Nabrúsená vývojová štúdia eX Concept od Mitsubishi Motors, s veľkým úspechom odhalená v roku 2015 na autosalóne v Tokiu, sa prezentovala aj na medzinárodnom ženevskom autosalóne 2016 – a poukázala tak na dizajn, technologické riešenia a marketingové poňatie budúceho kompaktného crossoveru s elektrickým pohonom.
Vývojová štúdia eX Concept od Mitsubishi Motors Corporation (MMC) zhmotňuje víziu kompaktného SUV budúcej generácie s elektrickým pohonom.
Zvonku prezentuje svoj imidž športového crossoveru, energicky sa prepletajúceho ulicami mesta (v súlade s predpismi), spájajúci eleganciu karosérie typu „shooting brake“ s krivkami kompaktného SUV. Čelné partie vozidla sú ďalšou interpretáciou novej vizuálnej identity v duchu dizajnovej koncepcie Dynamic Shield (Dynamický štít) automobilky Mitsubishi Motors. Vývojová štúdia eX Concept svojim poňatím exteriéru aj dizajnom interiéru poukazuje na ďalšie dizajnové smerovanie vozidiel spoločnosti MMC.
Kompaktný eX Concept so sústavou elektrického pohonu budúcej generácie využíva vysokokapacitné výkonné batérie spoločne s kompaktnými a vysoko výkonnými elektromotormi (vpredu a vzadu), čím je celý pohon ľahší a hospodárnejší. Vďaka ďalšiemu poklesu hmotnosti samotného vozidla sa tento môže pochváliť dojazdom 400 km.
Zástavbou akumulátora do spodnej časti karosérie sa znížilo ťažisko; to spoločne so sústavou pohonu Twin Motor 4WD a integrovaným systémom S-AWC pre riadenie pohonu všetkých kolies pomáha zabezpečiť jazdné správanie, ktoré verne zodpovedá zámerom vodiča a súčasne zachováva mimoriadnu úroveň jazdnej stability.
Štúdia eX Concept okrem iného zahŕňa funkcie autonómneho riadenia, ktoré stavajú na spojení technológií on-line prepojenia automobilov s využitím informačných systémov budúcej generácie a vyspelých technológií aktívnej bezpečnosti. Pokiaľ vozidlo rozpozná nebezpečenstvo, rýchlo a presne využije svoje bezpečnostné funkcie. eX Concept je tiež vybavený funkciami včasného rozpoznávania porúch a abnormálnych stavov, kedy vodičovi odporučí, aby svoje vozidlo odviezol do opravy či na servis.
Dizajn exteriéru – vytesaný z jediného bloku
Dizajn exteriéru štúdie eX Concept stavia na veľmi hutnej a robustnej podobe, vďaka ktorej je tento koncept mimoriadne nápadný a pôsobí ako vytesaný z jediného bloku. Z vonkajšieho pohľadu spája eleganciu karosérie typu „shooting brake“ s krivkami kompaktného SUV, čím evokuje imidž športového crossoveru, energicky sa prepletajúceho ulicami mesta (v súlade s predpismi).
Čelné partie sú ďalšou interpretáciou novej vizuálnej identity spoločnosti MMC, označovanej ako Dynamic Shield (Dynamický štít), v tomto prípade so zdôraznením funkčnosti: okrem vizuálneho stvárnenia „štítu“ (pre ochranu osôb aj samotného vozidla) sú hore umiestnené svetlá denného svietenia a smerové svetlá lepšie viditeľné pre chodcov, zatiaľ čo svetlomety posadené o niečo nižšie v rohoch nárazníka zamedzujú oslňovaniu vozidiel v protismere ako aj chodcov.
Ďalším prvkom z pohľadu bezpečnosti je gumená ochrana v spodnej a po stranách prednej časti vozidla pre prípad kontaktu s chodcom či prekážkou.
Dizajn interiéru – vo voľnom štýle
Celá posádka sa môže tešiť z ľahkého nastupovania do vozidla (zadné dvere otvárajúce sa v protismere, absencia prostredných B-stĺpikov) a príjemného interiéru s odlišným farebným prevedením sedadla vodiča a spolucestujúcich, čo evokuje rozdielnu atmosféru na jednotlivých stranách vozidla. Takto navrhnutú kabínu charakterizuje športový charakter, pestrosť, elegancia a priestrannosť.
Použitie rámovej konštrukcie potiahnutej mäkkými materiálmi na prístrojovej doske a ďalších kľúčových prvkov v prednej časti kabíny sa odrazilo v pocite ľahkosti, nielen optickej, ale aj konštrukčnej (a nanajvýš hmatateľnej).
Súčasťou stredovej konzoly sú okrem ďalšieho dve prenosné batérie, ktoré je možné vybrať a použiť mimo vozidla pri aktívnom trávení voľného času. Štúdia eX Concept ďalej používa čelné sklo sprostredkujúce rozšírenú realitu* (AR), zatiaľ čo uprostred prístrojového panelu nájdeme tzv. „Inteligentný displej“, ktorý prezentuje najrôznejšie informácie týkajúce sa jazdy. MITSUBISHI eX Concept je napojený na informačnú sieť technológie on-line prepojenia automobilov, a prináša tak úplne nové zážitky z cestovania a súčasne otvára rad nových možností.
*Živé priame alebo nepriame zobrazovanie fyzického prostredia skutočného sveta, ktorého prvky sú rozšírené (alebo dopĺňané) o počítačom vytváranú grafiku a zvuky.
Inteligentná práca s informáciami – bezpečnejšia jazda
Čelné sklo sprostredkujúce rozšírenú realitu (AR):
S využitím rozšírenej reality (AR) sa informácie získavané prostredníctvom technológie on-line prepojenia automobilov zobrazujú na čelnom skle AR, tj. v zornom poli vodiča, čo uľahčuje sledovanie najrôznejších zmien jazdných podmienok, ako napr. .:
- Pokyny palubnej navigácie
- Varovné upozornenie na vzdialenosť medzi vozidlami
- Varovanie pri opustení jazdného pruhu
- Informácie o dopravnom značení (pevnom či mobilnom) získavané systémom kamerového rozpoznávania dopravných značiek.
Čelné sklo AR taktiež sprostredkováva varovné informácie (funkcia „Caution Tracking“) s využitím technológie na podporu riadenia (systém komunikácie medzi vozidlami navzájom a systém komunikácie medzi vozidlami a infraštruktúrou / chodci); vozidlo tak premieta pokyny a upozornenia na objekty mimo zorného poľa vodiča, ako napr. vozidlá alebo chodcov blížiacich sa ku križovatke, avšak v slepom uhle výhľadu vodiča.
Čelné sklo AR nabáda vodiča k okamžitému rozhodovaniu a reakciám, čím prispieva k vyššej bezpečnosti jazdy.
Inteligentný displej:
Inteligentný displej v hornej časti palubnej dosky je vstupnou bránou k širokej škále informácií týkajúcich sa jazdy. V spojení s navigačnou aplikáciou inteligentného telefónu môže zobrazovať pokyny navigácie.
Vyhľadávanie informácií prostredníctvom smartfónu alebo počítača využíva umelú inteligenciu (AI) a cloudové úložisko; vodičom požadované informácie v rámci internetového vyhľadávania potom vozidlo zobrazuje prostredníctvom cloudu. Vďaka funkcii AI podporovanej inteligentným displejom je vozidlo schopné ponúkať odporúčania na základe záujmov a koníčkov vodiča.
Kamery namiesto spätných zrkadiel:
Spätné zrkadlá štúdie eX Concept využívajú kamery:
- Vonkajšie spätné zrkadlá:
Obraz premietaný po oboch stranách prístrojového štítu nahrádza tradičné vonkajšie spätné zrkadlá. Systém zobrazujúci výhľad dozadu využíva kamery s vysokým rozlíšením upevnené po stranách karosérie vozidla; minimalizuje tak zbytočné pohyby očí odvádzajúce pozornosť od riadenia. - Vnútorné spätné zrkadlo
Displej na stropnej konzole, zobrazujúci výhľad smerom dozadu, nahrádza klasické vnútorné spätné zrkadlo; aj v tomto prípade sa používa kamera s vysokým rozlíšením v zadnej časti vozidla. V porovnaní s tradičným spätným zrkadlom poskytuje displej širší a jasnejší obraz situácie za vozidlom.
Elektrický pohon budúcej generácie a hnací reťazec 4WD / S-AWC s dvojicou elektromotorov – v úlohe priekopníka
Štúdia Mitsubishi eX Concept stavia na všetkých doterajších technológiách elektromobility spoločnosti MMC, čím sa posúva k systému EV budúcej generácie, ktorý prinesie dlhší dojazd a vyššie jazdné výkony (v súlade s predpismi).
K tomuto posunu schopností pohonnej sústavy prispelo 1) použitie akumulátora pohonu budúcej generácie, teraz s výrazne vyššou hustotou energie oproti predtým používaným akumulátorom; a 2) zabudovanie kompaktných a vysoko výkonných elektromotorov (vpredu a vzadu).
Vďaka poklesu hmotnosti a zvýšeniu hospodárnosti nového systému elektrického pohonu ako takého ako aj nekompromisnému zníženiu hmotnosti karosérie sa eX Concept môže pochváliť jazdným dosahom 400 km.
Výsledná pohonná sústava garantuje pôsobivú a úplne hladkú akceleráciu, ktorou môže disponovať iba elektromobil – ktorého najvyšší krútiaci moment je k dispozícii už od nulových otáčok; predné aj zadné kolesá disponujú výkonom 70 kW, a tak celkový výkon systému predstavuje 140 kW.
Štúdia eX Concept s pohonným ústrojenstvom Twin Motor 4WD s dvojicou elektromotorov používa integrovaný stabilizačný systém Mitsubishi Motors S-AWC (skr. Super-All Wheel Control) pre riadenie pohonu všetkých kolies, ktorý vyvíja brzdnú silu na predných kolesách v kombinácii s mechanizmom AYC (aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osi) na prenos hnacej sily, regulujúcim rozdelenie hnacieho momentu medzi zadnými kolesami.
Vďaka funkcii AYC, ktorá riadi rozdeľovanie hnacieho momentu medzi zadnými kolesami, disponuje eX Concept jazdným správaním presne v súlade so zámermi vodiča. Ten si môže vybrať z troch rôznych jazdných režimov, a využiť tak potenciál systému S-AWC skutočne naplno:
- Režim AUTO používa senzory a kamery na sledovanie povrchu vozovky; takto zistené informácie sa posielajú riadiacej jednotke systému S-AWC, ktorá automaticky volí optimálny jazdný režim podľa aktuálneho stavu vozovky.
- GRAVEL (štrk) zabezpečuje optimálne záberové schopnosti a jazdné vlastnosti na nespevnených cestách alebo za silného dažďa.
- SNOW (sneh) zaručuje optimálne jazdné správanie na cestách pokrytých snehom alebo na inom klzkom povrchu.
Štúdia Mitsubishi eX Concept rovnako dovoľuje prepojenie so systémom V2H („Vehicle-to-Home“, napojenie vozidla na domácu elektrickú sieť), kedy je možné elektrinu z akumulátora využívať k napájaniu domácich spotrebičov – v priemernej domácnosti až po dobu štyroch dní.
A v neposlednom rade je tu aj zásuvka s parametrami 100 VAC / 1500 W, umožňujúca napájať z akumulátora elektrické spotrebiče napríklad pri kempovaní v prírode.
Prepojené technológie – rozširovanie horizontu
Prepracovaná technológia on-line prepojenia automobilov od spoločnosti MMC zabezpečuje integráciu vozidiel a informačných sietí. Technológia Mitsubishi Connect vďaka využitiu týchto sietí dokáže ponúknuť širokú škálu služieb, a podstatne tak obohatiť čas trávený na cestách.
Viac znalostí, viac priestoru pre objavovanie …
Služby umelej inteligencie v spolupráci s cloudom môžu spájať informácie z internetu alebo navštívenej lokality so záujmami a preferenciami cestujúcich. Ak služba s prvkami umelej inteligencie nájde v cloude počas jazdy súvisiace informácie, dokáže na ich základe ponúknuť odporúčania, alebo dokonca zasielať vouchery na inteligentné telefóny pasažierov.
Prevencia a rýchla odozva znamená vyššiu mieru istoty
Služba Mitsubishi Connect vďaka nepretržitej komunikácii v cloude pomáha predchádzať nehodám, pretože využíva a kombinuje informácie o ostatných automobiloch a infraštruktúre v okolí vozidla. Taktiež analyzuje vozidlo samotné v snahe odhaliť abnormálne stavy alebo poruchy skôr než prerastú v závažnejší problém, a podľa potreby odporučí vodičovi odviezť automobil na opravu či do servisu.
V prípade nehody táto služba prostredníctvom núdzového komunikačného systému automaticky prenáša informácie o poškodení zistené pomocou senzorov (s vyhodnotením závažnosti nehody, upozornenie o aktivácii airbagov a pod.) Spoločne s informáciami o presnom mieste nehody.
Efektívne využitie času, vyššie pohodlie vďaka prepojeniu so smartfónmi
Vďaka pripojeniu vozidla na Internet si cestujúci môžu ľahko rezervovať miesto v reštaurácii alebo napr. tovar v obchode. Okrem toho vozidlo komunikuje so smartfónmi, a tak je možné odosielať a prijímať hlasové správy alebo využívať služby sociálnych sietí.
Vyspelé technológie aktívnej bezpečnosti – ochrana a minimalizácie rizika
Výsledkom ďalších vylepšení vyspelých technológií aktívnej bezpečnosti od spoločnosti MMC je ešte bezpečnejšie a pohodlnejšie cestovanie.
Prepracovaný systém technológií aktívnej bezpečnosti v štúdii eX Concept zahŕňa systém zmierňovania následkov čelnej kolízie (FCM) a ultrazvukový systém proti nechcenému zrýchleniu vozidla (UMS). Schopnosti tohto systému na báze kamery a radaru sa rozšírili o rozpoznávanie chodcov a bicyklov.
- Ak kamera a radar znamenajú náhle skrátenie odstupu od vozidla vpredu, systém FCM automaticky začne brzdiť, a pomáha tak zamedziť nehode, alebo aspoň zmierniť škody v prípade konfliktu.
FCM tiež varuje vodiča v prípade, že kamera a radar rozpoznajú chodcov alebo bicykel pred vozidlom za jazdy po zotmení alebo za zlej viditeľnosti, pričom systém dokáže určiť, aké riziko nehody hrozí. V prípade potreby systém tiež sám začne brzdiť, aby sa vozidlo nehode vyhlo, alebo sa aspoň predišlo vážnejším zraneniam. - Ultrazvukový systém proti nechcenému zrýchleniu vozidla (UMS) s elektronickým riadením bŕzd používa radar na rozpoznávanie prekážok pred vozidlom aj za ním; ak vodič neúmyselne zošliapne akceleračný pedál, systém obmedzí výkon motora, aby zabránil rozjazdu vozidla. Zároveň vodiča varuje (akusticky i opticky), aby dbal na zvýšenú opatrnosť.
eX Concept okrem toho prezentuje ďalšie nové pokrokové bezpečnostné systémy MMC:
Systém sledovania mŕtvych uhlov (BSW)
Systém sledovania mŕtvych uhlov (BSW) využíva ultrazvukové senzory a radar na monitorovanie oblastí v mŕtvom uhle výhľadu vodiča za vozidlom.
Ak systém rozpozná vozidlo idúce vzadu, upozorní vodiča (akusticky i opticky), aby napríklad pri prechádzaní z pruhu do pruhu dbal na zvýšenú opatrnosť a neprehliadol vozidlo blížiace sa zozadu po jednej či druhej strane.
Asistent pre zmenu jazdného pruhu (LCA)
Asistent pre zmenu jazdného pruhu (LCA) pracuje v súčinnosti s funkciou BSW a pomáha vodičovi v miestach, kde dochádza k spájaniu jazdných pruhov, resp. pri prechádzaní z pruhu do pruhu na diaľnici.
Ak LCA rozpozná vozidlo blížiace sa zozadu po jednej či druhej strane, upozorní vodiča (akusticky a opticky), aby príslušným spôsobom zareagoval. V prípade potreby dokáže automaticky jemne upraviť uhol natočenia volantu, aby sa zabránilo stretu s iným vozidlom.
Systém pre monitorovanie prevádzky pred a za vozidlom
Systém na báze kamery a radaru pri výjazde alebo cúvaní z parkovacieho miesta či garáže upozorní vodiča na prípadné blížiace sa vozidlá.
Senzor rozpoznávania stavu vozovky
Systém na báze kamery a radaru rozpoznáva nerovnosti povrchu vozovky a posudzuje zmeny okolitého prostredia – napr. pri zjazde z asfaltovej vozovky na nespevnenú alebo piesčitú cestu – alebo na zmeny stavu vozovky z dôvodu počasia.
Zistené informácie potom využíva riadiaca jednotka systému S-AWC. Informácie o povrchu vozovky tento systém zároveň zdieľa s ďalšími vozidlami prostredníctvom technológie on-line prepojenia automobilov. Ďalšie vozidlá tak môžu napr. prispôsobiť jazdu na základe informácií od vozidiel idúcich vpredu v nadväznosti na nečakané zhoršenie stavu vozovky.
V prípade živelnej pohromy dokáže systém tiež ukladať a analyzovať údaje zistené vyšším počtom vozidiel a následne informovať všetky ostatné automobily o tom, ktoré komunikácie sú zjazdné a v akom sú stave.
Komunikačný systém na ochranu proti nehodám
Systém komunikácie medzi vozidlami navzájom, medzi vozidlami a infraštruktúrou, resp. medzi vozidlami a chodcami napomáha zamedziť nehodám tým, že rozpoznáva prekážky, ktoré vodič nemôže bezprostredne vidieť, a okamžite vodiča na tieto nebezpečenstvá upozorňuje.
Napríklad: chodci na druhej strane vozidla, alebo vozidlá blížiace sa v protismere či chodci pri čakaní pred odbočením na rohu križovatky.
Automatický parkovací asistent
Systém využívajúci kamery a senzory vozidla pri parkovaní v garážach alebo pri pozdĺžnom parkovaní vozidla sleduje priestorové pomery okolo celého automobilu a následne automaticky ovláda volant a brzdy, aby parkovací manéver prebehol bez nehody.
Systém monitorovania vodiča
Systém monitorovania vodiča pomocou infračervenej kamery na prístrojovej doske, senzorov v stĺpiku riadenia a na sedadle vodiča monitoruje žmurkanie očí, zmeny polohy za volantom, srdcový tep a ďalšie bioparametre v kombinácii s vybočovaním vozidla a iného nezvyklého správania s cieľom rozpoznať mieru bdelosti vodiča. Podľa potreby potom systém vodičovi odporučí, aby zastavil a odpočinul si.
Systém varuje vždy, keď rozpozná stratu pozornosti vodiča, resp. ak vodič prestáva sledovať vozovku vpredu.
Technológia autonómneho riadenia – ľudia a vozidlo
Mitsubishi eX Concept využíva širokú škálu technológií autonómneho (a polo-autonómneho) konania, ktoré skvele dopĺňajú koncepciu elektromobilu …
… MMC napríklad vyvinula presvedčivú a veľmi pohodlnú funkciu autonómneho parkovania (Automated Valet Parking), kedy využíva výhody presnej regulácie výkonu elektromotorov.
… Ďalej vďaka spoľahlivej zásobe krútiaceho momentu produkovaného elektromotormi je možné zabezpečiť jazdné schopnosti, ktoré prakticky okamžite reagujú na zmeny situácie, ku ktorým môže dochádzať počas autonómneho riadenia na vozovkách určených len pre automobilovú dopravu; to isté platí aj pre automatické systémy napomáhajúce vyhnúť sa prekážkam.
Zapnutím obrysových svetiel režime autonómneho riadenia sa dáva ostatným vozidlám na vedomie, že riadenie vozidla prevzal automat.
Systém autonómneho parkovania s obsluhou (Automated Valet Parking) / Bezdrôtové nabíjanie akumulátorov
O parkovaní s obsluhou (Valet Parking) hovoríme v situáciách, keď je táto služba zabezpečovaná hotelom alebo reštaurácií; zamestnanec zaparkuje vozidlo zákazníka po zastavení pri vchode a opäť ho zákazníkovi pristaví z parkoviska vo chvíli, keď si želá ísť domov.
Funkcia inteligentného autonómneho parkovania (Smart Valet Parking) označuje systém, kde všetko prebieha automaticky vďaka prepojeniu systému parkovisko a systémov vozidiel s využitím technológie on-line prepojenia automobilov. Vodič zastaví v zóne parkovisko Smart Valet Parking a všetci vystúpia z vozidla. Keď neskôr chcú odísť, vodič iba stlačí ikonku na inteligentnom telefóne alebo hodinkách a vozidlo sa automaticky pristaví z parkoviska na miesto, kde ho vodič pôvodne zanechal.
Systém Smart Valet Parking rovnako zahŕňa parkovacie miesta pre bezdrôtové dobíjanie elektromobilov s využitím solárnej energie alebo iných obnoviteľných zdrojov. Elektromobily, pri ktorých je potrebné dobiť akumulátor, sa automaticky odvážajú na voľné parkovacie miesto s funkciou dobíjania. Keď je čas odísť, vozidlo sa automaticky pristaví na pôvodné miesto v zóne Smart Valet Parking, aby vyzdvihlo vodiča a zvyšok posádky. Dobu odchodu aj ďalšie pokyny je možné pomocou inteligentného telefónu alebo hodiniek ľahko zmeniť.
Autonómne riadenie (poloautomatická jazda) na verejných komunikáciách
Systém autonómneho riadenia s využitím systému komunikácie medzi vozidlami navzájom a systému komunikácie medzi vozidlami a infraštruktúrou v súčinnosti s kamerami a radarom na vozidle analyzuje aktuálnu situáciu v celom okolí vozidla a automaticky reguluje rýchlosť jazdy alebo mení jazdné pruhy.
Systém tiež získava z cloudu informácie o dopravných podmienkach v cieľovom mieste a pomáha vodičovi vyhnúť sa prípadnej nehode.
Technológia autonómneho riadenia stavajú predovšetkým na týchto funkciách:
Kooperatívny adaptívny tempomat (CACC):
Pri cestovaní na verejných cestách tento systém využíva komunikáciu medzi vozidlami na zdieľanie informácií o zrýchľovaní / spomaľovaní ostatných automobilov, aby jazda čo najlepšie nadväzovala na rýchlosť vpredu idúceho vozidla.
Systém pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu (LKA):
Toto zariadenie využíva kamery k rozpoznávaniu čiar vymedzujúcich jazdné pruhy na vozovke a udržiavanie vozidla v danom pruhu.
Automatická zmena jazdného pruhu:
Tento systém zvyšuje bezpečnosť jazdy súčinnosťou systémov LCA a BWS, ak rozpozná zmenu dopravnej situácie v smere jazdy, ako je napr. zápcha, obmedzenie v jazdnom pruhu kvôli práci na ceste, alebo predmetu, ktorý spadol z vozidla vpredu.
Systém pre automatické vyhýbanie sa prekážkam:
Systém využíva kamery a radar na vozidle a komunikuje s okolitými vozidlami s cieľom rozpoznať prípadné prekážky, aby sa im mohlo vozidlo vyhnúť.
Dokáže presne regulovať vzdialenosť od ostatných vozidiel v blízkosti, či už v hustej doprave alebo za rýchlej jazdy po diaľnici, čím zvyšuje bezpečnosť cestovania a súčasne znižuje náklady na elektrinu, pretože zamedzuje zbytočnej akcelerácii a brzdeniu.
Zdroj: Mitsubishi