- Renault odhaľuje Twin’Run na 71. Veľkej cene Monaka. Nový koncept stelesňuje športového ducha značky a oslavuje vášeň pre autá tým, že vzdáva česť legendárnemu R5 Turbo a Cliu V6.
- Twin’Run, ozajstné pretekárske auto, má trubkové šasi prevzaté priamo z motoršportu, ako aj v strede uložený 320-koňový motor V6, ktorý je založený na motore nachádzajúcom sa v modeli Mégane Trophy.
- Podobne ako jeho dvojča, Twin’Z, je Twin’Run moderným a hravým poňatím mestského vozidla. Oba koncepty predstavujú piatu etapu dizajnovej stratégie Renaultu založenej na dôležitých štádiách životného cyklu človeka. Každý zo spomínaných dvoch modelov reprezentuje etapu „Hry“ spôsobom sebe vlastným, pričom demonštruje možnosti personalizácie mestského auta, ktoré pevne drží krok so svojou dobou.
- Koncept Twin’Run ponúka ukážku toho, ako bude vyzerať budúce mestské auto od Renaultu.
1. Twin’Run: vzrušujúci koncept, ktorý sa vracia k svojim koreňom
Twin’Run odjazdilo svoje prvé kolá pred divákmi na Veľkej cene Monaka. Monako je so svojou legendárnou traťou ideálnym hľadiskom pre uvedenie koncepčného vozidla. Twin’Run je športovým autom skrz-naskrz a ďalej zvelebuje vášeň Renaultu pre automobilové preteky, pričom začína z miesta, ktoré mu zanechali slávne modely R5 Turbo a Clio V6.
Verejnosť mohla vidieť troch pretekárov v akcii pri naháňačke, organizovanej na oslavu motoršportovej histórie Renaultu. Twin’Run, za ktorého volantom sedel Carlos Tavares, Chief Operating Officer, bol prenasledovaný Cliom V6 s hviezdou z F1 Charlesom Picom, ktorého nasledoval aj slávny Jean Ragnotti na svojom Maxi 5 Turbo.
Twin’Run: kompaktný, výkonný a hravý!
Twin’Run perfektne dopĺňa sériu konceptov, ktoré ilustrujú dizajnovú stratégiu Renaultu. Predná časť, ktorej dominuje známy diamant, podporuje identitu značky v súlade s novým dizajnovým prístupom Renaultu. Podobne ako Twin’Z, dostal Twin’Run modrý lak ako referenciu k okvetnému lístku reprezentujúcemu „Hru“ ako piatu etapu dizajnovej stratégie značky. Rodným miestom modelu Twin’Run je svet motoršportu.
„Twin’Run je kokteilom energie, vášne a atletickosti. Vyvoláva spomienky na nezabudnuteľné závodné autá Renaultu,“ hovorí Laurens van den Acker, Senior Vice President, Corporate Design Skupiny Renault. „Podobne ako jeho dvojča Twin’Z, ktoré je štýlovým konceptom mestského auta, ukazuje Twin’Run možnosti personalizácie, ktoré sú v stratégii Renaultu ťažiskové.“
Twin’Run má kompaktnú, ultra-dynamickú karosériu. Kolesá sú posadené až do úplných rohov karosérie, minimálne previsy a vysoká bočná línia podčiarkujú jeho dynamické pôsobenie a prísľub nezabudnuteľných jazdných zážitkov.
Modrá a červená:
Modré farebné vyhotovenie modelu Twin’Run obsahuje štýlové, graficky kreslené línie so silnými ramenami zvýraznenými dotykmi červeného pásu, ktorý plynie naprieč celou karosériou a ponad stúpadlá, ako aj dva červené pásy ponad strechu. Červená farba sa taktiež nachádza na prednej časti, kde zvýrazňuje masku chladiča a nasávače vzduchu, a na ultra tenkých bočných zrkadielkach a na koncoch zadného krídla. Červené lemovanie zvýrazňuje kontrast čierno-bielych diskov kolies.
Pocta prestížnemu predchodcovi
„Päťka“ na dverách sa odvoláva na model R5 Turbo, ikonické rally auto 80-tych rokov.
Niekoľko detailov taktiež vzdáva poctu svojmu ikonickému predchodcovi, vrátane dizajnu predných svetlometov a štedrých zadných blatníkov. Štyri dodatočné extra ploché svetlá s LED technológiou sú moderným poňatím svetelných rámp používaných počas nočných rally pretekov. Plne prispôsobiteľné svetelné sekvencie sú ovládané systémom nachádzajúcim sa vo vnútri automobilu. Vývoj tohto systému bol ozajstnou výzvou, keďže dizajnéri museli prísť s naozaj výkonným svetelným zdrojom, ktorý by mal hrúbku iba 25 mm.
„Twin’Run zosobňuje šialeného ducha, ktorým je Renault známy už desaťročia, čo veľmi teší motoristických nadšencov. Nikto nezabudol na R5 Turbo a Clio V6. Twin’Run je pravým nástupcom týchto pretekárskych automobilov, ktoré boli také príťažlivé,“ hovorí Axel Breun, Head of Concept Car Design.
2. Twin’Run: ozajstné pretekárske auto
Twin’Run bol vyvinutý v spolupráci s Tork Engineering / Poclain Vehicules, francúzskou firmou špecializovanou na prípravu šasi na preteky. Koncept je ozajstným pretekárskym autom, ktoré ťažilo z tejto motoršportovej expertízy. Karoséria vyhotovená z kompozitných materiálov skrýva trubkové šasi poháňané motorom odvodeným z Mégane Trophy.
Motor V6 pre preteky
Twin’Run je osadený motorom V4Y z Aliancie Renault-Nissan, ktorý bol pre cestnú premávku použitý v modeloch Laguna, Espace a Latitude, ale používal sa aj na pretekanie v modeli Mégane Trophy. Uložený pozdĺžne pred osou zadnej nápravy, dosahuje tento motor V6 s objemom 3,498 cm3 výkon 320 koní pri 6800 ot./min. a krútiaci výkon 380 Nm pri 4850 ot./min. Motor je mocný a štedrý už pri nízkych otáčkach, pričom ponúka lineárnu akceleráciu a poskytuje vynikajúcu trakciu v zákrutách a pri zrýchľovaní.
Motor V6 je spojený so šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou SADEV a výkon na vozovku prenáša cez samosvorný diferenciál, ktorý zlepšuje stabilitu a trakciu v zákrutách. Dvojtanierová kovová spojka je taktiež prevzatá priamo z pretekárskych automobilov.
Nasávače vzduchu sú umiestnené na úrovni zadných oblúkov kolies. Prieduchy v zadnej časti karosérie zase pomáhajú účinne odvetrávať teplo od motora. Chladiacemu systému sa dostalo špeciálnej pozornosti s leštenými hliníkovými trubkami, umiestnenými viditeľne v interiéri. Motor je od posádky oddelený panelom z plexiskla.
Na zaručenie dobrého rozloženia hmotnosti napriek architektúre s motorom umiestneným v strede, boli pod prednú kapotu umiestnené rôzne komponenty. Medzi ne patrí palivová nádrž, chladič a hydraulický systém. Koncept je teda dobre vyvážený, s rozložením hmotnosti 43/57 vpredu/vzadu.
Karoséria z kompozitných materiálov
Karoséria z sklo-polyesterových kompozitov taktiež ťažila z pretekárskej expertízy. Zahŕňa karbónové vlákna pre prednú lištu, strechu, zadné výduchy a blatníky. Technológia karbónových vlákien kombinuje estetiku s efektívnosťou, pričom drží náklady na uzde.
Pretekárska aerodynamika
Dvojpriestorová architektúra modelu Twin’Run generuje vztlak pri vysokých rýchlostiach. Aerodynamike bolo teda venovanej veľa pozornosti s prieduchmi usmerňujúcimi prúdenie vzduchu popod auto a fixným zadným krídlom pre zlepšenie aerodynamických vlastností pri vysokých rýchlostiach.
Pretekársky podvozok
Twin’Run stojí na viactrubkovom vysokovýkonnom oceľovom ráme odvodenom z aeronautiky a používanom pri pretekoch. Podvozok bol vyvinutý firmou Tork Engineering.
Spojenie so zemou je zabezpečené prednou a zadnou nápravou s dvojitým lichobežníkovým usporiadaním s nezávislými čapmi. Štyri čapy, vyhotovené z hliníka aeuronautickej kvality, poskytujú na trati vynikajúce výkony. Pre filtrovanie nerovností a stabilitu automobilu je Twin’Run vybavený tlmičmi a pružinami OHLINS vpredu aj vzadu.
Nápravy obsahujú aj priečne skrutné stabilizátory s priemerom 22 mm vpredu a 25 mm vzadu. Nakláňanie karosérie je absolútne pod kontrolou pre čo najlepšiu agilitu a citlivosť.
Hliníkové kolesá so špeciálnou centrálnou maticou môžu byť rozobraté na tri časti, pričom sa obúvajú do 18“ pneumatík Michelin.
Kabína orientovaná na výkon
Twin’Run má kokpit športového auta, čo naznačuje trubkový rám a sedadlá SPARCO vybavené bezpečnostnými pásmi. Tak či tak, dôraz kladený na dizajn interiéru prevyšuje hocičo, čo je normálne k videniu vo svete motoristického športu. Panely dverí a palubná doska sú čalúnené čiernym semišom s „alcantara efektom“. Vystielané škrupinové sedadlá, čalúnené v troch odtieňoch alcantary a nesúce podpis Twin’Run podčiarkujú francúzsky dotyk tohto konceptu.
Vodič dostal pretekársky volant a sekvenčnú radiacu páku s vysokým umiestnením pre rýchle radenie. Zvarená páka ručnej brzdy je umiestnená v rovnakej výške ako radiaca páka pre účely ukážok, ako napríklad 360° otočiek.
Pod nohami vodiča je hliníková konštrukcia pedálov pochádzajúca z motoristického športu. Bola navrhnutá pre jednoduché dávkovanie medziplynov pätou, pričom bola podrobená skúške ohňom na mnohých pretekárskych automobiloch (Lodgy Andros / Duster No Limit).
Panel nástrojov, umiestnený v bielej lakovanej konzole, je hlavne a predovšetkým sústredený na jazdenie, podobne ako pri akomkoľvek inom športovom vozidle.
Twin’Run obsahuje 5,5 palcový LCD XAP displej umiestnený hneď za volantom. Červeno-modrý displej s viacerými režimami zobrazuje rýchlosť vozidla, otáčky prevodovky, otáčky motora, ako aj tlak paliva, tlak spojky a tlak oleja.
Dve červené tlakové stupnice s centrálne umiestnenými ručičkami ukazujú teplotu oleja a teplotu vody, čo je posledným kývnutím smerom k modelu R5 Turbo.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Rozmery:
d x š x v: 3,680 mm x 1,750 mm (1,970 mm vrátane zrkadielok) x 1,493 mm
Rozchod vpredu: 1,522 mm
Rozchod vzadu: 1,497 mm
Palivová nádrž: 40l
Prázdna hmotnosť: 950 kg
Karoséria: Sklo-polyesterová karoséria
Motor:
– Renault V4Y / Nissan VQ35 z Aliancie Renault – Nissan
– Motor v strede, uložený pozdĺžne
– V6 (60°) – 24 ventilov – 3,498 cm3
– Vŕtanie – zdvih: 95.5 mm x 81.4 mm
– Vstrek / zapaľovanie: vstavaný systém manažmentu SODEMO EV14
– Max výkon: 320 k pri 6,800 ot/m
– Max krútiaci moment: 380 Nm pri 4,850 ot/min
– Max otáčky: 7,500 ot/min
Prevodovka:
– Pohon zadných kolies
– 6-stupňová sekvenčná prevodovka + spiatočka
– Samosvorný diferenciál
– Dvojtanierová kovová spojka s priemerom Ø184mm
Šasi:
– Kovové viactrubkové 25CD4S
– Dvojité lichobežníky vpredu aj vzadu
– OHLINS dvojcestné nastaviteľné tlmiče vpredu aj vzadu
Brzdy:
– Predné brzdy, vetrané kotúče Ø356 x 32 a 6-piestikové strmene
– zadné brzdy, vetrané kotúče Ø328×30 a 4-piestikové strmene
Kolesá a pneumatiky:
– Predné: 7.5’’ x 18’’ hliníkové kolesá a pneumatiky Michelin 205/40 R18
– Zadné: 8.5’’ x 18’’ hliníkové kolesá a pneumatiky Michelin 245/35 R18
Výkony:
– 0 – 100 km/h: 4.5 s
– Max rýchlosť: 250 km/h
Partneri:
– Tork Poclain Vehicules (šasi, karoséria)
– Michelin (pneumatiky)
– Sparco (sedadlá)
– Sabelt (bezpečnostné pásy)
Zdroj: Renault