Ingolstadt, 22. júna 2019 – Audi predstavuje športový špičkový model rodiny Q – SQ8 TDI. Osemvalcový naftový motor s prepĺňaním biturbo poskytuje veľkému SUV-kupé suverénne jazdné výkony pri vysokej efektivite. Technológie pohonu a podvozka ako športový diferenciál, elektromechanické stabilizátory a riadenie všetkých kolies umožňujú dynamické jazdné vlastnosti. Audi SQ8 TDI sa v Európe začne predávať koncom leta 2019.
Výkon a efektivita: 4.0 TDI s elektricky poháňaným kompresorom
Motor biturbo V8 v Audi SQ8 TDI je najvýkonnejší naftový agregát na európskom trhu. Kombinuje vysoký výkon s priaznivou spotrebou paliva a využíva celý komplex riešení high-tech. Osemvalec dosahuje výkon 320 kW (435 k) a v pásme otáčok od 1.250 do 3.250 za minútu poskytuje maximálny krútiaci moment 900 Nm. Vďaka tomuto výkonovému potenciálu motor 4.0 TDI udeľuje veľkému SUV-kupé jazdné výkony na úrovni športového automobilu: zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 4,8 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Prevodové ústrojenstvo SQ8 TDI tvorí 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic a permanentný pohon všetkých kolies quattro.
Elektricky poháňaný radiálny kompresor (EAV) dopĺňa dva turbokompresory pri rozjazde
a zrýchľovaní z nízkych otáčok, vďaka čomu môže V8 TDI spontánne reagovať. Kompresor EAV poháňa elektromotor napájaný zo 48-voltovej hlavnej elektrickej sústavy vozidla, ktorá súčasne tvorí základ systému mild-hybrid (MHEV). Jeho ďalším prvkom je štartovací generátor, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, ktorý rekuperuje energiu pri spomaľovaní a nabíja lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu. V reálnej premávke technológia MHEV znižuje spotrebu paliva až o 0,5 litra na 100 kilometrov.
Prvky high-end: podvozok
Audi SQ8 TDI má sériovo systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select a pneumatické pruženie adaptive air suspension sport s tlmičmi pruženia s elektronickou reguláciou charakteristiky. Pneumatické pruženie umožňuje meniť svetlú výšku vozidla v rozpätí 90 milimetrov a tým prispôsobiť SQ8 TDI pre jazdu v rozličnom teréne. Na želanie tri technológie hig-end zvyšujú jazdnú dynamiku, trakciu a stabilitu – medzi nimi športový diferenciál zadnej nápravy. Pri rýchlej jazde v zákrute pomocou prídavných prevodov aktívne rozdeľuje krútiaci moment na zadné kolesá, čím dopĺňa pohon všetkých kolies quattro so samosvorným medzinápravovým diferenciálom. Ako alternatívu k sériovému progresívnemu riadeniu si zákazník môže objednať riadenie všetkých kolies. Pri nízkej rýchlosti sa zadné kolesá mierne natáčajú proti smeru natočenia predných kolies pre zvýšenie agility a zmenšenie polomeru otáčania. Od rýchlosti približne 60 km/h sa zadné kolesá mierne natáčajú v rovnakom smere ako predné pre zvýšenie stability.
Tretím príplatkovým prvkom high-tech sú elektromechanické stabilizátory. Na každej náprave má SQ8 TDI delený stabilizátor s kompaktným elektromotorom. Pri jazde priamym smerom polovice stabilizátora fungujú nezávisle, čo redukuje pohyby karosérie na nerovnom povrchu. Pri športovej jazde elektromotor natáča polovice stabilizátora voči sebe, čim sa výrazne znižuje nakláňanie karosérie v zákrutách a dosahuje tvrdšie vyladenie podvozka.
Špecifické detaily modelov S: dizajn
Impozantný, športový, robustný – tak sa dá v krátkosti charakterizovať dizajn Audi SQ8 TDI. Typické dizajnové prvky na karosérii sú špecificky zvýraznené, čím signalizujú osobitný statusšpičkového modelu rodiny Q. Osemuholníková maska chladiča Singleframe je štruktúrovaná dvojitými lamelami a lemovaná matným strieborným rámom. Nájazdové štíty v nárazníkoch matne striebornej farby dodávajú nárazníkom mohutnosť. Vysoký výkon demonštrujú aj výrazne kontúrované otvory na vstup vzduchu v nárazníku, zdvojené koncovky výfuku a výrazné bilstre quattro na blatníkoch. Blatníky zakrývajú sériové 21-palcové kolesá, na želanie Audi montuje exkluzívne 22-palcové kolesá. Horizontálne línie – napríklad v podobe priebežného pásu zadných svetiel a výraznej lišty nad čiernym difúzorom v zadnom nárazníku – vizuálne zvýrazňujú šírku SUV-kupé. Audi SQ8 TDI má sériovo reflektory z LED s asistentom diaľkových svetiel, na želanie adaptívne reflektory HD Matrix LED.
Pre modely S je typický interiér v tmavých farebných odtieňoch. Sériové športové sedadlá vpredu majú vylisované logá S na operadlách a kontrastné stehy poťahu. Na želanie Audi montuje športové sedadlá S s integrovanými opierkami hlavy a vysokými bočnými opornýmičasťami, voliteľne aj s klimatizáciou a masážnou funkciou. Športový charakter podčiarkujú poťahy sedadiel v sivej farbe Rotor Gray alebo červenej Arras Red. Dekoračné obklady sú vyrobené z matne brúseného hliníka, alternatívne môžu byť vyhotovené z karbónu alebo dubového dreva.
Inteligentne digitálne prepojené: ovládanie, infotainment a asistenčné systémy
K športovému interiéru sa hodí sériový Audi virtual cockpit s červenými detailmi grafikyšpecifického zobrazenia modelov S. Vodič si môže nastaviť aj zobrazenie Performance, ktoré má v strede otáčkomer ako hranatú grafiku a v percentách uvádza momentálny výkon a krútiaci moment motora. Hlavnými ovládacími prvkami sú dva dotykové displeje s haptickou a akustickou spätnou väzbou. Alternatívne môže vodič využívať aj hlasové ovládanie prirodzenou rečou, ktoré rozumie voľne formulovaným povelom a otázkam. Na zodpovedanie dopytov vodiča systém využíva informácie uložené v pamäti, ako aj online informácie z cloudu. Okrem toho je do ovládacieho systému MMI integrovaný aj hlasový asistent Amazon Alexa.
Na mobilný prenos dát SQ8 TDI sériovo využíva vysokorýchlostný štandard LTE Advanced, ktorý je spolu s hotspotom WLAN a online službami Audi connect súčasťou systému infotainmentu MMI navigácia plus. Plánovanie trasy poskytuje rozličné inteligentné funkcie – napríklad rozoznáva preferencie vodiča na základe predchádzajúcich jázd a vodičovi robí odporúčania a návrhy. Navigáciu dopĺňajú služby Car-to-X ako informácie o dopravných značkách a nebezpečenstvách v premávke. Tieto služby využívajú kolektívnu („kŕdľovú“) inteligenciu flotily automobilov Audi, rovnako ako aj najnovšia služba – informácie o semaforoch. Audi ju postupne zavádza vo vybraných veľkých európskych mestách. Automobil prijíma dáta z centrálneho počítača riadenia svetelnej signalizácie, takže vodič môže prispôsobiť svoju rýchlosť tak, aby k ďalšiemu semaforu došiel v zelenej fáze. Keď stojí na semafore na červenú, na displeji Audi virtual cockpit vidí zostávajúci čas po najbližšiu zelenú fázu. Tým systém prispieva k predvídavému, efektívnemu spôsobu jazdy a k zvýšeniu plynulosti cestnej premávky.
Ešte uvoľnenejšia a bezpečnejšia je jazda s adaptívnym jazdným asistentom, ktorý podporuje vodiča pri vedení vozidla v pozdĺžnom a priečnom smere. Na to integruje funkcie adaptívneho tempomatu, asistenta pre jazdu v dopravnej zápche a asistenta pre udržiavanie jazdného pruhu. V kombinácii s asistentom efektívnej jazdy Audi SQ8 TDI predvídavo zrýchľuje a spomaľuje – na základe informácií senzorov, dát navigácie a dopravných značiek. Rozsiahle portfólio asistenčných systémov dopĺňa križovatkový asistent, asistent pre priečnu premávku vzadu, výstraha pri vystupovaní a priestorový kamerový systém, ktoré uľahčujú bezpečnú jazdu v mestskej premávke.
Zdroj: Audi