„Trieda S je najpredávanejší luxusný sedan na svete. S najnovšou generáciou chceme našim zákazníkom poskytnúť bezprecedentné inovácie, bezpečnosť, komfort a kvalitu,“ zdôrazňuje Ola Källenius, predseda predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG. „Nová Trieda S je dôkazom našej ambície vyrobiť najlepšie vozidlo na svete,“ dopĺňa Markus Schäfer, člen predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG, zodpovedný za koncernový výskum spoločnosti Daimler a Mercedes-Benz Cars COO. „Pôsobivý luxus sa spája s najvyššou možnou bezpečnosťou a s maximálnym komfortom.“ Novú Triedu S bude možné objednať od polovice septembra 2020 a v decembri 2020 sa dostane k zmluvným partnerom. V USA a Číne bude Trieda S uvedená na trh vo februári 2021.
V interiéri Triedy S dosahuje moderný luxus novú úroveň. Dizajnéri vytvorili príjemné prostredie s rázom salónika, ktoré sa vyznačuje eleganciou, vysokou hodnotou a ľahkosťou. Prístrojová doska je vďaka svojej novej architektúre, modernému stvárneniu plôch a ergonomickému usporiadaniu displejov skutočným vrcholom interiéru. Program pohodlia však pokračuje ďalej: o pohodlie cestujúcich sa v Triede S starajú vysoký komfort jazdy a zvukový komfort, ako aj rozsiahla ponuka programov KOMFORT ENERGIZING. Cestujúci zostávajú fit aj vďaka efektívnemu filtrovaniu vzduchu, ktoré naznačuje svoju novonadobudnutú vyššiu výkonnosť aj svojím novým názvom REGULÁCIA VZDUCHU ENERGIZING.
Nová Trieda S od značky Mercedes-Benz je v mnohých ohľadoch inteligentnejšia, jazdný zážitok dosiahol novú úroveň. K digitálnym inováciám ako MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) sa pridávajú inovácie, ktoré zvyšujú pôžitok z jazdy a zároveň aj bezpečnosť: patrí k ním riadenie zadnej nápravy s veľkým rozsahom natočenia a bezpečnostné inovácie ako airbag vzadu. Ako nová funkcia bočného impulzu PRE-SAFE® dokáže aktívny podvozok so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE nadvihnúť karosériu tesne pred rozpoznaným bočným nárazom (obojstranným). Konzekventne zdokonalené asistenčné jazdné systémy sú ďalším krokom na ceste k autonómnemu jazdeniu. Vďaka zlepšeným senzorom na snímanie okolia dokážu napríklad parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi pri manévrovaní. Začlenením do systému MBUX dosahuje vizualizácia nové rozmery.
Už viac ako 100 rokov: luxusná trieda ako stelesnenie značky Mercedes-Benz
Trieda S je srdcom značky a predstavuje fascináciu značky Mercedes-Benz: legendárne zručnosti inžinierov a remeselné dedičstvo sa stretajú s pokročilou digitálnou inováciou. V Triede S sa spája umelá inteligencia so 135-ročnými skúsenosťami z automobilovej techniky. Pred približne 70 rokmi položil výrobca vozidiel značky Mercedes-Benz vozidlom typu 220 základný kameň modelového radu. Od jeho uvedenia na trh v roku 1951 sa zákazníkom na celom svete vyexpedovalo viac ako 4 milióny sedanov Triedy S. Označenie Trieda S bolo oficiálne zavedené v roku 1972 s konštrukčným radom 116. Za posledných 10 rokov bol sedan Triedy S mimoriadne obľúbený v Číne, USA, Južnej Kórei a v Nemecku. Celkovo sa z dobiehajúcej generácie predalo viac ako 500 000 sedanov Triedy S.
Miera lojality je v prípade tohto konštrukčného radu mimoriadne vysoká. Približne 80 percent zákazníkov zo západnej Európy, ktorí aj doteraz jazdili na Triede S, sa opätovne rozhoduje pre vozidlo značky Mercedes-Benz. V USA je to viac ako 70 percent. Trieda S sedan sa celosvetovo predáva prevažne vo verzii s dlhým rázvorom: približne 9 z 10 zákazníkov si volí dlhú verziu sedanu Triedy S.
MBUX: nová dimenzia personalizácie a interakcie
Žiadna iná inovácia z ostatných rokov ešte neuľahčila obsluhu vozidla Mercedes-Benz tak radikálne ako MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz). S novou Triedou S prichádza druhá generácia tohto systému, ktorý sa dokáže učiť, a ktorý bol predstavený v roku 2018. Interiér bude ešte digitálnejší a inteligentnejší, pretože hardvér a softvér urobili obrovský posun vpred: brilantné zobrazenia uľahčujú ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií až na piatich veľkých obrazovkách, ktoré sčasti disponujú technológiou OLED. Výrazne sa rozšírili aj možnosti personalizácie a intuitívneho ovládania. Platí to pre oblasť zadných sedadiel, ale aj pre vodiča: nový 3D displej vodiča tak napríklad vďaka technológiisledovania očí umožňuje priestorové vnímanie scény stlačením jedného tlačidla. Skutočný efekt hĺbky bez potreby špeciálnych 3D okuliarov.
Na želanie sa dodávajú dva odlišné projekčné displeje (HUD). Väčší projekčný displej poskytuje aj obsahy rozšírenej reality (Augmented Reality). V prípade navigácie sa tak napríklad presne na vozovku umiestňujú virtuálne animované odbočovacie šípky. Pokiaľ ide o asistenčné funkcie, na projekčnom displeji sa zobrazujú informácie napríklad o aktívnom asistentovi udržiavania odstupu. Obraz sa nachádza vo virtuálnej vzdialenosti približne 10 metrov. Plocha zobrazenia zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov.
Hlasový asistent Hey Mercedes je ešte schopnejší viesť dialógy a učiť sa vďaka aktivácii online služieb v aplikácii Mercedes me. Určité úkony možno vykonať aj bez aktivačného pojmu Hey Mercedes. Jedným z takýchto úkonov je prijatie telefónneho hovoru. Hey Mercedes teraz vysvetľuje aj funkcie vozidla a zodpovedá otázky týkajúce sa všeobecných vedomostí. V Triede S možno hlasového asistenta ovládať aj zozadu.
Pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, teraz rozpozná interiérový asistent MBUX množstvo rôznych pokynov ovládania. Pritom interpretuje natočenie hlavy, pohyby rúk či reč tela a reaguje príslušnými funkciami vozidla. Interiérový asistent MBUX ponúka nielen komfort ovládania, ale poskytuje podporu aj v súvislosti s bezpečnosťou. V prípade, že kamera rozpozná detskú sedačku na sedadle spolujazdca, na ktorom však nie je zapnutý bezpečnostný pás, interiérový asistent upozorní vodiča ešte pred začiatkom jazdy.
Vďaka funkcii chytrá domácnosť systému MBUX sa z Triedy S stáva aj ovládacia centrála domácnosti: mobilná inteligencia umožňuje maximálnu mieru komfortu na diaľku. Pretože domovy mnohých ľudí sú čoraz inteligentnejšie. Chytrá domácnosť znamená, že WLAN a snímače sa starajú o to, aby bola domácnosť komunikatívna: teplotu, osvetlenie, rolety a elektrické zariadenia možno monitorovať a ovládať na diaľku. Hlásiče pohybu a okenné kontakty poskytujú informácie o želaných a nežiaducich návštevníkoch.
Koncepcia rozmerov a dizajn interiéru: veľkorysé prostredie s rázom salónika
Trieda S už od nepamäti umožňuje pohodlne cestovať a uvoľnene pracovať. V novej generácii vozidla bol interiér kompletne pretvorený do takzvaného tretieho priestoru, teda do priestoru medzi domovom a pracoviskom. Takmer všetky rozmery komfortu oboch variantov, teda Triedy S s krátkym aj s dlhým rázvorom, na predných a zadných miestach na sedenie, boli vylepšené. Pocit z priestoru pôsobí primerane veľkoryso.
Najdôležitejšie rozmery:
Trieda S s… | …krátkym rázvorom | Predchodca | Rozdiel | …dlhým rázvorom | Predchodca | Rozdiel |
Vonkajšie rozmery (mm) | ||||||
Dĺžka | 5 179 | 5 125 | 54 | 5 289 | 5 255 | 34 |
Šírka | 1 954/1 921[1] | 1 899 | +55/+22[1] | 1 954/1 921[1] | 1 899 | +55/+22[1] |
Šírka vrátane vonkajších zrkadiel | 2 109 | 2 130 | –21 | 2 109 | 2 130 | –21 |
Výška | 1 503 | 1 493 | 10 | 1 503 | 1 491 | 12 |
Rázvor | 3 106 | 3 035 | 71 | 3 216 | 3 165 | 51 |
Rozchod kolies vpredu | 1 660 | 1 624 | 36 | 1 660 | 1 624 | 36 |
Rozchod kolies vzadu | 1 688 | 1 637 | 51 | 1 688 | 1 637 | 51 |
Vnútorné rozmery (mm) | ||||||
Max. priestor nad hlavou vpredu | 1 070 | 1 069 | 1 | 1 070 | 1 069 | 1 |
Priestor nad hlavou vzadu [2] | 974/1 003 | 958/995 | 2 | 974/1 003 | 958/995 | 2 |
Priestor na nohy vpredu | 1 051 | 1 051 | 0 | 1 051 | 1 051 | 0 |
Priestor na nohy vzadu | 1 004 | 963 | 41 | 1 115 | 1 091 | 24 |
Šírka priestoru na lakte vpredu | 1 592 | 1 554 | 38 | 1 592 | 1 554 | 38 |
Šírka priestoru na lakte vzadu | 1 583 | 1 560 | 23 | 1 572 | 1 561 | 11 |
Šírka priestoru v oblasti pliec vpredu | 1 516 | 1 516 | 0 | 1 516 | 1 516 | 0 |
Šírka priestoru v oblasti pliec vzadu | 1 469 | 1 499 | –30 | 1 469 | 1 501 | –32 |
Objem batožinového priestoru (VDA) (l) [3] | 550 | 530 | 20 | 550 | 530 | 20 |
Výsledkom požadovanej harmónie medzi digitálnym a analógovým luxusom je revolučný dizajn interiéru s prvkami, ktoré pripomínajú architektúru interiérov a dizajn jácht. Prístrojová doska, stredová konzola a lakťová opierka vytvárajú dojem, že sa vznášajú. Výrazné zníženie počtu ovládacích prvkov zdôrazňuje minimalistický vzhľad interiéru. Jemné oddelenie medzi hornou časťou prístrojovej dosky a veľkým ozdobným prvkom rozdeľuje vnímanie hmoty a vytvára dojem horizontálnej šírky.
Medzi prednosti patria okrem až piatich obrazoviek aj veľké ozdobné prvky na prístrojovej doske a v oblasti zadných sedadiel (vo verzii s komfortnými sedadlami) obklopujúce cestujúcich a vytvárajúce zaujímavý efekt. Medzi mimoriadne atraktívne vyhotovenie ozdobných prvkov patrí drevená dyha s otvorenými pórmi, ktorá je potiahnutá jemnými ozdobnými vložkami z pravého hliníka, ktoré kopírujú tvar drevenej dyhy. Novým dizajnovým prvkom sú štyri ploché stredové dýzy a horizontálne uchytené gondoly. Z každej strany formálne ukončujú prístrojovú dosku dve úzke a zvislé bočné dýzy.
Displej vodiča a centrálny displej ponúkajú ucelený estetický zážitok. Vzhľad obrazoviek si možno individuálne prispôsobiť prostredníctvom štyroch štýlov zobrazovania (Decentný, Športový, Exkluzívny, Klasický) a troch režimov (Navigácia, Asistencia, Servis).
Sedadlá: vysoká miera špičkovej techniky pre najvyšší komfort pri cestovaní na dlhé vzdialenosti
Sedadlá formálne pozývajú na usadenie a uvoľnenie. Súvislá dizajnová téma trojrozmernej vrstvy im dodáva vizuálnu ľahkosť. Rozličné spracovanie vedie k rozličnám charakterom. Splývajúce pozdĺžne píšťaly kože Lugano teda pôsobia skôr ušľachtilo-avantgardne, zatiaľ čo progresívne kosoštvorcové prešívanie v prípade kože napa a napa Exklusiv pôsobí skôr klasicko-expresívne.
O komfortné sedenie sa v prípade predných sedadiel stará až 19 elektromotorov – číslo, ktoré odzrkadľuje komplexnosť techniky vstavanej v sedadlách. Komfort však nie je všetko: sedadlá hrajú dôležitú úlohu aj pokiaľ ide o bezpečnosť. A samozrejme aj pokiaľ ide o luxusný pocit pohodlia: všetky sedadlá dostupné v Triede S získali pečať „Kampane pre zdravý chrbát“ (viac na https://www.agr-ev.de/de/ueber-uns/die-agr-neu).
V novej Triede S je desať rôznych masážnych programov. Používajú vibračné motory a účinok relaxačnej masáže dokážu znásobiť na základe princípu horúcich kameňov aj pomocou tepla. Pre tieto účely sa kombinuje vyhrievanie sedadla s nafukovacími vzduchovými komorami aktívneho viackrivkového sedadla. Vzduchové bubliny sú teraz bližšie k povrchu sedadla, vďaka čomu sa ešte lepšie ovládajú a vodič ich môže lepšie cítiť.
Päť rôznych verzií zadných sedadiel znamená, že v oblasti zadných sedadiel Triedy S budete mať viac možností konfigurácie so zameraním na vytvorenie pracovného miesta alebo miesta na odpočinok. Novinkou je vyhrievaný prídavný vankúš pre opierku hlavy, ktorý je dostupný pre obe elektricky nastaviteľné zadné sedadlá. Rozsah a uhol nastavenia sedadla spolujazdca v šoférskej konfigurácii a zadného odpočinkového sedadla sa významne zlepšili.
Ponuka KOMFORTU ENERGIZING: cestujte pohodlne a zostaňte fit
Komplexný prístup KOMFORTU ENERGIZING „Fit a zdravý“ umožňuje, aby sa rozličné komfortné systémy mohli zapnúť stlačením tlačidla alebo hlasovým príkazom a spája ich do programov, čím vytvára svet plný zážitkov. Súčasne sa v interiéri vytvára vhodná atmosféra – napríklad vitalizujúca na monotónnych trasách a uvoľňujúca pri vyšších úrovniach stresu. KOUČ ENERGIZING dokonca na základe informácií o vozidle a jazde navrhuje vhodný program vitalizácie alebo wellnessu. Pokiaľ vodič používa príslušnú nositeľnú elektroniku, vstupujú do inteligentného algoritmu funkcie KOUČ ENERGIZING aj informácie o kvalite spánku a úrovni stresu.
Mercedes-Benz v novej Triede S zásadným spôsobom zdokonalil riadenie komfortu ENERGIZING. Súčasťou tohto systému sú inovácie ako masáž na základe vibračných motorov v sedacej poduške a prenos zvuku do tela prostredníctvom špičkového ozvučovacieho systému Burmester® so štvorrozmerným priestorovým zvukom. Hlboké tóny možno vďaka tomu doslova zažiť. Priama reprodukcia zvuku šíriaceho sa pevnou látkou do sedadiel dodáva trojrozmernému zážitku z počúvania ďalšiu úroveň – 4D zvuk, inšpirovaný zvukovou masážou. Citeľnú intenzitu zvuku pritom možno nastaviť individuálne pre každé miesto na sedenie. Vďaka komponentom, ktoré je možné pociťovať, pôsobí hudba ešte emocionálnejšie. Pre tento účel sú na každom mieste na sedenie integrované v operadle chrbta dva budiče harmonického zvuku (exciter).
Automatizované jazdenie a asistenčné jazdné systémy: ešte viac podpory pre vodiča
Home office bude čoskoro mobilný – a to aj pre ľudí za volantom. Aspoň v prípade, ak jazdia vo vozidle s hviezdou: Mercedes-Benz chce totiž technicky zrealizovať bezpečnú prevádzku vysoko automatizovane jazdiacej Triedy S a splniť náročné zákonné požiadavky na takzvaný systém úrovne 3 [4]. Pravdepodobne od polovice roka 2021 bude môcť nová Trieda S s novým systémom DRIVE PILOT jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľníc v Nemecku. Odbremení sa tým vodič, ktorý sa tak bude môcť venovať vedľajším činnostiam [5], ako napríklad spracovaniu e-mailov vo vozidle prostredníctvom funkcie kancelárie v automobile (In-Car-Office), čím sa šetrí jeho čas.
S novou Triedou S sa výrobca vozidiel Mercedes-Benz opäť veľmi výrazne priblížil k vízii jazdenia bez nehôd. Vodiča podporuje množstvo nových alebo rozšírených asistenčných jazdných systémov. To mu vďaka odbremeneniu umožňuje v každodenných jazdných situáciách komfortné a bezpečné jazdenie. V prípade nebezpečenstva mu systémy pomáhajú reagovať na kolíziu primerane situácii. Spôsob fungovania systémov možno zažiť prostredníctvom novej koncepcie zobrazovania na displeji vodiča.
Vďaka výkonnejšej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi pri manévrovaní. Začlenením do systému MBUX je obsluha intuitívnejšia a rýchlejšia. Voliteľné riadenie zadnej nápravy je integrované do asistentov parkovania, čo znamená, že na základe toho sa upravuje výpočet jazdných stôp (trajektórií). Funkcie núdzového brzdenia slúžia najmä na ochranu ostatných účastníkov cestnej premávky.
S asistentom parkovania ovládaným na diaľku môže vodič zaparkovať alebo vyparkovať vozidlo pomocou mobilného telefónu. Obsluha parkovania na diaľku sa výrazne zjednodušila. S predvýbavou na INTELIGENTNÉHO PARKOVACIEHO PILOTA je Trieda S pripravená na Automatizovanú parkovaciu službu (Automated Valet Parking – AVP , SAE úroveň 4). Spolu s potrebnou mimoriadnou výbavou a s príslušnou službou Connect (v závislosti od krajiny) má nová Trieda S na palube techniku potrebnú na plnoautomatizované zaparkovanie a vyparkovanie, respektíve na zaparkovanie a vyparkovanie bez vodiča v parkovacích domoch vybavených infraštruktúrou AVP. To všetko za predpokladu, že národné zákony takúto prevádzku povoľujú.
Systémy podvozka: šikovné a dynamické riadenie zadnej nápravy
Inovatívne systémy podvozka sa v novej Triede S starajú o pôsobivý jazdný zážitok. Riadenie zadnej nápravy (mimoriadna výbava) s uhlom natočenia kolies až 10° zlepšuje obratnosť v meste, a to až na úroveň kompaktného vozidla. Priemer otáčania Triedy S s dlhým rázvorom a s náhonom na všetky kolesá sa s riadením zadnej nápravy zmenší o 1,9 metra na 10,9 metra.
Voliteľný, plne aktívny podvozok so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE na základe 48-voltovej technológie ponúka jedinečné spojenie komfortu a agilnosti a naviac poskytuje dodatočnú ochranu pri bočnom náraze. Štandardom je vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Úzke prepojenie všetkých systémov podvozku a riadiacich systémov prináša maximum stability a bezpečnosti. Mercedes-Benz teraz s novou funkciou bočného impulzu PRE-SAFE® posilňuje opatrenia v štádiu pred nehodou: v prípade hroziaceho bočného nárazu možno karosériu prostredníctvom podvozka so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE v priebehu niekoľkých desatín sekundy zdvihnúť až o 80 milimetrov. Dôsledkom je zníženie zaťaženia konštrukcie dverí, pretože prah vďaka zvýšenej polohe dokáže prevziať väčšiu časť pôsobiaceho zaťaženia. Takto možno obmedziť deformácie bezpečnostného rámu priestoru pre cestujúcich a tým aj prenikajúce zaťaženie cestujúcich. Na rozpoznanie potenciálneho bočného nárazu sa využíva radarová senzorika.
Dizajn exteriéru: dokonalé proporcie pre klasický vzhľad
S krátkym previsom vpredu, dlhým rázvorom a s vyváženým previsom vzadu je Trieda S navrhnutá ako klasický sedan s dokonalými proporciami. Vďaka širokému rozchodu kolies a zapusteným kolesám s moderným dizajnom pôsobí vozidlo svalnatým dojmom. Na boku sa výrazne zredukovali takzvané charakterové línie. Sofistikovane vytvarované plochy vytvárajú vďaka svojmu vymodelovaniu osobitnú hru svetla. Predná časť nadchne svojou maskou chladiča, ktorá definuje status.
Svetlomety definujú tvár vozidla. Disponujú trojbodovým svetelným znakom denného osvetlenia typickým pre Triedu S, sú však plochšie a celkovo menšie. Kľučky dverí, ktoré sú v jednej rovine s dverami (mimoriadna výbava), boli vyvinuté kompletne nanovo. Elektricky sa vysunú, keď sa vodič priblíži k vozidlu, alebo keď sa dotkne ich vonkajšej plochy. O bezkľúčový vstup sa stará systém KEYLESS-GO.
Vizuálna dynamika vozidla pokračuje aj vzadu. Zadné svietidlá prispievajú vďaka svojmu precízne navrhnutému vnútru s vysokou úrovňou detailov a rôznym, sčasti animovaným, funkciám k vysokej estetickej hodnote vozidla. Nová Trieda S je vďaka tomu nezameniteľná či už v dennom alebo nočnom vzhľade.
Svetlo: s inovatívnou digitálnou technológiou vonku aj vnútri
Do sériovej výroby vstupujú v prípade značky Mercedes-Benz prvýkrát svetlomety DIGITAL LIGHT (mimoriadna výbava). Umožňujú úplne nové asistenčné funkcie [6]:
- Výstraha pred rozpoznaným staveniskom premietnutím symbolu bagra na vozovku
- Výstraha a označenie chodca na okraji vozovky bodovým osvetlením
- Upozornenie na semafor, značku Stop alebo Zákaz vjazdu premietnutím výstražného symbolu na vozovku
- Podpora na zúžených vozovkách (stavenisko) premietaním vodiacich značiek na vozovku.
V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov. Tým sa umožňuje presný rozptyl svetla. Asistent diaľkového svetla je v súvislosti s vynechaním účastníkov premávky v protismere alebo dopravných značiek teda viac ako 100-násobne presnejší ako 84-pixelové svetlo. Hranice svetla a tmy či distribúcia svetla všetkých ostatných adaptívnych svetelných funkcií sa realizuje s výrazne vyššou presnosťou, čo optimalizuje osvetlenie napríklad v režime hmlového svetla, diaľničného svetla alebo mestského svetla.
Vďaka technológii svetelných diód urobila nová Trieda S výrazný posun vpred aj pri osvetlení interiéru: Mercedes-Benz prvýkrát implementoval interaktívne osvetlenie. Aktívne náladové osvetlenie (mimoriadna výbava) je integrované do asistenčných jazdných systémov a ich výstrahy dokáže vizuálne podporiť. V súvislosti s komfortnými systémami umožňuje náladové osvetlenie príslušnú spätnú väzbu. Týka sa to klimatizácie alebo hlasového asistenta Hey Mercedes.
Aerodynamika: rozsiahle simulácie prúdenia v skorých fázach vývoja
S hodnotou cw od 0,22 [7] je Trieda S jedným z najaerodynamickejších vozidiel vôbec a obzvlášť to platí pre segment luxusných sedanov. Aj keď sa čelná plocha (A) novej Triedy S mierne zväčšila na 2,5 m², odpor vzduchu sa v porovnaní s predchodcom podarilo ešte viac znížiť. Výsledok hodnôt cw a A je 0,56 m², čo je o 200 cm² menej v porovnaní s predchodcom po jeho poslednej modernizácii. Aerodynamické opatrenia na karosérii, spodku vozidla a montovaných dieloch sú dôvodom dobrých výsledkov v aerodynamickom tuneli a v reálnej premávke. Už v skorých fázach vývoja sa na vysokovýkonných počítačových klastroch uskutočnili rozsiahle simulácie prúdenia.
Trieda S si opäť polepšila aj v oblasti aeroakustiky. Už predošlá generácia ponúkala v interiéri mimoriadne vysoký zvukový komfort. Nový model je ešte tichší. Vysoká tuhosť karosérie predstavuje základ vynikajúceho zvukového komfortu a komfortu vibrácií. K nej sa pridalo množstvo detailnej práce. Prechodky káblov na prednej priečke sú napríklad v tomto zmysle utesnené dvakrát. Aby bol v interiéri zvuk motora vnímaný ako kultivovaný a nenápadný, izolácia prednej priečky bola zväčšená až po bočnú oblasť stĺpika A a rozšírená až do podlahy. Prvýkrát používa Mercedes-Benz v sériovej výrobe dodatočnú akustickú penu vo vybraných profiloch holej karosérie.
Pohon: viac elektrifikácie, vyššia účinnosť
Radový šesťvalcový benzínový a dieselový motor v rozličných výkonových stupňoch sú vstupnou bránou v prípade motorizácií novej Triedy S. Onedlho bude k dispozícii motor V8 s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) a so 48-voltovým elektrickým systémom. V roku 2021 pribudne model s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete s čisto elektrickým dojazdom približne 100 kilometrov.
Ponuka modelov na začiatku predaja Triedy S [10]
S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC | ||
Prevodovka | automatická | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC |
Motor | konštrukčný rad, usporiadanie, počet valcov | M 256, R6 | M 256, R6 | OM 656, R6 | OM 656, R6 | OM 656, R6 |
Zdvihový objem | cm³ | 2 999 | 2 999 | 2 925 | 2 925 | 2 925 |
Výkon | kW/k | 270/367 | 320/435 | 210/286 | 210/286 | 243/330 |
pri | 1/min | 5 500 – 6 100 | 5 900 – 6 100 | 3 400 – 4 600 | 3 400 – 4 600 | 3 600 – 4 200 |
Príd. výkon s EQ Boost | kW/k | 16/22 | 16/22 | – | – | – |
Max. krútiaci moment | Nm | 500 | 520 | 600 | 600 | 700 |
pri | 1/min | 1 600 – 4 500 | 1 800 – 5 500 | 1 200 – 3 200 | 1 200 – 3 200 | 1 200 – 3 200 |
Príd. krútiaci moment s EQ Boost | Nm | 250 | 250 | – | – | – |
Kombinovaná spotreba paliva [8] NEDC | l/100 km | 8,4 – 7,8 (8,3 – 7,8) | 8,4 – 7,8 (8,4 – 7,8) | 6,7 – 6,2 (6,7 – 6,2) | 6,9 – 6,4 (6,8 – 6,3) | 7,0 – 6,5 6,9 – 6,4) |
Kombinované emisie CO₂ [8] NEDC | g/km | 191 – 178 (191 – 178) | 192 – 179 (192 – 178) | 176 – 163 (176 – 163) | 183 – 168 (180 – 166) | 186 – 171 (183 – 169) |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | s | 5.1 | 4.9 | 6.4 | 6.2 | 5.4 |
Maximálna rýchlosť | km/h | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
A tu sú hodnoty spotreby podľa skúšobného postupu WLTP [9,10]
S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC | ||
Kombinovaná spotreba paliva [11] WLTP | l/100 km | 9,5 – 7,8 (9,4 – 7,8) | 9,5 – 8,0 (9,4 – 8,0) | 7,7 – 6,4 (7,7 – 6,4) | 8,0 – 6,6 (7,9 – 6,5) | 8,0 – 6,7 (7,9 – 6,7) |
Kombinované emisie CO₂ [11] WLTP | g/km | 215 – 178 (213 – 177) | 216 – 181 (214 – 181) | 204 – 169 (201 – 168) | 211 – 172 (209 – 171) | 211 – 175 (209 – 175) |
Karoséria a ochrana v prípade nehody: nové čelné airbagy pre cestujúcich vzadu
Inteligentné koncepcie holej karosérie a inovácie záchytného systému podčiarkujú priekopnícku úlohu Triedy S aj v oblasti pasívnej bezpečnosti. Nová hliníkovo hybridná holá karoséria s obsahom hliníka vyšším ako 50 percent spĺňa množstvo požiadaviek: vysoká odolnosť voči nárazu, nízka hmotnosť a zároveň vysoká tuhosť karosérie pre vynikajúce jazdné vlastnosti a súčasne najlepší zvukový komfort a komfort vibrácií.
Na príklade experimentálneho bezpečnostného vozidla ESF 2019 ukázal Mercedes-Benz v roku 2019 nápady, na ktorých pracujú bezpečnostní pracovníci spoločnosti. Medzi viac než 20 inováciami sa nachádzali aj také, ktoré sa približovali sériovej výrobe, napríklad čelné airbagy vzadu, ktoré sú teraz dostupné v Triede S ako prvky mimoriadnej výbavy. Čelný airbag pre zadné sedadlo sa vďaka svojej inovatívnej konštrukcii s rúrkovitou štruktúrou rozvíja mimoriadne šetrne voči cestujúcim. Pri prudkých čelných kolíziách dokáže čelný airbag vzadu výrazne znížiť zaťaženie hlavy a šije pripútaných cestujúcich na krajných sedadlách vzadu.
Nový stredový airbag sa naproti tomu v závislosti od smeru nárazu, závažnosti nehody a obsadenosti umiestni pri prudkom bočnom náraze medzi vodiča a spolujazdca, čím dokáže znížiť riziko vzájomného kontaktu hlavami. Stredový airbag je integrovaný v strede vozidla v operadle sedadla vodiča.
Trvalá udržateľnosť: ekologický vývoj
V Triede S sú použité konštrukčné dielce vyrobené z materiálov, ktoré šetria prírodné zdroje, s celkovou hmotnosťou viac ako 98 kg. Počet konštrukčných dielcov, ktoré obsahujú recyklované látky, je 120 – viac ako dvojnásobok v porovnaní s predchodcom. Ďalších približne 40 kg pochádza z obnoviteľných surovín. Proces ekologického vývoja má konkrétne ciele a je pevne zakotvený vo vývoji vozidiel. Environmentálne aspekty sa už teraz zohľadňujú vo fáze koncepcie.
Podlahové krytiny sú teraz vyrobené z novej recyklovanej nite. Táto niť s označením ECONYL® je vyrobená z regenerovaného nylonu. Ten sa vyrába spätným získavaním z odpadu z nylonu, ktorý je určený na skládku. Ide napríklad o staré rybárske siete, zvyšky látky z mlynov či kobercov. Tieto odpadky sa zozbierajú a transformujú na novú niť, ktorá má rovnaké vlastnosti ako nylon z novej suroviny. Recyklácia šetrí v porovnaní s novým výrobkom CO2. Mercedes-Benz takto zároveň môže uzatvoriť obeh materiálu.
História: už desaťročia štandardom v luxusnej triede
Trieda S od značky Mercedes-Benz má dlhú tradíciu, ktorá siaha až k začiatkom značky z počiatku 20. storočia. Každý jeden model odvtedy formoval automobilový vývoj svojej doby. Už dávno pred oficiálnym označením Triedy S boli vozidlá vyššej strednej triedy a luxusnej triedy stredobodom programu stuttgartskej značky, ktorá sa vždy zameriavala predovšetkým na luxus, komfort, bezpečnosť a životný štýl. Kontinuálny rodokmeň Triedy S sa začína typom 220 (W 187) z roku 1951. Označenie Trieda S bolo oficiálne zavedené v roku 1972 s konštrukčným radom 116.
Poznámky:
[1] s kľučkami dverí / s vysúvateľnými kľučkami dverí
[2] S / bez panoramatickej sklenenej strechy
[3] S mimoriadnou výbavou (napr. chladiaci box, odpočinkové sedadlo) a s hybridným modelom dobíjateľným zo siete sa objem kufra zmenšuje.
[4] SAE úroveň 3: automatizovaná jazdná funkcia prevezme určité jazdné úlohy. Vodič je však stále potrebný. Vodič musí byť vždy pripravený prevziať kontrolu nad vozidlom, keď ho vozidlo vyzve, aby zasiahol.
[5] Vedľajšie činnosti, ktoré môže vodič zo zákona vykonávať, závisia od príslušných národných predpisov pre cestnú premávku.
[6] Z dôvodu schvaľovacích predpisov môže dostupnosť a rozsah funkcií týchto nových asistenčných funkcií podliehať trhovo špecifickým obmedzeniam.
[7] Najlepšia hodnota v jazdnom programe Šport+.
[8] Uvedené hodnoty sú Hodnoty CO2 zistené podľa skúšobného postupu NEDC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota. Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a o oficiálnych špecifických emisiách CO2 nových osobných motorových vozidiel sú uvedené v „Príručke o spotrebe paliva a o emisiách CO2 nových osobných automobilov“. Získať ju môžete bezplatne na všetkých predajných miestach a od Slovenskej obchodnej inšpekcie na stránke www.soi.sk. Ďalšie informácie o ponúkaných vozidlách vrátane hodnôt WLTP nájdete v závislosti od konkrétnej krajiny na stránke www.mercedes-benz.com
[9] Nasledovné údaje WLTP o uvedených vozidlách vychádzajú z údajov o spotrebe a CO2, ktoré platia pre nemecký trh, a je potrebné chápať ich ako nezáväzné informácie. V závislosti od zvolených prvkov výbavy môže konkrétne vozidlo ležať medzi Minimálnou WLTP hodnotou CO₂/spotreby a Maximálnou WLTP hodnotou CO2/spotreby. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota.
[10] Údaje pre sedan s dlhým rázvorom (V 223). Hodnoty pre model s krátkym rázvorom (W 223), ak sa líšia, v zátvorkách
[11] Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o Hodnoty CO₂ podľa skúšobného postupu WLTP v zmysle čl. 2 bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt.
Pridaná hodnota pre zákazníkov: desať najdôležitejších inovácií
Trieda S symbolizuje fascináciu od značky Mercedes-Benz: legendárne a zároveň tradičné umenie inžinierov definuje luxusný segment v rámci automobilového priemyslu. Novú Triedu S možno zažiť všetkými zmyslami – zrakom, dotykom, sluchom a čuchom – a zároveň poskytuje množstvo inovácií, napríklad v oblasti podpory, ochrany a interakcie. Pomocou inovácií, ktorých stredobodom záujmu je človek, formuje Mercedes-Benz ďalšiu generáciu aktuálneho a individuálneho riešenia mobility. Nová Trieda S využíva digitalizáciu pre vozidlo, ktoré vnímavo reaguje na potreby a želania vodiča aj cestujúcich.
Desať najdôležitejších inovácií:
V novej Triede S sa predstavuje druhá generácia systému MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Ďalší míľnik v podobe rozhrania medzi vodičom, cestujúcimi a vozidlom: na palube sa nachádza až päť obrazoviek, pričom niektoré disponujú technológiou OLED. Nový 3D displej vodiča vďaka technológii sledovania očí po prvýkrát umožňuje stlačením tlačidla priestorové vnímanie scény so skutočným efektom hĺbky. Rovnako impozantný je aj mimoriadne veľký projekčný displej s obsahmi z rozšírenej reality. V prípade navigácie sú napríklad na vozovku virtuálne presne umiestňované animované odbočovacie šípky.
Pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, rozpoznáinteriérový asistent MBUX množstvo rôznych pokynov ovládania. Pritom interpretuje natočenie hlavy, pohyby rúk či reč tela a reaguje príslušnými funkciami vozidla. Ak sa vodič napríklad pozrie cez plece dozadu smerom na zadné sklo, interiérový asistent MBUX automaticky odtiahne slnečnú roletu na zadnom skle.
Aktívne náladové osvetlenie s približne 250 svetelnými diódami je integrované do asistenčných jazdných systémov a ich výstrahy dokáže vizuálne podporiť. Náladové osvetlenie okrem toho dokáže sprostredkovať spätnú väzbu pri ovládaní klimatizácie alebo hlasového asistenta Hey Mercedes.
Najnovšia generácia balíka asistenčných jazdných systémov, ktorý je súčasťou sériovej výbavy, obsahuje množstvo nových a zdokonalených funkcií. Jedným príkladom je predvídavé prispôsobenie sa rýchlostným limitom. Nový ukazovateľ asistencie na displeji vodiča zobrazuje na celú obrazovku zrozumiteľným a transparentným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.
Čelný airbag vzadu (prvok mimoriadnej výbavy pre Triedu S s dlhým rázvorom) dokáže pri čelných kolíziách výrazne znížiť zaťaženie hlavy a šije pripútaných cestujúcich na krajných sedadlách vzadu. Čelný airbag pre zadné sedadlo sa vďaka svojej inovatívnej konštrukcii s rúrkovitou štruktúrou rozvíja mimoriadne šetrne voči cestujúcim.
Vďaka riadeniu zadnej nápravy (mimoriadna výbava) je Trieda S pocitovo v meste taká obratná ako kompaktné vozidlo. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až desať stupňov. Priemer otáčania Triedy S s dlhým rázvorom a náhonom na všetky kolesá sa s riadením zadnej nápravy zmenší o 1,9 metra na 10,9 metra.
Viac ako 50 elektronických komponentov novej Triedy S možno aktualizovať bezdrôtovo (over-the-air). Medzi tieto komponenty patrí kompletný infotainment MBUX, displej vodiča, asistenčné jazdné systémy či systémy osvetlenia MULTIBEAM LED a DIGITAL LIGHT. Vďaka tejto technológii zákazník ušetrí čas, pretože kvôli aktualizácii nebude musieť jazdiť do servisu. Jeho vozidlo bude zároveň počas celej životnosti aktuálne a vybavené novými funkciami. Podmienkou bezdrôtových aktualizácií je vždy výslovné vyjadrenie súhlasu používateľa.
Keď hrozí bočný náraz od iného vozidla, karoséria sa prostredníctvom podvozka so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE (mimoriadna výbava) dokáže zdvihnúť v priebehu niekoľkých desatín sekundy. Ide o novú funkciu bočného impulzu PRE-SAFE®. Možno ňou znížiť zaťaženie cestujúcich, pretože náraz sa navedie na mimoriadne odolné štruktúry v spodnej časti vozidla.
Pravdepodobne od polovice roka 2021 bude môcť nová Trieda S s novým systémom DRIVE PILOT(mimoriadna výbava) jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľnice v Nemecku. Odbremení sa tým vodič, ktorý sa tak bude môcť venovať vedľajším činnostiam ako napríklad spracovaniu e-mailov vo vozidle prostredníctvom funkcie kancelárie v automobile (In-Car-Office), čím sa šetrí jeho čas.
Revolučná technológia svetlometov DIGITAL LIGHT (mimoriadna výbava) umožňuje úplne nové funkcie ako napríklad premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.
Zaujímavé čísla, údaje, fakty
Čísla dokážu niekedy povedať viac ako tisíc slov.
Priemer otáčania pri modeloch s riadením zadnej nápravy je v porovnaní s modelmi bez tohto prvku výbavy menší až o 1,9 metra.
Maximálny uhol natočenia kolies je 10°.
Systém ovládania hlasom Hey Mercedes podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU).
30 reproduktorov a osem budičov harmonického zvuku (exciter) je súčasťou špičkového ozvučovacieho systému Burmester® so štvorrozmerným priestorovým zvukom.
O pohodlné sedenie sa v sedadle spolujazdca stará až 19 elektromotorov (8 na nastavovanie, 4 na masáž, 5 na ventiláciu, jeden na ovládanie bedrovej opierky a jeden posúva monitor na zadnej strane).
V novej Triede S je k dispozícii 10 rôznych masážnych programov.
Nová Trieda S s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete bude mať elektrický dojazd až do 100 kilometrov.
Plocha zobrazenia projekčného displeja s rozšírenou realitou zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov.
Objem batožinového priestoru narástol v porovnaní s predchodcom o 20 litrov na 550 litrov.
S hodnotou cw od 0,22[1] je Trieda S jedným z najaerodynamickejších vozidiel vôbec.
Odpor vzduchu je preto aj napriek väčšej čelnej ploche menší o 200 cm2 v porovnaní s predchodcom.
Priestor v oblasti lakťov je v porovnaní s predchodcom zväčšený v prípade vodiča o 38 milimetrov a v prípade cestujúcich na zadných sedadlách o 23 milimetrov. Vzadu narástol priestor nad hlavou až o 16 milimetrov.
Rozlíšenie svetlometov DIGITAL LIGHT na jedno vozidlo je 2,6 milióna pixelov.
Výpočtový výkon MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) narástol v porovnaní so systémom predchodcu o 50 percent. Prenosová rýchlosť pamäteje 41 790 MB/s.
V prípade hroziaceho bočného nárazu možno karosériu prostredníctvom podvozka so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE zdvihnúť v priebehu niekoľkých desatín sekundy až o osem centimetrov. Ide o novú funkciu bočného impulzu PRE-SAFE®.
17 krokových motorov ovláda teplotu a rozdelenie vzduchu klimatizácie THERMOTRONIC. Štvorzónová klimatizácia THERMOTRONIC vzadu má dokonca 20 krokových motorov. Tieto elektrické motory ovládajú vzduchové klapky.
V prípade aktívneho náladového osvetlenia sa na každom 1,6 centimetri svetlovodného prvku nachádza jedna svetelná dióda. Celkovo ich je približne 250.
Nový centrálny OLED displej s rozmermi 239,06 mm x 218,8 mm ponúka aktívnu uhlopriečku 12,8 palca. Plocha obrazovky narástla v porovnaní s predchodcom o 64 percent. Rozmery displeja vodiča sú 291,6 mm x 109,4 mm a jeho uhlopriečka je 12,3 palca.
Rúrkovitá štruktúra nového airbagu vzadu má približne 16 litrov a celkový objem rozvinutého airbagu je až 70 litrov.
Riadiace jednotky podvozka so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE tisíckrát za sekundu analyzujú jazdnú situáciu a prispôsobujú podvozok.
Označenie Trieda S bolo oficiálne zavedené v roku 1972 s konštrukčným radom 116.
V Triede S sú použité konštrukčné dielce vyrobené z materiálov, ktoré šetria prírodné zdroje, s celkovou hmotnosťou viac ako 98 kg. Počet konštrukčných dielcov, ktoré obsahujú recyklované látky, je 120 – viac ako dvojnásobok v porovnaní s predchodcom. Ďalších približne 40 kg pochádza z obnoviteľných surovín.
223 je interné označenie nového konštrukčného radu.
Nový nástroj na mikroperforáciu sedadiel pracuje so 16 000 ihlami.
Miera lojality je v prípade Triedy S mimoriadne vysoká. Približne 80 percent zákazníkov Triedy S v západnej Európe sa opätovne rozhoduje pre vozidlo značky Mercedes-Benz. V USA je to viac ako 70 percent.
Z predošlej generácie Triedy S (konštrukčný rad 222; predstavený v roku 2013) putovala viac ako tretina sedanov do Číny. Tam sú zákazníci Triedy S s priemerným vekom okolo 40 rokov najmladší.
Trieda S sedan sa celosvetovo predáva prevažne vo verzii s dlhým rázvorom: približne 9 z 10 zákazníkov si volí dlhú verziu sedanu Triedy S. Celkovo sa z dobiehajúcej generácie predalo viac ako 500 000 sedanov Triedy S.