OCTAVIA je srdcom, ikonickým modelom a zároveň najpredávanejším modelom značky ŠKODA. Pri príležitosti 60. výročia predstavuje spoločnosť ŠKODA AUTO novú verziu svojho bestselleru. Štvrtá generácia vozidla ŠKODA OCTAVIA narástla vo všetkých rozmeroch a je tak dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie. Ponúka tiež ešte väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky ŠKODA pôsobí OCTAVIA ešte emotívnejšie. Úplne nový koncept interiéru kombinuje skvelú funkčnosť a jedinečný priestor s kvalitnými materiálmi a premyslenými dizajnovými prvkami. Inovačnú silu značky ŠKODA v triede kompaktných vozidiel potvrdzuje mnoho nových možností konektivity a asistenčných systémov. Vozidlo tiež ponúka veľmi dobrý pomer ceny a úžitkovej hodnoty a špičkovú kvalitu, typickú pre vozidlá ŠKODA.
https://youtu.be/iT-YJYHQ0uQ
EXTERIÉR
Emotívny vzhľad vozidla, zväčšené rozmery
Nová ŠKODA OCTAVIA dostala úplne nový vzhľad, tvorený novým predným nárazníkom a novými, ostro rezanými prednými svetlometmi. Zväčšená dĺžka a šírka zvýrazňujú sebavedomý charakter tohto kompaktného vozidla. V porovnaní s treťou generáciou narástla dĺžka vozidla ŠKODA OCTAVIA COMBI štvrtej generácie o 22 mm na 4 689 mm. Šírka narástla o 15 mm na 1 829. Dĺžka verzie liftback je o 19 mm väčšia, keď meria 4 689 mm, šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm. Rázvor činí 2 686 mm. Pretiahnutú siluetu vozidla zvýrazňuje novo tvarovaný, plochý strešný nosič. Až 19 palcové kolesá z ľahkej zliatiny dodávajú vozidlu dynamický vzhľad.
OCTAVIA patrí k vozidlám s najlepšou aerodynamikou na svete
Nový dizajnový jazyk je základom atraktívneho vzhľadu vozidla ŠKODA OCTAVIA, ale tvarové riešenie súčasne prispieva k výbornej aerodynamike. Verzia liftback vykazuje súčiniteľ odporu vzduchu cx od 0,24, karosérie modelu OCTAVIA COMBI dosahuje súčinitele odporu vzduchu cx od 0,26. Nová OCTAVIA tak patrí k vozidlám s najlepšou aerodynamikou na svete. Aerodynamické vlastnosti karosérie prispievajú k nízkym hodnotám emisií CO2 a spotreby paliva.
Prvý model OCTAVIA s full LED Matrix svetlometmi
Nižšie predné svetlomety aj zadné svetlá využívajú modernú LED technológiu. Významnou novinkou ponúkanou vo vrcholnej verzii modelu OCTAVIA sú fullLED Matrix svetlomety. Svetelný kužeľ sa v tomto prípade skladá z niekoľko nezávisle ovládaných segmentov. Kamera s inteligentnou technológiou v čelnom skle rozpozná vozidlá idúce v protismere, ako aj v rovnakom smere, či osoby a objekty s reflexnými prvkami, a jednotlivé segmenty vypína, aby nedošlo k oslneniu. To umožňuje mať neustále rozsvietené diaľkové svetla a významne tak zlepšiť osvetlenie priestoru pred vozidlom bez toho, aby boli oslepení ostatní vodiči. Vodiča víta animovaná funkcia Coming/Leaving Home, do ktorej sú zapojené aj full LED zadné svetla. Tie majú navyše dynamické smerové svetlá, ktoré sa objavujú vôbec po prvýkrát vo vozidla ŠKODA OCTAVIA.
INTERIÉR
Nový koncept interiéru s veľkorysým priestorom
Nová generácia modelu ŠKODA OCTAVIA ponúka ešte veľkorysejší vnútorný priestor, než na ktorý sú zákazníci zvyknutí. Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách narástol o 78 mm. Objem najväčšieho batožinového priestoru vo svojej triede narástol u modelu OCTAVIA COMBI na 640 l, u verzie liftback na 600 l. Úplne nový je aj interiér vozidla OCTAVIA.
Novo tvarovaná palubná doska je rozdelená do niekoľkých úrovní, ktoré svojimi líniami a farbami pod veľkým a voľne v priestore stojacím centrálnym displejom, citujú typické tvary masky chladiča vozidiel značky ŠKODA. Pocit veľkorysej priestrannosti interiéru posilňuje vizuálna šírka prístrojovej dosky. Vo svojej štvrtej generácii ponúkne najpredávanejší model v histórii značky ŠKODA vo vnútri ešte viac miesta než jeho predchodca.
Súčasťou nového konceptu interiéru je dvojramenný volant s tlačidlami a otočnými ovládačmi, uľahčujúcimi ovládanie jednotlivých funkcií. Na elegantnom a jasne tvarovanom stredovom paneli nahrádza inak bežný volič automatickej prevodovky malý prepínač. Prostredníctvom neho sa radia jednotlivé režimy prevodovky DSG pomocou technológie shift-by-wire, teda bez priamej mechanickej väzby. V novej generácii modelu OCTAVIA bude okrem toho k dispozícii po prvý raz aj trojzónová klimatizácia Climatronic.
Nový dizajn ma tiež stredová konzola, výplne dverí a prístrojová doska, ktorá je rozdelená do niekoľkých horizontálnych úrovní a spolu s kontrastnou, farebnou plochou pod veľkou, samostatne stojacou centrálnou multifunkčnou obrazovkou kopíruje tvar masky chladiča. Vôbec po prvýkrát ponúka OCAVIA ergonomické sedadlá, ktoré sú veľmi šetrné k chrbtu a ktoré ponúkajú na prianie vyhrievanie, masážnu funkciu a tiež funkciu ventilácie. Športové sedadlá, ktoré sú ponúkané na prianie, sú potiahnuté veľmi priedušnou látkou ThermoFlux. Bezkľúčový systém otvárania KESSY je teraz možné použiť pre všetky štyri dvere.
Nová OCTAVIA bude po uvedení na trh ponúkaná vo výbavových stupňoch Active, Ambition a Style. V priebehu roku 2020 doplní ponuku robustná OCTAVIA SCOUT a športová OCTAVIA RS.
TECHNOLÓGIE
OCTAVIA je prvý model značky ŠKODA, ktorý ponúkne tzv. head-up displej. Head-up displej zobrazuje dôležité informácie, ako napríklad rýchlosť alebo údaje z navigácie, priamo na čelnom skle v zornom poli vodiča. Vodič tak môže čítať tieto informácie bez toho, aby musel odvracať pozornosť od diania na ceste.
Infotainment systémy nového modelu ŠKODA OCTAVIA ponúknu na želanie služby streamovania rádia a televízie a tiež úplne bezdrôtové prepojenie smartfónu pomocou bezdrôtovej SmartLink+ technológie. Média alebo USB pamäťové disky je možné prepojiť s infotainment systémom priamo pomocou dvoch predných USB-C konektorov, celkovo môže byť vo vozidle až päť USB-C konektorov. Na želanie je tiež v ponuke 230 V zásuvka vzadu. Skvelý zvuk zaisťuje akustický vyladený interiér a nový Sound System Canon, ktorý je ponúkaný na želanie.
Virtuálny Kokpit nového modelu OCTAVIA bol vylepšený. Obrazovka najnovšej generácie digitálneho, individuálne konfigurovateľného Virtuálneho Kokpitu má uhlopriečku 10“. Tiež jeho ovládanie je užívateľsky prívetivejšie. Vodič môže voliť zo štyroch základných režimov zobrazení – Basic, Classic, Navigácia a Asistenčné systémy – a zobrazovaný obsah nastavovať ovládacími tlačidlami multifunkčného volantu. Novinkou je tiež možnosť zobraziť mapu navigácie v dvoch rôznych režimoch priblíženia na Virtuálnom Kokpite a displeji infotainment systému, ktorý ma uhlopriečku až 10“. Pomocou integrovanej spodnej lišty v obrazovke infotainment systému je možné ovládať klimatizáciu. Pomocou novej dotykovej lišty pod displejom infotainment systému je možné jedným prstom ovládať hlasitosť a dvoma prstami približovať alebo odďaľovať mapu navigácie.
Nová OCTAVIA je vôbec prvý model značky ŠKODA, ktorý ponúka ovládanie automatickej prevodovky DSG systémom shift-by-wire. Radenie prevodových stupňov tak neprebieha mechanicky, ale elektronicky. Miesto známe voliacej páky automatickej prevodovky DSG sa tak v stredovej konzole vozidla OCTAVIA nachádza nový ovládací modul s malým prepínačom, ktorým vodič volí režimy R (spätný chod), N (neutrál) a D/S (štandardný režim Drive/športový režim), ako aj tlačidlo parkovacieho módu P.
Po prvýkrát sú v ponuke inovatívne asistenčné systémy, ako napríklad Asistent vyhýbania alebo Varovanie pri vystupovaní z vozidla
Štvrtá generácia modelu OCTAVIA ponúka mnoho asistenčných systémov. Niektoré z nich sú vo vozidle značky ŠKODA použité vôbec po prvýkrát. Nový Asistent vyhýbania pomáha vodičovi miernym zásahom do riadenia v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom a kontrolovaným vybočením vozidla tak pomáha predchádzať nehodám. Funkcia Varovanie pri vystupovaní z vozidla zobrazuje vodičovi pred otvorením dverí, keď sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Pomocou funkcie Detekcia rukou kontroluje vozidlo, či má vodič permanentne ruky na volante, alebo vie zistiť v prípade zdravotnej indispozície, že vodič vozidlo neovláda. V prípade núdzovej situácie vie Emergency Assist vozidlo zastaviť.
MOTORY
Nová ŠKODA OCTAVIA dostala moderné, mimoriadne úsporné motory TDI a TSI, ktoré sú spoločne s výrazne vylepšenými aerodynamickými vlastnosťami základom pre nízku spotrebu a emisie. Ponuku naftových a benzínových motorov dopĺňa veľmi ekologický variant s pohonom na zemný plyn (CNG) a tiež verzia s plug-in hybridným pohonom. Po prvýkrát sa tiež objaví vo vozidle ŠKODA motor s mild-hybridnou technológiou. U trojvalcového motora 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalcového motoru 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) v kombinácií so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DGS je použitý 48 V remeňový štartér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Je tak možné s úplne vypnutým spaľovacím motorom plachtiť, zhromažďovať energiu získanú rekuperáciou pri brzdení alebo naopak využiť krútiaci moment elektromotora a zlepšiť tak možnosti spaľovacieho motora tzv. Boost. Motor je tiež pri štarte tichší a sprevádza ho menej vibrácií. Oba spomínané motory sú tiež ponúkané vo variante bez mild-hybridnej technológie, a to v kombinácií so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motore 1,5 TSI a tiež pri naftových motoroch vozidla OCTAVIA je použitá novo vyvinutá prevodovka určená pre motory s vysokým krútiacim momentom. Motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW (190 k) je ponúkaný výhradne s pohonom všetkých kolies a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Všetky motory TSI sú vybavené filtrom pevných častíc.
Plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo v dvoch výkonnostných variantoch
Po modeli ŠKODA Superb iV, ktorý je prvým vozidlom značky ŠKODA s plug-in hybridným pohonom, ponúka spoločnosť ŠKODA AUTO tiež nový model OCTAVIA v kombinácií s benzínovým motorom 1,4 TSI a elektromotorom pod názvom OCTAVIA iV, a to dokonca v dvoch výkonových variantoch. Vedľa varianty s celkovým systémovým výkonom 150 kW (204 k) je ešte plánovaná verzia so systémovým výkonom 180 kW (245 k). Obe prevedenia budú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
Naftové motory novej generácie Evo vypúšťajú až o 80 % menej oxidov dusíka
Tri nové naftové motory pokrývajú výkonové spektrum od 85 kW (115 k) do 147 kW (200 k). Výkonné, úsporné a veľmi ekologické motory TDI s objemom 2,0 l patria k novo vyvinutej generácií Evo. Motory sú vybavené filtrom pevných častíc a tiež novou evolučnou radou úpravy výfukových plynov SCR. Počas takzvaného procesu Twin Dosing dochádza k vstrekovaniu AdBlue pred dva SCR katalyzátory, ktoré sú radené za sebou. Vďaka tejto metóde a druhému katalyzátoru sa znižujú emisie oxidov dusíka (NOx) v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov o približne 80 %. Motory Evo tak majú technické predpoklady na to, aby spĺňali budúcu emisnú normu Euro 6d. Varianty motorov s výkonom 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k) sú na želanie ponúkane s pohonom všetkých kolies.
G-TEC: Variant s pohonom na zemný plyn
Aj štvrtá generácia modelu OCTAVIA bude dostupná vo variante G-TEC s veľmi ekologickým motorom na zemný plyn. Emisie CO2 sú tak znovu o približne 25 % nižšie, ako pri prevádzke na benzín. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor 1,5 TSI s pohonom na zemný plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita troch nádrží na zemný plyn je 17,7 kg. V prípade potreby je k dispozícii nádrž na benzín o objeme 9 l. Obe karosárske verzie vozidla OCTAVIA G-TEC sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
Tri možnosti nastavenia podvozku a adaptívny podvozok DCC
Nová ŠKODA OCTAVIA bude k dispozícií, okrem štandardného podvozku, tiež s ďalšími dvomi podvozkami. O 15 mm znížený športový podvozok a podvozok v rámci paketu pre zlé cesty, ktorý zvyšuje svetlú výšku o 15 mm. Na želanie je k dispozícií adaptívny podvozok DCC, ktorý automaticky upravuje tlmiacu charakteristiku a pérovanie a ktorý v rámci voľby jazdného režimu Driving Mode Select ponúka rôzne jazdné režimy. V prípade modelu plug-in s hybridným pohonom zostáva svetlá výška v kombinácií s DCC rovnaká. U ostatných verzií je znížená o 10 mm.
SIMPLY CLEVER
Úplne v duchu motta značky ŠKODA Simply Clever ponúka tiež nový model OCTAVIA špičkovú funkčnosť. Rad Simply Clever prvkov, typických pre značku ŠKODA, uľahčuje posádke OCTAVIA každodenné cestovanie. Po prvýkrát ponúka Octavia na želanie tzv. spací paket, ktorý obsahuje dve veľké, komfortné hlavové opierky na zadných sedadlách a deku. Novinkou je tiež vylepšený, komfortný set sietí do batožinového priestoru, alebo automatické odistenie roletového krytu, ponúkané vo verzii kombi. Multifunkčné vrecko pod krytom batožinového priestoru ponúka dodatočný úložný priestor.
Typickým prvkom je dáždnik v odkladacej schránke vo dverách vodiča, kde je po novom tiež miesto pre metličku, ktorá je ponúkaná v rámci ŠKODA Originálneho príslušenstva. Integrovaný lievik v uzávere nádržky ostrekovača čelného skla sa objavuje aj vo vozidle OCTAVIA. Ťažné zariadenie, ktoré je ponúkané na želanie, možno elektricky odistiť stlačením tlačidla v batožinovom priestore. Novinkou je komfortné plniace hrdlo, ktoré umožňuje tankovanie AdBlue tiež pomocou pištole určenej pre nákladné automobily.
V januári 2019 oslávila OCTAVIA 60 rokov od začiatku výroby. Začiatkom roku 1959 sa z výrobnej linky v závode v Mladej Boleslavi spustili prvé vozidlá tohto legendárneho modelového radu. V polovici 90. rokov na obľúbený model nadviazala prvá novodobá generácia, z ktorej sa čoskoro stal bestseller značky na mnohých svetových trhoch. Svedčí o tom takmer 6,5 miliónov vyrobených exemplárov všetkých generácií od roku 1959. Okrem hlavného výrobného závodu v Čechách automobily OCTAVIA aktuálne schádzajú z výrobných a montážnych liniek aj v Číne, Indii, Rusku, Kazachstane a v Alžírsku.
Preto ŠKODA AUTO prvýkrát uvedie variant COMBI tejto najnovšej generácie bestselleru, pričom hatchback bude nasledovať o niekoľko týždňov neskôr.
Zdroj: Škoda