/
/
/
Nový trojvalcový motor pre Opel ADAM má premiéru v Ženeve

Nový trojvalcový motor pre Opel ADAM má premiéru v Ženeve

Reklama

  • Trojvalec novej generácie s najmodernejšou technológiou teraz v modelovom rade Opel ADAM
  • 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo posúva latku kultúry behu pre trojvalcové motory
  • Väčší krútiaci moment pri nízkych otáčkach ako motor 1,6 litra s atmosférickým nasávaním
  • Výrazné ekologické kvality s pozoruhodne nízkymi emisiami pre benzínový motor iba 99 g/km CO2
  • Kombinovaný s novou 6-stupňovou prevodovkou, o 30 percent ľahšou oproti predchádzajúcej generácii
  • Nové farby a výbavy umožňujú ešte väčšiu individualizáciu modelu ADAM 

Rok po uvedení na trh je Opel ADAM ešte lepší. Módny mestský trendsetter značky Opel sa už etabloval ako šampión v individualizácii a malý automobil s najlepšou konektivitou na trhu. Na blížiacom sa ženevskom autosalóne (6. – 16. marca 2014) bude mať premiéru ADAM s novým trojvalcovým benzínovým motorom prepĺňaným turbodúchadlom, vyznačujúcim sa veľkým krútiacim momentom pri nízkych otáčkach, vysokou účinnosťou a mimoriadnou kultúrou behu. A to ešte nie je všetko: motor novej generácie sa bude montovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou novej generácie. Okrem toho nové farby a prvky vnútorného vybavenia ďalej rozšíria takmer nekonečnú škálu možností personalizácie modelu ADAM.

ADAM je prvým modelom vo výrobnom programe značky Opel, ktorý dostane nový celohliníkový benzínový trojvalec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, vyvinutý v medzinárodnom technickom vývojovom centre v Rüsselsheime, Nemecko. Malý pohonný agregát sa bude vyrábať v dvoch verziách s výkonom 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Obidve sa vyznačujú veľkým maximálnym krútiacim momentom 166 Nm pri otáčkach iba  1800 min-1. Rovnako ako dva motory novej generácie s objemom 1,6 litra, ktoré Opel zaviedol v uplynulých dvoch mesiacoch (benzínový 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo a naftový 1.6 CDTI), motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo predstavuje nový etalón v kultúre behu medzi trojvalcovými motormi vďaka charakteristike hluku a vibrácií prekonávajúcej mnohé štvorvalcové motory. Trojvalec novej generácie sa štandardne kombinuje s novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a systémom Štart/Stop. ADAM poháňaný verziou nového motora s výkonom 66 kW (90 k) má v kombinovanom cykle spotrebu paliva iba 4,3 litra na 100 kilometrov a emisie CO2 iba 99 g/km (podľa testovacej metodiky NEDC; predbežné údaje). To sú vynikajúce hodnoty pre automobil s benzínovým motorom, predovšetkým s ohľadom na vysoký výkon a hodnotu krútiaceho momentu. Konštrukčné opatrenia na zvýšenie účinnosti zahŕňajú priame vstrekovanie benzínu, variabilné časovanie ventilov, ľahký hliníkový blok motora a vypínateľné vodné čerpadlo.

Opel ADAM s motormi 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo sa začne predávať koncom jari  2014 a jeho výroba sa rozbehne v lete. Okrem nových motorov ADAM dostane aj nové farby karosérie. Na frankfurtskom autosalóne v septembri minulého roku Opel naznačil ďalšie možnosti individualizácie, ktoré teraz prichádzajú do výroby. V Ženeve budú mať premiéru nové farby, dekorácie do interiéru a verzie vybavenia. ADAM teraz môže byť ešte individuálnejší!

Kultivovaný: Malý motor predstavuje nový etalón v kultúre behu pre trojvalcové motory

Kultivovaný, výkonný a čistý: nový motor pre ADAM je malý veľkosťou ale veľký  jazdnou dynamikou, ktorú poskytuje. Spája maximálne precíznu konštrukciu s najmodernejšími technológiami aby poskytoval výkon ďaleko prekonávajúci jeho drobný veľkostný formát. Pre peňaženku majiteľov modelu ADAM je dôležitá nízka spotreba paliva iba 4,3 litra benzínu na 100 kilometrov a hodnota emisií CO99 g/km v kombinovanom cykle – čím sa ADAM posúva do výhodných kategórií v tých štátoch, kde sa daň z motorových vozidiel odvodzuje podľa emisií CO2.

Prvý člen úplne novej rodiny benzínových motorov s malým objemom, ktorá sa bude v najbližších rokoch ďalej rozširovať, predstavuje ďalší krok v motorovej ofenzíve značky Opel odštartovanej uvedením benzínových a naftových motorov novej generácie s objemom 1,6 litra. Tieto nové rodiny motorov majú spoločnú DNA a boli vyvíjané s rovnakým cieľom: Dosiahnuť najvyššiu kultúru behu v jednotlivých kategóriách. Konštruktéri Opel začínali s čistým listom papiera, čo im umožnilo pri vývoji nového motora inkorporovať množstvo konštrukčných opatrení na elimináciu typickej ‘neprirodzenej’ charakteristiky behu, ktorou sa tradične vyznačujú ekonomické trojvalcové motory.  

Nesústredili sme sa iba na zníženie spotreby paliva a emisií COale sme chceli aj demonštrovať, že trojvalec môže byť rovnako kultivovaný ako štvorvalec,

povedal Dr. Matthias Alt, šéfkonštruktér Opel pre malé benzínové motory.

Eliminovali sme typické zdroje nevyváženosti, hluku a vibrácií konvenčných trojvalcových motorov a sme presvedčení, že majitelia modelu ADAM budú výsledkami nadšení.

Blok motora z vysokotlakového hliníkového odliatku je konštruovaný tak, aby znižoval vyžarovaný a konštrukčne podmienený hluk motora a súčasne aj hmotnosť. Vysokotlakové vedenia paliva a injektory sú štrukturálne izolované od hlavy valcov aby sa minimalizoval prenos pulzácií, palivové čerpadlo a potrubia paliva majú akustický kryt.

Ďalším významným prvkom prispievajúcim ku kultúre behu je reťazou poháňaný vyvažovací hriadeľ namontovaný v olejovej vani motora. Vyvažovací hriadeľ sa otáča rovnakými otáčkami ako kľukový hriadeľ opačnou orientáciou a je starostlivo hmotnostne optimalizovaný aby eliminoval inherentné vibrácie trojvalcového motora.

Ďalšie konštrukčné opatrenia pre zníženie hlučnosti zahŕňajú: akusticky optimalizované veká hlavy valcov a predného čela bloku, nasávacie potrubie a uloženie vačkových hriadeľov; izoláciu kľukového hriadeľa liatinovými vložkami hlavných ložísk; pohon vačkových hriadeľov reťazou; turbodúchadlo s nízkou úrovňou syčivého zvuku a oceľovú olejovú vaňu.

Vďaka všetkým týmto prvkom ‘akustického inžinierstva’ je nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo nielen kultivovanejší ako ostatné trojvalcové motory ale aj tichší ako mnohé štvorvalcové motory. Napríklad pri porovnávacom testovaní s naplno otvorenou škrtiacou klapkou má nový motor nižšiu hladinu hluku v celom rozsahu otáčok ako podobne výkonné benzínové motory s objemom 1,6 litra s atmosférickým nasávaním.

Výkonný: Malý motor s veľkou atraktivitou

Nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo sa vyznačuje veľkou ťažnou silou. Jeho výkonová charakteristika dáva za pravdu filozofii downsizingu, pretože poskytuje väčší krútiaci moment ako štvorvalec s objemom 1,6 litra s atmosférickým nasávaním.

V modelovom rade ADAM motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo dosahuje maximálny krútiaci moment 166 Nm už pri nízkych otáčkach 1800 min-1. To je takmer o 30 percent viac ako dosahuje pri rovnakých otáčkach štvorvalec s objemom 1,6 litra s atmosférickým nasávaním. Verzia s výkonom 85 kW (115 k) poskytuje maximálny krútiaci moment v širšom pásme otáčok až do 4700 min-1. Maximálne presná konštrukcia bola nevyhnutná pri integrácii zberného výfukového potrubia do hliníkovej hlavy valcov, ku ktorému je priamo priskrutkované malé, kvapalinou chladené turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou. Táto kompaktná inštalácia prispieva k rýchlemu nárastu prepĺňacieho tlaku, ktorý malému motoru zabezpečuje veľký krútiaci moment pri nízkych otáčkach.

Šesťotvorové injektory systému priameho vstrekovania paliva sú umiestnené centrálne v osi valcov aby bolo zabezpečené účinné spaľovanie. Variabilné časovanie nasávacích a výfukových ventilov, dosahované pootáčaním vačkových hriadeľov, optimalizuje výmenu plynov. K zníženiu spotreby paliva prispieva aj dvojstupňové olejové čerpadlo a vypínateľné vodné čerpadlo, ktoré skracuje čas nábehu studeného motora na prevádzkovú teplotu.

Motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dopĺňa v modelovom rade ADAM doterajšie štvorvalcové benzínové motory s atmosférickým nasávaním kombinované s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou: 1,2 litra s výkonom 51 kW (70 k) a krútiacim momentom 115 Nm a dve verzie s objemom 1,4 litra dosahujúce výkony 64 kW (87 k) a 74 kW (100 k), obidve s maximálnym krútiacim momentom 130 Nm.

Precízna: Nová ľahká prevodovka s komfortným radením

Nový trojvalec sa v modelovom rade ADAM kombinuje s úplne novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. S kompaktnou konštrukciou a suchou hmotnosťou iba 37 kilogramov je približne o 30 percent ľahšia ako prevodovka, ktorú nahrádza.

Nová prevodovka, ktorá sa vyznačuje vynikajúcou kvalitou radenia s krátkou dráhou páky a malou ovládacou silou, využíva mnohé konštrukčné vylepšenia nedávno zavedené v prevodovkách Opel novej generácie. Patria k nim ozubené kolesá so širokým, asymetrickým ozubením zubovej spojky, trojkužeľová synchronizácia pre prvý/druhý prevodový stupeň a dvojkužeľová synchronizácia pre tretí/štvrtý stupeň. Synchronizovaná je aj spiatočka. Po modelovom rade ADAM bude nová prevodovka postupne zavedená aj v ďalších modeloch Opel.

Individuálny: Viac možností personalizácie pre malý automobil s najlepšou konektivitou

ADAM ako šampión v individualizácii značky Opel poskytuje čoraz viac možností. V najbližších týždňoch Opel rozšíri paletu dvojfarebných verzií, v priebehu niekoľkých mesiacov pribudnú ďalšie farby. Pridaním siedmich ďalších farieb karosérie a štyroch nových farieb strechy sa celková paleta farieb karosérie rozšíri na 18 plus 6 farieb strechy. Na jar bude doplnených päť nových farieb: Elegantná strieborná (“Silverwalker”), sýta tmavohnedá (“Mr. Darkside”), a intenzívna modrá (“Let it Blue”), svieža lipovo zelená (“Dancing Green”) a jemne teplá sivá (“Pink-Kong”). Zoznam ďalších možností individualizácie pre ADAM ďalej rastie a teraz zahŕňa tri nové poťahové látky sedadiel, päť nových dekoračných nálepiek do interiéru, dve nové farby interiéru, dve nové farby vnútorného spätného zrkadla a tri nové dekoračné nálepky na kryty vonkajších spätných zrkadiel, ako aj jednu novú farbu lišty masky chladiča s logom a dve nové súpravy nálepiek na karosériu. Na ženevskom autosalóne budú predstavené ďalšie nové farby karosérie a čalúnenia interiéru kabíny. So všetkými týmito novými možnosťami je potenciál individualizácie modelového radu ADAM takmer nekonečný, takže každý zákazník si môže vytvoriť svoj automobil snov.

Okrem maximálne individuálnej zostavy svojho vozidla majú zákazníci k dispozícii aj najlepšiu konektivitu v kategórii malých automobilov. ADAM môže byť na želanie vybavený sofistikovaným systémom infotainmentu Opel IntelliLink, poskytujúcim najlepšiu konektivitu a možnosť využívať rozličné aplikácie. Tento systém infotainmentu je plne kompatibilný s najmodernejšími smartfónmi, využívajúcimi operačné systémy ANDROID a Apple iOS. K systému vybavenému dotykovým monitorom s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm) a siedmimi reproduktormi sa dajú pripojiť externé médiá cez USB. Integrovaný modul  Bluetooth umožňuje pripojenie mobilného telefónu aj audio streaming. Systém Opel IntelliLink v modelovom rade ADAM zabezpečuje navigáciu s využitím aplikácie BringGo a príjem podcastingu a rozhlasového vysielania  z internetu cez aplikácie Stitcher a TuneIn. Pri integrácii prístrojov Apple s operačným systémom iOS je k dispozícii aj hlasové ovládanie SIRI EYES FREE. Umožňuje napríklad predčítavanie prichádzajúcich textových správ SMS syntetickým hlasom alebo diktovanie SMS bez nutnosti spustenia rúk z volantu a odpútania pohľadu od premávky na ceste. Ocenená bezpečná a ľahko používateľná technológia IntelliLink je pritom dostupná za prekvapujúco výhodnú cenu, čo robí z modelového radu ADAM malý automobil s najlepšou konektivitou na trhu.

Zdroj: Opel

1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Foto: Opel
1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Foto: Opel
Opel ADAM’s new mini motor. Foto: Opel
Opel ADAM’s new mini motor. Foto: Opel
Prečítať celý text

Reklama