Spoločnosť Honda, využívajúc odborné znalosti svojho tímu motoristického športu, čerpá znalosti zo svojho programu Hybridnej pohonnej jednotky Formula 1™, pomocou ktorých zlepšuje energetickú účinnosť hybridného systému značky e:HEV.
Najnovšia hybridná pohonná jednotka Honda Formula 1 s názvom RA620H používa vysoko efektívny šesťvalcový spaľovací motor s objemom 1600 cm3 v kombinácii so systémom rekuperácie energie. Vyspelé hybridné elektrické systémy dômyselne recyklujú energiu produkovanú brzdami a výfukovými plynmi, aby generovali ďalšiu energiu na zrýchlenie a redukciu oneskorenia činnosti turbokompresora. Minulú sezónu pomohla hybridná energetická jednotka spoločnosti Honda svojim partnerským tímom, Aston Martin Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso (teraz známy ako Scuderia AlphaTauri), dosiahnuť celkom tri víťazstvá a šesť popredných umiestnení.
Počas pretekov inžinieri spoločnosti Honda Formula 1 neustále posudzujú a upravujú pomer energie získanej a vynaloženej hybridným systémom, čím sa dosahuje optimálny výkon. Odbornosť, zvyšovaná pri prevádzkovaní hybridných pohonných jednotiek s optimálnou účinnosťou a výstupným výkonom, inšpiruje rad pokrokových pohonných jednotiek e:HEV v osobných automobiloch spoločnosti Honda.
Najnovším príjemcom tejto technológie v cestnej premávke je úplne nový model Jazz. Jeho hybridný systém e:HEV rekuperuje energiu a využíva ju na nabíjanie batérie a podporu výkonu motora, čím zaisťuje vysoký výkon, plynulé prepínanie medzi režimami jazdy a maximálnu účinnosť.
Yasuaki Asaki, vedúci oddelenia vývoja pohonných/energetických jednotiek, vysvetľuje: „Počas pretekov Formuly 1 si pretekárske tímy musia veľmi starostlivo strážiť, koľko paliva spotrebujú, aby neporušili športové predpisy a nariadenia. Počas pretekov celkové povolené množstvo pohonných hmôt možno rozdeliť na počet kôl, ale môžu nastať situácie, keď by tím mohol chcieť použiť viac paliva, aby dosiahol vyšší výkon, a v iných častiach pretekov, palivo zase ušetriť na neskôr, napríklad počas jazdy za bezpečnostným autom. V pretekoch je kľúčom k dosiahnutiu najlepšej rovnováhy komunikácia medzi pretekárskym technikom a vodičom. V našich cestných hybridoch e:HEV však využívame odborné znalosti, aby sme zaistili, že riadiace jednotky pohonných jednotiek poskytujú vodičovi najlepší možný pomer výkonu k účinnosti v akomkoľvek požadovanom režime jazdy.“
Systém e:HEV je novo vyvinutý pre model Jazz a je navrhnutý tak, aby dosahoval optimálnu spotrebu paliva a zabezpečoval príjemný zážitok z jazdy. Pozostáva z dvoch kompaktných elektrických motorov pripojených k 1,5-litrovému benzínovému motoru DOHC i-VTEC, lítium-iónového akumulátora a inovatívnej prevodovky s pevným pomerom, prepojených prostredníctvom inteligentnej riadiacej jednotky výkonu, ktoré harmonicky spolupracujú pri zabezpečovaní plynulej a priamej odozvy.
Aby sa dosiahol výnimočný zážitok z jazdy a mimoriadna účinnosť, pokročilé nastavenie hybridného systému e:HEV plynulo vyberá z troch vzájomne zameniteľných režimov jazdy:
- Pohon EV: lítium-iónová batéria priamo napája elektrický hnací motor
- Hybridný pohon: spaľovací motor dodáva energiu do elektromotorového generátora, ktorý ho následne dodáva hnaciemu elektromotoru
- Motorový pohon: spaľovací motor je spojený priamo s kolesami pomocou blokovacej spojky a hnacia sila sa prenáša priamo z motora na kolesá
Vo väčšine mestských jazdných situácií sa optimálna účinnosť dosiahne plynulými prechodmi medzi elektrickým a hybridným pohonom. Pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici sa používa motorový pohon, a pri potrebe rýchlej akcelerácie sa môže doplniť o „podporný“ špičkový výkon na požiadanie z elektrického motora. V režime Hybrid Drive sa nadbytočný výkon z benzínového motora môže cez motor-generátor využiť na dobíjanie akumulátora. Elektrický pohon je zapojený aj vtedy, keď auto spomaľuje a získava energiu pomocou regeneratívneho brzdenia, aby sa dobila batéria.
Namiesto použitia konvenčnej prevodovky je model Jazz vybavený novo vyvinutou elektronicky riadenou prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru (eCVT) s jediným pevným prevodovým pomerom, ktorý vytvára priame spojenie medzi pohybujúcimi sa komponentmi. Výsledkom je plynulý a upokojujúci prenos krútiaceho momentu s lineárnym pocitom pri zrýchľovaní vo všetkých režimoch jazdy.
Pretekárske dedičstvo spoločnosti Honda siaha až do roku 1958, pričom v roku 1965 značka zaznamenala svoje prvé víťazstvo v pretekoch Formule 1. Za dobu účasti vo Formule 1 získala spoločnosť Honda celkom 74 titulov Grand Prix a šesť konštruktérskych titulov. Táto účasť na najvyššej úrovni motoristického športu umožnila spoločnosti Honda zachovať si vysoko pokročilé technické schopnosti a uplatniť svoje odborné znalosti aj na cestách.
Zdroj: Honda