Reklama

Kokpit, pohonná jednotka, krídla. Je to vôbec ešte auto?

Ak by bolo SLS AMG kupé len o niekoľko kilometrov za hodinu rýchlejšie, zodpovedala by táto rýchlosť najvyššiemu stupňu na stupnici pre tornáda používanej v USA. Tento variant kupé už teraz legendárneho superšportového vozidla SLS AMG spája vynikajúcu dynamiku jazdy a ohromujúco puristický dizajn s jedinečným pocitom jazdenia.

Inžinieri a dizajnéri mali na začiatku vývoja vozidla SLS AMG kupé len jedno jediné zadanie: nechať voľný priebeh svojej vlastnej automobilovej fantázii. Výsledok je pôsobivý: superšportové vozidlo s technikou z pretekárskeho športu. SLS AMG kupé nadchne svojím puristickým dizajnom, dôsledne odľahčenou konštrukciou a vynikajúcou jazdnou dynamikou. Štylistickým vrcholom sú nepochybne krídlové dvere. Prepožičiavajú automobilu jedinečnú charizmu, ktorú ešte posilňuje takmer dvojmetrová kapota a plochý bezpečnostný rám priestoru pre cestujúcich umiestnený ďaleko vzadu.

SLS AMG kupé disponuje vďaka svojmu 6,3-litrovému, vpredu umiestnenému stredovému motoru AMG V8 najsilnejším sériovo vyrábaným osemvalcovým atmosférickým motorom na svete. Konštruktéri prešli na mazanie so suchou kľukovou skriňou, čo umožnilo hlboké osadenie motora za prednou nápravou: len týmto spôsobom bolo možné vynechať zvyčajne pod motorom umiestnenú olejovú vaňu.V kombinácií s dvojspojkovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT s funkciou Race Start zabezpečuje tento hnací agregát jedinečný výkon. Strhujúcu, silnú a ohromujúcu. Vynikajúce jazdné dynamické vlastnosti podčiarkuje aj ľahký hliníkový rám a zadné krídlo, ktoré sa vysúva od rýchlosti 120 kilometrov za hodinu.

Najjemnejšia ručne šitá koža napa. Masívny pravý kov, podľa výberu aj pravý karbón. Všade v kokpite vodič vidí a cíti materiály, ktoré zdôrazňujú ručné vypracovanie SLS AMG. Pojem kokpit je pritom myslený úplne doslovne. Prístrojová doska pripomína silno napnutý profil krídla – so štyrmi výraznými vzduchovými dýzami vo vzhľade hnacích agregátov prúdových lietadiel. V interiéri na vás čaká mnoho ďalších kvalitných charakteristických znakov výbavy: športové sedadlá AMG s výborným bočným držaním tela a vysokým komfortom na dlhých cestách, volant AMG Performance a AMG DRIVE UNIT v stredovej konzole s voliacou pákou E-SELECT, ktorá pripomína regulátor ťahu v prúdovom lietadle.

DIZAJN

Pokrokový puristický dizajn športového automobilu bol inšpirovaný proporciami klasických športových vozidiel značky Mercedes-Benz. Po otvorení krídlových dverí vidno charakteristický tvar perutí s veľkým uhlom otvárania. Dlhá kapota, výrazná predná časť s vyhranenou šípovitosťou a veľkými otvormi na nasávanie vzduchu, ako aj nízky, vzadu umiestnený priestor pre cestujúcich vytvárajú športový dojem charakteristický pre pretekárske automobily. Novým spôsobom stvárnené bixenónové predné svetlomety s denným osvetlením vozidla a smerovkami využívajúcimi technológiu LED nielenže prinášajú svetlo na cestu, ale rozhodujúcim spôsobom dotvárajú zjav superšportového vozidla. Pri pohľade zboku sú nápadnými prvkami dlhý rázvor a krátke previsy. Výrazná línia prebiehajúca celou bočnou stenou a mohutne vystupujúce podbehy pôsobia klasicky – ako jediný celok.Silno vyklenuté zadné okno tvorí estetický prechod od masívneho druhého stĺpika k mierne sa zvažujúcej zadnej kapote. Extrémne ploché zadné svietidlá s LED vo forme krídel zaručujú svojrázny, fascinujúci dizajn počas jazdy v noci. Cúvacie svetlo LED a zadné hmlové svietidlo s LED sú ako na pretekárskom vozidle integrované v strede. Mohutný zadný nárazník s difúzorom a úplne integrovanými koncovkami výfuku ponúka pohľad na široké zadné pneumatiky. Zadný spojler je v zasunutom stave harmonicky integrovaný do dizajnu zadnej časti vozidla. Len čo SLS AMG dosiahne rýchlosť viac ako 120 km/h, zadný spojler sa automaticky vysunie. Pri nižšej rýchlosti je možná aj manuálna aktivácia stlačením tlačidla na jednotke AMG DRIVE UNIT.

Mercedes-Benz a AMG pre model SLS AMG Kupé vyvinuli puristický interiér športového automobilu, ktorý v rovnakej miere stelesňuje ľahkosť, dynamiku aj emócie. Keď sa otvoria krídlové dvere, otvorí sa pohľad na pôsobivý interiér SLS AMG. Interiér poskytuje autentickú funkcionalitu pretekárskeho vozidla a bezpečnosť typickú pre značku Mercedes-Benz. Jemné materiály, ako koža napa, pravý kov a na želanie aj aplikácie z pravého uhlíka, dokumentujú vysokú úroveň, ako aj kvalitu spracovania interiéru vozidla SLS AMG a nadchnú vyslovenou láskou k detailu. Téma konštrukcie lietadiel sa odráža aj v tom najmenšom detaile. Získa si vás jednotka AMG DRIVE UNIT s prevodovou pákou AMG E-SELECT v štýle ovládacieho panela prúdového lietadla v stredovej konzole z masívneho kovu. Krídlovitá prístrojová doska so štyrmi výraznými vetracími dýzami a združený palubný prístroj AMG s kruhovými ukazovateľmi s bielym podsvietením pôsobia impozantne a napriek tomu puristicky. Kvalitné športové sedadlá s horčíkovými operadlami sú vyhotovené z ušľachtilej kože designo a sú na výber v ôsmich farebných tónoch prispôsobených vonkajšej farbe vozidla.

http://www.youtube.com/watch?v=P8kj6e2Cdfc&list=PLF69B2F4FF77F0234&index=13

KONŠTRUKCIA

Mercedes-Benz a AMG po prvý raz predstavujú automobil, na ktorom sú podvozok a karoséria vyrobené z hliníka. To oproti tradičnej konštrukcii z ocele zaručuje podstatnú úsporu na hmotnosti, čo ozrejmuje aj pohľad na vytýčenú pohotovostnú hmotnosť podľa normy DIN 1 620 kilogramov bez vodiča. Úplne novovyvinutá hrubá kostra pozostáva z hliníkovej konštrukcie Spaceframe, ktorá váži iba 241 kilogramov. Táto exkluzívna konštrukcia spája inteligentné odľahčené vyhotovenie s mimoriadne vysokou pevnosťou – a tak umožňuje nekompromisnú dynamiku jazdy. Prirodzene, že hliníkový rám Spaceframe spĺňa všetky požiadavky vzhľadom na pasívnu bezpečnosť a kvalitu karosérie typickú pre značku Mercedes-Benz.

MOTOR

6,3-litrový motor AMG uložený za prednou nápravou. Takýto motor s takýmito výkonnostnými parametrami nenájdete nikde inde: tento zdokonalený 6,3-litrový motor AMG V8 robí z Mercedes-Benz SLS AMG jedno z najsilnejších športových vozidiel vo svojom segmente. Vysokootáčkový motor V8 s objemom 6 208 kubických centimetrov bol v porovnaní s 6,3-litrovým základným hnacím agregátom AMG V8 kompletne prepracovaný. Tento osemvalec reaguje agilne na najmenšie pohyby plynového pedála v celom rozmedzí otáčok, a tak prezentuje typické vlastnosti výkonných pretekárskych motorov.

PREVODOVKA

Neprerušovaný prenos sily. Konštrukčný princíp prevodovky vo vozidle SLS AMG kupé pochádza z motoristického športu: pozostáva z dvoch deliacich prevodoviek s vlastnými spojkami. Pri zmene rýchlostných stupňov sa jedna spojka uzavrie, zatiaľ čo druhá sa súčasne otvorí. Týmto spôsobom prevodovka radí bez prerušovania ťažnej sily. So 7-stupňovou športovou prevodovkou AMG SPEEDSHIFT DCT je to teda príjemná zábava.

Sedemstupňová športová prevodovka AMG SPEEDSHIFT DCT. Prevodovka je umiestnená na zadnej náprave (princíp Transaxle) a cez „Torque Tube“ je pevne spojená so skriňou motora. V Torque Tube (angl. „Torque“ = krútiaci moment, „Tube“ = rúra) rotuje karbónový hriadeľ rýchlosťou otáčok motora. Štyri jazdné programy a funkcia Race Start zabezpečujú striedanie podľa jazdných vlastností a športových nárokov.

PODVOZOK

Nekompromisný výkon hodný pretekárskej dráhy.  SLS AMG kupé je sériovo vybavený inovatívnym športovým podvozkom AMG so športovým vyladením pre maximálny zážitok z jazdy. Vrchol športovosti možno zažiť s na želanie dodávaným športovým podvozkom AMG RIDE CONTROL. Vodič má na výber tri stupne od komfortného až po extrémne športový. Jazdný režim možno ľubovoľne striedať počas jazdy, a teda prispôsobiť ho požiadavkám cestujúcich. Takisto na želanie dodávaný podvozok AMG Performance, ktorý je určený pre dôsledné nasadenie na pretekárskej dráhe, zdôrazňuje vo vozidle SLS AMG závan motoristického športu.

http://www.youtube.com/watch?v=3dAd93nCg14

RIADENIE

Na udržanie kontroly takmer v každej jazdnej situácii, a teda splnenie vysokých požiadaviek kladených na superšportové vozidlo bolo do automobilu SLS AMG integrované športové parametrické riadenie AMG. Toto riadenie s posilňovačom závislým od rýchlosti poskytuje dôsledne priamy pocit z riadenia a zlepšuje odozvu pre vodiča so zvyšujúcou sa rastúcou rýchlosťou vozidla – nezanedbateľný faktor pri priamočiarej rýchlej jazde. Dolu sploštený volant AMG Performance s oválnym prierezom je potiahnutý kožou napa a perforovaný v bočnej dotykovej oblasti rúk. To zabezpečuje komfortnú ovládateľnosť a bezpečnú priľnavosť aj v náročných jazdných situáciách.

POHON

Na športovom vozidle je každý detail dôležitý. Koniec koncov sa jedná o optimálnu dynamiku jazdy. Preto sú vo vozidle SLS AMG kupé použité len tie najinovatívnejšie technológie. Čistá dynamika jazdy, akú si naši inžinieri nedokázali lepšie vysnívať. V prednej časti umiestnený stredový motor sa vpredu nachádza hlboko za prednou nápravou a prevodovka s dvojitou spojkou v usporiadaní Transaxle na zadnej náprave. Medzi týmto priestorom sa krúti hnací hriadeľ z vysokopevného a extrémne ľahkého karbónu v Torque Tube. Tieto skutočnosti sú technickým tajomstvom pre optimálne rozloženie hmotnosti: 47 percent vpredu k 53 percentám vzadu.

KOMFORT

Športovosť môže byť aj relaxačná. Interiér ponúka všetok komfort, ktorý sa dá očakávať od superšportového vozidla. Vďaka športovému komfortu sedadiel, inovatívnym ovládacím prvkom a optimálnej interiérovej klimatizácii si možno v plnom rozsahu vychutnávať maximálne jazdné dynamické vlastnosti vozidla SLS AMG kupé. SLS AMG kupé sa aj akusticky stará o množstvo emócií za volantom. Okrem toho sa inovatívna multimediálna a navigačná výbava stará o to, aby ste si mohli neobmedzene vychutnávať potešenie z jazdy, bez toho, aby ste z očí stratili svoj cieľ. K relaxu pri cestovaní prispieva množstvo asistenčných systémov, ktoré pomáhajú zvyšovať senzibilitu a podporujú vodiča na voľných cestách, ako aj pri náročných jazdných manévroch.

BEZPEČNOSŤ

Sotvaktorá iná oblasť nabáda inžinierov značky Mercedes-Benz k maximálnym výkonom tak, ako práve výskum nových bezpečnostných technológií. Už v 50. rokoch 20. storočia sme vytvorili prvý míľnik bezchybnej ochrany – bezpečnostný rám priestoru pre cestujúcich, ktorý vynašiel Béla Barényi. Dnes je len jednou z množstva súčastí ucelenej koncepcie bezpečnosti, ktorá približuje vozidlá značky Mercedes-Benz k vízii jazdenia bez nehôd.

Zdroj: Mercedes-Benz

Fotogaléria

Prečítať celý text

Reklama