S novým BMW M3 sedanom a novým BMW M4 Coupé prezentuje BMW M GmbH novú interpretáciu vysokovýkonného športového vozidla – čím dôsledne využíva filozofiu BMW M aj v piatej generácii M3. Z predošlého BMW M3 Coupé štvrtej generácie bolo vyrobených vyše 40 000 exemplárov a súčasné BMW M4 Coupé ďalej rozvíja túto úspešnú históriu. Svojim typovým označením M4 sa viaže ku konštrukčnému radu, ktorá slúži ako východiskový bod nového modelu M. Prvýkrát prichádza v rovnakom čase s Coupé aj štvordverový variant, ktorý sa logicky nazýva BMW M3 sedan.
http://youtu.be/7k7bg2RDATk
Už štyri generácie modelov BMW M3 spájajú gény motoristického športu so schopnosťami každodenného používania do veľmi emocionálnej celkovej koncepcie,
vysvetľuje Dr. Fridrich Nitschke, predseda manažmentu BMW M GmbH.
BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé pokračuje dôsledne v tejto základnej myšlienke. Motor je srdcom každého modelu BMW M. Nový šesťvalcový turbomotor spája prednosti vysokootáčkových motorov bez prepĺňania so silou turbotechnológie. Dôsledne odľahčená konštrukcie sa stará o zníženie hmotnosti aso o 80 kilogramov oproti predchodcovi. BMW M3 a BMW M4 prednesú technológiu pretekárskych áut do ulíc. Tisíce kôl na legendárnej severnej slučke Nürburgringu – najnáročnejšom pretekárskom okruhu na svete – predstavovalo skúšku dospelosti. Presnosť a zanietenosť pri vývojových prácach urobila z oboch modelov vysokovýkonné športové vozidlá, ktoré stanovili nové hranice v otázke precíznosti a agilnosti.
Pre nové BMW M3 sedan a nové BMW M4 Coupé bol vyvinutý dokonalý radový šesťvalcový motor s technológiou M TwinPower Turbo a s vysokootáčkovou koncepciou. Ponúka maximálny výkon 431 koní a krútiaci moment 550 newtonmetrov v širokom rozsahu otáčok, čím predstihuje najvyššiu hodnotu krútiaceho momentu predošlého modelu o približne 40 percent. Spotreba a emisie boli zredukované asi o 25 percent. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan ako aj BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy (s voliteľnou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou M).
http://youtu.be/SiXx_KvkyGY
Oproti predchodcovi bola hmotnosť vozidla z dôvodu zvýšenia dynamiky a súčasne zlepšenia efektivity zredukovaná asi o 80 kilogramov. BMW M4 Coupé má pohotovostnú hmotnosť podľa normy DIN 1 497 kilogramov. Pod zníženie sa podpísala inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení. K nim patrí výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako umelej hmoty vystuženej uhlíkovými vláknami a hliníka pre množstvo komponentov na podvozku a karosérii. Obidva modely majú napríklad karbónovú strechu.
Najvyšším cieľom vývoja BMW M3 sedanu a BMW M4 Coupé bola robustnosť, ktorá by im zaručila schopnosti okruhových vozidiel. Oba modely tak dostali chladiacu sústavu, ktorá dokáže stále zaručiť optimálnu teplotu motora, turbodúchadla aj prevodovky.
Ale nehovorme iba o technických výhodách. Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri počas tejto vývojovej fázy úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Početných testovacích a vylaďovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastnili napríklad obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock
Vyváženosť celkovej koncepcie:
Perfektná vzájomná vyváženosť detailov pre najvyšší výkon, presnosť a agilnosť.
Nové BMW M3 sedan a nové BMW M4 Coupé stoja perfektne vyvážené na asfalte, hlboko prikrčené a široké. Špecifický dizajn M už v statike podčiarkuje výkonnosť obidvoch vysokovýkonných športových vozidiel. Veľké vstupy vzduchu a Air Curtains vpredu, viditeľné časti karosérie z umelej hmoty vystuženej uhlíkovými vláknami (CFK) a hliníka alebo difúzor na širokej zadnej časti nie sú iba dizajnérskymi akcentmi, ale plnia aj funkciu pri aerodynamike, chladení alebo odľahčení konštrukcie.
Početné aerodynamické úpravy na celej karosérii.
Koncepcia aerodynamiky je už dlho jednou z rozhodujúcich veličín v procese vývoja modelov BMW M GmbH. Prúd vzduchu musí byť vedený okolo vozidla tak, aby sa optimalizovali podmienky pre vysokú jazdnú dynamiku a zároveň aby bol dostatočne chladený motor aj brzdy, a to aj pri najvyššom namáhaní na pretekárskom okruhu.
Detaily ako robustne formovaný predný spojler, hladké dno podvozka, jasne definované hrany na zadnej časti v tvare Gurney na M3 sedane a v tvare integrovaného spojlera na zadnej časti BMW M4 Coupé redukujú rovnomerne vztlak prednej a zadnej nápravy a starajú sa o optimálnu ovládateľnosť. „Spôsob, akým vedieme prúd chladiaceho vzduchu cez chladič motora, spôsobuje Venturiho efekt, ktorý redukuje vztlak na prednú nápravu, a tak zlepšuje ovládateľnosť”, vysvetľuje Albert Biermann, zodpovedný pre vývoj u BMW M GmbH. Prvky, ako Air Curtain a M ľadviny s integrovanými Air Breather za prednými kolesami minimalizujú vírenie v predných blatníkoch. Spolu s aerodynamicky optimalizovanými spätnými zrkadlami s dvojitým úchytom sú zároveň charakteristickými dizajnovými prvkami BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé a redukujú odpor vzduchu. Tieto príklady podčiarkujú typický spôsob, ako inžinieri divízie M spojili každodennú využiteľnosť s nárokmi pretekárskeho okruhu.
Náročná koncepcia chladenia pre maximálny výkon.
Výnimočná výkonnosť BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé kladie zvlášť vysoké nároky na teplotný manažment motora a jeho príslušenstvo. Aby sa dosiahla optimálna prevádzková teplota tak v normálnom každodennom režime na krátkych trasách v meste, ako aj na pretekárskom okruhu, stavili inžinieri BMW M GmbH na najúčinnejší chladiaci systém. Pre maximálne prepĺňanie a najvyšší výkon disponuje nasávanie šesťvalcového pohonu popri dvoch vysoko dynamických turbojednotkách aj nepriamym chladením plniaceho vzduchu. K pretekárskej koncepcii chladenia patria okrem hlavného chladiaceho systému aj vedľajšie vodné chladiče pre najvyššiu a najnižšiu teplotu obehu motorového a prevodového oleja (pri dvojspojkovej prevodovke M). Zabezpečujú vyrovnanú teplotu a tým aj vysokú výkonnosť v pretekárskom režime. Doplnkové elektrické vodné čerpadlo zabezpečuje chladenie ložísk turbodúchadla, keď vozidlo stojí.
Šesťstupňová prevodovka s funkciou medziplynu.
Prenos sily sa uskutočňuje pomocou sériovej šesťstupňovej manuálnej prevodovky s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je zreteľne kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Aby sa zvýšil komfort radenia, pracuje manuálna prevodovka s novým typom karbónového trecieho obloženia. Mastenie so suchou skriňou zabezpečuje efektívne zásobovanie všetkých dielcov olejom. Pri podradení prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii pre dvojspojkové prevodovky M. Táto regulácia otáčok zlepšuje radenie prevodovky, slúži k stabilizácii vozidla a má pôvod v motoršporte.
Sedemstupňová dvojspojková prevodovka M Drivelogic s funkciou Launch Control.
Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami, ako sú možné s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla. Siedmy stupeň v porovnaní s manuálnou prevodovkou rozširuje prevodové pomery, čo má pozitívne dôsledky na efektivitu.
Ešte dokonalejší pohon zadných kolies s aktívnym diferenciálom M.
K ďalším komponentom zvyšujúcim jazdnú dynamiku BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé patria duté pohonné hriadele ľahkej konštrukcie a aktívny diferenciál M, ktorý optimalizuje trakciu a jazdnú stabilitu s pomocou elektronicky riadenej lamelovej uzávierky. Aktívne riadenie lamelovej uzávierky je extrémne rýchle a presné. Jej riadiace zariadenie je spojené s DSC (Dynamische Stabilitäts Control) a okrem toho súvisí aj s polohou plynového pedála, otáčkami a uhlovou rýchlosťou vozidla. Behom zlomkov sekundy prebieha prispôsobenie uzávierky, ktorá môže byť medzi nula až do 100 percent. Tým sa zabráni pretočeniu kolesa aj na klzkom povrchu, pri veľmi rozdielnych súčiniteľoch trenia medzi pravým a ľavým zadným kolesom, v ostrých zákrutách, ako aj pri obzvlášť dynamickej zmene smeru. Takto optimalizovaná trakcia umožňuje aj v náročných podmienkach najvyššiu jazdnú stabilitu a dynamické zrýchlenie zo zákrut.
Ak si želáte vyššiu mieru jazdnej dynamiky, podfunkcia DSC – režim M Dynamic vám to umožní v najvyššej možnej miere. Zatiaľ čo DSC cielene pôsobí proti pretáčavosti alebo nedotáčavosti vozidla, režim M Dynamic dovolí sklz kolesa a tým ľahký drift. Športovo dynamickí vodiči ocenia tieto jazdné vlastnosti, ktoré však pri prekročení hraničných medzí zostávajú pod kontrolou jazdných asistentov – na rozdiel od celkom vypnutého DSC. Zodpovednosť za stabilitu leží v každom prípade na vodičovi.
Hliníkový podvozok pre ostrejšiu jazdnú dynamiku.
Hlavným cieľom BMW M GmbH je vývoj automobilov M s najvyššou presnosťou riadenia, kontrolovateľnosťou v hraničných medziach, agilnosťou, pocitom z jazdy a maximálnou trakciou pri najvyššej stabilite, a to všetko so zachovaním vlastností pre každodennú prevádzku. Aby sa dosiahli tieto ciele aj pre podstatne zvýšenú výkonnosť nového BMW M3 sedan a nového BMW M4 Coupé, boli novo skonštruované nápravy.
Podmienkou pre výnimočne dynamický zážitok z jazdy je aj tu nízka hmotnosť a vysoká pevnosť náprav. Odľahčená konštrukcia z hliníka ušetrí v porovnaní s oceľovou päť kilogramov. O optimálny a priamy prenos sily v pozdĺžnom a priečnom smere sa starajú tesné guľové čapy a silentbloky špeciálne vyvinuté pre BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé.
Elektromechanické riadenie s troma režimami.
Elektromechanické riadenie je novinkou BMW M GmbH a rozhodujúcim komponentom v spojení medzi vodičom a vozidlom. Integrovaná funkcia Servotronic elektronicky prispôsobuje silu riadenia podľa rýchlosti a tak sa stará o optimálnu riaditeľnosť vozidla v každej rýchlosti. Taktiež riadenie BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé disponuje sériovo troma voliteľnými režimami (COMFORT, SPORT a SPORT+), s ktorými sa podpora riadenia prispôsobuje osobným preferenciám vodiča.
Troma režimami COMFORT, SPORT a SPORT+ disponuje aj doplnkový podvozok Adaptive M. Vodič tak môže voliť medzi komfortnejším vyladením tlmičov napríklad v premávke v meste, tvrdším vyladením pre dynamickú jazdu mimo mesta a vyladením s minimálnym tlmením a maximálnou dynamikou jazdy na pretekárskom okruhu.
BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé sériovo disponujú brzdami BMW M Compound, ktorých účinnosť zodpovedá výnimočným vlastnostiam jazdnej dynamiky. Presviedčajú excelentným dávkovaním, výnimočnými hodnotami spomalenia a vysokou odolnosťou voči prehriatiu. Vďaka ich hmotnosti, ktorá je značne nižšia ako hmotnosť konvenčných bŕzd, prispievajú k celkovej redukcii neodpružených hmôt a tým k zvýšeniu jazdnej dynamiky. Doplnkovo sú navyše k dispozícii ešte ľahšie brzdy BMW M Carbon-Keramik, ktoré sa vďaka svojim optimalizovanejším vlastnostiam ešte viac hodia na pretekársky okruh a majú vyššiu životnosť.
Nový radový šesťvalcový motor:
To najlepšie z dvoch svetov: vysokootáčkový charakter a turbotechnológia.
S novým BMW M3 sedan a novým BMW M4 Coupé sa BMW M GmbH vracia späť ku konceptom radových šesťvalcových motorov. „Pri vývoji jedného z našich nových modelov vždy najprv premýšľame, aké nároky má vozidlo spĺňať a podľa toho rozhodujeme, aké ciele majú dosiahnuť všetky použité koncepcie a technológie“, objasňuje Albert Biermann. Nový motor, ktorý má maximálny krútiaci moment pri 7 600 otáčkach za minútu, kombinuje to najlepšie z dvoch svetov: vysokootáčkový charakter, lineárny nárast výkonu v širokom rozsahu otáčok a jedinečne markantný zvuk. Technológia M TwinPower Turbo dáva maximálny krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok. K tomu sa pridávajú obzvlášť vysoký stupeň účinku, a tým výnimočná efektivita.
Najvyšší výkon 431 koní sa oproti osemvalcu minulej generácie ľahko zvýšil a leží medzi 5 390 min-1 a 7 000 min-1. Maximálny krútiaci moment sa zvýšil o skoro 40 percent na 550 newtonmetrov a navyše je k dispozícii v širšom rozsahu otáčok (1 800 – 5 390 min-1). Štandardný šprint z nuly na 100 km/h absolvujú nové BMW M3 sedan a nové BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy. Najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ako súčasť doplnkovej výbavy M Driver’s Package sa dá zvýšiť na 280 km/h. Súčasne pohon urobí dojem hodnotami spotreby. Spotrebou v EU cykle 8,3 litra na 100 kilometrov a emisiami CO2 194 g/km ležia BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé o vyše 25 percent pod hodnotami predchádzajúcich modelov – a spĺňajú emisnú normu EU6.
Zdroj: BMW