Spoločnosť Nissan predstavila úplne nový koncept IMQ, špičku pokročilých technológií a dizajnu, ktorý predznamenáva smer, ktorým sa bude uberať nová generácia crossoverov.
Koncept IMQ, predstavený na ženevskom medzinárodnom autosalóne, stelesňuje dokonalé spojenie japonského kultúrneho odkazu a najmodernejších technológií sústredených na človeka. Obsahuje najnovšie inovácie, ktoré uvádzajú do života Inteligentnú mobilitu Nissan, víziu tejto značky pre budúcnosť automobilovej prepravy. Jeho štýl odráža rolu spoločnosti Nissan ako priekopníka a lídra segmentu crossoverov a jeho výrazný vzhľad posúva hranice možnej podoby európskeho crossoveru.
Srdcom konceptu IMQ je 100 % elektrické hnacie ústrojenstvo e-POWER poskytujúce okamžitú, lineárnu akceleráciu. Je ďalším vývojovým stupňom technológie e-POWER v súčasnosti dostupnej pri najpredávanejších modeloch v Japonsku, Nissan Note a Serena. V koncepte IMQ poskytuje celkový výkon 250 kW a krútiaci moment 700 Nm.
Tento vysoký výkon prenáša nové hnacie ústrojenstvo s niekoľkými motormi prostredníctvom pohonu všetkých kolies, čo umožňuje precízne a nezávislé ovládanie jednotlivých kolies. Kombinácia e-POWER a AWD je ideálna na podmienky s nízkou trakciou, ako sú zasnežené alpské cesty mimo Ženevy.
Koncept IMQ ponúka ďalšie pohľady do technologickej vízie spoločnosti Nissan. Je vybavený pokročilou prototypovou verziou asistenčného systému Nissan ProPILOT*, ktorý ponúka vylepšené schopnosti autonómnej jazdy. Tento model rovnako tiež disponuje firemnou technológiou Invisible-to-Visible predstavenou v januári 2019 na veľtrhu CES.
Dizajn exteriéru a interiéru splýva do jedného celku
Rozmery konceptu IMQ ho umiestňujú do stredu európskeho segmentu crossoverov triedy C. Vyznačuje sa čistým a nenásilným dizajnom, v ktorom exteriér a interiér splývajú do jedného celku. Najviditeľnejšie je to na líniách presklenej časti vozidla, ktorého dizajn vzbudzuje dojem jednoliateho povrchu.
Koncept IMQ predstavuje nový odvážny smer dizajnového jazyka značky Nissan. Stavia na embléme Nissan integrovanom do mriežky chladiča v tvare V, ktorá dostala zámerne decentnejšie vyhotovenie. Mriežka vertikálne nadväzuje na kapotu a horizontálne na predný nárazník a na vonkajších okrajoch potom vznikajú ostré hrany. Výrazné výrezy s chrómovanými okrajmi v kapote sledujú stúpajúcu líniu nárazníkov z podbehov kolies a zasahujú pod stredovú sekciu.
V zadnej časti vozidla potom charakteristická vertikálna línia spadajúca dole od združených svetlometov oddeľovaním vzduchu prúdiaceho okolo bočných partií zlepšuje aerodynamické vlastnosti vozidla. Vo svojej hornej časti je začlenená do novej zoštíhlenej interpretácie združeného svetlometu Nissan v tvare bumerangu. Jednodielne výklopné dvere sa zasúvajú pod zadný nárazník a odrážajú dizajn kapoty.
Bližší pohľad odhalí rozsiahle používanie trojrozmerných prelisov v tmavšej spodnej sekcii exteriéru. Tieto detailné vrstvy, označované ako lamely, evokujú tradičný japonský dizajn a ťahajú sa pozdĺž celého vozidla.
Exteriér završujú 22-palcové disky kolies z ľahkých zliatin so zákazkovými pneumatikami Bridgestone Connect. Tieto „inteligentné“ pneumatiky podávajú informácie vodičovi prostredníctvom grafického používateľského rozhrania. Prenášajú sa údaje ako zaťaženie pneumatiky, tlak vzduchu, teplota, hĺbka vzoru či opotrebenie pneumatiky . Konceptu IMQ to pomáha automaticky kalibrovať jeho palubné bezpečnostné systémy pre optimálnu funkčnosť.
Japonský dizajnový štýl prepojený s modernými technológiami pokračuje i vnútri. Dvere konceptu IMQ sú zavesené na svojich vonkajších hranách a pri otváraní odhalia futuristický a priestranný interiér so štyrmi individuálnymi sedadlami plynule vyrastajúcimi z podlahy pokrytej lamelami predstavujúcimi vizuálne spojenie s exteriérom.
Prednej časti kabíny dominuje pri Nissane už dobre známy prístrojový panel v tvare krídla klzáka a spod neho vychádza stredová konzola vytiahnutá medzi prednými sedadlami dozadu.
Tvarované sedadlá sú čalúnené dvojtónovou 3D technickou tkaninou s laserom vyrezaným geometrickým vzorom inšpirovaným japonskou rezbárskou technikou kumiko. Vzor sa opakuje na prístrojovom paneli, obložení dverí a odkladacej priehradke, rovnako ako na opulentnom metalickom stvárneniu zadnej plochy sedadiel. Lamely sú integrované tiež do obloženia dverí a hornej časti zadnej strany sedadiel ako podpery opierky hlavy.
Futuristické ovládanie na dokonalú jazdu
Interiér konceptu IMQ sa plne sústredí na vodiča. Dokladá to grafické používateľské rozhranie, ktorému dominuje 840 mm obrazovka zabudovaná do prístrojového panela. Pri vypnutí je úplne čierna – podobne ako smartfón, avšak po zapnutí ožíva a poskytuje údaje o stave hnacieho ústrojenstva e-POWER a ďalšie informácie o vozidle. Ďalšie použitie čiernych lamiel je neustále viditeľné za obrazovkou.
Menšia, sekundárna obrazovka nad stredovou konzolou je domovom virtuálneho osobného asistenta konceptu IMQ. Zvyšuje pôžitok z jazdy riadením funkcií vozidla, ako je navigácia, v reakcii na pokyny vodiča.
Volant je ergonomicky tvarovaný, udržuje vodiča v uvoľnenej polohe a maximalizuje výhľad na prístrojový panel. Vzadu na volante sú vyspelé radiace pádla s malým zdvihom.
Špička technológií
Koncept IMQ je vybavený vlastnou technológiou Invisible-to-Visible (I2V), trojrozmerným rozhraním, kde sa skutočný svet spája s virtuálnym. Technológia I2V, ktorú vyvinula spoločnosť Nissan, pomáha pasažierom vozidla zbadať i to, čo by inak zostalo „neviditeľné“. Jazda tak ponúka ešte viac istoty a vzrušenia.
Schopnosť „vidieť neviditeľné“ je možná vďaka technológii Omni-Sensing spoločnosti Nissan, ktorá prepája koncept IMQ s údajmi snímanými v reálnom svete vnútri a vonku mimo kabíny vozidla v kombinácii s informáciami z virtuálneho sveta, premieta ich pred pohľady vodiča a cestujúcich a prináša bohatý zážitok kombinovanej reality.
Táto technológia umožní vodičom nahliadnuť za roh, zobraziť presné informácie o dopravnej zápche – vrátane jej príčiny – a určiť alternatívne trasy na jazdu bez stresu. Vodiči sa môžu dokonca tešiť z prítomnosti virtuálneho pasažiera v podobe do interiéru premietanej trojrozmernej virtuálnej postavy z rozšírenej reality.
V koncepte IMQ sa odráža i záväzok voči autonómnej budúcnosti predostretý vo vízii inteligentnej mobility Nissan. Vozidlo je vybavené pokročilou prototypovou verziou asistenčného systému ProPILOT, ktorý pomáha vodičom v uliciach mesta a na prímestských diaľniciach. Je to možné vďaka množstvu vyspelých senzorov, radarov a kamier umiestnených v celom vozidle, ktoré dokážu interpretovať stav vozovky, dopravnú situáciu a informačné signály na plynulú a istú jazdu.
„Dizajn konceptu IMQ spája v sebe tradičné a moderné japonské vplyvy a ukazuje, čo je možné, keď sa crossovery budúcnosti opierajú o technológie inteligentnej mobility Nissan,“ uviedol Alfonso Albaisa, senior viceprezident pre konštrukciu v spoločnosti Nissan. „V koncepte IMQ sa interiér a exteriér vzájomne hladko prelínajú a naznačujú, akým dizajnovým smerom sa môže uberať tretia generácia crossoverov Nissan v Európe.“
Celková dĺžka | 4 558 mm |
Výška | 1 560 mm |
Šírka | 1 940 mm |
Pneumatiky | 22-palcové zákazkové pneumatiky Bridgestone Connect |
Hnacie ústrojenstvo | e-POWER s 1,5-litrovým zážihovým motorom s turbodúchadlom a viacmotorovým pohonom AWD |
Výkon | 250 kW a krútiaci moment 700 Nm |
Zdroj: Nissan