6.9 C
Bratislava
štvrtok, 25 apríla, 2024
Reklama

Nový Porsche 718 Cayman GT4 RS

Odporúčame

Keď sa stretne výkon vysokootáčkového motora v strede 368 kW (500 PS) s čistou pohotovostnou hmotnosťou 1 415 kg, je potrebné nanovo definovať pojem potešenie z jazdy: Porsche 718 Cayman GT4 RS je nový špičkový model rodiny 718 – nekompromisné športové auto, ktoré boduje ľahkou konštrukciou, obzvlášť agilným podvozkom, komplexnou aerodynamikou a jedinečnou zvukovou kulisou. Či už na úzkych horských serpentínach alebo na uzavretých okruhoch – 718 Cayman GT4 RS je vrcholom kompaktného radu s motorom v strede. Na pretekárskom okruhu Nürburgring-Nordschleife prekonal svojho malého brata 718 Cayman GT4 o viac ako 23 sekúnd.

Srdcom športového auta, ktoré je navrhnuté pre maximálny pôžitok z jazdy, je atmosférický šesťvalcový motor boxer, ktorý poznáme z pretekárskeho auta 911 GT3 Cup a sériového modelu 911 GT3. Hnacia jednotka generuje až 9 000 otáčok kľukového hriadeľa za minútu. Výkon v porovnaní s modelom 718 Cayman GT4 narástol o 59 kW (80 PS). Výsledkom je výkonová hmotnosť 2,83 kg/PS. Maximálny krútiaci moment sa vyšplhá od 430 do 450 Newtonmetrov.

Výrazným prvkom tohto nového špičkového modelu 718 sú prívody procesného vzduchu za oknami pre vodiča a spolujazdca. Štandardne tu má model 718 Cayman zabudované malé bočné okná. Nové prívody vzduchu zlepšujú smerovanie nasávaného vzduchu a súčasne vytvárajú pôsobivý a emocionálny hluk nasávania vo výške uší posádky. Typické prívody vzduchu pred zadnými kolesami boli ponechané a slúžia na chladenie motora.

Ako každý moderný model RS, aj nový model 718 Cayman GT4 RS sa dodáva výhradne s dvojspojkovou prevodovkou Porsche (PDK): Bleskovo dokáže meniť sedem prevodových stupňov a zaručuje maximálny výkon. Vďaka riadiacim pádlam zostanú vaše ruky na volante aj v manuálnom režime.
Alternatívne môže vodič vozidla 718 Cayman GT4 RS použiť aj novú riadiaci páku na stredovej konzole.

Športová prevodovka PDK s krátkym prevodom podporuje brilantné šprintérske schopnosti tohto športového vozidla s motorom v strede. Model 718 Cayman GT4 RS dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h len za 3,4 sekúnd (GT4 s PDK: 3,9 sekúnd). Pohon končí pri rýchlosti 315 km/h (GT4 s PDK: 302 km/h). Maximálnu rýchlosť dosiahne model GT4 RS na siedmom prevodovom stupni.

Ako je pre rad RS charakteristické, aj pri novom modeli 718 Cayman GT4 RS sa kladie dôraz na ľahkú konštrukciu. V súlade s DIN, teda s plnou nádržou paliva a bez vodiča, váži dvojmiestne vozidlo iba 1 415 kg. To je o 35 kg menej, ako váži model 718 GT4 s PDK. Toto zníženie hmotnosti sa dosiahlo použitím plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP), napríklad na prednej kapote a predných blatníkoch. Ľahké koberčeky rovnako šetria hmotnosť a zároveň množstvo izolačného materiálu. Zadné okno je vyrobené z ľahkého skla. Ľahké opláštenia dverí s textilnými otváracími pútkami a sieťkami na odkladacích priehradkách potvrdzujú šetrenie každého nadbytočného gramu.

Výrazným odlíšením vonkajšieho dizajnu je nové pevné krídlo s pripojením v tvare labutieho krku a hliníkovými podperami krídla. Tento mimoriadne účinný princíp krídla vychádza z pretekárskeho vozidla GT Porsche 911 RSR a prvýkrát bol v sériovej výrobe Porsche s modelom 911 GT3. V kombinácii s karosériou zníženou o 30 mm oproti modelu 718 Cayman, s výraznými vetracími otvormi v podbehoch predných kolies, aerodynamicky optimalizovaným obložením spodnej časti vozidla s následným zadným difúzorom, viacnásobne nastaviteľným predným difúzorom a novou prednou kotvou s bočnými prechádzajúcimi lištami generuje model 718 Cayman GT4 RS až o 25 percent viac prítlaku ako model 718 Cayman GT4 RS vo výkonnostnej polohe určenej na použitie na pretekárskych okruhoch.

Úpravy na podvozku taktiež prispievajú k zvyšovaniu výkonu. Guľové kĺby obzvlášť pevne spájajú podvozok s karosériou a zaisťujú ešte presnejšie a priamejšie jazdné vlastnosti vozidla. Nastaviteľný podvozok, ktorý je plne vhodný na pretekárske okruhy, bol vybavený optimalizovaním tlmičov špecifickým pre rad RS a upravenými pomermi pružín a stabilizátorov.

Voliteľne dostupný balík Weissach dodáva modelu GT4 RS ešte športovejší vzhľad. Predný kryt, prívody procesného vzduchu, vstupy chladiaceho vzduchu, kryt airboxu, horné opláštenie vonkajších zrkadiel a zadné krídlo sú vyrobené z uhlíkových vlákien. Titánové koncovky výfuku sa opticky opierajú o výfukový systém Porsche 935. Priskrutkovaná ochranná klietka vzadu je taktiež vyrobená z titánu. Vrchná časť palubnej dosky v interiéri je potiahnutá materiálom Race-Tex. V zadnom okne je integrované veľké logo Porsche. S balíkom Weissach si môžete za príplatok objednať 20-palcové horčíkové disky namiesto štandardných hliníkových diskov.                                                                                            

Model GT4 RS je vďaka týmto vylepšeniam oproti modelu 718 Cayman GT4 najnekompromisnejším a najostrejším členom rodiny 718. Obzvlášť zreteľne je to vidieť na okruhu Nürburgring-Nordschleife. Počas záverečných dolaďovaní prekonal ambasádor značky Porsche Jörg Bergmeister pretekársku dráhu dlhú 20,832 km za 7:09,300 minút. Kratší variant dráhy s dĺžkou 20,6 km, ktorá slúžila na porovnanie meraní, absolvoval model GT4 RS za 7:04,511 minút – o 23,6 sekúnd rýchlejšie ako model 718 Cayman GT4.

Rovnako ako vozidlo je športový aj individuálny Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS, ktorý Porsche Design exkluzívne ponúka nákupcom vozidla. Tak ako jeho motorizovaný vzor zdôrazňuje koncepciu ľahkej konštrukcie s výkonným charakterom použitím odolného high-tech materiálu titánu. Rotor náťahu pripomína kolesá športového auta a je k dispozícii v rôznych prevedeniach podľa konfigurácie vozidla.

Nové Porsche 718 Cayman GT4 RS oslávi svoju svetovú premiéru na autosalóne v Los Angeles a možné si ho objednať už teraz za základnú cenu 141 338 eur (vrátane 19 percent DPH) – expedície sa začnú v decembri. GT4 RS je k dispozícii aj s voliteľným balíkom Weissach, ktorý ešte viac vylepšuje aerodynamiku. Pretekársky variant 718 Cayman GT4 RS Clubsport zároveň oslávi v Los Angeles svoju premiéru a od roku 2022 bude súčasťou mnohých národných a medzinárodných pretekárskych sérií.

Zdroj: Porsche

Reklama