Renault má už 115 rokov! Každý mesiac Vám prinesieme 1 príbeh zo série „Chrono 115“, prostredníctvom ktorých Vám priblížime významné udalosti z histórie spoločnosti Renault. Každý príbeh bude podaný z dnešného uhla pohľadu. Hlavnými témami budú: kvalita, nulové emisie a životné prostredie, dizajn a inovácie pre všetkých.
Po veľkolepom predstavení modelu Renault 5, ktorý verejnosti predstavovali rôzne karikatúry na začiatku roku 1972, rástli predaje s uvedením každej novej verzie, a to aj napriek ropnej kríze v roku 1973.
Keď zasiahla druhá ropná kríza v roku 1979, bol Renault 5 s nízkou spotrebou pripravený prijať výzvu. Príbeh úspechu modelu Renault 5 je vlastne úspechom výhľadového plánovania… Prvá ropná kríza, počas ktorej sa cena za barel ropy zvýšila z úrovne 3 USD až na úroveň 5,12 USD, donútila automobilový priemysel hľadať riešenia, ako znížiť spotrebu paliva.
V spoločnosti Renault sa problémom zaoberal pán George Douin, ktorý navrhol riešenie neskôr známe ako „GTLisation“. V praxi to znamenalo zvýšenie kapacity motora a predĺženie prevodových stupňov. Pomalší rozbeh znamenal nie len nižšiu spotrebu, ale aj tichší a čistejší motor. Problém s daňou za vozidlo, ktorej výška sa odvíjala od objemu motora vyriešila spoločnosť Renault návrhom, aby sa do úvahy brala aj dĺžka prevodových stupňov.
Vo februári 1976 bol predstavený model Renault 5 GTL, ktorý mal výrazne nižšiu spotrebu paliva. Ponúkal tiež nové ochranné bočné lišty, ktoré boli veľmi užitočné pri jazde v meste. Verzia GTL sa čoskoro stala najpredávanejšou verziou modelu Renault 5.
Diskusie o trvalej udržateľnosti prírodných zdrojov začali už v roku 1975, vyhliadky boli pomerne ponuré a ďalšiu ropnú krízu svet očakával už v roku 1979. Minimálne tieto 4 roky poskytovali priestor na hľadanie efektívneho riešenia na vyrovnanie sa s krízou. Padlo rozhodnutie optimalizovať spotrebu modelu Renault 5GTL. Vzhľadom na nízku váhu vozidla (len 785 kg) bolo možné zmenšiť objem motora z 1289 cm³ na 1108 cm³, čo malo samozrejme dopad aj na zníženie dane za vozidlo vo Francúzsku. Zatiaľ čo sa pripravovala veľká kampaň na znovuuvedenie modelu Renault 5 v polovici roka 1979, spoločnosť Renault sa rozhodla ísť do rizika, a skombinovala motorizáciu modelov R5 TL a R5 GTL do jedného agregátu o objeme 1108 cm³.
Už začiatok roku 1979 ukázal, že toto rozhodnutie bolo správne (aj keď náhoda tiež zohrala svoju úlohu). Druhá ropná kríza, ktorú sprevádzala Islamská revolúcia v Iráne, vytlačila cenu za surovú ropu až na 13 dolárov za barel. Ešte pred tým, ako boli predstavené nové verzie modelu R5, dávali televízie veľa reklamného priestoru tomuto šampiónovi v spotrebe zadarmo. Model R5 mal spotrebu len 4,9 l/100 km pri rýchlosti 90 km/h, 6,8 l/100 km pri 120 km/h, a v meste 6,3 l, čo bola o 28% nižšia spotreba ako jeho predchodca. V roku 1980 bola predstavená aj päť dverová karoséria, či vynovený interiér. V ten istý rok sa stal model Renault 5 európskym lídrom s podielom na trhu 5,37 %, čo pre Renault znamenal až 14,8 % podiel na európskom trhu, čím predbehol svojich konkurentov z PSA. Vo Francúzsku mal Renault 5 podiel až 16 % (rok predtým 10 %), vďaka čomu dosiahol Renault na domácom trhu podiel až 40 %.
Keď je obrázok hodný tisícov slov…
Yves Dubreil, ktorý bol produktovým manažérom rady kompaktných vozidiel v tom čase, nám povedal nasledovný príbeh:
„Keď sa v roku 1980 vyvíjal priekopnícky a ekologický motor pre model R5, pripravil som správu pre produktového manažéra Christiana Martina a chcel som, aby ju zobral na svoje stretnutie z technickým riaditeľom, ktorým bol vtedy Pierre Tiberghien. Správa ho mala varovať, že niektorí vývojári ignorujú problém s vysokou spotrebou, a sústredia sa viac na iné záležitosti. K správe som priložil dve „vtipné“ karikatúry o R5 a jeho spotrebe, ktoré zobrazovali jeho nie práve najlepšie výsledky v testoch spotreby paliva. Tieto obrázky veľmi nahnevali technického riaditeľa. Roztrhal ich a povedal Christianovi Martinovi, že niektorí jeho zamestnanci asi nemajú čo na práci, keď majú čas kresliť… Na konci roka 1979 bol zrealizovaný prieskum zameraný na Renault 5, ktorý ukázal, že práve jeho nízka spotreba stála za jeho úspechom. Neskôr na jednej prezentácii sa na mňa obrátil technický riaditeľ a povedal: „Tak čo Dubreil, ako je to s tým tankerom?“
Zdroj: Renault