EQS[1] je prvý plnoelektrický luxusný sedan od značky Mercedes-EQ. Mercedes-EQ ním nanovo definuje tento segment vozidiel. Ako prvý model je EQS navyše postavená na modulárnej architektúre pre elektrické vozidlá luxusnej a vyššej triedy. Zlúčením technológie, dizajnu, funkčnosti a konektivity očaruje EQS vodiča aj cestujúcich. Ako prvé modely sa na trh dostanú EQS 450+ s výkonom 245 kW (kombinovaná spotreba elektriny podľa NEDC: 19,1 – 16,0 kWh/100 km; emisie CO₂: 0 g/km) a EQS 580 4MATIC s výkonom 385 kW (kombinovaná spotreba elektriny podľa NEDC: 20,0 – 16,9 kWh/100 km; emisie CO₂: 0 g/km). Hodnoty spotreby podľa WLTP: kombinovaná spotreba elektriny EQS 450+ 20,4 – 15,7 kWh/100 km, emisie CO₂ 0 g/km; kombinovaná spotreba elektriny EQS 580 4MATIC 21,8 – 17,4 kWh/100 km, emisie CO₂ 0 g/km.
Značka Mercedes-Benz sa ako súčasť stratégie Ambícia 2039 snaží o to, aby do 20 rokov ponúkla flotilu nových vozidiel s neutrálnymi emisiami CO2. Už do roku 2030 chce spoločnosť predávať viac ako polovicu vozidiel s elektrickým pohonom – do tejto skupiny patria plnoelektrické vozidlá a hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete. V mnohých oblastiach značka Mercedes-Benz už dnes myslí na zajtrajšok: primerane tomu je nová EQS navrhnutá na princípe trvalej udržateľnosti. Vozidlá sa budú vyrábať s neutrálnymi emisiami CO2, používať sa budú materiály, ktoré šetria zdroje, napríklad podlahové koberce z recyklovaných vlákien. Značka Mercedes-Benz totiž venuje svoju pozornosť celému hodnotovému reťazcu: od vývoja cez dodávateľskú sieť až po vlastnú výrobu. Spoločnosť Mercedes-Benz AG si nechala potvrdiť svoje ciele ochrany klímy na vedeckom základe iniciatívou Science Based Targets Initiative (SBTI).
Vďaka ohromnej, precíznej detailnej práci a na základe účelového dizajnu sa odborníkom na aerodynamiku v úzkej spolupráci s návrhármi podarilo dosiahnuť novú rekordnú hodnotu cw 0,20 [2]. Vďaka tomu je EQS sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete. Z toho profituje najmä dojazd. Vozidlo patrí k najlepším aj pokiaľ ide o zvukový komfort: veľmi nízka úroveň hluku vetra k tomu výrazne prispieva.
EQS má aj veľmi dobrú rekuperáciu: z maximálneho spomalenia v rekuperačnom programe DAuto sa až 3 m/s² z 5 m/s² dosiahne prostredníctvom rekuperácie (2 m/s² prostredníctvom kolesových bŕzd). Vďaka tomu je možné vozidlo spomaliť až do úplného zastavenia bez použitia brzdového pedála, dojazd zároveň profituje z tejto rekuperačnej stratégie a vysokého rekuperačného výkonu (až 290 kW[3]). Vozidlo spomalí až do úplného zastavenia aj pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu, napríklad pred svetelnou križovatkou. Inteligentná rekuperácia je s pomocou asistenta ECO optimalizovaná na danú situáciu a koná predvídavo pri zohľadnení aj dopravnej situácie alebo topografie. Vodič okrem toho môže pomocou radiacich páčok na volante manuálne nastaviť tri stupne rekuperácie a funkciu kĺzania.
S dojazdom do 770 kilometrov (podľa WLTP) a výkonom až 385 kW splní EQS nároky na progresívny sedan v segmente Triedy S aj pokiaľ ide o pohon. Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania. Všetky modely EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave.
S EQS sa začína nová generácia akumulátorov s výrazne vyššou energetickou hustotou. Väčší z dvojice akumulátorov má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh. To je o približne 26 percent viac ako pri EQC (EQC 400 4MATIC: kombinovaná spotreba elektriny 21,5 – 20,1 kWh/100 km, kombinované emisie CO2 0 g/km)[4]. Inovatívny softvér manažmentu akumulátora, ktorý bol vyvinutý vo vlastnom závode, umožňuje aktualizácie vzduchom. Vďaka tomu je manažment energie aktuálny počas celého cyklu životnosti. V prípade chemického zloženia článkov sa obsah kobaltu v katódach znížil na desať percent.
EQS je možné nabíjať jednosmerným prúdom do 200 kW na rýchlonabíjacích staniciach. Už po 15 minútach je elektrický prúd dobitý pre ďalších 300 kilometrov (WLTP)[5]. Doma alebo prostredníctvom verejných nabíjacích staníc je možné EQS komfortne nabíjať striedavým prúdom do 22 kW pomocou palubnej nabíjačky. V Japonsku bude s modelom EQS možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. K tejto možnosti sa pripájajú inteligentné programy nabíjania, ktoré je možné automaticky aktivovať podľa polohy, a funkcie, ktoré prispievajú k zmierňovaniu zaťaženia akumulátora pri nabíjaní.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo energie, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. Toto takzvané zelené nabíjanie je od roku 2021 neoddeliteľnou súčasťou služby Mercedes me Charge. Služba Mercedes me Charge však dokáže ešte viac. Stačí pristaviť vozidlo k vhodnej nabíjacej stanici[6], otvoriť klapku, zasunúť zástrčku a elektrický prúd začne prúdiť: nabíjanie EQS je takto jednoduché vďaka funkcii Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge). Ďalšími zaujímavými prvkami sú najhustejšia sieť s viac ako 500 000 nabíjacími miestami v 31 krajinách, z toho viac ako 200 000 v Európe. So službou IONITY: Bez obmedzenia (IONITY Unlimited) môžu všetci zákazníci Mercedes me Charge v Európe využívať sieť rýchlonabíjacích staníc jeden rok od aktivácie bez nákladov na nabíjanie.
Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Novinkou pri EQS je vizualizácia na infotainmente MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz), ktorá informuje o tom, či je dostupná kapacita akumulátora dostatočná pre návrat do východiskového bodu bez nabíjania. Pri výpočte trasy sa uprednostňujú manuálne pridané nabíjacie stanice pozdĺž trasy. Odporúčané nabíjacie stanice je možné vylúčiť. Vypočítajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie.
EQS je síce blízka príbuzná novej Triede S, je však postavená na čisto elektrickej architektúre. Táto kompletne nová koncepcia umožnila vznik dôrazne účelového dizajnu (Purpose-Design): EQS sa vedením línií One Bow a dizajnom Cab Forward so splývajúcou zadnou časťou už pri prvom pohľade výrazne líši od vozidiel so spaľovacím motorom. Filozofia dizajnu známa ako zmyselná čistota sa v kombinácii s progresívnym luxusom odráža vo veľkoryso modelovaných plochách, zmenšených škárach a plynulých prechodoch (jednoliaty dizajn – seamless design).
Predná časť je združená do čierneho panelu. Inovatívne svetlomety, ktoré sú prepojené svetelným pásom, a sýtočierne obloženie chladiča (čierny panel) vytvárajú osobitný vzhľad. Exkluzivitu obloženia chladiča s čiernym panelom s centrálnou hviezdou Mercedes je možné ešte viac zvýšiť: ako prvok mimoriadnej výbavy sa dodáva aj s trojrozmerným vzorom hviezdy. Tento takzvaný vzor Mercedes-Benz je k dispozícii v kombinácii s Exteriérom AMG Line alebo Exteriérom Electric Art. Vzor je inšpirovaný pôvodnou hviezdou spoločnosti Daimler-Motorengesellschaft, ktorá bola zaregistrovaná v roku 1911 ako ochranná známka.
EQS ako prvé vozidlo značky Mercedes-Benz ponúka možnosť aktivovať úplne nové funkcie vozidla prostredníctvom aktualizácií vzduchom v rôznych funkčných oblastiach. Ponuka na začiatok: dva špeciálne jazdné programy – pre mladých vodičov a servisný personál, drobné hry a demonštračný program „The best or nothing“. Takto možno po kúpe a pôvodnej konfigurácii nového vozidla prispôsobiť výbavu EQS osobným želaniam. K dispozícii bude aj možnosť aktivácie riadenia zadnej nápravy s väčším uhlom natočenia kolies 10°. Okrem klasickej kúpy jednotlivých funkcií sú naplánované aj predplatné, dočasné aktivácie a bezplatné skúšobné fázy.
Značka Mercedes-Benz sa ENERGIZING AIR CONTROL PLUS pri EQS komplexne venuje téme kvality vzduchu. Systém je postavený na pilieroch, ktorými sú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu. Oxid siričitý a oxidy dusíka, ako aj pachy sa znižujú vďaka vrstve aktívneho uhlia. Filter HEPA má certifikát „OFI CERT“ ZG 250-1 v oblasti vírusov a baktérií. Predklimatizovanie umožňuje vyčistenie vzduchu v interiéri ešte pred nastúpením do vozidla. Hodnoty jemného prachu mimo a vnútri vozidla sa navyše zobrazujú v systéme MBUX. Vo vlastnej ponuke Kvalita vzduchu sú k dispozícii podrobné údaje. Pri nízkej kvalite vonkajšieho vzduchu dokáže systém poskytnúť odporúčania na zatvorenie bočných okien alebo posuvnej strechy.
Na želanie je EQS vpredu aj vzadu vybavená automatickými komfortnými dverami[7]. Keď sa vodič priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Prostredníctvom systému MBUX môže vodič otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole.
Ako výnimočne inteligentné vozidlo je EQS v závislosti od výbavy vybavené až 350 snímačmi. Tieto snímače zaznamenávajú vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich. Toto množstvo informácií spracúvajú riadiace jednotky, ktoré na základe algoritmov rozhodujú rýchlosťou blesku. Spolu takpovediac tvoria mozog. Nový model EQS dokáže rozšíriť svoje schopnosti na základe nových skúseností, pretože vďaka umelej inteligencii (UI) je mimoriadne učenlivý.
Vďaka komplexnej zvukovej odozve vozidla je zásadná zmena z vozidla so spaľovacím motorom na elektrické vozidlo v EQS aj počuteľná. Rozličné zvukové svety umožňujú individuálne nastavenie zvuku. V kombinácii s obklopujúcim ozvučovacím systémom Burmester® je EQS vybavená dvomi zvukovými svetmi: Striebristé vlny (Silver Waves) a Čulý tok (Vivid Flux). Ako Zvukové svety ich možno zapnúť aj vypnúť na centrálnom displeji. Ďalší zvukový svet, Burácajúce pulzovanie (Roaring Pulse), je možné aktivovať pomocou technológie aktualizácii vzduchom. V rámci príslušného zvukového sveta je k dispozícii aj interaktívny zvuk jazdy, ktorý sa bude prehrávať v interiéri prostredníctvom reproduktorov ozvučovacieho systému.
Novinkou v prípade KOMFORTU ENERGIZING sú tri programy ENERGIZING NATURE: Lesná čistinka (Forest Glade), Zvuky mora (Sound of the Sea) a Letný dážď (Summer Rain). Poskytujú podmanivý, teda pôsobivo realistický zvukový zážitok vo vozidle. Upokojujúce zvuky vznikli v spolupráci s prírodným akustikom Gordonom Hemptonom. Rovnako ako v prípade ostatných programov systému ENERGIZING COMFORT sa prostredníctvom svetelnej atmosféry a obrázkov oslovujú ďalšie zmysly.
K dobrému dojmu z manévrovateľnosti a dynamiky EQS prispieva aj sériové riadenie zadnej nápravys uhlom natočenia kolies až 4,5°. Alternatívne je možné objednať riadenie zadnej nápravy s natočením do 10°, prípadne možno túto funkciu aktivovať dodatočne prostredníctvom vylepšenia vzduchom (over-the-air upgrade). To umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS na úrovni 10,9 metra. To zodpovedá priemeru otáčania mnohých kompaktných modelov. Na centrálnom displeji sa v ponuke jazdných programov zobrazuje príslušný uhol na zadnej náprave a trajektórie.
Vďaka výkonnej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi v mnohých oblastiach pri manévrovaní. S asistentom parkovania ovládaným na diaľku môže vodič zaparkovať alebo vyparkovať vozidlo pomocou chytrého telefónu. S predvýbavou na INTELIGENTNÉHO PARKOVACIEHO PILOTA je EQS pripravená na Automatizovanú parkovaciu službu (AVP, SAE úroveň 4). Spolu s potrebnou mimoriadnou výbavou a príslušnou službou Connect (v závislosti od krajiny) má vozidlo na palube techniku potrebnú na plnoautomatizované zaparkovanie a vyparkovanie, resp. zaparkovanie a vyparkovanie bez vodiča v parkovacích domoch vybavených infraštruktúrou AVP. To všetko za predpokladu, že národné zákony povoľujú takúto prevádzku.
Revolučná technológia svetlometov DIGITAL LIGHT umožňuje premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. Novinkou pri asistenčných funkciách[8] sú zobrazenia začiatku kooperatívnej zmeny jazdného pruhu a výstrahy/upozornenia na smer, keď asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo asistent sledovania mŕtveho uhla rozpoznajú nebezpečenstvo. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.
EQS s mimoriadnou výbavou DRIVE PILOT bude môcť jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľnice najprv v Nemecku až do rýchlosti 60 km/h. Odbremení sa tým vodič, ktorý bude mať čas venovať sa vedľajším činnostiam[9], ako napr. surfovaniu na internete alebo spracovaniu e-mailov v Kancelárii v automobile (In-Car-Office).
Absolútnou zaujímavosťou v interiéri je hyperobrazovka MBUX (mimoriadna výbava). Táto veľká, klenutá obrazovka sa vzletne tiahne takmer od jedného stĺpika A k druhému stĺpiku A. Tri obrazovky sú umiestnené pod krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. S OLED displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. Zábavné funkcie sú počas jazdy dostupné len v rámci zákonných predpisov platných v konkrétnej krajine. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stlmí.
Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie ponúknuté celkom hore v zornom poli, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.
Najnovšia generácia asistenčných jazdných systémov zahŕňa množstvo funkcií na podporu vodiča. Novinkou je napríklad prídavná výstraha pred mikrospánkom asistenta ATTENTION ASSIST. Tá analyzuje žmurkanie vodiča prostredníctvom kamery v displeji vodiča (len v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX). Ukazovateľ asistencie na displeji vodiča zobrazuje na celú obrazovku zrozumiteľným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.
Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné vozidlá značky Mercedes-Benz, aj EQS je preto vybavená pevným bezpečnostným rámom priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými zádržnými systémami. PRE-SAFE® je súčasťou sériovej výbavy. To, že EQS je postavená na čisto elektrickej architektúre, otvorilo nové možnosti konštrukcie aj pokiaľ ide o bezpečnostnú koncepciu. Vďaka tomu bolo možné zvoliť výhodný konštrukčný priestor akumulátora v oblasti pod podlahou vozidla, ktorá je chránená pred zrážkou. Na palube sa nenachádza žiadny veľký blok motora. Preto možno správanie pri čelnej zrážke ešte lepšie modelovať. Okrem štandardných nárazových skúšok boli v Technologickom centre pre bezpečnosť vozidla (TFS) zabezpečené aj ďalšie zaťažovacie stavy a vykonané rozsiahle skúšky komponentov.
Najdôležitejšie technické údaje[10]
EQS 450+ | EQS 580 4MATIC | ||
Náhon | Na zadné kolesá | Na všetky kolesá | |
Elektrický stroj (elektrické stroje) | Typ | Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM) | Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM) |
Max. hnací výkon[11] | kW | 245 | 385 |
Max. hnací moment na výstupe prevodovky | Nm | 568 | 855 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | s | 6.2 | 4.3 |
Maximálna rýchlosť[12] | km/h | 210 | 210 |
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP) | kWh | 107.8 | 107.8 |
menovité napätie | Volty | 396 | 396 |
Max. rekuperačný výkon[13] | kW | 186 | 290 |
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) | kW | 11/22 | 11/22 |
Čas nabíjania[14] z nabíjacej skrinky alebo z verejnej nabíjacej stanice (nabíjanie striedavým prúdom) (11/22 kW) | h | 10/5 | 10/5 |
Čas nabíjania[15] z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd) | min | 31 | 31 |
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom | kW | 200 | 200 |
Nabíjanie jednosmerným prúdom za 15 minút[16] – dojazd (WLTP) | km | Až do 300 | Až do 280 |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | kWh/100 km | 20,4 – 15,7 | 21,8 – 17,4 |
Emisie CO₂ (WLTP) | g/km | 0 | 0 |
Kombinovaná spotreba (NEDC) | kWh/100 km | 19,1 – 16,0 | 20,0 – 16,9 |
Emisie CO₂ (NEDC) | g/km | 0 | 0 |
Vozidlo | |||
Dĺžka/šírka/výška | mm | 5 216/1 926/1 512 | 5 216/1 926/1 512 |
Dĺžka/šírka/výška (USA) | mm | 5 265/1 926/1 513 | 5 265/1 926/1 513 |
Rozchod kolies vpredu/vzadu | mm | 1 667/1 682 | 1 667/1 682 |
Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°) | m | 11,9/10,9 | 11,9/10,9 |
Objem batožinového priestoru podľa VDA | L | 610 – 1 770 | 610 – 1 770 |
Prevádzková hmotnosť[17] | kg | 2 480 | 2 585 |
Zaťaženie | kg | 465 – 545 | 475 – 550 |
Najväčšia prípustná celková hmotnosť | kg | 2 945 – 3 025 | 3 060 – 3 135 |
Hodnota cw od | 0,20 [18] | 0,20 [18] |
„EQS je míľnik na ceste za neutrálnymi emisiami CO2“
Vyjadrenia manažmentu Mercedes-Benz o EQS
„EQS bola vyvinutá na to, aby prekonávala aj očakávania našich najnáročnejších zákazníkov. Presne také kvality musí mať vozidlo značky Mercedes-Benz, aby si zaslúžilo písmeno S vo svojom názve. Toto písmeno totiž nepriraďujeme ľahkovážne.“
Ola Källenius, predseda predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG
„EQS je sériové vozidlo s najlepšou aerodynamikou na svete a súčiniteľom odporu vzduchu len 0,20. To prispieva k jeho elektrickému dojazdu až 770 kilometrov podľa WLTP. A s výkonom rýchleho nabíjania až 200 kW možno len za 15 minút získať dojazd až 300 kilometrov. To všetko v kombinácii s novou chémiou akumulátora vytvára dokonalý súlad medzi výkonom, efektívnosťou, dojazdom a jednoduchým nabíjaním. Technológia tohto vozidla presahuje hranice elektrického jazdenia: model EQS vďaka svojej rozsiahlej senzorike a inteligencii vidí prakticky všetko okolo seba a stáva sa z neho kopilot. Naši zákazníci preto získajú väčší komfort na dlhých cestách, ako aj vo veľkých, zaľudnených mestách.“
Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločností Daimler AG a Mercedes-Benz AG; zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a Mercedes-Benz Cars COO
„EQS je míľnik na ceste k neutrálnym emisiám CO2 a k splneniu nášho plánu zabezpečiť autopark nových vozidiel s neutrálnym vplyvom na klímu. Naším cieľom je udržať vplyvy na našu planétu na čo najnižšej úrovni. To sa snažíme dosiahnuť napríklad používaním čoraz väčšieho objemu recyklovaných a obnoviteľných zdrojov. Okrem toho pomáhame zákazníkom minimalizovať ich emisnú stopu CO2pomocou našej novej funkcie zeleného nabíjania. Vďaka nej sa do siete vráti toľko čistého elektrického prúdu, koľko Mercedes-EQ potrebuje na nabíjanie.“
Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG zodpovedná za odbyt
„Vďaka MBUX sa z našich vozidiel medzičasom stali mobilní asistenti. V prípade EQS ideme ešte o krok ďalej: sú v nej do systému MBUX integrovaní inteligentní asistenti ako navigácia s Elektrickou inteligenciou, ktorí ešte viac uľahčujú používanie. Hyperobrazovka a koncepcia nulovej vrstvy zároveň ukazujú, aké štýlové, individuálne a jednoduché môže byť ovládanie aj komplexnejších obsahov.“
Sajjad Khan, člen predstavenstva Mercedes-Benz AG a CTO
„S naším modelom EQS sa nám podarilo vytvoriť kompletne novú generáciu luxusných vozidiel budúcnosti. Na základe našej štylistickej koncepcie zmyselnej čistoty prinášame zmyselnosť prostredníctvom kombinácie nádherne lákavého výtvoru s najprogresívnejším tvarom. Dôležité charakteristické znaky ako dizajn One Bow a komplexne integrovaná, výrazne redukovaná a plynulá úprava prepožičiavajú EQS jej športový a progresívny vzhľad. To ju odlišuje od ostatných vozidiel, ktoré sme kedy vytvorili – vďaka tomu je naša EQS taká výnimočná.“
Gorden Wagener, hlavný návrhár skupiny Daimler Group
„Naša elektrická ofenzíva je v plnom prúde. Na novej architektúre budú popri sedane pre podnikateľov EQE a variantoch SUV modelov EQS a EQE čoskoro postavené ďalšie modely.“
Christoph Starzynski, viceprezident architektúry elektrických vozidiel
Zaujímavé čísla, údaje, fakty
Nová EQS: prehľad
V závislosti od veľkosti akumulátora a výbavy, ako aj konfigurácie vozidla je možné dosiahnuť dojazdy až 770 kilometrov[19] podľa WLTP.
Na ceste ku svetovému aerodynamickému rekordu vozidla EQS bolo potrebných niekoľko tisíc výpočtových úkonov vo virtuálnom aerodynamickom tuneli s približne 700 CPU na každý výpočet. S hodnotou cw od 0,20 [20] je EQS sériový automobil s najlepšou aerodynamikou na svete. Čelná plocha vozidla EQS dosahuje 2,51 m2. Z toho vyplýva účinný odpor vzduchu od 0,5 m2.
Moment, ktorý elektrické hnacie ústrojenstvo posiela na kolesá, sa kontroluje 10 000-krát za minútua v prípade potreby je k dispozícii. Vďaka tomu je pri verziách s pohonom 4MATIC možné dosiahnuť oveľa rýchlejšiu reakciu ako pri mechanickom náhone na všetky kolesá.
Modulárna koncepcia pohonu umožňuje veľké spektrum maximálnych celkových hnacích výkonov od 245 do 385 kW. Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania.
Z maximálneho spomalenia v rekuperačnom programe DAUTO sa až 3 m/s2 z 5 m/s2 dosiahne prostredníctvom rekuperácie (2 m/s² prostredníctvom kolesových bŕzd). Vďaka tomu je možné vozidlo spomaliť až do úplného zastavenia bez použitia brzdového pedála, dojazd zároveň profituje z tejto rekuperačnej stratégie a vysokého rekuperačného výkonu (až 290 kW [21]).
Na želanie je EQS vybavená štyrmi automatickými komfortnými dverami[22]. Prostredníctvom systému MBUX môže vodič navyše otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole.
K dobrému dojmu z manévrovateľnosti a dynamiky EQS prispieva aj sériové riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°. Alternatívne je možné objednať riadenie zadnej nápravy s natočením do 10°, prípadne možno túto funkciu aktivovať dodatočne prostredníctvom vylepšenia vzduchom (over-the-air upgrade). To umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS na úrovni 10,9 metra.
V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.
Služba Mercedes me Charge s viac ako 500 000 nabíjacími miestami v 31 krajinách, z toho viac ako 200 000 v Európe, má najhustejšiu sieť možností nabíjania.
Viacero displejov hyperobrazovky MBUX sa plynulo spája do seba, čím vzniká pôsobivý klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, predstavuje 2 432,11 cm2.
Veľké krycie sklo hyperobrazovky MBUX sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.
V závislosti od výbavy, funkcie EQS monitoruje až 350 snímačov, ktoré sledujú aj okolie vozidla. A to ešte nepočítame antény. Snímače zaznamenávajú napríklad vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich.
Voliteľný zvuk jazdy EQS je interaktívny a reaguje na tucet rôznych parameterov ako poloha akceleračného pedála, rýchlosť alebo rekuperácia.
No.6 MOOD Linen je názov vône, ktorá bola vytvorená špeciálne pre EQS. Má v názve číslo 6, pretože v roku 1906 sa vozidlami „Mercédès Electrique“ do modelového programu dostali prvé elektrické vozidlá.
Do EQS sa dostalo viac ako 40 nových vynálezov. Okrem toho 20 registrovaných vzorov chráni výnimočný dizajn elektrického luxusného sedanu.
Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám systému MBUX, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto vzniklo označenie nulová vrstva.
Plocha zobrazenia projekčného displeja, ktorý sa dodáva na želanie, zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov. Zobrazujúca jednotka sa skladá z matrice 1,3 mil. samostatných zrkadiel.
Vzor Mercedes-Benz sa v EQS používa na viacerých miestach, v exteriéri na želanie napríklad ako mimoriadny variant predného čierneho panela alebo pri dizajne disku z ľahkej zliatiny. V interiéri je vzor Mercedes-Benz umiestnený na podsvietených ozdobných prvkoch s laserovým výrezom[7] alebo na displeji spolujazdca ako digitálny dekoratívny obrázok. Je to abstrahovaný, trojrozmerný vzor hviezdy na základe pôvodnej obchodnej značky spoločnosti Daimler Motorengesellschaft (DMG), ktorá bola 9. februára 1911 zapísaná v registri obchodných značiek.
Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) ako pevná súčasť mimoriadnej výbavy REGULÁCIE VZDUCHU ENERGIZING PLUS s objemom 9,82 dm3 na veľmi vysokej úrovni filtrácie vyčistí privádzaný vonkajší vzduch. Odlúči viac ako 99,65 percent častíc všetkých veľkostí. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.
Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja hyperobrazovky MBUX. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.
Obklopujúci ozvučovací systém Burmester® v EQS zahŕňa 15 reproduktorov s celkovým výkonom 710 wattov a vytvára nezvyčajne výrazný, prirodzený zvuk – Burmester® „feel-good sound“.
Povrchová úprava krycieho skla zjednodušuje čistenie hyperobrazovky MBUX. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.
EQS je prvý sériový automobil s hodnotou cw od 0,20 [20]. Využíva pritom výhody účelového dizajnu.
K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.
Prostredníctvom nameraných údajov 1 multifunkčnej kamery a dodatočne aj 1 svetelného snímačasa jas hyperobrazovky MBUX prispôsobuje podmienkam okolia.
V prípade hyperobrazovky MBUX možno zobrazovaciu oblasť spolujazdca individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.
Systém ovládania hlasom Hey Mercedes podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU).
„Spojenie inteligencie a emócie“
Stručný rozhovor s Christophom Starzynskim, viceprezidentom architektúry elektrických vozidiel
Christoph Starzynski je v Mercedes-Benz zodpovedný za modely značky Mercedes-EQ. Od roku 2002 zastáva v koncerne Daimler rôzne pozície doma aj v zahraničí. Rozprávame sa so 46-ročným viceprezidentom o stratégii Mercedes-EQ a budúcich modeloch.
V roku 2021 nasleduje niekoľko premiér Mercedes-EQ za sebou: najprv ste v podobe EQA predstavili plnoelektrického brata GLA, teraz ste ako EQS ukázali nový model vyššej triedy a medzičasom oslavuje svoj debut aj sedemmiestny model EQB. Ako je možné, že Mercedes-EQ vstupuje zároveň do kompaktnej triedy aj vyššej triedy?
Starzynski: Máte pravdu. Naša elektrická ofenzíva je v plnom prúde. Určili sme si však aj ambiciózne ciele: už do roku 2030 chceme predať viac ako polovicu našich vozidiel s elektrickým pohonom – patria k nim plnoelektrické vozidlá a hybridné pohony dobíjateľné zo siete. A to zďaleka nie je všetko: na novej architektúre budú popri sedane pre podnikateľov EQE a variantoch SUV modelov EQS a EQE čoskoro postavené ďalšie modely.
Spomenuli ste architektúru. EQS ako prvý model používa novú, čisto elektrickú platformu. V čom spočívajú výhody tohto účelového dizajnu?
Starzynski: Táto nová architektúra je v každom ohľade rozšíriteľná a možno ju použiť vo viacerých modeloch. Vďaka modulárnemu stavebnicovému systému sú rázvor a rozchod kolies, ako aj všetky ostatné systémové komponenty, najmä akumulátory a elektrické hnacie ústrojenstvo variabilné. Táto architektúra vozidiel umožňuje vstup elektrických vozidiel značky Mercedes-Benz do luxusného segmentu – od sedanu až po veľké SUV. Vďaka príslušným synergickým efektom dokážeme veľmi rýchlo reagovať na želania zákazníkov – tí si želajú nielen nové elektrické vozidlá, ale napríklad aj varianty s ďalšou generáciou akumulátora počas životného cyklu. A pokiaľ ide o dizajn a ponuku priestoru, čisto elektrická platforma zákazníkom, samozrejme, ponúka aj veľké výhody.
Z Mercedes-EQ sa prednedávnom stala podznačka, ako je napríklad Mercedes-AMG alebo Mercedes-Maybach. Odráža to narastajúci význam elektrickej mobility značky Mercedes-Benz?
Starzynski: Áno, „Electric first“ je našim poslaním. A v prípade Mercedes-EQ nejde len o rozšírenie tradičných cností značky Mercedes-Benz ako bezpečnosť, zodpovednosť, dokonalosť a fascinácia využitím nových technológií ako elektrický pohon. V Mercedes-EQ je pevne zakorenené aj prepojenie inteligencie a emócie. Chceme našich zákazníkov previesť do sveta nových možností. K tomu patria aj aktualizácie softvéru a aktivácia nových funkcií vozidla vzduchom. A naša snaha o dosiahnutie trvalej udržateľnosti je ucelená a zahŕňa napríklad aj zelené nabíjanie. Tak aktívne prispievame k znižovaniu emisií CO2 a s našou stratégiou Ambícia 2039 kráčame po ceste budúcej mobility s neutrálnymi emisiami CO2.
Heslo budúcnosť: aké sú ďalšie plány? Bude aj nasledujúca generácia kompaktných elektrických vozidiel postavená na novonavrhnutej platforme?
Starzynski: Naši inžinieri práve pracujú na ďalšej elektrickej platforme pre vozidlá, teda modulárnej architektúre Mercedes-Benz (MMA) pre vozidlá v segmente kompaktnej triedy a strednej triedy. V roku 2025 prídu prvé modely na báze MMA a doplnia naše portfólio elektrických vozidiel.
A je dojazd EQS až 770 kilometrov (WLTP)[1] vrcholom dosiahnuteľných možností?
Starzynski: V prvom rade máme ohromnú radosť z toho, že sa nám podarilo dosiahnuť takúto vynikajúci hodnotu dojazdu, ktorá je veľmi relevantná najmä pre našich zákazníkov. Prispelo k tomu množstvo zamestnancov z rozličných oddelení: odborníci na aerodynamiku a dizajnéri s novou rekordnou hodnotou cw, naši špecialisti na akumulátory s vyššou energetickou hustotou a nami vyvinutým softvérom. Okrem toho k tomu prispela aj cenná práca iných odborníkov, ktorá nás priviedla k veľmi dobrej rekuperácii a skutočne chytrej navigácii s Elektrickou inteligenciou …
Vráťme sa však k pôvodnej otázke: Nie, dojazdom 770 kilometrov[2] sa tu nekončí. S technologickým programom Vision EQXX sme už oznámili ďalší krok. Naše oddelenie vývoja bolo poverené ďalším posúvaním hraníc dojazdu a efektívnosti. Preto sme v Stuttgarte zostavili tím, ktorý presahuje rámec funkcií a disciplín a ktorý podporujú špecialisti z britskej skupiny Mercedes-Benz F1 HPP. Títo kolegovia prinášajú svoje odborné vedomosti o elektromotoroch, ako aj rýchlosť vývoja inšpirovanú motoristickým športom. Inovácie vyplývajúce z tohto technologického programu sa rýchlo dostanú do sériových vozidiel.
Zaujímavé čísla, údaje, fakty
Nová EQS: trvalá udržateľnosť v skratke
Pri nabíjaní prostredníctvom služby Mercedes me Charge pochádza všetka energia z obnoviteľných zdrojov. Na podporu využívania ekologického elektrického prúdu výrobca automobilov Mercedes-Benz získava potrebné množstvo potvrdení o pôvode. V priebehu prvých troch rokov od predaja vozidiel nepredstavuje zelené nabíjanie pre zákazníkov žiadne ďalšie náklady.
Podiel kobaltu na katódach článkov akumulátora EQS dosahuje menej ako desať percent a v porovnaní s predchádzajúcou generáciou akumulátorov sa výrazne znížil.
Strecha závodu Factory 56, teda výrobného strediska EQS, je pokrytá 12 000 fotovoltickými panelmi. Tieto panely dosahujú maximálny výkon približne 5 000 kWp, a preto dokážu v priemere pokryť približne 30 percent energetického dopytu závodu ročne. Celkovo sa energetický dopyt vo Factory 56 v porovnaní s inými montážnymi halami znížil o 25 percent. Závod Factory 56 je úplne neutrálnym závodom z pohľadu emisií CO2.
Konštrukčné diely EQS vážiace viac ako 80 kilogramov sú čiastočne sú vyrobené z materiálov, ktoré šetria zdroje (recyklované materiály a obnoviteľné suroviny).
S hodnotou cw od 0,20 [2] je EQS sériový automobil s najlepšou aerodynamikou na svete. V porovnaní s elektrickým vozidlom s dobrou aerodynamikou (s hodnotou cw 0,23) to predstavuje lepší dojazd na úrovni štyroch (cyklus WLTP) až piatich percent (meranie Mercedes-Benz na dlhej trase).
Štyridsať percent strešnej plochy závodu 56 je pokrytých zeleňou, v hlavnej budove bol prvýkrát použitý recyklovaný betón.
V roku 2022 sa bude celkovo vyrábať už osem konštrukčných radov elektrických vozidiel značky Mercedes-EQ v siedmich prevádzkach na troch kontinentoch.
Od roku 2005 podrobuje Mercedes-Benz svoje vozidlá prísnym požiadavkám na získanie ekologického certifikátu podľa normy ISO TR 14062, ktorá má dnes označenie Kompletná environmentálna kontrola.
Sieť služby Mercedes me Charge celkovo zahŕňa 500 000 nabíjacích miest, z toho viac ako 200 000 v Európe. Do tejto siete patrí aj 336 rýchlonabíjacích staníc, ktoré sa prevádzkujú výlučne s ekologickým elektrickým prúdom. Tie predstavujú sieť rýchlonabíjacích staníc IONITY na diaľkových trasách v Európe, ktorú v roku 2017 spoluzaložil výrobca automobilov Mercedes-Benz.
V podlahových krytinách sa používa nové vlákno z obnoveného nylonu. Jedna tona tohto vlákna v porovnaní s novým tovarom ušetrí viac ako 6,5 tony CO2.
Oceľ, ktorá sa pre EQS spracováva v lisovniach Mercedes-Benz, sa do 80 percent skladá zo sekundárnej ocele, ktorá sa získava najmä z recyklovaného oceľového šrotu.
Dokladom o dlhej životnosti vysokovoltových akumulátorov je certifikát akumulátora. Tento certifikát platí desať rokov alebo do 250 000 kilometrov.
A po využití vo vozidle možno akumulátorom dodať druhý život: napríklad v akumulátore energie siete Mercedes-Benz Energy. Táto spoločnosť spolu so svojimi partnermi už do nemeckej elektrickej siete zaviedla tri veľkokapacitné zásobníky energie s celkovou kapacitou približne 50 MWh z automobilových systémov akumulátorov. Prvý akumulátorový zásobník bol zapojený do siete už v októbri 2016 vo vestfálskom meste Lünen.
Veľká časť dodávateľov, ktorá predstavuje viac ako 75 percent ročného objemu nákupu, chce v budúcnosti dodávať už len diely, ktoré boli vyrobené s neutrálnymi emisiami CO2. Toto svoje odhodlanie vyjadrili v dokumente Ambition Letter.
Výrobca automobilov Mercedes-Benz už v roku 2018 začal presadzovať transparentnosť v komplexných reťazcoch dodávateľov kobaltu pre články akumulátorov. Identifikovaných bolo 120 dodávateľov a bolo vykonaných 60 auditov podľa usmernení OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development/Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj).
Výroba mimoriadne komplexných lítium-iónových akumulátorov v závode v Hedelfingene, ktorý je súčasťou prevádzky Mercedes-Benz Stuttgart-Untertürkheim, bude od roku 2022 CO2 neutrálna. V rámci strategického partnerstva výrobca automobilov Mercedes-Benz, počnúc modelom EQS, dohodol odber článkov akumulátorov, ktoré sú vyrobené CO2 neutrálne.
Už dnes myslíme na budúcnosť
Nová EQS: trvalá udržateľnosť
Značka Mercedes-Benz sa ako súčasť stratégie Ambícia 2039 snaží o to, aby do 20 rokov mohla ponúknuť autopark nových vozidiel s neutrálnymi emisiami CO2, teda o jedenásť rokov skôr ako v súčasnosti požaduje zákonodarstvo EÚ. Už do roku 2030 chce spoločnosť predávať viac ako polovicu vozidiel s elektrickým pohonom – do tejto skupiny patria plnoelektrické vozidlá a hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete. V mnohých oblastiach značka Mercedes-Benz už dnes myslí na zajtrajšok: primerane tomu je nová EQS navrhnutá na princípe trvalej udržateľnosti. Vozidlá sa budú vyrábať s neutrálnymi emisiami CO2 v závode Factory 56, používať sa budú materiály, ktoré šetria zdroje, napríklad podlahové koberce z recyklovaného vlákna. Značka Mercedes-Benz totiž venuje svoju pozornosť celému hodnotovému reťazcu: od vývoja cez dodávateľskú sieť až po vlastnú výrobu. Spoločnosť Mercedes-Benz AG si nechala potvrdiť svoje ciele ochrany klímy na vedeckom základe iniciatívou Science Based Targets Initiative (SBTI). Spoločnosť týmito cieľmi podporuje Parížsky klimatický dohovor.
Jedenásť dôležitých prvkov prechodu na trvalo udržateľnú mobilitu.
1. Elektrifikované portfólio produktov
Mercedes-Benz sa usiluje o vedúcu pozíciu v oblasti elektrického pohonu a softvéru vozidla. Ambícia 2039 opisuje ciel kompletne prepojeného autoparku s neutrálnymi emisiami CO2 v roku 2039. V roku 2022 sa v siedmich prevádzkach na troch kontinentoch bude spolu vyrábať už osem konštrukčných radov elektrických vozidiel Mercedes-EQ. Už v roku 2030 chce spoločnosť dosiahnuť viac ako 50 percent odbytu osobných motorových vozidiel hybridnými vozidlami dobíjateľnými zo siete alebo čisto elektrickými vozidlami.
2. Transparentný dialóg
Od roku 2005 Mercedes-Benz ako vôbec prvá spoločnosť podrobuje svoje vozidlá prísnym požiadavkám na získanie ekologického certifikátu podľa normy ISO TR 14062. Dokumentácia, ktorú skontrolovala organizácia TÜV, sa zakladá na rozsiahlej environmentálnej súvahe príslušného vozidla, v rámci ktorej sa dokumentuje každý detail, ktorý je relevantný pre životné prostredie. Správa koncernu o trvalej udržateľnosti každoročne od roku 2006 podrobne informuje o tejto téme. A program Daimler Sustainability Dialogue od roku 2008 každoročne spája odborníkov na trvalú udržateľnosť z rôznych odvetví so zástupcami koncernu Daimler. Na pracovných seminároch sa diskutuje o aktuálnych a budúcich témach trvalej udržateľnosti, hodnotia sa pokroky aj nedostatky a riziká a určujú sa z toho vyplývajúce potrebné opatrenia. V novembri 2020 sa dialógu Daimler Sustainability Dialogue v digitálnom priestore zúčastnilo viac ako 200 zástupcov z odvetví hospodárstva, vedy, politiky, neziskových organizácií, spolkov, odborov a združení.
3. Výroba v závode Factory 56 – efektívna, flexibilná, digitálna a trvalo udržateľná
Výroba EQS prebieha v závode Factory 56 v Sindelfingene, ktorý je najmodernejšou prevádzkou na výrobu automobilov značky Mercedes-Benz. V súlade so stratégiou Ambícia 2039 bude závod Factory 56 fabrikou s nulovou uhlíkovou stopou – kompletne neutrálnou z hľadiska produkcie emisií CO2 a s výrazne zníženou spotrebou energie. Celkovo je spotreba energie v závode Factory 56 znížená o štvrtinu v porovnaní s ostatnými montážnymi halami. Na streche závodu Factory 56 sa nachádza fotovoltický systém, ktorý dodáva hale zelenú elektrinu z vlastnej výroby. Touto elektrinou možno pokryť okolo 30 percent ročnej spotreby energie závodu Factory 56. Časť elektriny prúdi do inovatívnej jednosmernej siete, ktorá v budúcnosti zlepší energetickú efektivitu haly v aktívnej prevádzke. Budú sa ňou poháňať napríklad technické systémy budovy, ako ventilačné zariadenia. K tejto sieti jednosmerného prúdu je pripojený aj stacionárny akumulátor energie, ktorý je založený na akumulátoroch vozidla. S celkovou kapacitou 1 400 kWh slúži na dočasné uchovávanie prebytočného prúdu z fotovoltického systému. Trvalo udržateľný prístup značky Mercedes-Benz zahŕňa aj ďalšie ekologické aspekty. Štyridsať percent strešnej plochy závodu Factory 56 je pokrytých zeleňou, v hlavnej budove bol prvýkrát použitý recyklovaný betón.
4. Výroba s neutrálnymi emisiami CO2
Vo vlastných závodoch Mercedes-Benz bude od roku 2022 prebiehať výroba s neutrálnymi emisiami CO2. Na dosiahnutie výroby, ktorá je neutrálna z pohľadu klímy, sa v prvom kroku dôsledne znížia emisie, ktoré vznikajú pri výrobe vozidiel Mercedes-Benz a pri napájaní závodov energiou, a keď to bude možné, úplne sa zabráni vzniku týchto emisií. Spoločnosť sa pritom opiera o tri strategické piliere: priebežné zvyšovanie energetickej efektívnosti, používanie zelenej elektriny, ako aj implementácia trvalo udržateľného zásobovania teplom. Od roku 2022 budú všetky vlastné výrobné závody spoločnosti Mercedes-Benz AG na celom svete odoberať výlučne elektrický prúd z obnoviteľných zdrojov. K tomu sa pridáva aj dohoda s dodávateľmi o konkrétnych opatreniach orientovaných na CO2. Logistika je podstatnou súčasťou tejto dodávateľskej siete: na začiatku roku 2020 prešla železničná preprava v prepravno-logistickom stredisku Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Deutsche Bahn na napájanie energiou bez CO2.
5. Trvalo udržateľná výroba akumulátorov
Lokálna výroba akumulátorov je dôležitým faktorom úspechu pre elektroofenzívu spoločnosti Mercedes-Benz AG a rozhodujúcim prvkom v schopnosti flexibilne a efektívne obslúžiť celosvetový dopyt po elektrifikovaných vozidlách. Výroba zohráva rozhodujúcu úlohu v prístupe spoločnosti Mercedes-Benz AG k trvalej udržateľnosti. Preto závod Mercedes-Benz v Hedelfingene bude od roku 2022 vyrábať systémy akumulátorov s neutrálnymi emisiami CO2. Výrobca automobilov Mercedes-Benz okrem toho v rámci strategického partnerstva, počnúc modelom EQS, dohodol odber článkov akumulátorov, ktoré sú vyrobené s neutrálnymi emisiami CO2.
6. Dekarbonizácia dodávateľskej siete
Dodávateľská sieť významnou mierou prispieva k tvorbe hodnôt, a preto má rozhodujúci význam pre ciele dekarbonizácie. Veľká časť dodávateľov, ktorá predstavuje viac ako 75 percent ročného objemu nákupu, už podpísala dokument Ambition Letter a chce v budúcnosti dodávať už len diely, ktoré boli vyrobené s neutrálnymi emisiami CO2. Najneskôr od roku 2039 budú môcť do továrne Mercedes-Benz prúdiť už iba výrobné materiály, ktorých bilancia bude vo všetkých fázach hodnotového reťazca CO2-neutrálna. Ak niektorý dodávateľ nepodpíše Ambition Letter, pri nových objednávkach sa už nebude zohľadňovať.
7. Suroviny z certifikovanej ťažby
Výrobca automobilov Mercedes-Benz zohľadňuje celý hodnotový reťazec od vývoja cez dodávateľskú sieť až po vlastnú výrobu. Zodpovedne získané a spracované suroviny sú dôležitým základom pre trvalo udržateľný vozový park elektrických vozidiel Mercedes-Benz. Preto výrobca automobilov Mercedes-Benz zariadil audity komplexných reťazcov dodávateľov článkov akumulátorov podľa noriem OECD a v budúcnosti bude odberať výlučne články akumulátorov s kobaltom a lítiom z certifikovanej ťažby. Zároveň je Štandard pre zodpovednú ťažbu (Standard for Responsible Mining) Iniciatívy za zabezpečenie zodpovednej ťažby (Initiative for Responsible Mining Assurance IRMA) pre Mercedes-Benz kľúčovým kritériom pri rozhodovaní o dodávateľoch a dodávateľských zmluvách v reťazcoch dodávateľov surovín. Mercedes-Benz bude spolupracovať už len s dodávateľmi, ktorí budú spĺňať tieto predpisy.
8. Materiály, ktoré šetria zdroje
Konštrukčné diely EQS s celkovou hmotnosťou viac ako 80 kg sa čiastočne vyrábajú z materiálov, ktoré šetria zdroje (recyklované materiály a obnoviteľné suroviny). Patria sem napríklad káblové kanály z recyklovaných plastov. Podlahové krytiny sú vyrobené z recyklovaného vlákna (značka ECONYL®) a hliník pre vnútorný diel prednej kapoty už získal certifikát iniciatívy Aluminium Stewardship Initiative (ASI), ktorý potvrdzuje jeho trvalo udržateľnú výrobu.
9. Vysokoefektívna aerodynamika
S hodnotou cw od 0,20 [2] je EQS sériové vozidlo s najlepšou aerodynamikou na svete. Nízky odpor vzduchu sa napríklad vyplatí pri dojazde (až 770 km podľa WLTP)[1].
10. Zelený elektrický prúd pre cestovanie
So službou Mercedes me Charge zákazníci od roku 2021 na každej verejnej nabíjacej stanici v celej Európe nabíjajú svoje vozidlá vždy ekologickým spôsobom. Nabité množstvá energie sa po samotnom nabíjaní vykompenzujú zeleným elektrickým prúdom a zároveň tak vzniknú stimuly na investície do zariadení získavajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov. V priebehu prvých troch rokov od kúpy EQS za používanie služby Mercedes me Charge, a teda aj zeleného nabíjania, nevznikajú pre zákazníka základné poplatky.
11. Trvalo udržateľné využitie akumulátorov
Mercedes-Benz má so zreteľom na životný cyklus akumulátora kompletný prístup: opätovné použitie, opätovná výroba, recyklácia. Keď vysokovoltové akumulátory autoparku Mercedes-EQ dosiahnu koniec svojho života na cestách, ešte dlho sa pre ne nič nekončí. Mercedes-Benz Energy so sídlom v meste Kamenz je ako dcérska spoločnosť Mercedes-Benz AG zodpovedná za vývoj inovatívnych riešení ukladania energie. Výstavbou stacionárnych zásobníkov energie sa akumulátory elektrických vozidiel z vozidla prenesú do siete. Spektrum veľkokapacitného využitia spoločnosťou Mercedes-Benz Energy siaha od vyrovnávania záťažových špičiek a čierneho spustenia (spustenie elektrárne nezávisle od elektrickej siete) až po napájanie prúdom bez prerušenia. Spoločnosť sa zameriava najmä na požiadavky z oblasti obnovených (2nd-Life) a náhradných akumulátorov. Až potom prichádza na rad recyklácia materiálov.
[1] Technické údaje EQS o spotrebe, dojazde, výkone, krútiacom momente, rekuperácii a jazdných výkonoch v tejto publikácii sú predbežné a boli zistené interne podľa aplikovateľnej certifikačnej metódy. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[2] S 19-palcovou kombináciou diskov a pneumatík AMG (dostupnou v EÚ od konca roka 2021) v jazdnom programe Šport.
[3] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[4] Spotreba elektrického prúdu bola zistená na základe nariadenia 692/2008/ES. Spotreba elektriny závisí od konfigurácie vozidla.
[5] Rýchlosť nabíjania na rýchlonabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom 500 ampérov
[6] Spočiatku bude táto pohodlná metóda autentifikácie dostupná na európskych rýchlonabíjacích staniciach IONITY.
[7] Zavádzanie bude nasledovať po uvedení na trh
[8] Z dôvodu schvaľovacích predpisov môže dostupnosť a rozsah funkcií týchto nových asistenčných funkcií podliehať trhovo špecifickým obmedzeniam.
[9] Vedľajšie činnosti, ktoré môže vodič zo zákona vykonávať, závisia od príslušných národných predpisov pre cestnú premávku.
[10] Technické údaje EQS o spotrebe, dojazde, výkone, krútiacom momente, rekuperácii a jazdných výkonoch v tejto tabuľke sú predbežné a boli zistené interne podľa aplikovateľnej certifikačnej metódy. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[11] Výkon systému nevzniká jednoduchým sčítaním jednotlivých hodnôt výkonu.
[12] Elektronicky obmedzené
[13] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[14] Časy nabíjania zodpovedajú nabitiu z 10 % na 100 % úplného nabitia pri použití nabíjacej skrinky alebo verejnej nabíjacej stanice (prípojka na striedavý prúd s výkonom aspoň 11/22 kW, 16/32 A na fázu)
[15] Časy nabíjania zodpovedajú nabitiu z 10 % na 80 % úplného nabitia pri použití rýchlonabíjacej stanice s jednosmerným prúdom a napájacím napätím 400 V, minimálny prúd 500 A.
[16] Na rýchlonabíjacích stojanoch s jednosmerným prúdom 500 ampérov na základe dojazdu podľa WLTP
[17] Podľa ES
[18] S 19-palcovou kombináciou diskov a pneumatík AMG (dostupnou v EÚ od konca roka 2021) v jazdnom programe ŠPORT
[19] Technické údaje EQS o spotrebe, dojazde, výkone, krútiacom momente, rekuperácii a jazdných výkonoch v tejto publikácii sú predbežné a boli zistené interne podľa aplikovateľnej certifikačnej metódy. Zatiaľ nie sú k dispozícii hodnoty od spoločnosti TÜV ani typové schválenie ES alebo potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.
[20] S 19-palcovou kombináciou diskov a pneumatík AMG (dostupnou v EÚ od konca roka 2021) v jazdnom programe ŠPORT.
[21] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[22] Zavádzanie bude nasledovať po uvedení na trh
[23] S 19-palcovou kombináciou diskov a pneumatík AMG (dostupnou v EÚ od konca roka 2021) v jazdnom programe ŠPORT
Zdroj: Mercedes-Benz