Nový model BMW 128ti (kombinovaná spotreba paliva: 6,4 — 6,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 148 — 139 g/km) je oveľa viac ako len ďalšia motorizácia v modelovej rodine BMW radu 1. Vypĺňa voľný priestor medzi modelmi BMW 120i (kombinovaná spotreba paliva: 5,8 — 5,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 134 — 126 g/km) a špičkovým BMW M135i xDrive (kombinovaná spotreba paliva: 6,7 — 6,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 155 — 145 g/km), pričom je nefalšovaným jazdeckým náradím hneď pod top modelom s pohonom všetkých kolies. Na trh príde v novembri 2020 a cena v Nemecku sa začína od 41 574 € (vrátane 16 % DPH).
Vytvorené pre radosť z jazdy, ktorá pohltí.
So špeciálne nastaveným podvozkom M Sport a so samosvorným diferenciálom Torsen má exkluzívny kompaktný športový model s pohonom predných kolies všetky predpoklady na to, aby sa naplno zameriaval na poskytnutie nefalšovanej radosti z jazdy. Preto sa sústredí najmä na mladšie cieľové skupiny, ktoré vyhľadávajú pre značku BMW typickú radosť z jazdy. BMW 128ti poháňa novo vyvinutý 2-litrový benzínový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo a výkonom 195 kW (265 k), pričom prináša viacero exkluzívnych charakteristických prvkov exteriéru a interiéru. Medzi prvkami dodávanými na želanie a bez príplatku sa nachádzajú aj športové pneumatiky obuté na dvojfarebných 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin Y-spoke 553 M (vyhradené iba pre BMW 128ti), ktoré zlepšujú športové jazdné vlastnosti vozidla. Takto vybavený nový model ponúka extrémne športové jazdné vlastnosti zamerané na vodiča a mimoriadne vysokú úroveň ovládateľnosti. Tento výrazný na neopakovateľný prístup robí z modelu BMW 128ti emotívne príťažlivé vozidlo. Ľahkonohé, priame a bez kompromisov. V tomto vozidle sa spájajú všetky zážitky a skúsenosti, ktoré vedú k nefalšovanej radosti z jazdy.
Naozajstné Turismo Internazionale.
Charakteristický profil modelu BMW 128ti z neho robí ideálneho adepta, ktorý do dlhej tradície značky BMW vdýchne nový život. Skratka TI (neskôr ti) už od šesťdesiatych rokov znamenala Turismo Internazionale a označovala mimoriadne športové modely. Úspešný príbeh vozidiel TI sa začal písať v roku 1963 modelom BMW 1800 TI a vrchol dosiahol v podobe modelu BMW 2002 TI. Bolo to vozidlo, v ktorom v roku 1970 svoje prvé 24-hodinové preteky na okruhu Nürburgring spolu s tímovým kolegom Clemensom Schickentanzom vyhral budúci jazdec Formuly 1, víťaz Le Mans a šampión DTM Hans-Joachim Stuck. Koncom deväťdesiatych rokov sa k filozofii mimoriadne dynamických kompaktných vozidiel vrátili modely BMW 323ti a BMW 325ti.
Exteriér.
Športový vzhľad s exkluzívnymi doplnkami.
Nový model BMW 128ti vychádza z verzie BMW radu 1 M Sport. To znamená, že má odlišný predný nárazník so špeciálne tvarovanými otvormi na vstup vzduchu a vysoko lesklý čierny zadný nárazník M Sport vo farbe High-gloss. BMW 128ti podčiarkuje svoj samostatný charakter aj príťažlivými farebnými doplnkami. Špeciálne kryty vonkajších otvorov na vstup vzduchu pochádzajú z vlajkovej lode BMW M135i xDrive a povrch deflektorov Air Curtains (vo všetkých ostatných modeloch radu 1 vo vysoko lesklej čiernej farbe) dostal športovú červenú farbu rovnako ako výduchy za zadnými blatníkmi v zadnom nárazníku. Povrch bočných prahov a znak ti umiestnený nad nimi pred zadnými kolesami má tiež červenú farbu. To platí pre vozidlá BMW 128ti vo farbách sivá metalíza Storm Bay, sivá metalíza Mineral Grey, čierna metalíza Sapphire Black alebo biela farba Alpine White. Ak si záujemca objedná svoje BMW 128ti v červenej metalíze Melbourne Red alebo v modrej metalíze Misano Blue, farebné doplnky a znak ti (ktorý môže byť na požiadanie aj odstránený) bude v čiernej farbe.
Exkluzívne doplnky exteriéru.
V Nemecku sa bude model BMW 128ti dodávať s rozšíreným balíkom doplnkov Shadowline s čiernymi obličkami masky chladiča a s čiernymi krytmi vonkajších spätných zrkadiel. Na požiadanie dodávaný balík prvkov BMW Individual pre svetlomety Shadowline vytvára tmavý vzhľad bez viacerých chrómových doplnkov. Rámiky okolo okien dostali vysoko lesklú povrchovú úpravu BMW Individual High-gloss Shadowline. Znak na veku batožinového priestoru 128ti je chrómový a dopĺňajú ho dve koncovky výfuku s priemerom 90 milimetrov a vizuálne príťažlivými doplnkami. BMW 128ti prichádza na dvojfarebných 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin Y-spoke 553 M vytvorených špeciálne pre túto verziu.
Interiér.
Dynamická súhra čiernej a červenej.
Interiér modelu BMW 128ti obsahuje špičkové materiály a vo väčšej miere používa aj červené doplnky známe z exteriéru. Tie vytvárajú výrazný kontrast k športovo čiernemu stropu. Veľké povrchy červenej farby Race Red zdobia aj operadlá štandardne dodávaných športových sedadiel čalúnených poťahom Sensatec/látka. Na stredovej lakťovej opierke sa nachádza vyšitý červený nápis ti. Červené kontrastné prešívanie sa potom nachádza aj na ostatných opierkach, na výplniach dverí, na palubnej doske a na lemovaní koberčekov. Volant aj kryt airbagu štandardne dodávaného volantu M Sport dostali červené prešívanie. Zákazníci, ktorí by považovali červené kontrastné prešívanie za veľmi nápadné, si ho môžu dať odstrániť. Súčasťou štandardnej výbavy modelu BMW 128ti sú aj M opierka na nohu či M pedále s plochami z ušľachtilého kovu, M pásiky na prahoch dverí a M bezpečnostné pásy. Vo vozidle sa nachádzajú inovatívne podsvietené lišty Boston, ako alternatívy sú v ponuke verzie Berlin, Brooklyn a Nizza.
Koža Dakota a sedadlá M sport dostupné na požiadanie.
Na požiadanie sa športové sedadlá dodávajú aj s čalúnením perforovanou kožou Dakota čiernej farby Black, vo farbe Black s modrými doplnkami (s nimi sa spája aj modré prešívanie palubnej dosky) alebo vo farbe Magma Red so sivými doplnkami. V tomto prípade je sivé aj prešívanie na palubnej doske, stredovú konzolu pokrýva koža Magma Red, prešívanie a znak ti sú sivé a koberčeky majú prešívanie vo farbách BMW M (rovnako tak aj v prípade čiernej kože Dakota s modrými doplnkami). Na požiadanie sa dodávajú sedadlá M Sport so zabudovanými opierkami hlavy a s možnosťou predĺženia sedacej časti, rovnako tak aj čalúnenie Black Trigon/Sensatec so špeciálnymi pásikmi BMW M a s modrým prešívaním. Alebo, ako športové sedadlá, s kožou Dakota vo farbe Magma Red alebo Black.
Model BMW 128 ti dostal prístrojovú dosku a ovládacie prístroje zamerané na vodiča. Na požiadanie dodávaný infotainment BMW Operating System 7.0 využíva dve 10,25-palcové obrazovky BMW Live Cockpit Professional. V ponuke je aj ovládanie gestami a na požiadanie aj 9,2-palcový BMW Head-up displej. Batožinový priestor má objem 380 a po sklopení operadiel je to až 1 200 litrov a jeho veko sa môže na požiadanie ovládať elektronicky.
Podvozok a dynamika jazdy.
Výrazný charakter, intenzívna dynamika.
Nové BMW 128ti má za sebou mnoho detailných úprav a je dostupné iba s podvozkom M Sport špeciálne upraveným pre jeho výnimočný charakter. Nový model má o 10 mm nižšiu svetlú výšku, čo znižuje ťažisko a prináša športovejší vzhľad. Taktiež dostal tuhšie stabilizátory a ich uloženia s väčším predpätím zo špičkového modelu BMW M135i xDrive ako aj tuhšie pružiny a primerane upravené tlmiče. Výsledkom je ešte ostrejšia dynamika jazdy a na mieru vytvorený podvozok M Sport, ktorý pomáha minimalizovať pohyby karosérie. Dopĺňa ho špeciálne nastavené riadene precízne upravené tak, aby vyhovovalo výkonnému vozidlu s pohonom predných kolies a pomáhalo zmenšovať skrúcanie. Nijako sa nezmenšila ani schopnosť prenášať informácie o povrchu vozovky do volantu. Optimalizovaná elastokinematika prednej nápravy prispieva k dokonalému vyváženiu všetkých vplyvov, aby sa podarilo naplno využiť výkonový potenciál modelu BMW 128ti. Tomu napomáha aj zníženie hmotnosti oproti modelu BMW M135i xDrive s pohonom všetkých kolies približne o 80 kilogramov.
Samosvorný diferenciál Torsen pre lepšiu trakciu.
Predná náprava modelu BMW 128ti štandardne využíva rovnaký samosvorný diferenciál typu Torsen ako model BMW M135i xDrive. So zverným pomerom 31 percent pri zrýchľovaní (BMW M135i xDrive: 36 percent) a 26 percent pri spomaľovaní predstavuje dokonalé riešenie pre výkon, motor a pohon predných kolies modelu BMW 128ti. Spolu s lepšou trakciou, obratnosťou a stabilitou sa samosvorný diferenciál stará aj o lepšie prejazdy zákrut. Ak začne vnútorné koleso strácať pri rýchlom prejazde zákrut priľnavosť a vodič zároveň stále zrýchľuje, samosvorný diferenciál pošle viac krútiaceho momentu na koleso s lepšou priľnavosťou, čím sa vyhne preklzu kolesa a zlepší trakciu a obratnosť. Pri predbiehaní a zmene jazdného pruhu vo veľkej rýchlosti sa diferenciál stará o zlepšenie stability a prejavov vozidla pri prejazde zákrutou, ak sa jedno z kolies otáča pomalšie (alebo hrozí jeho zablokovanie) tým, že presúva krútiaci moment medzi kolesami. Prejavuje sa to v harmonickejších dynamických jazdných vlastnostiach spojených s väčším potešením z jazdy.
Spolupráca BMW Performance Control s technológiou ARB.
Mechanickému samosvornému diferenciálu pomáha pri jeho práci viacero elektronických ovládacích systémov. Jeden zo systémov, ktorý prešiel úpravami špeciálne pre model BMW 128ti, je BMW Performance Control, ktorý zostrením rozdeľovania momentu skrúcania vozidla zlepšuje obratnosť zadnej nápravy. Vo vozidle, rovnako ako vo všetkých ostatných vozidlách BMW radu 1, sa nachádza aj technológia ARB (obmedzovač preklzovania kolies). Tento novo vyvinutý systém kontroly trakcie, ktorý sa v spojení so spaľovacím motorom predstavil práve v BMW radu 1, obsahuje kontrolu preklzovania kolies umiestnenú priamo v riadiacej jednotke motora a nie v riadiacej jednotke dynamickej kontroly trakcie DSC. Vďaka tomu môže systém ARB reagovať desaťkrát rýchlejšie. Výsledkom sú jeho jemnejšie a citlivejšie reakcie ako aj lepšie využitie potenciálu motora na rôznych druhoch povrchov. Technológia ARB úzko spolupracuje s DSC a výrazne eliminuje nedotáčavosť vozidla pod plynom, čo je typickou nevýhodou vozidiel s pohonom predných kolies, pričom si nevyžaduje ďalšie stabilizačné zásahy.
Štandardné brzdy M Sport a športové pneumatiky bez príplatku.
Rovnako ako vo vlajkovom modeli BMW M135i xDrive, aj v modeli BMW 128ti sa o požiadavky na brzdenie starajú štandardne montovaná brzdová sústava M Sport. Strmene na prednej náprave nesú logo M a majú červenú farbu (prvý raz v modeli BMW radu 1). Na predných kolesách pôsobia hliníkové 4-piestikové jednodielne pevné strmene a kotúče s vnútorným odvetrávaním s rozmerom 360 x 30 milimetrov, zatiaľ čo zadné kolesá brzdia plávajúce strmene a kotúče s vnútorným odvetrávaním a rozmerom 300 x 20 milimetrov. Brzdy M Sport sa vyznačujú vyššou odolnosťou voči vädnutiu a vynikajúcim pocitom. Medzi prvkami dodávanými na želanie a bez príplatku sa nachádzajú aj športové pneumatiky (Michelin Pilot Sport 4) s rozmerom 225/40 R18 obuté na dvojfarebných exkluzívnych 18-palcových diskoch z ľahkých zliatin Y-spoke 553 M. V ponuke doplnkov sa nachádzajú aj 18-palcové kované disky kolies M Performance s dvojitými lúčmi 554 M matnej čiernej farby Jet Black a 19-palcové dvojlúčové disky kolies z ľahkých zliatin 552 M s pneumatikami s rozmerom 235/35 R19.
Motor a pohon.
Veľkolepý nárast výkonu s technológiou BMW TwinPower Turbo.
Motor v modeli BMW 128ti pochádza priamo z najvýkonnejšej 4-valcovej pohonnej jednotky spoločnosti BMW Group vyvinutej pre model BMW M135i xDrive, kde dodáva výkon 225 kW (306 k). Motor dostal v kompaktnom športovom modeli upravenú technológiu BMW TwinPower Turbo. Teraz poskytuje z dvojlitrového objemu v rozpätí 4 750 — 6 500 ot./min. výkon až 196 kW (265 k). Maximálny krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii v rozsahu 1 750 až 4 500 ot./min. To znamená, že BMW 128ti zvláda šprint z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h. Napriek týmto športovým hodnotám si BMW 128ti vystačí so spotrebou 6,4 — 6,1 l/100 km a vypustí iba 148 — 139 g CO2 na kilometer. To znamená, že spĺňa emisnú normu Euro 6d. Štandardne dodávaný systém Aktívneho vytvárania zvuku Active Sound Design (ASD) poskytuje špeciálnu úpravu pôvodného zvuku motora a prispôsobuje ho charakteru modelu BMW 128ti. Výsledkom je príťažlivý, bohato športový zvukový zážitok určený pre vodiča, ktorý však nemá žiaden vplyv na emisie hluku.
Rýchla zmena prevodov s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic Sport.
Rovnako ako špičkový model BMW M135i xDrive, aj model BMW 128i dostal do štandardnej výbavy 8-stupňovú prevodovku Steptronic Sport. Tá pre potreby modelovej rodiny BMW radu 1 prešla v roku 2019 úpravami v prospech komfortu radenia a akustiky. Rýchla automatická zmena prevodov zaručuje, že vždy, aj pri nízkej cestovnej rýchlosti, je zaradený najvyšší možný prevodový stupeň. Radiace páčky pod volantom vodičovi kedykoľvek umožňujú manuálnu zmenu prevodov.
M Performance Parts.
Karbónové doplnky vytvárajú autentický pocit motoršportu.
Záujemcovia môžu dodať svojmu modelu BMW 128ti väčšiu individuálnu pečať napríklad aj doplnkami z exkluzívnej ponuky M Performance Parts. Spolu so zlepšením športového a dynamického vzhľadu majú pozitívny vplyv aj na aerodynamiku a na zníženie hmotnosti vozidla. Dôležitú úlohu tu zohrávajú bohaté pretekárske skúsenosti divízie BMW M GmbH, ktoré sa prejavili aj počas vývoja produktov M Performance Parts.
Športová ľahkosť zlepšuje aerodynamiku a vzhľad exteriéru.
Športový vzhľad modelu BMW 128ti zlepšujú viaceré odľahčené prvky s novým karbónovým alebo vysoko lesklým čiernym vzhľadom. Aerodynamiku zlepšujú predný spojler M Performance, strešný spojler so špeciálnymi otvormi na prúdenie vzduchu či aerodynamické krídelká vysoko lesklej čiernej farby, pričom zároveň zlepšujú dynamické schopnosti kompaktného športového modelu. To isté platí pre zadný difúzor z karbónových vlákien. Všetky z týchto prvkov M Performance Parts boli vyvinuté špeciálne pre vozidlá z ponuky BMW radu 1 a ich vzájomná spolupráca je výsledkom práce v aerodynamickom tuneli. Vysoko kvalitné komponenty z uhlíkových vlákien, ktoré sa nachádzajú aj na vonkajších spätných zrkadlách M Performance, vznikli vysoko precíznou ručnou prácou. Ich povrch tvorí vysoko vyleštený číry lak. Ponuku diskov kolies rozširujú 18-palcové kované disky kolies Y-Spoke 711 M sivej farby Ferric Grey (vhodné aj pre snehové reťaze) a 19-palcové dvojfarebné disky kolies M Performance z ľahkých zliatin s dvojitými lúčmi 555 M s lešteným povrchom.
Svet motoršportu v interiéri.
Volant M Performance so zvýraznenými dotykovými plochami z alkantary a veľké výrezy na palce umocňujú športový pocit v interiéru modelu BMW 128ti. Volant je veľmi príjemný na dotyk a jeho vizuálnu príťažlivosť zvyšujú aj prvky ako červená značka na pozícii 12 hodín či sivé ručné prešívanie. Technologicky vyspelý špičkový charakter vozidla zvyšuje aj karbónovo-alkantarový či karbónovo-kožený volant M Performance s nápisom M Performance. Pretekársku atmosféru dopĺňajú karbónové radiace pádla M Performance 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport.
Zdroj: BMW