/
/
/
Nissan GT-R 2017

Nissan GT-R 2017

Reklama

Vozidlo Nissan GT-R 2017, ktoré malo svoju svetovú premiéru na newyorskom autosalóne tento rok v marci, dostalo vzrušujúci nový vzhľad interiéru i exteriéru a dočkalo sa významných vylepšení jazdných vlastností v kľúčových oblastiach, okrem iného vrátane zosilneného podvozka a silnejšieho motora V6 s objemom 3,8 litra s 24 ventilmi a dvomi turbodúchadlami. Nový model GT-R je pohodlnejší než kedykoľvek predtým a sú mu vlastné elegancia a vkus, aké sa v kategórii vysokovýkonných superšportiakov hľadajú len ťažko. Všetky tieto úpravy predstavujú najvýznamnejšie zmeny, ktorými model od svojho uvedenia v roku 2007 prešiel.

DIZAJN

Exteriér

Nové vozidlo GT-R sa pýši úplne novým vonkajším vzhľadom, ktorý mu prepožičiava nádych vycibreného štýlu – a to pri automobile už aj tak považovanom za jedno z najcharizmatickejších športových vozidiel na trhu. V prednej časti vozidla zaujme prepracovaná kapota, predné nárazníky a svetlomety na denné svietenie. Jedným z najmodernejších dizajnových prvkov dizajnu značky Nissan je nová mriežka chladiča s motívom znaku v matnej chrómovej úprave. Výrazná mriežka chladiča má teraz väčšie rozmery na intenzívnejšie prúdenie vzduchu na chladenie motora bez ďalšieho zvyšovania aerodynamického odporu. Jej rafinovaný tvar plynule prechádza do novej kapoty, ktorá sa vyznačuje zvýšenou konštrukčnou tuhosťou.  Testy preukázali, že nové vyhotovenie kapoty, ktoré principiálne odstraňuje jej deformácie, značne zlepšuje aerodynamické vlastnosti prednej časti vozidla pri vysokých rýchlostiach (nad 200 km/h).

V podstate skoro všetky vizuálne zmeny vonkajška vozidla GT-R boli vedené snahou zlepšiť jeho aerodynamické vlastnosti, presnejšie povedané, zvýšiť aerodynamickú účinnosť v troch kľúčových oblastiach: generovanie prítlaku, zníženie odporu vzduchu a zlepšenie chladenia najdôležitejších systémov vozidla. Cieľom bolo maximalizovať chladiaci prietok a zároveň udržať pod kontrolou aerodynamický odpor (tzn. nezvýšiť odpor vzduchu v určitej oblasti vozidla v dôsledku zlepšenia chladiaceho výkonu / prietoku vzduchu v inej časti vozidla).

Okrem novej mriežky chladiča a kapoty bol profil zakrivenia prednej časti vozidla pod spojlerom mierne rozšírený o pár milimetrov a navyše znížený, aby sa zvýšilo prúdenie vzduchu po jeho spodnom okraji. (Svetlá výška bola zachovaná rovnaká ako pri predchádzajúcom modeli.) Ďalej sa úpravou tvarovania okraja líšt dolu na bokoch vozidla podarilo znížiť množstvo vzduchu vťahovaného pod vozidlo, čím sa obmedzilo jeho nadvihovanie a zvýšila sa stabilita. Prepracované boli aj C-stĺpiky a ich horná časť je teraz tvarovaná tak, aby eliminovala tvorbu malých vírov, a zaisťovala tak lepšie vedenie vzduchu.

Zadnú časť nového vozidla GT-R naďalej charakterizujú kultové okrúhle zadné svetlá, ale pri bližšom pohľade si môžete všimnúť difuzér v striebornej úprave a nové bočné vetracie otvory vedľa štyroch výfukových rúrok s titánovými koncovkami. Tieto otvory vylepšujú aerodynamické vlastnosti vozidla. Línia „pása“, ktorá oddeľuje spodnú čiernu časť od panelov karosérie, bola tiež posadená vyššie, takže vozidlo vyzerá širšie a pôsobí agresívnejšie Oblasť zadného nárazníka je teraz riešená rovnako ako pri vozidle GT-R NISMO, čo zlepšuje vedenie vzduchu v spodnej zadnej časti vozidla. Výsledkom je aj menšia interferencia medzi výfukovými plynmi vychádzajúcimi z výfukov a prúdom vzduchu pozdĺž zadnej strany nárazníka, čo prispieva k lepšiemu odvodu tepla.

Nové štýlové kované liate kolesá s vidlicovými lúčmi, ktoré vyrába firma RAYS, boli prepracované špeciálne pre vozidlo GT-R 2017 a ponúkajú lepšie vyváženie, nižšiu hmotnosť a vyššiu pevnosť a tuhosť.

Interiér

Nový interiér vozidla Nissan GT-R, vyznačujúci sa dokonalým remeselným spracovaním, poskytuje v porovnaní s akoukoľvek predchádzajúcou verziou dosiaľ nepoznanú mieru pohodlia, luxusu a každodennej praktickej použiteľnosti. Na prvý pohľad je zrejmé, že nová kabína je luxusnejšia a honosnejšia. Nová palubná doska, prekrytá jediným plátom voliteľne dostupnej kože Nappa najvyššej kvality, využíva horizontálne usporiadanie, ktoré pôsobí na pasažierov na predných sedadlách dojmom vysokej stability. Línia vedúca od palubnej dosky k stredovej konzole dodáva vodičovi za volantom pocit prostredia prispôsobeného jeho potrebám. Celkovým výkonnostným parametrom vozidla GT-R zodpovedá i vrstva čalúnenia pod kožou. Čalúnenie obsahuje nový, tenší materiál, čo prispieva k zníženiu celkovej hmotnosti, ale stále si zachováva najvyššiu kvalitu textúry. Dokonalé zošitie kožených prvkov v celej kabíne je dielom majstra čalúnnika.

Rozloženie stredovej konzoly bolo optimalizované a zjednodušené. Počet prepínačov pri integrovanej navigácii a ovládaní zvuku sa znížil z 27 pri predchádzajúcom modeli iba na 11 pri modeli 2017. Ovládacie prvky navigačného systému a obrazovka boli na prístrojovom paneli posunuté o niečo nižšie, aby ich mohli vodič i spolujazdec ľahšie ovládať a aby mali lepší výhľad dopredu. Vylepšené bolo aj rozloženie prepracovaného navigačného systému. Jeho otočné ovládače sú teraz zo skutočnej hliníkovej zliatiny, ktorá ponúka lepší pocit z ovládania a istejšiu obsluhu. Zväčšená osempalcová dotyková obrazovka má veľké ikony, ktoré umožňujú používateľovi ľahko ovládať audiosystém, navigačný systém, funkcie na telefonovanie a ďalšie prvky informačno-zábavného systému. Pre trh USA, Kanady a Číny sú dostupné aj telematické služby. Rozloženie ikon je možné plne prispôsobiť preferenciám používateľa. Ovládanie Display command control na stredovej konzole z uhlíkových vlákien zaisťuje jednoduchú obsluhu bez nutnosti dotýkať sa obrazovky, čo je veľmi praktické pri jazde vysokou rýchlosťou.

K ďalším užitočným informačným funkciám patrí obľúbený multifunkčný ukazovateľ, umožňujúci vodičovi prispôsobiť si rozloženie dôležitých výkonnostných parametrov a informácií o vozidle (vrátane teploty chladiacej kvapaliny, teploty a tlaku motorového oleja, teploty a tlaku oleja prevodovky, tlaku plnenia turbodúchadla atď.).

Radiace páčky sú teraz osadené priamo na nový volant (nie teda na stĺpik riadenia), čo dovoľuje vodičovi voliť rýchlostné stupne šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky bez toho, aby musel pri zatáčaní dávať ruky z volantu.

Operadlá predných sedadiel pri modeloch Premium a Pure s novým tvarovaním polstrovania z polyuretánovej peny pre istejšie držanie trupu ponúkajú teraz vďaka vyššiemu pohodliu a lepšej podpore luxusnejší zážitok z jazdy. Výsledkom je menšie kĺzanie tela pri divokejšej jazde a zníženie únavy na dlhých trasách. Vďaka novej konfigurácii nosných tyčí rámu operadla dokázal konštruktérsky tím znížiť hmotnosť operadiel a zároveň obmedziť miesta prítlaku na trup vodiča a spolujazdca, čo im dovoľuje zaujať pri sedení uvoľnenejšiu pozíciu.

TECHNICKÉ PARAMETRE 

Motor s dvomi turbodúchadlami

Výkon oceňovaného motora V6 modelu GT-R s objemom 3,8 litra s 24 ventilmi a dvomi turbodúchadlami bol oproti minulému modelu zvýšený o 20 koní. Teraz podáva výkon 419 kW pri 6 800 ot./min, sčasti vďaka zvýšeniu tlaku turbodúchadla a tiež vďaka systému časovania zapaľovania, ktorý je teraz riadený na úrovni jednotlivých valcov – táto technológia bola predtým vyhradená len pre vozidlo GT-R NISMO. Nové zmeny priniesli zvýšenú akceleráciu v strednom pásme otáčok (3 200 ot. / min) a maximálny krútiaci moment dostupný v širšom pásme výkonového spektra. Podobne ako pri vozidle GT-R NISMO bolo navyše vďaka presnejšiemu riadeniu časovania zapaľovania pri jednotlivých valcoch dosiahnuté značné obmedzenie klepania motora (nepresnej detonácie). Výsledné čistejšie a účinnejšie spaľovanie paliva navyše prispelo k zlepšeniu emisných parametrov vozidla.

Motor, označovaný skratkou „VR38DETT“, disponuje plazmovo ošetrenými vložkami vývrtov valcov (namiesto liatinových vložiek), ktoré prinášajú nižšie trenie, nižšiu hmotnosť, lepšie chladenie, vyšší výkon a nižšiu spotrebu paliva. Tiež využíva symetrický systém nezávislých nasávacích a výfukových potrubí s vysokovýkonnými dvojitými turbodúchadlami, ďalej sekundárny systém vedenia vzduchu pre lepšie emisné parametre pri studenom štarte, termostaticky riadený systém chladenia oleja, čistiace čerpadlo oleja na udržiavanie prívodu oleja k turbodúchadlám a systém suchej olejovej vane s bočným kropením. Každý motor od začiatku do konca ručne zostavujú v špeciálnej čistej miestnosti dôkladne vyškolení mechanici. Predok motora je osadený hliníkovou doštičkou s menom motorového mechanika tímu TAKUMI.

Nový je aj titánový výfukový systém lepšie znášajúci vysoké teploty výfukových plynov z motora. Súčasťou tohto systému je potrubie NACA vyvedené naspodku vozidla tesne pred tlmičom výfuku, ktoré vedie vzduch do sekcie zadného difuzéra a prispieva k chladeniu tlmiča výfuku a odvodu horúceho vzduchu z tejto časti vozidla.

Dvojspojková prevodovka

Systém správy radenia bol pri tejto šesťstupňovej sekvenčnej dvojspojkovej prevodovke modernizovaný pre väčšiu uhladenosť a výkon v najrôznejších jazdných situáciách. Keď sa začne vozidlo napríklad pomaly rozbiehať z pokoja, je teraz preradenie medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom oveľa plynulejšie než predtým.

Pri predchádzajúcom modeli vozidla GT-R sa pri rozjazde z pokoja s ľahkým plynom znížil krútiaci moment, čo spôsobovalo tak trochu lenivejšiu reakciu. Pri vozidle GT-R 2017 sa v podobnej situácii krútiaci moment motora nezníži, čo zvyšuje plynulosť po počiatočnej akcelerácii, a to i s ľahkým plynom. A to nie je všetko, zvuk výfuku je teraz znateľne tichší pre oveľa príjemnejšiu jazdu pri bežnom každodennom jazdení. Pri jazde s nízkym zaťažením, napríklad v uliciach mesta alebo na parkovisku, dovoľuje zvýšená presnosť ovládacieho člena radenia tichší chod prevodovky.

Systém pohonu všetkých kolies ATTESA E-TS

Výkon motora sa prenáša na všetky štyri kolesá vozidla GT-R pomocou svetovo prvého systému nezávislej zadnej prevodovky s označením ATTESA E-TS určeného pre vozidlá s pohonom všetkých kolies. Pri bežnej jazde sa GT-R správa ako vozidlo s pohonom zadnej nápravy a rozdelením krútiaceho momentu 0 : 100, ale rozdelenie výkonu je možné nastaviť až na 50 : 50 v závislosti od rýchlosti, bočného zrýchlenia, uhla natočenia volantu, prekĺzavania pneumatík, povrchu vozovky a uhlovej rýchlosti. Špeciálny ovládač reakcie na uhlovú rýchlosť modelu GT-R meria rozdiel medzi cieľovou uhlovou rýchlosťou, vypočítanou z uhla natočenia volantu, a skutočnou uhlovou rýchlosťou zistenou snímačom uhlovej rýchlosti a snímačom preťaženia. Potom krútiaci moment náležite upraví. Podvozková platforma Premium Midship modelu GT-R umiestňuje prevodovku, prevodovú skriňu a rozvodovku do zadnej časti vozidla, takže nie je treba využívať tradičnú rúru. Zavesenie môže teda fungovať nezávisle a dochádza k optimalizácii rozloženia hmotnosti a maximalizácii priľnavosti pneumatík v zákrutách.

Vývoj karosérie a podvozka

Pre rok 2017 boli jazdné vlastnosti a športový výkon nového modelu GT-R vďaka rafinovanému systému zavesenia kolies a tuhšej karosérii povýšené na novú úroveň. Výsledkom je lepšie správanie sa vozidla a jeho celkovo vyššia stabilita.

Prepracované konštrukčné vylepšenia rámu čelného skla medzi A-stĺpikmi zvýšili konštrukčnú tuhosť prednej časti vozidla GT-R, čo sa priaznivo prejavilo znížením deformácie a presnejšou reakciou pri zatáčaní. Zosilnenie v oblasti batožinového priestoru zvýšila tuhosť zadnej časti vozidla. Tuhosť prednej a zadnej časti vozidla je teraz viac vyrovnaná a výsledkom je vyváženejší podvozok.

Špeciálny systém tlmičov Bilstein® DampTronic vozidla GT-R, nastaviteľný vodičom, ktorý využíva údaje z niekoľkých informačných systémov vozidla na zaistenie primeranej tlmiacej sily a vysokej úrovne ovládateľnosti v celom rade jazdných situácií, bol vylepšený o nové teleso ventila znižujúce odporové straty. Pevné upevňovacie miesta systému zavesenia navyše zvyšujú stabilitu a reakciu pri zatáčaní tým, že dovoľujú, aby boli všetky kolesá vystavené ešte väčšiemu zaťaženiu pri udržaní optimálneho kontaktu s povrchom vozovky.

Podobne ako pri predchádzajúcom modeli ponúka systém DampTronic vodičovi možnosť výberu z troch nastavení: Normálne, Comfort pre maximálnu poddajnosť zavesenia a R. Výber z troch možností nastavenia je k dispozícii aj pre systém VDC a radenie prevodových stupňov. Pri modeli na rok 2017 teraz nastavenia „R“ a „Comfort“ poskytujú vodičovi športovejší charakter alebo plynulejší jazdný štýl. Vďaka zvýšeniu tuhosti konštrukcie teraz režim „R“ dovoľuje vozidlu dosahovať rovnakú uhlovú rýchlosť s menším natočením volantu, čo znamená presnejšiu a komunikatívnejšiu reakciu riadenia. Nastavenie režimu odpruženia „Comfort“ zase produkuje menšie vertikálne preťaženie pri testovaní v porovnaní s režimom odpruženia „Normal“. Pokiaľ ide o riadenie, systém vozidla GT-R – hrebeňové servoriadenie s posilňovačom, závislé od rýchlosti vozidla, s hliníkovým hrebeňom, štvorbodovým upevnením a tuhými izolátormi – poskytuje ostrejšiu reakciu pri divokejšej jazde, menšiu námahu pri jazdách po meste a mimoriadne dobrú reakciu na diaľnici.

Na testovacom okruhu preukázalo vozidlo GT-R svoje úžasné schopnosti pri zatáčaní, keď zvládlo slalom o štyri percentá rýchlejšie než predchádzajúci model. Tiež bola vylepšená jeho smerová stabilita vo vysokej rýchlosti (250 km/h) – je potrebných menej korekcií a zásahov do riadenia. Testovanie odhalilo zníženie miery korekcií riadenia v porovnaní s minulým modelom.

Brzdnú silu zaisťujú monoblokové strmene Brembo® so šiestimi piestami vpredu a štyrmi vzadu. Predné a zadné plávajúce priečne vŕtané kotúče Brembo® veľkosti 15,35 palca vpredu a 15 palcov vzadu a brzdové doštičky s nízkym podielom ocele a vysokou tuhosťou minimalizujú opotrebenie a umožňujú okamžité intenzívne brzdenie. Strmene využívajú radiálnu montáž podobne ako pri pretekárskych vozidlách. Toto riešenie totiž minimalizuje ohýbanie strmeňov pri intenzívnom brzdení.

Nissan GT-R 2017 so svojou zvýšenou konštrukčnou tuhosťou karosérie a podvozka, s účinnejším systémom zavesenia kolies a osadením pneumatikami so zvýšenou bočnou tuhosťou odmeňuje vodiča lepšími jazdnými vlastnosťami, vyššou stabilitou vozidla a vyšším pohodlím jazdy než kedykoľvek predtým.

Vylepšená kvalita zvuku vďaka obmedzeniu hluku, vibrácií a ruchov (Noise/Vibration/Harshness – NVH)

Odstránením nežiaduceho hluku pri súčasnom zvýraznení zvukov lahodiacich uchu, konkrétne tep zrýchľujúcich zvukov šíriacich sa z voľne zavesených štyroch výfukov vozidla GT-R, prebúdza vozidlo GT-R zmysly ako nikdy predtým a zároveň pri plynulej jazde udržiava v kabíne oveľa väčšie ticho.

Systém aktívneho potláčania hluku (Active Noise Cancellation – ANC) pomocou strategicky umiestnených mikrofónov v kabíne identifikuje a tlmí nežiaduce nízkofrekvenčné zvuky. Zvukovými vlnami sa rovnakou amplitúdou vydávanými reproduktormi systému potlačenia hluku maskujú nežiaduce zvuky. Vylepšený materiál pohlcujúci zvuk za prístrojovým panelom, akusticky funkčné čelné sklo, izolátor palubnej dosky a hlukové izolátory umiestnené do zadných blatníkov boli navrhnuté tak, aby odstraňovali nežiaduce zvuky tak od motorového priestoru, ako aj od zadných pneumatík. Elektronické riadiace ventily umiestnené v novom titánovom výfuku navyše pomáhajú znižovať rezonancie tlmiča výfuku, ktoré by inak vytvárali dunivý zvuk vychádzajúci z výfukového systému. Systém aktívneho potlačenia hluku a elektronický riadiaci ventil výfuku v podstate tento problém eliminujú tlmením tohto nežiaduceho nízkofrekvenčného zvuku.

Vďaka osadeniu nových titánových tlmičov výfuku elektronickými riadiacimi ventilmi môže systém aktívneho vylepšenia zvuku (Active Sound Enhancement – ASE) prenášať zvukový prejav sily motora priamo do kabíny. Systém ASE definuje zvukovú frekvenciu a hlasitosť určitého cieľového zvuku (napr. zvuku výfuku) a zároveň ich porovnáva so súvisiacimi informáciami, ako sú otáčky motora a ďalšie kľúčové parametre vozidla. Zvukový signál spracováva pomocou zosilňovača audiosystému a cez reproduktory ho prehráva do priestoru pre cestujúcich.

Vodič môže ovládať funkciu riadenia zvuku pomocou rôznych nastavení režimu vozidla – Normal, Comfort a R. Prepínač riadenia zvuku výfuku rovnako umožňuje tichšie štartovanie motora. Stlačením prepínača riadenia zvuku výfuku pred naštartovaním motora sa uzavrie elektronický ventil vo výfukovom systéme, a zaistí tak tichšie naštartovanie. Tento účinok pôsobí ešte pár sekúnd po tom, čo vozidlo poháňa motor stále bežiaci na nízkych otáčkach. Otvorením alebo uzavretím elektronického ventilu vo výfukovom systéme sa dosahuje rozdiel v hlasitosti 10 dB, čo predstavuje pre ľudské ucho značný rozdiel objemovej kvality zvuku.

BEZPEČNOSTNÉ TECHNOLÓGIE

Spolu so zvýšenou konštrukčnou tuhosťou platformy, prispievajúcou k ochrane cestujúcich, patrí k štandardným bezpečnostným prvkom každého nového vozidla GT-R 2017 vyspelý systém airbagov Nissan (Advanced Air Bag System – AABS) zahŕňajúci dvojfázové doplnkové predné airbagy vybavené snímačmi na bezpečnostných pásoch a snímačom prítomnosti posádky vozidla, ktoré môžu upravovať mieru nafúknutia airbagu v závislosti od použitia bezpečnostného pásu a sily nárazu, ďalej dvojicu doplnkových airbagov na bočný náraz, integrovaných do predných sedadiel, ktoré sa pohybujú s osobou, keď zmení polohu sedadla, doplnkové bočné hlavové airbagy, montované do stropu karosérie, stĺpik riadenia pohlcujúci energiu nárazu a systém LATCH (dolné kotviace body a popruhy pre deti) na poriadne upevnenie detských sedačiek kompatibilných so systémom LATCH bez nutnosti použitia bezpečnostných pásov.

K ďalším štandardným bezpečnostným technológiám patrí pokročilý systém dynamického riadenia vozidla VDC (Vehicle Dynamic Control) s tromi režimami nastaviteľnými vodičom (Normal, R, vypnuté), elektronický systém kontroly trakcie TCS (Traction Control System), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronický systém rozdeľovania brzdnej sily (EBD), parkovacie kamery, systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS) a automatické rozsvietenie a zhasínanie svetlometov.

HISTÓRIA MODELU

Nissan Skyline GT-R, pôvodne uvedený do modelového radu japonskej automobilky ako vlajková loď reprezentujúca vyspelé firemné automobilové technológie a schopnosti na poli výkonu, je nielen vyhlásenou stálicou priazne globálnej komunity automobilových nadšencov, ale prekročil i hranice automobilového sveta a svojím účinkovaním vo filmových trhákoch a videohrách sa stal ikonou popkultúry.

Prvá generácia (1969 – 1972)

Po premiére na tokijskom autosalóne na jeseň roku 1968 bola vo februári 1969 predstavená verejnosti sériová verzia úplne nového vozidla GT-R. Pod kapotou tohto nového modelu bola hnacia jednotka S20 odvodená od vysokovýkonného motora vozidla R380 s 24 ventilmi a rozvodom DOHC. Svoje prvé celkové víťazstvo v pretekoch si toto vozidlo GT-R prvej generácie pripísalo na súťaži Grand Prix JAF v roku 1969 a do známosti vstúpilo predovšetkým svojím časom 16,1 s v súťaži 0 – 400 m a maximálnou rýchlosťou 200 km/h.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška:                                4 395 / 1 610 / 1 385 mm

Rázvor:                                               2 640 mm

Rozchod (predných/zadných kolies):      1 370 / 1 365 mm

Hmotnosť:                                          1 120 kg

Motor:                                                S20 (radový šesťvalec, DOHC, 4 ventily na valec)

Maximálny výkon:                                118 kW (160 k) pri 7 000 ot./min

Maximálny krútiaci moment:                 177 Nm (18 kgm) pri 5 600 ot./min

Zavesenie kolies:                                  pružiaca a tlmiaca vzpera / vlečné rameno

Brzdy (vpredu/vzadu):                          kotúčové/bubnové

Pneumatiky (vpredu/vzadu):                 6.45-14-4PR

Technologické zaujímavosti:

  • Svetovo prvý sériovo vyrábaný motor so štyrmi ventilmi na valec a s rozvodom DOHC.
  • K vysokovýkonným technológiám/prvkom patrilo riadenie s premenným prevodom, zavesenie predných kolies vzperami MacPherson, zavesenie zadných kolies vlečnými ramenami, samosvorný diferenciál, športové sedadlá a stolitrová palivová nádrž.

Úspechy v motoristickom športe:

  • Za svoju kariéru získalo 52 víťazstiev v japonských pretekoch cestných vozidiel vrátane zázračného neprerušeného radu 49 víťazstiev.

Druhá generácia (1973)

Vozidlo GT-R druhej generácie, predstavené v novembri 1972, bolo dostupné pre verejnosť od januára nasledujúceho roka. Poháňal ho radový šesťvalec s 24 ventilmi a rozvodom DOHC (S20) a bolo jedným z prvých japonských vozidiel vybavených kotúčovými brzdami na všetkých štyroch kolesách. Jeho vyspelé konštrukčné riešenie mu prepožičiavalo veľmi živé jazdné vlastnosti, takže sa stalo medzi nadšenými vodičmi veľmi obľúbené. Jeho výroba sa však po približne 200 vozidlách zastavila, keď boli na jeho domácom trhu zavedené oveľa prísnejšie emisné predpisy.

Vďaka svojim vynikajúcim jazdným vlastnostiam, elegantne tvarovaným líniám karosérie a mimoriadne malému vyrobenému množstvu sa vozidlo GT-R druhej generácie stalo dosť vyhľadávaným a ceneným zberateľským automobilom.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška:                                4 460 / 1 695 / 1 380 mm

Rázvor:                                               2 610 mm

Rozchod (predných/zadných kolies):      1 395 / 1 375 mm

Hmotnosť:                                          1 145 kg

Motor:                                                S20 (radový šesťvalec s objemom 1 198 cm3, DOHC, 4 ventily na valec)

Maximálny výkon:                                118 kW (160 k) pri 7 000 ot./min

Maximálny krútiaci moment:                 177 Nm (18 kgm) pri 5 600 ot./min

Zavesenie kolies:                                  pružiaca a tlmiaca vzpera/vlečné rameno

Brzdy (vpredu/vzadu):                          kotúčové/kotúčové

Pneumatiky (vpredu/vzadu):                 175-HR14

Technologické zaujímavosti:

  • K vysokovýkonným technologickým prvkom patril motor s 24 ventilmi a rozvodom DOHC, plne tranzistorové zapaľovanie, dvojitá valčeková rozvodová reťaz, riadenie s premenným prevodom, zavesenie predných kolies vzperami MacPherson, zavesenie zadných kolies vlečnými ramenami, samosvorný diferenciál a športové sedadlá.

Tretia generácia (1989 – 1994), R32

Model GT-R bol znovu oživený po 16-ročnej prestávke v roku 1989. Tento model, známy pod označením R32, poháňal 2,6-litrový radový šesťvalec s rozvodom DOHC (RB26DETT) vyvíjajúci výkon 280 k. Bol to prvý model GT-R využívajúci teraz už typický pohon všetkých kolies (predchádzajúce generácie mali pohon zadnej nápravy).

Model GT-R tretej generácie, vybavený vyspelým elektronicky riadeným systémom ATTESA E-TS a viacprvkovým zavesením kolies, je závideniahodný unikát – vyhral všetky preteky celonárodných japonských majstrovstiev cestných vozidiel, na ktorých sa zúčastnil.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška:                                4 545 / 1 755 / 1 340 mm

Rázvor:                                               2 615 mm

Rozchod (predných/zadných kolies):      1 480 / 1 480 mm

Hmotnosť:                                          1 430 kg

Motor:                                                RB26DETT (2,6-litrový radový šesťvalec, DOHC)

Maximálny výkon:                                206 kW (280 k) pri 6 800 ot./min

Maximálny krútiaci moment:                 353 Nm (36 kgm) pri 4 400 ot./min

Zavesenie (predných/zadných kolies):    viacprvkové/viacprvkové

Brzdy (vpredu/vzadu):                          odvetrávané kotúčové / odvetrávané kotúčové

Pneumatiky (vpredu/vzadu):                 225-50-R16 92V

Technologické zaujímavosti:

  • K vysokovýkonným technológiám/prvkom patril 2,6-litrový motor s rozvodom DOHC, systém ATTESA E-TS/4WD a viacprvkové zavesenie prednej a zadnej nápravy.

Úspechy v motoristickom športe:

  • V celonárodných japonských majstrovstvách cestných vozidiel zostalo v rokoch 1990 až 1993 neporazené v sérii 29 víťazstiev po sebe
  • V roku 1990 víťaz pretekov 24 hodín Nürburgringu a 24 hodín Spa Franchorchamps
  • V roku 1991 víťaz pretekov 24 hodín Spa Franchorchamps
  • V rokoch 1991 a 1992 víťazstvo v pretekoch Bathurst 1000

Štvrtá generácia (1995 – 1998), R33

Aj keď bolo o niečo väčšie a ťažšie než model predchádzajúcej generácie, vozidlo GT-R štvrtej generácie s označením R33 si rýchlo získalo rešpekt vďaka svojej zvýšenej stabilite, oveľa lepšiemu rozloženiu hmotnosti, oveľa tuhšej konštrukcii karosérie, lepšiemu riadeniu trakcie a jednoznačne vďaka vyššej rýchlosti. Veď na slávnom okruhu v Nürburgringu Old Course („Nordschliefe“) dosiahlo na kolo čas 7 minút 59 sekúnd – o pozoruhodných 21 sekúnd menej než model R32.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška:                                4 675 / 1 780 / 1 360 mm

Rázvor:                                               2 720 mm

Rozchod (predných/zadných kolies):      1 480 / 1 490 mm

Hmotnosť:                                          1 540 kg

Motor:                                                RB26DETT (2,6-litrový radový šesťvalec, DOHC)

Maximálny výkon:                                206 kW (280 k) pri 6 800 ot./min

Maximálny krútiaci moment:                 368 Nm (37,5 kgm) pri 4 400 ot./min

Zavesenie (predných/zadných kolies):    viacprvkové/viacprvkové

Brzdy (vpredu/vzadu):                          odvetrávané kotúčové / odvetrávané kotúčové

Pneumatiky (vpredu/vzadu):                 245/45ZR17

Technologické zaujímavosti:

  • K vysokovýkonným technologickým prvkom patrila vylepšená aerodynamika a zosilnená karoséria s nižšou hmotnosťou prispievajúca k nižšiemu umiestneniu ťažiska a lepšiemu rozloženiu hmotnosti.

Úspechy v motoristickom športe:

  • V roku 1998 zisk titulu GT 500 v súťaži Japan GT Championship
  • V roku 1995 skončilo v pretekoch 24 hodín Le Mans celkovo na 10. mieste
  • V roku 1996 skončilo v pretekoch 24 hodín Le Mans celkovo na 15. mieste

Piata generácia (1999 – 2002), R34

Vozidlo R34 GT-R bolo poslednou verziou vlajkového športového vozidla Nissan poháňaného motorom RB26DETT a vybaveného systémom ATTESA E-TS 4WD. Vďaka zvýšenej konštrukčnej tuhosti platformy a kompaktnejším rozmerom oproti svojmu predchodcovi (rázvor vozidla R34 bol o 55 mm kratší než pri modeli R33) vykazovalo vozidlo GT-R piatej generácie ešte lepšie jazdné vlastnosti a výkon. Vylepšená aerodynamika vrátane nového spodku vozidla, ktorá generovala oveľa vyšší prítlak, výrazne prispela k športovému charakteru tohto mohutne vyzerajúceho modelu GT-R.

Technické údaje:

Dĺžka/šírka/výška:                                4 600 / 1 785 / 1 360 mm

Rázvor:                                               2 665 mm

Rozchod (predných/zadných kolies):      1 480 / 1 490 mm

Hmotnosť:                                          1 560 kg

Motor:                                                RB26DETT (2,6-litrový radový šesťvalec, DOHC)

Maximálny výkon:                                206 kW (280 k) pri 6 800 ot./min

Maximálny krútiaci moment:                 392 Nm (37,5 kgm) pri 4 400 ot./min

Zavesenie (predných/zadných kolies):    viacprvkové/viacprvkové

Brzdy (vpredu/vzadu):                          odvetrávané kotúčové / odvetrávané kotúčové

Pneumatiky (vpredu/vzadu):                 245/40ZR18

Technologické zaujímavosti:

  • K vysokovýkonným technológiám/prvkom patrila zosilnená konštrukcia karosérie, vyšší krútiaci moment motora, samosvorný diferenciál a vôbec prvé použitie šesťstupňovej prevodovky.

Úspechy v motoristickom športe:

  • V roku 2001 zisk titulu GT500 v súťaži Japan GT Championship
  • V roku 2002 skončilo v pretekoch 24 hodín Le Mans celkovo na 5. mieste
  • V roku 2004 skončilo v pretekoch 24 hodín Nürburgring celkovo na 5. mieste a stalo sa šampiónom triedy

Šiesta generácia (2007 – súčasnosť), R35

Vozidlo bolo verejnosti prvýkrát predstavené v roku 2005 na tokijskom autosalóne ako štúdia vozidla GT-R a premiéra sériového vozidla na veľtrhu pre domáci trh sa uskutočnila presne o dva roky neskôr. Tento kultový vlajkový model Nissanu zostal verný svojim koreňom a vďaka najmodernejším špičkovým automobilovým technológiám ponúkal jazdné vlastnosti a výkon, ktoré brali dych. Pre model GT-R charakteristické štyri okrúhle zadné svetlá sprevádzal vysokovýkonný motor V-6 (namiesto skoršieho radového šesťvalca) a technologicky vyspelý, asfalt trhajúci pohon všetkých kolies, a to všetko v absolútne modernom dizajne exteriéru, ktorý bol zároveň uhladený i mohutný.

Technologické zaujímavosti:

  • K vysokovýkonným technológiám/prvkom patrí 3,8-litrový motor V-6 s dvojitým turbodúchadlom, plazmovo ošetrené vložky vývrtov valcov, sekvenčná šesťstupňová dvojspojková prevodovka s radením pádlami a vysoko vyspelé systémy ATTESA E-TS 4WD a Nissan Vehicle Dynamics Control (VDC-R).

Úspechy v motoristickom športe:

  • V roku 2011 zisk titulu GT 500 Champion na súťaži Super GT
  • V roku 2012 zisk titulu GT 500 Champion na súťaži Super GT
  • V roku 2015 víťaz vytrvalostného seriálu Blancpain Endurance Series
  • V roku 2015 zisk titulu GT 500/300 Series Champion na súťaži Super GT

 Zdroj: Nissan

Prečítať celý text

Reklama