/
/
/
Predstavujeme: W13, pretekárske vozidlo na rok 2022 tímu Mercedes-AMG Petronas F1

Predstavujeme: W13, pretekárske vozidlo na rok 2022 tímu Mercedes-AMG Petronas F1

Reklama

  • Nová jazdecká dvojica, návrat striebornej farby a drastické zmeny podvozku a pohonnej jednotky.
  • Toto Wolff: „Rok s takmer seizmickou zmenou v technických predpisoch je pre nás všetkých vzrušujúci.“
  • Lewis Hamilton a George Russell dnes v Silverstone absolvujú 100 km cvičných jázd.
  • V prílohe nájdete ďalší tlačový materiál vrátane technických údajov nášho nového vozidla a otázok a odpovedí s Totom Wolffom, Hywelom Thomasom a Mikeom Elliottom.
  • Okrem toho nájdete aj počítačom vytvorené renderované obrázky predchádzajúcej verzie nášho vozidla na sezónu 2022, Mercedes-AMG F1 W13 E Performance.
  • Ďalšie obrázky a obsah bez autorských práv poskytneme v priebehu dňa prostredníctvom mediálnych informácií.

S príchodom novej éry vo Formule 1 dnes tím Mercedes-AMG Petronas F1 predstavil svoje nové pretekárske vozidlo na sezónu 2022 – Mercedes-AMG F1 W13 E Performance. Vzhľadom na najvýznamnejšie zmeny v technických predpisoch za celú generáciu panovala vo výrobných závodoch Brackley a Brixworth vynikajúca pracovná morálka s cieľom reagovať na výzvy a nájsť každý predstaviteľný spôsob na zvýšenie výkonu.

Po 18 mesiacoch tvrdej práce je konečným výsledkom W13, teda vozidlo, ktoré je na 98 % nové a bolo od základov novonavrhnuté, pričom od svojho predchodcu preberá iba minimálne množstvo plôch. Do kokpitu W13 sa počas sezóny 2022 posadí nová jazdecká dvojica: Lewis Hamilton a George Russell, ktorý úspešne absolvoval program značky Mercedes-Benz pre dorast a ktorý sa tento rok pridá k osemnásobným majstrom sveta, k závodnému tímu Mercedes-AMG.

„Od začiatku prác na vozidle W13 som zažíval nadšenie členov tímu, aké som ešte nikdy predtým nevidel, pretože tieto technické predpisy ponúkajú toľko možností,“ povedal Toto Wolff, šéf a konateľ tímu Mercedes-AMG Petronas F1. „Ku koncu roka, keď projekt výroby vozidla začal skutočne naberať svoje kontúry, som v celej spoločnosti cítil hlbokú vášeň, a to nielen v technickom oddelení, ale v celých našich výrobných závodoch v Brackley a Brixworth, pričom u všetkých panovalo presvedčenie: Dokážeme to.‘“

„Pri poslednej veľkej zmene predpisov zo začiatku hybridnej éry sa nám darilo celkom dobre a úspech sme zaznamenali aj v roku 2017 pri prechode z úzkych na široké vozidlá,“ dodal Toto. „Aj keď bilancia našich úspechov je dobrá, moje posolstvo je jasné: pokiaľ ide o tohtoročné výkony, nemôžeme zaspať na vavrínoch a spoliehať sa na úspechy z minulosti. Môžeme sa však spoľahnúť na našich zamestnancov, našu kultúru, štruktúru a mentalitu a veriť, že v roku 2022 odvedieme najlepšiu možnú prácu.“

Nové pretekárske vozidlo tímu na sezónu 2022 sa volá „Mercedes-AMG F1 W13 E Performance“. W13 je 13. vozidlom vyvinutým závodným tímom Mercedes-AMG od jeho návratu do Formuly 1 v roku 2010. Označenie technológie „E Performance“ predstavuje pokračujúcu úzku spoluprácu medzi tímom a Mercedes-AMG. Označenie možno vidieť na všetkých nových hybridných vozidlách AMG Performance.

Významné technické zmeny pre sezónu 2022

Zmeny technických predpisov na sezónu 2022, ktoré F1 kvôli pandémii COVID-19 presunula o rok, predstavujú zásadnú zmenu v pravidlách dizajnu a jednu z najväčších zmien predpisov, aké kedy šport zažil.

„Pokiaľ ide o podvozok, zmeny sú obrovské,“ hovorí Mike Elliott, technický riaditeľ tímu. „Počas svojej kariéry som také veľké zmeny ešte nezažil. Pozornosť si zaslúžia tri aspekty: po prvé, spôsob, akým sú nastavené pravidlá. Je úplne iný, najmä v oblasti aerodynamiky – tá má mimoriadny vplyv. Po druhé to znamená, že sa snažia aerodynamikou dosiahnuť, aby mali autá zásadne odlišný tvar. Po tretie je to po prvýkrát, čo riešime takúto veľkú zmenu v rámci rozpočtového stropu.“

Vozidlo W13 bolo kompletne novovyvinuté. Volant je jediný prvok, ktorý bol prevzatý z predchodcu. Kombinácia práce s čistým listom s takto strmou vývojovou trajektóriou predstavovala pre inžinierov vo výrobnom závode Brackley stimulujúci zážitok, ktorý si naplno užili.

„Inžinieri milujú výzvy a toto je fantastická príležitosť urobiť niečo nové. Vo svete aerodynamiky sa človek zvyčajne ženie za drobnými vylepšeniami, ale pri takej veľkej zmene predpisov možno dosiahnuť veľké pokroky, čo je veľmi uspokojivé,“ vysvetlil Mike. „Na druhej strane, máme za sebou úspešné obdobie, v rámci ktorého sme získali osem titulov v rade v pohári konštruktérov – zmeny pravidiel teraz predstavujú nový začiatok. Všetky tímy začali od nuly s modelom poskytnutým zo strany F1. Nepreberajú sa prednosti minuloročného vozidla, prípadne neodstraňujú sa jeho slabiny. To znamená, že všetky tímy začínajú na rovnakej úrovni.“

Obmedzenia aerodynamického testovania zavedené v roku 2021, ktoré majú zabezpečiť spravodlivé podmienky znamenajú, že tímy majú k dispozícii možnosti rozvoja v rôznych rozsahoch. Rozsah aerodynamických testov bude pridelený na princípe posuvnej škály, ktorý bude založený na umiestnení tímov v hodnotení konštruktérov 2021.

„Tímy začali s rozličným prideľovaním testov v aerodynamickom tuneli a CFD (Výpočtová dynamika tekutín). To môže zásadne zmeniť pomer síl,“ dodal Mike. „Pre inžiniera je to vzrušujúca úloha, v ktorej sa však samozrejme ukrýva aj určité riziko z hľadiska našej konkurenčnej pozície.“

Podľa predchádzajúcich technických predpisov bola detailná presnosť komponentov na vozidlách oveľa väčšia a malé aerodynamické povrchy spolu vo veľkej miere prispeli k aerodynamickému výkonu. V roku 2022 musia tímy dosiahnuť zvýšenie výkonu prostredníctvom zásadnejších zmien tvaru a väčších komponentov ako v predchádzajúcich rokoch.

„Aby sme dosiahli požadované aerodynamické tvary, museli sme kompletne prepracovať interiér, až po elektrické usporiadanie a zabudovanie vecí, ako napr. riadiaceho prístroja. Zavesenie bolo prepracované, aby bolo zohľadnené nepoužitie hydrauliky a pružín ovládaných na diaľku, ktoré sú podľa nových predpisov zakázané. Dúfame, že si všimnete aj to, že sme urobili ďalší krok v zmysle toho, že bočné skrine na vzduch a kryt motora sú teraz mimoriadne úzke. Na dosiahnutie tohto cieľa nestačí všetko zabaliť do zmršťovacej fólie, ale vyžaduje si to aj veľké množstvo transformácií a simulácií, aby v konečnom dôsledku všetko fungovalo. V skratke možno povedať, že to bola obrovská práca,“ povedal Mike Elliott.

Nápadným rozdielom vo vozidlách modelového roku 2022 sú nové 18-palcové kolesá, ktoré nahrádzajú predchádzajúce 13-palcové disky. Ich vplyv na pretekanie sa ešte len uvidí, ale prvé náznaky sú pozitívne.

„Pri testovaní, najmä v Abú Zabí koncom roka 2021, sme si všimli jemné rozdiely. Mení sa tým náš prístup k nastaveniu, ale je to krok správnym smerom, pretože verím, že pneumatiky pomôžu zlepšiť preteky. Neprehrievajú sa tak ľahko a ľahšie sa s nimi manipuluje,“ poznamenal Mike Elliott.

Ďalším zásadným prvkom, s ktorým sa museli inžinieri popasovať pri vývoji vozidla pre rok 2022, je zmrazenie určitých komponentov, ktoré sú teraz nastavené na niekoľko rokov, vrátane prevodovky a pohonnej jednotky. Málokedy sa kládol väčší dôraz na to, aby boli oba komponenty čo najvýkonnejšie, ale aby sa zároveň zachovala ich spoľahlivosť.

Plnou parou do roku 2022 a odtiaľ ešte ďalej

Pohonná jednotka pre sezónu 2022 je založená na majstrovskej pohonnej jednotke, ktorú tím Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) vyrába od roku 2014. Aj keď zmeny pravidiel pre rok 2022 nie sú v súvislosti s pohonnou jednotkou také drastické alebo viditeľné ako zmeny týkajúce sa podvozku, výzva bola rovnako závažná.

„V roku 2022 môžeme poslednýkrát zvýšiť výkon, pričom väčšina navýšenia bude musieť prísť na začiatku sezóny. Zlepšenie systému ERS sa potom musí implementovať do 1. septembra. To však nebude mať vplyv len na rok 2022, pretože špecifikácie výkonu budú zmrazené až do začiatku ďalšieho regulačného cyklu v roku 2026,“ vysvetľuje Hywel Thomas, generálny riaditeľ Mercedes AMG HPP.

Od zavedenia motorov V6 turbo v roku 2014 sa pri pohonnej jednotke 2022 zmenilo viac dielov ako pri ktorejkoľvek inej predchádzajúcej verzii. Čiastočným dôvodom je to, že tím tvrdo pracuje na tom, aby sa umiestnil na čo najlepšej pozícii pokiaľ ide o zmrazenie pohonných jednotiek a udržal si tak výkon do nasledujúcich sezón.

„Projekt, ktorý sme spustili v roku 2022, bol mimoriadne komplexný a ide o veľmi zásadnú modernizáciu rôznych prvkov, aby sme vydolovali posledné kvapky výkonu, efektívnosti a spoľahlivosti. Zohľadniť sme museli aj určité merania nariadené zo strany FIA, najmä pokiaľ ide o systém ERS,“ dodal Hywel.

Po kompletnom prepracovaní podvozku bola úzka spolupráca medzi podvozkovým tímom v Brackley a HPP v Brixworthe nevyhnutná na maximálne možné využitie všetkých príležitostí na zvýšenie výkonu.

„Podvozkový tím pracoval na nových predpisoch veľmi svedomito a rýchlo, aby pochopil, kde sú príležitosti a ktoré oblasti sú rozhodujúce pre čas na kolo. Vykonávame zmeny na pohonnej jednotke, ktoré umožňujú podvozkovému tímu čo najlepšie využiť predpisy. Možno budeme chcieť trochu vyladiť inštaláciu alebo zmeniť rozloženie pohonnej jednotky s cieľom získať väčšiu flexibilitu v oblastiach, ktoré sú dôležité pre čas na kolo,“ povedal Hywel.

Povinné zavedenie paliva E10 pre rok 2022, teda zmesi pozostávajúcej z 10 % z etanolu a z 90 % z fosílnych palív, taktiež predstavuje pre tím inžinierov v Brixworthe veľkú výzvu. Formula 1 tak robí dôležitý krok smerom k svojmu cieľu, ktorým je od roku 2026 používať 100 % trvalo udržateľné palivo. V úzkej spolupráci s naším hlavným partnerom PETRONAS tím otestoval viac kandidátov na palivo a v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi absolvoval s palivom E10 viac vývojových cyklov.

„Nemusí to nevyhnutne znieť ako veľká zmena, ale zmena v spôsobe, akým spolupracujú palivo a pohonná jednotka je pomerne významná. Môžeme sa obzrieť do minulosti na dobrú fázu vývoja, v ktorej sme veľmi úzko spolupracovali s naším partnerom PETRONAS. To bolo absolútne kľúčové,“ povedal Hywel.

Úplne nový podvozok v kombinácii s vylepšenou a novonavrhnutou pohonnou jednotkou zmení jazdné vlastnosti vozidla na pretekárskej trati. V priebehu sezóny bude v súvislosti s týmto kľúčové, aké poznatky z toho získame a ako rýchlo dokážeme celkovo pokračovať vo vývoji.

„Vodiči budú chcieť, aby sa pohonná jednotka správala odlišne v rozličných momentoch v zákrutách a možno medzi jednotlivými zákrutami na základe charakteristiky vozidla. Dĺžka jazdy na plný plyn, spôsob, akým vodiči vchádzajú a vychádzajú zo zákruty, už nebudú rovnaké ako v minulosti a to bude mať vplyv aj na to, ako spätne získame a využijeme energiu.“

„Myslím si, že celkový balík vozidla sa bude v priebehu roka zásadne meniť v dôsledku zmien pravidiel, takže spôsob, akým bude pohonná jednotka fungovať na začiatku sezóny, nebude rovnaký pri posledných pretekoch roku 2022. Od začiatku musíme brať do úvahy prispôsobiteľnosť pohonnej jednotky, pretože jej výkon bude následne zmrazený,“ dodal Hywel.

Ako sa budú inžinieri cítiť, keď dnes zažijú prvú jazdu vozidla W13 v Silverstone?

„Pre nás všetkých, ktorí sme natoľko zainteresovaní, je veľmi emotívne vidieť, ako idú podvozok a pohonná jednotka po prvýkrát spolu po boxovej uličke,“ povedal Hywel. „Počuť motor, pohodlne sa usadiť a premýšľať nad všetkými komponentami, ktoré v tomto vozidle spolupracujú. Všetci tí ľudia, tvrdá práca a námaha. Je to vždy ohromujúce a je to pekný moment, keď môžete poslať správu do fabriky, že vozidlo práve vyšlo na trať.“

Zdroj: Mercedes-Benz

Prečítať celý text

Reklama