Spoločnosť Ford ukázala úplne nový Ford Focus RS, vysokovýkonné cestné vozidlo, v ktorom debutuje inovatívny pohon všetkých kolies od tímu Ford Performance zabezpečujúci prvotriednu rýchlosť v zákrutách, vzrušujúci výkon a nespútané potešenie z jazdy. Focus RS, vybavený špeciálnym 2,3-litrovým motorom EcoBoost s výkonom značne prevyšujúcim 320 koní, je najnovšie vozidlo, ktoré sa predstaví ako súčasť novej éry výkonu v spoločnosti Ford, v rámci ktorej automobilka prinesie zákazníkom na celom svete do roku 2020 viac než 12 výkonných vozidiel.
Tieto vozidlá nielenže potešia automobilových nadšencov, ale zároveň prispejú k plneniu plánu One Ford, v rámci ktorého sa spoločnosť usiluje o ziskovosť, rast, vysokú kvalitu produktov a inovácie vo všetkých oblastiach svojho podnikania. Úplne nový Focus RS je seriózny stroj s vysokovýkonnými technológiami a inovatívnou konštrukciou, ktorý stanoví nový štandard v oblasti radosti z riadenia na ceste aj pretekárskom okruhu,“ povedal Raj Nair, viceprezident pre globálny vývoj produktov v spoločnosti Ford Motor Company. „Rad modelov s označením RS sa môže pochváliť hrdou históriou prelomových technických prvkov, ktoré sa prepracovali aj do hlavných modelov, kde môžu byť prínosom pre všetkých našich zákazníkov a nový Focus RS nie je výnimkou. Ide o skvelý príklad nášho nadšenia pre inovácie prostredníctvom výkonu a vytvárania vozidiel, pri ktorých sa ľuďom rozbúcha srdce.
Návrh
Nový Focus RS vyvinul malý tím konštruktérov Ford Performance z Európy a USA. Ide o tretiu generáciu modelu Focus RS, po prvej generácii z roku 2002 a druhej z roku 2009. Tento model, v poradí už 30-ty s legendárnym označením RS, kráča po stopách významných modelov, ktoré svojho času udávali trendy v oblasti technológií, ako napríklad 16-ventilový Escort RS1600 z roku 1970, turbodúchadlom preplňovaný model Sierra RS Cosworth z roku 1985 s revolučnými aerodynamickými tvarmi a Escort RS Cosworth z roku 1992 s pohonom všetkých kolies. Focus RS sa vyznačuje športovým a vzrušujúcim vonkajším dizajnom s dokonalejšou aerodynamikou a chladením. Vo výbave sa objavia technológie, ktoré sú vo verzii RS novinkou, vrátane komunikačného systému Ford SYNC.
Úplne nový Focus RS je vôbec prvým modelom RS, ktorý sa bude predávať na celom svete. Koncom tohto roka sa začne vyrábať v nemeckom výrobnom závode v Saarlouis, odkiaľ sa bude vyvážať na všetky trhy. Nový Focus RS predstavuje to najvášnivejšie zo značky Ford – prináša inovácie, bezkonkurenčnú jazdnú dynamiku a ohromujúci výkon, ktorý bol predtým dostupný výhradne vo vozidlách drahých, výkonných a luxusných, prípadne exotických značiek,“ povedal Jim Farley, prezident spoločnosti Ford of Europe pre krajiny Stredného východu a Afriky. „Plne si uvedomujeme kritériá, ktoré sme sami v priebehu rokov stanovili s výkonnými modelmi RS, a môžete si byť istí, že toto nové vozidlo znova zdvihne latku.
Dôležitá je aj skutočnosť, že pomocou technológií ako EcoBoost vieme ukázať, že inovácia, ktorá poháňa takmer každé vozidlo v našej ponuke, môže byť zároveň aj srdcom našich najlepších výkonných vozidiel. V úlohe konzultanta sa na vývoji nového modelu Focus RS podieľala aj hviezda filmov Gymkhana a svetovej rely Ken Block. K tímu Ford Performance sa pripojil na predvádzacej akcii v nemeckom Kolíne nad Rýnom, v meste, kde sa v roku 1968 zrodila legenda RS v podobe modelu Ford 15M RS.
Jazda
Úplne nový Focus RS využíva inovatívny pohon všetkých kolies od tímu Ford Performance so systémom dynamického smerovania krútiaceho momentu. Spolu s vynikajúcou trakciou, priľnavosťou, bezkonkurenčnou agilitou a schopnosťou prejazdu zákrutami vysokou rýchlosťou sa stane synonymom mimoriadnej úrovne jazdných vlastností a zábavy za volantom. Systém Ford Performance AWD sa skladá z dvoch elektronicky riadených spojok na oboch stranách zadnej pohonnej jednotky. Tieto spojky riadia rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu a taktiež regulujú jeho distribúciu na jednotlivé strany zadnej nápravy s funkciou smerovania krútiaceho momentu, ktorá má významný vplyv na jazdné vlastnosti a stabilitu v zákrutách.
Riadiaca jednotka zadnej pohonnej jednotky neustále mení distribúciu krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu a na jednotlivé strany, aby sa prispôsobila aktuálnej jazdnej situácii, 100-krát za sekundu monitoruje výstupy z rôznych senzorov vo vozidle. Na zadnú nápravu možno presmerovať maximálne 70 percent krútiaceho momentu. Z krútiaceho momentu, ktorý je dostupný na zadnej náprave, možno až 100 percent presmerovať na konkrétne zadné koleso. Počas zatáčania zadná pohonná jednotka na základe vstupov, ako je uhol natočenia volantu, bočné zrýchlenie, natočenie vozidla a jeho rýchlosť, ihneď preventívne presmeruje krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso. Takéto presmerovanie krútiaceho momentu sa prejaví ako „natočenie“ vozidla do zákruty s cieľom dosiahnuť lepšiu stabilitu vozidla v zákrute, čím sa prakticky eliminuje nedotáčavosť.
Systém AWD bol naladený tak, aby vozidlu zabezpečil výnimočnú priľnavosť, s bočným preťažením väčším ako 1G, a špičkovú rýchlosť pri prejazde zákrutami a výjazdoch zo zákrut. Vďaka neutrálnemu a nastaviteľnému ovládaniu v hraničných situáciách a schopnosti dosiahnuť riadenú pretáčavosť na trati zabezpečí Focus RS maximálny zážitok z jazdy. „Systém AWD je prelomová technológia, schopná zabezpečiť dokonalé vlastnosti pri jazde v zákrutách a zábavu pri jazde na hrane,“ povedal Dave Pericak, riaditeľ tímu Global Ford Performance. „Pravidlo, že s hatchbackom s AWD nemožno jazdiť pre radosť, už neplatí. Vytvorili sme vozidlo, ktoré zároveň prekvapí aj odmení. Systém Ford Performance AWD bol skalibrovaný spolu s pokročilým elektronickým stabilizačným systémom, najmä systémom smerovania krútiaceho momentu na báze bŕzd, ktorý pracuje paralelne so systémom pohonu všetkých kolies so smerovaním krútiaceho momentu. Vozidlo má vďaka tomu optimálnu jazdnú dynamiku.
Medzi ďalšie exkluzívne funkcie podvozka patrí športové zavesenie kolies s pružinami, silentblokmi a torznými stabilizátormi, ktoré sú tuhšie v porovnaní s modelom Focus ST, a ďalej tlmiče prepínateľné v dvoch režimoch, takže pri jazde na pretekárskej trati možno využiť tuhšie nastavenie. Systém elektrického posilňovača riadenia bol starostlivo naladený a pracuje v kombinácii s tuhšou konštrukciou hlavy uloženia ložiska predných kolies a kratšími spojovacími ramenami, vďaka čomu má vozidlo citlivé riadenie a vodič pocit spojenia s vozovkou. Focus ST a Fiesta ST ukázali, že športový pocit z riadenia možno dosiahnuť aj so systémom EPAS, pričom model RS znova posúva latku nahor. Rozhodli sme sa, že nadšeným vodičom prinesieme vozidlo s veľmi priamym, presným a dobre vyváženým riadením, a RS takým vozidlom je,“ dodal Pericak.
Konštruktéri spoločnosti Ford úzko spolupracovali so spoločnosťou Michelin a vyvinuli mimoriadne výkonné pneumatiky rozmeru 235/35 R19, ktoré dopĺňajú dynamické vlastnosti modelu Focus RS: štandardné pneumatiky Pilot Super Sport na každodenné použitie a, po prvýkrát pre RS, voliteľné pneumatiky Pilot Sport Cup 2, ktoré vozidlu zabezpečia lepšie dynamické vlastnosti na pretekárskej trati. Pri návrhu exteriéru vozidla konštruktéri taktiež sledovali dynamické ciele. Starostlivá aerodynamická optimalizácia predného deflektora, zadného spojlera a podvozkových komponentov eliminuje vztlačné sily. Konečný dizajn tak zabezpečuje vyvážený výkon s nulovým vztlakom vpredu aj vzadu s cieľom dosiahnuť optimálne jazdné vlastnosti a stabilitu pri vysokej rýchlosti.
Motor
Technológia Ford EcoBoost poháňa Focus RS a skoro každé nové vozidlo značky Ford. Špeciálne skonštruovaný 2,3-litrový motor EcoBoost má dostatok výkonu aj krútiaceho momentu, čo sa v kombinácii s výnimočnou trakciou systému AWD premieta do pôsobivého zrýchlenia. Na mieru vyrobený agregát využíva rovnakú základnú štruktúru ako celohliníkový štvorvalcový 2,3-litrový motor z úplne nového Mustangu, pričom jeho výkon značne prekročí hranicu 320 koní. Tento motor však prešiel výraznou modernizáciou prostredníctvom komplexného balíčka konštrukčných zmien.
Pod vyšší výkon sa podpisuje nové turbodúchadlo typu twin-scroll s nízkou zotrvačnosťou a s väčším kompresorom, ktorý do motora dodáva podstatne väčší objem vzduchu, ako aj oveľa väčší medzichladič, ktorý maximalizuje hustotu stlačeného vzduchu. Nasávacia časť motora má konštrukciu s menšími obmedzeniami, vďaka čomu sa motoru „ľahšie dýcha“. Súčasťou motora je mimoriadne výkonný výfukový systém s veľkým priemerom a elektronicky riadeným výfukovým ventilom, ktorý optimalizuje rovnováhu spätného tlaku a hlučnosti. Hlava valcov je vyrobená z prepracovaného zliatinového materiálu schopného odolávať vyšším teplotám, pričom je upevnená na pevnejšom tesnení hlavy s lepšími tepelnými vlastnosťami. V bloku valcov sú hrubšie vložky z vysokopevnej zliatiny.
Najvyššou prioritou bolo aj chladenie motora. Konštruktéri vytvorili v prednej časti vozidla dodatočný priestor, do ktorého umiestnili podstatne väčší chladič, vôbec najväčší, aký sa doteraz montoval do modelu Focus, ktorý zabezpečuje chladenie nevyhnutné pri ostrých jazdách na pretekárskom okruhu. Starostlivá kalibrácia je zárukou, že pohonná jednotka má vynikajúcu odozvu v nízkych otáčkach, mohutný ťah v stredných otáčkach a vysoký limit obmedzovača s maximálnou hranicou 6 800 otáčok za minútu.
Inšpirujúci výkon vyžaduje inšpirujúci zvukový prejav. Konštruktéri tímu Ford Performance naladili model RS takým spôsobom, aby vodiča počas oduševnenej jazdy odmenil športovým zvukom s výrazným bublaním, strieľaním a praskaním, ktoré patria medzi charakteristiky modelu s označením RS. Tento veľmi špeciálny 2,3-litrový EcoBoost bude inšpiráciou pre vodičov, budú cítiť narastajúci tlak turbodúchadla, ktoré ich odmení pri stúpaní do červenej zóny otáčkomera zároveň so strhujúcim zvukovým prejavom, ktorý zaručene vyčarí úsmev na tvári,“ povedal Pericak.
Šesťstupňová manuálna prevodovka bola optimalizovaná pre nadšených vodičov. Má kratšie dráhy radenia kvôli rýchlejšiemu a presnejšiemu radeniu prevodových stupňov. Prevodovka aj spojka sú zmodernizované a obsahujú silnejšie komponenty, aby dokázali prenášať vyšší krútiaci moment motora. Vďaka mimoriadne úspornej konštrukcii motora EcoBoost s priamym vstrekovaním paliva, dvojitému nezávislému variabilnému časovaniu vačkového hriadeľa a pokročilému preplňovaniu turbodúchadlom má motor aj výrazne nižšiu spotrebu paliva. Súčasťou štandardnej výbavy je aj systém automatického spúšťania a vypínania motora. Predbežné údaje naznačujú, že emisie CO2 budú v porovnaní s predchádzajúcim modelom výrazne nižšie.
Dizajn
Vonkajší dizajn modelu Focus RS je výrazný a zároveň funkčný, so silnejším a mohutným charakterom. Dizajnéri úzko spolupracovali s tímom Ford Performance, aby zabezpečili potrebné funkčné vlastnosti. Priamo pri návrhu vozidla sa zameriavali na aerodynamický prítlak a vyváženie vozidla. Zohľadňovali aj požiadavky na chladenie pohonnej jednotky a bŕzd. Toto je dokonalý Focus, nádherný na pohľad a absolútne vhodný na svoj účel,“ povedal Joel Piaskowski, riaditeľ oddelenia dizajnu v spoločnosti Ford of Europe. „Modely RS boli vždy nápadné a mimoriadne výkonné vozidlá, pri ktorých bola prvoradá funkcia. Nový Focus RS ostáva verný tomuto dedičstvu.
Verzia RS vychádza z nového modelu Focus. Má nový vzhľad prednej časti s mohutnou hornou lichobežníkovou mriežkou nad hlbokým predným deflektorom, ktorého súčasťou sú najväčšie možné chladiace otvory motora. Široký, mohutný vzhľad zdôrazňujú nižšie umiestnené krídla a veľké bočné otvory po oboch stranách vozidla, cez ktoré sa privádza chladiaci vzduch k brzdám. Zároveň sú v nich umiestnené vertikálne orientované hmlové svetlá. Zadnej časti dominuje mimoriadne veľký difúzor, ktorý optimalizuje prúdenie vzduchu pod vozidlom a znižuje aerodynamický odpor. Jeho súčasťou sú dvojité okrúhle mimoriadne veľké koncovky výfuku, a v Európe a Ázii aj priezračné stredové hmlové svetlo. Výrazný zadný strešný spojler je citlivo integrovaný do siluety vozidla. Bočné panely sú nalakované vo farbe karosérie a obsahujú delikátne reliéfne logo RS.
Dynamický bočný profil zdôrazňujú esteticky tvarované bočné prahy a mohutné lemy blatníkov, ktoré ukrývajú niektoré z 19-palcových viaclúčových diskov z ľahkých zliatin určených pre model RS, vrátane mimoriadne výkonných ľahkých kovaných diskov v čiernej úprave so slabým leskom, ktoré sa vyznačujú vyššou pevnosťou a odolnosťou proti nárazu, pričom pri každom kolese činí úspora hmotnosti 1 kg. Štandardné bi-xenónové svetlomety obsahujú systém adaptívneho predného osvetlenia, ktorý kvôli optimálnemu osvetleniu upravuje intenzitu a uhol sklonu lúča svetlometov v závislosti od rýchlosti vozidla, uhla natočenia volantu a vzdialenosti objektov. Zákazníci si môžu objednať aj najnovšiu generáciu systému automatického brzdenia, ktorá pracuje do rýchlosti až 50 km/h.
Mimoriadne výkonný charakter modelu RS sa odráža aj v kabíne v podobe čiastočne kožených športových sedadiel Recaro s intenzívnym bočným vedením, ktoré sú stredobodom pozornosti. Zákazníci z Európy a Ázie si môžu zvoliť charakteristické korýtkové sedadlá RS Recaro s autentickými mikrovláknovými panelmi z oblasti motošportu. V interiéri sa nachádza prepracovaná prístrojová doska s jednoduchším a intuitívnejším dizajnom. Komunikačný systém SYNC zabezpečuje prístup k funkciám audiosystému, navigačného systému, ovládaniu klimatizácie a mobilných telefónov prostredníctvom hlasového ovládania alebo 8-palcového farebného dotykového displeja s vysokým rozlíšením. Jednoduché hlasové príkazy, ako napríklad „Nájsť pretekársku dráhu“, umožňujú majiteľom modelu RS okamžite zobraziť pokyny navigácie k najbližšiemu verejnému pretekárskemu okruhu. Systém SYNC možno objednať aj so zadnou kamerou s parkovacími senzormi, prípadne s prémiovým audiosystémom Sony s 10 reproduktormi vrátane subwoofera.
Zážitok z jazdy v modeli RS podporuje nový volant s plochou spodnou časťou, ktorý je čalúnený mäkkou kožou, ďalej pedále z ľahkých zliatin a jedinečná grafika ukazovateľov na prístrojovej doske. Nad displejom v stredovej konzole sa nachádzajú dodatočné ukazovatele, na ktorých sa zobrazuje plniaci tlak turbodúchadla, teplota a tlak oleja. V celej kabíne prevláda výrazný modrý motív RS, ktorý korešponduje s prešívaním na sedadlách, volante, koberčekoch a obložení interiéru, ďalej s farebným grafickým vzorom na radiacej páke a so samotným logom RS, ktoré sa hrdo vyníma na sedadlách, volante a prahových lištách.
Medzi štyri výrazné farby exteriéru patrí modrá Nitrous Blue, jasná štvorvrstvová metalická farba určená výhradne pre model RS, a ďalej sivá Stealth Grey, čierna Absolute Black a biela Frozen White. Vozidlo, ktoré sa predstavilo v Kolíne nad Rýnom, malo rovnakú špeciálnu modrú farebnú schému Liquid Blue, ktorú bolo možné po prvýkrát vidieť na úplne novom modeli Ford GT odhalenom minulý mesiac na severoamerickom medzinárodnom autosalóne.
Dedičstvo
Od dôb, keď sa na cesty dostal prvý Ford RS, sa označenie RS stalo základným prvkom DNA vozidiel Ford. Je zárukou technických inovácií a výkonu, či už na ceste alebo na pretekárskom okruhu. Prvé modely RS si získali reputáciu vďaka moderným technológiám a potešeniu z jazdy, ktorá pokračuje dodnes. Korene týchto modelov siahajú do dávnych čias k úspechom spoločnosti v disciplíne športovej rely. Úplne nový Focus RS dodržiava kľúčové zásady modelov RS v oblasti inovatívnej konštrukcie a vysokého výkonu. Automobiloví nadšenci vždy túžili vlastniť vozidlá RS. Týmto dedičstvom sa inšpirovali všetci v spoločnosti Ford, povedal Joe Bakaj, viceprezident pre vývoj produktov.
V priebehu rokov sa v modeloch RS neustále predstavovali inovatívne technológie na zabezpečenie vysokého výkonu, od výkonných atmosférických aj turbodúchadlom preplňovaných pohonných jednotiek a sofistikovaných aerodynamických komponentov až po pokročilé pohony predných kolies a všetkých kolies. Medzi vozidlá s technológiou AWD patrí exotický model RS200 z roku 1984 s motorom uloženým v strede určený pre rely skupiny B, Sierra RS Cosworth 4×4 z roku 1990, nádherný Escort RS Cosworth a Escort RS2000 4×4 z roku 1994. Pôvodný Focus RS z roku 2002 s výkonom 215 koní mal 2,0-litrový preplňovaný agregát a pokročilý samosvorný diferenciál. Model druhej generácie mal výkon 305 koní a poháňal predné kolesá prostredníctvom revolučného zavesenia kolies RevoKnuckle.
Zdroj: Ford