/
/
Európska premiéra úplne novej Toyoty bZ4X

Európska premiéra úplne novej Toyoty bZ4X

Reklama

Toyota v európskej premiére predstavila svoj úplne nový model bZ4X, prvého zástupcu nového radu batériových elektromobilov bZ – beyond Zero.

  • Prvý model značky Toyota od počiatku navrhovaný ako batériový elektromobil (BEV) je pripravený na uvedenie na európsky trh
  • Prvý model zaradený pod novú dcérsku značku bZ – beyond Zero automobilky Toyota
  • Pohodlné a priestranné SUV s rýdzim charakterom SUV; k dispozícii s novým systémom pohonu všetkých kolies so špičkovými terénnymi schopnosťami
  • Špičková kvalita a odolnosť batérie postavená na štvrťstoročí skúseností spoločnosti Toyota s vývojom elektrifikovaných vozidiel
  • Vyspelé technológie: bezpečnostné systémy a asistenčné jazdné systémy Toyota T-Mate
  • Ucelený paket služieb prenájmu vozidiel s pokrytím všetkých aspektov vlastníctva a údržby vozidla

Toyota v európskej premiére predstavuje úplne nový model bZ4X, ktorý je prvým zástupcom nového radu batériových elektromobilov bZ – „beyond Zero“. Vozidlo je pripravené na sériovú výrobu s plánovaným uvedením na európske trhy v roku 2022.

https://youtu.be/d9qp2eoOWCk

bZ4X je ďalším reálnym produktom dlhodobého programu vývoja technológií elektrifikovaných vozidiel, prinášajúceho dôležité inovácie v oblasti bezpečnosti, systémov na podporu vodiča a multimediálnej konektivity. Okrem toho posúva rolu vozidla, ktoré už nie je iba prostriedkom na presúvanie sa medzi dvomi miestami, ale aktívne podporuje nové príležitosti mobility.

Predstavujeme model Toyota bZ4X

bZ4X je priestranné pohodlné SUV s novým systémom pohonu všetkých kolies, ponúkajúce špičkovú ovládateľnosť a terénne schopnosti vďaka samostatnému elektromotoru pre každú nápravu. Ide o prvé vozidlo od počiatku vyvíjané spoločnosťou Toyota ako batériový elektromobil a zároveň ako prvé vozidlo využívajúce novú podvozkovú platformu vyhradenú iba pre batériové elektromobily. Vozidlo postavené na podvozkovej architektúre eTNGA (Toyota New Global Architecture) využíva batériový modul ako neoddeliteľnú súčasť podvozka v priestore pod podlahou vozidla. To prináša hneď niekoľko výhod vrátane nízkeho ťažiska, optimálneho rozloženia hmotnosti medzi nápravami a vysokej tuhosti karosérie, čo sa odráža vo vyššej bezpečnosti, kvalite odpruženia a ovládateľnosti.

Dizajn exteriéru

Zovňajšok je elegantný, efektný a celkovo nekomplikovaný. Pri pohľade spredu zaujme výrazný žraločí motív, po novom definujúci príslušnosť k značke. Zahŕňa typické štíhle svetlomety zvýrazňujúce predné rohy karosérie, čo budí dojem robustného postoja. Z boku vozidlo definuje celkovo nízka silueta, štíhle predné stĺpiky a nízka krivka v oblasti kolies, vyjadrujúca nízke ťažisko vozidla. O nefalšovanom charaktere SUV vypovedajú výlisky okolo podbehov kolies, veľké kolesá (s priemerom diskov až 20″) zatlačené až do rohov karosérie, a tiež robustné prahy dverí. Vzadu zas dizajn zvýrazňujú rohové časti s markantnými koncovými svetlami, ktoré umocňujú dojem šírky vozidla.

Opatrenia na zlepšenie aerodynamiky

Súčasťou dizajnu sú aerodynamické prvky, ktoré regulujú obtekanie vzduchu okolo vozidla a pod ním, čím maximalizujú dojazd. Ide napríklad o otvory hlboko zasadené v rohoch predného nárazníka, ktoré vytvárajú hladkú vzduchovú clonu, kompletné prekrytie spodku karosérie, delený strešný spojler a malý zadný spojler v tvare kačacieho chvosta, zadný difúzor a zadné okno v precízne zvolenom uhle. Štíhla spodná časť masky chladiča je vybavená clonou, ktorá aktívne reguluje prúdenie chladiaceho vzduchu k batérii a pomáha znižovať odpor vzduchu.

Dizajn interiéru

Vďaka dlhému rázvoru vznikla priestranná, vzdušná a pohodlná kabína, ponúkajúca až piatim cestujúcim prívetivé prostredie pripomínajúce obývačku. K pocitu vzdušnosti a čo najlepšiemu výhľadu v smere jazdy napomáha štíhly a nízko posadený prístrojový panel. Kokpit so zameraním na potreby človeka v duchu filozofie „ruky na volante, oči na ceste“ zahŕňa blok prístrojov v podobe 7″ displeja typu TFT v zornom poli vodiča nad úrovňou volantu. Celá posádka má k dispozícii najviac priestoru na nohy v danej triede pri metrovom rozstupe medzi prednými a zadnými sedadlami (v bode bedrového kĺbu). Batožinový priestor ponúka až 452 litrov pri nesklopených zadných sedadlách.

Jazdné schopnosti

Toyota bZ4X s pohonom predných kolies využíva agilný 150 kW elektromotor. Jednotka s maximom výkonu 204 k a krútiaceho momentu 265 Nm dokáže vozidlu udeliť zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,4 sekundy a umožňuje mu rozbehnúť sa až na 160 km/h. Verzia s pohonom všetkých kolies (ďalšie podrobnosti nájdete nižšie) disponuje maximálnym výkonom 217,5 k a krútiacim momentom 336 Nm; najvyššia rýchlosť je rovnaká, kým zrýchlenie na 100 km/h dosahuje hodnotu 7,7 sekundy. Všetky výkonové parametre sú len predbežné a budú predmetom finálnej homologizácie.

Systém ďalej ponúka jazdný režim „jediného pedála“ s intenzívnejšou rekuperáciou energie pri brzdení a možnosťou zrýchľovať a spomaľovať prostredníctvom samotného akceleračného pedála.

Kvalita batérie zaručená

Toyota čerpá z viac než 25-ročných skúseností s batériovými technológiami pre elektrifikované vozidlá, ktoré sú zárukou toho, že nová lítiovo-iónová trakčná batéria modelu bZ4X vykazuje reálnu špičkovú kvalitu, trvanlivosť a spoľahlivosť. Dôkazom dôvery výrobcu v použitú technológiu je program predĺženej starostlivosti, ktorý garantuje, že batéria bude aj po 10 rokoch prevádzky (s obmedzením na 1 milión kilometrov) vykazovať 70 % pôvodnej kapacity; podmienkou je každoročná prehliadka vozidla v autorizovanom servisnom centre Toyota. Aby mohla spoločnosť poskytovať uvedenú garanciu, vyvíjala batériu s cieľom zachovať po 10 rokoch (240 tisíc km) až 90 % pôvodnej kapacity.

Za uvedenú úroveň kvality a odolnosti vďačí batéria komplexnému systému monitorovania napätia, prúdu a teploty na úrovni jednotlivých článkov. Ak systém zaznamená akúkoľvek neobvyklú tvorbu tepla, automaticky sa aktivujú príslušné riadiace prvky. Boli implementované protiopatrenia na potlačenie prípadného zhoršovania materiálových vlastností a taktiež sa vo výrobnom procese uplatňujú riešenia, ktoré zamedzujú prenikaniu cudzorodých materiálov do batérie. Ide o prvú vodou chladenú batériu vo výrobnom programe spoločnosti Toyota.

Schopnosti v chladných klimatických podmienkach

Vďaka hospodárnemu a účinnému systému kúrenia využívajúcemu tepelné čerpadlo je zaručená spoľahlivá prevádzka a dlhý dojazd aj pri nízkych teplotách. Model bZ4X je vybavený tepelným čerpadlom, ktoré odoberá teplo z vonkajšieho vzduchu a využíva ho na vyhrievanie vozidla, čo predstavuje hospodárnejší a energeticky menej náročný spôsob než štandardne používané klimatizačné systémy.

Pocit tepla v kabíne ešte zvyšuje systém ohrevu infračerveným žiarením pre vodiča a spolujazdca vpredu, umiestnený pod stĺpikom riadenia a prístrojovým panelom, kde pomáha ohrievať spodnú časť nôh a chodidlá. Tento prvok voliteľnej výbavy spolu s vyhrievaním sedadiel dokáže zahriať cestujúcich oveľa rýchlejšie než konvenčné systémy (približne už za minútu od spustenia).

Dojazd

Batéria s vysokou energetickou hustotou disponuje kapacitou 71,4 kWh, ktorá by mala zaistiť dojazd s nulovými emisiami vyše 450 km (podľa skúšobnej metodiky WLTP). Dojazdová vzdialenosť sa môže líšiť v závislosti od verzie modelu; predbežný údaj bude potvrdený po oficiálnej homologizácii.

Batéria podporuje rýchle nabíjanie bez kompromisov v otázkach bezpečnosti alebo životnosti: so 150 kW systémom rýchleho nabíjania (CCS2) stačí na nabitie na 80 % kapacity len 30 minút. Od posledného štvrťroku 2022 bude k dispozícii trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW na ešte jednoduchšie nabíjanie vozidla.

Pohon všetkých kolies

Toyota v rámci konštrukčného vývoja spolupracovala s automobilkou Subaru na novom špičkovom systéme pohonu všetkých kolies pre batériové elektromobily, využívajúcom bohaté skúsenosti oboch firiem so systémami AWD. Systém pohonu obsahuje nezávislé 80 kW elektromotory pre prednú a zadnú nápravu. Vodič má k dispozícii systém XMODE s rôznymi jazdnými režimami pre odlišné podmienky vrátane nastavenia pre sneh/blato, hlboký sneh a blato (do 20 km/h), resp. Grip Control pre jazdu v náročnejšom teréne (do 10 km/h). Schopnosti vozidla sa v danom segmente radia k najlepším; vodič modelu bZ4X tak môže bez obáv vyraziť všade, kam ho cesta zavedie, bez ohľadu na aktuálne podmienky.

Systém riadenia bez mechanického spojenia

bZ4X je vôbec prvý sériový model značky Toyoty so systémom riadenia bez mechanického spojenia (steer-by-wire) a ovládačom „One Motion Grip“ (na európskom trhu bude uvedený neskôr).

Elektronický systém bez mechanického prepojenia medzi volantom a prednými kolesami upravuje uhol natočenia kolies presne v súlade so zámermi vodiča. Keďže je kompaktnejší, výhodou je aj viac miesta na nohy, širší rozsah nastavovania polohy za volantom a jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie. Klasický volant je nahradený ovládací prvkom One Motion Grip, umožňujúcim hladšie a jednoduchšie ovládanie vozidla bez rúčkovania v ostrých zákrutách. Medzi krajnými polohami nameriame len 150°.

Vďaka absencii fyzického prepojenia s kolesami sú odfiltrované všetky nežiadúce vibrácie od pneumatík, vodičovi však nie je odoprená cenná spätná väzba. K citlivosti riadenia prispieva nezávislá regulácia momentu sily; charakteristiku riadenia možno zmeniť podľa jazdných podmienok nastavením príslušného jazdného režimu.

Všestranné zameranie na ochranu životného prostredia

Priaznivé ekologické parametre bZ4X nekončia pri nulových emisiách čisto elektrickej pohonnej sústavy. Spoločnosť Toyota v konštrukcii vozidla v značnej miere využíva recyklované materiály a pripravila tiež program servisu, opakovaného používania a recyklácie batérií v záujme čo najdlhšieho životného cyklu všetkých súčastí a materiálov.

Maximálny dojazd bZ4X možno ešte predĺžiť prostredníctvom strechy s fotovoltickými panelmi (voliteľná výbava). Takto získavaná slnečná energia sa premieňa na elektrinu ukladanú do batérie pohonnej sústavy. Strecha funguje pri zapnutom aj vypnutom zapaľovaní a podľa výpočtov spoločnosti Toyota dokáže počas roka získať energiu zodpovedajúcu 1800 km kilometrom.

Nová generácia bezpečnostných systémov a asistenčných jazdných systémov T-Mate

Model bZ4X je vybavený pokročilými systémami Toyota T-Mate, zameranými na aktívnu bezpečnosť a podporu vodiča.

Tretia generácia paketu Toyota Safety Sense prináša nové alebo zdokonalené funkcie chrániace pred ďalšími častými rizikami v doprave. Vďaka najnovším vylepšeniam tak systém ešte viac plní rolu partnera vodiča a mieri k vrcholnému cieľu spoločnosti v oblasti mobility, ktorým je nulový počet smrteľných dopravných nehôd a zranení.

Vďaka modernizácii prednej kamery a radaru, resp. vďaka radarom vpredu na bokoch vozidla, sa rozšíril rozsah detekcie a zároveň sa zlepšili schopnosti vozidla rozpoznávať nebezpečenstvo a prekážky v ďalších jazdných situáciách.

• Predkolízny bezpečnostný systém dokáže rozpoznávať vozidlá a motocykle prichádzajúce v protismere.

• Asistent pre odbočovanie na križovatkách teraz dokáže identifikovať blížiace sa vozidlá vo dvoch susedných jazdných pruhoch (predtým len v jednom), a tiež detegovať dopravné prostriedky prichádzajúce na križovatke z boku.

• Núdzový asistent riadenia zaisťuje dodatočné pribrzďovanie, ktorým pomáha udržiavať vozidlo v danom jazdnom pruhu, keď sa vodič vyhýba nečakanej prekážke, napríklad chodcovi, cyklistovi nebo zaparkovanému vozidlu.

• Systém upozorňovania na križujúce objekty pred vozidlom varuje vodiča pred vozidlami prichádzajúcimi na križovatke z jednej či druhej strany, kým nový asistent pre bezpečné opustenie vozidla pomáha zamedziť nárazu do otváraných dverí alebo vystupujúceho cestujúceho, keď zozadu prichádza iné vozidlo alebo cyklista.

O maximálnu jednoduchosť parkovania sa stará nový pokročilý systém parkovania (Advanced Park) so štyrmi kamerami na panoramatické zobrazenie okolia vozidla a 12 ultrazvukovými senzormi okolo vozidla. Dokáže sám zaparkovať a vyjsť z parkovacieho miesta – vďaka funkcii diaľkového ovládania dokonca bez toho, aby vodič musel sedieť za volantom.

Systém Toyota Safety Sense sa tiež stará o pohodu vodiča pomocou sledovania v kabíne, keď zaznamenáva obvyklú polohu za volantom a prípadne aktivuje varovanie, keď rozpozná nebezpečnú situáciu vplyvom nepozornosti, nevoľnosti alebo spánku vodiča.

Multimediálny systém

Model bZ4X využíva najnovšiu zdokonalenú multimediálnu platformu Toyota s 12″ dotykovou obrazovkou a intuitívnym ovládaním s funkciami cloudovej navigácie a plánovania trás s využitím aktuálnych informácií o doprave a parkovacích miestach. Okrem toho poskytuje špecifické funkcie pre elektromobily, ako napríklad údaje o dojazde alebo informácie týkajúce sa podpory vodiča alebo nabíjacích staníc.

Na ovládanie vozidla môže vodič používať zrak, hmat aj hlas. Vylepšený systém rozpoznávania hlasu umožňuje využívať nového palubného asistenta, ktorý dokáže aktivovať najrôznejšie funkcie vozidla, napríklad nastavovať klimatizáciu alebo otvárať/zatvárať okná a používať multimediálne služby vrátane audiosystému a navigácie. Bezproblémové aktualizácie a pridávanie ďalších služieb zaisťuje podpora pre on-line aktualizácie na diaľku.

Zdroj: Toyota

Prečítať celý text

Reklama