Spoločnosť BMW Slovenská republika pripravila v termíne 21. – 26. júna 2022 v bratislavskom múzeu moderného umenia Danubiana jedinečnú oslavu 50 rokov od založenia divízie BMW Motorsport, ktorá sa neskôr pretransformovala na BMW M. Vďaka tejto divízii vzniklo najvýkonnejšie písmeno na svete – M.
Na podujatie THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane prišlo okrem priaznivcov značky a milovníkov umenia aj niekoľko vzácnych hostí na kolesách. Najväčšou hviezdou je ikonické BMW M1 ART CAR, pričom ide o prvé vozidlo z kolekcie Art Car, ktoré sa vôbec objavilo na Slovensku. BMW Art Car je kolekcia 19 vozidiel značky BMW, na ktorých sa od roku 1975 umelecky prejavili najvýznamnejší umelci danej doby. Najčastejšie ich pomaľovali, no nájdu sa aj výtvory, ktoré sú sochami či posúvajú výsledné dielo do priestoru medzi fyzickým a digitálnym svetom. Viaceré z týchto umeleckých vozidiel štartovali dokonca na významných pretekoch, najčastejšie na 24-hodinovke v Le Mans.
Návštevníci si môžu výstavu v bratislavskej Danubiane pozrieť už od 21. do 26. júna a to od 10:00 do 18:00 hod. Viac informácií o múzeu a vstupenkách sa dozviete na webovej stránke Danubiany tu.
Najvýznamnejší oslávenec
Vozidlá BMW M pútajú pozornosť vždy a všade, kde sa ukážu. No jeden model nad všetkými vyčnieva. Je to BMW M1, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1978 až 1981 a jeho tvary navrhol slávny taliansky dizajnér Giorgetto Giugiaro. Išlo o prvé vozidlo, ktoré vyvíjala priamo divízia BMW Motorsport a okrem úspešného pôsobenia na pretekárskych okruhoch očarilo aj na bežných cestách. Andy Warhol zrealizoval ideu vozidla BMW M1 ART CAR podľa svojich umeleckých predstáv za 28 minút a minul pritom 6 kilogramov farby. Vozidlo bolo štvrtým BMW Art Car v poradí a v roku svojho vzniku štartovalo na pretekoch 24 hodín Le Mans, kde v celkovom hodnotení obsadilo vynikajúcu šiestu priečku.
Vystavené vozidlo BMW M1 ART CAR je pre Slovensko a Slovákov zvlášť výnimočné tým, že ho v roku 1979 vytvoril Andy Warhol, zakladateľ umeleckého smeru pop art a potomok slovenských rodičov, pričom tento rok si pripomíname 35. výročie od jeho úmrtia. Andy Warhol je, okrem mnohých známych diel, aj autorom najdrahšieho umeleckého diela z 20. storočia. Jeho obraz Modrá Marylin sa v máji 2022 vydražil za 195 miliónov dolárov.
„Zbožňujem toto vozidlo,” povedal o M1 Andy Warhol po tom, ako niekoľkými švihmi štetca premenil BMW M1 na umelecké dielo.
„Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” povedal Warhol. BMW M1 dostalo všetky farby. Warhol uviedol, že rýchlosť jeho práce odrážala stav, ako naň automobil pôsobilo a ako by malo pôsobiť na okolie jeho umelecké dielo.
„Diela zo zbierky BMW Art Car boli prezentované v najprestížnejších výstavných priestoroch na svete, ako je napríklad parížsky Louvre alebo Guggenheimovo múzeum v New Yorku. Som presvedčený, že slovenská výstavná premiéra bude úžasným zážitkom, ktorý spojí fanúšikov motorizmu, dizajnu a súčasného umenia z celého stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika.
Skvelá spoločnosť
Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW sa v Danubiane pri príležitosti 50. výročia od založenia divízie BMW M predstaví dovedna 13 skvostných vozidiel BMW M. Okrem najväčšej hviezdy, BMW M1 ART CAR nevyčísliteľnej hodnoty, to bude aj horúca novinka v podobe modelu BMW 740d M Sport Package, či legendárny model BMW 3.0 CSL (E9) z roku 1972, ktorý stál pri zrode divízie BMW Motorsport alebo jedinečný BMW M3 Pick Up. Čistokrvných okruhových športovcov zastupuje na podujatí model BMW M8 GTE.
Keďže divízia M už posúva na vyššiu výkonnostnú úroveň aj motocykle BMW Motorrad, prišiel sa jeden z nich ukázať aj na oslavu – špičkový model BMW M 1000 RR. Najpredávanejší model automobilky, ktorý sa časom rozdelil na rady 3 a 4, má početný okruh priaznivcov, ktorí si prídu na svoje aj na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW. Čakajú na nich vozidlá BMW M4 Competition M xDrive Coupé a BMW M3 Competition M xDrive ako aj vozidlo, ktoré spustilo ošiaľ okolo M3 – prvé BMW M3 s označením E30.
Keďže múzeum Danubiana patrí medzi obľúbené výletné miesta na brehu Dunaja, nesmú chýbať ani verzie s otvorenou strechou – dva kusy BMW M4 Competition M xDrive Cabrio a jeden kus BMW M8 Cabrio. Obrovskú popularitu segmentu SAV a SAC reprezentuje vysokovýkonný model BMW X6 M.
Najrýchlejší bar
Protiváhou jedinečného modelu BMW M1 ART CAR bude ďalšie nanajvýš netradičné vozidlo – BMW M3 Pickup z roku 2011. Ide už o druhý automobil tohto druhu. Prvý pick-up v roku 1986 pôvodne vznikol úpravou z BMW radu 3 Cabrio a využíval sa pre potreby divízie BMW Motorsport, nakoľko práve Cabrio malo dodatočné a dostatočné výstuže, ktoré pick-up nevyhnutne potreboval. Napriek označeniu M3 nemalo toto vozidlo tradične rozšírenú karosériu a pôvodne používalo menší, iba 2-litrový motor s výkonom 141 kW (192 k). Originálny 2,3-litrový štvorvalec so 147 kW (200 k) sa pod jeho prednú kapotu dostal až neskôr. Vozidlo reálne slúžilo na prevoz potrebného materiálu a v rámci závodov automobilky BMW jazdilo 26 rokov. Dôležitým momentom je, že na jeho konštrukcii a úpravách sa podieľali aj učni, študenti a stážisti, ktorí tak vďaka tomu získali dôležité skúsenosti a zručnosti.
Tie si na jeho pokračovateľovi z roku 2011, ktorý zavíta aj do bratislavskej Danubiany, precvičili aj kolegovia z komunikačného oddelenia. Keďže nastavovanie jeho podvozka, pohonu a ostatných systémov sa konalo na Severnej slučke okruhu Nürburgring na jar, vypustili do sveta informáciu, že práve pick-up bude popri modeloch Sedan, Cabrio a Coupé štvrtou karosárskou verziou. Podľa vtedajších informácií sa pod prednou kapotou ukrýval motor s výkonom 309 kW (420 k) a vozidlo bolo schopné previezť 450 kilogramov nákladu. Tlačová správa tvrdila, že automobil dosahuje iba o čosi horšiu aerodynamiku ako BMW M3 Coupé, je o 50 kilogramov ľahšie ako BMW M3 Cabrio a pre zníženie ťažiska a zlepšenie dynamických vlastností sa dá jeho 20-kilogramová strecha typu targa odstrániť. Informácia o takomto vozidle v tom čase okamžite prevalcovala médiá.
Málokto si vtedy uvedomil, že táto tlačová správa vyšla 1. apríla a ešte menej ľudí sa asi dočítalo až k poslednému odseku, ktorý nenápadne oznamoval, že ide o jediné vozidlo svojho druhu, ktoré bude slúžiť iba na vnútropodnikovú prepravu. Pravdou však zostáva, že toto druhé vozidlo BMW M3 Pickup získalo, na rozdiel od svojho predchodcu, aj schválenie pre premávku na pozemných komunikáciách.
V bratislavskom múzeu Danubiana bude mať BMW M3 Pickup z roku 2011 jednu špeciálnu úlohu. Na jeho ložnej ploche sa bude celý čas chladiť šampanské zvučnej značky Moët & Chandon založenej v roku 1743, ktorá je synonymom úspechu a ideálnym doplnkom výnimočných momentov. Na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW to bude šampanské Moët & Chandon Ice Impérial, prvé, ktoré vzniklo, aby si ho mohli milovníci perlivého moku vychutnávať s ľadom. Práve toto šampanské najlepšie vyjadruje moderný pohľad na značku Moët & Chandon. Zostáva verné stáročnej tradícií, no zároveň je výrazné, plné žiarivých ovocných chutí a elegantnej zrelosti. Moët & Chandon Ice Impérial búra zakorenené zvyklosti, pretože najlepšie chutí, keď sa naleje do širokého vínového pohára a následne sa do neho pridajú tri kocky ľadu.
Zároveň je to aj ideálny spôsob, ako osláviť 50. narodeniny M, najvýkonnejšieho písmena na svete a naplno si vychutnať všetky vozidlá, ktoré sa na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW v bratislavskej Danubiane objavia.
BMW ART CAR
„Diela zo zbierky BMW Art Car boli prezentované v najprestížnejších výstavných priestoroch na svete, ako je napríklad parížsky Louvre alebo Guggenheimovo múzeum v New Yorku. Som presvedčený, že slovenská výstavná premiéra bude úžasným zážitkom, ktorý spojí fanúšikov motorizmu, dizajnu a súčasného umenia z celého stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika.
Ikona pomaľovaná Warholom
BMW M1 patrí medzi najtajomnejšie modely produkcie mníchovskej automobilky. Jej vznik je opradený množstvom zákrut a obmotaný túžbou vyhrávať. BMW výnimočný zberateľský artikel s benefitom zabaviť aj najnáročnejších vodičov. Jedna M1 však vytŕča z radu. Pod jej unikátnosť sa podpísal Andy Warhol, umelec so slovenskými koreňmi, ktorého Marilyn sa aktuálne stala najdrahším predaným umeleckým dielom 20. storočia.
BMW M1 dostalo svoju sériovú podobu pred viac ako 40 rokmi a malo nadviazať na športový model 3.0 CSL, či vrcholovú pretekársku verziu 3.5 CSL. Mal to byť rýdzi pretekár a unikátny superšport, preto preň BMW pripravilo špeciálny plán. Jeden exemplár automobilka stiahla z pretekárskej dráhy a dala ho do rúk pop artovej legende Andymu Warholovi a on vytvoril unikátne dielo, ktoré nebolo určené na výstavy v galériách. Andy Warhol pomaľoval pretekárske náčinie, upravený špeciál s výkonom 345 kW (470 k) a spravil ho na okruhu neprehliadnuteľným.
„Zbožňujem toto vozidlo,” povedal o M1 Andy Warhol po tom, ako niekoľkými švihmi štetca premenil BMW M1 na umelecké dielo. Nízka a aerodynamická M1 bola v poradí štvrtým autom umeleckej kolekcie BMW Art Car Collection. Warhol naniesol 6 kg farby a premenil chladné plechy na unikátnu pojazdnú sochu za 28 minúť, čím celkom zaskočil realizačný tím, ktorý zabezpečoval dokumentáciu tvorby umelca so slovenskými koreňmi.
BMW M1 dostalo všetky farby. Warhol uviedol, že rýchlosť jeho práce odrážala stav, ako naň automobil pôsobilo a ako by malo pôsobiť na okolie jeho umelecké dielo. „Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” povedal Warhol a krátko po poslednom švihnutí štetcom pomaľované BMW M1 ukázalo, či umelecké dielo dokáže byť naozaj rýchle. BMW M1 so štartovacím číslom 76 súťažilo v júni 1979 na pretekoch 24 hodín Le Mans. Nemecký jazdec Manfred Winkelhock a Francúzi Hervé Poulain a Marcel Mignot priviezli Art Car na druhom mieste vo svojej kategórii a v celkovom hodnotení obsadili šiestu priečku.
Ani dnes, viac ako 40 rokov po pomaľovaní M1, záujem o toto BMW neutíchol. Napriek tomu, že automobilka pravidelne nechá pretvoriť niektorý zo svojich modelov a zaradí ho do unikátnej zbierky, práve Warholove dielo ostáva jedno z najkrajších a najikonickejších Art Car všetkých čias. Pred štyrmi dekádami bol Andy známa americká hviezda pop artu a vášeň, s akou stvoril M1 dala karosérii toľko energie, že aj v súčasnosti fascinuje a nestarne. Fanúšikovia zbierky a aj znalci umenia považujú toto vozidlo za najvýznamnejší kúsok celej kolekcie.
Andy Warhol
Meno Andy Warhol je dokonalým príkladom pop artu. Narodil sa v roku 1928 v Pittsburghu v USA, v rokoch 1945 až 1949 študoval na Carnegie Institute of Technology. Svoju umeleckú kariéru začal ako komerčný umelec a už v roku 1952 bol úspešný na vlastnej výstave v New Yorku. V roku 1956 bola jeho práca ocenená prestížnou cenou Art Director’s Club Award. V roku 1962 vznikla legendárna „Továreň“ (Factory) – negácia a zvrátenie tradičných umeleckých myšlienok, aké tu ešte neboli. Známe sa stali jeho portréty celebrít a maľby triviálnych predmetov. Warhol zomrel v New Yorku pred 35. rokmi.
Čo je to Art Car?
Warhol. Koons. Stella. Lichtenstein. Calder. Rauschenberg. Holzer. Elíasson. Už takmer 50 rokov fascinuje kolekcia BMW Art Car nadšencov umenia a dizajnu, ako aj fanúšikov automobilov a technológií po celom svete.
Umelci už od vzniku prvých automobilov čerpali inšpiráciu z ich vzrušujúcej rýchlosti, fenoménu mobility a zo samotných pretekárskych áut, ktoré sa stali akýmisi modernými sochami. Od roku 1975 stoja v centre tohto príbehu BMW Art Cars. S myšlienkou BMW Art Cars prišiel francúzsky pretekár a nadšenec umenia Hervé Poulain. Na začiatku požiadal svojho priateľa, umelca Alexandra Caldera, aby svoj talent a kreativitu upriamil na jeho automobil. S pomocou Jochena Neerpascha, vtedajšieho riaditeľa BMW Motorsport, sa zrodilo prvé BMW Art Car a ihneď sa stalo miláčikom publika na pretekárskom okruhu. Do zbierky BMW Art Car odvtedy pribudli v nepravidelných intervaloch ďalšie vozidlá s jedinečnými umeleckými dielami od známych autorov.
„BMW Art Cars predstavuje vzrušujúce prelínanie sveta automobilov, technológie, dizajnu, umenia a motoristického športu,“ hovorí Oliver Rademacher, riaditeľ BMW Slovenská republika. „Takmer 50-ročná história našich „umeleckých diel na kolesách“ je rovnako jedinečná ako ich autori. BMW Art Cars sú kľúčovým prvkom našej celosvetovej angažovanosti na poli kultúry.“
Devätnásti umelci, ktorí sa podpísali pod modely BMW od roku 1975 až po súčasnosť, pochádzajú z rôznych končín sveta a záujem o ich „umelecké diela na kolesách“ je celosvetový. Viaceré z týchto vozidiel zvyčajne nájdeme v múzeu BMW v Mníchove, domove BMW Art Cars, ako súčasť jeho trvalej expozície. Ostatné BMW Art Cars cestujú po celom svete – na veľtrhy umenia v Los Angeles, Londýne a Hongkongu či na výstavy v Louvre, Guggenheimovom múzeu či Šanghajskom múzeu súčasného umenia.
Zoznam vozidiel Art Car
- Alexander Calder / BMW 3.0 CSL / 1975
- Frank Stella / BMW 3.0 CSL / 1976
- Roy Lichtenstein / BMW 320i Turbo / 1977
- Andy Warhol / BMW M1 / 1979
- Ernst Fuchs / BMW 635 CSi / 1982
- Robert Rauschenberg / BMW 635 CSi / 1986
- Michael Jagamara Nelson / BMW M3 Group A / 1989
- Ken Done / BMW M3 Group A / 1989
- Matazo Kayama / BMW 535i / 1990
- César Manrique / BMW 730i / 1990
- A.R. Penck / BMW Z1 / 1991
- Esther Mahlangu / BMW 525i / 1991
- Sandro Chia / BMW M3 GTR / 1992
- David Hockney / BMW 850 CSi / 1995
- Jenny Holzer / BMW V12 LMR / 1999
- Ólafur Elíasson / BMW H2R / 2007
- Jeff Koons / BMW M3 GT2 / 2010
- Cao Fei / BMW M6 GT3 / 2017
- John Baldessari / BMW M6 GTLM / 2016
„Umelcov fascinujú autá už od ich vynálezu.“ Prof. Dr. Thomas Girst – BMW Group, vedúci oddelenia pre kultúru
Keď francúzsky pretekár Hervé Poulain v roku 1975 prišiel s myšlienkou nechať navrhnúť pretekárske auto umelcom, nikto nemohol predvídať, čo sa z toho vyvinie: najkonzistentnejšia kombinácia automobilov a umenia na svete. Princíp je jednoduchý: známy umelec navrhne pretekársky automobil BMW (neskôr aj sériové vozidlá) podľa vlastných predstáv. Obmedzenia a špecifikácie? Nie sú žiadne!
Tak rozdielne, ako boli umelci, také rozmanité boli BMW, ktoré sa premenili na umelecké diela pomocou širokej škály grafických a umeleckých techník: od čisto pretekárskych cez sériové až po vzácne športové automobily. Výsledky sú zodpovedajúcim spôsobom rôznorodé. Žiadne dve vozidlá nie sú rovnaké; bolo ponechané na každom umelcovi, aby si vybral technológiu, ktorá mu vyhovuje.
Pri prehliadaní galérie BMW Art Cars s 19 unikátnymi kúskami ostávajú nezodpovedané len tri otázky: Kedy bude Art Car č.20? Ktorý umelec sa zveční v tejto legendárnej kolekcii BMW? A predovšetkým, aký model BMW bude použitý?
#BMWArtCar.
Viac o BMW Art Car nájdete tu a video do mobilu tu.
Aplikácia Art Car
Nový spôsob, ako objaviť, zažiť a zbierať interaktívne umelecké diela v rozšírenej realite od najslávnejších umelcov sveta. BMW Art Cars, ktorých sa môžete takmer dotknúť. Premýšľali ste niekedy nad tým, ako by vyzeralo BMW 3.0 CSL z roku 1975 navrhnuté Alexandrom Calderom na vašej príjazdovej ceste? No, teraz to môžete skutočne vidieť. BMW sa spojilo s Acute Art, priekopníkom v oblasti digitálnych umeleckých zážitkov, aby tieto ikonické modely opäť priviedli k životu. Nech ste kdekoľvek na svete, aplikácia Acute Art vám doručí umelecké diela kedykoľvek a kdekoľvek – viac tu.
Vystavené vozidlá v Danubiane
BMW M8 GTE
BMW M8 GTE je vlajkovou loďou kategórie GT. Poháňa ho motor V8 s technológiami BMW TwinPower Turbo, ktorého zdvihový objem je predpismi obmedzený na 4 litre a v závislosti od špecifikácie dosahuje nominálny výkon presahujúci 368 kW (500 k). Blok motora a hlava valcov sú prevzaté zo sériového motora modelov BMW M8, o prenos výkonu na zadné kolesá sa stará sekvenčná šesťstupňová pretekárska prevodovka. Pri vývoji tohto vozidla intenzívne spolupracovali konštruktéri z oblasti sériového vývoja spolu so špecialistami z oddelenia motoršportu, pričom mnohé z riešení používajú sériové vozidlo BMW M8 ako aj pretekársky špeciál BMW M8 GTE. Viac informácií o BMW M8 GTE nájdete tu, tu a tu.
BMW 3.0 CSL
Skratka CSL znamená Coupé, Sport a Lightweight, čiže kupé, ktoré je športové a ľahké. BMW 3.0 CSL je legenda, ktorá pre mníchovskú automobilku vyhrala množstvo pretekov a dvakrát sa stala vzácnym Art Car. Dokonca túto, dnes už legendárnu zbierku umelecky spracovaných automobilov, v roku 1975 zakladala. Prvý raz sa na nej v roku 1975 umelecky prejavil Alexander Calder a o rok neskôr Frank Stella. CSL sa v roku 1973 stalo najrýchlejšou verziou svojho modelového radu. Inžinieri dali šesťvalcu výkon, konkurencieschopný charakter, vďaka masívnemu využitiu hliníkových dielcov a výmene sklenených okien za plexisklové odľahčili konštrukciu a na karosériu pribudli výrazné aerodynamické doplnky. BMW 3.0 CSL z roku 1973 nepoznalo v pretekoch premožiteľa. Za jeho volantom sa objavili veľké pretekárske esá: Hans-Joachim Stuck, Chris Amon či Niki Lauda, ktorý pilotoval Alpinou upravenú E9. Na konci pretekárskej kariéry malo BMW na konte 6 majstrovských titulov z európskych šampionátov. V súčasnosti nesie skratku CSL špičkový športový model BMW M4 CSL. Viac sa o ňom dočítate tu.
BMW M3 (E30)
Písal sa rok 1985 a automobilový svet sa nedočkavo pozeral na autosalón vo Frankfurte. Hovorilo sa, že BMW tam predstaví niečo prevratné a inšpirované motoristickým športom. Výsledok v podobe modelu BMW M3 (E30) prekvapil všetkých a vozidlo sa stalo predmetom túžob niekoľkých ďalších generácií nadšencov vysoko výkonných automobilov. Prvú generáciu poháňal radový atmosférický 4-valcový motor s objemom 2,3 litra, ktorý využíval vstrekovanie paliva. V prvej verzii dosahoval výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 240 Nm. Na rýchlosť 100 km/h sa z pokoja dostal za 6,7 sekundy a ručička rýchlomera sa zastavila až na hodnote 235 km/h. V tom čase išlo o údaje z ríše automobilových snov. Tak sa zrodila legenda, kult a meradlo pre všetky ďalšie športové vozidlá. Viac informácií o BMW M3 (E30) nájdete tu.
BMW 740d M Sport
Nové BMW radu 7, ktoré sa predstavilo v apríli tohto roka a v rámci svetovej premiéry sa predstavilo aj v bratislavskej galérii moderného umenia Danubiana, predstavuje smer, ktorým sa vydajú možnosti v oblastiach ako radosť z jazdy, jedinečný komfort cestovania a digitálny zážitok na najvyššej úrovni. Po 45 rokoch od debutu BMW radu 7 prichádza siedma generácia tohto modelu na scénu ako najpokročilejšie a najinovatívnejšie vozidlo v luxusnom segmente. Nová verzia zároveň zaujme celkovou dizajnovou jednotou, ktorej sa nevyrovná žiadny konkurent. BMW radu 7 je preto opäť symbolom inovatívnej sily a schopností spoločnosti BMW Group. Nové BMW radu 7 prvýkrát ponúka na výber spaľovacie motory, plug-in hybridné systémy (s dojazdom do vzdialenosti viac ako 80 kilometrov), ako aj plne elektrický pohon. Verziu 740d, predstavenú v Danubiane počas podujatia THE PRIVATE COLLECTION by BMW, poháňa 3-litrový radový 6-valcový naftový motor, ktorý využíva 48 V mild hybridnú technológiu a dosahuje výkon 220 kW (300 k) podporený krútiacim momentom 670 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy, no spotrebuje iba 6,9 — 5,9 l/100 km (WLTP). Viac informácií o BMW radu 7 nájdete tu, tu a tu.
BMW M 1000 RR
Model BMW M 1000 RR, alebo skrátene M RR, oslávil svoju svetovú premiéru v septembri 2020 ako prvý model M od BMW Motorrad, pričom vychádzal zo sériového modelu S 1000 RR. Pri príležitosti 50. výročia divízie BMW M GmbH, založenej v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, predstavil výrobca prémiových motocyklov BMW Motorrad jubilejný model M 1000 RR 50 Years M v žltej farbe Sao Paulo Yellow a s historickým emblémom 50 Years BMW M. Tento jubilejný model so svojimi nápadnými M farbami napĺňa filozofiu M a pretekárskeho ducha z takmer 100-ročnej konštrukcie motocyklov BMW Motorrad a 50 rokov výroby vozidiel BMW M. Motocykel M RR 50 Years M je preto štandardne vybavený balíkom M Competition. Okrem rozsiahleho balíka M frézovaných dielov a exkluzívneho M karbónového balíka sú súčasťou štandardnej výbavy aj ľahšia kyvná vidlica zo strieborného eloxovaného hliníka, odblokovací kód pre M GPS okruhové stopky, ako aj reťaz M Endurance, balík pre sedadlo spolujazdca a kryt sedadla spolujazdca. Viac informácií o BMW M 1000 RR nájdete tu a tu.
Uvítanie vo farbách M
Svetlomodrá, tmavomodrá a červená. To sú farby divízie BMW M. A niet lepšieho privítania návštevníkov podujatia THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane, ako v podobe trojice vozidiel BMW M3 Sedan, BMW M4 Coupé a BMW M4 Cabrio presne v týchto farbách. Milovníci automobilov a umenia sa tak hneď pri vchode zoznámia s najnovšími verziami ikonických modelov v troch farbách BMW M. Dvojica modelov BMW M4 Competition a BMW M4 Cabrio zároveň vytvára aj pomyselný záver výstavy v záhrade na umelom polostrove uprostred majestátneho toku rieky Dunaj. Modely poháňa vysokootáčkový radový šesťvalcový motor s výkonom až 375 kW (510 k) s technológiou M TwinPower Turbo. V závislosti od verzie modelu sa jeho sila prenáša na zadné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky, alebo 8-stupňovej prevodovky M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic. V prípade záujmu môže pomocou technológie pohonu M xDrive plne variabilne smerovať aj na všetky štyri kolesá. Viac informácií o modeloch BMW M3 a BMW M4 nájdete tu, tu, tu a tu.
M rýchliky
Zostavu automobilov BMW M na podujatí THE PRIVATE COLLECTION by BMW v Danubiane dopĺňajú vozidlá, ktoré patria na špičku v oblasti jazdných vlastností, športového srdca a schopnosti prepraviť vodiča a posádku do cieľa v mimoriadne krátkom čase – BMW M8 Cabrio a BMW X6 M, zástupca mimoriadne populárneho segmentu Sport Activity Coupé, ktoré dokazuje, že vysoký výkon sa môže spájať aj s veľmi praktickou a príťažlivou karosériou. Popri tom im ponúknu nenapodobiteľné emócie, ktoré ponúka 4,4-litrový benzínový motor V8 s technológiou BMW M TwinPower Turbo dodáva výkon až 460 kW (625 k) a drvivý krútiaci moment 750 Nm. Viac informácií o modeli BMW M8 nájdete tu. Viac informácií o modeli BMW X6 M nájdete tu.
50 rokov aktivít automobilky BMW v kultúre
Automobilka BMW Group položila základy svojich aktivít v kultúre v roku 1971, takže v minulom roku oslávila vyše 50 rokov tejto činnosti. Vtedy bol umelec Gerhard Richter poverený vytvorením troch veľkorozmerných obrazov do vstupnej haly nového sídla spoločnosti v Mníchove. Odvtedy v priebehu piatich desaťročí vznikla stovka dlhodobých kultúrnych iniciatív spoločnosti BMW Group v oblastiach moderného a súčasného umenia, klasickej hudby, jazzu a hudby, ako aj v architektúre a dizajne.
Danubiana
Necelých 20 km južne od hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy sa nachádza jedno z najromantickejších múzeí moderného umenia v Európe – Danubiana Meulensteen Art Museum. Jeho zakladateľmi sú holandský zberateľ a podporovateľ umenia Gerard Meulensteen z Eindhovenu a slovenský galerista Vincent Polakovič.
Od svojho otvorenia roku 2000 múzeum uskutočnilo desiatky výstav najprestížnejších osobností slovenskej, európskej a svetovej výtvarnej scény, výberovo to boli Joan Miró, Sam Francis, Karel Appel, Magdalena Abakanowicz, Lucebert, Walasse Ting, Antoni Clavé, Martín Chirino, Markus Prachensky, Ilona Kesserü Ilona, Jozef Jankovič, Rudolf Sikora, Vladimír Kompánek, Miroslav Cipár, Vladimír Popovič atď.
Medzi mnohými domácimi a zahraničnými návštevníkmi, ktorí doposiaľ múzeum navštívili, nechýbali ani viaceré kráľovské návštevy (španielsky kráľ J. V. Juan Carlos I. s manželkou Sofiou, holandská kráľovná Beatrix, nórska kráľovná Sonja, monacké knieža Albert II.,
ománska princezná Mona) a mnohé ďalšie osobnosti kultúrneho a spoločenského života. Jedinečná poloha múzea Danubiany nachádzajúceho sa na hraniciach troch štátov (Slovenska, Maďarska a Rakúska), a predovšetkým mimoriadne citlivé prepojenie jeho architektúry s okolitou prírodou a riekou Dunaj, poskytuje návštevníkom neopakovateľné pohľady nielen na vystavované výtvarné diela, ale predovšetkým na flóru a faunu, ktorá je na polostrove umenia v každom ročnom období jedinečná.
V priľahlom sochárskom parku môžu návštevníci vidieť diela viacerých osobností sochárskej scény, akými sú napríklad El Lissitzky, Magdalena Abakanowicz, Jim Dine, Hans van de Bovenkamp, Jozef Jankovič, Arman, J. C. Farhi, Vladimír Kompánek, Rudolf Uher a pod. Výnimočnou je aj prechádzka po pochôdznej časti strechy múzea, kde najmä pohľad na Bratislavu, Malé Karpaty a majestátny tok Dunaja býva pri západe slnka vždy nezabudnuteľným zážitkom.
Prehliadku múzea, ktoré sa po svojej veľkorysej dostavbe v roku 2014, podporenej vládou SR, stalo novým symbolom modernej Bratislavy, dnes odporúčajú najprestížnejšie svetové bedekre a sociálne portály.
Zdroj a foto: BMW