Spoločnosť Kia Motors predstavila v Kórei tretiu generáciu modelu Kia Sorento -unikátnu kombináciu štýlu, praktickosti a najmodernejších technológií, ktorá nadväzuje na úspech predchádzajúceho modelu. Nové SUV má výrazný štýlový vzhľad, vyznačujúci sa čistými, plynulými a pritom masívnymi líniami a prináša do tejto kategórie okrem väčšieho priestoru pre pasažierov a mnohých inovatívnych funkcií aj prémiový vzhľad a pocit luxusu.
- Sofistikovaný nový dizajn tretej generácie Kia Sorento
- Úplne nová karoséria zárukou lepších jazdných vlastností, ovládania a bezpečnosti
- Zlepšenie úrovne vnútorného hluku a prenosu vibrácií, viditeľný posun v kvalite a dizajne interiéru
- Ponuka piatich modernizovaných benzínových a naftových motorov *
- Európska premiéra 2. októbra 2014 na medzinárodnom autosalóne v Paríži
Návrhári tretej generácie Kia Sorento pomenovali svoju inšpiráciu pre nový model ako „Streetwolf“ (vlk ulice). Zmeny dizajnu sú skôr evolučné, ale jemne menia charakter novej Kia Sorento s dôrazom na jej elegantne členitý profil. Zároveň vytvárajú sofistikovaný vzhľad a zabezpečujú novému modelu sebavedomejší pohyb v podmienkach mestských ulíc.
Prednej časti novej Kia Sorento dominujú dlhé, štýlovo čisté predné svetlomety potiahnuté do strán spolu s väčším a vzpriamenejším „tigrím nosom“ prednej mriežky chladiča s výrazným trojrozmerným diamantovým vzorom – zjavná vizuálna inšpirácia z konceptu Kia Cross GT z roku 2013.
Pri pohľade z profilu si nový model zachováva niektoré charakteristické prvky – napr. dlhú kapotu, typicky široký D–stĺpik (stĺpik za zadným okienkom). Nižšie položená línia strechy, vyššia spodná hrana bočných okien a svalnatejšie tvarované zadné ramená však dodávajú vozidlu oveľa dramatickejší vzhľad.
Zadná časť vozidla obsahuje prepracované prvky, zaujímavým detailom je vysoko umiestnený a veľkoryso tvarovaný priestor pre registračnú tabuľku. Toto riešenie umožnilo zavedenie novej technológie laserového tvarovania do sériovej výroby (prvýkrát pre modely Kia), po ktorom zostávajú neviditeľné línie zvarov. Sorento sa vďaka tomu obíde bez tradičnej ozdobnej lišty na zadnými výklopnými dverami, ktoré inak zakrývajú viditeľný zvar. Uhladenejší a elegantnejší vzhľad umocňuje predĺženie karosérie o 95 mm na 4 780 mm ** a znížená výška o 15 mm na aktuálnych 1 685 mm, do šírky nová Kia Sorento narástla o 5 mm na 1 890 mm. Vonkajší dizajn novej Kia Sorento vznikal v dizajnérskom štúdiu Kia Motors v kórejskom Namyangu, ale významne sa ňom podieľali aj ďalšie dizajnové centrá Kia Motors v nemeckom Frankfurte nad Mohanom a Irvine v Kalifornii (USA).
Moderný a veľkorysý štýl interiér
Interiér novej Kia Sorento, prešpikovaný mnohými významnými vylepšeniami, je dielom nemeckého konštrukčného tímu Kia Motors vo Frankfurte nad Mohanom. Návrhári zvýšili latku úrovne luxusu v segmente SUV a to najmä vďaka moderným materiálom a celej škále pokročilých technológií.
Štýl kabíny je navrhnutý v modernom a veľkorysom dizajne, výsledkom ktorého je interiér s vyváženým horizontálnym usporiadaním prvkov a vzhľadom. Zameranie na šírku sa odráža v širšej línii prístrojov, vnútorného obloženia a v tvarovaní palubnej dosky, ktorá siaha až do výplní dverí. Vyšší podiel príjemných dotykových materiálov a jemnej kože vytvára atmosféru moderného luxusu a reálne posúva novú Kia Sorento do prémiovej automobilovej kategórie.
Jedným z najvýraznejších prvkov štýlového interiéru inšpirovaného modernými švajčiarskymi hodinkami je užívateľské rozhranie HMI (Human Machine Interface) značky Kia. Ovládací panel je ohraničený novým rámovaním so striebornou povrchovou úpravou. Ladné krivky prístrojového panelu boli inšpirované „flexibilnými tvarmi ľudského tela“, ktoré zľahka stúpajú k štítu združených palubných prístrojov pred vodičom. Hladká línia výplne dverí, tiahnuca sa od reproduktorov až po rukoväte držadiel, ktoré pútajú pozornosť, prispievajú k luxusnému a sofistikovanému vzhľadu interiéru moderných SUV.
Pre zákazníkov v Európe a na všeobecných trhoch *** je pripravený interiér buď v jednotnom odtieni Saturn Black (čierna Saturn), alebo dvojfarebnej kombinácii látky Saturn Black + Stone a kože. Okrem toho ako voliteľná výbava bude k dispozícii hnedé, alebo svetlo sivé kožené čalúnenie.
Komfort, pohodlie a nové technológie
Až o 80 mm dlhší rázvor (aktuálne 2 780 mm) v porovnaní s modelom predchádzajúcej generácie zaisťuje väčší priestor pre všetkých cestujúcich. Napriek tomu, že je nové Sorento o 15 mm nižšie, dokázali konštruktéri usporiadať sedadlá tak, aby s rezervou poskytovali cestujúcim vo všetkých troch radoch väčší priestor pre nohy a hlavu. Nákladový priestor tiež narástol vďaka dlhšej podlahe (až o 87 mm) a jeho kapacita po sklopení tretieho radu sedadiel stúpla o 17,5 % na úctyhodných 605 litrov (podľa metodiky VDA) oproti 515 litrom v predchádzajúcej generácii. Nechýba ani praktický úložný priestor pod podlahou batožinového priestoru.
Nová Kia Sorento môže disponovať 5- alebo 7-sedadlovým usporiadaním interiéru, pričom druhý rad sedadiel je možné deliť v pomere 40/20/40, prípadne ich úplne sklopiť a tak využiť všestranné vlastnosti variabilného použitia, ktoré umocňuje aj vyššie umiestnená sklápacia stredová lakťová opierka. Druhý rad sedadiel je v 7-sedadlovej verzii vybavený mechanizmom diaľkového sklápania sedadiel – dva ovládače sa nachádzajú v bočnej stene batožinového priestoru.
V novej Kia Sorento debutuje množstvo moderných technológií a palubných systémov, ktoré prispievajú k zlepšeniu pohodlia cestujúcich a prinášajú radosť svojim majiteľom. V závislosti od trhu k nim patrí napr. priestorový kamerový systém „Around View Monitor“ so štyrmi kamerami, ktoré uľahčujú vodičovi manévrovanie pri parkovaní v obmedzenom priestore, alebo „Smart Power“ systém dverí batožinového priestoru, ktorý automaticky otvorí veko batožinového priestoru vždy (pokiaľ je aktivovaný), keď nasníma kľúč v tesnej blízkosti vozidla – takže majitelia môžu svoje nákupné tašky, alebo ťažké predmety pohodlne nakladať priamo do vozidla.
Vyššie úroveň kultivovanosti
Konštruktéri sa pri vývoji novej Kia Sorento sústredili na vystuženie skeletu karosérie s cieľom výrazného zníženia hlučnosti a úrovne prenosu vibrácií do interiéru – a vytvorili skutočne mimoriadne tiché prostredie pre cestovanie, ktoré je rovnako sofistikované ako dizajn nového modelu. Zvýšená torzná tuhosť skeletu karosérie až o 14 % v porovnaní s predchádzajúcim modelom je vynikajúcim základom vyššej bezpečnosti pre všetkých cestujúcich.
Medzi opatrenia na obmedzenie hluku a prenosu vibrácií v novej Kia Sorento patrí najmä použitie nového zvukovo izolačného materiálu pre tunel prevodovky, o 29 % väčšia hrúbka zvukovej izolačnej vrstvy prístrojového panelu (0,9 mm namiesto 0,7 mm), mohutnejšie komponenty uloženia prevodovky a motora, ktoré výraznejšie zabraňujú prenosu vibrácií z hnacej jednotky do interiéru a pre naftové agregáty aj nový kryt filtra pevných častíc DPF a akustický štít integrovaný do krytu reťazového rozvodu motora. Hlučnosť interiéru klesla v závislosti na jazdných podmienkach o 3 až 6 %.
Sofistikované pohonné jednotky, jazdný komfort a ovládateľnosť
V reakcii na rastúce požiadavky zákazníkov vylepšili konštruktéri Kia Motors v novej Kia Sorento každý aspekt ovplyvňujúci príjemné cestovanie a dokonalý pocit z jazdy a to so zvláštnym dôrazom na ponuku motorov, riadenie a podvozok.
V závislosti na požiadavkách jednotlivých trhov bude pre novú Kia Sorento* k dispozícii päť motorov s výkonovou škálou od 172 do 270 koní. Medzi ne patrí zážihový agregát 2.4 GDi s priamym vstrekovaním benzínu, ďalej motory s objemom 2,4 l a 3,3 l s viacbodovým vstrekovaním MPI a na európskych trhoch mimoriadne obľúbené, avšak prepracované a sofistikované turbodieselové pohonné jednotky radu „R“ s objemom 2,0 a 2,2 litra.
Tím podvozkových špecialistov Kia Motors sa pri vývoji novej Kia Sorento zameral najmä na vylepšenie jazdného komfortu, jazdnej stability vo vysokých rýchlostiach a dobrej ovládateľnosti. Aj v tejto oblasti dosiahli veľký pokrok, ktorý korešponduje so zlepšeniami v oblasti kvality interiéru a úrovne jeho odhlučnenia.
Plne nezávislé zavesenie kolies preberá základné usporiadanie od predchádzajúceho modelu podľa vzoru vpredu vzpery McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie Kia, ktoré však prešlo mnohými vylepšeniami – pomocný rám disponuje viacerými komponentmi, ktoré ho izolujú od interiéru, väčšie tlmiče pruženia sú aktuálne umiestnené zvisle za osou nápravy, čo zlepšuje kontrolu pohybov karosérie.
Tieto zmeny spoločne s dlhším rázvorom priniesli komfortnejšie odpruženie s progresívnejšími reakciami na nerovnosti vozovky. Nová Kia Sorento vďaka tomu poskytuje mimoriadny komfort pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti, podobne ako pri jazdách v členitom teréne.
V konštrukcii prednej nápravy je úplne novým prvkom elektrický posilňovač riadenia typu R-MDSP, dodávaný v závislosti na trhu buď ako súčasť štandardnej výbavy alebo na želanie. Posilňovač je namiesto uloženia na stĺpiku riadenia oproti predchádzajúcej generácii integrovaný priamo do prevodovky, takže poskytuje oveľa vyššiu citlivosť a rýchlejšie reakcie riadenia. Nová Kia Sorento sa vďaka tomu radí vo svojom segmente medzi vozidlá s vysokou mierou agility a športových vlastností a to bez kompromisov v oblasti jazdného komfortu, ktorý zákazníci už automaticky očakávajú od luxusného SUV.
Lepšia pasívna aj aktívna bezpečnosť
Skelet karosérie novej Kia Sorento je výrazne tuhší vďaka širokému využitiu ultravysokopevných ocelí. Kým predchádzajúca generácia disponovala 24,4 % takýchto ocelí, v novom modeli podiel ultra pevného materiálu vzrástol na 52,7 %. Základná štruktúra karosérie je tak v prípade nárazu odolnejšia a k ďalším výhodám patrí aj vyššia hodnota torznej tuhosti karosérie. Odolnejšia oceľ vystužuje podbehy kolies, rám veka batožinového priestoru a oblasť zadných kolies.
V novej Kia Sorento našlo uplatnenie aj viac ako dvojnásobné množstvo extrémne odolnej ocele, tvarovanej za tepla (vrátane procesu jej tvrdnutia) – z pôvodných 4,1 % v predchádzajúcej generácii na súčasných 10,1 %. Tento materiál výrazne prispieva najmä k tuhosti stĺpikov A a B.
V závislosti od trhu budú k dispozícii rôzne prvky a systémy aktívnej bezpečnosti. Medzi ponúkané systémy patrí napr. adaptívny tempomat ASCC(Adaptive Smart Cruise Control), ďalej systém varovania opustenia jazdného pruhu LDWS (Line Departure Warning System), ktorý zvukovou signalizáciou upozorní vodiča, že opúšťa svoj jazdný pruh bez spustenia ukazovateľov smeru, takisto sem patrí upozornenie na riziko čelnej kolízie FCW (Front Collision Warming), sledovanie tzv. slepého uhla spätného zrkadla BSD (Blind Spot Detection), asistent pre zmenu jazdného pruhu LCA (Line Change Assist), upozornenie na križujúce vozidlá vzadu RCTA (Rear Cross Traffic Alert), ktorý upozorňuje na vozidlá, prichádzajúce zo strán k zadnej časti auta na parkoviskách a v neposlednom rade aj ukazovateľ rýchlostných limitov SLIF (Speed Limit Information Function), ktorý zobrazuje obmedzenia rýchlosti na prístrojovom paneli na základe dopravného značenia, detekovaného kamerou.
Po predstavení novej Kia Sorento na domácom trhu nasleduje európska premiéra, naplánovaná na štvrtok 2. októbra 2014 na medzinárodnom autosalóne v Paríži. Na slovenskom trhu sa nová Kia Sorento objaví v priebehu prvého kvartálu 2015.
Poznámky:
* Ponuka motorov, uvedená v tejto tlačovej informácii, platí iba pre európske a všeobecné trhy. Paleta pohonných jednotiek učených pre Severnú Ameriku, bude oznámená neskôr. Takisto sa môžu špecifikácie líšiť aj v rámci jednotlivých európskych trhov.
** Vonkajšia dĺžka vozidla platí pre modely s európskou špecifikáciou
*** Medzi všeobecné trhy patria regióny Strednej a Južnej Ameriky, karibské a pacifické oblasti, Ázia s výnimkou Číny a Kórey, Afrika a Stredný Východ.
Zdroj: Kia