/
/
Lexus predstavuje svoj prvý elektromobil UX 300E

Lexus predstavuje svoj prvý elektromobil UX 300E

Reklama

Lexus UX300 je prvý batériový elektromobil tejto prémiovej japonskej značky. Prináša kultivované jazdné vlastnosti a špičkové parametre hluku a vibrácií. Legendárna spoľahlivosť stavia na technologických tradíciách elektrifikovaných hybridných modelov Lexus.

Už od čias uvedenia modelu RX 400h v roku 2005 je Lexus priekopníkom technológií elektrifikácie vozidiel. Na autosalóne Tokio 2019 odhalil Lexus svoju celosvetovú stratégiu elektrifikácie pod názvom „Lexus Electrified“ (elektrifikovaný Lexus), ktorej cieľom je dosiahnuť významný pokrok z hľadiska výkonových charakteristík vozidiel, jazdného správania, ovládania a potešenia za volantom.

Technológie v rámci stratégie „Lexus Electrified“ podporujú integrované ovládanie hnacieho ústrojenstva, sústavy riadenia, odpruženia a bŕzd, vďaka čomu sa naplno využíva potenciál technológie riadenia elektromotorov, ktorá sa postupne skultivovala v hybridných modeloch.
Čisto elektrický Lexus UX 300e bol vyvinutý s cieľom dosiahnuť vynikajúce jazdné schopnosti. Markantný dizajn a úžitkové vlastnosti crossoveru UX ponechali konštruktéri bez zmeny a zamerali sa na príležitosti umožňujúce stavať na jedinečných výhodách elektromobilov z pohľadu dynamiky a jazdných schopností.

Výkonný elektromotor pre UX 300e sa môže pochváliť energickým zrýchľovaním s prirodzeným charakterom. Vysokokapacitné akumulátory uložené priamo pod podlahou kabíny zase prinášajú nízke ťažisko a optimálny dojazd v kategórii kompaktných mestských vozidiel (400 km ako korel. hodnota podľa jazdného cyklu NEDC; cieľová hodnota je vyše 300 km podľa cyklu WLTP).

UX 300e k tomu pridáva aj najnovšie technológie konektivity a naplno tak využíva výhody elektromobilov v prospech skvelých jazdných schopností a praktickosti.

Model UX 300e bude v druhej polovici roka 2020 uvedený na vybraných európskych trhoch a od roku 2021 sa začne predávať aj vo zvyšku Európy.

UX 300e – hlavné vlastnosti

Konštruktéri vychádzali z kultivovaných jazdných vlastností modelu UX a dokázali nový elektrický pohon efektívne využiť tak, aby vozidlo ponúklo ešte lepšie jazdné schopnosti. Okrem toho sa model UX 300e môže pochváliť jedným z najtichších interiérov v tejto triede, ako napokon prislúcha špičkovým akustickým vlastnostiam, ktoré sú pre vozidlá Lexus typické.

  • Volič jazdných režimov Drive Mode Select umožňuje majiteľovi modelu UX 300e kedykoľvek zabezpečiť hladké zrýchľovanie a spomaľovanie podľa aktuálnej situácie. Vodič si môže vychutnať mohutnú akceleráciu a okamžitý krútiaci moment elektrického pohonu bezprostredne po zošliapnutí pedála, resp. používať podobným spôsobom páčky pod volantom na brzdenie motorom s využitím štyroch úrovní spomaľovania a rekuperácie energie – pri zachovaní úplne prirodzených jazdných vlastností.
  • UX 300e sa môže pochváliť príkladnou jazdnou dynamikou, ktorá stavia na nízkom ťažisku vďaka elektromotoru a akumulátoru pod kabínou v kombinácii s optimálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami a momentom zotrvačnosti.
  • Dynamické vlastnosti podvozkovej platformy GA-C, vynikajúce samy osebe, boli ešte vylepšené ďalšími výstuhami a vyladením sily tlmičov v súlade so zmenami dynamiky v dôsledku elektrifikácie.
  • Elektromobily sú známe svojím tichým charakterom, UX 300e však nekončí akustickou izoláciou elektrického pohonu a usiluje sa o účinné potlačenie vonkajšieho hluku (napr. aerodynamického svišťania a odlietavajúcich kamienkov), ktorý by cestujúci pri absencii spaľovacieho motora a prevodovky mohli zaznamenať. Vďaka zameraniu technikov Lexus na akustický manažment si tak vodič môže vychutnávať pohodlie mimoriadne tichej kabíny.

Pri vývoji modelu UX 300e zužitkoval Lexus znalosti získané pri vývoji špičkových hybridných systémov tejto značky a rovnakú úroveň kvality a pohodlného ovládania premietol aj do svojho prvého sériového elektromobilu. Akumulátor sa vyznačuje mimoriadnou spoľahlivosťou a každodennú využiteľnosť navyše vylepšujú najmodernejšie technológie konektivity či funkcia diaľkového ovládania pomocou inteligentného telefónu.

  • Optimalizácia sa zamerala na čo najefektívnejší chod elektromotora, meniča, prevodov a vysokokapacitného akumulátora s využitím poznatkov získaných v rámci vývoja hybridných vozidiel.
  • Akumulátory sú vybavené systémom teplotného manažmentu, aby poskytovali spoľahlivú prevádzku pri nízkych aj vysokých teplotách okolia. K zvýšeniu spoľahlivosti prispieva aj niekoľko monitorovacích systémov, ktoré regulujú nabíjanie a predchádzajú rizikovým stavom, ako napr. prepätiu.
  • UX 300e ponúka tie najmodernejšie technológie palubnej konektivity. Po prepojení s inteligentným telefónom pomocou mobilnej aplikácie Lexus Link môže vodič kedykoľvek skontrolovať stav nabitia akumulátora alebo dojazd. Zahrnuté sú aj funkcie nabíjania, ako napr. časovač, ktorý informuje majiteľa o tom, kedy bude vozidlo plne nabité, resp. umožňuje naplánovať budúce nabíjanie podľa predpokladaného času jazdy alebo obdobia lacnejšieho tarifu elektrickej energie. Pomocou tejto aplikácie môže majiteľ tiež diaľkovo ovládať klimatizáciu vozidla.

Pôsobivé dizajnové stvárnenie a vysoká praktickosť kompaktného crossovera Lexus UX sa samozrejme prenáša aj na model UX 300e, ktorý tak zákazníkom dokáže ponúknuť skutočne komplexné vlastnosti.

  • Okrem smelej a rafinovanej vonkajšej podoby, ktorá poukazuje na odolnosť a agilné jazdné schopnosti, vyvinul Lexus pre model UX 300e špeciálne aerodynamické kolesá a kryty podvozka.
  • K jednoduchosti a funkčnosti interiéru prispieva aj umiestnenie systému elektronického radenia na stredovom paneli.
  • Lexus kladie dôraz na vývoj tých najvyspelejších bezpečnostných technológií, ktoré tiež v rýchlom slede ponúka vodičom. UX 300e opäť používa bezpečnostný balík Lexus Safety System+ v súlade s neustálou snahou značky predchádzať dopravným nehodám a smrteľným zraneniam, ako aj potláčať psychickú námahu pri vedení vozidla a vyvíjať systémy na podporu riadenia pre pôžitok z prirodzenej a bezpečnej jazdy.

* V závislosti od teploty akumulátora, histórie používania, typu nabíjacieho stojana (nabíjačky) a pracovného napätia.

Zdroj: Lexus

Prečítať celý text

Reklama