Nový ECLIPSE CROSS PLUG-IN HYBRID
Nový Mitsubishi Eclipse Cross PHEV už aj na slovenskom trhu. Nový atraktívny dizajn, výkon až 138 kW / 188 koní, možnosť nabíjania aj počas jazdy, osvedčený pohon 4×4 S-AWC, unikátne technológie V2H, a záruka na batériu pohonu 8 rokov, alebo 160 000 km. Nový Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zmení Váš pohľad na plug-in hybrid! Už od 36 490 EUR.
ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA – PREHĽAD
Druhá generácia športového SUV Eclipse Cross:
- Facelift prednej a zadnej časti karosérie
- Pohonné ústrojenstvo plug-in hybrid (PHEV)
- Modernizácia podvozka
- Modernizácia interiéru a výbavy
Druhý model využívajúci technológiu PHEV od Mitsubishi Motors:
- Potvrdenie celosvetového úspechu modelu Outlander PHEV
- Nadviazanie na viac než päťdesiatročnú tradíciu Mitsubishi na poli elektromobility
- Vstupná brána k budúcemu vývoju na báze elektromobilov
Dizajn:
- Predná časť vozidla:
- Elegantnejší vývojový variant charakteristickej dizajnovej koncepcie ‚Dynamic Shield‘ (dynamický štít)
- Zadná časť vozidla:
- Jednodielne a väčšie zadné okno
- Trojrozmerné „šesťuholníkové“ výklopné piate dvere, inšpirované modelom Pajero
- Nové charakteristické zadné svetlá v tvare písmena T
- Nárast celkovej dĺžky o 140 mm na 454,5 cm (+ 35 mm vpredu / 105 mm vzadu)
Pohonné ústrojenstvo PHEV:
- Podobné usporiadanie ako Outlander PHEV, prispôsobené konštrukcii modelu Eclipse Cross:
- Architektúra na báze elektromobilu (bez prevodovky, všetko v štýle ‚drive-by-wire‘, tj. bez mechanickej väzby,…)
- Benzínový motor 2,4 litra s využitím Atkinsonovho cyklu (98 k)
- Dvojica elektromotorov (vpredu 82 k / vzadu 95 k)
- Výkonný generátor s výkonom až 80 kW
- Automatické prepínanie a fungovanie jazdných režimov (EV, sériový hybridný, paralelný hybridný)
- Stály pohon 4WD (full time 4WD) s využitím predného a zadného elektromotora, riadiaci systém S-AWC (Super-All Wheel Control)
- Štandardné nabíjanie AC/DC:
- Viac možností nabíjania vrátane rýchlonabíjania už v štandarde
- Podpora V2H / V2X už z výroby = vozidlo môže slúžiť ako nezávislý zdroj energie
- Trakčná batéria ako zdroj energie pre vlastné aj externé elektrické spotrebiče prostredníctvom palubnej zásuvky s výkonom 1500 W (220~240 V)
Modernizácia karosérie a bezpečnostných prvkov:
- Spevnenie v oblasti podvozka
- Upravený prevodový pomer elektrického posilňovača riadenia a jeho odozva
- Nové naladenie tlmičov a pružín
- Nové pneumatiky s nižším valivým odporom
- Vylepšené parametre odhlučnenia a redukcia vibrácií – väčšie využitie materiálov pohlcujúcich hluk v konštrukcii strechy, odhlučnenie podlahy a uloženie zadnej nápravy, nový tvar sania motora a výfuku
Modernizácia interiéru a výbavy:
- Priestranný batožinový priestor:
- Podlaha dlhšia o 80 mm
- Odpadá potreba posúvania zadnej lavice
- Nárast objemu zo 448 na 471 litrov (podľa VDA / 5 cestujúcich)
- Novo umiestená a prepracovaná 8″ obrazovka systému infotainmentu
- Nové čalúnenie kabíny, nové prevedenie zadných hlavových opierok
- Nový odtieň karosérie „biely diamant“
- Nové svetlo šedé kožené čalúnenie
- Nový dizajn 18″ diskov kolies z ľahkých zliatin
- Sústava SDA (Smartphone Link Display Audio) s navigáciou
- Nový systém ozvučenia MPSS („MITSUBISHI Power Sound System“)
- Zrušenie touchpadu na stredovom paneli
- Doplnenie elektrického ovládania sedadla spolujazdca vpredu
Eclipse Cross
4WD – 1.5 CVT |
Eclipse Cross PHEV
Twin Motor 4WD – 2.4 |
|
Celková dĺžka | 4 405 mm | 4 545 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 520 až 1 555 kg | 1 900 až 1 910 kg |
Objem batožinového priestoru | 341 až 448 l (VDA)
(5 miest) |
359 až 471 l (VDA)
(5 miest) |
Max. výkon | 163 k | 98 k – 82 k – 95 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm | 193 Nm – 137 Nm – 195 Nm |
0 – 100 km/h | 10,4 | 10,9 |
Emisie CO2 (podľa WLTP) | 190 až 196 g/km | 46 g/km |
Max. hmotnosť prívesu | 1 600 kg | 1 500 kg |
Outlander PHEV
Twin Motor 4WD – 2.4 |
Eclipse Cross PHEV
Twin Motor 4WD – 2.4 |
|
Celková dĺžka | 4 695 mm | 4 545 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 890 až 1 900 kg | 1 900 až 1 910 kg |
Objem batožinového priestoru | 428 až 696 l (VDA)
(5 miest) |
359 až 471 l (VDA)
(5 miest) |
Max. výkon | 135 k – 82 k – 95 k | 98 k – 82 k – 95 k |
Max. krútiaci moment | 211 Nm – 137 Nm – 195 Nm | 193 Nm – 137 Nm – 195 Nm |
0 – 100 km/h | 10,5 | 10,9 |
Emisie CO2 (podľa WLTP) | 46 g/km | 46 g/km |
Max. hmotnosť prívesu | 1 600 kg | 1 500 kg |
*Údaj o celkovom systémovom výkone nie je možné definovať, pretože benzínový motor, predný elektromotor a zadný elektromotor nie sú nikdy súbežne prevádzkované na maximum výkonu – výkon každej z týchto jednotiek a ich kombinácie monitoruje operačný systém PHEV v závislosti na jazdných podmienkach, stave batérie a nabíjania, resp. vybranom jazdnom režime PHEV v danom okamihu.
PREDAJ A MARKETING
Model Eclipse Cross, po prvýkrát uvedený koncom roka 2017, predstavoval úplne nový prírastok do existujúceho radu SUV zaradený medzi ASX a Outlander.
Nová dimenzia SUV
Mitsubishi Eclipse Cross je športové SUV, ktorého výrazný dizajn, vycibrená japonská kvalita, jazdná dynamika, premyslené usporiadanie a pokrokové prvky výbavy mali k Mitsubishi Motors prilákať nových zákazníkov na neustále sa rozvíjajúcom globálnom trhu s vozidlami SUV, na ktorom sa kategória „kompaktov“ teší najvýraznejšiemu rastu, kde však pravoverné SUV značky tvoria len malý klub, ktorého je Mitsubishi Motors kľúčovým členom.
Od uvedenia na trh sa na celom svete predalo 247 651 vozidiel Eclipse Cross – z toho 67 497 kusov v Európe, kde sa vozidlo predstavilo vôbec po prvý krát a kde sa teší najväčším predajom. Tri najdôležitejšie trhy v tomto regióne sú:
Nemecko: 27 099 vozidiel
Veľká Británia: 11 186 vozidiel
Španielsko: 7 725 vozidiel
Rozšírenie a príležitosti
Európsky zákazníci jednoznačne definovali konkrétne dôvody pre kúpu modelu Eclipse Cross: dizajn exteriéru, výbava, nový model a technológie pohonu 4WD, to všetko vo väčšej miere než u konkurencie. Spätná väzba od zákazníkov v Európe však taktiež poukazovala na niekoľko oblastí vyžadujúcich zlepšenie: dizajn zadnej časti vozidla, objem batožinového priestoru a spotrebu paliva.
Súbežne s tým sa zvažovalo prípadne uvedenie variantu PHEV s cieľom rozšíriť už existujúci okruh záujemcov o Eclipse Cross na širšiu cieľovú skupinu.
Životné prostredie
Uvedené plánované rozšírenie o nové skupiny zákazníkov odrážajúce ich vkus a spoločenské sympatie, je v značnej miere v súlade s postavením modelu Eclipse Cross PHEV na križovatke dvoch kľúčových (a stále obľúbenejších) európskych automobilových segmentov: kompaktných SUV a plug-in hybridných vozidiel.
Nová filozofia Mitsubishi, kedy vozidlo je / môže byť využívané a je užitočné pre svojho majiteľa nielen v tom čase, keď je v pohybe, ale aj v čase, keď stojí.
Táto kombinácia – v našom regióne čoraz obľúbenejšia – má pre Mitsubishi Motors zvláštny význam, opierajúc sa o plug-in hybridnú technológiu značky založenú na koncepcii elektromobilov (ktorá je doposiaľ jedinečná), vrátane celého radu ekologických prínosov s ňou spojených; využíva ju aj popredný zástupca svojho segmentu, model Outlander PHEV.
- Systém PHEV je nastavený s prioritou jazdy EV – až 89 dní jazdy čisto na elektrinu*
- Niekoľko možností nabíjania už v štandarde (normálne nabíjanie, rýchlonabíjanie, automatické nabíjanie na cestách, autonómny režim nabíjania ‚Charge Mode‘, viacstupňové rekuperačné brzdenie)
- Palubná zásuvka 1500 W pre spotrebiče na 240 V
- Podpora V2X – môže slúžiť ako nezávislý zdroj energie
- Schopnosť dodávať elektrinu pre potreby bežnej domácnosti po dobu až 10 dní prostredníctvom systému V2H „Vehicle-to-Home“ (vozidlo do domácnosti), ak je vozidlo plne nabité a natankované. Pri dontankovaní paliva potom ľubovoľne dlho.
- a ďalšie …
*Po 89 dňoch používania vozidla výhradne na elektrický pohon sa na 90. deň automaticky spúšťa benzínový motor kvôli vyčisteniu sústavy vstrekovania paliva
Potenciálny záujem o model Eclipse Cross PHEV je ďalej podložený prieskumom zadaným spoločnosťou Mitsubishi Motors Europe s cieľom lepšie porozumieť zvyklostiam európskych majiteľov Outlandera PHEV pri nabíjaní.
Prieskum realizovaný vo Veľkej Británii, Holandsku, Nórsku, Švédsku a Španielsku potvrdil, že Outlander PHEV sa v Európe reálne používa spôsobom, pre ktorý bol navrhnutý, tj. v podstate ako elektromobil:
- 67% vozidiel zo vzorky jazdí minimálne z 50% v čisto elektrickom režime (mienená celková prejdená vzdialenosť)
- Nebolo zistené žiadne vozidlo s nulovým počtom nabíjania – nabíja každý!
- Viac ako 80% európskych majiteľov Outlandera PHEV nabíja vozidlo najmenej raz každých 100 km
Uvedené výsledky potvrdzujú správnosť (spočiatku smelých) konštrukčných rozhodnutí, ktoré MMC pred desiatimi rokmi urobila; takéto zákaznícke výhody môže zabezpečiť iba táto architektúra na báze elektromobilu (oproti konkurenčným elektrifikovanými modelom na báze konvenčného pohonu) – ktorá je dnes na prospech aj modelu Eclipse Cross PHEV.
DIZAJN
Model Eclipse Cross, úspešne spájajúci všestrannosť SUV so smelým a výrazným dizajnom, dostal od roku 2018 celý rad globálnych ocenení – napr. GOOD DESIGN® od múzea architektúry a dizajnu Chicago Athenaeum v roku 2018* alebo Auto roka RJC na konferencii RJC (podujatie usporiadané výskumníkmi v automobilovom priemysle a motoristickými novinármi v Japonsku).
Charakter Mitsubishi – dizajnová stratégia
Podrobný proces sa začal v roku 2014 s cieľom nadefinovať dizajnovú identitu Mitsubishi Motors – teda charakter Mitsubishi (,Mitsubishi-ness‘) – a pozostával z troch postupných fáz:
- Najprv išlo o návrat ku koreňom skupiny Mitsubishi v tom zmysle, že kľúčová podstata Mitsubishi pramení z bohatých firemných tradícií siahajúcich až do roku 1870, vtedy v odvetví ťažkého priemyslu a strojárstva (stavba lodí, neskôr letecký priemysel).
- Súbežne s tým prebehol v roku 2014 na rôznych svetových trhoch (od Indonézie až po Nemecko) dialóg medzi návrhárskym tímom MMC s dnešnými zákazníkmi Mitsubishi Motors, ktorý odhalil opakujúce sa názory zákazníkov na vozidlá Mitsubishi: robustné, spoľahlivé, odolné, …
Z týchto dvoch východiskových bodov vyplynul záver, že dizajn vozidiel Mitsubishi Motors by mal odrážať robustnosť modelov SUV od MMC, či už na spevnených cestách alebo v teréne, ale súčasne reflektovať aj dynamické schopnosti modelu Lancer Evolution, ktorý je jednou z tradičných ikon značky popri modeloch Pajero a L200.
Prvotným zhmotnením týchto záverov bola vizuálna identita ,Dynamic Shield‘ (dynamický štít), predstavená v roku 2014 na autosalóne v Paríži.
3. Tretí krok sa uskutočnil okolo roku 2015 vo forme niekoľkých dizajnových seminárov za účasti členov tímu MMC Design, ale aj zástupcov globálnych trhov s cieľom formálne vyjadriť a odsúhlasiť súbor hodnôt, ktoré by mali predstavovať zásady dizajnu Mitsubishi Motors – z plodného brainstormingu tak vzišli štyri základné kreatívne hodnoty dizajnu:
- Viac možností
- Funkčná krása
- Dynamika
- Japonské remeselné spracovanie
Tento intenzívny prieskum všeobecne odhalil jednoznačné vizuálne vyjadrenie značky spoločne s pevným zmyslom pre originalitu a zdržanlivosť – odrážajúcim hrdosť na 150 rokov trvajúcu históriu Mitsubishi.
Elegantný a športový
Prostredníctvom modelu Eclipse Cross, uvedeného na trh koncom roka 2017, sa uvedené strategické smery premenili v skutočnosť s viditeľným prechodom od štúdie XR PHEV II Concept z roku 2016 v skutočný sériový automobil, a to dokonca so zohľadnením celého radu výrobných požiadaviek a platných predpisov.Smelý a súčasne polarizujúci dizajn exteriéru modelu Eclipse Cross musel ísť s dobou, teda zostať športový a vysoko markantný, ale súčasne v elegantnejšej, rafinovanejšej a aerodynamickejšej (zníženie Cd o 2,6%) podobe daného motívu.Práve na tom stavala logika postupného vývoja vonkajšieho dizajnu Eclipse Cross PHEV, konkrétne:
- Nová výraznejšia interpretácia charakteristickej prednej časti vozidla – dynamický štít (Dynamic Shield) MMC – s použitím rozšíreného a robustnejšieho nárazníka so širšími LED svetlometmi a zahĺbením hmlových svetiel a hore so štrbinovými LED svetlami pre denné svietenie a smerovými svetlami.
- Predĺžený profil (+ 14 cm) s cieľom zdôrazniť elegantnejší vzhľad a charakter, s iba mierne dlhším predným previsom (+3,5 cm) ale výrazne dlhším zadným previsom karosérie (+10,5 cm) ako výsledok úplného prepracovania zadnej časti vozidla.
- Teraz menej príkra a ešte elegantnejšia výklopná zadná časť zaujme väčším jednodielnym zadným oknom, zasadeným do novej zadnej časti, ktorej šesťuholníkový trojrozmerný tvar pripomína kryt rezervného kolesa modelu Pajero v snahe prepojiť mestský štýl s robustnosťou SUV.
- Novú výklopnú zadnú časť ďalej skrášľujú nové a robustnejšie charakteristické zadné svetlá v tvare písmena ,T‘: ich nahor sa tiahnuce postranné časti prispievajú k vyššej bezpečnosti vďaka skvelej viditeľnosti už z diaľky a zároveň zdôrazňujú splývavé tvary zadného okna.
- Toto nové usporiadanie spoločne s jemnejšími obrysmi zadného nárazníka teraz pôsobí nápadnejšie a súčasne prispieva k zväčšeniu objemu batožinového priestoru zo 448 na 471 litrov (podľa metodiky VDA / 5 cestujúcich).
- Nová 18″ disky kolies z ľahkých zliatin
Informácie a ovládanie
V kabíne návrhári viditeľne nadviazali na vlastnú novú architektúru prístrojovej dosky (prezývanú „horizontálna os“), ktorej usporiadanie je určené horizontálnou osou s rozdelením funkcií na ,informačné‘ (nad pomyselnú osou) a ,ovládacie‘ (pod osou).Toto racionálne usporiadanie opticky rozširuje interiér vozidla a napomáha lepšie vnímať náklony počas jazdy; k tomu ešte viac napomáha skvelý výhľad smerom vpred vďaka nízko položenej prístrojovej doske a optimálnej výške kapoty motora v kombinácii s tvarom a sklonom čelného skla aj výbornou polohou za volantom.O niečo nižšie sa nachádza stredový panel, ktorý odráža dynamický vzhľad, charakter a schopnosti modelu Eclipse Cross PHEV, ktorého interiér na vodiča pôsobí ako tradičný kokpit.
Ergonómia a interiér
Vylepšenia modelu Eclipse Cross PHEV zahŕňajú predovšetkým ergonómiu a čalúnenie; napr.:
- Nová multimediálna sústava SDA (Smartphone Link Display Audio) s 8″ displejom už v základnej výbave sprostredkuje vodičovi lepšie viditeľné informácie v prospech ľahšieho ovládania vozidla. Z toho istého dôvodu sa obrazovka posunula bližšie k vodičovi a prednému spolujazdcovi; ovládanie urýchľujú dva nové otočné ovládače (napr. hlasitosti).
- Bol zrušený viacfunkčný touchpad v prospech väčšieho úložného priestoru v stredovom paneli.
- Hlavové opierky (vľavo a vpravo) na zadných sedadlách majú nový tvar s väčšou kontaktnou plochou medzi hlavou pasažiera a opierkou v zvislom smere pri súčasnom zvýšení pohodlia.
- Sedadlo spolujazdca vpredu je po novom elektricky ovládané.
- Batožinový priestor ťaží z nového dizajnu zadnej časti vozidla – teraz je o 80 mm dlhší, čím sa objem zvýšil o 7% (merané od podlahy po strechu), od 471 litrov (5 miest – objem po strechu) až po 1 108 litrov ( 2 miesta – objem po strechu) – pri zachovaní schránky pod podlahou s objemom 12 litrov. S ohľadom na zväčšenie batožinového priestoru bola zrušená funkcia posúvania zadných sedadiel.
- Modernizácia sa dotkla aj farebných odtieňov a čalúnenia, konkrétne uvedením bieleho odtieňa v rámci radu ,Diamant‘ v nadväznosti na pôvodný červený odtieň z roku 2017 – ten je výsledkom náročného viacfázového postupu lakovania, zahŕňajúceho niekoľko vrstiev (vrátane vysoko lesklého jemnozrnného materiálu, ‚mica‘, tvoreného lesklou bielou perleťou napr. z jemných hliníkových vločiek a korundu). Výsledný lak je tak kombináciou žiarivo bieleho perleťového odtieňa s kovovými odleskami. V ponuke je aj nové svetlo šedé kožené čalúnenie.
*Ocenenie predstavuje najstarší a najprestížnejší program Global Awards za vynikajúci dizajn (Design Excellence) a inovácie na poli dizajnu (Design Innovation).
Cieľom zápolenia usporiadaného už po osem dekád múzeom architektúry a dizajnu Chicago Athenaeum je pritiahnuť pozornosť k súčasnému dizajnu a oceniť také produkty a takých lídrov v oblasti dizajnu a výroby, ktorí kliesnia nové cesty v zmysle inovácií a vytvárania konkurencieschopných produktov na svetovom trhu.
Súťaž GOOD DESIGN® uzrela svetlo sveta v Chicagu roku 1950, kedy ju založili návrhárske legendy Edgar Kaufmann, Jr., Eero Saarinen a Charles a Ray Eamesovci. Kultové logo,Good Design‘ vytvoril v roku 1950 grafický návrhár Mort Goldsholl.
TECHNOLÓGIE
Svoj prvý automobil vyrobila skupina Mitsubishi pred viac ako storočím (Model-A v auguste 1917). Od tej doby jej automobilová divízia mnohokrát demonštrovala svoj ctižiadostivý a často aj prelomový prístup v rámci rozvoja nových automobilových segmentov a priekopníckeho uvádzania najmodernejších technológií.
Tento odvážny a progresívny prístup pokračoval aj potom, čo bola v roku 1970 oficiálne založená spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation, a dnes ho zrejme najlepšie dokazuje technologická vlajková loď značky: Outlander PHEV:
- V čase uvedenia (2012) sa jednalo o celosvetovo prvé plug-in hybridné SUV s dvojicou elektromotorov, ponúkané mainstreamovým výrobcom.
- Dodnes predstavuje jediné hybridné vozidlo s technológiou plug-in a architektúrou elektromobilu (oproti modelom so všeobecnou technológiou na základe spaľovacieho motora s elektrickou posilou).
- Celosvetovo najpredávanejšie plug-in hybridné vozidlo s celkovými globálnymi predajmi 264 610 vozidiel (údaje MMC – január 2013 až október 2020), najväčším trhom je Európa so súhrnnými predajmi 181 803 vozidiel (údaje MME – október 2013 až 2020).
Názory európskych záujemcov na technológiu PHEV
MMC si od uvedenia modelu vybudovala širokú zákaznícku základňu, akou nedisponuje žiadny z konkurentov, a rozprúdila dialóg s bežnými užívateľmi PHEV, či už z radov súkromníkov alebo firiem, čo postupne viedlo k postupnému striedaniu verzií tohto modelu a umožnilo nazhromaždiť cenné poznatky pre budúci vývoj tohto vozidla.
Základnú spätnú väzbu z praktickej prevádzky európskych používateľov môžeme zhrnúť približne takto:
- Hladká a úplne bezproblémová jazda vrátane nepostrehnuteľného prepínania medzi jazdnými režimami
- Nízke náklady spojené s vlastníctvom vozidla, vrátane výrazného zníženia spotreby paliva
- Priestrannosť / obostavanie priestoru interiéru a bezpečnosť
- Všestrannosť (permanentný pohon 4WD, možnosť ťahania prívesov s hmotnosťou až 1 500 kg, možnosť cestovania na dlhé vzdialenosti, objem batožinového priestoru atď.) Pre praktickú využiteľnosť vozidla súkromnými aj firemnými zákazníkmi.
V rovnakom duchu dnes kráča aj Eclipse Cross, využívajúci tú istú základnú architektúru, technológie, komponenty a funkčné prvky, prispôsobené špecifickému ustrojeniu tohto modelu.
Elektrické srdce
- Na rozdiel od všeobecného prístupu automobilového odvetvia ku konštrukcii plug-in hybridov sa Mitsubishi Motors rozhodla vyvíjať svojbytné plug-in hybridné vozidlá – teda namiesto obvyklej jednoduchšej cesty všeobecnej elektrifikácie modelov so spaľovacím motorom.
- Konštruktéri MMC vychádzali z poznatkov výskumu a vývoja na poli elektromobility, nazhromaždených za posledných 50 rokov, a zvolili takýto prístup, kde základ predstavuje elektromobil.
- Hlavné komponenty pohonu modelu Eclipse Cross preto tvoria:
- Predný elektromotor (82 k)
- Zadný elektromotor (95 k)
- Benzínový motor vpredu – s Atkinsonovým cyklom – 2,4 litra (98 k)
- Lithium-iónový trakčný akumulátor (300 V / 13,8 kWh / 80 článkov) v priestore pod podlahou medzi nápravami
- Vlastný operačný systém PHEV od MMC
Počas jazdy na pohon slúžia primárne dva elektromotory doplnené benzínovým motorom, ktorý je schopný automaticky sa rýchlo zapájať podľa jazdných podmienok a / alebo stavu nabitia.
Vďaka architektúre na báze elektromobilu bez prevodovej skrine sa Eclipse Cross PHEV môže pochváliť úplne hladkým zrýchľovaním bez rázov pri radení, ktorých sme svedkami pri konkurenčných modeloch s architektúrou založenou na konvenčnom pohone a prevodovke.
Originálna architektúra, ťažiaca z výhod prirodzenej jednoduchosti elektromobilov (absencia prevodovej skrine, čisto elektronické riadenie systému pohonu 4WD bez mechanickej väzby atď.) a podporovaná veľmi prepracovaným operačným systémom PHEV z vlastného vývoja, prináša zjavné výhody v zmysle obostavania priestoru (minimum kompromisov oproti variantu so samotným spaľovacím motorom ) alebo efektivity.
Systém pohonu PHEV na báze elektromobilu je plne automatický, vyznačuje sa hladkým chodom a nie je spojený so žiadnymi zásahmi zo strany užívateľa – a navyše je úplne spoľahlivý.
- Jedinou vecou, ktorá by mohla vyžadovať pozornosť zo strany vodiča, je buď:
- Voľba režimu EV (elektromobil) – podľa potreby, kedykoľvek a kdekoľvek. Pokiaľ je akumulátor nabitý, jazda na elektromotory má vždy prednosť aj v základnom režime, pokiaľ nie je potrebný vyšší výkon pri zrýchľovaní alebo jazde z kopca.
- Aktivácia režimu SAVE (úspora) – uprednostňované riešenie zamedzujúce vybitiu batérie; elektromotory aj naďalej vypomáhajú v záujme zníženia spotreby paliva a emisií, zatiaľ čo sa batéria pohonu dobíja.
- Aktivácia režimu CHARGE (dobíjanie) k nútenému dobíjaniu v situáciách, keď nie je k dispozícii žiadny externý zdroj energie. Tento systém bude kľúčový z pohľadu nových ekologických predpisov v niektorých mestách s obmedzením vjazdu výhradne pre vozidlá s nulovými emisiami (v určitých zónach).
- Používanie pádiel pod volantom na reguláciu brzdenia motorom a rekuperáciu energie – bez neobvyklej spätnej väzby od brzdového pedálu, ktorú pozorujeme pri väčšine vozidiel so systémom rekuperačného brzdenia. Umožňuje nastavenie 5 st. rekuperácie vrátane najvyššej rekuperácie, vhodné pre jazdu najmä v meste a taktiež vrátane nulovej rekuperácie alebo inými slovami jazdu v režime tzv. plachtenia.
- Štandardne je k dispozícii hneď niekoľko režimov dobíjania akumulátorov:
- Bežné dobíjanie: ± 4 hodiny – 230 V/16 A alebo ± 6 hodín – 230 V/10 A
- Rýchlonabíjanie (protokol CHAdeMO / ± 25 min na úroveň 80%*)
- Režim CHARGE (± 30 min na úroveň 80%*)
- Rekuperačné brzdenie (5 krokov)
- Automatické bleskové dobíjanie („flash charging“) počas jazdy v režime SAVE
*Iba na úroveň 80%, aby bolo možné ukladať energiu získavanú rekuperačným brzdením v rámci zvyšných 20%.
- V rámci prechodu medzi prevedeniami Eclipse Cross a Eclipse Cross PHEV bol súčasne vylepšený trakčný akumulátor, či už v otázke ohrievania (systém ohrevu trakčného akumulátora pre chladné klimatické podmienky, pod -20° C) a chladenie (chladenie batérie pri bežnom nabíjaní, nad rámec funkcie chladenia pri rýchlonabíjaní, ktorú ponúkal už Outlander PHEV), ako aj údržby (nový kryt pre prístup k pomocnej batérii).
Tri jazdné režimy
Eclipse Cross PHEV okrem všeobecného režimu Normal ponúka tri špecifické jazdné režimy, všetky aktivované automaticky operačným systémom PHEV a vždy s permanentným elektrickým pohonom 4WD:
o Čisto elektrický režim (EV)
-
- do rýchlosti až 135 km/h
- Vozidlo je poháňané predným a zadným elektromotorom
- Zdrojom energie je trakčný akumulátor s kapacitou 13,8 kWh
o Sériový hybridný režim
-
- do rýchlosti 135 km/h
- Vozidlo je poháňané predným a zadným elektromotorom
- Spaľovací motor beží a poháňa generátor energie na dobíjanie trakčného akumulátora počas jazdy pri potrebe vyššieho výkonu. V tomto režime je spaľovací motor prevádzkovaný v ľubovoľných otáčkach a zaťažení, prípadný prebytočný výkon je dodávaný do batérie pohonu. Spaľovací motor s Atkinsonovým cyklom je tak prevádzkovaný v ideálnom pásme zaťaženia pre dosiahnutie vyššej tepelnej účinnosti motora a tým aj nižšej spotreby paliva. Takýto ideálny režim nie je možné dosiahnuť, pokiaľ je spaľovací motor pevne spojený s kolesami vozidla.
- Systém je prednastavený tak, aby čo najčastejšie (čo najskôr) prepínal späť do čisto elektrického jazdného režimu
- Spaľovací motor sa taktiež presne a automaticky spúšťa v záujme zachovania optimálnych parametrov katalyzátora + po 89 dňoch jazdy čisto na elektrinu s ohľadom na ochranu systému vstrekovania paliva.
o Paralelný hybridný režim
-
- Spaľovací motor poháňa predné kolesá (prostredníctvom jednostupňovej prevodovky prednej nápravy s viacerými režimami)
- Predný elektromotor vypomáha spaľovaciemu motoru + zadný elektromotor poháňa zadné kolesá
- Režim sa automaticky aktivuje po prekročení rýchlosti 135 km/h, pri vybitom akumulátore pohonu a pri nižšej rýchlosti.
- Systém je prednastavený tak, aby čo najčastejšie (resp. čo najskôr) prepínal späť do sériového hybridného režimu (alebo čisto elektrického jazdného režimu pri rýchlostiach do 135 km/h)
- Spaľovací motor sa rovnako zapája v rámci dobíjania prostredníctvom generátora energie, kde sa využíva nepotrebná rezerva krútiaceho momentu. Spaľovací motor tak pracuje vo veľmi efektívnom režime s vysokou tepelnou účinnosťou, čo znižuje spotrebu paliva. V týchto režimoch dáva plug-in hybrid veľký zmysel oproti bežným spaľovacím motorom bez zásobníku energie v podobe akumulátora pohonu.
Jedinečné vlastnosti elektromobilu
Voľba tohto špecifického prístupu k elektrifikácii prináša niekoľko zaujímavých aspektov vývoja:
- Podobne ako v prípade Outlanderu PHEV umožňuje architektúra vozidla zabudovať trakčný akumulátor do priestoru medzi nápravami, čo prináša zjavné výhody pre zákazníka:
- Akumulátor nijako nezasahuje do priestoru pre cestujúcich / nezmenšuje batožinový priestor
- Znižuje sa ťažisko vozidla
- Sú lepšie vyvážené jazdné vlastnosti oproti vozidlám s akumulátorom vzadu
- Vynikajúca ochrana pred úrazom elektrickým prúdom a v prípade nehody
- Údaj o celkovom systémovom výkone nie je možné špecifikovať, pretože benzínový motor, predné elektromotor a zadný elektromotor nie sú nikdy prevádzkované súbežne na maximum výkonu.
- K takému usporiadaniu/kombinácii za reálnych jazdných podmienok nikdy nedochádza, pretože benzínový motor, predný elektromotor a zadný elektromotor sa nikdy nepoužívajú súbežne na maximum výkonu – výkon každej z týchto jednotiek a ich kombinácie sa monitoruje operačným systémom PHEV v závislosti od jazdných podmienok, stavu batérie a nabíjania, resp. vybranom jazdnom režime PHEV v danom okamihu.
- Po naštartovaní sa automaticky volí režim elektromobilu (EV).
- Systém pohonu PHEV od Mitsubishi Motors je natoľko elektrický zo svojej podstaty, že vďaka nastaveniu operačného systému je možné pohybovať sa 89 dní čisto na elektrinu (dojazd 55 km v meste podľa metodiky WLTP plne postačuje potrebám väčšiny Európanov v rámci ich každodenného dochádzania). Keď nastane 90. deň, na prístrojovom paneli sa rozsvieti varovná kontrolka a operačný systém PHEV automaticky spustí zážihový motor kvôli ochrane systému vstrekovania paliva.
- Vo vozidle je zabudovaná elektrická zásuvka 1500 W, umožňujúca napájanie akéhokoľvek externého spotrebiča 220-240 V na miestach bez elektrickej siete.
- Vozidlo má dosť energie pre napájanie bežnej domácnosti počas 10 dní* (za podmienky úplného nabitia batérie a plnej palivovej nádrže) – túto mimoriadnu výhodu si (bohužiaľ) už mohli vyskúšať v praxi obyvatelia Japonska pri zasiahnutí prírodnými katastrofami. Po dotankovaní paliva neobmedzene dlhú dobu
- Jednou z atraktívnych výhod technológie PHEV od MMC je možnosť využívať batériu vozidla pre dodávku energie pre potreby domácnosti, komunity alebo energetickej siete. Táto schopnosť otvára bránu do novej éry efektívnejšieho hospodárenia s energiami. Eclipse Cross PHEV je vo svojom segmente de facto jedinečný svojou podporou inteligentných elektrických sietí, pričom Mitsubishi Motors predpokladá, že projekty V2H (Vehicle to Home, teda automobil-domácnosť) sa začnú uplatňovať už v najbližších rokoch.
*Množstvo energie vychádza z interných výpočtov Mitsubishi Motors za predpokladu, že denná spotreba bežnej domácnosti predstavuje cca. 10 kWh; nezahŕňa účinnosť premeny energie spotrebičov V2H a podobných zariadení.
Závodné gény z WRC: systém pohonu S-AWC (Super-All Wheel Control) a systém pohonu Twin Motor 4WD na báze dvojice elektromotorov
Systém pohonu S-AWC od MMC, pôvodne predstavený roku 1987 vo svojej veľmi skorej podobe (,AWC‘) v mimoriadne prepracovanom modeli Galant VR4, bol postupne zdokonaľovaný v desiatich vývojových variantoch modelov Lancer Evolution, aby sa následne v roku 2012 predstavil v novej podobe v modeli Outlander PHEV vrátane jedinečného usporiadania pohonu 4WD s dvojicou elektromotorov – ktoré sa dnes objavuje aj v modeli Eclipse Cross PHEV.
Systém S-AWC vlastnej konštrukcie Mitsubishi Motors možno opísať ako zastrešujúcu technológiu pokrývajúcu najrôznejšie varianty toho istého princípu v závislosti na technickom riešení jednotlivých modelov vozidiel.
Bez ohľadu na typ vozidla vždy slúži na ovládanie hnacích a brzdných síl všetkých štyroch kolies, najmä však na rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi ľavými a pravými kolesami vozidla.
Systém S-AWC v modeloch ako Eclipse Cross rozdeľuje hnací moment medzi nápravy prostredníctvom dvoch elektromotorov. Súčasťou riešenia je systém aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi vozidla (AYC), ktorý zásahmi do sústavy bŕzd a riadenia reguluje rozdelenie krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým kolesom.
Systém S-AWC podobne ako pri ostatných modeloch Mitsubishi Motors ďalej zlepšuje schopnosti vozidla presne sa držať zvolenej trajektórie jazdy pri prejazde zákrutami a zabezpečiť stabilitu za jazdy v priamom smere aj pri prechádzaní z pruhu do pruhu. Rovnako zlepšuje záberové schopnosti kolies a kontrolu nad vozidlom za jazdy po klzkých povrchoch.
Model Eclipse Cross PHEV je vybavený voličom jazdných režimov, umožňujúcim vodičovi ručne navoliť optimálny jazdný režim v závislosti na aktuálnych jazdných podmienkach:
REŽIM | POVRCH – vozovka |
TARMAC (asfalt) | suchá spevnená/dláždená |
GRAVEL (štrk) | nespevnená cesta |
SNOW (sneh) | zasnežená alebo zľadovatená |
NORMAL | všetky cesty |
ECO | suchá spevnená/dláždená |
V neposlednom rade trakčný akumulátor pod podlahou znižuje ťažisko vozidla a prispieva k vysokej úrovni stability a dobrým jazdným vlastnostiam. Menovite: ťažisko Eclipse Cross PHEV je o 30 mm nižšie než vo verzii so spaľovacím motorom, resp. o 10 mm nižšie než v prípade Outlandera PHEV; rozdelenie hmotnosti medzi nápravami je v pomere 55:45% (predná:zadná).
Eclipse Cross PHEV ťaží aj zo špecifického odladenia podvozka; napríklad:
- Upraveného prevodového pomeru elektrického posilňovača riadenia a jeho odozvy/citlivosti
- Nového naladenia tlmičov a pružín
- Nových pneumatík s nižším valivým odporom
- Zlepšenia parametrov odhlučnenia a redukcie vibrácií – väčšieho využitia materiálov pohlcujúcich hluk v konštrukcii strechy, odhlučnení podlahy a uložení zadnej nápravy, nového tvaru sania motora a výfuku
A v neposlednom rade sa zvýšila pasívna bezpečnosť posilnením podvozku so zohľadnením hmotnosti trakčného akumulátora, vrátane použitia pozdĺžnikov rámu vpredu aj vzadu, dvoch priečnych nosníkov v prednej časti podlahy a výstuhy predných priečnych nosníkov pred pedálovou stenou.
VIAC AKO PÄŤDESIATROČNÁ TRADÍCIA MITSUBISHI NA POLI ELEKTROMOBILITY
V niekoľkých posledných rokoch sa svetový automobilový priemysel začal zameriavať na elektromobilitu, predstavujúcu jednu z možností boja proti klimatickým zmenám, čo prinieslo vývoj ukážkových produktov a formovanie nových spojenectiev na podporu potrebného masívneho rozvoja, či už v oblasti batérií, súčastí hnacieho reťazca alebo elektroniky.
Pre spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation však elektromobilita už dlho predstavuje jednu z kľúčových oblastí podnikania, hlboko zakorenenú vo filozofii výskumu a vývoja, pretože MMC začala bádanie na poli elektromobilov už v októbri roku 1966 a pokračovala modelom i-MiEV v júli 2009. Z tohto pohľadu je dnešný Eclipse Cross PHEV najnovším zástupcom z dlhého radu elektromobilov Mitsubishi a zároveň predskokanom širšieho prepájania architektúry SUV s elektrickým hnacím ústrojenstvom, či už hovoríme o rýdzich elektromobiloch alebo odvodených riešeniach typu Plug-in Hybrid.
Od elektromobilov k technológii PHEV
Technológie modelu i-MiEV (vrátane vysoko prepracovaného operačného systému „MiEV OS“ z vývoja MMC, ktorý de facto predstavuje elektronický mozog vozidla) našli čiastočné uplatnenie aj v ďalšom významnom projekte Mitsubishi na poli elektromobility, odhalenom o dva roky neskôr v podobe modelu Outlander PHEV, prvého SUV so systémom pohonu typu Plug-in Hybrid a dvojicou elektromobilov, ponúkaného mainstreamovou automobilkou v rámci jej štandardného modelového radu.
Outlander PHEV sa odlišoval od iných ponúkaných modelov typu Plug-in Hybrid v tom, že využíval základnú architektúru elektromobilu namiesto jednoduchého osadenia elektrického pohonu do vozidla s bežným spaľovacím motorom.
Keďže bol tento automobil od samotného počiatku vyvíjaný ako model s „duálnou architektúrou“ (tj. schopný používať pohonné ústrojenstvo typu PHEV alebo spaľovací motor), bolo možné optimalizovať obostavanie priestoru s minimom kompromisov (napr. objem batožinového priestoru sa oproti Outlanderu s bežným pohonom zmenšil iba o 14 litrov), v prospech pätice cestujúcich, ktorí tak môžu cestovať aj na dlhé vzdialenosti v pohodlí, tichu a bez obáv z krátkeho dojazdu.
Dlhodobá perspektíva
Outlander PHEV, ako veľmi úspešný model, ako dokazujú jeho predaje, rovnako tak ako pozoruhodná štatistika spoľahlivosti – sa stal výstavnou skriňou technológií Mitsubishi Motors, poukazujúcou na základy budúcej generácie modelov MMC, kde architektúra SUV ide naproti technológiám elektromobilov – či už zvažujeme čisto elektrický pohon alebo odvodenú sústavu typu Plug-in Hybrid – vrátane vyššej bezpečnosti, ktorá prirodzene vyplýva z pohonu všetkých kolies 4WD.
V rámci dlhodobejšieho výhľadu spoločnosť MMC po novom (k 2. novembru 2020) definovala svoju Environmentálnu stratégiu na najbližších 30 rokov.
Na ceste k rozvoju spoločnosti s nulovou uhlíkovou stopou (s nulovými emisiami CO2) do roku 2050 si spoločnosť dala za cieľ znížiť o 40 percent emisie CO2 nových vozidiel aj vlastných obchodných aktivít a súčasne do roku 2030 zvýšiť podiel elektromobilov v súhrnných predajoch na 50 percent.
Spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation si je vedomá svojej zodpovednosti v úlohe výrobcu a predajcu automobilov a nepoľavuje vo svojom úsilí napomáhať rozvoju budúcej dynamickej udržateľnej spoločnosti.
Nový Mitsubishi Eclipse Cross PHEV bude na slovenský a český trh uvedený 25.-27. mája 2021.
Zdroj: Mitsubishi