Model BMW iX5 Hydrogen v súčasnosti absolvuje náročný program testovania v extrémne mrazivých poveternostných podmienkach. Všetko je súčasťou záverečného zimného testovania vozidla na verejných cestách a v testovacom centre spoločnosti BMW Group v meste Arjeplog na severe Švédska. Celkové funkčné testy a overovanie systému palivových článkov, vodíkových nádrží, batérie a jej špičkového výkonu, ako aj centrálnej riadiacej jednotky vozidla potvrdili, že na túto dodatočnú možnosť mobility bez emisií CO2 sa možno spoľahnúť aj pri poskytovaní trvalo udržateľnej radosti z jazdy s vysokou úrovňou komfortu a bez obmedzení výkonu pri extrémnych mínusových teplotách.
Testy blízko polárneho kruhu ukazujú, že automobilka BMW Group v procese vývoja modelu BMW iX5 Hydrogen napreduje. Spoločnosť v priebehu roka vyrobí malú sériu modelu a taktiež je odhodlaná pomôcť s rozširovaním siete vodíkových čerpacích staníc. „Zimné testovanie v extrémnych podmienkach jasne ukazuje, že model BMW iX5 Hydrogen dokáže poskytnúť plný výkon aj pri teplotách -20 °C, a preto predstavuje životaschopnú alternatívu k vozidlu poháňanému batériovým elektrickým pohonom,“ hovorí Frank Weber, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG, zodpovedný za vývoj. „Aby sme našim zákazníkom mohli ponúknuť pohonný systém s palivovými článkami ako atraktívne riešenie trvalo udržateľnej mobility, musí existovať aj dostatočne rozsiahla vodíková infraštruktúra.“
BMW iX5 Hydrogen: charakteristická dynamika BMW, dojazd a každodenná využiteľnosť po celý rok.
V týchto testovacích jazdách na ľade a snehu v okolí mesta Arjeplog je model BMW iX5 Hydrogen zaneprázdnený predvádzaním toho, ako spoľahlivo, pohodlne a výkonne dokáže jeho pohonný systém s vodíkovými palivovými článkami spĺňať požiadavky na mobilitu počas každodenného života. Po absolvovaní stoviek hodín na testovacích zariadeniach a pri dôslednom testovaní na bežných cestách to pridáva ďalšiu kapitolu do príbehu jeho vývoja.
Dôkazy sú tu a dostupné pre všetkých: tu, v týchto extrémnych mrazoch, vykazuje systém pohonu s vodíkovými palivovými článkami rovnakú každodennú využiteľnosť ako bežný spaľovací motor. Plný výkon systému je k dispozícii rýchlo. Aj v týchto mrazivých podmienkach systém pohonu stále ponúka svoj plný prevádzkový rozsah. A doplnenie vodíkových nádrží trvá len tri až štyri minúty, a to aj v treskúcej zime. „Systém pohonu s vodíkovými palivovými článkami v sebe spája to najlepšie z oboch svetov pohonu bez ohľadu na ročné obdobie a vonkajšie teploty: ponúka mobilitu elektrického vozidla bez lokálnych emisií, ako aj neobmedzenú každodennú použiteľnosť vrátane krátkych prestávok na doplnenie paliva známych z modelov so spaľovacím motorom,“ hovorí Jürgen Guldner, viceprezident pre technológiu vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel v spoločnosti BMW Group.
Pohonný systém na palube modelu BMW iX5 Hydrogen spája technológiu palivových článkov s elektromotorom využívajúcim technológiu BMW eDrive piatej generácie. Vodík, ktorý využíva ako zdroj energie, sa skladuje vo dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Palivový článok premieňa vodík na elektrickú energiu a dodáva výkon 125 kW (170 k). Navyše, elektromotor môže do mixu pridať energiu uloženú v napájacej batérii. Táto batéria sa nabíja buď rekuperáciou energie, alebo z palivového článku. To všetko znamená, že keď sa vodič rozhodne preskúmať hornú hranicu dynamických schopností vozidla, má k dispozícii systémový výkon 275 kW (374 k). Jedinou emisiou vypúšťanou palivovým článkom je vodná para. A jeho odpadové teplo sa obzvlášť efektívne využíva na vyhrievanie interiéru automobilu.
Jedinečný systém pohonu spĺňa všetky požiadavky.
Pohon, skladovanie energie a riadiace systémy – to všetko prechádza maximálnou skúškou odolnosti v zimnom prostredí Laponska. Špeciálne upravené ľadové plochy a zasnežené cesty navyše ponúkajú dokonalé podmienky na testovanie celkového vyžívania a funkčnosti všetkých systémov pohonu a podvozku. To zahŕňa aj riadenie, pružiny a tlmiče, ako aj systémy riadenia podvozku a súhru trecích bŕzd a spomalenia pomocou rekuperácie energie. Aj v tomto prípade dokáže model BMW iX5 Hydrogen zúročiť svoje prednosti, pretože váži menej ako porovnateľný model s elektrickým pohonom na batérie.
Kombinácia palivového článku a batérie so špičkovým výkonom dodáva modelu BMW iX5 Hydrogen celosvetovo jedinečný systém pohonu. Jeho technológia má potenciál pridať ďalší pilier do portfólia pohonných systémov spoločnosti BMW Group pre mobilitu bez lokálnych emisií CO2. BMW i, ako značka zameraná výlučne na mobilitu s nulovými lokálnymi emisiami, by v budúcnosti mohla popri svojich elektrických modeloch na batérie ponúkať aj vozidlá s pohonom na vodíkové palivové články. To by jej umožnilo splniť požiadavky na mobilitu zákazníkov, ktorí nemajú vlastný prístup k infraštruktúre nabíjania elektrickej energie, často cestujú na dlhé vzdialenosti, prípadne požadujú vysoký stupeň flexibility.
Zdroj: BMW