6.9 C
Bratislava
sobota, 20 apríla, 2024
Reklama

Luxus, priestor a hospodárnosť: Audi Q7 TFSI e quattro

Odporúčame

Audi uvádza v rýchlom slede na trh svoje nové elektrifikované modely. V nadchádzajúcich mesiacoch bude spustený predaj modelu Q7 TFSI e quattro (kombinovaná spotreba paliva vl / 100 km *: 2,8 – 3,0; kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh / 100 km *: 21,9 – 22,9 ; kombinované emisie CO2 vg / km: 64 – 69). SUV, ktorého externe nabíjateľný hybridný pohon kombinuje trojlitrový zážihový motor V6 s výkonným elektromotorom, je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch. Vo vrcholnej verzii poskytuje najvyšší výkon 335 kW (456 k) a maximálny krútiaci moment 700 N.m, druhá verzia dosahuje najvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximálny krútiaci moment 600 N.m.

Elektrifikačná ofenzíva je u značky Audi v plnom prúde. Len v druhom polroku 2019 debutovali na európskom trhu štyri nové modely s externe nabíjatelným hybridným pohonom, ktoré rozšírili ponuku v modelových radoch Q5, A8, A6 a A7 Sportback. Ďalším krokom je uvedenie modelu Q7 TFSI e quattro. Externe nabíjateľné hybridné SUV nesie logo „TFSI e“.

Dva motory a quattro: pohon a prevodové ústrojenstvo

Audi Q7 TFSI e quattro ** vsádza rovnako ako všetky ostatné externe nabíjateľné modely na silu dvoch sŕdc. Spaľovacím motorom je jeden z najmodernejších agregátov značky, jednotka 3.0 TFSI. Turbodúchadlom preplňovaný, kultivovaný motor V6 je vyladený na najvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximálny krútiaci moment 450 N.m a je homologovaný v súlade s emisnou normou Euro 6d-TEMP. Filter pevných častíc pre zážihové motory je súčasťou sériovej výbavy. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi sa vyznačuje mimoriadnou výkonnosťou a kompaktnými rozmermi. Synchrónny elektromotor s najvyšším výkonom 94 kW a krútiacim momentom 350 N.m je uložený v skrini osemstupňovej prevodovky tiptronic. Spoločne so spojkou medzi spaľovacím motorom a prevodným ústrojenstvom tvoria tzv. hybridný modul.

Elektromotor je napájaný kvapalinou chladenou sadou lítium-iónových akumulátorov, uloženou pod podlahou batožinového priestoru. Akumulátory poskytujú napätie 308 V a disponujú kapacitou 17,3 kWh. Ich 168 prismatických akumulátorových článkov je rozdelených do 14 modulov, usporiadaných v dvoch úrovniach nad sebou. Chladenie akumulátora je zaisťované samostatným nízkoteplotným okruhom, ktorý zahŕňa aj nabíjačku. V prípade potreby ho možno pripojiť k okruhu s chladivom klimatizácie, alebo zapojiť dokopy s druhým nízkoteplotným okruhom, ktorý náleží elektromotoru a výkonovej elektronike. Výkonová elektronika premieňa jednosmerný prúd z vysokonapäťovej sady akumulátorov na striedavý prúd pre elektromotor. Pri rekuperácii vykonáva elektromotor funkciu generátora a nabíja jednosmerným prúdom lítium-iónové akumulátory.

Rýchlo a hladko radiaca osemstupňová prevodovka tiptronic prenáša hnaciu silu oboch motorov na všetky štyri kolesá prostredníctvom pohonu quattro. Systém disponuje elektrickým olejovým čerpadlom, ktoré zaisťuje mazanie za všetkých prevádzkových podmienok. Srdcom trvalého pohonu všetkých kolies quattro je mechanický medzinápravový diferenciál, ktorý rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu pri normálnej jazde v pomere 40:60%. V prípade potreby prenáša väčšinu krútiaceho momentu na nápravu s lepšou trakciou.

Dva výkonové stupne: Q7 60 TFSI e s 335 kW a Q7 55 TFSI e s 280 kW
Vďaka rôznym verziám elektromotora majú zákazníci na výber dve výkonové verzie modelu Audi Q7 TFSI e quattro **, ktoré sa odlišujú okrem iného stratégií podpory spaľovacieho motora elektromotorom. Q7 60 TFSI e quattro ** dosahuje najvyšší výkon 335 kW (456 k) a jeho maximálny krútiaci moment 700 N.m je o 250 N.m vyšší ako u samotnej jednotky TFSI. Pri spolupráci oboch zdrojov hnacej sily zrýchli SUV z 0 na 100 km / h za 5,7 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 240 km / h. Do rýchlosti jazdy 135 km / h môže byť pohon zabezpečovaný iba elektromotorom. Q7 55 TFSI e quattro ** poskytuje najvyšší výkon 280 kW (381 k) a maximálny krútiaci moment 600 N.m. Sprint z pokoja na 100 km / h zvládne za 5,9 sekundy. Aj v tomto prípade môže byť pohon vozidla zverený výhradne elektromotoru až do rýchlosti 135 km / h, so spaľovacím motorom je možné ísť rýchlosťou 240 km / h.

Obe hybridné verzie modelu Q7 najazdia s elektrickým pohonom podľa metodiky WLTP zhodne až 43 kilometrov. V mnohých krajinách a mestách môžu majitelia využívať daňové výhody alebo privilégia v miestnej mestskej doprave, akými sú napríklad parkovanie zdarma či jazda v jazdnomu pruhu vyhradenom pre autobusy.

Maximálna hospodárnosť: predvídavá prevádzková stratégia

Či krátka alebo dlhá trasa, mesto, cesty či diaľnice, systém riadenia hybridného systému modelu Audi Q7 TFSI e quattro ** automaticky zvolí pre každú jazdu optimálnu prevádzkovú stratégiu. Prevádzková stratégia je koncipovaná tak, aby mohol vodič absolvovať veľkú časť každodenných jázd s elektrickým pohonom. Softvérové ​​tlačidlo „EV“ v spodnej časti oboch displejov MMI mu dáva možnosť kedykoľvek rozhodnúť o tom, či a ako má spolupráca oboch motorov prebiehať.

SUV sa vždy rozbieha v režime „EV“, teda len s elektrickým pohonom. V mestskej premávke upozorňuje chodcov a cyklistov na idúce vozidlo syntetický zvuk, vytváraný reproduktorom v podbehu kolesa na pravej strane. Tento akustický výstražný systém (AVAS) je v súlade so smernicami EÚ zreteľne počuteľný pri jazde rýchlosťou až 20 km / h a so vzrastajúcou rýchlosťou jeho intenzita zvuku postupne klesá. Zážihový motor je spustený až potom, čo vodič stlačí „aktívne pedál plynu“ pod bod väčšieho odporu.

Režim „Hybrid“ poskytuje dva prevádzkové módy: „Auto“ a „Hold“. V móde „Auto“ sa automaticky aktivuje prediktívne prevádzkovej stratégie, akonáhle vodič spustí funkciu navigácie do cieľa, poskytovanú sériovo dodávaným systémom MMI Navigation plus. Nabíjanie akumulátorov je navyše inteligentne optimalizované pre podmienky vytýčenej trasy, aby mohol byť elektrický pohon maximálne využívaný v mestskej premávke a v kolónach. Zrýchlenie zaisťuje väčšinou motor TFSI, v prípade potreby ho podporuje elektromotor. Ak vodič „pridá plyn“ v nízkych otáčkach, preklenie okamžite dostupný krútiaci moment elektromotora v desatine sekundy, ktoré výfukové turbodúchadlo potrebuje na vytvorenie plniaceho tlaku, takže hybridný pohon reaguje veľmi spontánne. Cieľom prediktívne prevádzkovej stratégie je prejsť čo najväčšiu vzdialenosť s elektrickým pohonom a kompletne využiť disponibilnú elektrickú energiu v akumulátoroch až do dosiahnutia stanovenej destinácie.

Mód „Hold“ je podriadený inej stratégii. Systém udržiava s minimálnymi odchýlkami aktuálny stav nabitia akumulátorov, a to rekuperáciou kinetickej energie a nabíjaním pomocou spaľovacieho motora 3.0 TFSI. Vďaka týmto cieleným zásahom do riadenia činnosti spaľovacieho motora možno napríklad po diaľkovej jazde, absolvovanej s konvenčným pohonom, prejsť posledným úsekom v mestskej zástavbe pomocou elektrického pohonu, teda s nulovými emisiami a takmer nehlučne.

Prevádzkovú stratégiu vozidla stanovuje riadiaca jednotka celej hybridnej sústavy, ktorá k tomu využíva veľké množstvo dát. Hlavná pozornosť je pritom zameraná na optimalizáciu jazdného komfortu a maximálnemu zníženiu spotreby energie a emisií CO2. Stratégia pri plánovaní diaľkovej trasy zohľadňuje jej dĺžku a profil, ale aj dopravné spravodajstvo z internetu a jazdný štýl vodiča. Sériovo dodávaný predvídavý asistent pre hospodárnu jazdu (PEA) využíva informácie o blízkom okolí z navigačného systému, napríklad o obmedzeniach rýchlosti jazdy, druhoch ciest, stúpaniach a klesaniach, ale aj dáta z kamerových a radarových senzorov, ktoré sledujú dopravnú situáciu pred vozidlom.

Ešte viac hospodárnosti: zotrvačná jazda a rekuperácia

Pre hospodárnosť modelu Q7 s externe nabíjatelným hybridným pohonom sú dôležité tiež fázy, v ktorých vodič uvoľní pedál plynu. V takýchto situáciách zasiahne PEA. Okrem navigačných údajov zohľadňuje tiež vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Na základe toho sa rozhodne medzi zotrvačnou jazdou s vypnutým motorom TFSI a brzdením motorom vrátane rekuperácie, teda získavaním kinetickej energie a jej premenou na elektrickú energiu. Rekuperačný systém modelu Q7 TFSI e quattro ** dosahuje výkon až 25 kW, ktorým sú nabíjané lítium-iónové akumulátory.

Elektromotor navyše zaisťuje všetky mierne až stredne intenzívne spomaľovania (max. 0,3 g), ktoré tvorí viac ako 90 percent všetkých brzdných manévrov v každodennom cestnej premávke. Až pri intenzívnejšom spomaľovaní dochádza k zapojeniu hydraulickej brzdovej sústavy. Vďaka starostlivému nastavenia systému sú prechody medzi „elektrickým“ a „hydraulickým“ brzdením takmer neviditeľné. Ovládanie brzdnej sily pedálom je vždy precízne, s dobrou spätnou väzbou. Pri brzdení dosahuje hybridné SUV rekuperačného výkonu až 80 kW.

Ak je aktívny na želanie dodávaný adaptívny tempomat ACC (adaptive cruise control) s radarovým senzorom, podporuje PEA vodiča nielen pri spomaľovaní, ale tiež pri hospodárnom zrýchľovaní. Ak je ACC vypnuté, dostáva vodič pokyny, kedy je zmysluplné „dať nohu z plynu“. Vodič pritom cíti impulz v aktívnom pedáli plynu a vidí príslušné zobrazenie na digitálnom paneli združených prístrojov Audi virtual cockpit (sériová výbava) a priehľadovom displeji (výbava na želanie). Dôvody pre zníženie rýchlosti jazdy vysvetľujú dodatočné symboly, napríklad križovatky, začiatky obce alebo vpredu idúce vozidlo.

Na paneli združených prístrojov Audi virtual cockpit a na displeji sériovo dodávaného ovládacieho systému MMI touch response si môže vodič nechať zobrazovať mnoho informácií o elektrickej jazde – ukazovateľ výkonu elektromotora, dojazd a aktuálne energetické toky v hybridnej sústave. Ukazovateľ elektrického výkonu poskytuje ako ústredný prvok informácie okrem iného o maximálnom elektrickom výkone alebo rekuperácii pri brzdení motorom, resp. konvenčné brzdovou sústavou.

Až sedem rôznych prevádzkových charakteristík: systém Audi drive select
Okrem softvérového tlačidla „EV“ disponuje vodič modelu Audi Q7 TFSI e quattro ** ešte jednou možnosťou, ako ovplyvniť charakter jazdy, a tou je systém Audi drive select. Výberom režimov „comfort“, „efficiency“, „auto“, „dynamic“, „individual“, „allroad“ (s adaptívnym vzduchovým odpružením „adaptive air suspension“, dodávaným na želanie) a „offroad“ môže meniť nastavenie pohonu, podvozka so vzduchovým odpružením a riadenia.

V závislosti od nastavenia sa pri zošliapnutí pedálu plynu zmení aj spôsob spolupráce oboch zdrojov hnacej sily. Ak je v systéme Audi drive select zvolený režim „dynamic“ a páka voliča sa nachádza v polohe „S“, podporuje elektromotor jednotku 3.0 TFSI maximálnym výkonom, aby sa dosiahla vysoká úroveň dynamiky a agility. Pritom je deaktivovaná možnosť zotrvačné jazdy s vypnutým spaľovacím motorom. Rekuperácia elektromotorom prebieha pri každom uvoľnení pravého pedálu.

Športový charakter: Q7 60 TFSI e quattro **

Audi Q7 60 TFSI e quattro ** disponuje najvyšším výkonom 335 kW (456 k) a maximálnym krútiacim momentom 700 N.m. Športový dojem je umocnený sériovo dodávanou vonkajšou výbavou S line s kompletným lakovaním karosérie vo farbe vozidla a výraznými štylistickými detailmi na prednej a zadnej časti. Celkový vzhľad je zavŕšený čiernym štylistickým paketom a svetlomety Matrix LED. Za 20 „kolesami sú umiestnené červené brzdové strmene. Adaptívne vzduchové odpruženie (adaptive air suspension) ponúkajú širokú škálu nastavení, od tuhého pre najlepšiu možnú ovládateľnosť až po komfortný pre príjemné cestovanie.

V interiéri privíta Q7 60 TFSI e quattro ** svojich cestujúcich vnútornou výbavou S line a športovým paketom S line. Súčasťou výbavy sú športové sedadlá s reliéfnymi logami S line, čierne čalúnenie stropu a hliníkové ozdobné obloženie. Po otvorení dverí premieta osvetlenie LED štyri kruhy na vozovku. Väčšinu prvkov výbavy je možné na želanie objednávať tiež pre Audi Q7 55 TFSI e quattro **.

Komfortné nabíjanie na cestách

Zásuvka pre nabíjanie nových externe nabíjateľných hybridných verzií je umiestnená na ľavej strane vzadu, naproti plniacemu hrdlu palivovej nádrže. Audi Q7 TFSI e ** je možné na cestách komfortne nabíjať na verejných nabíjacích staniciach vďaka sériovo dodávanému káblu Mode 3 so zásuvkou typu 2. Nabíjacia služba Audi e-tron Charging Service poskytuje na želanie prístup k viac ako 110 000 nabíjacím prípojkám v celej Európe. Zákazník tak môže komfortne nabíjať u mnohých poskytovateľov s jedinou kartou.

Riadenie nabíjacieho procesu z pohovky: aplikácie myAudi App

Zákazník môže prostredníctvom aplikácie myAudi App využívať na svojom smartfóne služby z ponuky Audi connect. Týmto spôsobom napríklad zistí stav nabitia akumulátorov a dojazd, spustí nabíjací proces, naprogramuje časovač nabíjanie alebo získa prehľady o nabíjaní a spotrebe. Nabíjacie stanice sú zobrazované ako v aplikácii, tak i na displeji sériovo dodávaného systému vozidla.

Ďalšou funkciou aplikácie myAudi App je klimatizovanie interiéru už pred jazdou. Kompresor klimatizácie a prídavné elektrické kúrenie k tomu využívajú elektrickú energiu z vysokonapäťovej sady akumulátorov alebo z elektrickej siete. Zákazník si môže stanoviť, na akú teplotu sa má interiér vyhriať či vychladiť, zatiaľ čo SUV parkuje alebo prebieha nabíjanie akumulátorov. V závislosti na výbave možno vďaka tejto funkcii aktivovať aj vyhrievanie volantu a sedadiel, ako aj odvetrávanie sedadiel, a to prostredníctvom aplikácie myAudi App alebo časovača vo vozidle.

Audi Q7 60 TFSI e quattro

  • Kombinovaná spotreba paliva v l / 100 km: 2,8 – 3,0;
  • kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh / 100 km: 22,2 – 22,9;
  • kombinované emisie CO2 v g / km: 64 – 69

Audi Q7 55 TFSI e quattro

  • Kombinovaná spotreba paliva v l / 100 km: 2,8 – 3,0;
  • kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh / 100 km: 21,9 – 22,4;
  • kombinované emisie CO2 v g / km: 64 – 69

Zdroj: Audi

Reklama