- Doteraz najvýkonnejší Lexus s motorom V8, ktorý ponúka výkon viac ako 450 k
- Celosvetovo prvé nasadenie diferenciálu typu TVD (Torque Vectoring Differential) v športovom vozidle s motorom vpredu a pohonom zadných kolies – lepšie trakčné schopnosti a držanie stopy
- Dravý exteriér s pokrokovými aerodynamickými prvkami, ktoré vzišli z prostredia motošportu
- Na mieru ušitý interiér s jedinečnými prístrojmi, sedadlami a dekórami pre RC FF
- Premiéra pri príležitosti 25. výročia od predstavenia značky Lexus na detroitskom autosalóne v roku 1989
Automobilka Lexus dnes na medzinárodnom autosalóne NAIAS odhalila vysoko výkonnú verziu svojho nového kupé RC, označovanú ako RC F, a to presne 25 rokov potom, ako sa v Detroite v roku 1989 predstavilo vôbec prvé vozidlo značky Lexus, model LS 400.
Nápadne dravý model RC F poháňa nový päťlitrový osemvalec s výkonom presahujúcim 450 k a krútiacim momentom vyše 520 Nm. Ide tak o zatiaľ najvýkonnejšie športové vozidlo s motorom V8 od automobilky Lexus.
S ohľadom na maximálne efektívne využitie ponúkaného výkonu spája RC F, ako prvý na svete, novo odladenú osemstupňovú prevodovku s diferenciálom TVD (Torque Vectoring Differential) v športovom kupé s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Zlepšuje tým trakčné schopnosti a držanie stopy v záujme výnimočnej ovládateľnosti a jazdných výkonov.
Model RC F som postavil pre radosť všetkých nadšencov, bez ohľadu na úroveň ich vodičských schopností,
komentuje Jukihiko Jaguči, hlavný konštruktér modelu Lexus RC F.
Panuje mýtus, že pretekárske vozidlá sa ťažko riadia. V skutočnosti je to v správnych rukách ľahké, pretože tieto vozidlá boli postavené tak, aby zohľadňovali schopnosti osoby za volantom. Rovnako je to aj v prípade RC F. Nastavenie palubnej elektroniky možno okamžite upraviť tak, aby zaistila príslušnú úroveň výkonu a bezpečnosti. Ale aj v základnom nastavení je to niečo úžasné.
ÚPLNE NOVÝ VYSOKOVÝKONNÝ VIDLICOVÝ OSEMVALEC 5,0 L
Doteraz najvýkonnejší model Lexus F s motorom V8 poháňa jednotka 5,0 l s 32 ventilmi, schopná vyvinúť vyše 450 k a poskytovať krútiaci moment presahujúci 520 Nm. Hlavy valcov a všetky pohyblivé komponenty boli navrhnuté úplne nanovo tak, aby poskytli vyšší maximálny výkon vo vyšších otáčkach ako predtým.
Model RC F je ako prvý poháňaný vysoko výkonným motorom Lexus, ktorý pri jazde ustálenou rýchlosťou využíva Atkinsonov cyklus v záujme nižšej spotreby paliva a následne sa vo vyšších otáčkach prepína na Ottov cyklus, s ktorým dosahuje pôsobivé úrovne výkonu.
Pohonná jednotka, vyvinutá výhradne pre RC F, bola špeciálne navrhnutá tak, aby v spojení s prevodovkou a výfukovou sústavou sprostredkovala čo najintenzívnejšie zapojenie vodiča.
Jedinečne odladená osemstupňová prevodovka so športovým sekvenčným radením SPDS (Sports Direct Shift) zlepšuje lineárnu odozvu na pokyny od plynového pedála, čím vodičovi umožňuje presnejšie regulovať výkon a prenos krútiaceho momentu.
K ešte intenzívnejšiemu zapojeniu vodiča prispieva nový systém regulácie zvuku nasávania a výfuku, keď až do 3 000 ot./min. produkuje hlboké tóny, ktoré postupne prechádzajú na príjemnú kulisu vyššej frekvencie s rýchlym nárastom otáčok až nad 6 000 ot./min. pri prudkej akcelerácii.
JEDINEČNÝ DIFERENCIÁL TVD (TORQUE VECTORING DIFFERENTIAL)
Lexus RC F je celosvetovo prvým vozidlom s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, ktoré používa diferenciál TVD (Torque Vectoring Differential). Cieľom tohto diferenciálu je ešte umocniť potešenie z jazdy vďaka vyššej úrovni použiteľnosti, ku ktorej prispievajú lepšie záberové schopnosti a držanie stopy.
Diferenciál TVD pracuje v troch prevádzkových režimoch:
• STANDARD – vyvažuje agilné jazdné výkony so stabilitou jazdy pri vysokých rýchlostiach
• SLALOM – dôraz na okamžitú odozvu vozidla na pokyny od volantu
• TRACK – konzistentné a stabilné správanie pri prejazde zákrutami na okruhoch, s optimálnou kontrolou zo strany vodiča – novo naladený stabilizačný systém VDIM je doplnený o senzor gravitačného zrýchlenia vo zvislom smere a zaisťuje tak ešte vyššiu úroveň jazdnej stability.
ŠPIČKOVÁ JAZDNÁ DYNAMIKA
Základom výnimočnej mechanickej priľnavosti nového modelu RC F je veľmi tuhá karoséria, ktorá využíva dverové prahy s veľkým prierezom a vysoko tuhé spodné vzpery v prednej časti vozidla. K ďalšiemu zlepšeniu tuhosti prispeli aj najrôznejšie špecializované metódy výroby automobilky Lexus, ako je lepenie kovov, spájanie laserom alebo vyšší počet bodových laserových zvarov. Lepšie záberové schopnosti zaisťujú aj širšie pneumatiky a kolesá.
RC F používa nezávislé zavesenie kolies s vinutými pružinami vpredu aj vzadu, vrátane plynových jednoplášťových tlmičov a tyčí stabilizátora spojených guľovým kĺbom. K zníženiu neodpruženej hmotnosti prispelo nasadenie 19″ kovaných kolies z hliníkovej zliatiny, vďaka ktorým sa znížila celková hmotnosť zostavy kolesa pri súčasnom zvýšení tuhosti.
Podobne ako v prípade superšportu Lexus LFA bolo do veka batožinového priestoru začlenené aktívne krídlo na zvýšenie prítlaku pri rýchlostiach nad 80 km/h. Krídlo len završuje komplexný balík opatrení na zlepšenie aerodynamiky a jazdnej stability RC F, do ktorého patrí aj dôkladné odladenie plochej spodnej časti karosérie, vzduchové kanály za predným nárazníkom a blatníky podľa vzoru pretekárskych špeciálov alebo strategické rozmiestnenie aerodynamických stabilizačných rebier.
DRAVÉ STVÁRNENIE EXTERIÉRU RC F
Model Lexus RC F možno okamžite rozpoznať podľa jeho dravého vzhľadu akcentujúceho štýlový dizajn nového kupé RC, z ktorého vychádza
Pýši sa vlastnou verziou charakteristickej masky chladiča Lexus v tvare vretena, ktorá dominuje čelným partiám vozidla a používa prepracovaný motív písmena „F“, začlenený do rastra pod logom Lexus.
K optickej dravosti prispieva aj to, že čelná časť kapoty je posadená vyššie než v prípade RC, a napomáha tak utvárať dynamický rozšírený profil, ktorý verzii F prináleží. Tento nápadný profil ešte vylepšujú tri verzie desaťlúčových kolies s veľkosťou 19″, vyrobených z kovanej hliníkovej zliatiny, pričom jedna z verzií je ručne leštená majstrami výroby automobilky Lexus.
Model RC F sa po stránke dizajnu inšpiroval superšportom Lexus LFA, a to najmä použitím kľúčových aerodynamických prvkov a vzduchových kanálov. Vzduchové kanály na kapote, podobné tým v modeli LFA, pracujú v súčinnosti s prednými chladiacimi kanálmi a prispievajú tak k lepšiemu chladeniu motora a celkovej stabilite vozidla.
Pri pohľade zboku zaujmú výduchy vzduchu za prednými blatníkmi, napomáhajúce chladeniu motora a bŕzd. Tieto výduchy nadväzujú na rozšírené prahy karosérie a spoločne tak vytvárajú dynamicky stvárnený symbol „L“.
K agresívnemu a rozkročenému postoju RC F prispievajú celkovo štyri lichobežníkové koncovky výfukov, umiestnené vždy vo dvojiciach nad sebou.
ĽAHKÝ KAROSÁRSKY BALÍK Z UHLÍKOVÝCH VLÁKEN
Hmotnosť nového RC F sa výrazne znížila vďaka použitiu uceleného balíka dielov z uhlíkových vláken, a to na základe skúseností, ktoré automobilka Lexus získala pri vývoji modelu LFA a pretekárskeho vozidla IS F CCS-R vyrobeného v limitovanej edícii. Medzi diely z uhlíkových vláken patrí strecha, kapota a aktívne zadné krídlo.
DIZAJN INTERIÉRU RC F S MAXIMÁLNYM ZAMERANÍM NA VODIČA
Interiér modelu RC F je zameraný na potreby vodiča a zahŕňa rad špeciálne navrhnutých komponentov, ako sú napr. ukazovatele pred vodičom, volant, sedadlá, pedále a obkladové prvky. Majitelia sa tak môžu tešiť na špičkovú úroveň pohodlia a opory, ako aj kvalitnú ergonómiu, ktorá k športovému modelu Lexus F nanajvýš patrí.
Úplne nový panel prístrojov RC F, používaný výhradne pre vozidlá vo verzii F, je výsledkom ďalšieho vývoja centrálneho ukazovateľa z modelu LFA, ktorý sa prepína v závislosti od jazdného režimu. Dizajn inšpirovaný prístrojmi v kokpitoch lietadiel umožňuje poskytovať široké spektrum informácií v jasnej a stručnej podobe, keď vodič požadovaný údaj zistí letmým pohľadom oka.
Na sprostredkovanie informácií slúži veľký centrálny otáčkomer meniaci svoju podobu v závislosti od jazdného režimu, digitálny aj analógový ukazovateľ rýchlosti, monitor rozdeľovania krútiaceho momentu diferenciálom, ukazovateľ síl bočného zrýchlenia, ukazovatele teploty oleja a chladiacej kvapaliny, ukazovatele prejdenej vzdialenosti a dokonca aj stopky.
Maximálna ergonómia rozhrania medzi vodičom a autom je kľúčovým atribútom všetkých športových modelov Lexus F. V modeli RC F je po prvýkrát použitý volant so silným vencom eliptického prierezu (novinka u značky Lexus), ponúkajúci lepšiu kontrolu nad vozidlom pri športovej jazde. Optimálne umiestnenie, tvar a funkcie páčok ručného radenia na volante tiež prispievajú k rýchlym a presným zmenám prevodových stupňov pri športovej jazde.
Úplne nové sedadlá s dlhými operadlami boli navrhnuté tak, aby pripomínali tesne obopnuté športové oblečenie. Používajú tzv. integrovanú penovú konštrukciu automobilky Lexus, ktorá zaisťuje vysoké pohodlie, ale súčasne aj skvelú oporu, keďže boli eliminované všetky posuny medzi čalúnením sedadiel a ich výplňou.
Zdroj: Lexus