S BMW radu 4 Gran Coupé (kombinovaná spotreba paliva: 8,1–4,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 189–119 g/km) predstavilo BMW svoje prvé štvordverové kupé v prémiovej strednej triede a stavilo tým veľmi presne na rozšírenie modelovej palety. Po BMW radu 4 Coupé a Cabrio je Gran Coupé tretím modelom nového konštrukčného radu, ktorý sa svojimi vyrovnanými proporciami prezentuje dlhšie, širšie a dynamickejšie ako akýkoľvek konštrukčný rad strednej triedy predtým. BMW radu 4 Gran Coupé spája optické kvality dvojdverového kupé s funkčnosťou štvorice dverí a veľkou ponukou priestoru pod široko sa otvárajúcimi piatymi dverami.
Nové meradlo pre eleganciu a extravaganciu v strednej triede.
BMW radu 4 Gran Coupé má s dĺžkou 4 638 milimetrov a šírkou 1 825 milimetrov a rázvorom 2 810 milimetrov presne také isté rozmery ako dvojdverové kupé. Predná časť vozidla obidvoch modelov vykazuje identické, pre BMW typické dizajnové znaky ako dvojité ľadviny, dvojité okrúhle svetlomety a veľké vstupy vzduchu na prednom nárazníku. Pri BMW radu 4 Gran Coupé predsa len prebieha strecha o dvanásť milimetrov vyššie a jemne klesá do zadnej časti v línií, ktorá je o 112 milimetrov dlhšia. Spolu s krátkymi prevismi typickými pre značku, dlhou kapotou motora a kabínou posunutou dozadu sa BMW radu 4 Gran Coupé prezentuje nielen v perfektnej vyváženosti, ale aj vyššou mierou rozpoznateľnosti.
Táto predĺžená strešná línia podčiarkuje eleganciu a extravaganciu BMW radu 4 Gran Coupé, stanovuje nové estetické hranice v strednej triede a má rozhodujúce praktické prednosti. Priestor nad hlavou v interiéri narástol rovnako ako komfort sedenia. S objemom 480 je aj batožinový priestor o 35 litrov väčší ako v dvojdverovom kupé a u BMW radu 4 Gran Coupé tak prispieva k vysokej kvalite pre každodenné používanie.
Dynamicky elegantná koncepcia s funkčnými prvkami.
Štvoro dverí BMW radu 4 Gran Coupé umožňuje v porovnaní s dvojdverovým kupé pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie. Dvere sú v bezrámovom vyhotovení, vykazujú tak charakteristické dizajnérske znaky pre BMW kupé strednej triedy a zdôrazňujú eleganciu koncepcie vozidla. Funkčnú eleganciu 4+1 sedadlového vozidla výnimočne podčiarkuje čitateľnosť kruhových prístrojov s optikou Black Panel a voľne stojaca plochá obrazovka iDrive Monitor. Široko sa otvárajúce piate dvere uľahčujú prístup do batožinového priestoru s plochou a ľahko dostupnou ložnou plochou. Delené sklápateľné zadné operadlá, na želanie aj v pomere 40:20:40, zabezpečujú prídavnú flexibilitu. Maximálny objem batožinového priestoru je 1 300 litrov, čo je najlepšia hodnota v triede medzi štvordverovými prémiovými kupé. O najvyššiu úroveň komfortu sa stará sériovo dodávané automatické otváranie piatych dverí, na želanie aj so systémom Smart Opener, ktorý sa ovláda jednoduchým pohybom nohy.
Široké možnosti výbavy vďaka trom výbavovým líniám, M Sportpaket a BMW Individual Program.
V interiéri BMW radu 4 Gran Coupé sa stretáva elegancia s extravaganciou a spájajú sa s výnimočnou ergonómiou. Všetky ovládacie prvky sú tak zoradené, že ich vodič môže optimálne využívať. V prednej časti Layering – šikovné zaobchádzanie s rozdelením priestoru pomocou vrstiev línií a plôch – zdôrazňuje pre BMW typickú orientáciu na vodiča. Z kokpitu vedú línie cez predné dvere a B-stĺpiky dozadu k zadnému sedadlu. Prepájajú predné a zadné sedadlá, rovnako ako aj navzájom previazané vyhotovenie vnútorných častí dverí na obidvoch stranách vozidla. Zadná lavica opticky pripomína tvar dvoch samostatných sedadiel, ponúka však uprostred dodatočné miesto, a tak z tohto vozidla robí 4+1 sedadlové. Výnimočné kombinácie materiálov a najvyššia kvalita vypracovania podčiarkujú prémiovú náladu nového BMW radu 4 Gran Coupé. Základná výbava a tri výbavové línie, ako aj M Sportpaket ponúkajú od začiatku predaja modelu širokú slobodu výberu výbavy. O výnimočne exkluzívny výzor sa navyše stará BMW Individual Program už od začiatku predaja so zvláštnymi koženými výbavami, farbami exteriéru a 19 palcovými kolesami z ľahkých zliatin.
Modelový štart so štvorvalcovým a šesťvalcovým benzínovým motorom a dvoma štvorvalcovými dieselami.
Už od začiatku predaja BMW radu 4 Gran Coupé je k dispozícii päť silných, kultivovaných a hospodárnych motorov. Najvyššiu motorizáciu predstavuje radový šesťvalcový benzínový motor v 435i (spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 11,4/6,2/8,1 l/100 km; kombinované emisie CO2: 189 g/km) so zdvihovým objemom 3,0 litre a výkonom 225 kW/306 k. V BMW 428i Gran Coupé (spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 8,9/5,3/6,6 l/100 km; kombinované emisie CO2: 154 g/km) a v BMW 420i Gran Coupé (spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 8,7/5,1/6,4 l/100 km; kombinované emisie CO2: 149 g/km) prichádzajú dva ľahké a výkonné štvorvalcové motory s dvojlitrovým objemom. Ich výkon je 180 kW/245 k respektíve 135 kW/184 k. Tieto dva štvorvalcové diesele presviedčajú – ako všetky vznetové motory BMW – tichým chodom, veľkou hnacou silou a výbornou efektivitou. BMW 420d Gran Coupé (spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 5,8/4,1/4,7 l/100 km; kombinované emisie CO2: 124 g/km) s 135 kW/184 k má normovanú spotrebu, v závislosti od obutia, od iba 4,7 do 4,9 litra na 100 kilometrov (4,6 do 4,7 litra so športovou automatickou prevodovkou) a z nuly na 100 km/h potrebuje iba 7,7 sekundy (7,5 sekundy so športovou automatickou prevodovkou). V BMW 418d Gran Coupé (spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 5,4/4,0/4,5 l/100 km; kombinované emisie CO2: 119 g/km) je výkon motora 105 kW/143 k a spotreba 4,5 až 4,7 litra na 100 kilometrov.
Všetky dieselové a benzínové motory využívajú najnovšiu technológiu BMW TwinPower Turbo a spĺňajú emisnú normu EU6. Najmodernejšie motory tak spájajú výnimočnú pružnosť a dynamiku s nízkou spotrebou a emisiami.
K dispozícii sú xDrive a dve prevodovky Steptronic.
Už s modelovým štartom sú BMW 428i Gran Coupé a 420d Gran Coupé na želanie k dispozícii s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive (428i xDrive: spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 9,0/5,5/6,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 159 g/km; 420d xDrive: spotreba paliva mesto / mimo mesta / kombinovaná: 6,1/4,2/4,9 l/100 km; kombinované emisie CO2: 129 g/km). Sériovo sa dodáva 6-stupňová manuálna prevodovka, na želanie sa dajú všetky motorizácie kombinovať s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic alebo 8-stupňovou prevodovkou Steptronic Sport, pri ktorej sa prevodové stupne dajú meniť aj manuálne radiacimi páčkami pod volantom.
BMW EfficientDynamics – športový výkon, nižšia spotreba.
Elegantný a dynamický zjav BMW radu 4 Gran Coupé sprevádza výnimočná hospodárnosť. Tieto vlastnosti sú výsledkom opatrení vývojovej stratégie BMW EfficientDynamics, ktorá je nasadená vo všetkých častiach vozidla. Počítajú sa k tomu benzínové a dieselové motory s optimalizovanou spotrebou, ako aj inteligentná koncepcia ľahkej stavby alebo optimalizovaná aerodynamika s hladkým dnom vozidla a s Air Curtain a Air Breather. K výhodným hodnotám spotreby a emisií prispieva aj funkcia Auto Start Stop, rekuperácia brzdnej energie, indikátor bodu preradenia a pomocné agregáty, ktoré sa zapínajú len v prípade potreby. V spojení s automatickými prevodovkami (Steptronic) režim plachtenia znižuje spotrebu, ďalšiu úsporu umožňuje režim ECO PRO.
BMW ConnectedDrive – 100 percentné on-line prepojenie.
Pre BMW radu 4 Gran Coupé je voliteľná bohatá ponuka BMW ConnectedDrive. Highlighty ako plnofarebný Head-Up Display alebo navigačný systém Professional sú tiež v ponuke, ako aj Driving Assistant, asistent diaľkových svetiel, Active Protection alebo zdokonalený aktívny tempomat s funkciou Stop&Go. Vďaka obzvlášť výkonnej technológii rozhraní môžu byť k vozidlu ľahko pripojené smartfóny. Nimi sa do vozidla dostáva aj dynamicky rastúca ponuka aplikácií, ako napríklad Audible alebo Deezer.
2. Koncepcia a dizajn.
Pohyblivá exkluzivita, elegantná funkčnosť.
Nové BMW radu 4 Gran Coupé je ďalšou vysokokarátovou ponukou v segmente prémiovej strednej triedy. Zjednocuje kvalitu jazdnej dynamiky dvojdverového kupé so všestrannosťou štvordverového vozidla a s veľkým a ľahko dostupným priestorom vzadu. Športovosť a prémiové nároky BMW radu 4 sa kombinujú s funkčnosťou a jemnou eleganciou. Zatiaľ čo sú dĺžka, šírka, rázvor a rozchod vpredu a vzadu identické ako pri vysokodynamickom dvojdverovom modeli, strešná línia BMW radu 4 Gran Coupé je o 112 milimetrov dlhšia a splýva dozadu pomalšie. V spojení s o dvanásť milimetrov vyššou siluetou táto línia zabezpečuje viac komfortu na sedenie vzadu. Viac miesta pre hlavu na všetkých miestach navyše podporuje vzdušnejší pocit z vnútorného priestoru. Zároveň sú krátke previsy, veľký rázvor a kabína pre pasažierov posunutá dozadu typickými znakmi BMW a udržiavajú aj BMW radu 4 Gran Coupé perfektne v optickej vyváženosti a zabezpečujú vysokú mieru rozpoznateľnosti na ceste celkom v štýle elegantného BMW radu 6 Gran Coupé.
Elegantné Coupé s vlastnosťami sedanu a Touring.
„Po vzore veľkého BMW Coupé zjednocuje nové BMW radu 4 Gran Coupé svoju dynamicky pretiahnutú siluetu so zvýšenou funkčnosťou a väčšou ponukou priestoru vzadu.“ Won Kyu Kang, dizajnér exteriéru, zodpovedný za BMW radu 4.
Ako pri dvojdverovom variante, tak aj tu športové dimenzie výrazne podčiarkujú dynamické jazdné vlastnosti. Pretiahnutá strešná línia, štvoro bezrámových dverí a široko sa otvárajúce sériovo elektronicky otvárané zadné dvere spájajú funkčnosť sedanu s postavou kupé. Objem zadného priestoru je 480 litrov a tak dosahuje hodnoty sedanu radu 3. Na želanie sa dá zadné operadlo deliť v pomere 40:20:40 a tak zväčšiť objem batožinového priestoru na 1300 litrov. Rovná podlaha a dvojdielna upevňovacia lišta z ušľachtilej ocele podčiarkujú každodennú využiteľnosť v spojení s veľmi kvalitnými materiálmi. Takto sa dá v BMW radu 4 Gran Coupé pohodlne prevážať dokonca aj kočík, dva golfové vaky alebo šesť prepraviek, a to bez využitia funkcie preklápania.
Štvoro dverí umožňuje v porovnaní s dvojdverovým kupé pohodlné nastupovanie a vystupovanie. Dvere sú bezrámové a vykazujú tak charakteristické dizajnérske znaky BMW kupé strednej triedy. Široko s otvárajúce piate dvere harmonicky dopĺňajú celkový výzor. Šikovne umiestnená medzera sprostredkúva pri zatvorených dverách dojem typickej zadnej časti kupé. Perfekcionizmus až do detailov podčiarkujú elektronické ovládače, ktoré hýbu zadnými dverami. Sú zrealizované zvislo a zaberajú iba veľmi málo priestoru, čo umožnilo zväčšiť plochu zadného okna a tým vylepšený výhľad zvnútra bez obmedzenia vnútorného priestoru.
BMW radu 4 Gran Coupé na prvý pohľad predstavuje najvyššiu dynamiku a jemnú eleganciu. S dĺžkou 4 638 milimetrov, šírkou 1 825 milimetrov a rázvorom 2 810 milimetrov sa pýši tými istými rozmermi ako dvojdverové Coupé. Aj rozchod je s 1 545 milimetrov vpredu a 1 594 milimetrov vzadu identický a nezameniteľne poukazuje na dynamický potenciál BMW radu 4 Gran Coupé. Siluetu má štvordverová verzia o dvanásť milimetrov vyššiu ako dvojdverová. Plynulá strešná časť zľahka obchádza oboje zadných dverí a končí v trošku vyššej a kratšej zadnej časti.
Športové, elegantné a silné po všetkých stránkach.
BMW radu 4 Gran Coupé vykazuje klasické dizajnérske znaky BMW ako dvojité ľadviny v spojení s dvojitými okrúhlymi svetlometmi. Kontúry sú precízne vyhotovené a plochy zvýrazňujú nápadný dizajn frontu. Na želanie posilňujú dvojité okrúhle svetlomety plne v LED vyhotovení dynamický zjav. Trojdielne široké vstupy vzduchu pod líniou svetlometov posilňujú tento efekt. Vpravo a vľavo na vonkajšom okraji vstupov vzduchu sa nachádzajú vertikálne uložené vzduchové prvky, takzvané Air Curtain. Vďaka nim vzniká v prednej časti vzduchový záves a zvyšuje tak aerodynamickú efektivitu radu 4 Gran Coupé.
Bočná línia je zvýraznená viditeľnou líniou so záhybom a svetelnou hranou, ktorá prepožičiava BMW radu 4 Gran Coupé optický dojem pohybu dopredu. Dlhé línie a výrazne modelované plochy vytvárajú živú hru svetla a tieňa. Obzvlášť jemne klesajúca strešná línia navyše predlžuje bočné partie a zvyšuje tak mieru rozpoznateľnosti BMW radu 4 Gran Coupé. Bočná grafika okien je plocho pretiahnutá, pôsobí s čiernym vysokolesklým, takmer nebadateľným B-stĺpikom homogénne a hodnotne. Končí sa v treťom bočnom okne, ktoré je modernou interpretáciou charakteristického záhybu vozidiel BMW. Táto predĺžená plocha okien vpúšťa do vnútorného priestoru viac svetla a zlepšuje výhľad dozadu.
S jasným vedením horizontálnych línií sa zadná časť predstavuje športovo elegantne. Ďaleko od seba uložené zadné svetlá pokračujú v bočnej línii so záhybom a pôsobia ako prepojenie medzi zadnou časťou a bokom. Zároveň zvýrazňujú širokú stopu a vystúpené podbehy kolies. Strešná časť BMW radu 4 Gran Coupé je pri pohľade zozadu vyhotovená trochu širšie ako pri dvojdverovom variante a posilňuje výraznú mieru rozpoznateľnosti na ceste.
Štýlová elegancia a športovosť dominujú vnútornému priestoru.
„Interiér štvordverového kupé spája pomyselné zákony dynamického charakteru dvojdverového kupé s eleganciou a praktickosťou sedanu BMW, respektíve BMW Gran Turismo.“ Tim Shih, interiérový dizajnér, zodpovedný za nové BMW radu 4 Gran Coupé.
Športovosť a exkluzivita sa v interiéri BMW radu 4 Gran Coupé štýlovo dopĺňajú. Prístrojovú dosku ovplyvňuje Layering – šikovné zaobchádzanie s rozdelením priestoru pomocou vrstiev línií a plôch – a prirodzene zabezpečuje pre BMW typickú orientáciu na vodiča bez toho, aby sa spolujazdec cítil vylúčený. Vynikajúco čitateľné okrúhle prístroje v optike Black Panel a voľne stojaca plochá obrazovka iDrive Monitor zvýrazňujú štýlovú a funkčnú eleganciu. Prednú a zadnú časť prepájajú ozdobné lišty, ktoré sa tiahnu od prístrojovej dosky cez hornú časť dverí dozadu a sú ušľachtilo ohraničené dvojfarebnou opierkou predlaktia na dverách. Vyhotovenie boku vozidla opticky napája B-stĺpik. Celou plochou prebiehajú grafické prvky. Štíhle opierky hlavy a formované sedadlá vzadu podčiarkujú športový charakter 4+1 miestneho automobilu.
Aby sa v spojení s veľkým batožinovým priestorom a rovnou ložnou plochou ešte zvýšila variabilita, dajú sa na želanie skladať opierky zadných sedadiel v pomere 40:20:40. Po kompletnom zložení vzniká maximálny objem batožinového priestoru 1300 litrov. Ak sa zloží iba prostredná časť, pohodlne sa naraz odvezú 4 osoby a dlhá batožina ako snowboardy alebo viacero párov lyží. Vo vyklápacej stredovej opierke vzadu sa nachádzajú dva držiaky na poháre. Automatické otváranie a zatváranie piatych dverí je dodávané na želanie aj so Smart Opener, ktorý sa ovláda jednoduchým pohybom nohy.
Exkluzívne: tri výbavové línie, BMW Individual Program a BMW M Sportpaket.
Prémiovú náladu v BMW radu 4 Gran Coupé podporujú exkluzívne farby, výnimočné kombinácie materiálov a individuálne varianty výbavy. Navyše k základnej výbave, ktorá zvýrazňuje klasický charakter vozidla, sú už pri štarte modelu k dispozícii tri výbavové línie a exkluzívny BMW Individual Program, ako aj M Sportpaket. S nimi sa ako v interiéri tak aj v exteriéri zvýrazňujú charakteristické znaky BMW radu 4 Gran Coupé. Línie Modern, Sport a Luxury sa od základnej výbavy odlišujú nasledujúcimi znakmi: vyhotovenie a farba ľadvín a vstupov vzduchu, Air Breather a spätných zrkadiel, grafikou bočných okien, zadnou lištou, zadným nárazníkom a prahovou lištou, označením výbavy na boku vozidla a čiernym vysokolesklým vyhotovením Center Stack v interiéri.
Pre výnimočný zjav je v rámci Individual Program k dispozícii obzvlášť jemná koža aj na prístrojovom paneli, exkluzívne drevené aplikácie a prahové lišty. Možnosti výberu kompletizujú štyri špeciálne farby, ktoré sú doplnkom k ponuke Individual Program a 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin.
Pre maximálnu mieru rozpoznateľnosti na ceste je so štartom modelu k dispozícii aj M Sportpaket so špeciálnymi karosériami, lakovaním, kolesami z ľahkých zliatin, poťahmi sedadiel a kožených výbav.
Sport Line: Markantné znaky karosérie sú pri tejto línii výbavy vyhotovené v čiernej farbe. Decentný B-stĺpik a deväť ľadvinových lamiel v pochrómovanom ráme sa predstavujú vo vysokom čiernom lesku, grafika okien je matná čierna. Vstupy vzduchu v prednom spojleri a Air Breather v lesklej čiernej podčiarkujú aerodynamické prvky BMW radu 4 Gran Coupé. 18 palcové alebo na želanie 19 palcové kolesá v dynamickom dvojlúčovom dizajne ešte zvyšujú športovosť. Tmavé prvky dominujú aj pri pohľade zozadu. Čierna ozdobná lišta a čierna pochrómovaná koncovka výfuku sú zárukou dynamického výzoru. V interiéri pokračuje dynamické fluidum vďaka červeným akcentom. Vnútorné kruhy okrúhlych prístrojov sa taktiež držia červenej ako aj kontrastné prešívanie na volante. Na želanie sa dá športový dojem vystupňovať a vybaviť BMW radu 4 Gran Coupé rozšírenými výbavovými prvkami ako sú korálovo červené kožené športové sedadlá, červené čalúnenie dverí a červená prístrojová doska.
Luxury Line: Vysoko lesklý chróm cielene použitý na decentných prvkoch karosérie sa v tejto výbavovej línii postará o obzvlášť elegantný charakter vozidla. Jedenásť ľadvinových lamiel s pochrómovanou prednou časťou pridáva v súhre s chrómovou dvojitou prepážkou vo vstupoch vzduchu predného nárazníka exkluzívny dôraz. Air Breather a grafika okien vo vysokolesklom chróme sú ďalšími ušľachtilými detailmi. Extravagantný výzor ešte podporuje precízny mnoholúčový dizajn 18 palcových alebo na želanie 19 palcových kolies z ľahkých zliatin. Vysokolesklým chrómom je vybavená aj koncovka výfuku a ozdobná lišta na zadnom nárazníku a signalizujú Luxury Line pri pohľade zozadu.
Chrómové prvky podporujú luxusný výraz aj vo vnútornom priestore. Chróm okolo audio sústavy a okolo ovládania klimatizácie alebo prstence okrúhlych prístrojov pridávajú ďalšie lesklé akcenty. Kožené sedadlá s jedinečným tvarom švov a výberové dva varianty poťahov v štyroch klasicky elegantných farbách ako napr. sedlová hnedá na želanie vystupňujú exkluzivitu Luxury Line.
Modern Line: Hodnotné prvky karosérie v matnom hliníku zvyšujú estetický výraz Modern Line. Jedenásť ľadvinových lamiel, obruby vstupov vzduchu z matného hliníka na prednom nárazníku, grafika okien, Air Breather a ozdobná lišta na zadnom nárazníku dodávajú zodpovedajúce dôrazy a perfektne spolu harmonizujú. Moderný dizajn karosérie dopĺňajú 18 palcové alebo na želanie 19 palcové kolesá z ľahkých zliatin v štýle turbín. Svetlá prístrojová doska a ustricovo tmavý volant vytvárajú vo vnútornom priestore výnimočný pocit. Vzrušujúci kontrast materiálov na želanie dopĺňajú kožené poťahy alebo kombinácia koža – látka v ustricovej alebo čiernej a podľa výberu štyri dekoratívne plochy s ozdobnou lištou v perleťovom chróme.
BMW Individual-Programm: už od modelového štartu sa dá BMW radu 4 Gran Coupé jemnou kožou, ušľachtilým drevom a špeciálnymi farbami a kolesami doladiť úplne cielene aj podľa obzvlášť exkluzívneho vkusu.
Popri siedmich farbách poťahov sedadiel a prístrojovom paneli s výrazným kontrastným šitím patria kožený volant vo farbe čierne merino a špeciálne Individual nástupné lišty k výbavovým prvkom. Štyri exkluzívne farby laku dopĺňajú navyše bohatý Individual Program a prispievajú tak k výnimočnému zjavu ako aj 19 palcové Individual kolesá z ľahkých zliatin.
M Sportpaket: Nezávisle od všetkých funkčných vlastností vykazuje BMW radu 4 Gran Coupé – tak ako každé BMW – výnimočné kvality dynamickej jazdy. Tieto sa dajú ešte zosilniť M Sportpaketom, ktorý je k dispozícii už od modelového štartu. Pre maximálnu mieru rozpoznateľnosti na ceste prispieva v tejto výbave obsiahnutý aerodynamický balík s veľkým vstupom vzduchu na prednom nárazníku, použitím difuzéra na zadnom nárazníku a prahmi dverí vo farbe karosérie. 18 palcové alebo 19 palcové kolesá z ľahkých zliatin v charakteristickom M Stylingu podčiarkujú tento dynamický výzor. S M Sportpaketom je na výber šesť lakov, karbónová čierna a modrá metalická Estoril sú k dispozícii exkluzívne pre vozidlá s touto výbavou.
Vnútorný priestor zdobia športové komponenty ako M prahové lišty, M kožený volant a M opierka na nohy. Dynamicky elegantné prostredie podčiarkujú športové sedadlá, ktoré sú exkluzívne v M Sportpakete k dispozícii v kombinácii šesťuholník / alkantara s M lemovaním a kontrastným švom v kráľovskej modrej. Na želanie navyše možno zjemniť interiér koženou výbavou.
K technickým prvom výbavy patria M športový podvozok a na želanie aj M športové brzdy s kontrastným modrým lakovaním.
3. Pohon
Efektívne a výkonné motory
Pri uvedení nového BMW radu 4 Gran Coupé na trh bude k dispozícii päť výkonných a hospodárnych motorov. Všetky pohonné jednotky sú vybavené novou technológiou BMW TwinPower Turbo a spĺňajú emisné normy EU6. Okrem špičkovej motorizácie, ktorou je šesťvalcový benzínový motor v BMW 435i GranCoupé, sú v ponuke dva ľahké a výkonné benzínové štvorvalce v BMW 428i Gran Coupé a v BMW 420i Gran Coupé. Portfólio motorov dopĺňajú v BMW 418d Gran Coupé ako aj v BMW 420d Gran Coupé dvojlitrové naftové motory. Oba vznetové agregáty sa vyznačujú neobyčajnou dynamickou výkonnosťou v spojení s najvyššou efektívnosťou.
Na zadné kolesá sa krútiaci moment sériovo prenáša cez nakrátko odstupňovanú 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Ako voľba na želanie je k dispozícii pre všetky motorizácie aj 8-stupňová prevodovka Steptronic alebo 8-stupňová prevodovka Steptronic Sport. So všetkými prevodovkami sa sériovo dodáva funkcia Auto Start Stop.
Hneď od začiatku predaja je pri BMW 428i Gran Coupé a 420d GranCoupé na želanie k dispozícii aj inteligentný pohon všetkých kolies BMW xDrive.
Benzínové motory s technológiou BMW TwinPower Turbo.
Výkon a účinnosť najmodernejších benzínových motorov BMW ide do značnej miery na konto technológie TwinPower Turbo. Tá zahŕňa inovatívne riešenia ako je priame vstrekovanie paliva High Precision Injection, prepĺňanie Twin Scroll, variabilné nastavovanie vačkového hriadeľa dvojitý VANOS a plne variabilné časovanie ventilových rozvodov VALVETRONIC. Okrem toho disponujú motory s optimalizovaným vnútorným trením obzvlášť ľahkou hliníkovou kľukovou skriňou.
S týmto celosvetovo jedinečným balíkom technológií realizuje BMW zvlášť efektívnu formu výkonovej optimalizácie.
BMW 435i Gran Coupé: Šesťvalcový benzínový motor s razantným výkonovým nábehom, suverénnym ťahom a najlepšou kultúrou chodu.
Veľkoobjemový motor v novom BMW 435i Gran Coupé presvedčí kultivovaným nárastom výkonu, pre značku typickou radosťou z otáčok a vzorne tichým chodom. S výkonom 225 kW/306 k, ktorý je k dispozícii medzi 5 800 min-1 a 6 000 min-1, pomáha 3,0 litra veľký agregát novému Gran Coupé k zvrchovanej jazdnej dynamike. Krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii už pri otáčkach 1 200 min-1 a zotrváva až do otáčok 5 000 min-1.
Nové BMW 435i Gran Coupé zrýchli z nuly na 100 km/h len za 5,5 sekundy a v prípade potreby dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Pritom sa šesťvalcový motor ukáže ako veľmi úsporný a s nízkou produkciou emisií. Spotreba paliva v skúšobnom cykle EU je od 8,1 do 8,3 litra na 100 kilometrov, hodnota CO2 je od 189 do 193 gramov na kilometer (údaje závisia od veľkosti pneumatík). V spojení s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic má BMW 435i Gran Coupé dodatočný potenciál na úsporu paliva: celková spotreba je v tomto prípade len 7,5 až 7,6 litra na 100 kilometrov, emisie CO2sú medzi 174 až 178 gramami na kilometer. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h je potom len 5,2 sekundy.
BMW 428i Gran Coupé: Štvorvalcový benzínový motor vytvára dokonalú rovnováhu medzi jazdnou dynamikou a efektívnosť ou.
Výkonný, temperamentný, do otáčok ochotne stúpajúci – s týmito vlastnosťami pokrokového benzínového štvorvalca sa darí BMW 428i Gran Coupé dokonalé vyváženie medzi jazdnou dynamikou a efektívnosťou. BMW TwinPower Turbomotor spája ochotu ísť do otáčok a vysoký výkonový potenciál s nízkou spotrebou a malými emisiami. Z 2,0 litra zdvihového objemu vydoluje agregát BMW špičkový výkon 180 kW/245 k, ktorý dosahuje medzi otáčkami 5 000 a 6 500 min-1. Maximálny krútiaci moment 350 Nm vyvíja benzínový motor už pri otáčkach 1 250 min-1 a udrží ho do 4 800 min-1. Nové BMW 428i Gran Coupé zrýchli len za 6,1 (6,1) sekundy z nuly na 100 km/h a dosahuje elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba v skúšobnom cykle EU sa pohybuje od 6,6 do 6,7 litrov na 100 kilometrov, emisie CO2sa pohybujú od 154 do 156 gramov na kilometer (v závislosti od veľkosti pneumatík). V spojení s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic klesá priemerná spotreba ešte nižšie. V tomto prípade dosahuje BMW 428i Gran Coupé priemernú celkovú spotrebu 6,3 až 6,4 litra na 100 kilometrov a emisie CO2od 147 do 149 gramov.
BMW 420i Gran Coupé: Základný benzínový motor s vysokým výkonom a malou spotrebou.
Rovnako ako BMW 428i, tak aj BMW 420i Gran Coupé využíva motor s 2,0 litrový zdvihovým objemom s optimalizovaným trením. Štvorvalcový motor dosahuje výkon 135 kW/184 k pri otáčkach 5 000 min-1 a nasadzuje už od 1 250 min-1 maximálny krútiaci moment 270 Nm. S nám zrýchli nové BMW 420i Gran Coupé len za 7,5 (7,6) sekundy z nuly na 100 km/h, jeho najvyššia rýchlosť je 236 km/h. Nízka priemerná spotreba podľa skúšobného cyklu EU leží medzi 6,4 a 6,6 litra na 100 kilometrov a emisie CO2 medzi 149 a 153 gramami na kilometer (v závislosti od veľkosti pneumatík). V spojení s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic sú tieto hodnoty ešte nižšie: priemerná spotreba 6,1 až 6,3 litra na 100 kilometrov respektíve emisie CO2142 až 146 gramov na kilometer.
Dieselové motory s technológiou BMW TwinPower Turbo.
Aj naftové motory pre nové BMW radu 4 Gran Coupé pracujú s najmodernejšou technológiou BMW TwinPower Turbo. Priame vstrekovanie common-rail poslednej generácie, turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek, precízne vstrekovače s magnetickým ventilom a kľuková skriňa z hliníka sa starajú o vysokú ťažnú silu, kultivovaný chod a skvelú efektívnosť. Zdôrazňujú, že všetky dieselové motory BMW majú vysokú technologickú úroveň.
BMW 420d Gran Coupé: Štvorvalcový diesel s veľkou ťažnou silou a príkladne tichých chodom.
V novom BMW 420d Gran Coupé ukazuje moderný štvorvalcový dieselový motor svoju vysokú ťažnú silu, príkladný tichý chod a skvelú efektivitu. Jeho maximálny výkon je 135 kW/184 k pri otáčkach 4 000 min-1 a maximálny krútiaci moment 380 Nm medzi otáčkami 1 750 až 2 750 min-1. Vďaka nim nové BMW 420d Gran Coupé dosahuje veľmi dynamické jazdné vlastnosti. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne za 7,7 sekundy (automatika: 7,5 sekundy), najvyššia rýchlosť agilného dieselového vozidla je 236 km/h. S priemernou spotrebou podľa testovacieho cyklu EU od 4,7 do 4,9 litra na 100 kilometrov a emisiami CO2medzi 124 a 128 gramami na kilometer sa dá s BMW 420d Gran Coupé jazdiť maximálne hospodárne. Na želanie zvyšuje komfort 8-stupňová prevodovka Steptronic. Zároveň znižuje spotrebu na: 4,6 až 4,7 litra na 100 kilometrov a hodnotu emisií CO2na 121 až 124 gramov na kilometer.
BMW 418d Gran Coupé: agilný a obzvláš ť úsporný základný dieselový motor.
Vysoký výkon a silný ťah je charakteristický aj pre základný naftový motor, ktorý vychádza z rovnakého dvojlitrového základu ako v prípade BMW 420d. V BMW 418d Gran Coupé dosahuje vznetový agregát výkon 105 kW/143 k pri otáčkach 4 000 min-1 a medzi otáčkami 1 750 až 2 500 min-1 má maximálny krútiaci moment 320 Nm. Vzhľadom k zrýchleniu z nuly na 100 km/h za 9,2 sekundy (automatika: 9,1 sekundy) a maximálnu rýchlosť 213 km/h jazdí BMW 418d Gran Coupé veľmi úsporne či už s automatickou prevodovkou (Steptronic) alebo manuálnou prevodovkou je priemerná spotreba od 4,5 do 4,7 litra na 100 kilometrov (v závislosti od veľkosti pneumatík). Emisie CO2ležia medzi 119 a 124 gramami na kilometer.
BMW xDrive: inteligentný pohon všetkých kolies pre dve motorizácie.
Už od začiatku predaja bude pri modeloch BMW 428i Gran Coupé a BMW 420d Gran Coupé možnosť vyzbrojiť ich inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive ako alternatíva ku klasickému pohonu zadných kolies. Okrem typických výhod pohonu všetkých kolies ako sú optimálny prenos sily na vozovku, silnejšia trakcia a maximálna bezpečnosť znižuje BMW xDrive tendenciu k pretáčavosti alebo nedotáčavosti v zákrutách a tým podporuje agilnosť a precíznosť pri jazde v zákrute a akcelerácii z nej. Systém pohonu všetkých kolies sám bezproblémovo kompenzuje náhlu zmenu zaťaženia a týmto spôsobom citeľne zvyšuje kvalitu dynamickej jazdy nového BMW radu 4 Gran Coupé.
Dodatočné varianty pohonov od leta 2014: BMW 435d xDrive Gran Coupé, BMW 430d Gran Coupé a ďalšie možnosti BMW xDrive.
Ešte v tomto roku bude portfólio pohonných jednotiek pre nové BMW radu 4 Gran Coupé rozšírené o dva vysoko výkonné naftové motory. Špičkovým modelom bude BMW 435d xDrive Gran Coupé s naftovým šesťvalcom s výkonom 230 kW/313 k a maximálnym krútiacim momentom 630 Nm. K sériovej výbave bude patriť 8-stupňová prevodovka Steptronic a inteligentný pohon všetkých kolies xDrive, čo sa ideálne hodí k vysokému výkonu a veľkej ťažnej sile motora. Šesťvalcový motor v BMW 430d Gran Coupé dosahuje výkon 190 kW/258 k a maximálny krútiaci moment 560 Nm. Aj v tomto prípade slúži na radenie 8-stupňová prevodovka Steptronic. Pohon všetkých kolies BMW xDrive sa dodáva na želanie. To isté bude platiť od leta aj pre BMW 435i Gran Coupé a 420i Gran Coupé.
Sériová 6-stupňová manuálna prevodovka.
6-stupňová manuálna prevodovka dokáže predviesť svoje kvality ako pri športovom spôsobe radenia, tak aj pri uvoľnenej jazde. K tomu prispieva pre BMW typická ľahká zmena prevodových stupňov, precízne definované dráhy radenia a optimálne odstupňovanie prevodových pomerov, čo vnáša radosť z jazdy aj do BMW radu 4 Gran Coupé . Okrem toho zníženie trenia v prevodovej skrini je dôležitým príspevkom pre zníženie spotreby.
8-stupňová prevodovka Steptronic alebo 8-stupňová prevodovka Sport Steptronic na želanie.
Rýchla zmena prevodových stupňov a vynikajúci komfort radenia sú výraznými vlastnosťami výkonnej 8-stupňovej prevodovky Steptronic. Vďaka väčšiemu počtu prevodových stupňov je skok v zemne otáčok pri radení malý, takže v každom režime jazdy je k dispozícii optimálny prevod. Množstvo technických vylepšení a neobyčajná vnútorná účinnosť sa postarali o to, že v porovnaní s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou spotreba ani emisie nenarástli. V spojení s benzínovými motormi sú dokonca priaznivejšie.
Ako dodatočná voľba je v ponuke pre BMW radu 4 Gran Coupé 8-stupňová prevodovka Steptronic Sport, ktorá ponúka ešte vyššiu dynamiku radenia. Na svoje si tak príde aj vodič s vášňou pre športovú jazdu, ktorý môže prevodové stupne meniť aj manuálne páčkami pod volantom. Ovládačom režimu jazdy si môže zvoliť medzi normálnym a športovým režimom.
4. Jazdná dynamika/
BMW EfficientDynamics.
Športovo agilné a maximálne efektívne.
Za dokonalú rovnováhu medzi jazdnou dynamikou a vynikajúcim komfortom ďakuje nové BMW radu 4 Gran Coupé v prvom rade svojmu veľmi jemne vyladenému podvozku. Okrem toho sa hmotnostne optimalizovaná a obzvlášť tuhá štruktúra karosérie stará o to, aby nový štvordverový model ponúkal pre značku typický zážitok z jazdy a spĺňal najvyššie nároky aj v oblasti precíznosti a agilnosti.
Vyladené podvozkové ústrojenstvo pre najvyšší komfort, typické jazdné vlastnosti BMW, precízne riadenie a jazdu.
Pohon zadných kolies, riadenie bez účinkov pohonu a vyvážené rozloženie zaťaženia medzi nápravami 50:50 sú ideálnymi predpokladmi pre dynamické jazdné vlastnosti, dobré držanie stopy a agilnosť. Spolu s nízkym ťažiskom, starostlivo vyladeným podvozkom a odpružením a navyše s inteligentnou ľahkou konštrukciou poskytuje prvotriedny balík, ktorý jedinečným spôsobom likviduje hranice medzi zdanlivými protikladmi ako sú maximálna jazdná dynamika a výrazné pohodlie.
Športové základy pochádzajú z BMW radu 4 Coupé.
Podvozok nového BMW radu 4 Gran Coupé vychádza z podvozku dvojdverového modelu a preto má aj podobné rozmery. Rázvor náprav 2 180 milimetrov, rozchod kolies 1 545 milimetrov vpredu a 1 594 milimetrov vzadu (418d:1 557/1 605 milimetrov vpredu/vzadu; verzia xDrive 1 544/1 590 milimetrov vpredu/vzadu). Zatiaľ čo koncepcia náprav a elastokinematiky zodpovedá BMW radu 4 Coupé, bolo pruženie a tlmenie vyladené špeciálne pre štvordverový model. Navyše má karoséria špeciálne zosilnené časti konštrukcie v prednej a zadnej časti, čo má vplyv na presnosť riadenia a výraznú spätnú väzbu. Štvordverový model je pritom len o málo ťažší než dvojdverový variant a ľahší ako konkurencia. Vo výsledku sa nové BMW radu 4 Gran Coupé vyznačuje výraznou jazdnou dynamikou a agilnými jazdnými vlastnosťami. Pritom v komforte v ničom nezaostáva, čím je dynamický štvordverák vhodný aj pre každodenné jazdenie.
Multitalent: päťprvkové zavesenie zadných kolies pre komfort a aktívnu jazdu.
Zadná náprava nového BMW radu 4 Gran Coupé prispieva rozhodujúcim dielom k dynamike jazdy a k pohodliu pri jazde. Osvedčená koncepcia päťprvkového zavesenia, veľký rozchod a odklon zavesenia kolies, pevné pripojenie hnacej nápravy cez vzperu ku karosérii dávajú najlepšie predpoklady pre športové vlastnosti kombinované s dobrým komfortom. Pri modeloch so strešným oknom dodatočné spevnenie karosérie v zadnej časti zabezpečuje zvýšenú odolnosť voči jej krúteniu. V konečnom dôsledku zaisťuje zadná náprava dôkladné vedenie kolies, najlepšie držanie stopy a príkladný komfort.
Servotronic sériovo, variabilné športové riadenie na želanie.
Nové BMW radu 4 Gran Coupé je sériovo vybavené elektromechanickým posilňovačom riadenia s funkciou Servotronic. Posilňovač tohto systému je závislý na rýchlosti, má ostrú spätnú väzbu a zvyšuje citlivosť riadenia.
Zákazník sa môže podľa svojho želania rozhodnúť aj pre variabilné športové riadenie, ktorého prevod sa prispôsobuje natočeniu volantu. Potom sa dá štvordverové kupé ovládať len s minimálnou vynaloženou silou, ale pri vysokých rýchlostiach sú zaistené maximálne držanie stopy a smerová stabilita.
Brzdový systém: Vysoký výkon a nízka hmotnosť .
O športové spomalenie sa starajú brzdy s vysokým výkonom, ktoré majú pevné strmene a veľký odvetrávaný brzdový kotúč. Brzdové strmene na prednej náprava sú hliníkové. Sú termicky stále, majú veľmi dobré vlastnosti za mokra, vysoký komfort ovládania a presné dávkovanie brzdeného účinku a starajú sa o malé neodpružené hmoty. Sériovo sa dodáva kontrolka opotrebovania brzdového obloženia ako aj funkcia suchého brzdenia.
Inteligentná ľahká konštrukcia: Menej hmotnosti, maximálna stabilita.
Optimalizácia hmotnosti všetkých komponentov je významným príspevkom k dynamickým vlastnostiam nového BMW radu 4 Gran Coupé. Okrem inteligentnej ľahkej konštrukcie sa o tuhosť karosérie stará náročne koncipovaná štruktúra karosérie a inovatívny systém výstuh, vďaka ktorým v ničom nezaostáva za dvojdverovým variantom. Preto štvordverové Gran Coupé urobí veľmi dobrí dojem z agilnosti. Dosiahnuť maximálnu tuhosť karosérie bez zvýšenia hmotnosti sa dosiahlo vysokopovnostnými legovanými oceľami a na mieru zhotovenými komponentmi pre vysoké namáhanie (Tailored Blanks). To v konečnom dôsledku dáva autu odolnosť voči krúteniu na úrovni dvojdverového modelu.
Aerodynamika: Dôvtipné detailné úpravy znižujú spotrebu.
Zníženie odporu vzduchu podporuje jazdnú dynamiku a znižuje spotrebu paliva. Optimalizácia na prednom spojleri a v zadnej oblasti vozidla, ako aj optimalizácia prúdenia vzduchu pod dnom s hladkým obložením prispeli k tomu, že súčiniteľ odporu vzduchu cw=0,27. Napríklad pre BMW typické Air Curtains na prednej časti vytvárajú vzduchový uzáver, ktorý redukuje turbulentné prúdenie a tým aj odpor vzduchu v oblasti predných kolies. Blatníky sú optimalizované na prúdenie vzduchu, čo sa prejavilo aj v dynamických vlastnostiach nového BMW radu 4 Gran Coupé. Air Breather za prednými blatníkmi odvracia časť vzduchu, ktorý prúdi dovnútra a ešte viac týmto spôsobom redukuje odpor vzduchu.
Adaptívny podvozok, športový podvozok M a športové brzdy M.
Na želanie je pre nové BMW radu 4 Gran Coupé k dispozícií športový podvozok M s tvrdšími pružinami a vyladením tlmičov ako aj tvrdšími stabilizátormi, ktorý môže byť objednaný aj nezávisle od športového balíka M. Ľahké kolesá M s rozmerom 18 alebo 19 palcov patria k rozsahu výbavy. Ako alternatíva sa dodáva športové naladenie, ktoré je zdôraznené adaptívnym podvozkom so znížením výšky a elektronicky upravovanými tlmičmi, ktoré prispôsobujú svoju charakteristiku profilu cesty a jazdným pomerom. Okrem toho BMW ponúka športové brzdy M s nízkou hmotnosťou pre nové Gran Coupé. Pre najkratšiu brzdnú dráhu sa starajú hliníkové strmene so štvropiestikovými čeľusťami vpredu a dvojpiestikovými vzadu, ako aj väčšie brzdové kotúče.
Ešte športovejší, komfortnejší alebo úspornejší stlačením tlačidla.
Nové BMW radu 4 Gran Coupé dokáže presvedčiť nielen v otázkach jazdnej dynamiky, ale aj pri komforte jazdy. Vodič má prostredníctvom ovládača jazdných režimov s režimom ECO PRO možnosť doladiť celkový charakter vozidla podľa jazdnej situácie alebo osobných preferencií ešte športovejšie alebo aj komfortnejšie. Ovplyvňuje pritom odozvu plynového pedála, odozvu motora, charakter posilňovača riadenia a odozvu stabilizačných systémov. Navyše sú do systému zapojené aj prevodovka Steptronic a v prípade potreby aj dynamické riadenie tlmičov. Vodič si môže vybrať medzi režimami ECO PRO, COMFORT, SPORT a – pri vozidlách, ktoré sú vybavené aspoň jedným z doplnkov ako 8-stupňová prevodovka Steptronic Sport, M Sportpaket, BMW Sport Line, adaptívny podvozok M alebo variabilné športové riadenie aj SPORT+. Dosiahne tým preddefinované nastavenie vozidla. Všetky podieľajúce sa prvky pohonu a podvozka sa dajú nastaviť aj podľa individuálneho želania.
BMW EfficientDynamics: vyšší výkon, nižšia spotreba.
Vysoká dynamika jazdy pri súčasnej vzorovej hospodárnosti je výsledkom vývojovej stratégie BMW EfficientDynamics, ktorej výsledky sa podieľajú takmer vo všetkých oblastiach BMW radu 4 Gran Coupé. Popri benzínových a dieselových motoroch s optimalizovanou spotrebou sa starajú prevodovky s vysokou účinnosťou, inteligentná ľahká konštrukcia, optimalizovaná aerodynamika a ďalšie opatrenia podporujúce efektivitu o to, že nové BMW radu 4 Gran Coupé nepresviedča iba svojimi jazdnými kvalitami, ale aj priaznivou spotrebou a hodnotami emisií.
Balík opatrení pre nízke emisie pri veľkej radosti z jazdy.
Sériovo nové BMW radu 4 Gran Coupé disponuje funkciou Auto Start Stop, ktorá ponúka dodatočné zníženie spotreby. Taktiež sériovo dodávaná rekuperácia brzdnej energie sa stará o využitie prebytočnej energie pre potreby palubných prístrojov. Hlavne režim ECO PRO napomáha vodičovi BMW radu 4 Gran Coupé k efektívnej a úspornej jazde. Okrem toho vodič dostáva tipy a rady, aby počas jazdy dokázal znížiť spotrebu paliva.
V spojení s prevodovkou Steptronic je k dispozícii aj funkcia plachtenia. Ak vodič zdvihne nohu z plynového pedála pri rýchlosti 50 až 160 km/h, pohon sa odpája. BMW radu 4 Gran Coupé potom plachtí po asfalte bez pohonu motora a pri minimálnej spotrebe pohonných hmôt. V spojení s doplnkovým navigačným systémom Professional je vodič na želanie podporovaný asistentom predvídania. Systém rozpozná skutočnosti na trase a zohľadní buď obmedzenú rýchlosť, zákruty alebo kruhové objazdy. Na základe týchto informácií dostane vodič nielen tipy pre úspornejší spôsob jazdy, ale funkcia Pohon s predvídaním zodpovedajúco ovplyvní program radenia automatickej prevodovky.
Do inteligentného manažmentu energií nového BMW radu 4 Gran Coupé sú zapojené aj vedľajšie agregáty. Príkladmi pre to sú podľa potreby riadené vodné čerpadlo, olejové čerpadlo ako aj elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý spotrebúva elektrickú energiu iba vtedy, keď riadenie skutočne treba posilniť. Podobne je to aj s odpájaním kompresora klimatizácie, ktorý redukuje straty systému na minimum.
Inteligentná ľahká konštrukcia znižuje spotrebu a emisie CO2.
Ďalší prínos k efektivite a agilite predstavujú ľahké konštrukčné materiály. Využívajú sa vo všetkých odvetviach vývoja a dostávajú sa do všetkých komponentov. Popri použití plastov a kompozitných materiálov sa čoraz viac používajú hliníkové komponenty v motoroch a podvozkoch, čím sa znižuje hmotnosť týchto konštrukčných prvkov. Vo výsledku tieto opatrenia zvýhodňujú aj dynamiku jazdy BMW radu 4 Gran Coupé.
5. BMW ConnectedDrive.
Komfort, bezpečnosť, informácie a zábava.
On-line prepojenie vozidla, vodiča a okolitého sveta spolu s novými asistenčnými systémami ako aj ponukou informácií a zábavy stále vo vyššej miere zvyšuje bezpečnosť a komfort v autmobile. BMW to zistilo včas a integruje digitálny svet do svojich automobilov. BMW ConnectedDrive so svojimi systémami, ktoré sú v ponuke sériovo alebo ako ako doplnok, podčiarkuje technický pokrok aj v BMW radu 4 Gran Coupé. Výnimočne vysoký stupeň vývoja umožňuje, že sa komunikačné služby dajú flexibilne objednávať aj po kúpe vozidla a aj na konkrétnu dobu.
Navigačný systém Professional: Ovládanie pomocou Touch Controller.
Najnovšia generácia navigačného systému Professional presviedča zvýšenou výkonnosťou a disponuje kontrastným farebným displejom s vysokým rozlíšením. Predstavujú sa aj kompletne prepracované grafické ovládacie plochy a vyobrazenie kariet s prvkami 3D. Ovládanie centrálneho Control Display prebieha zaužívaným spôsobom pomocou ergonomicky perfektne umiestneného iDrive Touch Controller v stredovej konzole. Ovládač má dotykovú plochu so senzorom priblíženia, ktorá dovoľuje dokonca aj zadávanie písmen alebo zvláštnych znakov prstom. Zároveň je kedykoľvek možné striedať rukopis a konvenčné zadávanie pomocou otáčania a stláčania.
Head-Up displej: Brilantné rozlíšenie, plnofarebné zobrazenie.
S Head-up displejom najnovšej generácie sa v BMW radu 4 Gran Coupé premietajú všetky podstatné informácie priamo do zorného poľa vodiča. Správy asistenčných systémov, navigácie alebo rýchlosť sú čitateľné na prednom skle v plnej farebnosti a s brilantným rozlíšením. V spojení s rôznorodými jazdnými asistenčnými systémami dosahuje obsah informácií zobrazených na Head-Up displeji doteraz nedosiahnutú úroveň.
Real Time Traffic Information: Obchádzka dopravnej zápchy v reálnom č ase.
Kvalita predpovede dopravy rozhodujúco závisí od presnosti podania informácie a jej aktuálnosti. Pomocou SIM karty pevne integrovanej do vozidla prijíma BMW dáta pre Real Time Traffic Information System (RTTI) takmer v reálnom čase a okamžite ich využíva pri odporúčaní obchádzky alebo pri prepočítaní novej trasy. Systém pritom obsahuje nielen diaľnice, ale aj cesty pre motorové vozidlá a vidiecke cesty, ako aj vnútromestské prepojenia.
Driving Assistant: Varovanie pred kolíziami – aj s chodcami.
Driving Assistant využíva pokrok v technológii kamier a inteligentné on-line prepojenie vo vozidle na spracovanie obrazu a rozpoznanie osôb a vozidiel. Chodci sa pohybujú v premávke veľmi flexibilne – buď zastanú alebo nečakanie zmenia smer – a sú pre asistenčné systémy podstatne náročnejšie rozpoznateľní ako napríklad pohybujúce sa vozidlá. Ak pri tesnej jazde vznikne nebezpečenstvo kolízie, zaznie zvuk alarmu a zobrazí sa vizuálna výstraha na prístrojovom paneli alebo na Head-Up displeji. V ideálnom prípade sa dá kolíziám úplne predísť, v každom prípade sa zmiernia následky nehody.
Active Cruise Control s funkciou Stop&Go: multitalent.
Aktívnu bezpečnosť ako aj komfort zvyšuje zdokonalený aktívny tempomat (ACC) s funkciou Stop&Go. Využíva informácie Full-Range radarových senzorov, neprestajne meria vzdialenosť medzi vozidlami idúcimi za sebou a v prípade potreby vodiča varuje. Teraz je k dispozícii aktívny tempomat s automatickou reguláciou odstupu, ktorý pracuje už v rozsahu od 30 do 210 km/h.
Systém varovania pri zmene alebo opustení jazdného pruhu využíva senzor Duo.
Systém varovania pri zmene alebo opustení jazdného pruhu patrí k podstatným systémom zabezpečujúcim bezpečnosť a komfort. Obidva systémy pracujú na základe informácií z prednej kamery a radarových senzorov a upozorňujú vodiča počas zmeny jazdného pruhu alebo pri krátkych vybočeniach na hroziace nebezpečenstvo kolízie alebo varujú pred malou vzdialenosťou medzi vozidlami idúcimi za sebou. Varovanie pri opustení jazdného pruhu je stále časťou Driving Assistant, ktorý je k dispozícii na želanie.
Speed Limit Info: Na zreteli aj meniace sa obmedzenia rýchlosti.
Tento doplnok v kombinácii s navigačným systémom Professional alebo Business sústavne informuje o najvyššej povolenej rýchlosti na trase, po ktorej automobil práve prechádza. S pomocou informácií z prednej kamery v pätke spätného zrkadla sú zobrazené aj doplnkové znaky a obmedzenia odčítané z dopravného značenia. Systém spoľahlivo ukazuje aj dočasné rýchlostné obmedzenia. Ak sa práve používajú stierače, systém rozpoznáva rýchlostné obmedzenia platné pri mokrej vozovke. V spojení s presným časom na palube sú zobrazené obmedzenia rýchlosti, ktoré platia iba v určitých denných alebo nočných hodinách.
Lepšia viditeľnosť aj v noci: Plne LED svetlomety s asistentom diaľkových svetiel.
Svetlobiele svetlo plne LED svetlometov sa stará o mimoriadne intenzívne osvetlenie cesty. Systém reaguje na vozidlá idúce vpredu alebo na oproti idúce vozidlá bodovým dynamickým prekrytím svetlometu a účinne tak bráni oslneniu. Ak je to nutné, je zaclonený len jeden alebo aj oba svetlomety. Predná kamera dokáže rozlíšiť aj dobre osvetlené cesty, takže pri prejazde obcou sú diaľkové svetlá stlmené. LED svetlomety s asistentom diaľkových svetiel zvyšujú čas používania diaľkových svetiel, starajú sa v noci o lepší výhľad a vyššiu bezpečnosť. Okrem plne LED svetlometov sa sériovo dodávajú aj LED hmlové svetlá, čo zdôrazňuje prémiový charakter výbavy.
Komfortné parkovanie a perfektný výhľad.
Navyše k parkovacej kamere a Park Distance Control (PDC) sú k dispozícii na želanie funkcie Surround View so Side View a Top View, ktoré vyobrazujú BMW radu 4 Gran Coupé a jeho okolie aj z vtáčej perspektívy. Toto zobrazenie umožňuje mimoriadne precízne parkovanie. Pri rýchlostiach pod 20 km/h Side View umožňuje aj pozorovanie priečneho pohybu. O zvýšený komfort pri parkovaní na miesta paralelné k smeru jazdy sa stará parkovací asistent. Pomocou ultrazvukových senzorov rozozná voľné miesta na parkovanie počas jazdy popri nich a na želanie do nich perfektne zaparkuje. Vodič musí iba radiť dopredu a dozadu a pridávať alebo pribrzďovať a stačí, keď sa sústredí iba na pozorovanie priebehu parkovania.
Active Protection: Bezpečnostné plus pre každý prípad.
Bezpečnostný balík Active Protection s rozšírenými ochrannými opatreniami ako funkcia núdzového volania s automatickým udaním miesta pomáhajú redukovať následky nehody. Už krátko po štarte je systém Active Protection aktívny a v kritických situáciách, kedy by mohlo dôjsť k nehode, napne bezpečnostné pásy na predných sedadlách a zavrie okná. Ak systém rozozná nevyhnutnú kolíziu, spustí sa automatické brzdenie aby sa vozidlo zastavilo so zablokovanými brzdami, aby sa zabránilo ďalšej kolízii. Rozšírením o asistenta pozornosti je Active Protection ešte bohatší. Pomocou signálov z paluby systém analyzuje spôsob jazdy, pomocou nápadných zmien dokáže v spôsobe jazdy rozoznať únavu vodiča a prostredníctvom šálky kávy na hlavnom displeji signalizuje odporúčanú prestávku v jazde.
Služby a aplikácie: Nové služby a čisté informácie.
Vďaka razantnému rozšíreniu smartfónov a ďalších digitálnych koncových zariadení sa internet, aplikácie a digitálne služby stali už dávno stálou súčasťou každodenného života. Prostredníctvom mimoriadne výkonného rozhrania spĺňa BMW ConnectedDrive aj najvyššie nároky na prístup k informáciám a zábave. Táto inovatívna technológia umožňuje pripojiť k vozidlu mobilné telefóny a externé prehrávače. Prostredníctvom doplnku Connected Drive Services sa do vozidla dostane svet aplikácií. BMW Informácie sa do vozidla dostávajú priamo cez pevne zabudovanú SIM kartu a online-služby ako počasie, správy alebo funkcie Office sú k dispozícii na displeji vozidla. Prostredníctvom smartfónu sa do vozidla dostávajú aplikácie ako Audible, Aupeo!, Deezer, Twitter alebo Facebook.
Ponuku funkcií Office od BMW ConnectedDrive rozširujú s navigačným systémom Professional funkcie rozpoznanie reči ako aj optimalizovaná hlasová modulácia. Rozpoznanie reči umožňuje diktovať krátke texty a odoslať ich ako textové správy. Navyše informácie služieb z internetu, informácie z kalendára a textové správy je možné zobraziť v systéme iDrive a prostredníctvom hovoreného výstupu je možné ich vodičovi aj prečítať.
Zdroj: BMW