presné umiestnenie farebných pruhov vo farbách BMW M GmbH používajú lakovači maskovanie pomocou laserovej projekcie, ako aj prispôsobené obrysové fólie.
Každý komponent s povrchovou úpravou livrejovým náterom potrebuje na spracovanie šesť pracovných dní. Počas tejto doby absolvuje až osem procesov lakovania, každý s potrebnými medzikrokmi, ako sú brúsenie a maskovanie farebných pruhov. Výsledkom je celkovo 134 procesov lakovania pre každé vozidlo, čo pre celú malú sériu špeciálneho modelu predstavuje celkovo 6 700 manuálnych pracovných postupov v lakovni.
Číselné označenie na dverách a streche modelu BMW 3.0 CSL, navrhnuté v štýle prvých pretekárskych vozidiel, stavajú most z minulosti do súčasnosti. Ich dizajn v štýle pretekárskych čísel vychádza z historického modelu prvého automobilu BMW M vyvinutého pre preteky cestovných vozidiel, pričom číslo 50 odkazuje na výročie divízie BMW M GmbH. Ďalšou pripomienkou 70. rokov sú dve logá BMW umiestnené na C-stĺpiku, teda priamo za protismerom grafiky bočného okna známeho ako Hofmeisterov oblúk.
Najvýkonnejšia radová šesťvalcová pohonná jednotka, aká bola kedy použitá v automobile BMW M schválenom pre cestnú premávku
Model BMW 3.0 CSL poháňa najvýkonnejší radový šesťvalcový motor, aký bol kedy použitý v automobile BMW M schválenom na cesty. Aj to je tradícia: rovnomenný predchodca v záverečnej fáze vývoja zaznamenal nový rekord s výkonom motora 151 kW (206 k) – nielen pre šesťvalcové motory, ale pre všetky sériové vozidlá BMW vyrobené do toho momentu.
Odvtedy prešiel radový šesťvalcový motor s označením M Power pôsobivým vývojom. Motory rovnakej konštrukcie dodali výkon 204 kW (277 k) do modelu BMW M1 už v roku 1978 a až 250 kW (340 k) v druhej generácii modelu BMW M5 z roku 1991. Piata generácia modelu BMW M3 prišla na trh v roku 2014 s radovým šesťvalcom s výkonom 317 kW (431 k) a s technológiou M TwinPower Turbo.
Radový šesťvalcový motor modelu BMW 3.0 CSL má rovnaké technologické korene ako pohonná jednotka aktuálneho víťazného vozidla šampionátu DTM. Pohonná jednotka s objemom 3,0 litra ponúka spontánne vysoké otáčky vďaka typickému M vysokootáčkovému konceptu a okrem iného obsahuje extrémne tuhú kľukovú skriňu v uzavretom dizajne, kovaný ľahký kľukový hriadeľ a jadro hlavy valcov vytvorené technológiou 3D tlače. Chladiaci systém a prívod oleja zvládnu aj mimoriadne dynamické jazdné situácie. Počas svojej majstrovskej víťaznej sezóny v DTM využíval model BMW M4 GT3 najnovšiu verziu radového šesťvalcového motora s výkonom okolo 441 kW (600 k). Ten vo svojej verzii určenej pre veľkosériovú výrobu pracuje v súčasných modeloch BMW M3/BMW M4 a poskytuje výkon až 375 kW (510 k).
Verzia pohonnej sústavy s technológiou M TwinPower Turbo, ktorá pre potreby modelu BMW 3.0 CSL podstúpila ďalší vývoj, dodáva maximálny výkon 412 kW (560 k). Špeciálne postavenie vozidla podčiarkuje nový výkonnostný rekord pre radové šesťvalcové modely od divízie BMW M GmbH s povolením jazdiť po cestách. Motor vyvinie maximálny krútiaci moment 550 Nm a fascinuje lineárnym nárastom výkonu až do maximálnych 7 200 ot./min.
Manuálna 6-stupňová prevodovka a pohon zadných kolies pre obzvlášť intenzívny pôžitok z jazdy
Na prenos hnacej sily na vozovku použili vývojári modelu BMW 3.0 CSL desaťročia osvedčený koncept maximálnej radosti z jazdy a intenzívnej interakcie medzi vodičom a vozidlom. Radový šesťvalcový motor spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorej odstupňovanie a prevodové pomery sú ideálne zladené s výkonnostným vlastnostiam vozidla. Presne definovaná dráha radiacej páky umožňuje rýchle a presné radenie. Hlavica radiacej páky, vyrobená výhradne pre model BMW 3.0 CSL, vyčnieva zo stredovej konzoly a pôsobí ako luxusný doplnok. Okamžite vzbudzuje očakávanie na manuálne radenie, padne do ruky a svojim bielym povrchom, vyrytým diagramom radenia a číslicou 50 pripomína začiatky divízie BMW M GmbH v 70. rokoch. Poctu modernej technike predstavuje asistent radenia, ktorý pomocou prispôsobenia otáčok zaisťuje bezpreklzový záber spojky po podradení pri brzdení do zákrut. Jeho pomoc si môže vodič aktivovať, ale aj deaktivovať.
Krútiaci moment sa na vozovku prenáša tradičným spôsobom výlučne cez zadné kolesá modelu BMW 3.0 CSL. Pre ambiciózne použitie na pretekárskej dráhe môže vodič využiť typické M lineárne vytváranie priečnych síl zrýchlenia na riadenie vozidla v zákrutách s kontrolovanými šmykmi. O špičkovú dynamiku sa stará aj aktívny M diferenciál v rozvodovke zadnej nápravy. V prípade potreby bráni kompenzácii krútiaceho momentu medzi zadnými kolesami a súčasne plynule a variabilne vytvára samosvorný účinok až do hodnoty 100 percent. Aktívny M diferenciál je prepojený s DSC (Dynamic Stability Control) a presne prispôsobuje svoj svorný účinok príslušnej jazdnej situácii. Napríklad upravuje trakciu na cestách s rôznymi hodnotami priľnavosti pre pravé a ľavé zadné koleso. Pri dynamickej akcelerácii zo zákrut dostáva vodič citeľnú spätnú väzbu o schopnostiach priľnavosti zadných kolies a môže tak optimálne dávkovať použitie akceleračného pedálu.
Technológia odpruženia vyladená výhradne pre každý model, vrátane M karbón-keramického brzdového systému a M Traction Control
Aj v konfigurácii technológie pruženia sa spojila najmodernejšia technika s dôslednou harmonizáciou všetkých komponentov, ktorá dozrela počas piatich desaťročí. Komponenty odpruženia použité na modeli BMW 3.0 CSL predstavujú špičku vo vývoji vysokovýkonných športových vozidiel BMW M GmbH: predná náprava s dvojitou pružnou vzperou a päťprvková zadná náprava so špeciálnou M konštrukciou, adaptívne M zavesenie s elektronicky riadenými tlmičmi, elektromechanickým riadením M Servotronic s variabilným prevodom a M karbón-keramickým brzdovým systémom s nastaviteľnými reakciami.
Zladenie všetkých pohonných a podvozkových systémov sa uskutočnilo počas intenzívnych testovacích jázd na verejných komunikáciách, ako aj na pretekárskych okruhoch, vrátane Severnej slučky Nürburgringu, ktorá je už 50 rokov konečným testovacím miestom pre všetky automobily BMW M. Pred testovaním inžinieri z BMW M GmbH v procese návrhu a vývoja detailne pomocou počítača navrhli a optimalizovali digitálny obraz modelu BMW 3.0 CSL. Začlenením virtuálnej reality a iných digitálnych procesov bolo možné maximálne urýchliť proces vývoja tejto limitovanej série. Podrobný proces simulácie a ladenia zohľadnil rozmery špecifické pre daný model, hmotnosť vozidla a rozloženie zaťaženia náprav, extrémne vysokú tuhosť karosérie a spojov zavesenia, ako aj aerodynamické vyváženie modelu BMW 3.0 CSL, aby sa od začiatku zabezpečila pre označenie M typická kombinácia agility, dynamiky a precíznosti ovládania.
M karbónový keramický brzdový systém ponúka výkonné spomalenie, optimalizovanú stabilitu pri vädnutí, vynikajúcu tepelnú stabilitu a extrémne vysokú odolnosť proti opotrebovaniu. Kombinuje šesťpiestikové brzdy s pevným strmeňom a keramické brzdové kotúče s rozmermi 400 x 38 milimetrov na prednej náprave s jednopiestikovými brzdami s pevným strmeňom a keramickými brzdovými kotúčmi s rozmermi 380 x 28 milimetrov vzadu a dostal červené brzdové strmene. M špecifická konštrukcia integrovaného brzdového systému umožňuje nastavenie dvoch charakteristických kriviek pocitu z pedálu, ktoré sa nastavujú v menu M Setup.
Pomocou funkcie M Traction Control môže vodič individuálne nastaviť prahy zásahu obmedzenia preklzovania kolies. Na tento účel je k dispozícii desať stupňov a nastavenie M Dynamic Mode umožňuje aj úplnú deaktiváciu kontroly stability jazdy. Model BMW 3.0 CSL je tak dokonale pripravený aj na zážitok z puristického výkonu na pretekárskej dráhe.
Inteligentná ľahká konštrukcia s maximálnym využitím karbónových komponentov
V modeli BMW 3.0 CSL sa tradícia inteligentnej ľahkej konštrukcie, ktorá sa pestuje od 70. rokov minulého storočia, uplatňuje pomocou najmodernejších technológií. Na zníženie hmotnosti v oblastiach karosérie a podvozku sa okrem minimálneho použitia izolačného materiálu v mimoriadne vysokej miere používa plast vystužený uhlíkovými vláknami (CFRP). Divízia BMW M GmbH je priekopníkom v používaní CFRP v sériovo vyrábaných vozidlách. Veľkosériovo vyrábaný model prvýkrát vybavila karbónovou strechou už v roku 2004.
Model BMW 3.0 CSL obsahuje komponenty z CFRP prakticky na všetkých častiach karosérie. Okrem strechy, kapoty a veka batožinového priestoru sú výhradne z karbónu vyrobené aj predný a zadný nárazník. Z high-tech materiálu sú vyrobené aj predné a zadné bočnice, prahy, zadný difúzor, zadné krídlo a zadný spojler. Všetky karbónové komponenty vznikajú v malých sériách, väčšinou ručne a výhradne pre model BMW 3.0 CSL.
Cielený výber materiálov a najmodernejšie konštrukčné metódy vedú aj k výraznému zníženiu hmotnosti ostatných komponentov vozidla. Strešný spojler BMW 3.0 CSL je vyrobený z plastu vystuženého sklenenými vláknami. Titánový zadný tlmič modelu BMW 3.0 CSL je približne o 4,3 kilogramu ľahší ako bežný oceľový komponent. Presné vzpery z liateho hliníka v motorovom priestore, ktoré prepájajú kupoly vzpery pruženia medzi sebou navzájom a zároveň aj s prednou časťou, majú geometriu presne prispôsobenú silám pôsobiacim v rôznych jazdných situáciách. Pomocou digitálnych modelov sa podarilo upraviť agilitu a presnosť riadenia s využitím minima materiálu a hmotnosti.
Puristický kokpit športového vozidla s M karbónovými škrupinovými sedadlami
Použitie karbónu a ďalšie ľahké konštrukčné opatrenia zdôrazňujú v interiéri modelu BMW 3.0 CSL puristické vlastnosti športového vozidla. Namiesto dodatočných sedadiel ponúka zadná časť úložný priestor s dvoma integrovanými priehradkami na prilby. K mimoriadne športovému vzhľadu prispieva aj CFRP obloženie vo výplniach dverí a znížená akustická izolácia. Vodič a spolujazdec sedia v škrupinových sedadlách M Carbon, ktoré na každom kilometri cesty sprostredkujú vysoko emotívny a ničím nenapodobiteľný pocit z pretekov. Diagonálne spojenia medzi sedacou plochou a operadlom pripomínajú konštrukčný princíp ľahkých sedadiel v historickom modeli. Výšku a sklon sedadla možno nastaviť výhradne v dielni pomocou trojstupňového skrutkového spojenia. Pozdĺžna poloha sa mení manuálne pomocou páčky na prednej hrane sedadla. Škrupinové sedadlá M Carbon navyše ponúkajú odnímateľné vložky opierok hlavy.
Puristický a exkluzívny interiér modelu BMW 3.0 CSL pripomína kokpit športového vozidla. Sedadlá čalúnené čiernou Alkantarou a M bezpečnostné pásy dopĺňa Alkantarou potiahnutý M volant, antracitová strecha, čierna Alcantara a matné karbónové povrchy. Kontrastné prešívanie a ďalšie doplnky v bielej farbe korešpondujú s vonkajším lakom BMW 3.0 CSL, nápis s názvom modelu sa nachádza aj na lištách prahov dverí či na plochách sedadiel. Biela hlavica radiacej páky symbolizuje klasickú formu interakcie medzi vodičom a vozidlom pri preraďovaní. Červené tlačidlo štart/stop a podobne červené M tlačidlá na volante slúžia na aktiváciu motora a na priamy prístup k celkovému nastaveniu vozidla. Matné interiérové lišty s povrchovou úpravou z uhlíkových vlákien majú poradové číslovanie pre každé z 50 dostupných vozidiel. Toto označenie, ktoré sa v interiéri priznáva číslovaním od #01/50 do #50/50, zodpovedá posledným čísliciam výrobného čísla podvozka, čo predstavuje jasne viditeľný a autentický odkaz na individuálnu identitu vozidla.
Zdroj: BMW