/
/
/
Koncept Nissan Gripz: Radikálny športový crossover

Koncept Nissan Gripz: Radikálny športový crossover

Reklama

Dramatický koncept 2+2 dáva crossoverovému konceptu nový význam

  • Nový druh športového crossoveru pre novú, mladšiu generáciu
  • Inšpirovaný klasickými vozidlami a pretekárskymi motorkami púštnej rely
  • Vybavený technológiami elektrických vozidiel, založený na sériovom usporiadaní hybridného systému ‘Pure Drive‘ e-Power 
  • Predstavuje dizajnérsky jazyk „citovej geometrie“ spoločnosti Nissan
  • Vstavané kamery prístrojovej dosky „dashcam“ predstavujú novú úroveň bezpečnostnej technológie spoločnosti Nissan

Spoločnosť Nissan, priekopník v oblasti crossoverov, odhalila nový koncept vozidla, ktorý naznačuje inovatívnu novú budúcnosť tohto typu vozidiel. Koncept Nissan GRIPZ, stvorený konštruktérmi v Európe a Japonsku, v sebe spája schopnosť a praktickosť kompaktného crossoveru so vzrušením a výkonom športového vozidla.

Vďaka radikálnemu dizajnu a pokročilému konceptu pohonu prekypuje koncept Nissan GRIPZ vzrušujúcim a dobrodružným duchom. Zároveň predstavuje ďalší krok spoločnosti Nissan, ktorý mení pravidlá hry a ponúka náhľad na budúcnosť kompaktného crossoveru od priekopníka v tomto segmente.

Koncept GRIPZ bol navrhnutý ako vozidlo s dvojitou osobnosťou – vozidlo, ktoré zvládne každodenné dochádzanie a zároveň prináša pravé dobrodružstvo cez víkend.

Rovnako ako cyklista používa na cestu do práce bicykel a potom sa na ňom po práci vydá na adrenalínovú jazdu, môže teraz vodič konceptu Nissan GRIPZ brázdiť ulice mesta počas týždňa a následne počas voľného dňa vyraziť do hôr za zábavou z jazdy.

Inšpirácia

Aj keď si koncept Nissan GRIPZ zachováva rovnaké rozmery ako kompaktný crossover, pýši sa obrysmi športového vozidla so zvýšenou svetlou výškou podvozku, ktorá mu umožňuje zdolávať prostredie s náročnejšími podmienkami jazdy.

Výsledok odkazuje na jeden z prvých crossoverov značky Nissan – legendárneho víťaza Safari Rally – Nissan 240Z. V 70. rokoch minulého storočia boli tieto športové vozidlá konštrukčne upravené s využitím odborných znalostí, ktoré spoločnosť Nissan získala vo svojom sortimente vozidiel s pohonom 4X4, aby si dokázali poradiť s náročnými podmienkami polostrova Baja, otvorenými planinami Kene, Ugandy a súčasnej Tanzánie. Tieto pretekárske vozidlá rely disponovali zvýšenou svetlou výškou podvozku, posilneným odpružením a matnou čiernou povrchovou úpravou kapoty a kufra, ktoré kontrastovali s tmavou červeno-oranžovou farbou zvyšku vozidla.

Nissan 240Z bol dôkazom toho, že športové vozidlá nemuseli byť nalepené na vozovke, aby s nimi bola zábava. Koncept Nissan GRIPZ to znova potvrdzuje – sú v ňom použité skúsenosti spoločnosti Nissan zo segmentov crossoverov, vozidiel s pohonom 4×4 i športových áut. A v snahe vytvoriť z neho vozidlo zaujímavé pre dnešnú generáciu sa navyše pýši výkonom elektrického pohonu.

Pohon

Koncept Nissan GRIPZ je vybavený technológiami elektrických vozidiel  založenej na sériovom usporiadané hybridného systému ‚Pure Drive e-Power‘. Účinný zážihový motor sa používa na napájanie elektrického motora, ktorým disponuje model Nissan LEAF.

Pohon kombinuje rôzne technológie riadenia, ktoré spoločnosť Nissan vyvinula za roky práce pri vývoji elektromobilov. Táto konfigurácia poskytuje hladké, rýchle a lineárne zrýchlenie pri maximálnej tichosti a bezkonkurenčnej účinnosti. Výsledkom je hladký, vycibrený a vzrušujúci zážitok z jazdy na koncepte Nissan GRIPZ s výnimočnou spotrebou paliva.

Dizajn

Koncept Nissan GRIPZ je potrebné vnímať skôr ako dizajnové vyhlásenie než ako náhradu existujúceho modelu, a to napriek tomu, že v ňom nájdete náznaky nového dizajnérskeho jazyka „emotívnej citovej geometrie“ spoločnosti Nissan.

Koncept crossoveru obsahuje štyri kľúčové dizajnové prvky, ktoré ste v Európe mohli prvýkrát vidieť na modeli Nissan Sway, ktorý bol jednou z hviezd ženevského autosalónu v roku 2015. Podobne ako model Sway, koncept GRIPZ disponuje mriežkou chladiča s motívom v tvare V, prednými a zadnými svetlometmi v tvare bumerangu, plávajúcou strechou a zalomeným C-stĺpikom.

To je však z pohľadu podobností všetko. Zatiaľ čo Sway ukazoval možné smerovanie v oblasti kompaktných hatchbackov, koncept Nissan GRIPZ patrí do celkom iného súdka.

 „Spoločnosť Nissan bola priekopníkom myšlienky kompaktného crossoveru, čo sa odráža aj na obrovskej popularite modelov Qashqai a Juke i na výslednom raste trhového segmentu napriek tomu, že sa ostatní výrobcovia snažia konkurovať.

 „Koncept Nissan GRIPZ nemá predstavovať priamu náhradu žiadneho z týchto dvoch ikonických vozidiel, napriek tomu ukazuje extrémy, do ktorých možno kompaktný crossover posunúť,“ uviedol Shiro Nakamura, senior viceprezident a kreatívny riaditeľ spoločnosti.

Exteriér konceptu Nissan GRIPZ, ktorý vznikol na základe spolupráce medzi pobočkami Nissan Design Europe v Londýne a Nissan Global Design Center v Japonsku, sa riadi myšlienkou tvarovania tela vozidla „citovou geometriou“, ktorá znázorňuje výrazné kontrasty pomocou dynamického jednoliateho povrchu, ktorý zároveň púta hranami.

Dvojitá osobnosť

Koncept sa inšpiruje myšlienkou technologicky vyspelej jednoduchosti závodného bicykla – ktorá spája dve navonok protichodné myšlienky. Disponuje karbónovým rámom, na ktorom sú výrazné panely karosérie umiestnené podobne ako pláty brnenia.

Vonkajšie karbónové prvky prenikajú dizajnom a podčiarkujú dizajnové prvky, ako je tvar bumerangu, ktorý bol použitý na najdominantnejšej hrane konštrukcie predných dverí. Koncept GRIPZ predstavuje štvordverový model – so zapustenými vyklápacími prednými dverami, ktoré sa vyklápajú smerom von a nahor, a párom polovičných dverí zavesených vzadu. Vozidlo nedisponuje B-stĺpikom, vďaka čomu získate jednoduchý prístup do interiéru v konfigurácii 2+2.

Zakončenie predných dverí sa nesie v znamení mriežky chladiča v tvare V značky Nissan, ktorá je umiestnená nízko a orámovaná hranatými svetlometmi ukrývajúcimi diaľkové a stretávacie svetlá.

Vo svetlometoch sú zakomponované predné kamery, ktoré zaznamenávajú každú cestu, podobne ako to robia kamery na prilbách u cyklistov. Pomocou živého prenosu môžete vysielať vaše dobrodružstvá na skvelých cestách do celého sveta, vďaka čomu môžu vaši priatelia sledovať postup vášho vozidla vo svojom počítači, tablete alebo smartfóne v reálnom čase.

Prevádzkové svetlá v tvare bumerangu sú umiestnené nad svetlometmi na hornej strane predných nárazníkov a označujú deliacu čiaru medzi matne čiernou kapotou a červeno-oranžovou farbou zvyšku vozidla.

Ďalšie matné čierne prvky nájdete na rozšírených oblúkoch pre kolesá, úzkom a odsadenom trojuholníkovom prahu – ktorý bol zvýšený, aby sa zdvihla svetlá výška podvozku – a A-stĺpiku, ktorý vedie k plávajúcej streche. Strecha disponuje stredovým preskleným panelom so sivými kompozitovými panelmi po oboch stranách nad sedadlami.

Tieto panely sa plynulo zužujú smerom k zadnej časti vozidla a splývajú so zadnými svetlometmi, ktoré kopírujú tvar bumerangu predných prevádzkových svetiel a obvíjajú sa okolo zadných troch štvrtín vozidla.

Vzadu dodáva dramatický skrátený matne čierny chvost Kamm konceptu efekt vozidla Spada Codatronca. Pod zadnou bočnicou sú následne umiestnené dva pochrómované výfuky v tvare lichobežníka.

22-palcové kolesá s tromi lúčmi sa tiež inšpirovali závodnými bicyklami – sú ľahké a pevné zároveň. Obuté sú do rovnako tenkých vysokotlakových pneumatík, ktoré špeciálne pre tento koncept zostrojila spoločnosť Bridgestone. Červené a biele grafické prvky umiestnené na bočných stranách sa nachádzajú aj na volante vozidla.

O dizajn exteriéru sa postarali dizajnéri v Európe, zatiaľ čo interiér si vzal na starosť špeciálne určený tím v Japonsku. Rovnako ako v prípade exteriéru je kľúčovou vlastnosťou dizajnu jeho funkčná jednoduchosť.

Aj interiér je založený na kombinácii matnej sivej a tmavej červeno-oranžovej farbe. Inšpiráciu vozidla v cyklistických pretekoch Tour de France podčiarkujú viditeľné trubice, tvarované športové sedadlá a vrstvené prvky, ktoré odkazujú na efekt plátov prítomný na exteriéri.

Sedadlá a stredová konzola boli priamo inšpirované bicyklami, rovnako ako kľučky dverí v tvare sedadiel závodného bicykla. Volant s troma špicami zasa kopíruje dizajn kolies auta vrátane špeciálnych grafických prvkov na bočných stranách pneumatík.

Podobne ako koncept Nissan Sway a nedávno vyrobené vozidlá, koncept Nissan GRIPZ je vybavený prístrojovou doskou v tvare krídla klzáka. Tento elegantne tenký dizajn kombinuje silu s jednoduchosťou a dokonale odráža myšlienku konceptu.

„Ostáva vyčkať, aký vplyv bude mať dizajn tohto konceptu na nasledujúcu generáciu crossoverov spoločnosti Nissan. Napriek tomu budeme pozorne sledovať reakcie verejnosti, keď bude vozidlo predstavené na autosalóne vo Frankfurte,“ dodal Nakamura.

Rozmery konceptu Nissan Gripz (mm)

Dĺžka               4 100

Šírka                1 890

Výška               1 500

Rázvor kolies  2 580

Zdroj: Nissan

Prečítať celý text

Reklama