6.9 C
Bratislava
piatok, 19 apríla, 2024
Reklama

Modely Jaguar XF a XJ s pohonom všetkých kolies

Odporúčame

  • Jaguar uvádza na vybraných trhoch* nový systém pohonu všetkých kolies AWD (All-Wheel Drive) pre svoje sedany XF a XJ na rok 2013.
  • Systém AWD sa kombinuje výhradne s novým 3,0-litrovým, kompresorom preplňovaným zážihovým vidlicovým šesťvalcom Jaguar s výkonom 250 kW, osemstupňovou automatickou prevodovkou a technológiou Stop/Start.
  • Inteligentný systém Jaguar AWD nepretržite sleduje priľnavosť kolies a pokyny vodiča, aby dokázal včas zareagovať a zabrániť prípadnému prešmykovaniu kolies, čím zaručuje maximálnu trakciu za každých podmienok.
  • Vďaka preventívnemu riadeniu rozdeľovania krútiaceho momentu môže systém aktívne predvídať prešmykovanie kolies a predchádzať mu; vodič tak získava väčšiu sebaistotu a vozidlo je stabilnejšie aj na šmykľavom povrchu. Krútiaci moment sa môže rozdeliť medzi predné a zadné kolesá až v pomere 50 : 50.
  • Pri rýchlejšej jazde na normálne priľnavom povrchu systém AWD prenáša silu motora najmä na zadné kolesá, čo zaručuje maximálnu účinnosť pohonnej sústavy a dynamické jazdné vlastnosti, typické pre všetky vozidlá Jaguar.
  • Konštrukčnými úpravami prešli aj nápravy a systém riadenia, aby mohli modely XF a XJ s pohonom AWD ponúknuť rovnako skvelé jazdné vlastnosti ako ich náprotivky so zadným náhonom.

*Kompletné informácie o dostupnosti na jednotlivých trhoch si vyžiadajte od miestneho zástupcu pre styk s verejnosťou.

Spoločnosť Jaguar vyvinula nový systém pohonu všetkých kolies AWD (All-Wheel Drive) pre svoj športový sedan XF    vlajkovú loď XJ, predovšetkým aby sa zvýšila trakčná schopnosť a všestrannosť týchto vozidiel za poveternostných podmienok, ktoré môžu zhoršiť priľnavosť kolies. Systém AWD bol vyvinutý na základe požiadaviek zákazníkov, ktorí od vozidiel Jaguar očakávajú rovnako vzrušujúce a vášne uspokojujúce jazdné vlastnosti, akými sú vozidlá tejto značky vychýrené, ale navyše požadujú väčšiu stabilitu pri jazde na klzkom povrchu.

Systém, vyvinutý s využitím odborných vedomostí spoločnosti Jaguar Land Rover v oblasti vývoja systémov pohonu všetkých kolies, distribuuje krútiaci moment nového 3,0-litrového, kompresorom preplňovaného zážihového motora V6 s výkonom 250 kW v spojení s vynikajúcou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a systémom Jaguar Intelligent Stop/Start.

Tento nový motor je dokonalým partnerom pre systém AWD vďaka svojmu vysokému mernému výkonu, ktorý zaisťuje dokonalú kultivovanosť a stabilnú, rovnomernú dodávku výkonu a krútiaceho momentu bez ohľadu na stav povrchu.

V záujme zachovania neodmysliteľných vzrušujúcich jazdných vlastností vozidiel Jaguar systém uprednostňuje pohon zadných kolies a vďaka 18 mesiacov trvajúcemu intenzívnemu testovaniu v chladnom počasí a na každom druhu povrchu nijako nenarúša vynikajúci charakter riadenia ani kultivovanosť podvozka. Vďaka pozdĺžnemu uloženiu motora mohli konštruktéri spoločnosti Jaguar zachovať zadnú nápravu ako hlavný trakčný prostriedok, pričom lamelová spojka v rozdeľovacej prevodovke v prípade potreby – na základe priľnavosti povrchu a pokynov vodiča – prenesie časť krútiaceho momentu na prednú nápravu.

jag_xj_awd_arctic_circle_image_13_140113

Hlavným prínosom tohto systému je, že modely XF a XJ s pohonom AWD ostávajú rovnako agilné a citlivo reagujúce ako ich náprotivky so zadným náhonom, bez akéhokoľvek zhoršenia pocitu z riadenia či spätnej väzby pri svižnej jazde. Pri jazde na suchom povrchu systém uprednostňuje pohon zadných kolies, pričom neustále sleduje priľnavosť povrchu, pohyby volantu a pedála akcelerátora, vďaka čomu môže nenápadne a takmer okamžite zasiahnuť v prípade zistenia možnosti prešmykovania kolies tým, že prenesie vhodnú časť krútiaceho momentu na prednú nápravu v záujme maximálnej trakcie.

Systém AWD pracuje v dokonalom súlade so systémom Jaguar Drive Control, ktorý zaisťuje ešte vyššiu úroveň bezpečnosti a stability tým, že vodičovi umožňuje zvoliť „zimný“ režim. Ten pripraví systém na vyššiu pravdepodobnosť zhoršenia priľnavosti povrchu a umožní mu rezervovať väčšiu časť krútiaceho momentu na pohon prednej nápravy. Vďaka prepojeniu so systémom dynamickej kontroly stability (DSC) a protiblokovacím systémom bŕzd (ABS) môže byť každé koleso nezávisle pribrzďované a krútiaci moment prerozdeľovaný medzi pravé a ľavé koleso každej nápravy v záujme ďalšieho zvýšenia bezpečnosti.

175877_10151146012785880_1545827586_o

Modely XF a XJ s pohonom všetkých kolies budú k dispozícii len na vybraných trhoch a oproti modelom so zadným náhonom sa budú líšiť iba nápisom „3.0 AWD“ na veku batožinového priestoru. Systém AWD je k dispozícii pre vozidlá Jaguar XJ so štandardným aj predĺženým rázvorom kolies.

Ian Hoban, riaditeľ pre produktový rad spoločnosti Jaguar Cars, vysvetľuje: „Najviac sme hrdí na fakt, že náš systém pohonu všetkých kolies nijako nenarúša jazdné vlastnosti v porovnaní so sedanmi Jaguar so zadným náhonom, pokiaľ ide o ovládateľnosť, charakter riadenia a kultivovanosť pri jazde, a navyše pridáva nové schopnosti pri zníženej priľnavosti povrchu. Vďaka systému AWD spĺňajú modely XF a XJ všetky očakávania, pokiaľ ide o trakčné schopnosti, ale pritom stále umožňujú zažiť úžasné vzrušenie z jazdy – a presne to bolo naším zámerom.“

3,0-LITROVÝ PREPLŇOVANÝ ZÁŽIHOVÝ MOTOR V6 SUPERCHARGED

 

Zdrojom sily pre systém pohonu AWD je nový celohliníkový zážihový motor Jaguar 3.0 V6 S/C 340, ktorý využíva nevšednú kombináciu špičkových technológií, aby mohol s ľahkosťou a kultivovanosťou vyvinúť vzrušujúci výkon 250 kW pri 6 500 ot./min. Najdôležitejšia pre použitie vo vozidle s pohonom AWD je však jeho obrovská špičková hodnota krútiaceho momentu 450 Nm v rozsahu 3 500 – 5 000 ot./min, pričom krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii už od hranice tesne nad 2 000 ot./min, čo je zárukou úžasnej akceleračnej schopnosti.

Motor 3.0 V6 S/C 340 využíva duálne nezávislé variabilné časovanie ventilov (DIVCT) a priame vstrekovanie paliva s riadeným rozstrekom (SGDI) v kombinácii s novou orientáciou zapaľovacích sviečok, pri ktorej sú elektródy v spaľovacom priestore presne umiestnené v záujme maximálnej účinnosti. Tieto prvky spolu s kompresným pomerom 10,5 : 1 prispievajú k optimálnemu výkonu, krútiacemu momentu a hospodárnosti v celom rozsahu otáčok.

Medzi obomi radmi valcov sa nachádza preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots s elektronickým riadením preplňovania, ktoré zaručuje prevádzkovú účinnosť až do 20 percent. Vďaka inovatívnemu systému s opačne rotujúcimi prednými a zadnými vyvažovacími závažiami, vyvinutému konštruktérmi spoločnosti Jaguar, dosahuje motor V6 kultivovanosť na úrovni uznávaných 5,0-litrových zážihových motorov Jaguar V8.

jag_awd_xj_xf_160812_6-1024x434Motor 3.0 V6 S/C 340 spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, vyladenou inžiniermi spoločnosti Jaguar. Široké rozpätie prevodových pomerov tejto prevodovky umožňuje systému AWD naplno využiť ohromný výkon a krútiaci moment motora, a súčasne dosahovať optimálne hodnoty spotreby paliva a emisií. Vodič môže jednotlivé prevodové stupne radiť aj manuálne, pomocou páčok na volante.

K hospodárnosti prispieva aj systém Jaguar Intelligent Stop/Start, ktorý dokáže znížiť kombinovanú spotrebu paliva podľa noriem EÚ až o päť percent. Vďaka štartéru s dvojitým solenoidom je systém schopný znovu naštartovať motor skôr, než vodič stihne presunúť nohu z brzdového na plynový pedál.

MECHANICKÉ ČASTI POHONU VŠETKÝCH KOLIES

Systém pohonu všetkých kolies spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou, ktorá je štandardnou súčasťou výbavy všetkých verzií modelov XF a XJ na rok 2013, je však upravená tak, aby umožňovala prepojenie s rozdeľovacou prevodovkou s aktívnou spojkou, ktorá podľa potreby smeruje časť krútiaceho momentu na nový predný kĺbový hriadeľ, predný diferenciál a predné polosi.

Lamelová spojka v olejovom kúpeli smeruje krútiaci moment cez predný kĺbový hriadeľ podľa povelov riadiaceho modulu rozdeľovacej prevodovky (TCCM), ktorý sleduje priľnavosť povrchu a pokyny vodiča a podľa potreby rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá.

Aby bolo možné zakomponovať mechanické prvky systému AWD do konštrukcie modelov XF a XJ, bolo potrebné navrhnúť novú prednú nápravnicu, nový priečny nosník, systém uloženia motora a výfukový systém. Optimalizáciou systému z hľadiska rozmiestnenia prvkov vzniklo riešenie s hnacími hriadeľmi predných polosí prechádzajúcimi cez olejovú vaňu motora, čo prispieva k nízkej polohe ťažiska. Motor dostal prekalibrovanú riadiacu jednotku ECU, ktorá dokáže komunikovať s aktívnou rozdeľovacou prevodovkou, pričom úpravy nutné kvôli zakomponovaniu nových prvkov sa dotkli aj palivových vedení, hadíc, nasávania vzduchu a výfuku. Súčasťou nového spodného ochranného krytu a tepelného štítu motora je akusticky izolovaný tunel spojovacieho hriadeľa, ktorý zaručuje rovnakú kultivovanosť ako v prípade modelov so zadným náhonom.

Okrem toho boli prepracované mnohé ďalšie komponenty s cieľom zachovať neodmysliteľné dynamické vlastnosti vozidiel Jaguar XF a XJ. Vďaka použitiu vysokotlakových hadíc v systéme posilňovača riadenia a novo skonštruovaných kĺbov prednej nápravy sa podarilo dosiahnuť rovnakú smerovú citlivosť a charakter riadenia ako v prípade vozidiel s pohonom zadných kolies. Systémy prednej nápravy sú tiež podstatne vylepšené použitím nových pružín, tlmičov a priečnych stabilizátorov. Upravené sú aj pružiny a tlmiče zadnej nápravy, pričom model XJ navyše obsahuje nový priečny stabilizátor. Oba modely majú prekalibrovaný softvér, ktorý riadi systém podvozka Adaptive Dynamics (štandardný prvok výbavy modelu XJ AWD, príplatkový prvok v prípade modelu XF).

NENÁPADNÁ ČINNOSŤ

Hlavným princípom celého procesu vývoja systému AWD bolo zachovať jazdný komfort, agilnosť a vzrušenie z jazdy za každých podmienok, a aby modely XF a XJ AWD dokázali ponúknuť rovnako emotívne jazdné vlastnosti ako ich náprotivky so zadným náhonom.

Na dosiahnutie tohto cieľa bolo potrebných 18 mesiacov testovania, počas ktorých konštruktéri spoločnosti Jaguar preverovali vlastnosti systému v rôznych podmienkach, napríklad na zamrznutých jazerách alebo na dráhach s rôznou priľnavosťou pod ľavými a pravými kolesami v testovacom stredisku spoločnosti Jaguar Land Rover vo Švédsku.

Systém pohonu všetkých kolies AWD bol citlivo prepojený s existujúcimi elektronickými bezpečnostnými a podvozkovými systémami tak, aby sa ešte zlepšila ich funkčnosť, a aby spolu tvorili spoľahlivý systém ovládaný modulom TCCM.

Na suchej ceste systém AWD uprednostňuje prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá, aby malo vozidlo rovnaké dynamické jazdné vlastnosti ako modely so zadným náhonom. Výnimkou je rozbeh z nulovej rýchlosti, pri ktorom systém vždy prenáša časť krútiaceho momentu aj na predné kolesá v záujme hladkej, pokojnej a konzistentnej počiatočnej akcelerácie.

Stará sa o to element preventívneho riadenia, zakomponovaný do riadiacich algoritmov, ktorý predvída situácie so zvýšenou pravdepodobnosťou prešmykovania kolies a predchádza im preventívnym prenesením časti krútiaceho momentu na predné kolesá, čím eliminuje možnosť straty priľnavosti. Keďže táto preventívna metóda distribúcie krútiaceho momentu je skôr aktívna než pasívna, systém dokáže nerušivým spôsobom zaručiť stabilitu vďaka pohonu všetkých kolies, a pritom zachovať dynamické jazdné vlastnosti ako v prípade vozidiel so zadným náhonom.

Systém neustále monitoruje stav povrchu a pohyby plynového pedála a volantu, a v prípade zistenia akéhokoľvek sklzu medzi prednou a zadnou nápravou modul TCCM automaticky zareaguje prenesením časti krútiaceho momentu tak, aby eliminoval rozdiel medzi rýchlosťou otáčania predných a zadných kolies. Krútiaci moment môže byť rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu maximálne v pomere 50 : 50.

awd-1024x510

Keď vodič pomocou tlačidiel systému Jaguar Drive Control zvolí „zimný“ režim, predvídavosť systému sa ešte zvýrazní v záujme účinnejšej prevencie prešmykovania kolies. Systém dynamickej kontroly stability (DSC) navyše neustále sleduje rozdiely v rýchlosti otáčania medzi pravým a ľavým kolesom každej nápravy a s využitím protiblokovacieho systému bŕzd selektívne pribrzďuje iba to koleso, ktoré má práve tendenciu prešmykovať.

Systém Jaguar Drive Control navyše ponúka vášnivým vodičom režim „Dynamic“, v ktorom vozidlo ostrejšie reaguje na pohyby plynového pedála a prevodovka radí vyššie prevodové stupne rýchlejšie a pri vyšších otáčkach. A ak je vozidlo vybavené aktívnym podvozkovým systémom Adaptive Dynamics, v režime „Dynamic“ sa navyše zvýši tuhosť tlmičov v záujme menšieho nakláňania karosérie a lepšej ovládateľnosti. V režime „Dynamic“ pracuje systém AWD rovnako ako v štandardnom režime „Normal“.

Technické údaje*

XF 3.0 V6 S/C AWD XJ (SWB) 3.0 V6 S/C AWD
Motor 3,0-litrový preplňovaný zážihový motor V6 Supercharged 3,0-litrový preplňovaný zážihový motor V6 Supercharged
Zdvihový objem (cm3) 2 995 2 995
Vŕtanie/zdvih (mm) 84,5/89 84,5/89
Max. výkon (k pri ot./min) 340 pri 6 500 340 pri 6 500
Max. výkon (kW pri ot./min) 250 pri 6 500 250 pri 6 500
Max. krútiaci moment
(lb/ft pri ot./min)
332 pri 3 500 – 5 000 332 pri 3 500 – 5 000
Max. krútiaci moment
(Nm pri ot./min)
450 pri 3 500 – 5 000 450 pri 3 500 – 5 000
Prevodovka Osemstupňová automatická, pohon všetkých kolies Osemstupňová automatická, pohon všetkých kolies
Intelligent Stop/Start Áno Áno
Stály prevod rozvodovky 2,56 : 1 2,56 : 1
0 – 60 míľ/h (s) 6,1 6,1
0 – 100 km/h (s) 6,4 6,4
Najvyššia rýchlosť (km/h) 250 (limitovaná)** 250 (limitovaná)**
Kombinovaná spotreba paliva(l/100 km) 9,8 9,8
Emisie CO(g/km) 234 234

*Odhad výrobcu

**S letnými pneumatikami. Vozidlá pre Severnú Ameriku vybavené celoročnými pneumatikami budú mať maximálnu rýchlosť obmedzenú na 195 km/h v súlade s rýchlostným limitom pre tieto pneumatiky.

ZIMNÉ TESTOVANIE

Aby mohol tím konštruktérov dôkladne preveriť a dobre navrhnúť systém pohonu všetkých kolies AWD vo vozidlách Jaguar XF a XJ, využil špeciálny testovací areál spoločnosti Jaguar Land Rover na hranici polárneho kruhu. Pri severošvédskom meste Arjeplog, kde sa tento testovací areál nachádza, priemerná teploty v zime nikdy nestúpne nad bod mrazu, čo predstavuje ideálne prostredie na testovanie v podmienkach, ktoré preveria hranice možností každého vozidla.

Zamrznuté jazero s takmer pol metra hrubým ľadom, ktoré sa nachádza v strede testovacieho areálu, poskytlo bezpečný priestor na spoľahlivé overenie limitov systému AWD. Okrem toho mohli konštruktéri na špeciálne skonštruovaných, vyhrievaných asfaltových pruhoch otestovať a jemne doladiť správanie vozidiel na povrchu s rôznou priľnavosťou pod pravými a ľavými pneumatikami, napríklad na jednej strane s asfaltom a na druhej strane so snehom alebo ľadom.

Vozidlá sú pritom neustále sledované aj počas bežných podmienok, napríklad pri jazdách do miestnych obchodov. Niekoľko mesiacov trvajúce testovanie preverí vlastnosti vozidiel v najrôznejších podmienkach od mrazivej zimy až po jarný odmäk.

Reklama