/
/
Jednoduchá udržateľnosť: úplne nový model Kia Niro urýchľuje prechod na elektromobilitu

Jednoduchá udržateľnosť: úplne nový model Kia Niro urýchľuje prechod na elektromobilitu

Reklama

  • Úplne nové Niro nastavuje novú latku v mimoriadne konkurencieschopnom segmente CUV a spája inovácie so špičkovými komfortnými funkciami pre používateľov.
  • Tri najmodernejšie elektrifikované pohonné jednotky prinášajú zákazníkom viac možností a jednoduchší prechod na elektrickú mobilitu.
  • Kvalitné recyklované materiály v kabíne s prémiovým efektom prinášajú zásadnú zmenu v očakávaniach udržateľnosti.
  • Vďaka pokročilým funkciám konektivity a praktickým prvkom je zážitok z jazdy intuitívny, upokojujúci a bez stresu.

Populárny crossover Kia Niro bol od základov celkom prepracovaný, aby spĺňal komplexné a rôznorodé potreby dnešných používateľov áut, ohľaduplných k životnému prostrediu. Tri najmodernejšie elektrifikované pohonné jednotky, udržateľné materiály v interiéri a výnimočné bezpečnostné funkcie spoločne zaručujú, že úplne nová verzia prekoná očakávania zákazníkov. Prepracované Niro je neodmysliteľnou súčasťou rozširujúcej sa ponuky ekologických modelov značky Kia, do ktorej bude do roku 2027 patriť 14 modelov elektromobilov.

Segment C-CUV je jedným z najkonkurencieschopnejších a automobilky ponúkajú závratné množstvo porovnateľných modelov. Úplne nové Niro ilustruje svieži prístup spoločnosti Kia k tradičnému modelu CUV a prináša kľúčové odlišnosti, vďaka ktorým vynikne v tomto preplnenom segmente. Dokonalá kombinácia formy a funkcie zaisťuje, že nové Niro je bezpečné rodinné vozidlo s priaznivými ekonomickými a ekologickými vlastnosťami, ktoré povzbudia množstvo ľudí vykonať zmysluplný prvý krok na ceste k elektrifikácii.

Úplne nové Niro uľahčuje prechod k udržateľnej mobilite prostredníctvom radu pohonných jednotiek s nízkymi a nulovými emisiami: hybridne elektrická (HEV), plug-in hybridná (PHEV) a čisto elektrická (BEV). Modely HEV a PHEV využívajú mimoriadne efektívny 1,6-litrový benzínový motor Kia Smartstream GDI. Elektrické Niro s akumulátorom poskytuje ekologické a praktické výhody s dojazdom 463 km* (WLTP) čisto len na elektrický pohon.

Jason Jeong, prezident spoločnosti Kia Europe, povedal: „Spoločnosť Kia prepracovala Niro, aby ľuďom zaistila jednoduchšiu cestu k čistej mobilite. Ponuka ekologických pohonných jednotiek povzbudí aj tých najváhavejších zákazníkov, aby prešli na udržateľnejšie formy pohybu.“

„Populárne Niro ťaží z najnovších technologických vylepšení od spoločnosti Kia, dokáže splniť potreby mobility všetkých vodičov a pritiahnuť k značke nových ľudí. Aktuálna rodina modelov Niro je na treťom mieste v rebríčku predajnosti značky. Nová verzia ešte viac podporí pozíciu modelu Niro ako veľkosériového modelu v rámci portfólia značky Kia a pomôže urýchliť globálny predaj ekologických vozidiel spoločnosti Kia na dva milióny v roku 2030.“

Nové Niro má dĺžku 4 420 mm, šírku 1 825 mm a výšku až do 1 570 mm. Prepracovaná konštrukcia je postavená na platforme „K“ tretej generácie od spoločnosti Kia. Rázvor 2 720 mm a vylepšené rozmery kabíny odmenia cestujúcich v podobe špičkového priestoru a možností ukladania predmetov v interiéri.

Kabínu zdobia recyklované materiály s prémiovým efektom, ktoré zväčšujú vnútorný priestor a podčiarkujú udržateľnosť modelu Niro. Prístrojová doska a ovládacie prvky vodiča sa vyznačujú maximálnou čistotou usporiadania a hladkými líniami, aby si vodič užil intuitívny používateľský zážitok bez rozptyľovania. Projekčný displej (HUD) podporuje bezpečnosť a pohodlie na cestách, zatiaľ čo množina nových bezpečnostných systémov prináša najnovšie výdobytky z oblasti bezpečnosti aj do tohto rodinného crossoveru.

Druhá generácia modelu Niro benefituje z kompletnej ponuky inteligentných pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS) Kia DriveWise, ktorých úlohou je zabrániť potenciálnym nebezpečenstvám na ceste a zaistiť pokojnú jazdu. Asistent na zabránenie hroziacej kolízie (FCA) varuje vodiča a zabrzdí vozidlo v prípade možnej nehody s ostatnými účastníkmi cestnej premávky alebo chodcami. Funkcie zatáčania na križovatke a prechádzania križovatkou poskytujú ďalšiu úroveň bezpečnosti pri prejazde zákrut – dokonca dokážu aj zastaviť vozidlo, keď cez križovatku prechádzajú iné vozidlá zľava alebo sprava. Toto sú dva z mnohých bezpečnostných systémov patriacich do množiny technológii DriveWise od spoločnosti Kia, ktoré spoločne zvyšujú istotu a pohodlie za volantom.

Každé vylepšenie úplne nového modelu Niro bolo navrhnuté tak, aby čo najviac prospelo zákazníkovi. „Niro v súčasnosti zastáva dôležitú pozíciu v modelovom rade Kia a predstavuje veľkosériový, cenovo dostupný elektrifikovaný model. Pre spoločnosť Kia ide o zásadný model, a preto sme ako prirodzený krok po zmene značky prepracovali aj model Niro. Úplne nové Niro ponúkne existujúcim zákazníkom oceňované dedičstvo značky Kia, a zároveň rozšíri príťažlivosť značky pre nových kupujúcich, ktorí hľadia na životné prostredie,“ uzavrel Jason Jeong.

Jednoduchá udržateľnosť

S úplne novým modelom Niro spoločnosť Kia zjednodušila proces rozhodovania zákazníkov a poskytuje im tri rôzne pohonné jednotky navrhnuté tak, aby spĺňali požiadavky životného štýlu každého zákazníka. Jadrom tejto stratégie je trojica ekologických pohonných jednotiek.

Modely PHEV a HEV využívajú výnimočný benzínový motor Kia Smartstream 1.6 GDI spárovaný s druhou generáciou šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky Kia (6DCT). Medzi vylepšenia motora GDI druhej generácie patria guľôčkové ložiská s nízkym trením, prevody optimalizované pre efektívnu činnosť prevodovky a odstránenie spiatočky, čo samo o sebe ušetrilo 2,3 kg. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor, čo pomáha znižovať emisie výfukových plynov počas cúvacích manévrov.

Štvorvalcová jednotka má kombinovaný maximálny výkon 141 koní v kombinácii so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom s výkonom 32 kW vo verzii HEV. Vo verzii PHEV má elektromotor výkon 62 kW, t. j. kombinovaný maximálny výkon je 183 koní a dojazd čisto na elektrinu až 65 km (kombinovaný cyklus WLTP, so 16-palcovými kolesami) s nulovými emisiami, čo je dostatočné pre väčšinu každodenných ciest do práce.

S modelom Niro PHEV prichádza na trh novinka v podobe 5,5 kWh vysokonapäťového ohrievača s pozitívnym teplotným koeficientom (PTC) od spoločnosti Hyundai Motor Group pre plug-in hybridné modely, ktorý predlžuje elektrický dojazd v chladnejších podmienkach. Samoregulačné keramické prvky zabezpečujú vyhrievanie kabíny, dopĺňajú vykurovací element vo vozidle a zaisťujú nepretržité prúdenie teplého vzduchu.

Inteligentný režim jazdy v nízkoemisných zónach pre modely Niro HEV a PHEV automatizuje využívanie elektrickej energie tak, že prevezme navádzanie do cieľa od navigačného systému, využije systém učenia sa vzorov správania počas jazdy alebo prostredníctvom manuálneho zadania vodiča. Ako nízkoemisné zóny sú označené zastavané oblasti alebo cesty v blízkosti škôl a nemocníc, kde sa vozidlo sa automaticky prepne do režimu čisto elektrickej jazdy, aby sa v týchto prostrediach znížili emisie výfukových plynov na nulu. Zákazník môže okrem toho prevziať kontrolu nad nízkoemisnými zónami pozdĺž trasy a môže nastaviť aj iné oblasti, v ktorých chce znížiť emisie svojho vozidla, napríklad v okolí domu.

Čisto elektrická verzia úplne nového modelu Niro kombinuje skvelý dojazd na úrovni 463 km* (WLTP) s energickou a dynamickou jazdou. Medzi 6 000 – 14 600 ot./min. je dostupný výkon 150 kW a okamžitý krútiaci moment 255 Nm. S maximálnou rýchlosťou 167 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy umožní Niro EV vodičom bez námahy a hladko napredovať za všetkých podmienok. Niro má navyše nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,29, čo zaisťuje minimálny aerodynamický odpor a maximálnu energetickú efektivitu.

Nabitie 64,8 kWh lítiovo-iónového polymérového akumulátora v modeli Niro EV z 10 % na 80 % trvá len 43 minút prostredníctvom vhodnej jednosmernej rýchlonabíjačky. Keď teploty poklesnú a ako cieľ vyberiete nabíjací bod, systém využíva funkciu prípravy na predhriatie akumulátora s využitím navigácie, čo pomáha skrátiť časy nabíjania a zabezpečiť výkon akumulátora. Úplne nové Niro sa dodáva so štandardným a praktickým nabíjacím konektorom CCS.

V prípade verzií HEV a PHEV zostáva maximálna hmotnosť brzdeného prívesu na skvelých 1 300 kg. Nová generácia modelu Niro EV má úctyhodnú ťažnú kapacitu 750 kg, čo otvára možnosti pre dobrodružstvá s nulovými emisiami.

Výrazný a sebavedomý vzhľad

Pri redizajne nového modelu Niro sa spoločnosť Kia riadila dizajnovou filozofiou s názvom Zjednotené protiklady. Nové Niro má zmysluplný a príťažlivý zovňajšok a segment CUV oživuje tak potrebnou estetickou príťažlivosťou.

Vpredu úplne nového modelu Niro vidno najnovšie stvárnenie charakteristickej tigrej tváre, ktorá sa zväčšila a teraz siaha od kapoty nadol až po predný blatník. Široké čelné sklo sa vyznačuje jedinečnou konštrukciou dvojitého krytu. Horný a spodný kryt sa navzájom zrkadlia, čím vzniká pocit spojeného dizajnu. Zalomené denné svetlá „Heartbeat“ prispievajú k modernému vzhľadu, zatiaľ čo výrazný spodný ochranný kryt a puzdro zvýrazňujú robustný charakter vozidla.

Čisto elektrická verzia sa od PHEV a HEV modelov odlišuje dvojfarebnou uzavretou maskou a unikátnymi oceľovosivými bočnými detailmi. Niro EV dostalo okrem špecifických 17-palcových zliatinových diskov aj špeciálnu spodnú masku a nárazník. Nabíjací konektor pre model EV je prakticky umiestnený v strede prednej masky, čím sa zaisťuje ľahký prístup na všetkých nabíjacích staniciach.

Pri pohľade na bočný profil úplne nového modelu Niro vidno jednoduché, charakteristické línie, ktoré zvýrazňujú aerodynamické tvary zadného stĺpika. Tvary vozidla boli starostlivo navrhnuté tak, aby uľahčovali prúdenie vzduchu a vylepšili aerodynamické parametre, takže vo výsledku má nové Niro pôsobivý koeficient odporu vzduchu (Cd) 0,29. Efektívny dizajn 16- alebo 18-palcových zliatinových diskov pre verzie HEV a PHEV prináša ďalšie aerodynamické výhody.

Pohybujúc sa pozdĺž bočného profilu a popri zadných stĺpikoch vidno zadné LED svetlá v tvare bumerangu, ktoré zvýrazňujú športový vzhľad vozidla a zmysel pre účelnosť. Nachádzajú sa vedľa jednoduchého záhybu na poznávaciu značku, kde je umiestnená tabuľka s EČV a logo Kia, zatiaľ čo zadné odrazky v tvare srdca, robustný spodný ochranný kryt a mohutný difúzor reflektujú dizajnové prvky z prednej časti úplne nového modelu Niro.

Zákazníci si môžu vybrať z deviatich moderných farieb exteriéru: zelená Cityscape Green, biela Clear White, biela perleťová Snow White Pearl, čierna perleťová Aurora Black Pearl, modrá Mineral Blue, sivá Interstellar Gray, oranžová Orange Delight, červená Runway Red a sivá Steel Gray. Ďalšie možnosti personalizácie zahŕňajú rôzne farby zadného stĺpika, ktoré kontrastujú s farbou karosérie alebo ju dopĺňajú, a až tri rôzne povrchové úpravy detailov v závislosti od zvolenej úrovne výbavy.

Technologicky vyspelá kabína zameraná na vodiča

Každý detail v interiéri úplne nového modelu Niro bol starostlivo naplánovaný, aby vytvoril esteticky príjemné, pokojné a funkčné prostredie pre všetkých používateľov.

Vďaka platforme K patriacej do segmentu C má interiér najnovšieho modelu Niro oproti doterajšiemu modelu vylepšené dizajnové proporcie. Väčší celkový priestor v interiéri a ergonomické vylepšenia tvoria výnimočný priestor pre cestujúcich vpredu, vrátane nového „relaxačného“ sedadla pre spolujazdca. Keď vozidlo stojí, spolujazdec si môže oddýchnuť jednoduchým stlačením tlačidla. Sedadlo sa nadvihne a nakloní, aby si cestujúci užil maximálny komfort a optimálnu oporu tela pri odpočinku.

Tenká konštrukcia predných sedadiel vytvorila dodatočný priestor vzadu, takže pasažieri sediaci vzadu majú viac miesta. Konektory USB-C namontované na sedadle umožňujú praktické nabíjanie. Vozidlo už nie je vnímané ako dočasný prostriedok len na presúvanie – s novým modelom Niro ide o funkčné rozšírenie životného priestoru.

Vodiča obklopuje excentrická prístrojová doska, ktorá sa tiahne okolo pohodlného sedadla za volantom, aby boli potrebné ovládacie prvky na dosah ruky. Na dvoch jednoliatych 10,25-palcových obrazovkách sa zobrazujú informácie o vozidle a navigácia, zatiaľ čo dotykový displej s viacerými režimami umožňuje ovládanie informačno-zábavného systému a kúrenia pri minimálnom rozptyľovaní vodiča.

10-palcový projekčný displej (HUD) premieta priamo na čelné sklo dôležité informácie o jazde vrátane rýchlosti, údajov ADAS a povelov navigácie. Mimoriadne jasná grafika sa zobrazuje priamo pred vodičom, čo pomáha minimalizovať pohyb očí počas jazdy, takže sa zvyšuje bezpečnosť a pohodlie.

Pokročilý systém hlasového ovládania vozidla s technológiou rozpoznávania prirodzeného hlasu umožňuje cestujúcim ovládať kľúčové systémy vozidla, napríklad nastavenia teploty a audiosystému. Nová funkcia Multi-Command znamená, že cestujúci môžu jedným povelom ovládať viacero funkcií. Ďalšou praktickou funkciou sú elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ktoré sa po rozpoznaní inteligentného kľúča používateľa automaticky otvoria.

Prostredníctvom služieb Kia Connect môžu vodiči zobraziť a ovládať stav nabitia vozidla, a okrem toho plánovať trasy pomocou online navigácie, synchronizovať kalendár a využívať prístup k funkciám na palube vozidla, ako je zobrazenie nabíjacích staníc v okolí, informácie o aktuálnom počasí a dopravné správy v reálnom čase.

Medzi ďalšie praktické funkcie zavedené do nového modelu Niro patrí diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) a funkcia V2L (vozidlo do spotrebiča). Systém RSPA umožňuje vodičovi vystúpiť z vozidla pred zaparkovaním a parkovací manéver dokončiť stlačením tlačidla. Na úzkych parkovacích miestach vozidlo dokáže autonómne zaparkovať pohybom v priamom smere dopredu a dozadu využitím kamier s priestorovým zobrazením a ultrazvukových senzorov. Funkcia V2L, ktorá dokázala svoju užitočnosť pre používateľov už v modeli EV6, znamená, že zostávajúcu kapacitu akumulátora možno použiť na napájanie externých elektrických spotrebičov, a to vďaka obojsmernému zapojeniu napájacieho zdroja tohto elektromobilu.

Environmentálne hľadiská pokračujú aj v kabíne – v súlade s ekologickými pohonnými jednotkami. Čalúnenie stropu je vyrobené z recyklovaných tapiet, panely dverí sú lakované farbou bez obsahu prchavých organických látok, poťahy sedadiel sú vyrobené z vegánskej kože s obsahom tencelu z eukalyptových stromov a roletka v batožinovom priestore je z pleteného materiálu so 75 % obsahom recyklovaných vlákien. Tieto udržateľne vyrábané prvky vytvárajú environmentálne ohľaduplný interiér plný prírodných materiálov príjemných na dotyk.

Pohodlná a dynamická jazda

Nové Niro bolo vyvinuté od základov a je postavené na platforme K tretej generácie, aby spĺňalo požiadavky každej z troch pohonných jednotiek. Táto najnovšia architektúra využíva štruktúru prenosu síl pre optimálne vlastnosti pri čelnom náraze, obsahuje vylepšenia základného zavesenia kolies a riadenia, má zdokonalenú konštrukciu a vnútorný priestor.

Architektúra K prináša rôzne možnosti montáže akumulátora v závislosti od pohonnej jednotky: uchytenie pod podlahou zadných sedadiel v prípade HEV a PHEV a uchytenie pod centrálnou podlahou pre verziu BEV. Každá konfigurácia zaisťuje ideálne rozloženie hmotnosti a optimalizáciu kvality jazdy, najmä v modeli BEV, kde usporiadanie pod podlahou vedie k nižšiemu ťažisku a zaisťuje skvelý výkon.

Úplne nové Niro využíva aj vylepšené zavesenie kolies a riadenie, aby bola jazda príjemná a dynamická. Vpredu je zavesenie so vzperami MacPherson, zatiaľ čo zadná časť využíva štvorprvkové zavesenie. Predná aj zadná geometria spolu s optimalizovaným pomerom prevodu riadenia boli vyladené pre lepšiu odozvu, stabilitu a jazdný komfort. Nové naklápacie ložisko vzpery znižuje trenie vo vzpere a umožňuje hladší začiatok pohybu tlmiča. Okrem toho znižuje trenie v systéme riadenia, čo spolu s individuálnou úpravou softvéru riadenia zaisťuje veľmi prirodzený pocit z riadenia s vynikajúcou spätnou väzbou.

Po obvode konštrukcie vozidla boli použité dodatočné izolačné materiály a vypchávky, ktoré pomáhajú potlačiť nežiaduci hluk od motora a vozovky – čo je obzvlášť dôležité pri jazde v takmer nehlučnej verzii BEV.

Medzi ďalšie technické vylepšenia patrí mierne zvýšenie torznej tuhosti, ktoré prináša zlepšenia pri jazde, ovládaní a správaní vozidla pri riadení. Výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite a bezpečnosti. Okrem toho, zatiaľ čo hmotnosť surovej karosérie sa znížila o 6 % alebo 20,3 kg, torzná tuhosť sa zvýšila o 1 %, a to vďaka optimalizácii štruktúry a materiálu.

Vyspelá súprava inteligentných pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS) Kia DriveWise zaisťuje, že úplne nové Niro využíva technologicky najvyspelejšie bezpečnostné systémy spoločnosti Kia, aby si cestujúci v tomto rodinnom crossoveri užili maximálny pokoj.

Ak systém zaznamená možnú kolíziu s ostatnými účastníkmi cestnej premávky alebo chodcami, asistent na zabránenie hroziacej kolízie s vozidlom vpredu (FCA) upozorní vodiča zvukovým výstražným tónom a vizuálnym upozornením (alebo dokonca začne brzdiť). Pri prejazde križovatkou sa po zapnutí smerového svetla v modeli Niro aktivuje funkcia zatáčania na križovatke a v modeli Niro EV pomáha vodičovi aj funkcia prejazdu križovatkou. Ak existuje riziko kolízie s iným vozidlom z protismeru alebo z vedľajšej cesty, systém vydá upozornenie. Ak systém vydá výstrahu, ale vodič nereaguje, automaticky sa aktivujú brzdy, aby sa zabránilo nárazu.

Predná kamera a zabudovaný navigačný systém spolupracujú a zobrazujú aktuálne rýchlostné obmedzenie. Ak vozidlo prekročí povolenú rýchlosť, inteligentný obmedzovač rýchlosti (ISLA) zobrazí aktuálnu rýchlosť a vodiča vizuálne upozorní. Bezpečnosť pasažierov v modeli Niro zaisťujú počas jazdy aj ďalšie funkcie ADAS, ako napríklad: asistent udržiavania v jazdnom pruhu (LKA), asistent pre sledovanie stopy v jazdnom pruhu (LFA), asistent pri jazde na diaľnici (HDA), systém upozornenia na pokles bdelosti vodiča (DAW), asistent diaľkových svetiel (HBA), inteligentný tempomat s navigáciou s funkciou riadeného prejazdu zákrutami (NSCC-C), asistent na zabránenie hroziacej kolízie s vozidlom v mŕtvom uhle (BCA), systém monitorovania zadnej časti (RVM) a asistent na zabránenie kolízie s križujúcimi vozidlami vzadu (RCCA).

Systém ADAS ponúka v modeli Niro pomoc aj pri parkovaní a vystupovaní z vozidla. Systém inteligentného parkovacieho asistenta na diaľku (RSPA) dokáže vozidlo autonómne zaparkovať pohybom v priamom smere dopredu a dozadu využitím kamier a ultrazvukových senzorov. Ak parkovanie vykonáva vodič, pri manévrovaní aj do tých najužších miest mu pomáhajú asistent na zabránenie hroziacej kolízie pri cúvaní (PCA-R) a systém výstrahy pri malej vzdialenosti od prekážok vpredu/vzadu pri parkovaní (PDW-F/R). Po zaparkovaní sa aktivuje asistent bezpečného vystupovania (SEA), ktorý vodiča upozorní, keď sa pri vystupovaní z vozidla zo zadnej strany blíži iné vozidlo, pričom elektronická detská poistka zabráni cestujúcim na zadných sedadlách otvoriť zadné dvere.

Zdroj: Kia

Prečítať celý text

Reklama