Automobilka Porsche stanovila na Severnej slučke okruhu Nürburgring nové štandardy pre štvordverové elektrické športové vozidlá. Testovací jazdec Lars Kern pokoril legendárny okruh preslávený aj pod prezývkou Zelené peklo za 7 minút a 42 sekúnd. Rekord okruhu sa podarilo stanoviť na trati dlhej 20,6 kilometra, ktorá sa zvyčajne používa na utváranie rekordov. Lars Kern počas svojho pokusu šoféroval predsériovú verziu modelu Porsche Taycan.
„Porsche Taycan sa hodí aj na pretekárske okruhy a jednoznačne sa to potvrdilo práve na najnáročnejšej trati sveta”, vysvetľuje Kern. „Opätovne ma dokáže očariť, ako stabilne sa elektrické športové vozidlo správa aj vo vysokorýchlostných pasážach ako napríklad Kesselchen a ako neutrálne zrýchľuje z úzkych sekcií ako Adenauer Forst.”
„Porsche Taycan vynikajúco zvládlo trojité vytrvalostné testy. Počas prvého testu naše elektrické vozidlo dokázalo svoj vysoký výkon, keď 26-krát za sebou opakovane zrýchlilo z 0 na 200 km/h. Potom na vysoko rýchlostnom okruhu Nardò prešlo bez akýchkoľvek problémov za 24 hodín vzdialenosť 3 425 kilometrov. No a teraz stanovilo rekord na Severnej slučke okruhu Nürburgring”, poznamenal Stefan Weckbach, viceprezident modelového radu Taycan. K tomuto výsledku prispelo viacero faktorov. Patrí medzi ne napríklad aj účinnosť pohonu vo vysokých rýchlostiach, výnimočná aerodynamika či systémy podvozka, ktoré reagujú v zlomku sekundy.”
Vývojoví inžinieri začali jazdiť na simulátore Severnej slučky okruhu Nürburgring už v počiatočných fázach vývoja nového modelu Porsche Taycan, takže mohli testovať a vyhodnocovať jeho výkony na virtuálnom okruhu. Jedným z hlavných vývojových cieľov počas tohoto procesu bolo zladenie toku elektrickej energie s teplotným manažmentom, čo patrí medzi dôležité predpoklady pre dosiahnutie kvalitného času na okruhu.
V minulosti: 24-hodinový vytrvalostný test a séria zrýchlení
Porsche Taycan dokáže oboje: dosiahnuť rýchle kolo na okruhu, aj jazdiť na vytrvalosť. Počas testov prototypov prešlo na vysokorýchlostnom okruhu v talianskom Nardò za 24 hodín vzdialenosť 3 425 kilometrov. To zhruba zodpovedá vzdialenosti medzi okruhom v Nardò a nórskym mestom Trondheim. Vo vysokých horúčavách južného Talianska sa rýchlosť pohybovala medzi 195 až 215 km/h. Vonkajšia teplota dosahovala maximum 42 stupňov Celzia, teplota trate vystúpila až na 54 stupňov. Porsche Taycan aj v týchto podmienkach a ešte pred začiatkom sériovej výroby dokázalo svoje vytrvalostné schopnosti pri jazde na dlhú vzdialenosť. Test sa podarilo absolvovať bez prerušení, pričom prototyp sa zastavoval iba na rýchle nabíjanie a na výmenu jazdcov.
Predsériové vozidlo absolvovalo koncom júla na letiskovej dráhe sériu 26 po sebe nasledujúcich zrýchlení z 0 na 200 km/h. Merané zrýchlenia v priemere trvali menej ako 10 sekúnd. Rozdiel medzi najpomalším a najrýchlejším pokusom bol 0,8 sekundy.
Nový model Porsche Taycan: prvé plne elektrické vozidlo značky Porsche
Za výnimočnými výkonmi modelu Porsche Taycan na okruhu sa skrýva viacero technických vymožeností:
- Porsche Taycan využíva dva výnimočne účinné elektromotory poháňajúce samostatne prednú aj zadnú nápravu, čo vytvára pohon všetkých kolies. Kontrola trakcie a pohon všetkých kolies tak fungujú oveľa rýchlejšie ako v prípade konvenčných systémov. V prípade preklzu jedného kolesa dokážu elektrické motory reagovať v zlomku sekundy.
- Zabudovaný systém ovládania podvozka Porsche 4D-Chassis Control analyzuje a synchronizuje všetky systémy riadenia podvozka v reálnom čase. Inovatívne systémy podvozka obsahujú adaptívne vzduchové pruženie s trojkomorovou technológiou vrátane elektronického ovládania tlmičov PASM (Porsche Active Suspension Management) ako aj elektromechanické stabilizátory Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) či prenášanie výkonu na konkrétne koleso Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Rekordné vozidlo malo aj natáčanie kolies zadnej nápravy a pneumatiky obuté na 21-palcových diskoch kolies.
- Porsche Taycan je prvým sériovo vyrábaným vozidlom, ktoré využíva 800-voltové napätie elektrickej sústavy, zatiaľ čo bežné vozidlá využívajú 400 voltov. Medzi výhody patrí vysoká úroveň neustále dodávaného výkonu.
- Jazdné režimy sú nastavené tak, aby nové Porsche Taycan dokázalo naplno využiť všetky výhody elektrického pohonu. V režime Sport Plus sa všetky pokyny vodiča vykonávajú mimoriadne dynamicky. Výsledkom je, že chladenie aj vyhrievanie batérií bolo vytvorené tak, aby poskytovalo maximálny výkon. V tom momente sa otvoria klapky na otvoroch pre nasávanie vzduchu, zadný spojler sa úplne vysunie pre maximálny vztlak a podvozok sa nastaví pre maximálny výkon na trati, pričom svetlá výška sa zníži na minimum.
Zdroj: Porsche