Bola to najextrémnejšia nárazová skúška, akú kedy spoločnosť Volvo Cars vykonala. A bola zásadná. Odborníci na vyslobodzovanie často používajú automobily havarované v Bezpečnostnom stredisku spoločnosti Volvo Cars na zdokonaľovanie svojich schopností, aby dokázali ešte lepšie zachraňovať ľudské životy.
Spoločnosť Volvo Cars sa nedávno rozhodla, že pomôže záchranným službám pripraviť sa na možné scenáre tých najťažších havárií, a rozhodla sa simulovať sily, ktoré sa dajú do pohybu pri najextrémnejších nárazoch. Prijala rovnako extrémne opatrenia a po prvý raz zašla nad rámec toho, čo sa dá simulovať pri bežných nárazových skúškach; opakovane zhodila niekoľko nových vozidiel svojej značky zo žeriavu z výšky 30 metrov.
https://youtu.be/CGcy2CGg8C8
Tento postup pomohol vytvoriť dostatočné poškodenie, ktoré by adekvátne simulovalo poškodenie, k akému dochádza pri najextrémnejších haváriách. Predstavte si napríklad havárie, pri ktorých ide jedno vozidlo veľmi vysokou rýchlosťou, alebo nehody, pri ktorých osobný automobil narazí vo vysokej rýchlosti do kamióna, alebo nehody, pri ktorých dôjde k silnému nárazu do automobilu zboku.
V takýchto situáciách budú osoby vo vozidle zrejme v kritickom stave. Preto je prvoradé dostať ich čo najrýchlejšie z vozidla a do nemocnice, na čo slúžia hydraulické záchranárske stroje, v odvetví známe ako „čeľuste života“. Odborníci na vyslobodzovanie často hovoria o tzv. zlatej hodine: pacienta musia vyslobodiť a dostať z nemocnice do hodiny od nehody.
„Už dlhé roky úzko spolupracujeme so švédskymi záchrannými službami,“ hovorí Håkan Gustafson, hlavný vyšetrovateľ Tímu spoločnosti Volvo Cars pre výskum dopravných nehôd. „Je to preto, že máme rovnaký cieľ: chceme bezpečnejšie cesty pre všetkých. Dúfame, že už nikto nikdy nebude musieť zažiť najťažšie dopravné nehody, ale nie všetkým nehodám sa dá vyhnúť. Je preto nevyhnutné, aby existovali metódy, ktoré pomôžu zachrániť ľudský život, keď k takýmto najťažším nehodám predsa len dôjde.“
Všetky zistenia zo skúšobných nárazov a následných vyslobodzovacích prác budú sústredené v rozsiahlej výskumnej správe, ktorá bude bezplatne k dispozícii záchranárom aj na iných miestach. Vďaka tomu budú mať možnosť využívať cenné informácie na ďalší rozvoj svojich záchranárskych schopností.
Záchranári väčšinou získavajú cvičné vozidlá zo šrotovísk, tie sú však často staré aj dvadsať rokov. A z hľadiska pevnosti ocele, konštrukcie bezpečnostnej klietky a celkovej odolnosti je obrovský rozdiel medzi modernými automobilmi a tými, ktoré boli vyrobené pred pätnástimi či dvadsiatimi rokmi. A oceľ, z ktorej sú vyrobené nové vozidlá značky Volvo, patrí k najpevnejším, aké možno nájsť v moderných automobiloch.
Preto je pre záchranárov nevyhnutné neustále si rozširovať poznatky o novších modeloch automobilov a prehodnocovať svoje postupy, aby mohli vyvíjať nové techniky vyslobodzovania. Inými slovami, tieto školenia môžu znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. Preto sa spoločnosť Volvo Cars na žiadosť záchranných služieb rozhodla veci trochu urýchliť.
„Spravidla autá havarujeme len v laboratóriu, ale teraz sme ich prvý raz zhodili zo žeriavu,“ hovorí Håkan Gustafson. „Vedeli sme, že po tejto skúške budeme svedkami extrémnych deformácií. Urobili sme to preto, aby sme dali záchrannému tímu skutočnú výzvu, s ktorou bude môcť pracovať.“
Zo žeriavu bolo niekoľkokrát zhodených celkovo desať vozidiel značky Volvo rôznych modelov. Pred ich zhodením bezpečnostní technici spoločnosti Volvo Cars vykonali presné výpočty veľkosti tlaku a sily, ktorým bude musieť byť vystavený každý automobil, aby sa dosiahla požadovaná úroveň poškodenia.
Zdroj: VolvoCars